Narzędzia:

8–9 stycznia 2013 r.

10.01.2013

Senat podczas 25. posiedzenia rozpatrzył 7 ustaw, do 2 wprowadził poprawki. Zdecydował też o wniesieniu do Sejmu 1 projektu ustawy i wyraził opinię o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady.

 

Ustawa budżetowa na rok 2013 przyjęta z poprawkami

Na podstawie projektu rządowego na 30. posiedzeniu, 12 grudnia 2012 r., Sejm uchwalił ustawę, określającą roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa. Budżet na 2013 r. - oceniony przez obecnego na posiedzeniu Izby ministra finansów Jana Vincenta-Rostowskiego jako realistyczny - zakłada, że deficyt nie przekroczy 35 mld 565 mln 500 tys. zł, a dochody wyniosą 299 mld 385 mln 300 tys. zł. Prognozowane dochody z tytułu podatków mają wynieść 266 mld 982 mln 697 tys. zł, czyli wzrosną o 5,1% w porównaniu z 2012 r. Dochody niepodatkowe zaplanowano na poziomie 30 mld 806 mln 651 tys. zł. Złożą się na nie dochody: z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach, a także z wpłat z zysku (5 mld 860 mln 10 tys. zł), dochody z cła (2 mld 1 mln zł), wpłaty z zysku NBP (401 mln 900 tys. zł), opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe (20 mld 160 mln 479 tys. zł), wpłaty jednostek samorządu terytorialnego (2 mld 383 mln 262 tys. zł). Zakłada się, że wydatki budżetowe nie będą większe niż 334 mld 950 mln 800 tys. zł. Państwowy dług publiczny szacuje się na poziomie 867 mld 600 mln zł. Prognozuje się też m.in. wzrost PKB na poziomie 2,2%, zwiększenie eksportu o 4%, importu o 2,8%, popytu krajowego o 1,7%, nakładów inwestycyjnych – o 0,7%, a także 2,7-procentową inflację. Ustawa budżetowa przewiduje m.in. wzrost zatrudnienia o 0,2% i utrzymanie się stopy bezrobocia na poziomie około 13%. Zgodnie z prognozami, przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej zwiększy się o 4,6%, a wskaźnik waloryzacji rent i emerytur wyniesie 4,4%. W budżecie zaplanowano m.in. ponad 75 mld zł na finansowanie programów unijnych, m.in. wspólnej polityki rolnej czy inwestycji w ramach Funduszu Spójności. Zgodnie z ustawą, samorządy uzyskają 51,5 mld zł w formie subwencji i 17,6 mld zł dotacji. Subwencja ogólna dla samorządów będzie w 2013 r. o 2,7% wyższa niż w 2012 r. Zaplanowano też prawie 3 mld zł na realizację programu budowy dróg krajowych, a także dofinansowanie w wysokości 0,5 mld zł przebudowy dróg lokalnych. Ustawa budżetowa przewiduje też, że ponad 5 mld zł zostanie przeznaczonych m.in. na ochronę przyrody, gospodarkę odpadami i wodną czy zarządzanie zasobami geologicznymi, ponad 620 mln zł zaś – na zwiększanie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego (343 mln zł ze środków rządu, 277 mln zł – z unijnych).

W trakcie swoich prac Sejmm.in. przesunął 94 mln 373 tys. zł z Funduszu Kościelnego do nowej rezerwy celowej, zmniejszył o 1 mln 858 tys. zł wydatki na dotacje i subwencje w części oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego i przeznaczył je na część: "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego". Przesunął też m.in. środki w wysokości 498 tys. zł z części: "Szkolnictwo wyższe" na nową rezerwę celową: "Finansowanie Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie".

Podczas prac nad budżetem w Senacie 8 komisji branżowych nie wniosło żadnych zastrzeżeń do ustawy, 6 zaproponowało 8 poprawek, 32 poprawki indywidualne złożyli senatorowie. Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaopiniowała pozytywnie 9 poprawek, które zarekomendował Izbie senator Kazimierz Kleina. Jedna z nich przewiduje utworzenie nowej rezerwy w wysokości 3 mln zł, kosztem wydatków na muzea, na pokrycie kosztów budowy na terenie Federacji Rosyjskiej pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy pod Smoleńskiem z 10 kwietnia 2010 r. Inna poprawka zwiększa wysokość pożyczki udzielonej Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych z 6 mld zł, uchwalonych przez Sejm, do 12 mld zł. Zaproponowano też przywrócenie z projektu rządu zapisów dotyczących Funduszu Kościelnego, a także zwiększenie o 1 mln zł - kosztem Naczelnego Sądu Administracyjnego – wydatków Państwowej Inspekcji Pracy. Inna poprawka przewiduje zwiększenie wydatków na Polską Organizację Turystyczną w wysokości 1 mln zł. Komisja budżetu zaproponowała też zwiększenie o blisko 1 mld zł wydatków z Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, kosztem zmniejszenia o tę kwotę stanu funduszu na koniec roku.

