Narzędzia:

24–26 października 2018 r.

26.10.2018

24–26 października 2018 r. odbyło się 66. posiedzenie Senatu. Izba rozpatrzyła na nim 23 ustawy, do 6 wprowadziła poprawki. Zdecydowała o wniesieniu do Sejmu 2 projektów ustaw, podjęła uchwałę okolicznościową. Senat 1 głosem za, przy 67 przeciwnych i 5 wstrzymujących się, nie wyraził zgody na powołanie Agnieszki Dudzińskiej na rzecznika praw dziecka. Senatorowie wysłuchali też sprawozdania z działalności Rady Dialogu Społecznego za 2017 rok i informacji o działalności Rady Dialogu Społecznego za okres kadencji minister rodziny, pracy i polityki społecznej. Izba zmieniła ponadto składy swoich komisji.

 

Ustawa o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej – przyjęta bez poprawek

Izba, zgodnie z wnioskiem Komisji Obrony Narodowej, przyjęła bez poprawek nowelę, uchwaloną z inicjatywy rządu, na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r. Stanowisko takie poparło 72 senatorów, 1 był przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Nowela dostosowuje system dowodzenia Sił Zbrojnych RP do struktur dowodzenia w NATO. Zwiększa rolę szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, który będzie dowodził całymi Siłami Zbrojnymi RP, z wyjątkiem Wojsk Obrony Terytorialnej. Będą one podlegały ministrowi obrony narodowej do czasu osiągnięcia przez nie pełnej gotowości działania. Według dotychczasowych zapowiedzi resortu obrony miałoby to nastąpić 1 stycznia 2025 r.

 

Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu komisyjnego, utrzymuje w mocy decyzję o wydaniu zgody na wykonywanie ratownictwa górskiego i wodnego, jeśli podmioty, które te zgody posiadają, uzyskają do 31 grudnia 2018 r. wpis do rejestru jednostek współpracujących z Państwowym Ratownictwem Medycznym.

Izba 72 głosami, przy 1 wstrzymującym się, przyjęła ustawę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. W trakcie dyskusji senator Tadeusz Kopeć zaproponował 2 zmiany, ale uznano,że wychodzą one poza zakres ustawy.

Nowelizacja zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego za 2017 rok i informacja o działalności Rady Dialogu Społecznego za okres kadencji minister rodziny, pracy i polityki społecznej

Przedstawiając sprawozdanie, przewodnicząca Rady Dialogu Społecznego Elżbieta Rafalska poinformowała, że w 2017 r. odbyło się 148 spotkań rady, w tym 9 posiedzeń plenarnych i 14 posiedzeń prezydium, 95 spotkań zespołów problemowych, 21 posiedzeń grup roboczych. Rada podjęła 5 uchwał, a strona pracowników i pracodawców 34 uchwały. Wiele z nich było odpowiedzią na przekazane radzie do konsultacji projekty aktów prawnych, których rada otrzymała 571, w tym 426 projektów ustaw rządowych. Uchwały stron pracowników i pracodawców dotyczyły m.in. projektów ustawy: o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych; nowelizacji ordynacji podatkowej; o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej; o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw; ustawy o jawności życia publicznego; ustawy o zasadach wspierania nowych inwestycji. Ważną formą działalności rady jest przygotowywanie stanowisk w ramach posiedzeń zespołów problemowych. Jak podkreśliła przewodnicząca Elżbieta Rafalska, to w zespołach, w wyniku wielogodzinnych dyskusji, wypracowywane są wspólne stanowiska, które następnie przyjmowane są podczas posiedzeń plenarnych jako uchwały strony społecznej rady. Najważniejsze z nich dotyczyły kierunków zmian w systemie ochrony zdrowia, zmian w Krajowym Funduszu Szkoleniowym, emigracji zarobkowej pracowników wykonujących zawody medyczne, konieczności opracowania we współpracy ze stroną społeczną dokumentu „Polityka lekowa państwa”, zmian w systemie edukacji w zakresie kształcenia zawodowego, powołania Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności, europejskiego filaru praw socjalnych. Rada debatowała też nad projektem budżetu państwa, propozycjami średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej i wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę, waloryzacji rent i emerytur. Główne działania programowe Rady Dialogu Społecznego w 2017 r. to: przegląd funkcjonowania i wypracowanie projektu nowelizacji ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego; wzmocnienie roli partnerów społecznych w zarządzaniu Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rzecz poprawy funkcjonowania rynku pracy; dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb rynku pracy – wypracowanie rozwiązań w zakresie kształcenia zawodowego oraz popytowego systemu wsparcia uczenia się przez całe życie; zmiana zasad funkcjonowania i finansowania ochrony zdrowia; wsparcie innowacji, w tym przegląd funkcjonowania i ocena skuteczności ulgi podatkowej oraz przygotowanie nowego projektu ustawy na podstawie Białej Księgi Innowacji; przygotowanie założeń do nowej ustawy o zamówieniach publicznych, w tym wpisanie w ustawę klauzul społecznych w zamówieniach publicznych oraz monitoring wdrażania przepisów ustawy; przegląd zasad dystrybucji transferów socjalnych ze szczególnym uwzględnieniem transferów w polityce rodzinnej; wzmocnienie roli partnerów w procesie semestru europejskiego, w tym włączenie Rady Dialogu Społecznego we wdrażanie strategii „Europa 2020”; bieżące sprawy gospodarcze, a w szczególności problemy, które wynikają z realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Szczególnie istotnym tematem podjętym przez radę była debata o realizacji i efektach działań podjętych w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS, przywracającej wiek emerytalny, a także ustawy, która wprowadzała indywidualne rachunki składkowe płatników.

