Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 68) w dniu 03-01-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (68.)

w dniu 3 stycznia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Transportowego Dozoru Technicznego (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, otwieram dzisiejsze posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Jak państwo wiecie, pan marszałek Senatu, pan Stanisław Karczewski skierował do naszej komisji ustawę o budżecie państwa na rok 2017 w częściach właściwych naszemu zakresowi działania.

Muszę zapytać, Drodzy Państwo, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa.

Nikt nie podnosi ręki, w związku z czym stwierdzam, że nie biorą udziału.

Państwo Drodzy, lista gości jest strasznie długa, więc pozwólcie państwo, że jako przewodniczący przywitam od serca was wszystkich. Najpierw przywitam damy, a później panów. Niech się nikt nie obrazi… Bo gdybym zaczął czytać nazwiska wszystkich zaproszonych, to zajęłoby mi to chyba z 1,5 godziny.

Państwo Drodzy, zaczynamy. Widzę, że zgłasza się pan senator Florek.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Piotr Florek:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!

Ja w sprawie porządku obrad posiedzenia komisji. W porządku dzisiejszego posiedzenia komisji jest tylko 1 punkt, dotyczący rozpatrzenia ustawy budżetowej w częściach ułamkowych, właściwych, dotyczących zakresu działania naszej komisji. Ponieważ jesteśmy Izbą refleksji, chciałbym z pewną refleksją uzasadnić stanowisko, które za chwilę sprecyzuję. Otóż składam wniosek formalny o zdjęcie z posiedzenia komisji tego punktu dotyczącego rozpatrzenia ustawy budżetowej w częściach ułamkowych, dotyczących zakresu działania naszej komisji. Mówię, że z refleksją… To jest moja pierwsza kadencja jako senatora, dużo się uczę. Będę się powoływał m.in. na wypowiedzi pana marszałka Stanisława Karczewskiego co do procedowania.

Proszę państwa, Senat 20 grudnia przyjął 2 ustawy: jedna dotyczyła zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji itd., a druga ochrony przyrody. One zostały przyjęte, a jedna z nich już weszła w życie, po tym jak została przez prezydenta podpisana. Na najbliższym posiedzeniu Senatu mamy m.in. 3 ustawy: budżetową, dotyczącą kodeksu postępowania cywilnego oraz dotyczącą instytutów badawczych. Te 5 ustaw łączy jedna sprawa – one zostały uchwalone w Sali Kolumnowej podczas posiedzenia, co do którego, po pierwsze, wątpliwa jest sprawa kworum… Pan prezydent też ma wątpliwości co do tego. Nie wiemy, jak to było. Zresztą udowodnienie tego spoczywa na marszałku, bo to marszałek organizuje spotkanie, marszałek powinien je przygotować i dać tyle czasu, żeby można było to spotkanie zarejestrować, a potem ewentualnie sprawdzić, czy… To jest sprawa głównie marszałka. A więc, po pierwsze, wątpliwa jest kwestia kworum. A po drugie, został naruszony Regulamin Sejmu. Ja byłem radnym i sejmiku, i rady, a jako wojewoda wydawałem rozstrzygnięcia nadzorcze różnego typu dla samorządów itd. I chciałbym, żebyśmy podeszli tak po ludzku do tego, jak wygląda procedowanie. Myślę, że pan marszałek Karczewski ładnie nas wszystkich uczy, jak to wszystko powinno wyglądać.

Trzy zdania uzasadnienia. Mam przed sobą stenogram z posiedzenia w Sali Kolumnowej z 16 grudnia. Z tego stenogramu wynika, że pan marszałek ogłasza 5-minutową przerwę… Pan marszałek po głosowaniu nad wnioskiem ogłasza, że nie ma kworum,. Mówi, że głosowało 190 posłów, iluś za, iluś przeciw, po czym stwierdza: „Muszę ogłosić przerwę z powodu braku kworum”. I marszałek ogłasza przerwę. Wielokrotnie zdarzało się u nas w Senacie, że nie było kworum, i taka przerwa była ogłaszana. Tylko że po ogłoszeniu przerwy… Ta przerwa w Sejmie miała trwać 15 minut, a trwała chyba 5 godzin, ale to jest inna sprawa, formalna, dotyczącą przygotowania sali itd. Ale nie zostało to wszystko dobrze przygotowane. Pan marszałek mówi potem: „Wznawiam obrady”. I rozpoczyna obrady, wyznacza sekretarzy – 8 czy 10, nie wiadomo, ale w to nie wnikam – ale nie robi głosowania w sprawie kworum, co jest przecież normalną rzeczą. Albo imiennie trzeba było głosować, bo wątpliwa liczba posłów w miejscu, w którym nie ma możliwości… W każdym razie nie sprawdza kworum, do tego nie dochodzi. W międzyczasie wielokrotnie są zgłaszane przez posłów wnioski formalne. Na stronie 64 stenogramu… Raz, dwa, trzy, cztery, pięć… Tu mamy 5 prób zgłoszenia wniosku formalnego. Na następnej stronie jest chyba z 6 takich zgłoszeń. Ale pan marszałek na to nie reaguje. Pan marszałek przechodzi do następnego punktu obrad, to znaczy do kontynuacji rozpatrywania pktu 7. I tu znowu kuriozum, bo – nie wiem, w Senacie tego nigdy nie było – informuje, że przewodniczący Komisji Finansów Publicznych, pan Jacek Sasin, zgłosił wniosek formalny o zmianę sposobu głosowania. Panie Przewodniczący, już kończę. Oczywiście jest to zgodne z Regulaminem Sejmu, bo zgodnie z art. 184 ust. 3 pkt 9 można taki wniosek zgłosić. Proszę państwa, marszałek informuje, że padł taki wniosek. My jako senatorowie wiemy, że jeżeli nie było kworum, była ogłoszona przerwa, a potem nastąpiło wznowienia, to kworum powinno zostać sprawdzone. A wniosek formalny powinien być zgłoszony na sali, żeby można było przegłosować ten wniosek. Natomiast tutaj pan marszałek jedynie informuje, że taki wniosek padł – nie wiadomo gdzie, nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach itd. W związku z tym jest mnóstwo wątpliwości co do tego, czy te procedury były poprawne. Naszym zdaniem nie. Głosowanie, które odbyło się w Sali Kolumnowej, naszym zdaniem jest nieważne. W związku z tym my nie będziemy procedować nad… Klincz, że tak powiem, będzie coraz większy, bo przy głosowaniu nad kolejnymi ustawami… Ustawa budżetowa jest bardzo ważna. Zdajemy sobie sprawę z tego, co to dla nas będzie oznaczać, jeżeli ona będzie podważana. Chodzi o środki unijne itd.

W związku z tym jeszcze raz przedstawiam nasz wniosek o zdjęcie z dzisiejszego posiedzenia komisji punktu dotyczącego tych poszczególnych części ustawy budżetowej. Informuję, że my nie będziemy brać udziału w posiedzeniu, jeżeli państwo przegłosujecie, że będziecie dalej pracować. Tak jak Sejm przyjął tę ustawę tylko rękoma PiS, tak pewnie i Senat przyjmie… Senatorowie PiS za nią zagłosują. Ale wówczas to nie będzie ustawa budżetowa przyjęta przez wszystkich, tylko ustawa budżetowa przyjęta przez posłów i senatorów PiS. I to oni będą za to ponosić całkowitą odpowiedzialność. My wtenczas nie będziemy brać udziału w posiedzeniu. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu senatorowi Florkowi.

Drodzy Państwo, ja składam wniosek przeciwny, bo, po pierwsze, od oceny ustawy przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej jest Trybunał Konstytucyjny, a nie my. Po drugie, Państwo Drodzy, pan marszałek Karczewski przysłał projekt ustawy budżetowej do komisji po to, aby komisja nad nim obradowała. I taka decyzja została podjęta przez Prezydium Senatu. Tak jak powiedziałem, od oceny jest Trybunał Konstytucyjny. Ustawa budżetowa została przyjęta zgodnie z prawem. Jak ktoś chce szopkę robić na sali, to niech sobie robi, ale nie kosztem państwa, kosztem wyborców. W związku z tym, Państwo Drodzy, ja składam wniosek formalny o procedowanie przysłanej nam przez marszałka Senatu, pana Stanisława Karczewskiego, ustawy budżetowej.

Państwo Drodzy, jako pierwszy poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Florka, który proponuje, aby przerwać dzisiejsze posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (2)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

W związku z tym wniosek pana senatora Florka upadł.

Teraz przystępujemy do głosowania nad moim wnioskiem.

Kto z panów senatorów jest za procedowaniem ustawy budżetowej? (6)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

W związku z tym stwierdzam, że wniosek pana senatora Florka upadł, a mój wniosek przeszedł.

W związku z tym, Państwo Drodzy, rozpoczynamy procedowanie nad ustawą budżetową przyjętą przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

Panowie senatorowie PO poświadczyli, że opuszczają posiedzenie komisji.

(Senatorowie klubu Platformy Obywatelskiej wychodzą z sali)

Państwo Drodzy, chciałbym serdecznie przywitać przybyłego na nasze posiedzenie podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, pana Jerzego Szmita.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Transportowego Dozoru Technicznego (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A)

Rozpoczynamy omawianie części budżetowej „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”.

Kto, Panie Ministrze, będzie referował?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit: Może ja.)

To proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Podam kilka podstawowych informacji dotyczących budżetu, który został przyjęty przez Sejm, przekazany do Senatu i nad którym w Senacie trwa teraz dyskusja.

Szanowni Państwo, część 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Dochody w części 18 zostały zaplanowane na poziomie 86 milionów zł, co stanowi 106,7% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2016. Wydatki w części 18 zostały zaplanowane w wysokości 2 miliardów 83 milionów zł, co stanowi 124% w stosunku do roku ubiegłego. A więc jest to bardzo znaczący wzrost, niemal o 1/3, wydatków w tej części budżetowej. Te wydatki budżetu państwa… To są wydatki dotyczące gospodarki mieszkaniowej. I tak mamy tutaj: program „Mieszkanie dla Młodych” – 746 milionów zł; program „Rodzina na swoim” – 319 milionów zł; Narodowy Program Mieszkaniowy – 200 milionów zł, będą to wydatki w ramach rozpoczęcia funkcjonowania tego programu; program finansowego wsparcia budownictwa socjalnego – 150 milionów zł. Warto zaznaczyć, że tu jest 50-procentowy wzrost, to jest wsparcie przede wszystkim samorządów. Jeśli chodzi o refundację premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie, to 250 milionów zł jest przeznaczone na ten cel, a na Fundusz Termomodernizacji i Remontów – 66 milionów zł. I wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych – to jest działanie, które od wielu lat jest prowadzone. Na ten cel jest zapisane 35 milionów zł.

