Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 64) w dniu 06-12-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (64.)

w dniu 6 grudnia 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (druk senacki nr 356, druki sejmowe nr 1047 i 1068).

2. Rozpatrzenie ustawy o wyposażeniu morskim (druk senacki nr 359, druki sejmowe nr 951 i 1003).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.

Informuję państwa senatorów, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Muszę także zapytać, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie.

Państwo Drodzy, chciałbym serdecznie powitać pana dyrektora z ministerstwa infrastruktury.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (druk senacki nr 356, druki sejmowe nr 1047 i 1068)

Tematem jest dzisiaj, Państwo Drodzy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Oddaję głos panu dyrektorowi, a później panu legislatorowi. Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest ustawa o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jest to bardzo krótki akt legislacyjny, dotyczący przede wszystkim trybu powoływania prezesa Agencji Żeglugi Powietrznej oraz warunków, jakie powinien spełniać kandydat na to stanowisko.

Z czego wynika ta zmiana i co ona powoduje? Tak naprawdę powoduje ona uproszczenie wspomnianego trybu i rozszerza krąg osób, a jednocześnie podnosi kompetencje, uszczegóławia kompetencje osób, które mogą być powoływane przez prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Do tej pory jednym z kryteriów, które ograniczały możliwość powoływania… wyłaniania osób na to stanowisko z szerszego kręgu, kandydatów, było kryterium 5 lat stażu – ale to jeszcze nie było złe – i 3 lat stażu na stanowiskach kierowniczych w lotnictwie. To powodowało, że były przeprowadzane konkursy, które tak naprawdę nie wyłoniły kandydatów, a do konkursu zgłaszały się z reguły po dwie, trzy osoby. I tak naprawdę w wyniku tych postępowań konkursowych trudno było wybrać wspomniane osoby.

Dodatkowo bardzo znamienne w obowiązującej do tej pory regulacji było to, że jednym z wiceprezesów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do spraw żeglugi powietrznej mogła zostać tylko osoba kierująca wcześniej agencją. Tak więc jedną z osób najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żeglugi mógł być tylko poprzedni prezes. To też zostało zmienione w nowym akcie prawnym, wspomniany krąg osób został rozszerzony o osoby nie kierujące wcześniej agencją, tylko zajmujące stanowiska kierownicze w agencji. Jest zachowany wymóg doświadczenia. A wcześniejszy wymóg dotyczący prezesa – 3 lata na stanowiskach kierowniczych w lotnictwie – został zastąpiony wymogiem znajomości tematyki prac agencji. Czyli dodatkowo zawężono ten krąg do osób, które cechują się znajomością pracy agencji. Bo 3 lata w lotnictwie na stanowiskach kierowniczych… Takie kryterium równie dobrze mógł spełniać ktoś, kto pracował w zakładzie produkcyjnym przy produkcji silników, jako kierownik produkcji silników, ale nie miał nic wspólnego z agencją. Tak więc teraz zmieniliśmy kryterium 3 lat na stanowiskach kierowniczych w lotnictwie na takie, że trzeba mieć doświadczenie na stanowisku kierowniczym w agencji, jeżeli chodzi o zarządzanie. A jeżeli chodzi o prezesa, to musi mieć doświadczenie związane z pracami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. I to są praktycznie wszystkie zmiany.

Tak jak mówię, obecnie trwa postępowanie konkursowe. Wyczerpał się tryb przedłużania. Bo prawda jest też taka, o czym panowie senatorowie – przepraszam, państwo senatorowie – powinniście wiedzieć, że ustawa o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej była zmieniana pod kątem okresów pełnienia obowiązków. I możliwość powierzania dalej pełnienia obowiązków się wyczerpała.

Trwają też – co również jest bardzo istotne – prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która to ustawa gruntownie zmienia wszystko, jeżeli chodzi o tę agencją i jej funkcjonowanie. W tej dużej ustawie będzie podobny tryb powoływania, tyle że tam będzie już rada nadzorcza. Czyli przekształcamy Polską Agencję Żeglugi Powietrznej z państwowej osoby prawnej w spółkę prawa handlowego.

