Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 107) w dniu 17-10-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (107.)

w dniu 17 października 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 617, druki sejmowe nr 1833 i 1845).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Infrastruktury.

(Rozmowy na sali)

Proszę o spokój i o zajęcie miejsc.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 617, druki sejmowe nr 1833 i 1845)

Państwo Drodzy, całe posiedzenie jest transmitowane w internecie.

Chciałbym serdecznie powitać sekretarza stanu, pana Jerzego Maternę, z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam cały jego zespół. Witam także… żebym nie pomylił… Z Najwyższej Izby Kontroli jest pan doradca prawny… przepraszam, pani Beata Magrel. Jest przedstawiciele związku zawodowego zarządców statków, pan Stefaniak. Z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy jest pan Piątkowski.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma.

Państwo Drodzy, jest też wyśmienity legislator, pan Maciej Telec.

Ta ustawa, Państwo Drodzy, jest najmniej kontrowersyjna, bo to trzeba od razu mówić. Jest to ustawa dotycząca zmiany ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw.

Serdecznie proszę pana ministra, bo to jest projekt ministerialny, o przedstawienie w żołnierskich słowach głównych założeń tej ustawy. Później poprosimy pana legislatora o stanowisko, będą wypowiedzi panów senatorów i przystąpimy do głosowania.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw wdraża do prawa krajowego, po pierwsze, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2015/1794 z dnia 6 października 2015 r., która zmienia 5 innych dyrektyw, oraz, po drugie, poprawki z 2014 r. do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., tzw. konwencji MLC.

Wdrażana dyrektywa 2015/1794 dokonuje zmiany następujących dyrektyw: po pierwsze, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE w sprawie ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy; po drugie dyrektywy 2009/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 maja 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym; po trzecie, dyrektywy 2002/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej; po czwarte, dyrektywy Rady 98/59/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych; po piąte dyrektywy Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów. Wymienione dyrektywy wyłączały dotychczas ze swojego zakresu stosowania marynarzy lub zezwalały państwom członkowskim Unii Europejskiej na ich wyłączenie w aktach wdrażających. Dyrektywa 2015/1794 ma na celu usunięcie tych wyłączeń.

Po drugie, ustawa wprowadza poprawki z 2014 r. do konwencji MLC, dokonując zmian w zakresie Prawidła – inaczej: rozdziału – 2.50 „Repatriacja” oraz prawidła 4.2 „Odpowiedzialność finansowa armatorów”. To tyle w skrócie.

Jeśli chodzi o przebieg prac legislacyjnych, to projekt ustawy wpłynął do parlamentu 12 września 2017 r., a Sejm uchwalił ustawę 12 października bieżącego roku. Ustawa nie wzbudzała żadnych kontrowersji, została przyjęta: 440 posłów głosowało za, 1 się wstrzymał. Generalnie prosimy o przyjęcie jej przez Senat. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Serdecznie dziękuję panu ministrowi.

Stanowisko Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jest tylko jedna drobna kwestia interpretacyjna. Chodzi o art. 76c ust. 1 ustawy o pracy na morzu. Ten przepis stanowi, że marynarz, osoba przez niego upoważniona lub uprawnieni w rozumieniu kodeksu pracy członkowie rodziny marynarza mogą dochodzić roszczeń w zakresie, o którym mowa w art. 73 i art. 75. W tych przepisach jest mowa o roszczeniach ze stosunku pracy, zarówno o wynagrodzeniu, świadczeniach na wypadek choroby, jak i świadczeniach, które przysługują rodzinie marynarza po śmierci marynarza. I jest pytanie o to, czy intencją ustawodawcy było, aby członkowie rodziny marynarza byli uprawnieni do dochodzenia roszczeń z tytułu stosunku pracy za życia marynarza na równi z samym marynarzem i byłoby to ich uprawnienie solidarne, czy też chodzi wyłącznie o te świadczenia, które przysługują im na wypadek śmierci. Jeżeli chodziłoby o tę ostatnią ewentualność, to przepis wymagałby doprecyzowania. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Panie Ministrze. Krótko, w żołnierskich słowach.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Ja oddam głos panu dyrektorowi Krężelowi, który dokładnie wyjaśni szczegóły. My generalnie tej poprawki nie możemy przyjąć.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo. Ale to nie jest poprawka, to jest tylko sugestia pana legislatora.

Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Paweł Krężel:

Paweł Krężel z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Szanowny Panie Przewodniczący! Panie Mecenasie! Szanowni Państwo!

Ten przepis, o którym tutaj mówimy, stanowi wdrożenie Normy A4.2 ust. 8 poprawek z 2014 r. do konwencji MLC. Te poprawki zawierają właśnie tak szeroki katalog. Jest tutaj mowa o roszczeniu o odszkodowanie wynikające z umowy, które może złożyć bezpośrednio zainteresowany marynarz, członek jego najbliższej rodziny albo przedstawiciel marynarza lub wyznaczony beneficjent. Tak więc proponujemy pozostawić ten przepis w takim brzmieniu.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie.

Nie widzę senatorów zgłaszających się do dyskusji.

W związku z tym, Państwo Drodzy, przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Proponuję senatora Włosowicza na senatora sprawozdawcę.

Czy pan senator Włosowicz wyraża zgodę? Tak.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Dziękuję panu ministrowi, dziękuję serdecznie wszystkim państwu, dziękuję pracownikom biura, a także panu legislatorowi. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 39)