Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (nr 89), Komisji Ustawodawczej (nr 326), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 200) w dniu 08-05-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (89.),

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (200.)

oraz Komisji Ustawodawczej (326.)

w dniu 8 maja 2019 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (cd.) (druk senacki nr 761).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr)

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (cd.) (druk senacki nr 761)

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Bardzo proszę o listę gości, bo chciałbym przywitać…

(Senator Stanisław Gogacz: I Komisji Ustawodawczej.)

(Senator Piotr Zientarski: Tak.)

…I Komisji Ustawodawczej oczywiście. Są przewodniczący wszystkich komisji, są senatorowie. Jak rozumiem, wszystkie komisje mają kworum.

Witam serdecznie panie i panów senatorów, witam naszych gości. Są to: pani Joanna Wilewska, dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej; pani Anna Wiszniewska, Ministerstwo Infrastruktury, główny specjalista do spraw legislacji w Departamencie Transportu Drogowego; pan Sławomir Piwowar, Ministerstwo Infrastruktury, główny specjalista w Departamencie Transportu Drogowego; Zbigniew Śpiewak, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, radca Prokuratorii Generalnej; Danuta Drypa, główny legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu; pan Marian Fałek, ekspert w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu RP.

Szanowni Państwo, nie wiem, czy pan senator Szwed przedstawi…

(Senator Stanisław Gogacz: Tak, bo to jest ciąg dalszy…)

Panie Senatorze, bardzo prosimy o przedstawienie…

Senator Aleksander Szwed:

Dziękuję.

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

To jest kontynuacja, to jest już czwarte posiedzenie połączonych komisji, na którym będziemy rozpatrywali sprawę zwrotu kosztów, jakie ponoszą rodzice i opiekunowie dowożący dziecko niepełnosprawne do szkoły. Mieliśmy ostatnio rekomendowane rozwiązanie, są 2 wzory i 2 rozpatrywane warianty. Od ostatniego posiedzenia połączonych komisji pojawiła się nowa ocena skutków regulacji. W tej ocenie mamy 2 warianty, w ramach których moglibyśmy te koszty wyliczać. Pierwszy wariant dotyczy regulacji opartej na pojemności silnika, drugi wariant dotyczy regulacji opartej na zużyciu paliwa. To proponowane rozwiązanie było już szeroko analizowane na poprzednich posiedzeniach komisji, więc odniosę się tylko do tej oceny skutków regulacji, w ramach której mamy wyliczone koszty. Przy wyliczeniu tych kosztów zakłada się, że liczba dowożonych dzieci wynosiłaby 10 tysięcy, bo takie są analizy, że ok. 10 tysięcy dzieci obejmie ewentualna proponowana nowelizacja. No i w pierwszym wariancie, w regulacji opartej na pojemności silnika, szacowane koszty dla gmin to byłoby 26,3 miliona zł na rok, wtedy, gdy jako kryterium stosuje się pojemność silnika. W drugim wariancie, gdy kryterium jest zużycie paliwa, byłoby to 15,9 miliona na rok. W ocenie skutków regulacji mamy również wyliczone dotychczasowe koszty, które ponosiły gminy. Jest to od 14,8 do 17,1 miliona zł na rok. Tak że jest zaznaczone, że projektowana ustawa będzie miała prawdopodobnie nieznaczny wpływ na sytuację finansową poszczególnych gmin.

Ponieważ jest to nowe rozwiązanie, że tak powiem, na pewno trzeba to poddać pod dyskusję. Prosilibyśmy też o opinię ministerstwa edukacji, dlatego że całe konsultacje społeczne i wszystkie opinie, które dotychczas mieliśmy, dotyczyły mimo wszystko tych poprzednich rozwiązań, gdzie wskazywaliśmy ministra edukacji jako organ, który będzie decydował o tym, jak wysokie będą to koszty. Najpierw minister edukacji wydał opinię, że tym organem powinien być minister infrastruktury, dopiero my tutaj w ramach połączonych komisji przedstawiliśmy wariant, że bezpośrednio w ustawie wpisujemy tę regulację.

