Narzędzia:

20–21 marca 2013 r.

21.03.2013

Podczas 29. posiedzenia Senat rozpatrzył 3 ustawy, do 1 wprowadził poprawki. Zdecydował też o wniesieniu do Sejmu 2 projektów ustaw i podjął 1 uchwałę okolicznościową. Izba odrzuciła projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (proponowano przedłużenie terminu organizowania i odbywania staży podyplomowych do 2016 r.), a także projekty uchwał: w 15. rocznicę kanonizacji św. Jadwigi Królowej; w sprawie oddania hołdu Wybitnemu Patriocie Księdzu Piotrowi Skardze w czterechsetlecie Jego śmierci; w 100. rocznicę powołania parafii pod wezwaniem Świętego Krzyża w nowojorskiej dzielnicy Maspeth; stanowisko Senatu RP w sprawie udziału katolików świeckich i duchownych w debacie publicznej. Senatorowie zapoznali się także z informacją o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2012 r., podczas prezydencji cypryjskiej.


Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 22 lutego 2013 r., na podstawie projektu rządowego, implementuje ona przepisy 3 unijnych rozporządzeń stanowiących tzw. pakiet drogowy: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, 1072/2009 i 1073/2009, określających zasady i warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, zasady dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Nowelizacja wdraża także dyrektywę 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu (objęcie koniecznością ewidencji czasu pracy kierowców prowadzących własną działalność gospodarczą). Od przewoźników krajowych wymagane będzie zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego zamiast dotychczasowej licencji, a na wykonywanie drogowego transportu międzynarodowego osób i rzeczy – odpowiedniej licencji wspólnotowej. Nowelizacja wprowadza także zmiany w przepisach dotyczących warunków i trybu uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźników drogowych.
Nowe regulacje powinny wpłynąć na podniesienie poziomu jakości świadczonych usług transportowych, zwiększenie bezpieczeństwa drogowego, a także wzrost liczby przedsiębiorców zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym.
Senat 56 głosami, przy 29 wstrzymujących się, wprowadził 21 poprawek do nowelizacji. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o wprowadzenie do ustawy 8 poprawek, Komisja Gospodarki Narodowej zaś – 11, w większości o charakterze doprecyzowującym i korygującym. W trakcie dyskusji senator Andrzej Owczarek zaproponował m.in. zmianę terminu wejścia w życie ustawy, umożliwienie wydawania wtórników licencji i zmiany danych w dotychczas wydawanych licencjach, które na mocy ustawy zachowują ważność, a także uściślenie przepisów dotyczących możliwości wydawania wypisów z dotychczasowych licencji oraz doprecyzowanie przepisów przejściowych tak, aby obejmowały również licencje na międzynarodowy transport drogowy, wydane przed dniem wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wszystkie te propozycje zostały poparte przez Izbę.
Teraz nowelizacja trafi ponownie do Sejmu.


Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
 
przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 22 lutego 2013 r., na podstawie projektu prezydenta Bronisława Komorowskiego, ma obowiązywać w latach 2014-2023. Przewiduje, że w ramach 1,95% PKB, co roku zapisywanego w budżecie na obronność, kwoty wynikające ze wzrostu gospodarczego będą przeznaczane na obronę przeciwrakietową. Nie może to być mniej niż 20% wydatków na modernizację techniczną wojska. Dzięki stabilnemu finansowaniu do 2023 r. armia otrzymałaby mobilny system przeciwrakietowy, zapewniający ochronę wybranych obszarów – ważnych obiektów lub dużych zgrupowań wojsk, a w razie potrzeby także kontyngentów za granicą. Zgodnie z założeniami ustawy, rakiety są dzisiaj najważniejszym środkiem przenoszenia siły uderzeniowej i ten typ uzbrojenia należy nie tylko modernizować, ale i dalej rozwijać. Polski system ma się nadawać do samodzielnego użycia do obrony terytorium kraju, a także być w pełni kompatybilny i zintegrowany z systemem budowanym przez NATO. Brak zdolności do obrony przed rakietami został wskazany jako znacząca słabość przez strategiczny przegląd bezpieczeństwa narodowego, przeprowadzony przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Według szacunków Ministerstwa Obrony Narodowej, na obronę przeciwlotniczą w ciągu 10 lat będzie do dyspozycji około 28 mld zł.
Senat jednomyślnie, głosami 85 senatorów, poparł wniosek Komisji Obrony Narodowej i przyjął nowelizację bez poprawek.
Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.


