Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 7) w dniu 27-01-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (7.)

w dniu 27 stycznia 2016 r.

Porządek obrad:

1. Ustalenie harmonogramu pracy komisji nad ustawą budżetową na rok 2016 (druki sejmowe nr 146 i 194).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Punktualność powinna być cnotą Polaków.

Witam serdecznie panów senatorów, a także państwa z obsługi – panią Monikę i pana Emila.

Punkt 1. porządku obrad: ustalenie harmonogramu pracy komisji nad ustawą budżetową na rok 2016 (druki sejmowe nr 146 i 194)

Dzisiaj, Państwo Drodzy, mamy tylko jeden punkt: omówienie harmonogramu pracy komisji nad projektem ustawy budżetowej na rok 2016, który jest podany w druku sejmowym nr 146.

Państwo Drodzy, ja postanowiłem, że cała komisja będzie zaangażowana, wszyscy panowie senatorowie. W związku z tym poszczególne działy będziecie referować na posiedzeniu komisji budżetowej. To będzie 9 lutego. Będą przedstawiciele Ministerstwa Finansów i poszczególnych resortów. Wtedy będzie posiedzenie Komisji Infrastruktury. Już dziś mogę powiedzieć, że będzie to o godz. 11.00 dziewiątego. Musieliśmy wynająć salę. Później chyba nie ma posiedzenia Senatu, jest jedynie posiedzenie. Ile to może potrwać? Aż do skutku. Musicie się państwo przygotować, że może to potrwać długo.

Państwo Drodzy ja bym proponował punkt po punkcie. Panowie senatorowie mówcie, czy wyrażacie zgodę. Nas wielu nie ma. W tej komisji jest 8 panów senatorów. Musimy w jakiś sposób się podzielić.

Pierwsza część budżetowa to część 18, tj. „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Wiem, że w tamtej kadencji i w poprzednich kadencjach tą sprawą zajmował się kolega Dobkowski.

Co pan senator Dobkowski na to?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę, Panie Emilu, zapisać pana senatora Dobkowskiego.

Jeżeli chodzi o „Gospodarkę morską”… Ja bym to połączył, bo jest także „Żegluga śródlądowa”. Proponuję, Państwo Drodzy… Bo szkoły morskie i żeglugi śródlądowej ma pan Włosowicz, który jest nieobecny.

Panie Emilu, serdecznie proszę go…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę, proszę.

Senator Grzegorz Peczkis:

Ja oczywiście przychylam się do tego, z tym że w Kędzierzynie-Koźlu jest jedna z nielicznych jeszcze działających szkół żeglugi śródlądowej.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Nie widzę przeszkód.)

Nie, nie, ale to w porządku.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Jeżeli pan senator wyraża zgodę, nie widzę żadnych przeszkód, żeby pan senator wziął „Gospodarkę morską”, bo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma problemu.

I „Żeglugę śródlądową”.

Panie Emilu, proszę napisać kolegę senatora.

Jeżeli, Państwo Drodzy, chodzi o „Łączność”, to jest ona jeszcze z…

Z czym, Panie Emilu?

(Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: To sama „Łączność”, bo to jest część Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. To poczta i sprawy związane…)

I sprawy poczty.

Ja proponowałbym pana Jana Hamerskiego.

(Głos z sali: Poczta…)

„Łączność” – poczta i wszystkie sprawy związane…

Proszę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To dołączymy i drugi, ale to jest w sumie, Drodzy Państwo, cały transport.

Kto się czuje mocny – może tak powiedzmy, Państwo Drodzy – jeśli chodzi o „Łączność”, czyli pocztę? Czy pan Florek?

Senator Piotr Florek:

Nie, nie czuję się za mocny.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

To nic. Uczciwie rozmawiamy. Dobra. To, Panie Janie, nie ma wyjścia.

Jeżeli chodzi o sprawy drogowe, to każdy senator zawsze może zadać pytanie na posiedzeniu komisji. Tu nie ma dwóch zdań.