Przewodnicząca Elżbieta Rafalska przypomniała, że 31 sierpnia 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o RDS. Na jej podstawie rada uzyskała prawo do opiniowania nie tylko projektów ustaw, ale także projektów strategii. Może też występować do Senatu i Sejmu o umożliwienie przedstawienia im informacji dotyczącej spraw o istotnym znaczeniu dla realizowanych przez nią zadań. Ponadto strony pracowników i pracodawców mogą wystąpić z wnioskiem do ministra finansów o interpretację w przypadku niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach i interpretacjach indywidualnych. Doprecyzowano ponadto kompetencje wojewódzkich rad dialogu społecznego. W 2017 r. zwiększono też środki na funkcjonowanie wojewódzkich rad dialogu społecznego.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy

Nowela, uchwalona na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu komisyjnego, zobowiązuje do składania przez kontrolerów Państwowej Inspekcji Pracy pisemnych oświadczeń o prowadzeniu przez członków ich rodzin działalności gospodarczej, której przedmiot pokrywa się z przedmiotem kontroli prowadzonej przez pracowników PIP. Nowe przepisy mają zapewnić przejrzystość działalności gospodarczej prowadzonej przez członków rodziny inspektorów pracy, jeśli ma ona związek z działalnością kontrolną prowadzoną przez nich.

Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej w sprawozdaniu przedstawiła 2 wnioski, które nie uzyskały większości: o odrzucenie noweli i wprowadzenie do niej 5 zmian. Izba w wyniku głosowań odrzuciła wniosek o odrzucenie ustawy (24 głosy za, 51 – przeciw) i przyjęła ją z 2 poprawkami (50 głosów za, 25 – przeciw). Senat zdecydował, że oświadczenie o wykonywaniu przez osoby najbliższe określonej działalności będzie składał nie tylko kontroler PIP, ale również pracownik nadzorujący kontrolę. Zdaniem Izby będzie to sprzyjało transparentności funkcjonowania organów PIP. Senat uznał ponadto, że oświadczenie pracownika powinno dotyczyć wykonywania przez osobę najbliższą nie tylko działalności gospodarczej, ale także czynności na podstawie stosunku pracy lub innej podstawie prawnej.

Teraz do senackich poprawek ustosunkuje się Sejm.

 

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych – przyjęta bez poprawek

Na podstawie ustawy, uchwalonej z inicjatywy rządu na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., zostanie utworzony powszechny dobrowolny system oszczędzania, współtworzony przez pracowników, pracodawców i państwo z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb finansowych po 60. roku życia. Program przeznaczono dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Ustawa określa zasady gromadzenia, wypłat i zwrotu oszczędności, zawierania umów o zarządzanie i prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych (PPK), finansowania i dokonywania wpłat. Wpłata podstawowa, finansowana przez uczestnika pracowniczego planu kapitałowego (PPK), może wynosić od 2 do 4% wynagrodzenia, pracodawca dopłacałby od 1,5 do 4% wynagrodzenia. Maksymalna wpłata na PPK w wypadku 1 pracownika wyniosłaby 8%. Obowiązywałaby też coroczna dopłata z budżetu w wysokości 240 zł, a ponadto państwo dawałoby dodatkową „opłatę powitalną” w wysokości 200 zł. Program PPK będzie prowadzony przez Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, zakłady ubezpieczeń i powszechne towarzystwa emerytalne. Gdy pracownik osiągnie 60. rok życia, będzie mógł wypłacić jednorazowo 25% zgromadzonych środków, a pozostałe 75% zostanie wypłaconych co najmniej w 120 miesięcznych ratach (10 lat).