Ponadto w budżecie państwa zaplanowane są środki w wysokości 96 milionów zł na utrzymanie i statutową działalność Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz urzędu ministra infrastruktury i budownictwa. Wydatki na realizację projektów Unii Europejskiej zaplanowano w kwocie ponad 220 milinów zł. Beneficjentami tego będą przede wszystkim Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Część 26 „Łączność”. Tutaj przewidziano dochody jedynie na poziomie 10 tysięcy zł; to jest niewielka część budżetu. Wydatki natomiast są zaplanowane na ponad 7 milionów 287 tysięcy zł. Środki te przeznaczone będą na: dofinansowanie przesyłek ustawowo zwolnionych z opłat pocztowych – 2 miliony 300 tysięcy zł; sfinansowanie działalności urzędu ministra – 4 miliony 893 tysiące zł; realizację zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2013–2022 – 92 tysiące zł.

Wysoka Komisjo, teraz przechodzę do największej części, którą się zajmujemy, czyli części transportowej. Kwoty, o których będziemy mówić, są gigantyczne, nieporównywalne z tymi, o których do tej pory mówiliśmy. Część 39 budżetu państwa „Transport”. W roku 2017 planuje się uzyskać dochody w wysokości 142 milionów zł, co stanowi 102% w stosunku do wielkości wynikających z ustawy budżetowej na rok 2016. Największe wpływy, w kwocie 79 milionów zł, zostały zaplanowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, a będą to wpływy głównie z tytułu grzywien nałożonych w drodze mandatów karnych i kar nakładanych na osoby prawne i inne jednostki organizacyjne w drodze decyzji administracyjnych.

Szanowni Państwo, wydatki w części „Transport”. Na rok 2017 w zakresie transportu zaplanowano wydatki w łącznej kwocie 36 miliardów 861 milionów 525 tysięcy zł, z czego na infrastrukturę drogową wydane zostaną 23 miliardy 263 miliony 525 tysięcy zł. To jest wzrost w stosunku do roku 2016 o 30%. A więc mamy gigantyczny wzrost wydatków na infrastrukturę drogową. Wydatki Krajowego Funduszu Drogowego na inwestycje ujęte w programie budowy dróg krajowych przewidziano na poziomie 18 miliardów 795 milionów zł. To jest wzrost o 29% w stosunku do roku 2016. Wydatki w kwocie 4 miliardów 319 milionów zł to są środki, którymi będzie dysponowała generalna dyrekcja dróg krajowych. To będzie przeznaczone także na budowę, modernizację i utrzymanie tych dróg, które są poza programem budowy dróg krajowych, ale są niezmiernie istotne ze względu na system komunikacyjny kraju. Tu przewidziany jest wzrost o ponad 1 miliard zł, co daje wzrost o 34% w stosunku do roku ubiegłego.

Wydatki w transporcie kolejowym zostały zaplanowane na poziomie łącznie 11 miliardów 280 milionów zł. Na infrastrukturę kolejową – 8 miliardów 898 milionów zł. Dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową oraz jej ochrony, środki dla PKP PLK… Tu mamy 2 miliardy 900 milionów zł. To jest wzrost o 5,5%. Inwestycje na liniach kolejowych ujętych w krajowym programie kolejowym – 5 miliardów 886 milionów zł; wydatki na kolejowe inwestycje krajowe finansowane z podatku akcyzowego – 1 miliard 759 milionów zł. Przypomnę, że wpływ z podatku akcyzowego jest dzielony na Fundusz Kolejowy i Krajowy Fundusz Drogowy. Tu jest wzrost o 91% w stosunku do roku 2016, a więc jest planowany niemal dwukrotny wzrost nakładów w tym zakresie.

Wydatki na projekty Unii Europejskiej są na poziomie 4 miliardów 127 milionów zł, z czego wydatki na dworcowe inwestycje kolejowe finansowane z podatku akcyzowego stanowią 25 milionów zł – tu jest wzrost o 40% – a wydatki na projekty Unii Europejskiej są na poziomie 3 milionów 810 tysięcy zł.

Wydatki na kolejowe przewozy pasażerskie – 1 miliard 4 miliony 593 tysiące zł, co stanowi wzrost o 2,3% w stosunku do roku 2016. Tutaj będą przede wszystkim dofinansowane przejazdy ulgowe oraz międzywojewódzkie i międzynarodowe przewozy kolejowe wykonywane w ramach usług publicznych. W przypadku tej pierwszej pozycji to jest 448 milionów zł, a w przypadku drugiej – 556 milionów zł. Przewidywane wydatki z Funduszu Kolejowego wynoszą 1 miliard 377 milionów zł i jest to wzrost o 7%. To są kwoty na realizację inwestycji kolejowych na różnych etapach – przygotowania, samej realizacji, a potem utrzymania infrastruktury kolejowej.

Wydatki na realizację pozostałych infrastrukturalnych projektów Unii Europejskiej – 1 miliard 890 milionów zł. Wydatki te są związane m.in. z rozwojem infrastruktury drogowej w miastach na prawach powiatu, rozwojem infrastruktury lotniczej, projektami z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.

Zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego – 242 miliony zł, wzrost o 26% w stosunku do roku 2016. Chodzi o zadania realizowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. I zadania z zakresu lotnictwa – 87 milionów zł, wzrost o 2% w stosunku do roku 2016. I jeszcze pozycje… Urząd ministra – 76 milionów zł. A wydatki obronne są przewidziane w wysokości blisko 20 milionów zł, a dokładnie 19 milionów 824 tysięcy zł. Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Ministrze, jak już omawiamy infrastrukturę… Ministerstwu podlega Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – wiem, że jest na sali przedstawiciel, więc może od razu by omówił plan finansowy – a także Transportowy Dozór Techniczny. Przedstawiciel dozoru też jest. Wydaje mi się, że od razu można… Pani wiceprezes omówiłaby plan finansowy agencji żeglugi, a pan prezes Transportowego Dozoru Technicznego.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit: Panie Przewodniczący, zgodnie z pana wnioskiem proponuję, aby pani dyrektor biura finansów, pani Suchora-Natkaniec, przedstawiła sytuację, jeżeli chodzi o Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Proszę bardzo.)

Proszę bardzo.

(Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec: Witam, Szanowni Państwo…)

Ale do mikrofonu proszę podejść, bo to się nagrywa i to idzie w internecie. Państwo Drodzy, to wszystko idzie w internecie. Państwo musicie wiedzieć, że wyborcy sprawdzają ten internet. No bo jak się dowiedzieli, że Petru gdzieś poleciał? No, przepraszam…

Proszę.

Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec:

Witam państwa serdecznie. Ewa Suchora-Natkaniec, dyrektor Biura Finansów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W telegraficznym skrócie postaram się przedstawić plan finansowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na 2017 r.

Otóż zgłoszone przychody ogółem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej stanowią kwotę 769 milionów 290 tysięcy zł, przy czym przychody ze sprzedaży usług nawigacyjnych, pozanawigacyjnych oraz pozostałe przychody wynoszą 734 miliony 894 tysiące zł. Dotacje z budżetu państwa, głównie na loty zwolnione, wynoszą 10 milionów 351 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania, to jest to kwota 807 milionów 482 tysięcy zł, przy czym koszty… Pozostałe koszty stanowią około 7% kosztów ogółem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zaznaczam, że koszty są wypadkową opłat nawigacyjnych, stawek nawigacyjnych. Wynik netto po uwzględnieniu wszelkich obciążeń za cały rok to strata w wysokości 31 milionów 317 tysięcy zł. To tak w telegraficznym skrócie.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie pani prezes.

Wiem, że z urzędu dozoru jest z nami pan Urbanowicz. Czy pan chce zabrać głos?

Proszę bardzo.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Chciałbym pokrótce przedstawić nasz plan finansowy na 2017 r. Przychody ogółem będą kształtowały się w granicach 60 milionów 273 tysięcy zł, a koszty ogółem – 54 milionów 176 tysięcy zł. Wynik brutto będzie na poziomie około 6 milionów. Wpłata do budżetu państwa – to jest 30% naszego zysku – będzie wynosiła w granicach 1 miliona 827 tysięcy. Wynik netto, który stanowi podstawowy fundusz, to 4 miliony 267 tysięcy zł. Będziemy starali się ten wynik polepszyć. Wiążę się to również z tym, że potrzebujemy więcej inspektorów do wykonywania naszych działań, ale myślę, że w następnym, w 2018 r. to zrealizujemy. Serdecznie dziękuję. Jeżeli będą pytania, to jestem dyspozycji.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Sądzę, że negocjacje z panem ministrem infrastruktury można prowadzić już w roku 2017. Nie można być pesymistą, Panie Prezesie.

(Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz: Jestem optymistą.)

Trzeba być urodzonym optymistą.

Pan Góra. Proszę bardzo.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Pozwolicie państwo, że przedstawię budżet na 2017 r. Urzędu Transportu Kolejowego. Dochody. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 planowane są dochody budżetowe w wysokości 4 milionów 380 tysięcy zł. W 2017 r. zakłada się zwiększenie realizacji dochodów w stosunku do 2016 r. o 32,3%. Kwota planowanych dochodów w głównej mierze dotyczy wpływów z opłat za wydawanie certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa przewoźnikom kolejowym, autoryzacji i świadectw bezpieczeństwa zarządcom infrastruktury, świadectw bezpieczeństwa użytkownikom bocznic kolejowych oraz wpływów za opłaty za nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdu EVN oraz za wyrejestrowanie pojazdu. Znaczącą pozycję w planowanych dochodach zajmują również wpływy z opłat za wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji budowli, urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i pojazdów kolejowych oraz wpływy za wydawanie licencji maszynisty.