Państwo Drodzy, „Transport”… Wiem, że ostatnio pan Florek bardzo dużo nad tym pracował i się pytał. To jest sprawa transportu ogólnie rozumianego, kolejowego i drogowego. Czy pan senator Florek?

Senator Piotr Florek:

Tak.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę napisać: pan senator Florek.

„Żeglugę śródlądową” mamy.

„Urząd Transportu Kolejowego”, Państwo Drodzy, i Urząd Dozoru Technicznego. Tutaj proponuję pana senatora Kopcia.

Czy pan senator Kopeć wyraża zgodę?

Senator Tadeusz Kopeć:

Czyli urząd transportu i Urząd Komunikacji Elektronicznej. Tak?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Nie, nie, nie. Urząd…

(Głos z sali: „Urząd Transportu Kolejowego”…)

I dozoru technicznego.

Państwo Drodzy, jeżeli chodzi o informatykę, to była jeszcze jedna sprawa.

Przypomnij mi, Panie Emilu.

(Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: …i Centralny Ośrodek Informatyki.)

Tak. Tutaj proponuję pana Włosowicza. Proszę mu to przekazać.

(Sekretarz Komisji Infrastruktury Emil Tomala: Dobrze.)

Został nam pan Gaweł. Też proszę go powiadomić – „Polska Agencja Żeglugi Powietrznej”. To są, Państwo Drodzy, powiedzmy, samoloty.

Państwo Drodzy, czy ktoś z państwa senatorów w tej materii…

(Senator Grzegorz Peczkis: Czy mogę?)

Proszę bardzo.

Senator Grzegorz Peczkis:

Przeglądam materiały. Czy coś jest o „Żegludze śródlądowej”?

(Głos z sali: Jest połączona z „Gospodarką morską”.)

Jest razem z „Gospodarką morską”…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, materiały otrzymacie jeszcze na iPady. Prosiłem biuro obsługi, żeby to wysłali. Chodzi o to, żebyście też mieli. A teczki, widzę, każdy dostał. Tam są poszczególne działy.

Jeszcze, Państwo Drodzy, informacyjnie: 8 marca. Państwo prosiliście, żeby Komisja Infrastruktury wspólnie z komisją finansów zrobiła sprawy dotyczące środków unijnych i zagospodarowania tych środków. W związku z tym, Państwo Drodzy, tak jak mówię, 8 marca… Z naszej komisji upoważniony jest pan Kopeć. Ma przygotować tę konferencję. Konferencja nie jest obowiązkowa, ale uważam, że…

(Głos z sali: Seminaryjne.)

(Głos z sali: To jest posiedzenie seminaryjne dwóch połączonych komisji.)

Seminaryjne.

Państwo Drodzy, ja serdecznie na to posiedzenie seminaryjne zapraszam.

Pan Kopeć jest upoważniony do przygotowania tego seminarium.

Proszę bardzo, Panie Kopeć, gdyby pan przedstawił komisji założenia…

Senator Tadeusz Kopeć:

Tak. To jest, Panie Przewodniczący, Panowie Senatorowie, praktycznie kontynuacja tego, co było jeszcze w poprzedniej kadencji. Wtedy zajmowała się tą problematyką tylko Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. W tej chwili, w związku z tym, że mamy nową Komisję Infrastruktury, postanowiliśmy z panem przewodniczącym i w uzgodnieniu z panem wiceprzewodniczącym Kleiną, który się w to bardzo mocno angażował… Chcemy, żeby 8 marca odbyło się posiedzenie seminaryjne obu komisji na temat „Kasy oszczędnościowo-budowlane filarem narodowego programu budownictwa mieszkaniowego”. To jest moja propozycja, ale została ona przyjęta przez panów przewodniczących. W propozycji agendy posiedzenia są następujące punkty.

1. Znaczenie oszczędności dla gospodarstwa domowego, dla sektora bankowego i dla gospodarki narodowej.

2. Efekty działania kas oszczędnościowo-budowlanych w wybranych krajach Europy Środkowej.

Na konferencji w poprzedniej kadencji byli przedstawiciele kilku krajów, teraz będą Węgrzy i przedstawiciele kas z Brukseli.