Prace nad tą ustawą trwają praktycznie od maja tego roku. We wrześniu poszły konsultacje międzyresortowe i konsultacje społeczne. Jest to trudna i duża ustawa. W tej chwili pracujemy nad uwagami zgłoszonymi przez poszczególne resorty i w konsultacjach społecznych. Jest tych uwag bardzo dużo. Myśleliśmy, że być może – w takiej optymistycznej wersji – uda się zakończyć tę dużą ustawę do końca roku. Niestety, w związku z tak licznymi uwagami i koniecznością dopracowania tej dużej ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, celem zachowania ciągłości, jeżeli chodzi o tak ważną instytucję, jaką jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej… Omawiana tu dzisiaj ustawa, że tak powiem, gwarantuje nam to, że ta ciągłość będzie zachowana.

Bardzo istotnym faktem jest jeszcze to, że po raz pierwszy od bardzo, bardzo wielu lat i praktycznie jako pierwsze państwo w Europie zmieniamy plan skuteczności działania. Ten plan skuteczności działania wchodzi w życie od 1 stycznia 2017 r. I byłoby naprawdę dobrym rozwiązaniem, gdyby nowe władze agencji raz, że wdrażały przekształcenie z państwowej osoby prawnej w spółkę prawa handlowego, a dwa, że od początku zajęły się nowym planem skuteczności działania, który daje w przybliżeniu – obecnie można już to powiedzieć – 170 milionów zł rocznie więcej na agencję. Głównie chodzi o rozwój nowych technologii, inwestycje związane z bezpieczeństwem lotów.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu dyrektorowi.

Jakie jest stanowisko pana legislatora?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Panie Przewodniczący, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Jest z nami pan wiceprezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pan Niedziela. Proszę bardzo, czy pan chce zabrać głos?

(Głos z sali: Przepraszam, ale pana prezesa nie ma.)

(Głos z sali: Stoi w korku.)

Stoi w korku.

A pan Mikołajczak, zastępca dyrektora? Chce pan zabrać głos?

(Zastępca Dyrektora Biura Służb Ruchu Lotniczego ds. Kontroli Lotniska w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Michał Mikołajczak: Nie zostałem upoważniony…)

Dobrze, dziękuję.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Czy ktoś…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę, pan senator Florek. Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Dopiero zacząłem dokładnie czytać tę całą zmianę ustawy, ale widzę, że to jest głównie sprawa kadrowa, że ustawa dotyczy zmian na stanowisku prezesa, wymogów. I, jak rozumiem z tego, co pan mówi, te wymogi zostały zmniejszone. Tylko jak tak czytam te wymogi, które tu są, to, mówiąc szczerze… Każdy, kto ma wyższe wykształcenie, może się zgłosić na prezesa agencji. Bo z tego, co czytam, wynika, że nie ma tutaj żadnych wymogów specjalistycznych. No, jest napisane „posiada wiedzę”… Ale wiedzę to zawsze można nabyć, nauczyć się… Czyli, jak rozumiem, to jest takie złagodzenie tego, co było do tej pory, tak? Jeżeli chodzi o…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Dyrektorze. Proszę odpowiedzieć panu senatorowi.

Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak:

Panie Przewodniczący, Panie Senatorze, jeżeli przeczytamy dokładnie ust. 4, który brzmi: „Stanowisko Prezesa może zajmować osoba, która: posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny; jest obywatelem polskim; korzysta z pełni praw publicznych; nie była karana”… Wszystkie te kryteria dotyczą stanowisk kierowniczych. Ale dalej jest: „posiada wiedzę i umiejętności w zakresie spraw należnych Agencji”. Wcześniej tego zapisu nie było.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ponadto zostaje zapis, w którym mowa, że ta osoba ma posiadać co najmniej 5-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowiskach kierowniczych. Czyli wszystkie kryteria, które były wcześniej, są zachowane. Zostało wprowadzone dodatkowe kryterium, że wspomniana osoba ma się znać na pracach związanych z agencją. Jedyna zmiana, która… I ma znać biegle język angielski. Tak więc nie każdy może być kandydatem na to stanowisko. Musi mieć 5-letni staż pracy, 3-letni staż na stanowiskach kierowniczych plus znajomość pracy agencji. Jedyna różnica, na co chciałbym zwrócić państwu uwagę, jest taka, że wcześniej był wymóg 3-letniego stażu pracy na stanowiskach kierowniczych w lotnictwie cywilnym. Ale, tak jak powiedziałem, 3-letni staż pracy lotnictwie cywilnym mógłby mieć np. ktoś pracujący przy montażu silników w fabryce czy dyrektor aeroklubu, który nie ma pojęcia o pracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Tak więc, jak mówię, zostawiliśmy kryterium doświadczenia zawodowego i dodaliśmy kryterium doświadczenia związanego z pracą w agencji, czyli wymóg znajomość pracy agencji.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę, pan senator Florek.

