Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 81), Komisji Środowiska (nr 57) w dniu 19-04-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (81.)

oraz Komisji Środowiska (57.)

w dniu 19 kwietnia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra (druk senacki nr 469, druki sejmowe nr 1349 i 1392).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 28)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Rozpoczynamy wspólne posiedzenie Komisji Środowiska i Komisji Infrastruktury.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra (druk senacki nr 469, druki sejmowe nr 1349 i 1392)

Tematem dzisiejszego posiedzenia naszych komisji jest rozpatrzenie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra.

Ustawa ta była projektem rządowym.

Witamy pana ministra i wszystkich zaproszonych gości.

Proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie treści tej ustawy. Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra został opracowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji projektu inwestycyjnego w zakresie dostępu do portu morskiego w Szczecinie pt. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Inwestycja ta realizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014–2020. Wartość inwestycji to około 1 miliarda 385 milionów zł, w tym 85% ze środków unijnych – 1 miliard 177 milionów zł – i 15% ze środków budżetu – około 207 milionów 75 tysięcy zł.

W dniu 9 stycznia 2017 r. została wydana decyzja ministra rozwoju i finansów nr 13/POIiŚ2020/2017 o zapewnieniu finansowania realizacji przedsięwzięcia pt. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Inwestycja ta ma charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Pilna realizacja modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra jest niezbędna dla rozwoju morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym. Z uwagi na późne opublikowanie tzw. wykazu projektów zidentyfikowanych, stanowiącego załącznik nr 5 do szczegółowego opisu osi priorytetowych POIiŚ 2014–2020, pojawiło się zagrożenie, że projekt nie zostanie ukończony w obecnej perspektywie finansowej, co skutkowałoby koniecznością finansowania ostatnich prac z budżetu państwa.

Ustawa wprowadza ułatwienia proceduralne w zakresie zwolnienia inwestora i organu wydającego decyzję środowiskową z obowiązku stwierdzenia zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego oraz rozwiązań dotyczących gruntów, na których zlokalizowane są rodzinne ogrody działkowe, w tym określenie trybu postępowania dotyczącego ewentualnego odszkodowania z tytułu zajęcia tych gruntów w trakcie realizacji inwestycji. Poza odstępstwami wprowadzonymi tą ustawą, dotyczącymi zwolnienia inwestora i organu wydającego decyzję środowiskową z obowiązku stwierdzenia zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego, wszelkie pozostałe kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem na obszary „Natura 2000”, zostaną rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydawanych dla inwestycji, co gwarantuje realizację inwestycji w sposób zgodny z wymogami ochrony środowiska.

Bardzo proszę Wysokie Komisje o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi.

Teraz o zabranie głosu proszę pana z Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Nie widzę.

A ktoś z pań i panów senatorów?

(Rozmowy na sali)

(Senator Alicja Zając: Jeżeli mogę…)

Powoli, powoli. Kobieta ma pierwszeństwo, proszę bardzo.

Senator Alicja Zając:

Dziękuję bardzo.

Czy to był projekt rządowy, czy przedłożenie…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna: Tak, tak, to rządowy projekt.)

Chciałabym zapytać, dlaczego w art. 2 jest sformułowanie „inwestycje polegające na budowie lub przebudowie”. Czy to musiało tak być zapisane?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Oczywiście. To zgłaszało też Biuro Legislacyjne… Z uwagi na to, że będą nowe i przebudowane…

(Senator Alicja Zając: Przebudowane…)

…zostało to ujęte tak szerzej…

(Senator Alicja Zając: Tak się domyślałam, tylko chciałam potwierdzenia.)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Kolega senator Peczkis, a później kolega Włosowicz i pan minister odpowie.

Proszę bardzo.

Senator Grzegorz Peczkis:

Panie Ministrze, dwa pytania.

Czy to nie będzie kolidowało z istniejącym rurociągiem przy wejściu do portu morskiego Świnoujście? To jest pierwsze pytanie.

I drugie: czy to pogłębienie i ewentualnie zgoda na wydawanie środków europejskich koreluje jakoś z planami Niemiec dotyczącymi budowy portu morskiego pod Berlinem?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Kolega Włosowicz i pan minister odpowie.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, m.in. powiedział nam pan, że to jest nasza strategiczna inwestycja na tym obszarze. Czy mógłby pan powiedzieć parę słów o tym, co to rzeczywiście będzie oznaczało, że pogłębienie do 12,5 m… Kto tam będzie mógł wpływać, jakie na co dzień z tego będą pożytki?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Dziękuję bardzo.

