Narzędzia:

26 listopada 2019 r.

26.11.2019
„Nie sposób przecenić zasług mediów polonijnych dla budowania wspólnoty narodowej Polonii i Polaków za granicą” – powiedział marszałek Tomasz Grodzki, otwierając 26 listopada 2019 r. w Senacie VI Zjazd Federacji Mediów Polskich na Wschodzie.

„To, co nas spaja, to tożsamość – wspólnota języka i wiary, kultywowanie i popularyzacja rodzimej kultury, upowszechnianie wiedzy o Polsce współczesnej, polskiej historii i wkładzie Polski w historię powszechną” – mówił marszałek Senatu. Zapewnił, że Izba będzie kontynuowała działania wspierające Polonię i Polaków poza granicami. Podkreślił też zasługi swojego poprzednika Stanisława Karczewskiego w rozwoju Federacji Mediów Polskich na Wschodzie i opieki nad Polonią.

Marszałek Tomasz Grodzki podziękował dziennikarzom polonijnym za to, co robią za granicą dla integralności Polaków i Polonii. Zachęcał ich, „by wysoko trzymali nie tylko sztandar polskości, ale i dziennikarstwa”, bo, jak zaznaczył, dziennikarze polonijni pracują często w trudnych warunkach, dlatego ich działalność tym bardziej zasługuje na docenienie. Wyraził też satysfakcję, że to właśnie w Senacie w 2014 r. powstała Federacja. Jak podkreślił, docenia tę inicjatywę przedstawicieli polskich mediów z Ukrainy, Litwy, Białorusi i Łotwy i powołania Federacji Mediów Polonijnych na Wschodzie jako swoistej reprezentacji polskich mediów na Kresach. Życzył uczestnikom zjazdu owocnych obrad i zaznaczył, że zawsze są mile widzianymi gośćmi w Senacie.

„Kiedy zastanawiam się nad fenomenem polskości, to zawsze myślę o dwóch fenomenach. Pierwszy to polskie odrodzenie narodowe na Śląsku, które odbywało się bez jakiegokolwiek zaplecza instytucjonalnego. Drugi fenomen to utrzymanie żywiołu polskiego na Wschodzie wobec niewyobrażalnej presji rusyfikacyjnej” – powiedział wicemarszałek Michał Kamiński. Jak dodał, zasługą mediów polonijnych jest utrzymanie łączności z duchem narodu polskiego.

Prezes Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie Mikołaj Falkowski podkreślił, że to bardzo ważna chwila, ponieważ Federacja spotyka się w Senacie. Podziękował w jej imieniu, a także polskich mediów na Wschodzie za to, że dzięki Senatowi udało się dokonać czegoś spektakularnego – utrzymać i umocnić polskie media na Wschodzie. „Łączą nas nie tylko pieniądze przekazywane przez Senat, ale również wartości” – zaznaczył.

Rafał Dzięciołowski z Fundacji Wolność i Demokracja, która współtworzyła Federację Mediów Polskich, podkreślił, że wszyscy pamiętają początki i warunki działania mediów na Wschodzie – brak stabilności finansowania i perspektyw rozwoju. Wyraził nadzieję, że ten stan nigdy się już nie powtórzy. Zwracając się do przedstawicieli polskich mediów na Wschodzie, powiedział: „Jesteście elitą elit. Marszałek mówił o wysoko podniesionym sztandarze polskości. Bez wątpienia takim sztandarem są właśnie polskie media” – powiedział. Dzięki istnieniu mediów, nawet tych najmniejszych, działających w najbardziej odległych zakątkach świata, wiemy, że są tam Polacy, iż istniejemy. „Jest to wartość, której nie powinniśmy poświęcić na ołtarzu wielkich koncernów medialnych” – dodał. Jak zaznaczył, rolą mediów jest wzmacnianie i budowanie społeczności polskiej. „Istotą jest aktywność obywatelska i krzewienie ducha wolności” – powiedział Rafał Dzięciołowski.

Uczestnicy konferencji wysłuchali informacji o działalności polskich mediów na Wschodzie. Oleg Czerwiński zaprezentował media polskie w Kazachstanie, Elena Pumnea omówiła działalność mediów polskich w Mołdawii. Podsumowano też kampanię społeczną #KtoTyJesteś. Uczestnikom konferencji zaprezentowano dwa spoty, które były wykorzystywane w drugiej edycji kampanii. Jak wyjaśnił Juliusz Szymczak-Gałkowski, przedstawiciel Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie”, zostały one zrealizowane w 7 wersjach językowych, specjalnie na potrzeby Polaków mieszkających na Wschodzie. Pierwsza, ubiegłoroczna edycja, skierowana była głównie do Polaków mieszkających na Zachodzie. Filmy te dotarły prawie do pół miliona unikalnych użytkowników, przede wszystkim do ludzi w wieku 25–35 lat. Jak poinformował przedstawiciel Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie Juliusz Szymczak-Gałkowski, spoty miały największą popularność na Litwie, Ukrainie i w Polsce, ale dotarły również do Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Podczas spotkania w Senacie odbył się także panel poświęcony fakenewsom i dezinformacji, charakterystyce tego zjawiska i możliwościom przeciwdziałania, m.in. przez weryfikację informacji w sieci.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

28 grudnia 2020 r.

Rozstrzygnięcie konkursu o nagrodę marszałka Senatu dla dziennikarzy polskich i polonijnych

2 maja 2020 r.

Wystąpienie marszałka Senatu z okazji Dnia Polonii i Polaków za Granicą

13 lutego 2020 r.

Nagrody marszałka Senatu dla dziennikarzy polskich i polonijnych