Odrzucone przez komisję budżetu 24 poprawki zostały wniesione przez jej mniejszość, a rekomendował je Izbie senator Grzegorz Bierecki. Wśród nich znalazły się m.in. wniosek o przywrócenie Senatowi budżetu na opiekę nad Polonią, propozycja, aby budowa pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej była finansowana kosztem zmniejszenia wydatków Kancelarii Prezydenta, a także wnioski dotyczące zwiększenia wydatków na dożywianie dzieci, na gabinety lekarskie i stomatologiczne w szkołach, na podręczniki dla dzieci z rodzin wielodzietnych, na pomoc dla kombatantów, na ośrodki doradztwa rolniczego. Wydatki te miałyby być finansowane z rezerwy na współfinansowanie inwestycji unijnych.

W debacie nad ustawą budżetową głos zabrało wielu senatorów. Senator Marek Martynowski uznał ją za dokument propagandowy, "zwykłą wydmuszkę". Przekonywał, że budżet nie zawiera planów finansowych ważnych jednostek sektora publicznego jak NFZ czy Krajowy Fundusz Drogowy. W opinii senatora Bogdana Pęka, przygotowywanie budżetu w resorcie finansów przypomina magiczną sztuczkę, a założony przez rząd wzrost PKB w wysokości 2,2% to żart. Senator Grzegorz Bierecki ocenił natomiast budżet jako "fikcyjny", stanowiący kopię ustaw budżetowych z poprzednich lat i tak samo zły jak one. Senator Jan Maria Jackowski powiedział, że budżet "przypomina mężczyznę, który zjada własne dzieci, żeby zachować im ojca". Senator Ryszard Górecki ocenił z kolei, że budżet na 2013 r. jest dostosowany do realiów. W opinii senatora Jana Rulewskiego, dla tego budżetu nie ma alternatywy, bo poprawki opozycji są żywym przykładem "rozrywania złotówki". W ocenie senatora Marka Borowskiego, budżet jest "na pograniczu realności", co nie znaczy, że trzeba go skreślać i twierdzić, że do niczego się nie nadaje. Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych senator Kazimierz Kleina powiedział, że budżet nie jest łatwy, podobnie jak sytuacja gospodarcza, w której znalazła się Polska, ale na ten moment stanowi "najlepsze rozwiązanie".

Podczas debaty senatorowie zgłosili 63 poprawki. Znaczna ich część dotyczyła lokalnej infrastruktury drogowej, wiele - subwencji dla lokalnych szpitali. Senatorowie Stanisław Karczewski i Wojciech Skurkiewicz m.in. postulowali przeznaczenie 15 mln zł na dostosowanie lotniska wojskowego w Radomiu do celów cywilnych. Senator Jan Maria Jackowski proponował przesunięcie 100 mln zł z projektów realizowanych ze środków unijnych na kontynuację budowy drugiej linii warszawskiego metra. O zwiększenie o 100 mln zł środków na dopłaty do paliwa rolniczego, pochodzących z rezerwy celowej na współfinansowanie projektów z unijnych, wniósł natomiast senator Jerzy Chróścikowski.