Wysokie Komisje, jeśli chodzi o kolizję z Nord Stream, jeśli chodzi o sprawę konfliktu, to oczywiście wszystko toczy się w Hamburgu w sądzie i jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

A jeśli chodzi o to, co to nam da… Przede wszystkim statki, które dotychczas mogły pływać po kanale Szczecin – Świnoujście, miały nośność do 16 tysięcy t, a w wyniku przebudowy będą mogły tu wpływać statki o nośności do 40 tysięcy t. Oczywiście zwiększy się też możliwe zanurzenie, do 11,5 m, a dotychczas było to 9 m. To daje też większe możliwości co do kontenerów, dotychczas można było ich przewozić około 2 tysięcy, teraz będzie można to podwoić, do 4 tysięcy kontenerów. Jeśli chodzi o wycieczkowce, statki, to dotychczas zabierały tysiąc pasażerów, a będą mogły zabierać do 3 tysięcy, to tak w skrócie. Jest to dla nas bardzo ważne. Jeśli patrzymy na to w kontekście Odrzańskiej Drogi Wodnej, to ma to duże znaczenie. To jest kontynuacja, można powiedzieć, trzeci etap, trwa to już od 20 lat, pogłębianie… pierwszy etap był w latach 2000–2004, następny w latach 2007–2013, i teraz jest trzeci etap, do 2022 r. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Kolega senator, proszę bardzo.

Senator Jerzy Wcisła:

Panie Ministrze, jak rozumiem, przy tej inwestycji nie będą miały zastosowania przepisy o ochronie środowiska, obowiązek… to znaczy nie będą miały zastosowania przepisy o konsultacjach środowiskowych. Prosiłbym o informację, czy środowiska ekologiczne wypowiadały się wcześniej na temat tej inwestycji, czy były prowadzone jakieś prace albo studia, które spotkały się z opiniami środowisk ekologicznych, i jak one wyglądały, czy były jakieś zastrzeżenia co do wykonywania tej inwestycji. Dlaczego stosuje się tę zasadę, że się to robi w formie specustawy i eliminuje się etap konsultacji?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Kolega senator…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna: Przede wszystkim…)

Przepraszam, jest jeszcze kolega senator Florek. Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Ja w tym samym duchu co pan senator przed chwilą… Chciałbym tylko, ze względu na ewentualne konflikty, bo wiadomo, że ta ustawa tutaj nie działa… Chodzi mi o to, ile jest przebudowy, a ile budowy w tym całym pogłębieniu do 12,5 m. Ile będzie konfliktów z tytułu nowej budowy, a ile mamy kilometrów w przebudowie?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Jeśli chodzi o inwestycję, konflikty… Przede wszystkim ta ustawa… chodzi o to, żeby ostatnia transza, która będzie wypłacana, 320 milionów, była przede wszystkim ze środków unijnych, to 290 milionów, a pozostałe środki z budżetu państwa. Boimy się, że możemy nie zdążyć, tym bardziej że jeszcze mamy przed sobą Brexit. Wiem, że wszyscy z Ministerstwa Rozwoju wręcz proszą, żeby przyspieszać te wszystkie inwestycje, i to o to chodzi. Ta specustawa działa tylko co do jednej rzeczy, przede wszystkim chodzi o wydanie planu zagospodarowania przestrzennego bez czekania, aż gmina Szczecin… Konkretnie chodzi o gminę Szczecin, żeby można było to skrócić. Pozostałe przypadki, jeśli chodzi o środowisko… Idziemy zgodnie z zasadami, jak we wszystkich innych sprawach, i nie ma tu żadnego upustu.

Jeśli chodzi o to, ile pogłębienia, ile przebudowy, to przebudowa będzie na 60 km…

(Głos z sali: Nie, pogłębienie.)

…pogłębienie na 60 km, a budowa na odcinku 2 km.

(Głos z sali: Przebudowa.)

Przebudowa.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Nie widzę więcej pytań.

W związku z tym ja składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (14)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

W związku z tym stwierdzam, że ustawa otrzymała poparcie, Panie Ministrze.

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Włosowicza.

(Rozmowy na sali)

Dziękuję serdecznie.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji, Komisji Środowiska i Komisji Infrastruktury. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 38)