Jeżeli chodzi o wydatki, to w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 zaplanowano wydatki budżetowe w części 71 „Urząd Transportu Kolejowego” w łącznej wysokości 34 milionów 282 tysięcy zł. W tym są wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację Programu Operacyjnego „Pomoc techniczna” oraz Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Wydatki bieżące i majątkowe, bez wydatków dotyczących POPT i POIiŚ, w roku 2017 planowane są na kwotę łączną 31 milionów 497 tysięcy zł. Grupę wydatków bieżących oraz pozostałych wydatków zaplanowano w kwocie 8 milionów 781 tysięcy zł. Wydatki te będą przeznaczone głównie na opracowanie opinii, analiz i ekspertyz, tłumaczenia, na podróże służbowe krajowe i zagraniczne oraz szkolenia pracowników, jak również na wynajem pomieszczeń, zakup usług, materiałów i wyposażenia.

Wydatki związane z Programem Operacyjnym „Pomoc techniczna” na lata 2014– 2020 wyniosą 1 milion 651 tysięcy zł, a wydatki związane z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” wyniosą 1 milion 134 tysiące zł. W 2017 r. na wydatki z tytułu wynagrodzeń osobowych, bez POPT i POIiŚ, zaplanowano 17 milionów 180 tysięcy zł.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, dziękuję za uwagę i uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2017.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu Górze.

Jest z nami zastępca pana dyrektora generalnego, pan Milwicz…

(Głos z sali: Pani Milwicz.)

Pani Milwicz, przepraszam. A chodzi o Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Czy pani chce zabrać głos?

(Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz: Myślę, że pan minister…)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit: Ja bym prosił, żeby pani zabrała głos.)

Pan minister może czasem się pomylić, a pani może go poprawić. Niech się pani nie boi, przepraszam… Niech się pani nie boi uzupełniać wypowiedzi pana ministra.

Proszę.

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Wysoka Komisjo!

Monika Milwicz, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Jeżeli chodzi o wydatki w części 39 przewidziane na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, to w budżecie państwa jest zapisana kwota 4 miliardów 314 milionów. Jeżeli chodzi o Krajowy Fundusz Drogowy, to na dzień dzisiejszy jest tu przewidziana kwota 18 miliardów 795 milionów. Założenie jest takie, że ponad 9 miliardów 650 milionów to będą środki z budżetu środków europejskich, które w postaci refundacji zasilą Krajowy Fundusz Drogowy.

Jeśli chodzi o dochody, to na 2017 r. planowana jest kwota niespełna 41 milionów zł. Jeżeli chodzi o najważniejsze… No, nie są to duże kwoty, bo głównie chodzi o rozliczenia z lat ubiegłych, odszkodowania od ubezpieczycieli, spłatę należności przez gminy. To są wpływy tego typu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Państwo Drodzy, nie byłbym sobą, gdybym nie udzielił głosu zastępcy dyrektora Polskich Linii Kolejowych. Pan dobrze wie, o co chodzi… Jest 67 miliardów z Unii Europejskiej na następne lata. Czy wam te pieniądze wystarczą? Ino się nie bój ministra, ino pan uczciwe powiedz, czy wystarczą, czy nie. Bo później chodzicie i płaczecie, że brakuje wam pieniędzy na wkład własny.

Proszę bardzo, Panie Jagielski. Proszę.

Zastępca Dyrektora Biura Finansów Korporacyjnych w Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe SA Grzegorz Jagielski:

W 2017 r. planujemy zrealizować inwestycje na poziomie blisko 6 miliardów zł na kluczowych liniach takich jak E59 Wrocław – Poznań czy Rail Baltica, czyli Sadowne – Czyżew – Białystok, a także Warszawa – Lublin. Największe wydatki wiążą się z linią Warszawa – Radom, odcinkiem Sosnowiec Jęzor – Kraków, linią nr 131, czyli Śląsk – Porty. Głównym źródłem są oczywiście środki unijne – blisko 3 miliardy zł. Pozostałe środki są z Funduszu Kolejowego, budżetu państwa, a także są to środki własne PLK, jak również środki, które zaoszczędziliśmy w ramach emisji obligacji. To są głównie oszczędności na przetargach w latach ubiegłych. I to tyle.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Wiem, że o godzinie 12.00 u pana ministra Słowika jest spotkanie całego zarządu właśnie w sprawie wykorzystania tych pieniędzy.

Państwo Drodzy, zwrócili się do mnie przedstawiciele ULC. Wiem, że są na sali. Proszę bardzo, Panie Drogie, daję wam głos. Jak byliście u mnie, toście mieli cywilną odwagę… Teraz w obecności ministra mówcie tak, jak u mnie w komisji mówiliście.

Proszę bardzo.

Dyrektor Generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego Jolanta Baran:

Dzień dobry, Jolanta Baran. Jestem dyrektorem generalnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jeśli chodzi o dochody budżetowe, to w projekcie budżetu państwa na 2017 r. nasz budżet wynosi 18 milionów 762 tysiące zł. To jest wzrost o około 7% w stosunku do 2016 r. Natomiast jeśli chodzi o wydatki budżetowe na rok przyszły, to są one na poziomie 58 milionów 470 tysięcy zł, co stanowi 101,27% wydatków ustawy budżetowej… Wzrost wydatków ULC w porównaniu z rokiem 2016 dotyczy głównie wyższego wynagrodzenia rocznego – wynagrodzenie roczne jest płacone za 2016 – i większych płatności z tytułu składek do organizacji międzynarodowych z powodu wyższych kursów walutowych. Pozostałe wydatki zostały utrzymane na poziomie równym lub zbliżonym do tych z roku bieżącego. Na realizację zadań w tym obszarze składa się przede wszystkim realizacja zadań z tytułu wykonywania władzy lotniczej, funkcji organu administracji lotniczej, finansowanie kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej i dotacje dla lotniczych uczelni kształcących personel lotniczy. To tak w skrócie. Dziękuję bardzo.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Ale przecież wam brakuje… Panie Drogie, jest tu pan minister. Proszę powiedzieć, co było mówione komisji.)

Tak?

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Niech się nikt nie boi. Jest demokracja, można wszystko powiedzieć. Prawda, Panie Ministrze?)

Możemy? No, to chcielibyśmy złożyć wniosek – on nie wywołuje żadnych dodatkowych kosztów, nie spowoduje wzrostu ani wynagrodzeń, ani innych wydatków ze strony budżetu państwa, żadnych obciążeń – żeby… Chodzi nam o to, żebyśmy mogli część wynagrodzeń bezosobowych, na które składają się umowy-zlecenia, przekształcić w wynagrodzenia osobowe, czyli po prostu w umowy o pracę. Chodzi nam o to, żebyśmy mogli uporządkować ten obszar. To nie dotyczy wszystkich umów-zleceń, które są zawierane w urzędzie, tylko takich, które mają charakter całoroczny, ciągły. Nie spowoduje to wzrostu poziomu zatrudnienia w urzędzie, bo to dotyczy osób, które w tym urzędzie są i pracują. To są specjaliści. Chodzi nam o pewne uporządkowanie tego obszaru i zalegalizowanie… Dotyczy to kwoty około 1 miliona 277 tysięcy zł i to się przekłada na około 30 etatów. Tak jak mówiłam, jest to wniosek neutralny z punktu widzenia skutków finansowych dla budżetu państwa, nie powoduje żadnych dodatkowych obciążeń i wzrostu limitu wydatków urzędu. Tak jak mówiłam, polegałoby to na przesunięciu ze wskazanej kwoty, o której mówiłam, z wynagrodzeń bezosobowych do wynagrodzeń osobowych… Chodzi o specjalistów, którzy pracują w urzędzie i mają umowy całoroczne.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Żeby panią pocieszyć…

(Dyrektor Generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego Jolanta Baran: Tak?)

…powiem, że rozmawiałem z panem ministrem Szmitem. Pan minister Szmit powiedział, że będzie rozmawiał o tej sprawie. To jest tylko operacja logistyczna…

(Dyrektor Generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego Jolanta Baran: Tak, nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych skutków finansowych.)

Żadnych dodatkowych pieniędzy… My nie możemy tego wprowadzić, ale pan minister będzie rozmawiał z Ministerstwem Finansów, żeby faktycznie te przesunięcia zrobić. My jesteśmy za umowami o pracę. Ja pani jasno wtedy powiedziałem… Prosiłem pana ministra i pan minister powiedział, że się tym problemem zajmie.

(Dyrektor Generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego Jolanta Baran: Bardzo dziękuję.)

Państwo Drodzy, jeżeli chodzi o te części budżetu, to senatorami spikerami, sprawozdawcami są pan senator Dobkowski, pan senator Gaweł i pan senator Kopeć, ale on jest chory. Jeśli chodzi o transport, Drodzy Państwo, to ja zadam pytania, bo akurat tę dziedzinę bardzo dobrze znam.

Proszę bardzo, pan senator Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Chciałbym dopytać o pewne szczegóły odnośnie do części 18, bo, powiedziałbym, jestem odpowiedzialny za tę część. Zacznę od tego wsparcia budownictwa socjalnego. Co do przychodów, to nie ma specjalnie nic do wyjaśniania. W tym roku jest o 50% więcej, jak chodzi o wydatki. Na wsparcie budownictwa socjalnego jest w tym roku 150 milionów zł, a w zeszłym roku chyba było 100 milionów zł. Wsparcie budownictwa socjalnego jest zatem większe. Czy taki trend się utrzyma w latach następnych? Może od razu zadam kilka pytań, to potem nie będę już się zgłaszał…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Zadaj, zadaj.)

Kolejna rzecz, Narodowy Program Mieszkaniowy. Rozumiem, że w tym roku, w 2017 będzie rozpoczęcie tego programu. Jakie są szacunki i przewidywania co do jego przyszłości? Czy ta kwota będzie taka sama, czy będzie rosła? Jaki jest przewidywany trend?

Kolejna rzecz, Fundusz Termomodernizacji i Remontów. Uważam, że to jest bardzo istotne zagadnienie. W czasach, kiedy oszczędzamy energię, są kłopoty z CO2, z paliwami itd., jest to sposób na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Czy w przyszłości – jak widzę, ten rok to początek finansowania w ramach tego funduszu – nadal to będzie finansowane, a jeśli tak, to na jakim poziomie? Czy ta kwota będzie rosła, czy będzie utrzymana na tym samym poziomie? Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Ministrze, odpowiedzieć na te pytania. Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Może zacznę od pytania dotyczącego budownictwa socjalnego. W tym zakresie zostały zwiększone wydatki do poziomu 150 milionów zł, co jest zgodne z linią polityczną rządu, aby wspierać osoby potrzebujące, osoby najbiedniejsze. Szczególnie to dotyczy samorządów miejskich, które są zobowiązane ustawowo do zapewniania lokalów mieszkalnych dla osób najuboższych. To jest wsparcie właśnie dla tej kategorii naszych obywateli. Poziom tego wsparcia wzrasta.