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych rekomendowała przyjęcie ustawy bez poprawek. Taki sam wniosek przedstawiła Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, ale jej mniejszość wniosła o wprowadzenie do ustawy 8 zmian. Poprawki przedstawił także senator Jan Rulewski (m.in. umożliwienie uczestnictwa w PPK osobom, których okres działalności zawodowej trwa więcej niż 60 lat, oraz zmiany proporcji wypłacanych rat i stałej kwoty w zależności od wieku). Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 51 senatorów, 23 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Senat, zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjął bez poprawek nowelę, uchwaloną na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, co poparło 74 senatorów. Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Nowelizacja wprowadza usługę polegającą na wypełnianiu zeznania podatkowego przez Krajową Administrację Skarbową (KAS), dzięki czemu podatnik nie będzie musiał składać wniosku. Z zeznaniem wypełnionym przez KAS podatnik będzie mógł się zapoznać na portalu podatkowym od 15 lutego roku następującego po roku podatkowym do 30 kwietnia. Zeznanie będzie można zweryfikować i zaakceptować bez zmian, co będzie równoznaczne ze złożeniem przez podatnika rozliczenia rocznego PIT; zmodyfikować lub uzupełnić o dane, których nie posiada KAS i następnie je zaakceptować, co będzie równoznaczne ze złożeniem przez podatnika rozliczenia rocznego PIT; odrzucić i rozliczyć się samodzielnie.

 

Ustawa o produktach kosmetycznych – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 75 głosami, przyjęła ustawę w brzmieniu uchwalonym przez Sejm na 69. posiedzeniu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, o co wnosiła Komisja Zdrowia.

Ustawa, którą teraz może podpisać prezydent, ma poprawić nadzór nad produktami kosmetycznymi i zwiększyć bezpieczeństwo stosowania kosmetyków m.in. poprzez utworzenie systemu informowania o działaniach niepożądanych. Określa obowiązki producentów i dystrybutorów kosmetyków oraz kompetencje organów związanych z egzekwowaniem wymagań wynikających z unijnego rozporządzenia dotyczącego produktów kosmetycznych (prawidłowość składowania, oznakowanie i dokumentacja potwierdzająca bezpieczeństwo produktu). Państwowa Inspekcja Sanitarna i Inspekcja Handlowa zyskają narzędzia zwiększające skuteczność nadzoru nad produktami kosmetycznymi. Zakłady, w których są wytwarzane lub pakowane produkty kosmetyczne, będą musiały się zgłosić do wykazu zakładów nadzorowanych, prowadzonego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Przedsiębiorcy będą umieszczać informacje i tzw. receptury ramowe kosmetyków, których znajomość jest konieczna w razie potrzeby podjęcia właściwego leczenia, w unijnej bazie notyfikacji produktów kosmetycznych, prowadzonej przez Komisję Europejską. Przepisy europejskie nakładają też obowiązek informowania o tzw. ciężkim niepożądanym działaniu produktów kosmetycznych.

 

Poprawki Senatu do ustawy o dokumentach publicznych

Izba 75 głosami przyjęła ustawę z 9 poprawkami, głównie doprecyzowującymi, które zaproponowała Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Jedna ze zmian umożliwia żołnierzom Żandarmerii Wojskowej posługiwanie się dokumentami publicznymipodczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Do senackich poprawek ustosunkuje się teraz Sejm.

Celem ustawy, którą uchwalił Sejm na 69. posiedzeniu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, jest stworzenie jednolitego systemu zabezpieczeń przed fałszowaniem dokumentów publicznych. Utworzone zostaną 3 kategorie dokumentów publicznych w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa państwa. Dokumenty najważniejsze to m.in. dowód osobisty, paszport, dokumenty wydawane przez urzędy stanu cywilnego, tytuły wykonawcze wydawane przez sądy i referendarzy sądowych, Karta Polaka, prawo jazdy, legitymacje służbowe, np. Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Wywiadu, Żandarmerii Wojskowej. Do dokumentów kategorii drugiej zostały zaliczone dokumenty istotne ze względu na bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, m.in. dotyczące broni, międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, potwierdzające wykształcenie wyższe i specjalistyczne oraz świadectwa dojrzałości. Dokumentami kategorii trzeciej będą dokumenty mające wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, m.in. koncesje, pozwolenia, licencje, zaświadczenia, świadectwa i certyfikaty związane z bezpieczeństwem transportu, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły, legitymacje szkolne i studenckie oraz dokumenty uprawniające do różnego rodzaju ulg.

Ustawa tworzy też rejestr wzorów dokumentów publicznych, prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Dzięki temu każdy obywatel ma mieć dostęp on-line do wzorów obowiązujących dokumentów publicznych z opisem podstawowych zabezpieczeń i sposobu weryfikacji ich autentyczności. Za wytwarzanie, oferowanie, zbywanie lub przechowywanie w celu sprzedaży replik dokumentu publicznego będzie groziła grzywna, ograniczenie wolności albo kara do 2 lat pozbawienia wolności.

