Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 46) w dniu 04-08-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (46.)

w dniu 4 sierpnia 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 24. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, rozpoczynam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Serdecznie witam na posiedzeniu panów senatorów, pana ministra Jerzego Szmita i panią legislator.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 24. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze.

Drodzy Państwo, w czasie obrad plenarnych została zaproponowana przez pana senatora Florka 1 poprawka do prawa lotniczego. Poprawka dotyczyła dodania zapisu o tym, żeby wśród kryteriów znalazły się przynajmniej 2 lata pracy o kierunku lotniczym.

Pierwszy wniosek to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, ale żeby nie ucinać dyskusji, zapytam, jakie jest stanowisko ministerstwa…

(Głos z sali: Ale wnioskodawca…)

Wnioskodawcy to myśmy wszyscy wysłuchali na plenarnym, ale dobrze, proszę bardzo.

Panie Senatorze Florek, proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Komisja zostaje oczywiście całkowicie zmieniona. Tam są podane terminy dotyczące pracy przewodniczącego, wiceprzewodniczących i członków komisji. Powstaje nowa komisja. Wymogi, jeśli chodzi o pracę w komisji, są stawiane przewodniczącemu i wiceprzewodniczącym, a nie ma żadnych wymogów dotyczących członków komisji.

Normalną sprawą jest to, że w komisji specjalistycznej, która w tym przypadku bada wypadki lotnicze… Dotyczy to także innych komisji, a sięgnąłem tylko do ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. Otóż proszę zobaczyć, 15 lat, 5 lat, wymogi, wykształcenie drugiego stopnia. Tymczasem tu jest to ujęte lakonicznie, warunki, które są tu podane, tak jak mówiłem, może spełnić praktycznie każdy.

Jest to państwowa komisja, jakkolwiek na to patrzeć, więc wymogi wobec członków komisji muszą być określone. W związku z tym moja propozycja jest taka, żeby dodać pkt 5 dotyczący wymogów. To jest moim zdaniem minimum, choć tyle powinniśmy zrobić, 2-letnie doświadczanie w tych pracach to jest minimum. Bo tak to wymogi, które są określone w projekcie ustawy, czyli obywatelstwo polskie, zdolność do czynności prawnych, niepopełnienie żadnego przestępstwa i ukończenie szkoły wyższej, czyli wystarcza licencjat… Z tak niskimi wymogami stawianymi w państwowej komisji jeszcze nikt nigdy się nie spotkał.

Jeżeli państwo uważacie, że członkiem komisji może być osoba bez doświadczenia, to proszę bardzo, ale będziecie państwo brać odpowiedzialność za to, co się będzie działo. Wydaje mi się, że państwowej komisji trzeba stawiać określone wymogi, stąd taki wniosek. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu senatorowi.

To jest przynajmniej merytoryczna wypowiedź, bo dyskusje prowadzone przez niektórych panów senatorów na posiedzeniu plenarnym były upolitycznianiem projektu ustawy – Prawo lotnicze i to było dla mnie nie do pojęcia, do tego jeszcze dochodziło wciąganie w tę walkę polityczną śp. ofiar, osób, które zginęły w katastrofie smoleńskiej, łącznie z panem prezydentem. Dla mnie to było nie do pojęcia.

Proszę, Panie Ministrze, jakie jest stanowisko ministerstwa?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ta poprawka została przeanalizowana bardzo szczegółowo. Chciałbym teraz przedstawić Wysokiej Komisji opinię Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Otóż, Wysoka Komisjo, można powiedzieć, że w 2 miejscach są opisane kompetencje członków państwowej komisji. W obecnym brzmieniu art. 17 w pkcie 10 jest opisane, że jest on obywatelem polskim i korzysta z pełni praw. I w tym punkcie nie ma nic więcej na temat kompetencji członków komisji, również takiego zapisu, który proponuje pan senator, a więc byłby to zupełnie nowy zapis, który do tej pory w ustawie nie funkcjonował. Członkowie komisji, którzy do tej pory pełnili te funkcje, jak rozumiem, dobrze wypełniali swoje obowiązki.

Ażeby dopełnić informacji, chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji i pana senatora na to, że w obecnym brzmieniu art. 17 są również pkt 13 i pkt 14. To jest odpowiedź merytoryczna na pytanie, dlaczego tu nie jest potrzebne takie uzupełnienie. Otóż w pkcie 13 jest wymienione, jacy specjaliści wchodzą w skład komisji, a w pkcie 14 jest mowa o tym – tu pozwolę sobie przywołać – że za specjalistów z danego zakresu uważa się osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe z udokumentowaną co najmniej 5-letnią praktyką w danej dziedzinie, a w przypadku lekarzy z udokumentowaną specjalizacją. A zatem ta sprawa jest rozstrzygnięta. W projekcie, o którym dyskutujemy, zapisy zostały zmienione tylko w odniesieniu do lekarzy, chodzi o wykreślenie lekarzy, ale mówiliśmy, dlaczego tak się stało. Otóż do tej pory lekarze ustawowo nie byli wpisani, w związku z tym uważamy, że nie trzeba tego… W każdym razie zapisy dotyczące minimum 5-letniej praktyki pozostają.

Zatem wszystkie obawy, które zgłasza pan senator, są moim zdaniem nieuzasadnione. Zwróćmy też uwagę na to, że w przypadku uwzględnienia tej poprawki mielibyśmy dysonans, bo w jednym punkcie ustawy byłaby mowa o 2-letnim doświadczeniu, w drugim, dotyczący tego samego merytorycznego zakresu, byłaby mowa o 5-letnim doświadczeniu. Wydaje się, że z tych względów ta poprawka jest zbyteczna.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi.

Krótko, Panie Senatorze.

Aha, Biuro Legislacyjne. Pytałem i pani mówiła, że nie zabiera w tej sprawie głosu, ale jeżeli…

Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja mogę jedynie potwierdzić to, co powiedział pan minister, że wymogi dotyczące członków Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych są zawarte w art. 17 w ust. 12, są to te wymogi, o których powiedział pan senator, a następnie ust. 14 stanowi, że w skład komisji wchodzą specjaliści z zakresu prawa lotniczego, szkolenia lotniczego, ruchu lotniczego, eksploatacji lotniczej oraz inżynierowie, konstruktorzy lotniczy, zaś ust. 15 precyzuje, że za specjalistów z danego zakresu uważa się osoby, które posiadają odpowiednie wykształcenie oraz udokumentowaną minimum 5-letnią praktykę w danej dziedzinie.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Państwo Drodzy, nie ma dyskusji. Przystępujemy do…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale, Państwo Drodzy, bo już…

(Senator Piotr Florek: Mówimy o doświadczeniu… Przepraszam.)

Proszę.

Senator Piotr Florek:

W przypadku przewodniczącego komisji jest określone doświadczanie, ma być ono 3-letnie, w odniesieniu do wiceprzewodniczących też jest ono określone, tak samo w punkcie dotyczącym członków komisji powinno się mówić o 2-letnim doświadczeniu, co jest ważne, a czego nie ma oczywiście w pozostałych punktach.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Państwo Drodzy, są 2 wnioski. Pierwszy wniosek, dalej idący, to jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przyjęty.

Senatorem sprawozdawcą będzie pan senator Dobkowski.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 27)