Narodowy Program Mieszkaniowy „Mieszkanie+”. Tu przewidziane jest 200 milionów zł. To są pieniądze, które mają służyć uruchomieniu całego programu, pierwszych prac z nim związanych. Przypomnę, że została podpisana pierwsza umowa – w Białej Podlaskiej, która już zapowiada fizyczną realizację tego programu. Kilkadziesiąt polskich samorządów zgłosiło akces do tego programu. Chciałbym odpowiedzieć na pytanie, czy wydatki będą wzrastały. Z założenia ten program ma się samofinansować, tak żeby nie obciążać budżetu. Tworzy się mechanizmy uruchamiania nieruchomości dziś niewykorzystanych, nieruchomości Skarbu Państwa czy nieruchomości Skarbu Państwa będących pod aspiracją samorządów, innych instytucji, wojska, Agencji Nieruchomości Rolnych. Chodzi o to, aby na tych gruntach powstawały mieszkania i żeby to finansowało cały program w przyszłości. To jest kwota, że tak powiem, na zalążek. Program ma się później samofinansować.

Fundusz Termomodernizacji i Remontów jest administrowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Kwota 66 milionów… To w ostatnich latach utrzymuje się mniej więcej na tym poziomie. Przede wszystkim spółdzielnie mieszkaniowe z tego korzystają i termomodernizują swoje budynki. Na tym poziomie to zapotrzebowanie się kształtuje na przestrzeni ostatnich lat. Z ubiegłego roku pozostało jeszcze 10 milionów zł, przy zaplanowanej bardzo podobnej wysokości na rok przyszły. Myślę, że nie będzie problemów, jeżeli chodzi o zgłoszenia spółdzielni mieszkaniowych. Oczywiście nie tylko spółdzielni to dotyczy, ale on są głównym beneficjentem tego programu. Odpowiedziałem chyba na wszystkie pytania. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Senator Gaweł. Proszę bardzo.

Senator Robert Gaweł:

Pytania dotyczą Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jeżeli chodzi o samo sprawozdanie, jego część merytoryczną, to chcę powiedzieć, że mamy tu zwiększenie deficytu netto – z 27 do 31 milionów zł. Czy to jest związane z tymi gruntami spornymi, które w zeszłym roku… Tak mi tłumaczono przynajmniej.

Poza tym chciałbym zapytać o sprawy inwestycyjne. Czy jest prawdą, że będziemy przeznaczać ponad 1 miliard zł na budowę nowych wież? Chodzi o Kraków, Katowice, Warszawę i Modlin.

I jeszcze jedno pytanie, związane z podniesieniem stawek. Czy po podniesieniu stawek opłat przelotów tranzytowych nadal będziemy mieć konkurencyjną stawkę dla przewoźników w Europie? To chyba 42 euro…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit: 42 euro, tak.)

Czy będziemy nadal konkurencyjni? Dlaczego agencja nie zrobiła tego wcześniej, w jakiś sposób tracąc możliwości wpływów? To tyle, jeśli chodzi o pytania.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Pani Dyrektor. Proszę.

(Głos z sali: Może pan dyrektor…)

Proszę bardzo, do mikrofonu.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit: Pan dyrektor Janiszewski. Proszę bardzo.)

Dyrektor do spraw Strategii i Współpracy Międzynarodowej w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo!

Co do inwestycji i wzrostu tych środków do 1 miliarda zł, to przez ostatnie półtora roku w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zostały zidentyfikowane określone obszary, które trzeba było doinwestować. Dlatego zostały zwiększone planowane nakłady. Jeśli chodzi o inwestycje do końca 2019 r. czy do 2020 r., to są to inwestycje związane nie tylko z rozwojem wież. Wieże to jest tylko część całego systemu zarządzania ruchem lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej. Są to wzrastające nakłady na tzw. urządzenia radionawigacyjne, na budowę wież, o czym wspomniałem, a także na budowę nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym, które będzie spełniał wymagania jednolitego europejskiego nieba, które jesteśmy zobowiązani wypełniać, jak również na tzw. techniczną odnogę programu Single European Sky, czyli program SESAR, jego technologicznej części. Tak że jeśli chodzi o wzrost planowanych inwestycji, to tak, zgadza się. Zostało to zidentyfikowane, ministerstwo zostało o tym bezpośrednio poinformowane i jesteśmy w bliskiej bieżącej kooperacji, jeśli chodzi o te sprawy.

Co do wzrostu opłat i stawek… Panie Ministrze, czy pan odpowie, czy…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Bardzo dziękuję. Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Jeżeli chodzi o wzrost… Powiem wprost, to była sprawa, której poprzedni rząd nie miał odwagi podjąć tak naprawdę. To doprowadziło do sytuacji, że stawki… One od 1 stycznia wzrosły, zgodnie z naszymi postulatami. Aczkolwiek trzeba jasno powiedzieć, że nie ma jeszcze ostatecznej decyzji Komisji Europejskiej w tej sprawie. Niemniej jednak wszystkie merytoryczne organy, które mają prawo się w tej sprawie wypowiadać, poparły polski wniosek. To wymagało naprawdę ogromnej pracy, którą wykonała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, wszystkie osoby, które negocjowały. Nie było łatwo przekonać przede wszystkim przewoźników lotniczych, którzy po prostu będą płacili więcej za przelatywanie nad Polską, bo to dokładnie o to chodzi. Uznano nasze racje, że jest potrzeba zapewnienia wszystkim bezpieczeństwa, a jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to muszą być stosowne nakłady, muszą być stosowne pieniądze, które przede wszystkim pochodzą z pracy, a więc z tego, co nasi kontrolerzy i cała agencja żeglugi powietrznej przeprowadzają przez polską przestrzeń powietrzną. Sprawa nie została jeszcze ostatecznie zamknięta, ale wszystko jest na bardzo dobrej drodze. Myślę, że to podniesienie stawek – tak naprawdę to jest niewielki wzrost procentowo; nadal jesteśmy w dolnej części tej połówki, jeżeli chodzi o opłaty w Europie – pozwoli agencji wykonać ten bardzo ambitny program inwestycyjny. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

O głos prosili senator Peczkis i senator Hamerski. Krótko i kończymy ten temat.

Proszę.

Senator Grzegorz Peczkis:

Panie Ministrze, ja chciałbym dopytać o inwestycje drogowe. Państwo na spotkaniu na początku zeszłego roku deklarowaliście, że będzie realizowana np. obwodnica Kędzierzyna-Koźla na Opolszczyźnie, ponieważ upływa termin pozwoleń. Potem, w trakcie roku doszło do pewnej zmiany. Polegała ona na tym, że państwo zrezygnowaliście z budowy obwodnic na rzecz budowy dróg ekspresowych. W związku z tym mam konkretne pytanie. Jak wiem, zrezygnowano z budowy wielu obwodnic na terenie Opolszczyzny. Moje pytanie dotyczy tego, ile kilometrów dróg ekspresowych w związku tym państwo zaplanowaliście na terenie Opolszczyzny.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Dziękuję…)

Podpowiem: zero. To jest pierwsze pytanie. Panie Ministrze, jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić.

Drugie pytanie dotyczy inwestycji kolejowych. W odpowiedzi na pytanie z interpelacji, dlaczego nie będzie inwestycji drogowych, podał pan, że inwestycje kolejowe… Z tym że, Panie Ministrze, z tych 3 inwestycji, które pan podał, jedna, owszem, jest na liście podstawowej, ale nie dotyczy województwa opolskiego, czyli terenu, z którego pochodzę i o który pytałem. Pozostałe 2 inwestycje, które pan podał, zostały wycofane w ramach programu kolejowego z listy podstawowej i wpisane na rezerwową. Ja pytam, czy jest jakiekolwiek inne województwo w Polsce, któremu zabieracie… które w taki sposób cofacie w rozwoju. Czy jest jakiekolwiek inne, któremu zabrano środki i nie dano żadnej perspektywy rozwoju? Jak to się ma, Panie Ministrze, do planu zrównoważonego rozwoju Polski partii Prawo i Sprawiedliwość?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Senator Hamerski. Pewnie też o drogę chodzi.

(Senator Jan Hamerski: Tak, oczywiście.)

A później senator Włosowicz. Dziękuję.

Senator Jan Hamerski:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Zwracałem się z prośbą o umieszczenie w budżecie na rok 2017 środków na opracowanie i zatwierdzenie studium techniczno-ekonomicznego dla drogi krajowej nr 47 na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Tych środków nie ma w tym budżecie, a pragnę nadmienić, że jeżeli nie będziemy kontynuować realizacji tego zadania, to przepadną, zmarnowane zostaną środki, które do tej pory zostały wydane na decyzję środowiskową, której ważność niedługo upłynie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Kolega Włosowicz jako ostatni. I zamykam dyskusję w tej sprawie.

Senator Jacek Włosowicz:

Panie Ministrze, moje pytanie wychodzi trochę poza budżet na rok 2017. Jak państwo obejmowaliście ministerstwo, to okazało się, że pieniądze, jakimi dysponujecie, wynoszą trochę ponad 100 miliardów, a zaplanowane inwestycje są prawie dwa razy droższe, bo na blisko 200 miliardów. Musicie się zmierzyć z problemem, gdzie poszukać tych pieniędzy. Czy ten budżet w jakiś sposób to uwzględnia? Mamy wszyscy nadzieję, że większe będą wpływy do budżetu, ale zainteresowanych dystrybucją tych środków pewnie będzie więcej ministerstw. Jak państwo zamierzacie to domknąć?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę, Panie Ministrze, o odpowiedzi te 3 pytania.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Tak, bo nie ma wśród nas pań senator.)

Zacznę od województwa opolskiego. Województwo opolskie jest położone między 2 wielkimi centrami, między Wrocławiem, Dolnym Śląskiem a Górnym Śląskiem, okręgiem krakowskim, więc myślę, że mówienie o cofaniu w rozwoju to nie jest dobry argument. Oczywiście można dyskutować, czy obwodnicę tego lub innego miasta zrealizować za 2 lata, za 3 lata, czy za 5 lat. Na ten temat można dyskutować, ale myślę, że mówienie o cofaniu w rozwoju nie ma po prostu podstaw. Jeżeli chodzi o linie kolejowe, to one nie obsługują tylko i wyłącznie obszaru tego województwa, przez które przebiegają, tylko służą i temu województwu, które jest, że tak powiem, trochę z boku, i temu, które jest trochę wcześniej, i temu, które jest trochę później, mówiąc potocznym językiem. A więc mówienie, że inwestycje muszą być zrealizowane jedynie na obszarze jakiegoś województwa, jakiegoś powiatu, bo tylko wtedy one poprawią spójność komunikacyjną obszaru… Tak po prostu nie jest.