W wyniku głosowań Izba poparła 8 poprawek postulowanych przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych, odrzuciła jej wniosek o zwiększenie wydatków z Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Zaakceptowała także 4 zmiany zaproponowane przez senatora Kazimierza Kleinę (zwiększenie: o 2 tys. zł wynagrodzeń w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Lesznie, o 200 tys. zł wydatków na wynagrodzenia bezosobowe w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, o 400 tys. zł środków na wynagrodzenia służby cywilnej i o 800 tys. zł wydatków bieżących Urzędu Patentowego RP; przesunięcie środków w części: "Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne" i zwiększenie o 200 tys. zł dotacji podmiotowych i subwencji). Za przyjęciem ustawy z 12 poprawkami opowiedziało się 62 senatorów, 31 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Ustawa budżetowa na rok 2013 wraz z senackimi poprawkami ponownie trafi teraz do Sejmu.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 30. posiedzeniu, 14 grudnia 2012 r., na podstawie projektów poselskich, wprowadza zakaz obsadzania stanowisk sekretarza gminy, powiatu i województwa w drodze powierzenia obowiązków. Nabór na stanowisko sekretarza ma być przeprowadzany nie później niż w ciągu 3 miesięcy od powstania wakatu. Nowelizacja przewiduje także, że członkowie zarządów dzielnic m.st. Warszawy będą zatrudniani na podstawie wyboru, a nie – jak dotychczas – umowy o pracę. Nowelizacja określa także wymagania, jakie powinien spełniać pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku doradcy lub asystenta. Nie będzie mogła nim zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nowelizacja określa też termin rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym niespełniającym wymogu niekaralności, umożliwia weryfikację wymogu niekaralności osób starających się o zatrudnienie bądź już zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Doprecyzowano także instytucję "awansu wewnętrznego", który będzie możliwy jedynie w ramach konkretnej grupy stanowisk.

W wyniku głosowań senatorowie poparli 4 zmiany, redakcyjne i eliminujące nadmierną kazuistykę przepisów, postulowane przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Zaakceptowali również zmianę zaproponowaną przez senatorów Aleksandra Pocieja i Marka Rockiego, eliminującą przepis wprowadzający do ustawy o ustroju m.st. Warszawy zakaz łączenia funkcji burmistrza dzielnicy, zastępcy burmistrza dzielnicy i członka zarządu dzielnicy z członkostwem w zarządzie innej dzielnicy, członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego, zatrudnieniem w administracji rządowej oraz mandatem posła i senatora. Nowelizacja z 5 poprawkami została przyjęta głosami 63 senatorów, przy 31 – przeciw.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy o samorządzie gminnym przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą z przedłożenia Senatu Sejm uchwalił na 30. posiedzeniu, 14 grudnia 2012 r., dostosowuje prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 lutego 2003 r. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, w referendum mieszkańcy wyrażali swoją wolę w sprawach dotyczących ich społeczności, jednocześnie mieszczących się w kompetencjach władz lokalnych, oraz w kwestii odwołania organu władzy, np. burmistrza, wójta, prezydenta miasta. Na podstawie nowelizacji referendum lokalne można przeprowadzić także w istotnych sprawach dotyczących społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących wspólnotę mieszkańców, ale wykraczających poza kompetencje władz lokalnych.

W wyniku głosowania senatorowie jednomyślnie, 94 głosami, poparli wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przyjęta bez poprawek

Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, uchwalonej przez Sejm na 30. posiedzeniu, 14 grudnia 2012 r., na podstawie projektu poselskiego. Zgodnie z nowelą, Agencja Nieruchomości Rolnych będzie mogła przekazać państwowe grunty na budowę i rozbudowę cmentarza komunalnego wraz z niezbędną infrastrukturą. Jej przyjęcie bez poprawek zaproponowały komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Senat 64 głosami za, przy 30 – przeciw, poparł ich stanowisko. Poprawkę do nowelizacji proponował senator Jerzy Chróścikowski.

Obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na nieodpłatne przekazanie przez Agencję Nieruchomości Rolnych państwowych gruntów na ten cel. Było to jednak możliwe wcześniej na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Według tych regulacji, agencja mogła przekazać nieodpłatnie na własność ziemię "jednostce samorządu terytorialnego na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych", a gminy mogły takie grunty przeznaczyć na budowę cmentarza. W wyniku kolejnej nowelizacji skatalogowano cele, na jakie gmina może przeznaczyć państwowe grunty. Wśród nich nie uwzględniono jednak przekazywania ziemi pod budowę nekropolii, a obecna nowelizacja to zmienia.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przyjęta bez poprawek

Na wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Senat jednomyślnie, głosami 93 senatorów, postanowił nie zgłaszać poprawek do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, uchwalonej przez Sejm na 30 posiedzeniu, 14 grudnia 2012 r., na podstawie projektu poselskiego. Nowelizacja zmierza m.in. do systemowego uregulowania przepisów dotyczących kosztów zakwaterowania i wyżywienia dzieci objętych pieczą zastępczą, umieszczanych w zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz w zakładach rehabilitacji leczniczej. Zgodnie z nowelą, koszty pobytu tych dzieci w zakładach opiekuńczo-leczniczych i rehabilitacyjnych ponosić będzie starosta lub placówka opiekuńczo-wychowawcza.