 

Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi – przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona z inicjatywy rządu na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., ma wzmocnić pozycję rolnika w relacjach handlowych pomiędzy dostawcą a nabywcą bez względu na łączną wartość obrotów między nimi, a także ograniczyć nieuczciwe praktyki w tych relacjach. Znosi progi dotyczące obrotów, więc każdy, a nie – jak dotychczas – tylko zainteresowany przedsiębiorca, będzie mógł anonimowo zgłosić Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stosowanie nieuczciwych praktyk. Dotychczas rolnicy, jako dostawcy produktów rolno-spożywczych, nie mogą zgłaszać zawiadomień o stosowaniu nieuczciwych praktyk handlowych ze względu na niespełnianie kryteriów: progu wartości obrotów między dostawcą a nabywcą wynoszącego 50 tys. zł i obrotu w wysokości 100 mln zł ze strony nabywcy lub dostawcy, który stosował praktykę nieuczciwie wykorzystującą przewagę kontraktową.

W wyniku głosowania Izba poparła propozycję Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęcia noweli bez poprawek (54 głosy za, 1 – przeciw, 19 wstrzymujących się).

Teraz ustawę może podpisać prezydent.

 

Ustawa o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 69. posiedzeniu, 4 października 2018 r., z inicjatywy rządu, znosi obowiązek przygotowania i zatwierdzenia przez powiatowego lekarza weterynarii projektu technologicznego nowego zakładu produkcyjnego, co ma ułatwić produkcję żywności na małą skalę. Wprowadza ułatwienia w procedurze rejestracji działalności podmiotów zamierzających prowadzić produkcję na małą skalę i jej sprzedaż. Chodzi o tzw. MOL, czyli działalność marginalną, lokalną i ograniczoną. Podmioty chcące uruchomić taką działalność nadal będą musiały składać pisemne wnioski o wpis do rejestru zakładów co najmniej na 30 dni przed dniem jej rozpoczęcia. Osoby zamierzające prowadzić produkcję żywności na niewielką skalę w pomieszczeniach używanych głównie jako prywatne domy mieszkalne, ale w których regularnie przygotowuje się żywność (pochodzenia niezwierzęcego lub żywność zawierającą jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego) na sprzedaż, zostaną zwolnione z obowiązku zatwierdzania takiej działalności przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a jedynie będą musiały złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów.

Izba 73 głosami, przy 2 wstrzymujących się, przyjęła ustawę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Nowela trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o kołach gospodyń wiejskich

Ustawa, którą Sejm uchwalił podczas 69. posiedzenia, 4 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, określa formy i zasady dobrowolnego zrzeszania się w kołach gospodyń wiejskich, tryb ich zakładania i organizację. Przewiduje, że koło gospodyń wiejskich ma być dobrowolną niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego społeczną organizacją mieszkańców wsi, wspierającą rozwój przedsiębiorczości na wsi i aktywnie działającą na rzecz środowisk wiejskich. Zgodnie z ustawą koło może założyć 10 osób – mieszkańców danej wsi. Koło musi być wpisane do rejestru, prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Koła mogą prowadzić działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w środowiskach wiejskich; wspierać przedsiębiorczość kobiet; rozwijać kulturę ludową. Dzięki osobowości prawnej będą mogły korzystać z różnego rodzaju form wsparcia w postaci środków unijnych czy dotacji celowych z budżetu państwa.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomendowała przyjęcie ustawy z 6 poprawkami. Podczas dyskusji wniosek o odrzucenie ustawy złożył senator Jan Libicki. Zmiany zaproponowali senatorowie Jerzy Chróścikowski, Andrzej Kamiński i Marian Poślednik. W wyniku głosowań odrzucono wniosek o odrzucenie ustawy (7 głosów za, 52 – przeciw, 16 wstrzymujących się) i przyjęto ją z 37 poprawkami, w większości doprecyzowującymi i legislacyjnymi (65 głosów za, 4 – przeciw, 5 wstrzymujących się). Określono maksymalny limit wydatków z budżetu na pomoc finansową dla kół gospodyń wiejskich w 2018 r. w wysokości 90 mln zł i przewidziano mechanizm korygujący na wypadek przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia tego limitu. Doprecyzowano również, że decyzję o pomocy finansowej będzie wydawał prezes ARiMR na wniosek koła. Środki na pomoc finansową w formie dotacji celowej będzie mógł udzielić minister właściwy ds. rozwoju regionalnego. Uszczegółowiono ponadto kwestie podziału rezerw celowych. Z 6 do 1 miesiąca skrócono termin na złożenie przez dotychczasowe koła deklaracji o rejestracji na nowych zasadach.

Teraz senackie poprawki rozpatrzy Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” – przyjęta bez poprawek

Na wniosek Komisji Infrastruktury Izba 70 głosami, przy 3 wstrzymujących się, przyjęła bez poprawek nowelizację, uchwaloną na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego.

Nowe przepisy umożliwią „Poczcie Polskiej” sprzedaż z bonifikatą lokali mieszkalnych, które znajdują się w należących do niej budynkach niemieszkalnych.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami – przyjęta bez poprawek

Dzięki nowelizacji, uchwalonej na 69. posiedzeniu Sejmu, 4 października 2018 r., z inicjatywy poselskiej, poruszanie się trójkołowym motocyklem zostanie umożliwione kierowcom, mającym prawo jazdy kat. B co najmniej od 3 lat, szczególnie tym, którzy ze względu na niepełnosprawność nie mogą odbyć egzaminu na prawo jazdy kat. A.