Szanowni Państwo, a co do programu…

(Senator Grzegorz Peczkis: Ile tych kilometrów, Panie Ministrze?)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Panie Senatorze, przepraszam, ale niech pan minister skończy. Panie Senatorze…)

Panie Senatorze, myślę, że gdybyśmy zaczęli wymieniać, ile już w tej chwili jest dróg ekspresowych w województwie opolskim, ile jest autostrad, to tak źle by to nie wyglądało.

(Senator Grzegorz Peczkis: Bardzo źle, Panie Ministrze. Sprawdziłem.)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Panie Senatorze, serdecznie proszę…)

Myślę, że województwo opolskie na pewno nie należy do tych najgorzej skomunikowanych z resztą Polski. Tak po prostu jest. Myślę, że moglibyśmy wymienić wiele innych województw, które są skomunikowane znacznie gorzej. Zresztą polski system komunikacyjny jest tam znacznie słabiej rozwinięty. To wcale nie oznacza, że nie chcemy poprawić tej sytuacji i że te inwestycje w obwodnice, które pan senator wymienił, wypadają z planu. One będą w planie, pytanie tylko – i to jest też odpowiedź na pytanie pana senatora Włosowicza – kiedy będą mogły być realizowane poszczególne inwestycje. Te 200 miliardów zł… Zostały rozbudzone ambicje, nadzieje wielu społeczności, że skoro zostało to zapisane przez rząd, to znaczy, że te inwestycje będą realizowane. I będą realizowane, ale na dzisiaj dysponujemy kwotą 107 miliardów zł. Ta kwota dzisiaj… Z tej kwoty zostało na dzisiaj około 30 miliardów zł. 80 miliardów jest zaangażowane albo w realizacje, które już są w trakcie, czyli trwają już prace budowlane itd., albo w przetargi, bo pewne kwoty muszą być zagwarantowane w związku z tym, że są rozpisane przetargi i one są na pierwszym lub na drugim etapie. Tak że tak to wygląda, jeżeli chodzi o strategię, którą mamy.

Kończymy – to zostało zapisane w harmonogramie prac rządu – prace nad programem budowy dróg krajowych. Zaproponujemy jego nowy kształt, ale, co chcę powiedzieć w sposób jasny, nie będzie skreślania żadnych pozycji, które są w dzisiejszym programie. My musimy jedynie ustawić je w odpowiedniej hierarchii czasowej, tak aby był to program, który po prostu może być zrealizowany. Robimy wszystko, żeby ograniczyć koszty budowy dróg. Dzisiaj przed posiedzeniem komisji mieliśmy spotkanie w ministerstwie, na którym dyskutowaliśmy na temat urządzeń, które mają chronić zwierzęta. Wiemy, że ogromne nakłady dziś ponoszone są przez budownictwo drogowe na wmontowywanie w drogi urządzeń służących ochronie zwierząt. Chcemy te koszty ograniczyć, wystandaryzować… Chcemy ocenić tę sytuację i wydać tyle pieniędzy, jeżeli chodzi o ochronę zwierząt, ile jest rzeczywiście potrzebne do tego, żeby zwierzęta chronić, a nie wydawać pieniądze ponad miarę.

Jest zespół ekspertów, który został powołany decyzją ministra infrastruktury i budownictwa, pana Andrzeja Adamczyka. Pracujemy nad nowym wzorem umowy między generalnym wykonawcą a zamawiającym, w tym przypadku przede wszystkim Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Myślę, że z tego wzorca umowy skorzystają także samorządy, które są bardzo istotnym inwestorem w budownictwie drogowym w Polsce. Wypracowujemy… Zamówiliśmy też wypracowanie norm, standardów, które będą obowiązywały w projektowaniu dróg i które będą zapewniały dobrą jakość dróg, ich odpowiednią nośność, a jednocześnie wpłyną na ograniczenie kosztów do poziomu kosztów racjonalnych i niezbędnych. Te prace są zamówione.

Przypomnę, że będzie w Senacie ustawa – myślę, że na najbliższym posiedzeniu, być może na następnym – która, po pierwsze, umożliwi samorządom współfinansowanie budownictwa drogowego na drogach krajowych. Jest bardzo wiele wniosków samorządów, które chcą się włączyć w te prace. Po drugie, wprowadzi rozstrzygnięcia i regulacje, które umożliwią Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa wydawanie norm, zaleceń zmierzających do optymalizacji kosztów budowania dróg. Myślę, że te wszystkie działania, które tu wymieniłem – przygotowujemy następne – doprowadzą do tego, że będziemy mogli zrealizować nie tylko inwestycje zapisane w programie, ale i inne.

I ostatnie pytanie, dotyczące konkretnej drogi krajowej, nr 47. Chciałbym, żebyśmy na ten temat rozmawiali niejako poza programem budowy dróg. Pieniądze z rezerwy budżetu państwa… Widzę możliwości podjęcia tych prac. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Żeby pan z infrastruktury kolejowej nie czuł się tak pewnie, to chciałbym go zapytać o te 310 milionów na dokumentację i wykup gruntu na linii Podłęże – Piekiełko. Jak wiemy, Unia Europejska w RFC zatwierdziła kanał północ Europy – południe Europy i są pieniądze. Czy są pieniądze na pozostałe 2 etapy?

Proszę bardzo. Krótko bardzo, krótko.

Zastępca Dyrektora Biura Finansów Korporacyjnych w Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe SA Grzegorz Jagielski:

Panie Przewodniczący, jeżeli chodzi o środki na dokumentację plus na wykup gruntów pod tę inwestycję, to one są na koncie PLK. To są środki, które zaoszczędziliśmy z emisji obligacji w latach ubiegłych, to są oszczędności głównie na przetargach. Tak że pieniądze są na koncie. Nawet jest ich więcej, niż potrzeba…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Chciałem, żeby się to nagrało, żeby wielu miłośników usłyszało… Ja już teraz nie będę pytał… Bo kiedyś pan minister odpowiedzialny za kolej powiedział także o zabytkach kolejowych. Pan Wilde miał przedstawić plan… Ale to na następnym posiedzeniu będziemy ten problem poruszać.

Państwo Drodzy, idźmy dalej. Panowie Senatorowie, może przegłosujemy… Tutaj była mowa o częściach budżetowych 18, 39, 26 i 71, a następnie budżet agencji żeglugi.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tych części budżetu?

Kto z panów jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Serdecznie dziękuję, Panie Ministrze. Może pan wraz z całą ekipą opuścić posiedzenie komisji, bo miejsca brakuje, a musimy się czuć swobodnie. Dziękuję, Panie Ministrze.

Państwo Drodzy, teraz gospodarka morska i żegluga śródlądowa. Proszę…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Można się przesiąść, proszę bardzo. Jest z nami pan podsekretarz stanu, pan Grzegorz Witkowski. Proszę, Panie Ministrze, tu bliżej…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Widzi pan, jak pana szanuję? Tych z żeglugi weź pan ze sobą i chodźcie tutaj… Patrzcie, ile tych od kolei było. Nie? Siadajcie państwo, teraz miejsca jest co niemiara. Proszę bardzo.

(Rozmowy na sali)

Państwo Drodzy, ale rozmowy to na korytarzu. Do widzenia, Państwo Drodzy.

(Rozmowy na sali)

Panie Emilu, zamykamy drzwi… No, gaduły kolejowe.

Proszę, siadajcie państwo. Serdecznie zapraszam państwa tutaj, do głównego stołu. Są dla was miejsca.

Państwo Drodzy, przechodzimy do części 21 „Gospodarka morska” oraz części 69 „Żegluga śródlądowa”.

Witam serdecznie pana ministra, podsekretarza stanu, pana Grzegorza Witkowskiego wraz z naczelnikami wydziałów… Już nie będę czytał wszystkich nazwisk.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!

Szkoda, że nasi szanowni koledzy z infrastruktury poszli, bo mam dla nich jedną rzecz. Mam nadzieję, że pan przewodniczący przekaże. Chodzi o krajowy program kolejowy. Most w Podjuchach – to jest pod Szczecinem – wygląda… No, to urąga zasadom przyzwoitości i cywilizowanego kraju, żeby w XXI wieku…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Panie Ministrze, trzeba było podnieść rękę i trzeba było zapytać…)

Oni wiedzą.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Ale to idzie w eter. Ja to przekażę.)

Panowie ministrowie Szmit i Adamczyk wiedzą o tym…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, nie mogę narzekać, bo S3, czyli najważniejsza droga do portów Szczecin i Świnoujście, jest robiona coraz szybciej.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Przejdźmy do budżetu ministerstwa gospodarki.)

Prognozujemy, że dochody w części „Gospodarka morska” wyniosą w 2017 r. 11 milionów 444 tysiące zł. Źródło prognozowanych dochodów stanowią wpływy z tytułu opłat za przeprowadzanie inspekcji statków, wystawianie dokumentów bezpieczeństwa żeglugi, opłaty za użytkowanie gruntów Skarbu Państwa pokrytych wewnętrznymi wodami morskimi oraz wpłaty z dywidendy.

Wydatki w części 21 zaplanowano w wysokości 713 milionów 149 tysięcy zł, przy czym z budżetu państwa będą to prawie 443 miliony, a ze środków europejskich – 270 milionów zł. Na co planujemy wydać pieniądze? Na utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów, infrastruktury portowej. Stąd bardzo ścisła współpraca z ministerstwem infrastruktury, bo to oni odpowiadają za dostępność do portów od strony lądów. Dalej: na utrzymanie torów wodnych i podejściowych; na utrzymanie morskiego systemu łączności alarmowej; na zapewnienie osłony meteorologicznej i hydrologicznej; na składki do organizacji międzynarodowych, jak również na wynagrodzenia i wydatki związane z funkcjonowaniem urzędów morskich – są 3 urzędy morskie oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa – oraz samego ministerstwa. Wydatki majątkowe to są wydatki m.in. na zadania następujące: modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku; modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku; modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku; budowa zjazdu na plażę w Międzyzdrojach; tor wodny na Wiśle Śmiałej oraz budowa 2 wielozadaniowych jednostek pływających i zakup sprzętu dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Na programy wieloletnie zaplanowano 38 milionów, przy czym najwięcej pochłonie „Program ochrony brzegów morskich” oraz program wieloletni – Rada Ministrów przyjęła go w czerwcu – o nazwie „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Chodzi o słynny przekop Mierzei Wiślanej.