Do podjęcia tej inicjatywy doprowadziła trudna sytuacja finansowa tego typu placówek. W zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, a także zakładach rehabilitacji leczniczej są udzielane stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne. Koszty udzielania tych świadczeń pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia, który nie finansuje jednak zakwaterowania i wyżywienia. Za pobyt w takich placówkach płacą pacjenci, a w wypadku dzieci – ich opiekunowie. W opinii projektodawców, istniała potrzeba uregulowania tej kwestii w wypadku dzieci objętych pieczą zastępczą.

W myśl dotychczas obowiązujących przepisów, miesięczną opłatę za wyżywienie i zakwaterowanie ustalono w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, ale nie wyższą niż 70% miesięcznego dochodu pacjenta (w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej). W wypadku dziecka opłata odpowiadała 200% najniższej emerytury, ale była nie wyższa niż 70% miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie (w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej). Z dotychczas obowiązujących przepisów nie wynikało jednoznacznie, kto ma pokrywać koszty zakwaterowania i wyżywienia w tych zakładach dzieci objętych pieczą zastępczą.

W noweli zaproponowano, aby opłata za zakwaterowanie i wyżywienie dzieci objętych pieczą zastępczą wynosiła 200% najniższej emerytury z uwagi na to, że w wypadku tych dzieci nie jest możliwe ustalenie dochodu na członka rodziny. Przewidziano ponadto, że w wypadku dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodziców opłatę ponosić będzie starosta lub placówka opiekuńczo-wychowawcza. Szacuje się, że samorządy powiatowe poniosą z tego tytułu koszty w wysokości ponad 8 mln zł. Zgodnie z danymi Narodowego Funduszu Zdrowia, w I połowie 2013 r. w zakładach, o których mowa w ustawie, przebywało łącznie 422 dzieci; brak danych, ile z nich objętych było pieczą zastępczą.

W nowelizacji uregulowano także kwestię odpłatności za wydanie zaświadczenia dla rodziny zastępczej o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia tej funkcji. Dotychczasowe przepisy stanowiły, że świadczeniobiorcy przysługują zaświadczenia wydawane do celów pomocy społecznej. Ponieważ regulacje dotyczące pieczy zastępczej zostały przeniesione z ustawy o pomocy społecznej do nowej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, konieczne było uzupełnienie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych o zaświadczenia dla rodziców zastępczych.

Teraz nowelizacja zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 31. posiedzeniu, 4 stycznia 2013 r., na podstawie projektu senackiego, dostosowuje prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 kwietnia 2012 r. Trybunał uznał za niekonstytucyjny przepis upoważniający ministra zdrowia do ustalenia w porozumieniu z ministrem spraw wewnętrznych w rozporządzeniu maksymalnej wysokości opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień. W opinii TK, upoważnienie to nie określa wytycznych dotyczących zasad obliczania tych należności. W nowelizacji zaproponowano, aby samorządy, a nie minister zdrowia, określały opłaty za pobyt w izbach wytrzeźwień i by opłata ta zapewniała pokrycie całkowitych kosztów pobytu 1 osoby w izbie, wyliczonych na podstawie aktualnych kosztów działalności placówki. Określono jej wysokość maksymalną na 300 zł (obecnie 250 zł). Ponadto wprowadzono nowe przepisy dotyczące stosowania wobec osób przyjętych do izby wytrzeźwień środków przymusu bezpośredniego, w tym m.in. przymusowego podania produktu leczniczego. Zgodnie z nowelą, kontrola stanu zdrowia osoby, wobec której zastosowano przymus bezpośredni w formie unieruchomienia lub izolacji, musi nastąpić niezwłocznie po zaprzestaniu stosowania przymusu bezpośredniego. Następnie stan zdrowia takiej osoby musi być sprawdzany co 15 minut.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Zdrowia zaproponowały 6 poprawek, m.in. ograniczenie środków przymusu bezpośredniego, ustalenie zawartości protokołu sporządzanego przez doprowadzającego do izby, wprowadzenie nowego vacatio legis zamiast 17 stycznia 2013 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji dodatkowo wniosła, aby przymusowe podanie leków było możliwe w razie zagrożenia życia lub zdrowia osoby przebywającej w izbie.

