Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 56) w dniu 18-10-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (56.)

w dniu 18 października 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk senacki nr 298, druki sejmowe nr 459 i 874).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk senacki nr 298, druki sejmowe nr 459 i 874)

Może zamknijmy drzwi. Zanim pan minister przyjedzie, bo wyjechał…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przerwał konferencję międzynarodową, pan minister Szmit już dojeżdża. Dobra, przywitamy gości, a później będziemy już mieli ten problem rozwiązany.

Państwo Drodzy, serdecznie witam pana Michała Pierzchałę, głównego inspektora transportu drogowego…

(Głos z sali: Zastępcę.)

Tak, zastępcę, nawet p.o.

…Wraz z dyrektorami, panią Rychter i panią Białaszewską. Witam serdecznie przedstawicieli Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”: pana Tadeusza Kucharskiego, sekretarza, i pana Skrońskiego Gerarda. Witam pana Piotra Litwińskiego z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Witam także panią Joannę Rutkowską ze Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”; pana Marka Łubińskiego z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego; zastępcę dyrektora Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, pana Piotra Mikla; przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, pana Piotra Gawełczyka…

(Głos z sali: Jeszcze na drugiej stronie jeden pan się…)

Maciej Telec to jest nasz legislator. I jeszcze witam pana Andrzeja Olechnickiego z Ogólnopolskiego Zrzeszenia Przewoźników Transportu Drogowego.

Państwo Drodzy, zanim przyjdzie pan minister – spóźni się, zadzwonił, że 10 minut, bo ma międzynarodową konferencję na temat transportu – może oddałbym głos panu legislatorowi.

Panie Legislatorze, przeanalizujemy ustawę, a jak pan minister przyjdzie, to będziemy podejmować decyzje. Ustawa jest ustawa rządową, nie żadną poselską, ino rządową, i przedstawiciel rządu musi omówić tę ustawę.

Proszę bardzo, Panie Macieju.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ja ze swojej strony tylko na jedną sprawę chciałbym zwrócić uwagę, chodzi o art. 82i ust. 3…

(Głos z sali: Ale proszę głośniej.)

…art. 82i ust. 3 ustawy, a także art. 82j ust. 6. Tam ustawodawca posługuje się określeniem „bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu”. To jest określenie, które już nie jest używane w systemie, ponieważ ustawa o podpisie elektronicznym utraciła moc. Proponujemy więc, żeby je zastąpić nowym pojęciem: „kwalifikowany podpis elektroniczny”. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Jeżeli stowarzyszenia chcą… Ale chyba przy ministrze najlepiej będzie, nie? Bo i tak tu żadnych decyzji nikt nie podejmie.

W związku z tym, Państwo Drodzy, ogłaszam 5-minutową przerwę, do momentu, kiedy przyjedzie pan minister. No bo mówienie, przekonywanie nas nie ma sensu, my jesteśmy do wielu rzeczy przekonani. Minister musi też się ustosunkować do kwestii tego podpisu, ale i bez ustosunkowania się jest chyba logiczne, że trzeba to wykreślić.

Proszę bardzo, 5-minutowa przerwa.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, kontynuujemy posiedzenie Komisji Infrastruktury, 5 minut już minęło.

Proszę, Panie Ministrze…

Chciałbym serdecznie przywitać pana ministra Jerzego Szmita. Żeby nie przeciągać… Tak jak powiedziałem, ustawa o transporcie drogowym jest projektem rządowym. Tak że serdecznie proszę pana ministra o przedstawienie krótko tego projektu. Później oddamy głos panu legislatorowi, panom senatorom – bo pań senator nie ma, są ino panowie senatorowie – i wszystkim zaproszonym gościom.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Celem ustawy jest przede wszystkim zbudowanie w Polsce systemu elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportowych. To na pewno jest cel sam w sobie. A celem formalnym jest wprowadzenie w życie rozporządzenia Unii Europejskiej nr 403, które zobowiązuje kraje członkowskie do zbudowania u siebie takiego elektronicznego rejestru pojazdów.