Ustawa o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw - przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 34. posiedzeniu, 22 lutego 2013 r., z inicjatywy swojej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, ma usprawnić udzielanie wsparcia osobom potrzebującym. Zaproponowane zmiany są związane m.in. z upływem 31 grudnia 2012 r. okresu realizacji programów naprawczych w domach pomocy społecznej. Zmieniono m.in. definicję średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu pomocy społecznej i uporządkowano kwestię uprawnienia do otrzymywania świadczeń przez osoby odbywające karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego. Do zadań samorządu województwa dodano diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie. Nowelizacja upraszcza ponadto procedury wyliczania wysokości świadczeń w razie zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i okresowego. Wprowadza również nowy typ domu pomocy społecznej dla osób z problemem alkoholowym. Doprecyzowuje także sposób wyliczenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu pomocy społecznej, który nie działał cały rok.
W wyniku głosowania (79 głosów za, 2 – przeciw, 3 wstrzymujące się) Senat poparł wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej proponowała 1 poprawkę, również o 1 zmianę wnosił senator Aleksander Świeykowski.
Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.


Informacja o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2012 r., podczas prezydencji cypryjskiej

Informację przedstawił Senatowi podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Maciej Szpunar. Jak stwierdził, prezydencja cypryjska z dużą intensywnością kontynuowała działania podejmowane przez pozostałych partnerów jednego trio (Polska, Dania i Cypr) Skoncentrowały się one przede wszystkim na przeciwdziałaniu skutkom kryzysu gospodarczo-finansowego i negocjacji przyszłych wieloletnich ram finansowych. Szczególny nacisk położono na działania na rzecz wspierania wzrostu gospodarczego i zmniejszenia bezrobocia, a także reformy sektora finansowego. Prezydencja cypryjska przyjęła założenie zapoczątkowane w ramach tego trio przez prezydencję polską i konsekwentnie wspierała nasz kraj w tym, aby rynek wewnętrzny był instrumentem zapewniającym wzrost gospodarczy Unii Europejskiej.
Polska popierała podejście do wieloletnich ram finansowych, zgodnie z którym polityka spójności powinna obejmować nie wszystkie regiony UE, ale koncentrować się tylko na najsłabszych regionach. Sprzeciwiała się jednak ograniczeniu budżetu polityki spójności dla krajów najbiedniejszych. Grupa przyjaciół spójności, de facto stymulowana przez Polskę, mimo obiektywnych różnic w strategicznych momentach utrzymywała jedność i podtrzymywała stanowisko, że najważniejsza kwestia to przyjęcie dużego budżetu, a przedstawiane cięcia, przede wszystkim w polityce spójności, są zbyt duże.
Jak poinformował wiceminister, w drugim półroczu 2012 r. Polska aktywnie uczestniczyła w pracach nad sfinalizowaniem negocjacji w Radzie w sprawie pakietu legislacyjnego dla polityki spójności. Na posiedzeniach Rady do spraw Ogólnych, 16 października i 20 listopada 2012 r., przy poparciu Polski udało się osiągnąć kompromis lub częściowe porozumienie w odniesieniu do 8 bloków negocjacyjnych: zarządzania i kontroli, pomocy technicznej, informacji i promocji, instrumentów terytorialnych, europejskiej współpracy terytorialnej, kwestii finansowych spoza wieloletnich ram finansowych, wskaźników, zaleceń rady dla poszczególnych państw członkowskich, sprawozdania finansowego i wspólnych ram strategicznych.