W wyniku głosowania Senat poparł jednak wniosek senatora Rafała Muchackiego o przyjęcie ustawy bez poprawek. Opowiedziało się za nim 52 senatorów, 37 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą na podstawie projektu poselskiego Sejm uchwalił podczas 31. posiedzenia, 4 stycznia 2013 r., przesuwa z 19 stycznia 2013 r. na 4 stycznia 2016 r. termin wejścia w życie części przepisów, m.in. dotyczących kursów dokształcających po uzyskaniu prawa jazdy i oznakowana pojazdu w okresie próbnym, a także związanych z rozszerzonym zakresem danych przetwarzanych w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz regulujących działanie właściwych organów wobec kierujących pojazdami na podstawie komunikacji z CEK. System informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) ma być przebudowany, tak aby dostosować go do ustawy o kierujących pojazdami, m.in. poprzez przeniesienie do niego policyjnej bazy punktów karnych.

Poprawkę do ustawy zaproponowali wspólnie senatorowie: Marek Martynowski, Bogdan Pęk, Waldemar Kraska, Andrzej Matusiewicz i Andrzej Pająk. Izba poparła jednak wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i przyjęła nowelizację bez poprawek. Za takim wnioskiem opowiedziało się 59 senatorów, a 33 było przeciw.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

Projekt ustawy, przygotowany z inicjatywy Komisji Ustawodawczej, dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 14 lutego 2012 r. (sygn. akt P 17/10), stwierdzającego niezgodność art. 48 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych z konstytucją. Projekt na nowo reguluje kwestię świadczeń finansowych, od których spełnienia uzależnione jest przeniesienie przez spółdzielnię mieszkaniową własności tzw. lokali zakładowych na ich najemców. Dotychczas przeniesienie nieodpłatnie na najemcę własności takich mieszkań przejętych przez spółdzielnie mieszkaniowe uzależnione było tylko od spłaty ewentualnego zadłużenia z tytułu najmu lokalu. W projekcie zaproponowano, aby przeniesienie własności wymagało również pokrycia w odpowiedniej części tzw. nakładów koniecznych, dokonanych przez spółdzielnię mieszkaniową i przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym dany lokal się znajduje, i nakładów inwestycyjnych, zwiększających wartość tego lokalu. 

W wyniku głosowania Senat jednomyślnie, 92 głosami, zdecydował o wniesieniu do Sejmu tego projektu ustawy i upoważnił senatora Wojciecha Skurkiewicza do reprezentowania Izby podczas dalszych prac nad nim.

 

Opinia o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów niewykonawczych spółek, których akcje są notowane na giełdzie i odnośnych środków; COM(2012)614

Senat, po rozpatrzeniu projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, stwierdził, że nie jest on zgodny z zasadą pomocniczości, o której mowa w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Za przyjęciem takiej opinii opowiedziało się 80 senatorów, 6 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu. Celem projektowanej regulacji jest zwiększenie udziału kobiet zarządzających i zajmujących najwyższe stanowiska w spółkach. Komisja Europejska nie wykazała jednak, że państwa członkowskie nie mogłyby zrealizować tego celu samodzielnie. W opinii przyjętej przez Senat stwierdzono, że projektowana regulacja nie przyczyni się do zharmonizowania sposobu rekrutacji czy zasad zarządzania, gdyż pozwala na utrzymywanie odrębnych regulacji w państwach członkowskich, jeśli wykażą, że zrealizują cel założony w projektowanej dyrektywie. Ma ona zatem w istocie zastąpić państwa członkowskie w przyjęciu regulacji, gdyby nie zdecydowały się one na podjęcie kroków prawnych promujących zatrudnienie płci niedostatecznie reprezentowanej, a nie zapewnić lepsze i bardziej efektywne osiągnięcie celu na poziomie UE. W opinii Izby, projektowana dyrektywa "fragmentarycznie reguluje proces rekrutacji, nie przyczyni się zatem do usunięcia barier w realizacji swobód rynku wewnętrznego".

 

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 25. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Mieczysław Augustyn, Przemysław Błaszczyk, Alicja Chybicka, Leszek Czarnobaj, Grzegorz Czelej, Robert Dowhan, Stanisław Gorczyca, Piotr Gruszczyński, Helena Hatka, Stanisław Iwan, Jan Maria Jackowski, Stanisław Jurcewicz, Stanisław Karczewski, Wiesław Kilian, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Stanisław Kogut, Waldemar Kraska, Rafał Muchacki, Władysław Ortyl, Leszek Piechota, Witold Sitarz, Bogusław Śmigielski, Grzegorz Wojciechowski, Roman Zaborowski, Adam Zdziebło, Piotr Zientarski, Marek Ziółkowski.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.