Tak że tyle tytułem wstępu. Myślę, że trzeba te rozwiązania poddać dyskusji w komisjach.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Szanowni Państwo, chciałbym tylko przypomnieć, że my odbyliśmy już dwie poważne debaty w połączonych komisjach i tu wszystkie argumenty padły. Nie wiem, czy jest potrzeba dyskusji, raczej namawiałbym, żeby już nie powtarzać tych wszystkich argumentów. Są 2 konkretne rozwiązania. Wydaje się, że skutki finansowe zachęcają do wyboru wariantu lżejszego finansowo. On jest bardzo konkretny, daje gminom możliwości.

Ale zanim do tego przystąpimy, chciałbym prosić panią legislator o opinię. Nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ministerstwo…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja chciałabym tylko powiedzieć, że obydwa projekty, które różnią się tym, że w jednym przypadku jest brana pod uwagę liczba kilometrów, w drugim przypadku faktyczne zużycie paliwa, zawierają te uwagi, które były zgłaszane na posiedzeniu komisji, czyli wprowadzenie przepisu określającego termin, w którym gminy muszą zawrzeć takie umowy. Czyli obydwa projekty konsumują uwagi, które były zgłaszane podczas posiedzeń komisji. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję. To właśnie chciałem usłyszeć. Bardzo dziękuję.

Czy przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej chciałby coś powiedzieć? Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Wilewska:

Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ten materiał otrzymałam dopiero w tej chwili. Wczoraj na stronach Senatu nie było tych wyliczeń i tych 2 wariantów, które są tutaj przedstawione. Jak już wcześniej mówiłam, i odnosiło się też do tego ministerstwo edukacji, rozwiązanie, które zostało przedstawione na poprzednim posiedzeniu komisji, nas satysfakcjonowało, tylko w tej chwili, jak mówię, jest to dla nas nowy materiał.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Dziękuję bardzo.

Będziemy się opierali na poprzednich opiniach, tak że… No, w ramach prezydium tak się zastanawiamy… Chyba już dojrzeliśmy do decyzji, są wyliczenia, pan senator, jak widać, biegle się porusza w tych wszystkich zagadnieniach, darzymy go zaufaniem, zresztą to jest opinia bardzo konkretna, te wyliczenia… Kto robił wyliczenia?

Senator Aleksander Szwed:

To jest ocena skutków regulacji. Oczywiście nie ja bezpośrednio robiłem te wyliczenia. Opieramy się tutaj m.in. na danych przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej co do liczby uczniów, ale wiadomo, że OSR przygotowuje nasze biuro.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Bardzo dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Nie widzę zgłoszeń.

Proszę państwa, w takim razie rekomendujemy komisjom, jako prezydium, 3 przewodniczących, przyjęcie tego rozwiązania opartego na cenie paliwa. Czyli to jest ten druk, na którym u góry mamy 3 linijki z opisem „propozycja poprawki Prokuratorii Generalnej z modyfikacjami po posiedzeniu połączonych komisji”. Tak się nazywa ten…

(Senator Piotr Zientarski: Ten tańszy.)

Senator Aleksander Szwed:

Wariant drugi, regulacja oparta na zużyciu paliwa, tak?

(Senator Piotr Zientarski: Tak.)

Wariant drugi, który mamy zawarty w ocenie skutków regulacji.

Przewodniczący Kazimierz Wiatr:

Ja czytam… Proszę państwa, dostaliśmy 2 załączniki do zaproszeń, na drugim jest napisane „propozycja Prokuratorii Generalnej i «kilometrówka»”, zaś ten, który ja państwu rekomenduję, który my rekomendujemy, zawiera ten zapis, o którym powiedziałem, i jest w nim mowa o cenie benzyny.

Czy w tej sprawie ktoś chciałby jeszcze zabrać głos, czy przystępujemy do głosowania?

(Głos z sali: Głosujemy.)

Zatem kto jest za przyjęciem tego wariantu? Proszę o podniesienie ręki. (20)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Czy pan senator Szwed podjąłby się bycia sprawozdawcą? Tak?

Rozumiem, że wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Patrzę na panów przewodniczących, na panie i panów senatorów, na panią legislator… Wszystko mamy. Nie wiedziałem, że tak sprawnie to pójdzie.

Szanowni Państwo, uprzejmie informuję, że wyczerpaliśmy porządek naszego posiedzenia.

Bardzo dziękuję naszym gościom, bardzo dziękuję paniom i panom senatorom, panom przewodniczącym 3 połączonych komisji.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji: Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Bardzo dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 44)