Senator Piotr Florek:

Jeszcze jedno pytanie. Bo dalej czytam: „na wniosek Prezesa minister właściwy do spraw transportu powołuje nie więcej niż dwóch zastępców”… Dalej już nie będę cytował. Czyli, jak rozumiem, wejście tej ustawy w życie spowoduje, że będzie nowy prezes i nowi wiceprezesi, że tak powiem, z automatu będzie wymiana w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, tak?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak:

Przepisy przejściowe regulują ciągłość pracy zarządu agencji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Senatorze, ustawa przewiduje przepisy przejściowe i, tak jak mówię, prezes może złożyć wniosek. Ale do czasu, kiedy złoży wniosek, obowiązki pełnią dotychczasowi wiceprezesi. I wcale nie jest powiedziane, że prezes nie złoży wniosku o dalsze powierzenie obowiązków wiceprezesowi, który obecnie spełnia kryteria.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Senator Gaweł, proszę.

Senator Robert Gaweł:

W tej chwili jest dwóch wiceprezesów, tak?

(Głos z sali: Jeden…)

Czyli tu się nic nie zmienia, nie rozładowuje się administracji itd., tylko się udrażnia całą procedurę związaną z wyborem?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak:

Panie Przewodniczący, potwierdzam. Odpowiedź na pytanie pana senatora jest twierdząca. Będziemy mieli prezesa i dwóch wiceprezesów, tak jak to było do tej pory. Nie rozbudowuje się kierownictwa agencji. Teraz jest dwóch wiceprezesów i pełniący obowiązki prezesa. I ta ustawa…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

W związku z tym, że nie widzę już…

(Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak: …nie daje żadnego rozszerzenia…)

… chętnych do zdania pytań…

Państwo Drodzy, kolega Wiesław Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Ja mam pytanie: czy obecnie pełniący obowiązki prezesa będzie spełniał kryteria, które są w omawianej tu ustawie, czy nie?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak:

Odpowiedź jest taka, że… Pełniącą obowiązki prezesa jest w tej chwili pani Magdalena Jaworska. Pełni je ona od lutego 2015 r. Do końca roku jest pełniącą obowiązki prezesa. I ona by spełniała kryteria z nowej ustawy. Jeśli zaś chodzi o starą ustawę, to, powiedzmy sobie szczerze, pani Magdalena Jaworska nie spełnia kryterium 3 lat pracy na stanowiskach kierowniczych w lotnictwie. Ona nigdy nawet nie miała żadnego kontaktu z lotnictwem, zanim zaczęła pełnić obowiązki prezesa. No, tak to wygląda, jeżeli chodzi o stan prawny i prawdę obiektywną.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dobrze. Dziękuję.

Nie ma więcej pytań.

W związku z tym, Państwo Drodzy, przystępujemy do głosowania.

Kto z kolegów senatorów jest za tym, aby przyjąć ustawę o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej bez poprawek? (5)

(Głos z sali: 5 głosów za.)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

(Głos z sali: 2 senatorów się wstrzymało.)

3 senatorów. Dziękuję.

Widzę, że ustawa przeszła.

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Gawła. Czy pan senator Gaweł wyraża zgodę? Dziękuję serdecznie.

Ogłaszam przerwę w obradach komisji.

Zaraz będzie następna część posiedzenia, ale to już będzie odnośnie do gospodarki morskiej. Dziękuję.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Wznawiam obrady Komisji Infrastruktury.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o wyposażeniu morskim (druk senacki nr 359, druki sejmowe nr 951 i 1003)

Drugi punkt, rozpatrzenie ustawy o wyposażeniu morskim.