Dotacje celowe. 137 milionów zł dla Akademii Morskiej w Gdyni oraz Akademii Morskiej w Szczecinie. Dodatkowo, jeśli chodzi o Akademię Morską w Szczecinie, zaplanowano współfinansowanie projektów realizowanych w zakresie miejskiego transportu w rejonie południowego Bałtyku – 173 miliony zł. To tyle, jeśli chodzi o gospodarkę morską.

Teraz część 69 „Żegluga śródlądowa”. Tu dochody planujemy na poziomie 643 milionów… Przepraszam, tysięcy złotych. Podobnie jak w poprzedniej części, prognozowane dochody dotyczą opłat za wydawanie świadectw zdolności żeglugowej, świadectw pomiarowych, wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz za egzaminy. W ramach bieżących wydatków, ale bez wynagrodzeń, na kwotę ponad 7 milionów zł zaplanowano zadania związane z działalnością 8 urzędów żeglugi śródlądowej. Jeszcze może… To w zasadzie tyle. Gdyby były jakieś pytania, to oczywiście służymy. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Naszym spikerem, senatorem prowadzącym, jeśli chodzi o te 2 części, jest kolega Peczkis.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Grzegorz Peczkis:

Pierwsza sprawa to sprawa żeglugi śródlądowej, kwestia rewitalizacji Odry do celów transportowych. Budowa Kanału Gliwickiego – to jest 46 km – trwała 4 lata, a wdrożenie do działania węzła, stopnia wodnego „Malczyce”… Pan minister już kręci głową, ale może powie, ile lat to trwa. Czy państwo macie jakikolwiek plan? Bo poza tym, co mówił pan premier, przepraszam, wicepremier… Pan wicepremier Morawiecki to popiera, widzi tę potrzebę. W zasadzie każdy inteligentny człowiek dostrzega potrzebę udrożnienia Odry. Pytanie pierwsze: czy państwo macie realnie zakrojony plan z tym związany? Dlaczego nie pojawiły się tu wydatki na ten cel w jakimkolwiek zakresie? Mówimy tutaj o planie na poziomie… Państwo podaliście, że na poziomie 30 miliardów zł. Czy macie ustaloną perspektywę realizacji tego zadania? To pierwsze pytanie.

Drugie pytanie. Na jakim etapie jest, zapowiedziane przez pana ministra i przez pana wicepremiera, połączenie Odry z Dunajem poprzez system kanałów? Czesi są podobno na bardzo wysokim stopniu zaawansowania. Jak jest po stronie polskiej?

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Dziękuję…)

Jeszcze trzecie pytanie, przepraszam.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Proszę.)

Planowane jest przez państwo – to również zostało zapowiedziane – zakładanie szkół morskich i żeglugi śródlądowej. Czemu w związku z tym w tej specyfikacji nie ma na to żadnych wydatków?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę bardzo. I proszę o mierzei coś dodać.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Bardzo dziękuję za te pytania. One są ważne i w zasadzie, powiedziałbym, mierzymy się z nimi już od roku.

Jeśli chodzi o Malczyce, to jest to jeden z największych… Pan jest z Opolszczyzny. W Raciborzu też mamy zbiornik, który…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, nie mamy i długo mieć nie będziemy. Jest to związane, Szanowni Państwo, z bałaganem, który panuje, ale nie w naszym resorcie, tylko w resorcie środowiska. Mówię tutaj o regionalnych zarządach gospodarki wodnej. Dopóki nie będzie uchwalonego prawa wodnego i nowego podziału kompetencji – nasz resort, że tak powiem, m.in. Odrę i Wisłę ma wziąć w zarząd; zarząd Skarbu Państwa – dopóty… Chodzi o drogi wodne o strategicznym znaczeniu dla transportu i dla bezpieczeństwa państwa: Odrę, Wisłę, Wartę, Noteć i Bug, plus Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Ma to związek z uruchomieniem piątego portu na Bałtyku, czyli Elblągu.

No, przekop Mierzei Wiślanej. Nie ma prawa wodnego. Wszystko niby jest ustalone na poziomie Rady Ministrów, ale to… Nie chcę odpowiadać za nie swój resort. Proszę pytać środowisko…

(Głos z sali: No ale, Szefie, to jest transport śródlądowy…)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, ja proponuję… Uważam, że wszystkie resorty pod kierownictwem pani premier Beaty Szydło funkcjonują bardzo dobrze. O ile wiem, jest projekt ustawy dotyczący RDOŚ i innych instytucji. Skoro pan minister poruszył ten temat, to powiem, że to głupota była, że brzegi należały do kogoś innego, koryta do kogoś innego itd. I środki były różnie dzielone. Państwo Drodzy, Panie Ministrze, ja jednoznacznie stwierdzam, że wszystkie ministerstwa działają bardzo dobrze. Mówmy o konkretnej części budżetu, odpowiadajmy na pytania senatorów. Ci, co chcą rozrabiać, siedzą tam trochę dalej i organizują, jak już kiedyś powiedziałem, szopkę, szopkę i jeszcze raz szopkę. Nie ubliżając szopce, bo szopka to jest cudowna rzecz, ale… Oni zdecydowali się na gorsze działania. My tutaj mówmy o projekcie budżetu.

Proszę bardzo, Panie Ministrze, o odpowiedzi na te pytania.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Tak, pytania pana senatora. Jeśli chodzi o kanał Odra – Dunaj – Łaba, to po naszej stronie Odra żeglowna jest od Raciborza. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby… Z Czechami jesteśmy w stałym kontakcie.

(Senator Grzegorz Peczkis: Od Koźla, Panie Ministrze. Nie ma szans, żeby od Raciborza, bo tam jest 20 cm wypłycenia… Od Koźla.)

To zależy od stanu wody. Oczywiście mówię o…

(Senator Grzegorz Peczkis: Nie, nie…)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, na taką roboczą dyskusję, Panie Senatorze, Panie Ministrze, umówcie się w ministerstwie. To nie jest daleko. Boleję, że to jest w gmachu byłego KC PZPR, ale te pomieszczenia chyba sobie poświęcili. Tam się umówcie.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Zapraszam…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Panie Senatorze, wytrzymaj pan.)

A więc jeśli chodzi o kanał Dunaj – Łaba, to po naszej stronie jest gotowość do rozmów. Musi powstać spółka odrzańska, na wzór komisji mozelskiej czy komisji reńskiej, z udziałem Czech, bo to będzie przygraniczny projekt finansowany pewnie ze środków unijnych. Czekamy na wpisanie do sieci TEN-T tych naszych korytarzy wodnych śródlądowych. Konwencję AGN pan prezydent Andrzej Duda ma podpisać w ciągu najbliższych 3 tygodni, więc… To uruchomi duże środki m.in. na Kanał Gliwicki, ale i na zaprojektowanie i budowę Kanału Śląskiego, czyli połączenia Wisły z Odrą.

Ostatnia rzecz, szkolnictwo. Mamy stosowny departament, ale wszystko się rozbija o to, że z Ministerstwem Edukacji Narodowej musimy na bieżąco konsultować… Reaktywujemy od września tego roku technikum żeglugi śródlądowej we Wrocławiu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, senator.

Senator Grzegorz Peczkis:

Przepraszam, ale…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: W Koźlu jest… W Koźlu i w Nakle są…)

Spokojnie, Panie Ministrze. To, co jest w Koźlu, jest finansowane z budżetu państwa. To jest powiatowe, to nie jest ministerialne. Państwo planujecie we Wrocławiu… Tylko że, Panie Ministrze, to, co jest w Koźlu, ma bazę – ma statek, laboratoria, warsztaty. Jakie miliony państwo na to chcecie przeznaczyć? Proszę je pokazać. Tu nie chodzi, wie pan, o to, że wy reaktywujecie… Bardzo dobrze, ale gdzie będzie statek ćwiczebny, gdzie będzie baza, gdzie będą warsztaty? Co państwo chcecie z tą młodzieżą robić? Czy przy tablicy chcecie ich kredą uczyć?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

We Wrocławiu jest statek „Westerplatte” i on będzie wyremontowany z subwencji oświatowej, która jest w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tyle na chwilę obecną mogę powiedzieć. I przy współpracy z prezydentem miasta, który jest…

(Senator Grzegorz Peczkis: A warsztaty?)

Są na miejscu warsztaty, innego zespołu szkół.

Senator Grzegorz Peczkis:

Czy pan minister był tam na miejscu?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Byłem.)

W którym zespole szkół są te warsztaty? Ja dobrze znam Wrocław.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: We Wrocławiu.)

Tak, tak, ale w którym, Panie Ministrze? Ja pytam, bo… Wie pan, chodzi o to, że nie można reaktywować tylko poprzez hasło: reaktywujemy szkołę. Trzeba na to wyłożyć środki. Dlatego pytam, czy państwo w budżecie odpowiedzialnie te środki zagwarantowali, czy państwo nie robicie tego na tzw. rympał. Chciałbym być pewny, że decydujecie państwo o losach społeczeństwa, przyszłości polskiego narodu w sposób odpowiedzialny.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski:

Obiecuję panu szczegółowe informacje, wraz z wyliczeniami i z adresem. Zapraszam do Wrocławia. Pojedziemy razem.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Ja popieram senatora Peczkisa. Byłem w Kędzierzynie ostatnio, bo mam tam swata. Faktycznie cudownie wygląda ta cała baza, o której pan Peczkis mówił. Ja się nie dziwię senatorowi…)

Szanowni Państwo, to są lata zaniedbań. To jest pytanie do poprzedniego rządu, co zrobił z żeglugą śródlądową. W całym ministerstwie infrastruktury, obecnie żeglugi śródlądowej i gospodarki morskiej, było 16 osób odpowiedzialnych za 2 największe rzeki w Polsce.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ale, Panie Ministrze, nie odbieraj pan tego tak, że pan senator Peczkis zadaje pytania złośliwie, broń Boże. Każdy wie, że zaniedbania… Jak popatrzymy na kraje Europy Zachodniej… Zobaczmy, jak tam są uregulowane te rzeczy i jak się odbywa żegluga u nas. To było u nas zaniedbane od PRL, nie ma co mówić…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A przez ostatnie 8 lat to już całkowicie było zaniedbane.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Znam pana senatora i wiem, że mieszka na Opolszczyźnie, gdzie jest Odra. Wiem, że te sprawy leżą mu na sercu. Nam również.)