Zdaniem projektodawców nowe przepisy zwiększą liczbę użytkowników motocykli trójkołowych, w szczególności osób niepełnosprawnych, a także popularność tego typu motocykli, co może wpłynąć na zmniejszenie się korków i emisji spalin.

Senat jednomyślnie, 75 głosami, przyjął nowelę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Infrastruktury.

Teraz ustawę może podpisać prezydent.

 

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej

W wyniku głosowania (54 – głosy za, 10 – przeciw, 11 wstrzymujących się) Izba wprowadziła do noweli 1 poprawkę doprecyzowującą, zaproponowaną przez Komisję Kultury i Środków Przekazu oraz Komisję Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Przesądza ona, że z prawa do nieodpłatnego nabycia akcji objętych przez Skarb Państwa w wyniku przejęcia spółki przejmowanej nie będzie można skorzystać w związku z połączeniem spółek.Do senackiej poprawki ustosunkują się teraz posłowie.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na podstawie poselskiego projektu, podczas 69. posiedzenia, 4 października 2018 r., umożliwi nieodpłatne nabycie akcji przez uprawnionych pracowników spółek powstałych w wyniku komercjalizacji z połączenia Polskiej Agencji Prasowej i Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita” (jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, następca prawny Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita”).

 

Ustawa o ustanowieniu Narodowego Dnia Pamięci Duchownych Niezłomnych – przyjęta bez poprawek

Na wniosek Komisji Kultury i Środków Przekazu Izba 55 głosami, przy 7 – przeciw i 12 wstrzymujących się, poparła ustawę, uchwaloną przez Sejm na 69. posiedzeniu, 4 października 2018 r., z inicjatywy poselskiej, która zakłada, że 19 października będzie Narodowym Dniem Pamięci Duchownych Niezłomnych. Dzień ten będzie miał charakter święta państwowego. Datę wybrano jako dzień porwania i męczeńskiej śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki w 1984 r.

Według projektodawców ustawy, która trafi teraz do podpisu prezydenta, ustanowienie Narodowego Dnia Pamięci Duchownych Niezłomnych „jest wyrazem hołdu” dla duchownych, którzy swoją postawą „dawali wyraz wierze w Jezusa Chrystusa, ale też męstwu i niezłomnej postawie patriotycznej”.

 

Ustawa o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o koprodukcji filmowej (poprawionej), sporządzonej w Rotterdamie dnia 30 stycznia 2017 r. – przyjęta bez poprawek

Ustawa dotyczy wyrażenia zgody na ratyfikację konwencji, której zmiana okazała się konieczna ze względu na dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii, pogłębiające się różnice w systemach finansowania produkcji w krajach europejskich oraz ekonomiczne i finansowe zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatnich 25 lat w sektorze audiowizualnym. Według projektodawców ratyfikacja poprawionej konwencji powinna ułatwić rozwój współpracy producentów w dziedzinie produkcji filmowej i kontakty twórców z państw stron konwencji i państw pozaeuropejskich.

Komisje: Kultury i Środków Przekazu oraz Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek, co poparło 75 senatorów. Wcześniej zgody na ratyfikację udzielił Sejm na 69. posiedzeniu, 4 października 2018 r.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy

Głosami 72 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Senat zdecydował o skierowaniu do Sejmu projektu, przygotowanego z inicjatywy Komisji Ustawodawczej, stanowiącego wykonanie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Projektowana nowela zapewni możliwość udziału sprawcy w posiedzeniu dotyczącym jego dalszego pobytu w zakładzie psychiatrycznym, jeśli jego stan zdrowia pozwala na udział w posiedzeniu. O dalszym pobycie sprawcy w zakładzie psychiatrycznym ma orzekać sąd, w którego okręgu przebywa sprawca.

Izba upoważniła senatora Rafała Ambrozika do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem ustawy.

 

Projekt ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych

Projekt ustawy, wniesiony przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych, zwiększa zakres ochrony osób, które poniosły szkodę w wyniku czynów niedozwolonych i korzystają z usług kancelarii odszkodowawczych. Wprowadza ograniczenie wysokości wynagrodzenia za czynności związane z dochodzeniem tych roszczeń, wymóg zatwierdzenia przez klienta czynności prawnych, zmierzających do zrzeczenia się roszczenia, wypłacanie odszkodowań bezpośrednio osobie poszkodowanej i obowiązkowych ubezpieczeń OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu działalności w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych.

W wyniku głosowania (72 głosy za, 1 wstrzymujący się) Senat zdecydował o wniesieniu do Sejmu tego projektu ustawy i upoważnił senatora Grzegorza Biereckiego do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem ustawy.

