Narzędzia:

19 stycznia 2012 r.

20.01.2012

Na tym posiedzeniu Senat rozpatrzył 5 ustaw, 4 z nich przyjęto bez poprawek, a do 1 wprowadzono zmiany. Izba 53 głosami, przy 31 przeciw, odrzuciła wniosek senatora Grzegorza Biereckiego o uzupełnienie porządku obrad o punkt, dotyczący informacji rządu i prezesa Narodowego Banku Polskiego na temat skutków finansowych wynikających z umowy międzyrządowej powołującej unię fiskalną i związanej z tym kwestii warunków finansowych, na jakich NBP przekaże polską składkę do Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

 

Senat przyjął bez poprawek ustawę o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 5. posiedzeniu, 13 stycznia 2012 r., w reakcji na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 26 października 2010 r., który w odpowiedzi na zapytanie rzecznika praw obywatelskich Janusza Kochanowskiego uznał, że art. 86 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest niezgodny z konstytucją. Ustawa określa podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i zasady ich finansowania w okresie przejściowym od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Zgodnie z nią, rolnicy prowadzący gospodarstwa rolne od 6 ha użytków rolnych sami będą opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne, a za właścicieli gospodarstw o mniejszej powierzchni opłaci ją KRUS. Nowe zasady nie obejmą rolników, którzy prowadzą działalność w działach specjalnych produkcji rolnej i dodatkowo w gospodarstwie rolnym. Oznacza to, że rolnik prowadzący działalność zarówno w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, jak i w gospodarstwie rolnym zostanie obciążony składką na ubezpieczenie zdrowotne tylko z tytułu działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Reprezentujący projektodawcę, czyli rząd, wiceminister zdrowia Jakub Szulc zaznaczył, że to nie jest jeszcze rozwiązanie docelowe, „ale na dzisiaj to jedyne narzędzie pozwalające poziom poboru składki, poziom obciążenia ponoszonego przez osobę ubezpieczoną w jakikolwiek sposób uzależnić od dochodu, czy też raczej od potencjalnego dochodu”, a w przyszłości na podstawie tego kryterium będzie wyznaczana składka zdrowotna rolników.
Podczas debaty senator Przemysław Błaszczyk złożył wniosek o odrzucenie ustawy, poparty przez senatora Bogdana Pęka. Senator Jerzy Chróścikowski podkreślił, że związki zawodowe są oburzone tempem prac nad tą ustawą. Rząd nie skonsultował swoich propozycji ze stroną społeczną, dlatego „Solidarność” RI i Krajowa Rada Izb Rolniczych rozważają zaskarżenie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. Senator J. Chróścikowski zgłosił też poprawki. Wspólnie z senatorami P. Błaszczykiem i B. Pękiem m.in. zaproponował zmianę zakładającą, że składka zdrowotna będzie 9-procentowym odpisem od podatku rolnego, a wspólnie z senatorem Maciejem Klimą − poprawkę, zgodnie z którą składkę zdrowotną płaciliby rolnicy mający powyżej 50 ha.

Komisja Zdrowia oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek i ten wniosek zyskał poparcie Izby (62 głosów za, 27 – przeciw), która wcześniej głosami 62 senatorów, przy 27 za, odrzuciła wniosek o odrzucenie ustawy.
Teraz musi ją jeszcze podpisać prezydent.

 

Ustawa o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw − przyjęta bez poprawek

Ustawa, jako pilny projekt rządu uchwalona przez Sejm na 5. posiedzeniu, 13 stycznia 2012 r., ma na celu m.in. odstąpienie w określonych wypadkach od konieczności zwrotu przez lekarza kwoty nienależnej refundacji, jeśli błędnie wypisze receptę. Chodzi o wypisanie recepty np. nieuzasadnionej względami medycznymi lub niezgodnej z listą leków refundowanych, a także niezgodnie z uprawnieniami pacjenta. Lekarze, którzy do chwili wejścia w życie nowych przepisów wystawili taką receptę, zostaną objęci abolicją. Zmiany wprowadzone w ustawie o zawodzie lekarza i lekarza dentysty przewidują ponadto, że lekarze nie będą wpisywać na recepcie poziomu odpłatności za leki mające jeden poziom refundacji.
Nowelizacja przewiduje również, że farmaceuci, którzy do dnia jej wejścia w życie zrealizują niewłaściwie wypisane recepty, nie będą ponosili za to odpowiedzialności. Zgodnie z nowelizacją, aptekarze zyskali możliwość wnoszenia zażaleń od decyzji kontrolerów Narodowego Funduszu Zdrowia do dyrektorów oddziałów wojewódzkich. Jeśli zażalenie nie zostanie uwzględnione, aptekarz będzie mógł odwołać się do prezesa NFZ. Wniesienie zażalenia lub odwołania wstrzyma wykonanie zaleceń pokontrolnych.