Przecież musi dbać o swój okręg wyborczy.

Panowie Senatorowie, nie ma więcej pytań, w związku z tym znowu głosowanie, nad tymi częściami budżetu.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem części 21 „Gospodarka morska” i części 69 „Żegluga śródlądowa”?

Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję serdecznie.

Szósty senator wyszedł, bo ma posiedzenie komisji kultury.

Serdecznie dziękuję, Panie Ministrze.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski: Dziękuję bardzo.)

Sądzę, że pana zobowiązania, że spotkacie się we Wrocławiu i w Kędzierzynie-Koźlu z panem senatorem Peczkisem… Dziękuję serdecznie, Panie Ministrze.

Państwo Drodzy, przechodzimy teraz do części „Informatyzacja”.

Chciałbym serdecznie przywitać pana ministra Marka Zagórskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

Państwo Drodzy, proszę bardzo, są wolne miejsca. Proszę sobie usiąść.

Jeżeli chodzi o UKE, to jest z nami pan prezes. To oddzielnie będzie omawiane, Panie Ministrze. Tak? Proszę bardzo. Oddaję głos panu ministrowi i od razu ustalmy. Informatyzacja, łączność…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marek Zagórski: Nie, łączność nie.)

Łączność nie. UKE, Centralny Ośrodek Informatyki…

(Głos z sali: Rezerwa celowa oraz…)

Panie Ministrze, proszę bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Już, już, przepraszam… Proszę, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marek Zagórski: To nie dlatego, że chcę odebrać przewodniczenie…)

Panie Ministrze, to żaden stołek.

(Wesołość na sali)

Państwo Drodzy, to są normalne krzesła.

Proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marek Zagórski:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo!

Część 27 „Informatyzacja”. W tej części mamy dochody budżetowe zaplanowane na kwotę 34 tysięcy zł i to jest mniej więcej tyle samo co w roku 2016. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zaplanowano w budżecie kwotę 633 milionów 356 tysięcy, z czego wydatki budżetu państwa wynoszą 171 milionów 525 tysięcy, a wydatki z budżetu środków europejskich – 461 milionów 831 tysięcy zł. Te wydatki będą realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz podległą ministrowi cyfryzacji jednostkę budżetową – Centrum Projektów „Polska Cyfrowa”, jednostkę pośrednicząca w realizacji Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”.

Z kwoty przypadającej na Ministerstwo Cyfryzacji ujętej w wydatkach budżetu państwa 20,5% planu, czyli 35 milionów 96 tysięcy, przypada na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Na dotacje zaplanowane jest 4 miliony 290 tysięcy. 66 tysięcy to świadczenia na rzecz osób fizycznych. Wydatki bieżące to jest kwota 113 milionów 796 tysięcy, a wydatki majątkowe – 18 milionów 277 tysięcy.

Jeśli chodzi o wydatki bieżące, bo to jest najwyższa pozycja, to 41 milionów 521 tysięcy stanowią wynagrodzenia, natomiast pozostała kwota, czyli 72 miliony 275 tysięcy, przeznaczona zostanie na realizację zadań dotyczących zapewnienia technicznego utrzymania systemu, na działania związane z cyberbezpieczeństwem, dokumentami w administracji publicznej oraz na zakup towarów i usług, delegacje służbowe, zagraniczne szkolenia pracowników, różne opłaty i wynagrodzenia bezosobowe.

W ramach wydatków majątkowych przewidujemy inwestycje w budynek, w siedzibę ministerstwa – 8 milionów 145 tysięcy. Natomiast 10 milionów 132 tysiące będą przeznaczone na zakup systemu, sprzętu i oprogramowania informatycznego w związku z realizacją zadań w zakresie m.in. cyberbezpieczeństwa, na modernizację zintegrowanej infrastruktury rejestrów oraz systemów rejestrów państwowych.

Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewidujemy kwotę 496 milionów 927 tysięcy, w tym ministerstwo… 17 milionów 257 tysięcy przeznaczone jest m.in. na realizację projektu kampanii edukacyjno-informacyjnych na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych, redukcję kosztów budowy sieci szerokopasmowych, a także na realizację zadań, jakie będzie pełniło ministerstwo jako instytucja otoczenia umowy partnerstwa. Zasadnicza kwota, czyli 479 milionów 670 tysięcy, będzie przeznaczona na realizację zadań wynikających z pełnienia przez Centrum Projektów „Polska Cyfrowa” roli instytucji pośredniczącej w odniesieniu do projektów realizowanych w ramach POPC, a także w ramach szwajcarsko-polskiego programu współpracy.

Na wynagrodzenia zaplanowano 46 milionów 642 tysiące. Poziom zatrudnienia wyniesie 610 etatów, przy czym 388 dotyczy członków Korpusu Służby Cywilnej, a 6 – osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. 215 osób objęte jest mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.

W rezerwie celowej w poz. 29 jest kwota 15 milionów – są to środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego, upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do internetu, w tym na finansowanie działań dotyczących wykorzystania otwartych danych publicznych, finansowanie wydatków związanych ze świadczeniem usług przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usług szerokopasmowego dostępu do internetu, dofinansowanie projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu do przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, finansowanie wydatków związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w ramach inicjatywy „Obywatel”.

Jeśli chodzi o wydatki i o plan finansowy Centralnego Ośrodka Informatyki, to przychody COI oszacowano na kwotę 119 milionów 105 tysięcy zł, na co składają się przychody z działalności prowadzonej przez COI wynoszące 118 milionów 705 tysięcy oraz odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie w kwocie 400 tysięcy zł. Wysokość przychodów oszacowano przede wszystkim na podstawie zawartych umów, w tym na utrzymanie systemu rejestrów państwowych, administrowanie zintegrowaną infrastrukturą rejestrów, utrzymanie, serwis i eksploatację systemu CEPiK, świadczenie usług związanych z prowadzeniem CEPiK. Koszty zaplanowano w wysokości 118 milionów 705 tysięcy. W 2017 r. przewiduje się uzyskanie zysku brutto w wysokości 400 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o plan finansowy funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to prognozowany stan funduszu na początek 2017 r. wyniesie 256 milionów 781 tysięcy. Prognozowane jest uzyskanie przychodów w wysokości 128 milionów 924 tysięcy. Na koszty zaplanowano kwotę 116 milionów 945 tysięcy zł, a przeznaczone one będą głównie na utrzymanie systemu CEPiK. To tyle w dużym skrócie.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi za bardzo merytoryczne i zwięzłe przedstawienie tej części budżetu.

Państwo Drodzy, jest pan prezes Cichy z UKE, więc może od razu… Bo o tych wszystkich sprawach będzie potem mówił jeden spiker – pan senator Włosowicz. W związku z tym od razu załatwilibyśmy sprawę UKE.

Proszę bardzo, Panie Prezesie.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Marcin Cichy:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Bardzo dziękuję. Chciałbym przedstawić pokrótce plan prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na rok 2017.

Dochody określiliśmy na poziomie 771 milionów 584 tysięcy zł. Przeważająca większość to koncesje i licencje – 60 milionów 108 tysięcy zł, a także wpływy z różnych innych opłat wynoszące 411 milionów 474 tysiące zł.

Wydatki budżetowe prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2017 r. zostały określone w wysokości 111 milionów 240 tysięcy zł. Kwota ta obejmuje: wydatki bieżące i majątkowe w dziale 600 – 98 milionów 113 tysięcy zł; wydatki bieżące w dziale „Obrona narodowa” – 40 tysięcy zł; współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich – 13 milionów 87 tysięcy zł.

Środki finansowe na finansowanie inwestycji wynoszą 8 milionów 277 tysięcy zł. Główne zadania to: zadania inwestycyjne w naszym obiekcie technicznym – 800 tysięcy; budowa sieci monitoringu radiowego w województwach podlaskim i lubelskim, to jest rejon przygraniczny – 1 milion 400 tysięcy zł. Urządzenia pracujące w zakresie częstotliwości 20 MHz–3,6 GHz, opcjonalnie do 6 GHz, a także aparatura kontrolno-pomiarowa – 1 milion 277 tysięcy zł; infrastruktura informatyczna – 800 tysięcy zł.

Wydatki w zakresie programów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej – mam tutaj na myśli Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” na lata 2014–2020 – to kwota 13 milionów 87 tysięcy zł. Tutaj mamy 2 pozycje: zarządzanie projektem „Wsparcie specjalistyczne UKE dla I osi priorytetowej «Powszechny dostęp do szybkiego internetu»” – 2 miliony 845 tysięcy zł; budowa punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji przy prezesie UKE – 10 milionów 242 tysiące zł. My także przekazaliśmy szczegółowy materiał przedstawicielom komisji drogą elektroniczną. Jeżeli są jakieś pytania, jesteśmy do państwa dyspozycji.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Serdecznie dziękuję panu prezesowi.

Tak jak powiedziałem, spikerem jest pan senator Włosowicz.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Zarówno pan minister, jak i pan prezes przedstawili bardzo szczegółowo, bardzo konkretnie zarówno kwoty przychodów, jak i kwoty wydatków, oraz powiedzieli, na co to będzie wydatkowane. Żebyśmy się jeszcze więcej dowiedzieli, miałbym następujące pytanie do pana ministra. Zdarzyło nam się, że w zeszłym roku zastaliśmy po poprzednikach taką sytuację, że… No, system CEPiK nie był gotowy. W tym roku też się go nie udało przygotować. Czy może pan określić, kiedy ten system będzie przygotowany?