Proszę państwa, my może bez… Przepraszam, zbudowania rejestru przedsiębiorców transportowych; pan legislator spojrzał na mnie czujnie, dziękuję za bardzo słuszne zwrócenie uwagi.

Proszę państwa, my mamy dosyć spory z tym problem, bo prace nad zbudowaniem takiego prawa, tą ustawą trwały wiele lat. Tak naprawdę termin jej wprowadzenia w życie minął 5 października… Przepraszam, mamy 5-letnie opóźnienie, a więc termin minął w 2012 r. Niestety, to zostało zauważone przez Unię Europejską i 5 października, dzień przed uchwaleniem przez Sejm ustawy, nad którą to ustawą Senat rozpoczął dzisiaj prace, Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok wskazujący, że Polska nie zrealizowała prawa unijnego i że w związku z tym w następnej kolejności grożą nam bardzo dotkliwe konsekwencje. To jest tło prawne tego.

Szanowni Państwo, my – i dziękuję za obecność przedstawicieli przedsiębiorców – jako rząd Prawa i Sprawiedliwości w zasadzie od początku rozpoczęliśmy prace nad tą ustawą i w bardzo głębokich, czasami trudnych, nie ukrywam, rozmowach, w bardzo trudnych dyskusjach wykuwaliśmy jej ostateczny kształt, który powędrował do Sejmu. Te nasze głębokie, szczere, ale otwarte z obu stron rozmowy, były głównym powodem tego, że musiało to trochę trwać, w związku z czym tych kilka miesięcy pracy musiało to nas kosztować. Ostatecznie ustaliliśmy i przyjęliśmy taki projekt ustawy, który moim zdaniem przede wszystkim spełnia wymogi prawne, wymogi Unii Europejskiej, ale też jest na tyle do przyjęcia przez nasze środowisko transportu, że mogę państwu, Wysokiemu Senatowi, a w tym wypadku komisji senackiej, rekomendować jego przyjęcie.

Oczywiście w trakcie prac, w ciągu wielu dyskusji wprowadzaliśmy liczne poprawki, i to w trakcie prac w Sejmie, w komisjach sejmowych: i w podkomisji, i w samej Komisji Infrastruktury. Takie zmiany były dokonywane na skutek debaty, dyskusji ze środowiskiem, jak również z organami administracji rządowej, którą reprezentujemy. Po przyjęciu ustawy przez Sejm przesłaliśmy ją do Senatu, trafiła ona do komisji. Otrzymaliśmy też opinię ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych, że są wątpliwości co do kilku zapisów w ustawie. Poprawkami, które będziemy tutaj proponować, uznajemy, że znaczna część tych uwag jest zasadna, i dlatego przygotowaliśmy stosowne poprawki.

Podsumowując, powiem, że bardzo gorąco zwracam się do Wysokiej Komisji o dyskusję nad poprawkami, o ich przyjęcie, a następnie pozytywne zarekomendowanie całej ustawy Wysokiej Izbie, Senatowi. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Teraz serdecznie proszę pana legislatora o ustosunkowanie się do tej ustawy. Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, ja już o swoich wątpliwościach mówiłem.

A jeżeli chodzi o poprawki, o których powiedział pan minister, a których jest 6, to jeżeli zostaną zgłoszone, to ja je krótko przybliżę szanownym państwu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Okej.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Żeby się nagrało, Panie Legislatorze – no, dyskutowaliśmy na te tematy – ja te 6 poprawek zgłaszam. Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki to w większości poprawki, które stanowią odpowiedź na opinię ministra spraw zagranicznych z 6 października.

Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby przedsiębiorca nie mógł posługiwać się alternatywnie własnym oświadczeniem o niekaralności albo urzędowym zaświadczeniem o niekaralności, ale aby to było wyłącznie zaświadczenie o niekaralności pochodzące z KRK. Jest to postulat MSZ.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Stanowisko rządu jest takie, że rząd popiera tę poprawkę, gdyż ona wynika ze stanowiska Ministerstwa Spraw Zagranicznych, z opinii zgłoszonej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Zwróciło ono uwagę na to, że jeżeli w danym kraju wystawia się zaświadczenie, które wskazuje jakąś czynność, jakiś stan prawny, to nie możemy z tego rezygnować. To muszą być zaświadczenia wydawane przez administrację rządową, a oświadczenia mogą funkcjonować w innych obszarach.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, może przyjmiemy taki styl pracy, żeby to szybciej szło, że nad każdą poprawką będziemy od razu głosować. W związku z tym, że tę poprawkę rząd popiera…

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Poprawka przeszła.