3. Zasady działania systemu docelowego oszczędzania w kasach oszczędnościowo-budowlanych.

4. Założenia ustawowe działania specjalistycznych instytucji bankowych.

5. Kasy oszczędnościowo-budowlane sposobem na budowanie stabilności finansowej polskich rodzin. Jak zachęcać polskie rodziny do oszczędzania? Założenia ustawowe systemu wspierania przez państwo oszczędzania w polskich kasach oszczędnościowo-budowlanych.

6. Bezpieczeństwo i skuteczność działania kas oszczędnościowo-budowlanych. Prognozy skutków finansowych dla budżetu państwa.

Nasz zamysł jest taki, żeby zwieńczeniem tego seminaryjnego posiedzenia było przyjęcie założeń projektu ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Czy ktoś z państwa senatorów ma jakieś pytania?

(Senator Tadeusz Kopeć: Tak, tak.)

Proszę bardzo.

Senator Tadeusz Kopeć:

Jest taki pomysł. Powiem krótko: ta ustawa to jedna z nielicznych ustaw… Nie mamy szczęścia, dlatego że ona została przyjęta przez Sejm chyba w roku 1997, 18 lat temu, po wielu konsultacjach, też społecznych, niestety nie zostały do niej wydane rozporządzenia wykonawcze. Później było kilka projektów, Sojusz Lewicy Demokratycznej, z tego co pamiętam, przedstawił dwa projekty w Sejmie, ale nie uzyskały one poparcia rządowego. Myślę, że teraz jest taki klimat i też jest inna sytuacja, więc można… To znaczy rząd wstępnie to akceptuje. Chcielibyśmy to zrobić jako projekt senacki.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, jestem jeszcze zobowiązany do zwołania posiedzenia komisji na temat środków unijnych na kolei. Z tym że, Państwo Drodzy, jak skończymy budżet, to ja wtedy szybko poproszę pana ministra infrastruktury i przedstawicieli PLK, żeby takie posiedzenie komisji zrobić. Bo teraz, jak widzicie, jest budżet. Ten budżet będzie wałkowany i naprawdę ciężko jest wcisnąć się z terminami, a też nie chcę robić tego na hura, bez przygotowania.

Jeżeli, Państwo Drodzy…

Senator Grzegorz Peczkis:

Mam tylko pytanie, Panie Przewodniczący, bo przymierzam się… To znaczy krążę wokół tematu obniżenia stawki akcyzowej odnośnie do pojazdów samochodowych o silnikach o pojemności większej niż 2000 cm3. To było wprowadzone w czasie, kiedy mieliśmy w Polsce przyjazne montownie samochodów osobowych, w celu ochrony tychże konkretnych koncernów i ich sprzedaży na polski rynek. Obecnie tego już nie ma, dlatego że te koncerny składają nowe modele w Neapolu, a nie w Tychach. W związku z tym ta wysokość, która jest zaporowa przy zakupie pojazdów powyżej 2000 cm3, po prostu nie służy niczemu poza tym, że ogranicza możliwości nabywcze, co akurat w tym okresie wydaje się być niepotrzebne.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proponuję, Panie Senatorze, przygotować pismo do ministra finansów. Ja podpiszę i na posiedzeniu, dajmy na to, dziewiątego… Jak po budżecie będą wolne wnioski, zostaniemy i przegłosujemy to. Wyślemy to jako stanowisko komisji. Bo takie problemy to faktycznie trzeba nagłaśniać. I wysyłać pisma, żeby była odpowiedź.

(Senator Grzegorz Peczkis: Dziękuję ślicznie.)

Możecie być państwo zdziwieni, że pan Grubski nic nie otrzymał. On ma cały luty wolne, dlatego nic mu nie dawałem. Żeby, broń Boże, nie było, że ja kogoś eliminuję z pracy –po prostu poinformował mnie, że w lutym bierze cały miesiąc wolnego.

Tak że, Państwo Drodzy, jak nie ma pytań, to zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 15)