 

Uchwała w 70. rocznicę śmierci Kardynała Augusta Hlonda Prymasa Polski

Głosami 65 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Senat podjął uchwałę, której projekt został wniesiony przez grupę senatorów. Jak napisano, 22 października 2018 r. minęła 70. rocznica śmierci kardynała Augusta Hlonda, Wielkiego Prymasa II Rzeczypospolitej – jak nazwał go Jan Paweł II. Jego bogate, pełne znaczących wydarzeń życie należy przypisać do 4 okresów najnowszej historii Polski. Przypomniano, że po ostatecznym ustaleniu granic II RP został mianowany przez papieża Piusa XI administratorem apostolskim polskiej części Górnego Śląska i został jej pierwszym biskupem. Od podstaw tworzył diecezję katowicką. Mianowany w czerwcu 1926 r. arcybiskupem metropolitą gnieźnieńsko-poznańskim i prymasem Polski, rok później otrzymał godność kardynała. „W swojej misji August Hlond starał się być zwornikiem jedności państwa i Kościoła, dążył do ożywienia życia religijnego, dbał o potrzebujących, bezrobotnych oraz najbiedniejszych, tworząc Radę Społeczną przy Prymasie Polski czy zakładając w Poznaniu Katolicką Szkołę Pielęgniarstwa” – napisano w uchwale. Okres II wojny światowej spędził na przymusowej emigracji we Włoszech, Francji, Szwajcarii i w Niemczech. Został aresztowany przez gestapo. 14 miesięcy przebywał kolejno w 3 niemieckich więzieniach. Usiłowano wymusić na nim kolaborację z Trzecią Rzeszą, co zdecydowanie odrzucił. Po uwolnieniu w 1945 r. udał się do Rzymu, gdzie otrzymał od Piusa XII nadzwyczajne pełnomocnictwa, aby utworzyć polską administrację kościelną na Ziemiach Zachodnich i Północnych oraz mianować administratorów apostolskich z prawami biskupów ordynariuszy dla nieobsadzonych diecezji. „W nowej rzeczywistości ustrojowej państwa Prymas August Hlond stał się mężem opatrznościowym, wzorem niezłomnej postawy wobec ustroju komunistycznego” – głosi uchwała. W ostatnim słowie powiedział: „Zawsze pracowałem dla Kościoła świętego, dla rozszerzenia Królestwa Bożego, dla Polski, dla dobra Narodu Polskiego”.

 

Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 72 głosami, przyjęła ustawę w wersji uchwalonej przez Sejm podczas 70. posiedzenia, 23 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, jak proponowała Komisja Zdrowia.

Nowela, która trafi do podpisu prezydenta, przewiduje zwiększenie o 50 mln zł wysokości środków przewidzianych na bezpłatne leki dla seniorów, którzy ukończyli 75. rok życia. Modyfikuje także zasady stosowania mechanizmu korygującego, który minister właściwy do spraw zdrowia jest obowiązany zastosować w wypadku ryzyka przekroczenia limitów ustalonych na kolejne lata realizacji programu 75+.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu rządowego, kwoty pierwotnie przeznaczone na realizację programu uwzględniały ostrożne prognozy wydatków, jednak dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego możliwe stało się rozszerzenie działania programu bez zagrożenia dla finansów państwa.

 

Ustawa o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych – przyjęta bez poprawek

W wyniku głosowania (51 głosów za, 20 – przeciw, 2 wstrzymujące się) Izba, zgodnie z wnioskiem Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, przyjęła bez poprawek ustawę, uchwaloną na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego. Teraz ustawę może podpisać prezydent.

Ustawa przewiduje utworzenie nowego funduszu, który ma przynieść dodatkowe 2 mld zł rocznie na przezwyciężenie barier utrudniających osobom z niepełnosprawnościami pełnienie ról społecznych. Głównym źródłem przychodów funduszu ma być obowiązkowa składka stanowiąca 0,15% podstawy wymiaru składki na Fundusz Pracy, a także podatek od dochodów najlepiej zarabiających osób fizycznych w wysokości 4% od nadwyżki dochodów powyżej 1 mln zł za rok podatkowy (suma dochodów będzie pomniejszana o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne). Pieniądze z funduszu zostaną przeznaczone m.in. na wsparcie społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych, na zadania związane z promowaniem i wzmacnianiem systemu wsparcia dla niepełnosprawnych oraz na zadania z zakresu innowacyjnych rozwiązań dotyczących rehabilitacji społecznej i zawodowej.

 

Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego, realizuje jedną z obietnic tzw. piątki premiera Mateusza Morawieckiego. Utworzenie funduszu dróg samorządowych (FDS) ma pomóc samorządom, które nie są w stanie zwiększyć wydatków na drogi. Powołanie FDS, którego budżet w latach 2019–28 ma wynieść 36 mld zł, pozwoli dofinansować remonty, budowy i modernizację dróg lokalnych, a także budowę mostów w ciągach dróg samorządowych. Ma to zlikwidować istotną barierę rozwojową wynikającą ze złego stanu dróg powiatowych i gminnych.