Proszę bardzo, Panie Legislatorze, teraz druga.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 2 doprecyzowuje skutek wydania prawomocnego wyroku w stosunku do osób wymienionych w art. 7d ust. 1 pkt 1, czyli członków organów zarządzających osób prawnych zajmujących się transportem.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Jakie jest stanowisko rządu?

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Popieramy tę poprawkę, tak, popieramy ją.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Państwo Drodzy, przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 2? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskał poparcie.

Proszę, Panie Macieju.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawki nr 3 i 5 powinny być przegłosowane łącznie. One zmierzają do tego, żeby uchylić przepis upoważniający do wydania aktu wykonawczego, ponieważ przepis ten powtarzałby treść rozporządzenia unijnego, a takich zabiegów legislacyjnych się nie praktykuje.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Popieramy te poprawki.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 3 i 5? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawki uzyskały poparcie.

Proszę bardzo, Panie Legislatorze.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 4 ma charakter doprecyzowujący.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 4? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie.

Jeszcze jedna, nr 6.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 6 również realizuje opinię ministra spraw zagranicznych. Chodzi o to, aby skrócić o miesiąc termin na uruchomienie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie.

Jeszcze pan, Panie Legislatorze, przedstawiał poprawkę dotyczącą podpisu elektronicznego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Tak, jest jeszcze ta moja poprawka z opinii, którą wcześniej omówiłem. To poprawka doprecyzowująca. Chodzi o to, aby zastąpić stare odesłanie odesłaniem do nowych przepisów o podpisie elektronicznym.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Chyba to jasne…

Proszę bardzo, stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Popieramy tę poprawkę.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Przegłosujemy ją.

Kto z panów senatorów jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

W związku z tym stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie.

Ta poprawka, Panie Legislatorze, także była przejęta przeze mnie – żeby sprawa była jasna.

Państwo Drodzy, w związku z tym, że stowarzyszenia także miały różne poprawki, proszę bardzo, kto pierwszy – posłuchajcie, panowie – ze stowarzyszeń zabierze głos? Bo pan przewodniczący Litwiński się zgłaszał…

Proszę bardzo, udzielam panu głosu.

Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Chodzi o poprawkę dotyczącą ustawy z 6 października 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym. W art. 1 w pkcie 4, w art. 7d w ust. 3 po pkcie 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu: „opinię polskiej organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przewoźników drogowych, działającej od co najmniej 5 lat, której przedsiębiorca jest członkiem, o jego dotychczasowej działalności transportowej i społecznej w organizacji”. O co chodzi? Chodzi o to, żeby wziąć pod uwagę głos organizacji, która zrzesza przedsiębiorców, i żeby była możliwość wypowiedzenia się na temat tego przedsiębiorcy i wyjaśnienia do końca przyczyn, dlaczego jakieś przewinienie nastąpiło. W Polsce jest bardzo dużo małych przedsiębiorców, którzy nie mają prawników, nie mają gdzie się… Oni nawet nie wiedzą, że gubią terminy, dostają pismo, termin mija, sprawa jest przedawniona. Tacy ludzie muszą mieć jakąś obronę.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Ministrze, stanowisko?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Minutkę? Proszę bardzo.

Pan minister musi minutkę się zastanowić.

(Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński: I ja myślę, że to by był taki miły ukłon rządu w kierunku strony społecznej.)

Tych samych argumentów użyłem w stosunku do pana ministra.

(Rozmowy na sali)

Już, już, Państwo Drodzy, moment.

(Rozmowy na sali)

Państwo Drodzy, przepraszam, ja przejmuję tę poprawkę, z tym że zmieniam ją tak, żeby zamiast 5 lat były 3 lata.