Z punktu widzenia Polski niezwykle istotna była polityka rozszerzania Unii Europejskiej. Wiceminister Maciej Szpunar wskazał w tym kontekście czwartą rekomendację w sprawie rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Macedonią, rekomendację warunkowego przyznania Albanii statusu państwa kandydującego i uznanie możliwości podpisania przez UE układu o stabilizacji i stowarzyszeniu z Kosowem. Polska, przewodząca Grupie Wyszehradzkiej w czasie prezydencji cypryjskiej, 25 października 2012 r. zorganizowała w Warszawie spotkanie ministrów spraw zagranicznych Polski, Czech, Słowacji, Węgier, a także państw Bałkanów Zachodnich: Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Czarnogóry, Kosowa, Macedonii i Serbii. W tym spotkaniu wziął udział także komisarz ds. rozszerzenia i polityki sąsiedztwa Štefan Füle.
Jak poinformował wiceminister, w czasie prezydencji cypryjskiej Polska kontynuowała silne poparcie dla Partnerstwa Wschodniego jako jednego z głównych priorytetów krajowej i unijnej polityki zagranicznej. 23 lipca 2012 r. odbyło się spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich Unii Europejskiej i Partnerstwa Wschodniego, podczas którego przyjęto mapę drogową Partnerstwa Wschodniego. To dokument, który powinien ułatwić postępy w czasie szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie w trakcie prezydencji litewskiej.
Polska kontynuowała działania dyplomatyczne, które doprowadziły do rejestracji Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji, jednego z sukcesów polskiej prezydencji. Ostatecznie przyjął on formę belgijskiej fundacji prywatnej. Będzie funkcjonować niezależnie od struktur unijnych, a w jego składzie zasiądą przedstawiciele państw członkowskich Unii i instytucji europejskich. Fundusz ma realizować cele zbieżne z unijnymi w zakresie wspierania procesów demokratyzacji i transformacji.
Polska brała aktywny udział w dyskusji nad tzw. dwupakiem. To 2 projekty rozporządzeń, dotyczących wspólnych przepisów w zakresie monitorowania i oceny wstępnych planów budżetowych i wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi strefy euro. Dwupak uzupełnia tzw. sześciopak, przyjęty w trakcie polskiej prezydencji.
Jak poinformował wiceminister, kolejnym ważnym dla Polski tematem była unia bankowa. Dyskusja w tej kwestii wynikała ze zobowiązań nałożonych przez Eurogrupę podczas szczytu państw strefy euro, 29 czerwca 2012 r. We wrześniu 2012 r. Komisja przedstawiła stosowne propozycje legislacyjne, dotyczące jednolitego nadzoru bankowego, który ma objąć przede wszystkim państwa strefy euro.
Rynek wewnętrzny to dla Polski jeden z najistotniejszych elementów europejskiej polityki gospodarczej. Komisja przedstawiła drugą część aktu o jednolitym rynku, który jest oparty na 4 filarach wzrostu gospodarczego: rozwoju w pełni zintegrowanych sieci na jednolitym rynku, wspieraniu transgranicznej mobilności obywateli i przedsiębiorstw, wspieraniu gospodarki cyfrowej oraz wzmacnianiu przedsiębiorczości społecznej i zaufania konsumentów.
W sferze polityki energetycznej w trakcie prezydencji cypryjskiej Polska skupiła się na działaniach na rzecz zakończenia budowy wewnętrznego rynku energii i eliminacji tzw. wysp energetycznych. Z poparciem Polski prezydencji cypryjskiej udało się sfinalizować negocjacje dotyczące zapisów rozporządzenia w sprawie wytycznych dla transeuropejskiej infrastruktury energetycznej. Ustanowiono ramy prawne w zakresie ułatwionej realizacji projektów wspólnego zainteresowania dla całej Unii Europejskiej. Rozporządzenie to obejmuje m.in. uproszczenie procedur udzielania zezwoleń na realizację kluczowych projektów oraz możliwość wsparcia finansowego z funduszu "Łącząc Europę".
W obszarze wymiaru sprawiedliwości szczególnie istotna dla Polski była dyrektywa dotycząca wsparcia i ochrony ofiar przestępstw, która – także z poparciem Polski – została przyjęta przez Radę 4 października 2012 r.
Jak poinformował wiceminister Maciej Szpunar, niezwykle istotne dla Polski jest świadczeniem usług na rynku wewnętrznym. Chodzi o prace nad nowelizacją dyrektywy o delegowaniu pracowników w ramach świadczeniach usług. Przedstawiony projekt nie w pełni uwzględnia polskie interesy, w zbyt dużym stopniu ogranicza swobodę świadczenia usług w tym zakresie, daje pierwszeństwo ochronie praw pracowniczych państwa przyjmującego kosztem swobody świadczenia usług. W dalszym ciągu trwają więc prace legislacyjne nad tym projektem.


Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Izba jednomyślnie, 85 głosami, zdecydowała o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad projektem został upoważniony senator Robert Mamątow.
W projekcie proponuje się, aby przy obliczaniu prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia emerytalnego i rentowego okresy niewykonywania pracy po 31 grudnia 1956 r., a przed 4 czerwca 1989 r. z powodu represji politycznych zostały zaliczone do okresów składkowych. Obecnie okresy niewykonywania pracy spowodowane represjami politycznymi są traktowane jako nieskładkowe i zaliczane w wymiarze nie większym niż 5 lat.
Projekt przygotowała Komisja Praw Człowieka i Praworządności i Petycji. Realizuje on postulat zawarty w petycji skierowanej do marszałka Senatu przez Stanisława Sz. Autor petycji wskazał na potrzebę zadośćuczynienia działaczom opozycji z lat 1956-1989, którzy z powodu swojej działalności byli zwalniani z pracy z tzw. wilczym biletem, uniemożliwiającym znalezienie pracy zarobkowej. Nad taką samą inicjatywą senacką pracował Sejm poprzedniej kadencji, z powodu upływu kadencji proces legislacyjny nie został jednak zakończony.


Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 27 lipca 2012 r. (sygn. akt P 8/12), w którym za niezgodne z konstytucją uznano obciążanie pozwanej spółdzielni mieszkaniowej kosztami procesu o ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu niezależnie od wyniku postępowania sądowego. W projekcie proponuje się, aby osoby występujące z powództwem w trakcie procesu nie musiały pokrywać kosztów sądowych. Tymczasowo wziąłby je na siebie Skarb Państwa, a następnie sąd w orzeczeniu kończącym postępowanie rozstrzygałby, kto je pokryje. Obciążenie powoda tymi wydatkami, a także pozostałymi kosztami procesu, których nie miał obowiązku ponosić, byłoby możliwe jedynie w wypadkach szczególnie uzasadnionych. Spółdzielnie mieszkaniowe miałyby możliwość ubiegania się o zwrot poniesionych kosztów od Skarbu Państwa, jeżeli nie będzie podstaw do obciążenia nimi strony, która przegrała postępowanie.
Za przyjęciem projektu ustawy głosowało 85 senatorów. Izba upoważniła senatora Andrzeja Matusiewicza do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.


Uchwała w sprawie upamiętnienia arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

Senat 72 głosami, przy 3 – przeciw, podjął uchwałę upamiętniającą zmarłego 29 grudnia 2012 r. arcybiskupa Ignacego Tokarczuka. Podkreślono w niej, że arcybiskup do historii przejdzie jako symbol oporu wobec totalitaryzmu komunistycznego i pionier tworzenia społeczeństwa obywatelskiego zgodnie z ideą solidarności. "Dla wielu osób – w tym z kręgów laickiej opozycji i środowisk niepodległościowych – był niekwestionowanym autorytetem, a swoją niezłomną postawą dawał przykład innym" – napisano w uchwale.
Projekty uchwał w sprawie upamiętnienia arcybiskupa Ignacego Tokarczuka zostały wniesione przez senatorów: Kazimierza Jaworskiego, Waldemara Kraskę, Jana Filipa Libickiego i Andżelikę Możdżanowską (projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Jego Ekscelencji Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka) oraz grupę senatorów PO (projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka).

Oświadczenia
Po wyczerpaniu porządku 29. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Alicja Chybicka, Grzegorz Czelej, Robert Dowhan, Ryszard Górecki, Piotr Gruszczyński, Jan Maria Jackowski, Kazimierz Kleina, Ryszard Knosala, Andrzej Kobiak, Stanisław Kogut, Marek Konopka, Waldemar Kraska, Jan Michalski, Marek Martynowski, Andrzej Misiołek, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Władysław Ortyl, Andrzej Owczarek, Andrzej Pająk, Bohdan Paszkowski, Andrzej Person, Leszek Piechota, Jan Rulewski, Grażyna Sztark, Piotr Zientarski.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.