Nowe przepisy zakładają, że wartość dofinansowania pojedynczego projektu ma wynieść maksymalnie 30 mln zł, co będzie pozwalało na realizację dużych projektów łączących gminy i powiaty. Obecnie funkcjonujące rozwiązania pozwalają dofinansować 1 projekt maksymalnie 5 mln zł. Ustawa przewiduje ponadto, że w ramach FDS inwestycje w trasy lokalne będą mogły otrzymać od państwa wsparcie w wysokości do 80% ich kosztów inwestycji. Najwyższe dofinansowanie będą otrzymywały te jednostki samorządu, które dysponują najniższymi środkami własnymi. Podstawowymi źródłami finansowymi funduszu będą wpłaty z budżetu państwa, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz wpłat jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Przewiduje się również pozyskanie środków poprzez emisję skarbowych papierów wartościowych.

Komisje: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek, a ich mniejszość o wprowadzenie 10 zmian. Poprawki do ustawy proponowała także senator Jadwiga Rotnicka. Wniosek komisji poparło 54 senatorów, 14 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

 

Nowela ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich – przyjęta bez poprawek

W wyniku głosowań Izba odrzuciła propozycję senatora Kazimierza Kleiny odrzucenia ustawy (21 głosów za, 51 – przeciw) i poparła wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przyjęcie jej bez poprawek (50 głosów za, 21 – przeciw).

Nowe przepisy, uchwalone z inicjatywy rządu podczas 70. posiedzenia Sejmu, 23 października 2018 r., umożliwią rolnikom ubezpieczenie upraw rolnych również od ryzyka suszy, przy zachowaniu 65% dopłaty do składki z budżetu państwa. Producenci rolni, którzy będą chcieli się ubezpieczyć od tego ryzyka, sami będą mogli wybrać poziom zmniejszenia odszkodowania o: 20, 25 albo 30% sumy ubezpieczenia w zamian za niższą składkę. Obecnie firmy ubezpieczeniowe nie chcą ubezpieczać upraw od suszy, tłumacząc się zbyt dużym ryzykiem, a rolnicy nie są zainteresowani wykupem polis, bo są one zbyt drogie. Nadal zostanie zachowany udział własny rolnika w ubezpieczeniu upraw na poziomie 10% wartości szkody w wypadku ubezpieczeń od wszystkich ryzyk, z wyłączeniem suszy.

Nowela wejdzie w życie, jeśli podpisze ją prezydent.

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona z inicjatywy rządu na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r., dostosowuje m.in. polskie prawo do dyrektyw unijnych, szczególnie klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania. Nowe przepisy mają na celu uszczelnienie systemu poboru tzw. podatku u źródła – od należności licencyjnych, dywidend i odsetek. Ponadto od 1 stycznia 2019 r. informacje o tzw. schematach podatkowych, czyli planach i działaniach mających cechy wskazujące na ryzyko optymalizacji podatkowej będą przekazywane szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Ustawa wprowadza też opodatkowanie dochodów z niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax). Firma zamierzająca przenieść się za granicę zapłaci 19% wartości, a osoba fizyczna, rozliczająca się według PIT, 3% (gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku) lub 19% aktywów finansowych powyżej 4 mln zł.

Nowela przewiduje opodatkowanie preferencyjną stawką w wysokości 5% dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (Intellectual Property Box – IP BOX, Innovation Box). Ma to sprzyjać rozwojowi innowacyjności. Ponadto w ustawie znalazły się szczególne rozwiązania, odnoszące się do nabywania przez podmioty gospodarcze pakietów wierzytelności. Nowela przewiduje też ulgi dla banków spółdzielczych dokonujących wpłat na system ochrony instytucjonalnej. Wprowadza również alternatywny sposób opodatkowania emisji euroobligacji.Określa ponadto zasady opodatkowania dochodów osiąganych z obrotu walutami wirtualnymi. Przychody z obrotu walutami wirtualnymi kwalifikowane będą odpowiednio do przychodów z kapitałów pieniężnych lub zysków kapitałowych. Poniesiona strata z obrotu walutami wirtualnymi nie będzie mogła być odliczona od innych dochodów podatnika, np. ze sprzedaży akcji, czy też z prowadzonej działalności gospodarczej.

Nowe przepisy mają też uprościć prawo podatkowe, m.in. poprzez umożliwienie automatycznej analizy danych pobieranych dzięki raportowaniu cen transferowych, zmniejszenie obowiązków dokumentacyjnych i wydłużenie terminów, np. złożenie informacji o cenach transferowych wydłużono z 3 do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek, co poparło 52 senatorów, 20 było przeciw. Podczas dyskusji senator Kazimierz Kleina proponował 10 zmian.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Izba, zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęła nowelę w brzmieniu uchwalonym na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r., na podstawie projektu rządowego. Stanowisko takie poparło 71 senatorów, 2 wstrzymało się od głosu.

