Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 132) w dniu 15-05-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (132.)

w dniu 15 maja 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk senacki nr 813, druki sejmowe nr 2295 i 2409).

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 10)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Misiołek)

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Witam serdecznie.

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Informuję państwa senatorów, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.

Witam gościa, pana dyrektora z Najwyższej Izby Kontroli, Tomasza Emiljana.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk senacki nr 813, druki sejmowe nr 2295 i 2409)

W porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Projekt ten jest projektem poselskim.

Ja poprosiłbym może pana legislatora o uwagi Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ustawa nie budzi zastrzeżeń. Może powiem w dwóch słowach, czego ona dotyczy.

(Przewodniczący Andrzej Misiołek: Tak, oczywiście, powiedzmy o tym, czego ona dotyczy.)

Ta ustawa jest pokłosiem wyroku Sądu Najwyższego. W aktualnym stanie prawnym we wniosku o wydanie prawa jazdy jest również oświadczenie ubiegającego się o prawo jazdy, że nie orzeczono wobec niego zakazu prowadzenia pojazdów, i ten zakaz jest zabezpieczony odpowiedzialnością karną. Jednak Sąd Najwyższy uznał, że taki zakaz, zakaz pod rygorem odpowiedzialności karnej, powinien wynikać bezpośrednio z ustawy, a nie z rozporządzenia. Tak więc ta ustawa realizuje tezę wyroku i przenosi obowiązek złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej z rozporządzenia do ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chce zabrać głos?

Proszę bardzo, pan senator Włosowicz.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Mecenasie, mam takie pytanie: czy to oświadczenie, te dane, które Sąd Najwyższy wskazuje, nie powinny być jednoznacznie sformułowane? Czy one nie będą ewentualnie zawarte w CEPIK?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Prawdopodobnie będą. Przypuszczam, że będą. Nie wiem, jak to wygląda od strony informatycznej CEPIK, ale jeżeli chodzi o stronę czysto legislacyjną, to tutaj nic się nie zmienia. To, co przenosimy i dodajemy do ustawy o kierujących pojazdami, jest już zapisane w rozporządzeniu, więc ubiegający się o prawo jazdy oraz o uprawnienie do kierowania tramwajem już składają takie oświadczenia, tyle tylko, że zdaniem sądu jest to nieskuteczne. Odpowiedzialność karna byłaby nieskuteczna, ponieważ rozporządzenie jest aktem zbyt niskiej rangi, aby mogło nakładać na obywatela tego rodzaju obowiązki. No, a w CEPIK pewnie będzie to zapisane.

Przewodniczący Andrzej Misiołek:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ nikt z panów senatorów nie zgłasza się do głosu, przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem ustawy? (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Proponuję, aby sprawozdawcą był pan senator Włosowicz.

Czy pan senator się zgadza?

(Senator Jacek Włosowicz: Tak.)

W takim razie zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut13)