W myśl nowych przepisów, Ministerstwo Zdrowia będzie mogło podjąć decyzję administracyjną o refundowaniu leku w razie zastosowania go przy schorzeniach, których nie obejmuje jego charakterystyka. Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych będzie publikował na swojej stronie internetowej dane dotyczące charakterystyki leków.

Nowelizacja zmienia również sposób naliczania marży detalicznej dla leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzanych z zagranicy. Chodzi o tzw. import docelowy leku dla konkretnego pacjenta, realizowany na podstawie szczegółowych i zweryfikowanych zaleceń lekarza. Zrównano marżę detaliczną dla tych leków z marżą detaliczną dla pozostałych rodzajów leków, dzięki czemu pacjenci mają zyskać większy dostęp do tych środków.

Komisja Zdrowia wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek, reprezentujący jej mniejszość senator Waldemar Kraska zaproponował natomiast 8 zmian, m.in. precyzujące, w jakich wypadkach apteka zwracałaby koszty nienależnej refundacji.

Minister zdrowia Bartosz Arłukowicz, obecny na posiedzeniu Izby, podkreślił, że nowe przepisy m.in. umożliwiają aptekarzom odwołanie od decyzji kontrolera NFZ. Jak mówił minister, do tej pory, szczególnie w mniejszych miejscowościach, „kontroler mógł nałożyć karę i właściwie zerwać umowę, apteka przestawała funkcjonować”. Zaznaczył też, że nie można zgodzić się na całkowite usunięcie z ustawy zapisów umożliwiających karanie aptekarzy za niewłaściwą refundację. Przypomniał, że NFZ wydaje rocznie na finansowanie leków 9 mld zł. „Płatnik powinien mieć narzędzia kontroli” − przekonywał. Dodał, że bez artykułu, którego usunięcia domagają się aptekarze, prowadzenie kontroli zostałoby uniemożliwione. Minister zapowiedział także, że resort zdrowia w rozporządzeniach, opracowanych w porozumieniu ze środowiskiem aptekarskim i lekarskim, doprecyzuje zasady kontroli.

Podczas burzliwej debaty senator Alicja Chybicka przekonywała, że wielu pacjentów czeka na jak najszybsze znowelizowanie ustawy refundacyjnej, a jej procedowanie jest pilne. Dodała, że chodzi m.in. o refundację leków decyzją ministra zdrowia w wypadkach stosowania ich poza zarejestrowanymi wskazaniami, co tworzy możliwość umieszczenia na liście leków w sposób kontrolowany. Senator przyznała, że ustawa ma jeszcze niedoskonałości i będzie można po pewnym czasie ponownie ją znowelizować. Senator Marek Borowski zauważył, że w przepisach o karach dla lekarzy zabrakło procedur odwoławczych, znalazły się za to nieprecyzyjne określenia. Senator Leszek Czarnobaj uznał ustawę za „urzędniczą”. Senator Dorota Czudowska oceniła, że problemów z nią byłoby dużo mniej, gdyby lista leków refundowanych nie została opublikowana przed wigilią, tylko wcześniej. Senator Stanisław Karczewski uznał ustawę za potrzebną, ale uchwaloną z wieloma pomyłkami.
Ostatecznie za jej przyjęciem bez poprawek głosowało 61 senatorów, 1 był przeciw, a 27 wstrzymało się od głosu.
Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Sejm na 5. posiedzeniu, 13 stycznia 2012 r., uchwalił nowelizację, wniesioną jako pilny projekt rządowy. Wprowadza ona kwotową (o 71 zł) waloryzację rent i emerytur, jednakową dla wszystkich świadczeń, zamiast waloryzacji z zastosowaniem wskaźnika procentowego. O 71 zł wzrosną też: zasiłki i świadczenia przedemerytalne, renty socjalne, emerytury pomostowe, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, renty dla kombatantów oraz inwalidów wojennych i wojskowych. W 2012 r. wysokość najniższej emerytury i renty dla osób całkowicie niezdolnych do pracy wyniesie 799,18 zł miesięcznie, a najniższej renty dla osób częściowo niezdolnych do pracy − 613,38 zł miesięcznie. Przewidziano również zwiększenie dodatków do emerytur i rent. Zostaną one podwyższone o wskaźnik procentowy waloryzacji, czyli o 104,8%. Wskaźnik ten będzie też stosowany do obliczania maksymalnych kwot zmniejszeń świadczeń w wypadku osiągania dochodu z pracy przez emeryta lub rencistę.
Jak przekonywał senatorów wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda, decydując się na rewaloryzację kwotową, rząd uznał, że w warunkach kryzysu, dużej dekoniunktury gospodarczej należy zastosować, „w imię idei solidaryzmu społecznego”, „w ramach dyscypliny finansów publicznych” rewaloryzację kwotową. W projekcie ustawy budżetowej przeznaczono na to 7 mld 200 mln zł. „Najbardziej przemawia – do mnie przynajmniej – ten argument, że w tych trudnych czasach określone grupy, grupy najbardziej dotknięte kryzysem i najniżej uposażone, będą miały kwoty choć niewiele, to jednak wyższe niż w ramach rewaloryzacji procentowej” – powiedział wiceminister.
Podczas debaty senator Waldemar Kraska zgłosił 2 poprawki, m.in. by podnieść kwotę waloryzacji z 71 do 84 zł. W wyniku głosowania Senat poparł jednak wniosek Komisji Rodziny i Polityki Społecznej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Za jego przyjęciem głosowało 61 senatorów, 2 było przeciw, a 25 wstrzymało się od głosu.
Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, ustawy o niektórych zabezpieczeniach finansowych oraz ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze

Ustawa, uchwalona w trybie pilnym przez Sejm na 5. posiedzeniu, 13 stycznia 2012 r., na podstawie projektu rządowego, implementuje przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/44/WE z 6 maja 2009 r. Mają one ograniczyć ryzyko związane z uczestnictwem we wspólnotowych systemach płatności lub rozrachunku papierów wartościowych, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z transgranicznym postępowaniem upadłościowym dotyczącym uczestników systemu.
Ważne zmiany w ustawie o ostateczności rozrachunku to m.in.: rozszerzenie definicji systemu płatności i systemu rozrachunku papierów wartościowych o wspólne zasady przeprowadzania rozliczeń; wprowadzenie definicji systemu interoperacyjnego, rozumianego jako system płatności lub system rozrachunku papierów wartościowych, którego podmiot prowadzący zawarł porozumienie w sprawie międzysystemowej realizacji zleceń rozrachunku co najmniej z 1 podmiotem prowadzącym system podlegający prawu polskiemu lub prawu innego państwa członkowskiego; rozszerzenie katalogu uczestników systemów płatności lub systemów rozrachunku papierów wartościowych o wszystkie podmioty prowadzące działalność maklerską w Polsce; zwiększenie uprawnień prezesa NBP o żądanie określonych informacji i dokumentów w wypadku uzasadnionego podejrzenia, że dany podmiot prowadzi system bez wymaganej zgody. Najważniejszą zmianą w ustawie o niektórych zabezpieczeniach finansowych jest wprowadzenie wierzytelności kredytowej jako kategorii aktywów stanowiących przedmiot zabezpieczenia wierzytelności lub wierzytelności finansowej.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała wprowadzenie do ustawy 5 poprawek. Poparcie Senatu uzyskały 2 z nich. Pierwsza polega na skreśleniu przepisu wyłączającego działanie przepisu o nieważności czynności prawnych podjętych w stosunku do przedmiotów wchodzących do masy upadłości w zakresie zabezpieczeń ustanowionych w związku z uczestnictwem w systemie płatności, ponieważ przedmiot zabezpieczenia nie wchodzi do masy upadłości. Druga zmiana określa właściwą kolejność przepisów. Za przyjęcie ustawy z tymi poprawkami głosowało 86 senatorów, 1 był przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.
Teraz senackie poprawki rozpatrzy Sejm.

 

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym

Sejm uchwalił ustawę na podstawie projektu poselskiego podczas 5. posiedzenia, 13 stycznia 2012 r. Zmienia ona termin wejścia w życie ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, w której na nowo uregulowano zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym: zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad ośrodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorami, egzaminatorami i kierowcami. Większość przepisów tej ustawy miała wejść w życie 11 lutego 2012 r., a przepisy implementujące unijną dyrektywę − 19 stycznia 2013 r.

W opinii projektodawców, przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy na 19 stycznia 2013 r. pozwoli na jednoczesne wejście w życie jej najważniejszych przepisów, a także zapewni odpowiedni czas na lepsze przygotowanie się osób i podmiotów do nowych zasad egzaminowania na prawo jazdy.

Pracujące nad nowelą Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o przyjęcie ustawy w wersji uchwalonej przez Sejm. W trakcie debaty senator Wiesław Dobkowski zaproponował, aby ustawa weszła w życie 19 stycznia 2014 r. W wyniku głosowania Izba poparła jednak wniosek komisji i przyjęła ustawę bez poprawek (83 głosy za, 3 – przeciw, 3 wstrzymujące się).
Teraz ustawa zostanie przekazana do podpisu prezydenta.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 4. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Przemysław Błaszczyk, Jerzy Chróścikowski, Henryk Cioch, Dorota Czudowska, Robert Dowhan, Stanisław Gogacz, Stanisław Gorczyca, Ryszard Górecki, Maciej Grubski, Piotr Gruszczyński, Jan Maria Jackowski, Stanisław Karczewski, Kazimierz Kleina, Stanisław Kogut, Marek Konopka, Jarosław Lasecki, Andrzej Misiołek, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Władysław Ortyl, Bogdan Pęk, Marian Poślednik, Janina Sagatowska, Witold Sitarz, Andrzej Szewiński, Grażyna Sztark, Grzegorz Wojciechowski, Jan Wyrowiński.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.