Ustawa, którą teraz może podpisać prezydent, ma realizować politykę tzw. 3P w prawie podatkowym – przejrzystość, prostota, przyjazność systemu podatkowego. Przewiduje m.in. wprowadzenie nowej obniżonej stawki podatku CIT w wysokości 9% dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Rozwiązanie to ma dotyczyć podatników rozpoczynających działalność gospodarczą i już ją prowadzących. Zmieniono przepisy dotyczące kosztów w wypadku nabycia i eksploatacji samochodów osobowych przez firmy. Podwyższono do 150 tys. zł kwotę limitu wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczenie odpisów amortyzacyjnych oraz podwyższono do 150 tys. zł kwotę odnoszącą się do wartości auta przyjętą do celów obliczenia składki z tytułu ubezpieczenia samochodu osobowego, jaka może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Podwyższono także kwoty limitów, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, w wypadku składek na rzecz organizacji zrzeszających pracodawców i przedsiębiorców o charakterze nieobowiązkowym. Limit ten wzrośnie z 0,15 do 0,25% funduszu płac. Poszerzono również zakres zwolnienia od podatku PIT i CIT w wypadku sprzedawanych nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Ponadto nowela znosi w ustawie o PIT przepis warunkujący uprawnienie do preferencyjnego opodatkowania rozliczenia dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci od terminowego złożenia zeznania podatkowego, czyli do 30 kwietnia każdego roku. Złagodzone zostaną warunki korzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej, m.in. przez wydłużenie z 2 do 3 lat okresu, w jakim można z niej skorzystać.

 

Poprawki Senatu do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym

Izba jednomyślnie, 70 głosami, wprowadziła do ustawy 4 poprawki, zaproponowane przez Komisję Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Na podstawie jednej z nich minister gospodarki będzie pełnić rolę krajowej jednostki zarządzającej w ramach OpenPEPPOL. Teraz do senackich zmian ustosunkują się posłowie.

Celem ustawy, uchwalonej z inicjatywy rządu na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r., jest zmniejszenie zatorów płatniczych i liczby błędnych i fałszywych faktur w obiegu. Ustawa realizuje postanowienia dyrektyw unijnych, a także rządowy program od papierowej do cyfrowej Polski.

Ustawa przewiduje, że dla przedsiębiorców i jednostek publicznych zostanie uruchomiona specjalna platforma do obiegu faktur ustrukturyzowanych, z której będzie można bezpłatnie korzystać przez stronę internetową. Zgodnie z unijną dyrektywą faktury elektroniczne dla zamówień publicznych będą miały odpowiedni format, co oznacza, że będzie to faktura ustrukturyzowana. Umożliwi to automatyczne przetwarzanie faktur przez systemy informatyczne, bez potrzeby uczestnictwa pracownika w tym procesie; w przeciwieństwie do faktur w formacie PDF czy papierowych, które wymagają ręcznego wprowadzania danych do systemu księgowego.

Platforma elektronicznego fakturowania będzie służyć do przesyłania drogą elektroniczną także innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych nie tylko w kraju, ale również przy pomocy systemu teleinformatycznego obsługiwanego przez OpenPEPPOL – międzynarodowe stowarzyszenie z siedzibą w Brukseli. Ułatwi to polskim przedsiębiorcom uczestnictwo w zamówieniach publicznych w innych krajach Unii Europejskiej.

 

Poprawki Senatu do ustawy o ustanowieniu Święta Narodowego z okazji Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej

Ustawa, uchwalona na 70. posiedzeniu Sejmu, 23 października 2018 r.,na podstawie projektu poselskiego, przewiduje, że 12 listopada 2018 r. będzie uroczystym świętem narodowym i dniem wolnym od pracy. Pozwoli to Polakom na godne uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości poprzez wydłużenie czasu na uroczystości do 3 dni – od 10 do 12 listopada. Tego dnia będą pracować jednak publiczne szpitale, ambulatoria i apteki.

Komisje: Kultury i Środków Przekazu oraz Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej w przygotowanym stanowisku nie poparły ani wniosku o odrzucenie ustawy, ani o wprowadzenie do ustawy 3 poprawek: skreślenie preambuły i określenia, że nowo ustanowione święto będzie miało charakter uroczysty, ograniczenie handlu 12 listopada 2018 r. W trakcie dyskusji takie same zmiany zaproponował senator Czesław Ryszka. W wyniku głosowań poparcia Izby nie uzyskał wniosek o odrzucenie ustawy (21 głosów za, 50 – przeciw, 1 wstrzymujący się) lecz o wprowadzenie tych zmian (46 głosów za, 20 – przeciw, 2 wstrzymujące się). Akceptacji Izby nie uzyskała też propozycja senatora Jana Rulewskiego, aby 12 listopada 2018 r. służba zdrowia pracowała tak jak w dni wolne od pracy.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.