Projekty, które realizujemy, wyglądają bardzo zachęcająco. Nareszcie będziemy mieli zintegrowany system czy to zarządzania, czy pozyskiwania danych w kraju. Czy mógłby pan określić – oczywiście nie co do dnia – kiedy my jako obywatele będziemy mogli z tego korzystać? Systemów informacyjnych i tych, które będą nas obsługiwały, jest sporo. Portal Rzeczypospolitej Polskiej czy inne systemy ułatwiające nam korzystanie z administracji… Czy parę słów na ten temat moglibyśmy usłyszeć?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marek Zagórski:

Zacznę od prostszej sprawy, dotyczącej CEPiK-u. Ustawa została znowelizowana i przyjęliśmy ostateczną datę uruchomienia CEPiK-u w prawie pełnym zakresie przewidywanym. Chcę powiedzieć, że to było strasznie skomplikowane, bo założono jeden z najbardziej skomplikowanych wariantów kompletnie bez przygotowania i takiej pełnej analizy, co jest możliwe do zrobienia. Po audytach, których dokonaliśmy… Proszę pamiętać, że pierwsze przesunięcie terminu odbyło się w grudniu 2015 r., czyli wtedy, kiedy nie mieliśmy jeszcze pełnego rozeznania. Założyliśmy optymistycznie, że nie jest tak źle, jak się potem okazało. Było źle i po audycie zaproponowaliśmy – ta ustawa już została przyjęta – przesunięcie terminu na 4 czerwca 2018 r. Przy czym chcę powiedzieć, że pewne funkcjonalności będą uruchamiane wcześniej. Niestety nie mogliśmy tego… Nie chcieliśmy zakładać sztywnych terminów etapowych, żeby nie było z tym większego problemu, bo, o czym trzeba pamiętać, CEPiK oddziałuje bardzo mocno na tych, którzy do niego wkładają informacje, czyli np. na starostów. Data 4 czerwca nie jest przypadkowa. Przyjęcie daty np. 1 stycznia jest zabójcze dla takiego systemu, dlatego że wtedy jest największy ruch w administracji, wtedy wszyscy są zajęci. 4 czerwca będzie Boże Ciało, tak że będziemy mieli 4 dni spokojnego ruchu w urzędach. To będzie odpowiedni czas na migrację danych, ale będzie też czas na przetestowanie niektórych komponentów wcześniej. COI nam sygnalizuje, że całość powinna być gotowa w listopadzie. Jeżeli będą jakieś opóźnienia, to będzie gotowa, powiedzmy, pod koniec stycznia, tak planujemy. Czyli będzie czas na to, żeby to testować. Jeśli będzie można robić to w ruchu ciągłym, pełnym, to będziemy wcześniej nowelizowali ustawę.

Systemy pozostałe. Nie mogę udzielić odpowiedzi, którego konkretnego dnia będzie dany system, dlatego że jesteśmy w następującej fazie prac. Przyjęliśmy program zintegrowanej informatyzacji państwa, Rada Ministrów przyjęła ten program we wrześniu. Tam jest mniej więcej 10 kluczowych projektów, które mają działać głównie w tle, choć oczywiście np. portal Rzeczypospolitej będzie taką pierwszą cyfrową bramą dotyczącą całości… Te projekty są w takiej fazie, że… Jesteśmy na etapie przygotowania projektów do dofinansowania z Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”. One będą realizowane stopniowo i będą uruchamiane stopniowo. Niektóre z nich realizowane będą niezależnie od finansowania z Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”. Przykładem w tym zakresie jest projekt ustawy – ustawy naszej i ministra rodziny – wysłany do uzgodnień międzyresortowych pod koniec grudnia, który w pierwszym etapie zakłada unowocześnienie usług oferowanych przez ministra rodziny takich jak becikowe czy 500+. Dotychczas cały ten system, który funkcjonuje w Polsce, jest oparty na założeniu, że powielamy procedurę papierową. Mamy formularz elektroniczny, ale on jest odzwierciedleniem tego, co jest w procedurze papierowej. Nowoczesna obsługa obywatela polega na tym, że on nie musi składać wniosku, tylko po prostu żąda załatwienia danej sprawy. Mówię w bardzo dużym uproszczeniu. Do tego będziemy dążyli.

Możemy powiedzieć, że pierwsze widoczne dla obywateli efekty to będą właśnie te usługi. Jeśli chodzi o infrastrukturę pozwalająca nam na uruchamianie poszczególnych komponentów – nie mówimy o obszarze tylko ministra cyfryzacji, ale całej administracji – to… Gotowość legislacyjna i gotowość techniczna powinny być w połowie 2017 r., np. jeśli chodzi o projekt dokumentów. A następne… Ten program jest rozpisany tak do 2019 r., 2020 r. Będziemy to stopniowo realizować.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi.

Możemy pogratulować pani minister, bo ma szczęście w doborze ludzi. Kiedy odszedł pan Kołodziejski… Przychodził do nas i też zawsze był bardzo dobrze merytorycznie przygotowany i bardzo kompetentny.

Panowie Senatorowie? Nie widzę, żeby ktoś się zgłaszał do zabrania głosu.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem części 27 i 76? Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję serdecznie panu ministrowi Zagórskiemu z całą ekipą.

Teraz, Państwo Drodzy, przechodzimy do kolejnych spraw, które są w zakresie działania komisji. Później będziemy głosować… Serdecznie proszę panią dyrektor z Ministerstwa Finansów o krótkie przedstawienie rezerw celowych, budżetów wojewodów ogółem, a następnie dochodów budżetu środków europejskich i wydatków z budżetu środków europejskich.

Serdecznie proszę, Pani Dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Elżbieta Milewska:

Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.

Przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji są następujące pozycje rezerw celowych. Po pierwsze, poz. 41, czyli środki na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami. Na 2017 r. zostały zaplanowane w tej rezerwie środki w wysokości 27 milionów zł. Środki przeznaczone będą m.in. na porządkowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa, wykonywanie operatów szacunkowych niezbędnych do wydawania decyzji ustalających wysokość odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod drogi publiczne oraz utrzymywanie i remont przejmowanych do zasobu Skarbu Państwa nieruchomości w trakcie roku 2017.

Po drugie, poz. 54 „Środki dla województw na finansowanie budowy, przebudowy, remontów, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami”. Tu została zaplanowana kwota 225 milionów zł. Zaplanowanie rezerwy nastąpiło w związku z rozwiązaniami zawartymi w ustawie o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa przewiduje utworzenie rezerwy przeznaczonej na dotacje dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontów, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Rezerwą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Środki z tej rezerwy będą przeznaczane dla województw i będą udzielane przez wojewodów.

Kolejna rezerwa, która stanowi zainteresowanie Wysokiej Komisji, to rezerwa w poz. 65 „Rezerwa na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych – «Mieszkanie dla Młodych»”. 200 milionów jest na realizację Narodowego Programu Mieszkaniowego. Poz. 65 została zaplanowana w wysokości 946 milionów zł, z czego 746 milionów jest przeznaczone na realizację programu „Mieszkanie dla Młodych”, a 200 milionów, jak mówiłam, na rozpoczęcie realizacji Narodowego Programu Mieszkaniowego.

Następna pozycja, poz. 70 „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019”. Środki w tej pozycji zostały zaplanowane w wysokości 800 milionów zł. Planuje się przeznaczyć środki z tej rezerwy na dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego ustanowionego uchwałą Rady Ministrów. Program ten zakłada poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych oraz standardu lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności dostępności terenów inwestycyjnych.

Przedmiotem zainteresowania Wysokiej Komisji są również odpowiednie działy w budżetach wojewodów. Pierwszy dział to dział „Gospodarka mieszkaniowa”. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane na poziomie 1 miliarda 360 milionów 669 tysięcy zł. Dochody te będą pochodziły głównie z wpływów z opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności. Wydatki w tym dziale zostały zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. w wysokości 91 milionów 369 tysięcy zł. Przeznaczone one zostaną głównie na administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, regulowanie stanów prawnych, wypłatę odszkodowań za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa. W tym dziale zaprojektowano dotację na zadania bieżące. Na zadania bieżące przypada kwota 82 milionów 795 tysięcy zł dla powiatów z przeznaczeniem głównie na administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa.

Dział 710 „Działalność usługowa”. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane na poziomie 17 milionów 795 tysięcy zł. Głównie będą one pochodziły z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, opłat legalizacyjnych nakładanych przez jednostki nadzoru budowlanego. Wydatki w tym dziale w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. zostały zaplanowane w wysokości 349 milionów 189 tysięcy. Na wydatki bieżące przypada 345 milionów 881 tysięcy zł, natomiast na wydatki majątkowe – 3 miliony 299 tysięcy zł. Wśród wydatków bieżących główna pozycja to wydatki na nadzór budowlany – 228 milionów 662 tysiące zł na bieżącą działalność wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.

Jeżeli chodzi o dział 600, to przekazałabym głos koleżance.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Radca Ministra w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Barbara Brodowska-Mączka:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo, Barbara Brodowska-Mączka, radca ministra w Ministerstwie Finansów.

Dział 600. Dochody zaplanowane są w kwocie 8 milionów 467 tysięcy zł. To są głównie wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych. W zakresie wydatków po poprawce, którą wprowadził Sejm, ostatecznie mamy kwotę 864 milionów 375 tysięcy zł. Główną pozycją w tym dziale są środki dla przewoźników wykonujących krajowe autobusowe przewozy pasażerskie na finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów – 676 milionów 413 tysięcy zł. Dodam tylko, że w tym dziale finansowane są ponadto koszty utrzymania inwestycji na przejściach granicznych, działalność Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie wojewódzkich inspektoratów oraz w ramach pozostałej działalności, głównie finansowanie wydawania zaświadczeń ADR. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Serdecznie dziękuję paniom dyrektor z Ministerstwa Finansów.

Panowie Senatorowie, jak widzę, nie ma zgłaszających się do zadawania pytań, więc przechodzimy do głosowania nad wszystkimi omawianymi fragmentami budżetu.

Państwo Drodzy, to są części 18, 21, 26, 27, 39, 69, 71, 76, załączniki nr 12, 13 i 14, część 83 załącznik nr 2, część 85 załączniki nr 1 i 2, załącznik nr 3, załącznik nr 4, załącznik nr 7, załącznik nr 8, załącznik nr 9, załącznik nr 10, załącznik nr 12…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, wiem.

…Załącznik nr 15, załącznik nr 16, załącznik nr 17 i załącznik nr 18.

Kto z kolegów jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam w imieniu komisji, że jednogłośnie bez poprawek przyjęte zostały wymienione części budżetowe, wymienione załączniki.

Na sprawozdawcę podczas jutrzejszego posiedzenia komisji budżetu i finansów, 4 stycznia o godzinie 16.00, proponuję pana senatora Jacka Włosowicza.

Czy pan senator Włosowicz wyraża zgodę?

(Senator Jacek Włosowicz: Tak, Panie Przewodniczący, wyrażam.)

Dziękuję serdecznie.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 44)