Serdecznie witam na posiedzeniu komisji pana ministra Brzezińskiego.

I, Państwo Drodzy, od razu oddaję mu głos, bo lepiej, żeby panowie pół godziny odpoczęli…

(Głos z sali: Jest jeszcze prezes Polskiego Rejestru Statków.)

A, jest jeszcze prezes Polskiego Rejestru Statków, pan Madejski.

(Prezes Polskiego Rejestru Statków SA Andrzej Madejski: Dzień dobry.)

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Paweł Brzezicki:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!

Ustawa, o której rozpatrzenie przez komisję wnioskujemy, jest ustawą techniczną, którą roboczo można nazwać ustawą o cechowaniu produktów przemysłu, które znajdują się na statkach morskich.

Jest ona w zasadzie ustawą porządkującą system prawny, a nie ustawą porządkującą sytuację na statkach, z tego względu, że na statkach od zawsze – no, może nie od zawsze, ale nowożytnie – wszystkie elementy wyposażenia statkowego były objęte uregulowaniami międzynarodowymi, konwencjami. W związku z tym to Komisja Europejska czy prawo europejskie, dostosowując się do konwencji, wymusza również na nas dostosowanie naszego prawa już do prawa unijnego.

Tak że ustawa, o której tu mowa, to ustawa prosta, czysta, praktyczna i przejrzysta. Dotyczy ona wielu podmiotów z branży przemysłu okrętowego, producentów, jak również klasyfikatorów. M.in. obecność pana prezesa Polskiego Rejestru Statków… Drugim takim klasyfikatorem, który posiada takie uprawnienia, jest Centrum Techniki Okrętowej.

Dlatego ja uprzejmie proszę państwa o przegłosowanie ustawy. I prosiłbym o przyjęcie jej bez poprawek, z tego względu, że poprawki, które państwa Biura Legislacyjne… Być może ja coś wyprzedzam… Panie Senatorze?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wyprzedzam. Przepraszam. Tak że na tym chciałbym na razie skończyć.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Serdecznie proszę teraz Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Biuro Legislacyjne zaproponowało do ustawy łącznie 10 poprawek. One mają charakter doprecyzowujący. I jedyna kwestia, na którą może warto zwrócić uwagę, to art. 8 ust. 3. Jest to delegacja dla ministra gospodarki do określenia w drodze rozporządzenia sposobu ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności. W tej delegacji zawarło się również upoważnienie do określenia maksymalnych wysokości tych opłat. Nasza uwaga polega na tym, że w podobnych sytuacjach tego rodzaju upoważnienia były podważane przez Trybunał Konstytucyjny jako niezgodne z art. 217 konstytucji, ponieważ co najmniej maksymalne wysokości opłat powinny być określone w ustawie. A pozostałe uwagi i poprawki, jak mówiłem, mają charakter legislacyjny. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Czy pan prezes Madejski chce zabrać głos?

(Prezes Polskiego Rejestru Statków SA Andrzej Madejski: Nie, dziękuję.)

Dziękuję.

Otwieram, Panowie Senatorowie, dyskusję.

Nie widzę chętnych do dyskusji. W związku z tym…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

O, proszę, kolega Florek. Senator Florek, proszę.

Senator Piotr Florek:

Dbając o prawidłowość legislacji… Ja w tej chwili oglądam i czytam te uwagi, które zostały zgłoszone, te propozycje poprawek. Widzę, że one są zasadne i porządkują tę ustawę. I w związku z tym chciałbym przejąć te poprawki, które zostały zaproponowane przez Biuro Legislacyjne.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ja składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

I jako pierwszy głosujemy właśnie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

(Głos z sali: 4 głosy za.) (4)

Kto jest przeciw? (2)

(Głos z sali: 2 głosy przeciw.)

Kto się wstrzymał? (0)

Ustawa przeszła, Państwo Drodzy, cztery do dwóch. Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Kopcia. Czy pan senator wyraża zgodę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: To będzie jutro?)

Tak, jutro.

Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Serdecznie dziękuję panu ministrowi.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 19)