Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 154), Komisji Ustawodawczej (nr 297) w dniu 23-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (154.)

oraz Komisji Ustawodawczej (297.)

w dniu 23 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane (druk senacki nr 1060).

(Początek posiedzenia o godzinie 08 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Otwieram, wraz z panem przewodniczącym Misiołkiem, posiedzenie 2 połączonych komisji senackich: Komisji Infrastruktury oraz Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane (druk senacki nr 1060)

Przedmiotem obrad połączonych komisji jest pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane.

Państwo pamiętacie, że na posiedzeniu połączonych komisji rozpatrywaliśmy wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który zmierza do tego, ażeby zapisy, które według Trybunału powinny posiadać rangę ustawową… Chodziło o to, aby na mocy nowelizacji ustawy – ona została zaproponowana właśnie w druku nr 1060 – taką rangę te przepisy otrzymały. Połączone komisje podjęły inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie.

Czas ostatnich tygodni to był czas konsultacji społecznych. Chciałbym podziękować za przesłane do sekretariatów komisji stanowiska poszczególnych instytucji, jeżeli chodzi o propozycję wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Otrzymaliśmy stanowiska m.in. Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. Otrzymaliśmy również stanowisko Prokuratorii Generalnej, prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministra spraw zagranicznych, ministra nauki i szkolnictwa wyższego, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, RPO itd. Tak że konsultacje wywołały dość duży rezonans, jeżeli chodzi o poszczególne instytucje, które działają w tym obszarze.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

O, witamy serdecznie. Zaraz przedstawię listę gości i wszystkich przywitam.

Celem projektu jest, tak jak powiedziałem, podniesienie do rangi ustawy regulacji ograniczających uprawnienia budowlane przez przeniesienie przepisów rozdziału czwartego rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie regulujących zakres uprawnień budowlanych.

Proszę państwa, chciałbym powitać gości. Witam pana ministra Artura Sobonia. Witam panią dyrektor Anitę Grabowską-Wlaź z ministerstwa inwestycji. Witam pana Michała Orczyka, zastępcę dyrektora departamentu w tymże ministerstwie. Witam panią Joannę Sakowską z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, naczelnik wydziału, i panią Izę Strojną z tegoż ministerstwa. Witam pana Jakuba Turkowskiego z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Jest z nami wiceprezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych, pani Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa. Witam pana Piotra Andrzejewskiego z Krajowej Rady Izby Architektów RP i panią Magdalenę Wółkowską z Krajowej Rady Izby Architektów RP. Witam pana Andrzeja Stelmaszuka z Izby Projektowania Budowlanego. Witam pana Zbigniewa Kledyńskiego z Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Witam panią Joannę Smarż z Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Witam pana Andrzeja Falkowskiego z Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Witam pana Mariusza Ścisłę ze Stowarzyszenia Architektów Polskich… Nie, pana prezesa nie ma. Jest z nami pan Janusz Laube z Najwyższej Izby Kontroli, z Departamentu Infrastruktury. Witam Biuro Legislacyjne.

Proszę państwa, każdy z państwa mógł się zapoznać ze stanowiskami zawartymi w opiniach, jakie otrzymaliśmy w ramach konsultacji społecznych. Te opinie są generalnie pozytywne, trzeba jednak zwrócić uwagę, że jeżeli chodzi o Krajową Izbę Architektów, to Krajowa Izba Architektów krytycznie odniosła się do propozycji, jaka została przygotowana przez Biuro Legislacyjne i zaproponowana na posiedzeniu naszej komisji, czyli propozycji zmierzającej do tego, jak zostało w uzasadnieniu do projektu ustawy zapisane w pkcie 3, żeby przenieść zapisy rozporządzenia, tak mówiąc generalnie, do… Chodziło o to, żeby to były przepisy rangi ustawowej. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki jest temu pomysłowi przychylny, ale zwraca uwagę na fakt, że mamy mało czasu. Chodzi o to, żeby nie powstała luka, jeżeli chodzi o przepisy prawa budowlanego, w zakresie, który dotyczy właśnie wyroku Trybunału.

Czy pan minister chciałby zabrać głos teraz, czy później? Czy ktoś z państwa senatorów? Czy ktoś z naszych gości? Bo na pewno są z nami państwo, którzy przygotowywali te stanowiska. My te stanowiska… Czy pan mecenas chce zabrać głos?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Chciałbym zaproponować 3 poprawki legislacyjne do tekstu jednolitego, ale to może po dyskusji, kiedy będziemy głosowali. Dziękuję.)

Pan senator Florek. Bardzo proszę.

Senator Piotr Florek:

Ja tylko jedno pytanie. Mamy też opinię Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i są tutaj uwagi dotyczące odesłania do ust. 7 i do ust. 21, wskazanie, że tam są błędy. W związku z tym mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy to zostało sprawdzone i czy należy to w ustawie uwzględnić. To jest pismo Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. W pkt 1 zaznaczono, że są błędy w odesłaniu. Chciałbym się tylko dowiedzieć, czy to zostało uwzględnione. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

To są właśnie te propozycje poprawek, o których mówiłem wcześniej. My też zauważyliśmy te błędne odesłania. Jedno odesłanie będę proponował skorygować, a jeśli chodzi o drugie, to ministerstwo uważa, że jest ono właściwe. No i chodzi też o kwestie terminologiczne dotyczące art. 16, o dostosowanie tego przepisu do nowego prawa o szkolnictwie wyższym. Zaproponuję tu stosowane poprawki, tak jak to jest w piśmie inżynierów budownictwa. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, skoro nie ma chętnych do dyskusji, to pan minister w takim razie. Przystąpimy do przedstawienia propozycji poprawek i do przegłosowania tego projektu ustawy.

Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo, chciałbym powiedzieć, że ministerstwo nie ma uwag do senackiego projektu ustawy. Jesteśmy wdzięczni Senatowi za to, że podjął tę inicjatywę. Ten projekt ustawy nie zawiera merytorycznych zmian w stosunku do obowiązującego stanu prawnego – przenosi zakres uprawnień budowlanych do prawa budowlanego i w prawie budowlanym niejako rozbija specjalność kolejową na 2 specjalności: w zakresie obiektów budowlanych oraz w zakresie sterowania ruchem kolejowym.

Zależy nam na szybkim tempie prac legislacyjnych ze zrozumiałych względów – w celu wdrożenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie po raz kolejny deklaruję – wobec obu Izb i wobec wszystkich zainteresowanych – iż pracujemy wspólnie z Rządowym Centrum Legislacyjnym nad ustawami o zawodach inżyniera i architekta.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Chciałbym zapytać pana senatora Wojciecha Piechę, który reprezentuje komisję w dalszych pracach nad projektem ustawy, czy chciałby teraz zabrać głos, czy nie.

(Senator Wojciech Piecha: Nie. Ja bym oddał głos legislatorowi…)

Dobrze.

Bardzo proszę pana mecenasa o przedstawienie propozycji poprawek, o których pan mówił.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

To są propozycje legislacyjne, dotyczą art. 15a ust. 11. Chodzi o korektę odesłania. W tej chwili jest tam odesłanie do ust. 7, a powinno być do ust. 6 pkt 2. Wydawało się, że również odesłanie do ust. 21 jest niewłaściwe, ale ponieważ ministerstwo… Zdaniem ministerstwa jest to właściwe odesłanie, więc pozostawiamy je bez zmiany. Tak że w ust. 11 zamiast odesłania do ust. 7 byłoby odesłanie do ust. 6 pkt 2.

Kolejne propozycje poprawek dotyczą art. 16, czyli pkt 4 noweli. Tam jest mowa o ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, a powinien to być, zgodnie z ustawą o działach, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. I dalej: w art. 16 pkt 1 lit. a – nie „kierunki studiów wyższych”, ale „kierunki studiów”, zgodnie z terminologią prawa o szkolnictwie wyższym.

I to wszystko, 3 propozycje poprawek. Proponuję przyjęcie tego projektu, jeżeli nie ma innych poprawek, w formie tekstu jednolitego z tymi poprawkami. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to można przyjąć…

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, jeżeli nie ma sprzeciwu co do przedstawionych propozycji poprawek, to…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń: Panie Przewodniczący…)

Pan minister.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń:

W związku z tym że, myśmy nie otrzymali, a przynajmniej ja nie otrzymałem – bardzo przepraszam, pewnie to jest moja wina – tych poprawek na piśmie, poprosiłbym o 3-minutową przerwę, jeśli pan przewodniczący wyraziłby zgodę, tak abyśmy mogli wraz z przedstawicielami izby wspólnie spojrzeć ostatni raz, tak dla pewności, na te poprawki. Bylibyśmy zobowiązani.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, ogłaszam 5 minut przerwy.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń: Dziękuję.)

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, wznawiam obrady senackich komisji: Komisji Ustawodawczej i Komisji Infrastruktury.

Bardzo proszę pana mecenasa, Biuro Legislacyjne, o zaprezentowanie stanowiska, jakie zostało przyjęte w uzgodnieniu z ministerstwem.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze raz wrócę do tych poprawek. Art. 15a ust. 11, chodzi o te 2 odesłania. W tej chwili jest tu odesłanie do ust. 7 i ust. 21. Jednak trzeba skorygować obydwa. Tak że zamiast ust. 7 będzie ust. 6 pkt 2, a zamiast ust. 21 – ust. 22. Także tutaj 2 poprawki.

I art. 16. Tu zamiast słów „minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego” będą słowa „minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki”. Poza tym w art. 16 w pkt 1 w lit. a zamiast wyrazów „kierunki studiów wyższych” – „kierunki studiów”. To są poprawki terminologiczne, wynikające z nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, jeżeli nie ma uwag do poprawek, które przed chwilą zostały zaprezentowane, zaproponuję, żebyśmy przystąpili do przegłosowania projektu ustawy z druku senackiego nr 1060 wraz z przedstawionymi poprawkami.

Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy? (19)

(Głos z sali: Dziewiętnaście.)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że połączone komisje zagłosowały za przyjęciem projektu ustawy.

Do prezentowania stanowiska komisji, jeżeli chodzi o rozwiązania legislacyjne, wcześniej został upoważniony pan senator Piecha.

Czy pan senator wyraża zgodę, żeby nadal być sprawozdawcą?

(Senator Wojciech Piecha: Tak.)

Skoro nie sprzeciwu połączonych komisji, przyjmujemy, że pan senator dalej będzie sprawozdawcą.

Dziękuję państwu, dziękuję panu ministrowi, gościom, senatorom.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Za chwilę mamy następne posiedzenie, dotyczące uchwały. Tak że członkowie Komisji Ustawodawczej pozostają na sali.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 21)