Jakie jest stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Wobec poprawki z tą zmianą pozytywne.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, kto z panów senatorów jest za…

(Głos z sali: Mikrofon.)

Przepraszam.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki przejętej przeze mnie, a zgłoszonej przez pana Piotra Litwińskiego, ze zmianą: zamiast 5 są 3 lata? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie.

Proszę, pan ma jeszcze jedną?

(Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński: Jeszcze jedna jest.)

Proszę bardzo.

(Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński: Może pan Mikiel?)

Proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Ja chciałbym zwrócić uwagę na brzmienie art. 94b łącznie z poprawką, która została dzisiaj przyjęta na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. W czym jest problem? Proszę państwa, otóż w art. 94b mówi się o kwestiach związanych z nałożoną karą pieniężną, którą uznaje się za niebyłą, ale odnosi się to tylko do kar pieniężnych nałożonych w drodze decyzji administracyjnej. Brakuje tutaj odniesienia się do kar pieniężnych, które mogą być nałożone w drodze mandatu karnego czy orzeczenia grzywny. W związku z tym…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A mandat karny? Ja wiem, tylko żeby też to uwzględnić.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, przepraszam, nie ma dyskusji kuluarowych, bo to wszystko się nagrywa i jest transmitowane w internecie. Przedstawił pan stanowisko. Teraz poproszę stronę rządową o jej stanowisko i, Państwo Drodzy, damy wtedy głos senatorom, a oni w głosowaniu zdecydują.

Proszę bardzo, strona rządowa.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W czasie dyskusji w Sejmie na ten temat przyjęliśmy pewne rozwiązanie, które budziło kontrowersje, i te kontrowersje były zauważone przez nas po głębokiej analizie. Rzeczywiście to rozwiązanie, ten zapis nie był najszczęśliwszy i rzeczywiście był z błędem. Zgłosiliśmy teraz poprawkę nr 4, która właśnie ten błędny zapis koryguje i czyni go właściwym. W związku z tym nie chcemy już iść dalej w poprawianiu tego zapisu i proponujemy odrzucić tę poprawkę.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Ministrze, skoro nikt nie przejął poprawki, to nawet nie poddam jej pod głosowanie, nie ma co odrzucać. Bo wie pan, skoro poprawka nr 4 to koryguje i pan legislator długo nad tym debatował… W związku z tym nie ma głosowania.

Tam pan się zgłaszał. Proszę bardzo.

A pan Litwiński ma wynik 1:1 – jedną poprawkę masz wygraną, a drugiej nikt nie przejął.

Proszę bardzo, kolega tam się zgłasza… Przepraszam, koleżanka czy kolega?

(Głos z sali: Koleżanka.)

Koleżanka? Proszę bardzo.

Mam dziś wyśmienity humor, to wszystkich dopuszczam. Proszę.

Dyrektor do spraw Projektów Strategicznych w Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” Joanna Rutkowska:

Dziękuję serdecznie.

Żałuję, że nie wcześniej, ponieważ odniosę się do poprawki zgłoszonej przez pana przewodniczącego i okresu 3 lat. Są organizacje, reprezentowane na tej sali, które działają od 2 lat i reprezentują ponad 25 firm, dających zatrudnienie ponad 25 tysiącom ludzi.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Pani Przewodnicząca, w życiu to jest tak, że wie pani, coś się podejmie… Jako były związkowiec powiem, że byłem, jak pani kiedyś mówiłem, chyba najbardziej radykalnym związkowcem na świecie. Wie pani, jak podejmowaliśmy ustawę i jak się zapisało, że np. dotyczy pracowników zatrudnionych na trzydziesty pierwszy czy któryś tam dzień miesiąca, to protestowali ci, którzy później byli zatrudnieni. To tak zawsze jest. Rok pani zaczeka i już będą 3 lata. No bo gdybyśmy zrobili 5 lat, toby protestowali ci, którzy działają 4 lata. No, wie pani, ja nie chcę być złośliwy, dam głos, ale decyzja jest podjęta. Wie pani, są 3 lata, rok poczekacie, będziecie mieli 3 lata działalności. A wie pani, czas szybko leci.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Szanowni Państwo, ja chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, że zgodnie z przyjętą poprawką ustawa ma wejść w życie 30 listopada 2017 r., więc jest jeszcze ponad rok do wejścia ustawy w życie, do stosowania ustawy, a zatem ten problem kalendarz sam rozwiąże.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Tak że, Pani Przewodnicząca, pan minister rozwiał pani wszelkie wątpliwości.

