Narzędzia:

14 lipca 2021 r.

14.07.2021

Na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Dzieci oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży 14 lipca 2021 r. dyskutowano o psychologicznych aspektach przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19. Uczestnicy debaty zwracali uwagę na dramatyczny – ich zdaniem – wzrost liczby różnego rodzaju zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Jak wskazywali, w czasie pandemii ok. 40% uczniów zgłaszało pogorszenie stanu psychicznego, większość z nich była w wieku powyżej 15 lat. O 30% wzrosła też liczba zaburzeń lękowych i depresyjnych. Obecni na posiedzeniu psycholodzy podkreślali, że w czasie pandemii utrudnione było korzystanie z wizyt diagnostycznych i terapii.

Psycholog dziecięcy Michał Naczyński poinformował, że w 2019 r. średni czas oczekiwania dzieci i młodzieży na pierwszą wizytę diagnostyczną u psychologa wynosił 20 dni, a maksymalny – rok. Na cykliczną terapię średnio trzeba było czekać 44 dni. Na jednego psychologa szkolnego przypadało średnio 235 uczniów. Michał Naczyński zwrócił uwagę, że z powodu braku etatów psycholodzy są zatrudnieni tylko w 6 na 10 szkół. Jego zdaniem powinni być oni w każdej szkole. Za mało jest też poradni psychologiczno-pedagogicznych, a środki na ich funkcjonowanie powinny być wydzielone z subwencji oświatowej.

Psycholodzy zwracali uwagę, że choć w ramach reformy w systemie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży powstało już ponad 300 środowiskowych poradni psychologiczno-psychoterapeutycznych, to w małych miastach nadal nie można skompletować pełnego zespołu z powodu braku terapeutów. Brakuje też odpowiedniego wyposażenia.

„Na jakość pracy psychologów wpływa także brak ustawy o zawodzie psychologa i brak samorządu zawodowego, bo nie ma określonych standardów pracy” – oceniła przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów Katarzyna Sarnicka. Podkreśliła, że bardzo niskie płace psychologów zatrudnionych w państwowych placówkach powodują ich odpływ do sektora prywatnego czy odchodzenie z zawodu. Postulowała m.in. powołanie krajowego konsultanta ds. opieki psychologicznej w oświacie lub jego wojewódzkich odpowiedników, działających niezależnie od kuratorów oświaty, a także o zwiększenie środków na opiekę psychologiczną.

Zdaniem przewodniczącej Parlamentarnego Zespołu ds. Dzieci senator Alicji Chybickiej kwestia uregulowania zawodu psychologa jest niezwykle ważna dla całego środowiska i wymaga szczególnej debaty.

Podczas posiedzenia poruszono ponadto kwestie dotyczące szkół przyszpitalnych. Wiceprzewodnicząca Zespołu ds. Dzieci senator Magdalena Kochan apelowała o nielikwidowanie tych placówek.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Debata „Co jest ważne dla Polski?” w Milanówku

Podczas debaty „Senat blisko obywatela. Co jest ważne dla Polski?” w Milanówku dyskutowano o tym, jak zmieniła się Polska po reformie samorządowej w 1989 r. i o jej wpływie na rozwój samorządności.

Senatorowie Grodzki i Morawska-Stanecka na senackiej debacie w Rzeszowie

Senacka debata z cyklu „Senat blisko obywatela. Co jest ważne dla Polski?” w Rzeszowie

Parlamentarny Zespół ds. Kardiologii o priorytetach leczenia chorób układu krązenia

Eksperci, m.in. wybitni specjaliści w dziedzinie kardiologii i chorób układu krążenia, debatowali na temat priorytetów dla kardiologii na najbliższe lata.