Jeszcze kolega się zgłaszał.

Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Tadeusz Kucharski:

Tadeusz Kucharski.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W tymże samym art. 7d, w którym jest mowa o dokonywaniu oceny dobrej reputacji przez organy i czynniki społeczne, wykreślono opinię związków zawodowych. Chciałbym, żeby jednak ta opinia związków zawodowych tam się znalazła i żeby ona była.

(Rozmowy na sali)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, ja powiem tak: nie wiem – ale posłuchajcie, państwo – czy to trzeba aż w ustawie… Przecież związki zawsze mogą wyrażać opinię, przecież to nie jest tak, że nie mogą wyrazić opinii. Przecież jest ustawa o związkach zawodowych i każdy pracodawca musi zasięgnąć opinii. Ja nie wiem, po co… Państwo Drodzy, jeżeli trzeba, to my to zapiszemy, ino się nie ośmieszajmy, bo jest tu pan legislator. Jak mu oddam głos, to on mnie ośmieszy, że co chce zrobić pan przewodniczący…

Ale proszę, oddaję pani głos. Proszę bardzo.

Dyrektor do spraw Projektów Strategicznych w Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Joanna Rutkowska:

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni za wyjątkiem przepisów dotyczących elektronicznego rejestru, które wchodzą w życie w listopadzie 2017 r. To tylko ad vocem.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Właśnie o to chodzi.

Proszę, Panie Ślusarski.

Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Tadeusz Kucharski:

Kucharski.

Również ad vocem. Panie Przewodniczący, jeżeli są czynniki społeczne, takie jak stowarzyszenia, to czynnikiem społecznym jest również związek zawodowy. Skoro one zostały zapisane w ustawie i mają to prawo, to chcielibyśmy, żeby również związek zawodowy też w niej funkcjonował. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, oddaję głos ministerstwu, żeby pan Kucharski nie myślał, że…

(Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński: Jeszcze ja ad vocem.)

Przepraszam, ja tu udzielam głosu, Panie Przewodniczący.

(Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński: A ja tylko proszę.)

Udzielę panu głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Zgodnie z procedurą, która jest przyjęta w ustawie, orzekanie o… Pozbawienie dobrej reputacji to jest procedura administracyjna. W procedurze administracyjnej obowiązuje kodeks administracyjny, który do postępowania dopuszcza tych wszystkich, którzy są stronami, którzy widzą swój interes prawny w rozpatrywanej sprawie. A zatem gdy taki czy inny związek zawodowy uzna, że ma swój interes w występowaniu w konkretnej sprawie, to ma pełne prawo do występowania w postępowaniu. Tak że tutaj jakby niczego nie dodajemy… to znaczy nie ujmujemy – może tak.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Czy pan Litwiński podtrzymuje, że chce zabrać głos?

Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński:

Mnie w zasadzie pan minister wytłumaczył…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Dziękuję…)

Ale ja chciałbym tylko przypomnieć, że my procedujemy nad ustawą o transporcie, a nie o związkach zawodowych i kierowcach, bo pan Kucharski reprezentuje tu związek kierowców.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, nie chciałbym… Państwo Drodzy, powiem tak… Senat jest izbą refleksji. Ja szanuję wszystkie związki zawodowe, choć najbardziej kocham „Solidarność” – to mówię uczciwie – bo wywodzę się z tego związku. Państwo Drodzy, chciałbym, żeby tu był dialog. Bo każdy ma prawo do innego poglądu, ma prawo zrzeszać się w innych związkach. Pan Litwiński wie, że ja komunistów nie to, że nie lubiłem, ale nienawidziłem. I pan dobrze o tym wie. Podobnie mam pogląd na niektóre inne partie, ale głośno mówię, że ja jestem z Prawa i Sprawiedliwości i akurat popieram działania tego rządu.

Państwo Drodzy, ale zejdźmy już całkiem z polityki, przejdźmy do meritum. Państwo Drodzy, mamy 7 poprawek. Tak, Panie Legislatorze?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: 8.)

8 poprawek.

Jeszcze pan się zgłasza. Proszę bardzo. Proszę, jako ostatniemu udzielam głosu panu. Proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ja chciałbym zgłosić jeszcze jedną wątpliwość. Otóż w art. 1 w pkcie 6 dokonuje się zmiany polegającej na wprowadzeniu po art. 15 dwóch nowych artykułów: art. 15a i 15b. W tych przepisach stanowi się, że wielokrotne popełnianie poważnego naruszenia może prowadzić do wszczęcia procedury cofnięcia wypisów z licencji wspólnotowej oraz zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji. Potem kolejne ustępy wskazują instytucje ostrzeżenia i częściowego cofnięcia wypisów z licencji. Zastanawiam się, czy taka możliwość, takie postępowanie, takie ostrzeżenie nie powinno mieć zastosowania także do przewoźników, którzy wykonują krajowy przewóz drogowy. Bo nie ma analogicznego zastosowania tego przepisu do przedsiębiorców, którzy prowadzą wyłącznie krajowy transport drogowy. Stąd taka wątpliwość, czy te postanowienia art. 15a i 15b nie powinny analogicznie mieć zastosowania do przedsiębiorców, którzy wykonują wyłącznie krajowy przewóz drogowy. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Wie pan, wydaje mi się – bo myśmy to analizowali z ministerstwem i z naszym mecenasem, wyśmienitym mecenasem – że to wynika z prawa unijnego. Jeżeli się mylę, to proszę sprostować.

Proszę przedstawicieli ministerstwa – Panie Ministrze, może to być pani dyrektor – o wyjaśnienie.

Proszę bardzo.

Główny Specjalista w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Magdalena Kędzierska:

Dzień dobry.

Magdalena Kędzierska, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Rozwiązanie zaproponowane w art. 15a jest rozwiązaniem mającym dostosować prawo krajowe do przepisów rozporządzenia unijnego 1072/2009, które przewiduje tę procedurę w przypadku przewozów międzynarodowych. Na przewoźników krajowych rozporządzenie nie nakłada takiego obowiązku. W związku z tym stanowisko rządu było takie, żeby to była realizacja tego, co wynika właśnie z prawa unijnego, tego minimum implementacyjnego.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

(Rozmowy na sali)

Drodzy Państwo, Panowie Senatorowie, przystępujemy do przegłosowania projektu ustawy o transporcie drogowym…

(Rozmowy na sali)

Państwo Drodzy, proszę o spokój.

…Z 8 poprawkami. Tak, Panie Legislatorze? Tak, z 8 poprawkami.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej ustawy z tymi 8 poprawkami? Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że ustawa uzyskała poparcie.

Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Dobkowskiego.

Czy pan senator Dobkowski wyraża zgodę?

(Senator Wiesław Dobkowski: Tak, wyrażam zgodę.)

Dziękuję serdecznie panu senatorowi.

Dziękuję panu ministrowi oraz jego współpracownikom. Dziękuję wszystkim stowarzyszeniom. Dziękuję moim kolegom senatorom. Dziękuję panu legislatorowi za ciężką pracę. Dziękuję pracownikom obsługi.

Państwo Drodzy, taki uśmieszek się pojawił, jak powiedziałem „za ciężką pracę”. Ja proponuję, żeby ci, którzy mają taki uśmieszek, przyszli i popatrzyli, ile pan legislator pracował – aż tydzień – i że ciągle było pytanie: czy ta poprawka będzie uchwalona, czy nie? Bo posiedzenie plenarne komisji to moment, a praca odbywa się w kuluarach. W związku z tym, Państwo Drodzy… Dziękuję, Panie Macieju, za bardzo ciężką pracę – nie za ciężką, ale za bardzo ciężką pracę.

Zamykam, Drodzy Państwo, posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 38)