Narzędzia:

14‒15 marca 2018 r.

15.03.2018

14‒15 marca 2018 r. odbyło się 58. posiedzenie Senatu. Izba rozpatrzyła na nim 9 ustaw, do 2 wprowadziła poprawki. Zdecydowała o wniesieniu do Sejmu 3 projektów ustaw i podjęła 3 uchwały okolicznościowe. Zmieniony został także Regulamin Senatu w związku z wyborem przez Izbę ławników Sądu Najwyższego.

Przed rozpoczęciem drugiego dnia obrad senatorowie minutą ciszy uczcili pamięć senator II kadencji Jadwigi Bałtakis, zmarłej 10 marca 2018 r.

 

Ustawa o ustanowieniu Narodowego Dnia Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona z inicjatywy prezydenta podczas 59. posiedzenia Sejm, 6 marca 2018 r., ustanawia święto państwowe – Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką, które będzie obchodzone 24 marca. Jak napisano w preambule ustawy, święto to ustanawia się „w hołdzie Obywatelom Polskim – bohaterom, którzy w akcie heroicznej odwagi, niebywałego męstwa, współczucia i solidarności międzyludzkiej, wierni najwyższym wartościom etycznym, nakazom chrześcijańskiego miłosierdzia oraz etosowi suwerennej Rzeczypospolitej Polskiej, ratowali swoich żydowskich bliźnich od Zagłady zaplanowanej i realizowanej przez niemieckich okupantów”.

Podczas debaty podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Wojciech Kolarski podkreślił, że tak jak „Rada Pomocy Żydom «Żegota» skupiała w swoich szeregach przedstawicieli wszystkich sił politycznych od prawicy do lewicy, tak też to nowe święto ma łączyć wszystkich Polaków, którzy wyrażają różne poglądy, odwołują się do różnych systemów wartości, ale których łączy przekonanie, że dzieło Polaków, którzy stworzyli «Żegotę», okazali pomoc swoim żydowskim współobywatelom, współbraciom, motywowani na różne sposoby, czy to solidaryzmem społecznym, czy to miłością bliźniego, czy to nauką Kościoła, czy potrzebą, czy postawą obywatelską, zasługuje na szacunek”. Jak dodał, „ten dzień ma być dla nich dniem hołdu, ale jednocześnie ma być takim dniem, w którym pokazujemy te osoby jako wzór bohaterstwa”. Podkreślił, że ustanawiając to święto, oddajemy hołd Witoldowi Pileckiemu, Janowi Karskiemu, Władysławowi Bartoszewskiemu, Irenie Sendlerowej, twórcom „Żegoty”, rodzinom Ulmów, Kowalskich, Baranków, a także tym 7 tys. osób, które zostały upamiętnione w Instytucie Yad Vashem, oraz tym tysiącom Polaków, którzy nie są znani z imienia i nazwiska i być może nigdy nie zostaną poznani.

Wybór daty 24 marca wiąże się z tym, że tego dnia 1944 r. Niemcy zamordowali w Markowej rodzinę Ulmów i ukrywającą się u nich żydowską rodzinę.

Komisja Kultury i Środków Przekazu wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Zmiany redakcyjne proponowali senatorowie Bogdan Borusewicz i Bogdan Klich. Wniosek komisji poparło 58 senatorów, 14 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o komornikach sądowych

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm na 59. posiedzeniu, 28 lutego 2018 r., na podstawie projektu rządowego, jest m.in. ograniczenie nieprawidłowości w czynnościach komorniczych i zwiększenie nadzoru nad komornikami. Ustawa przewiduje także, że wszystkie czynności egzekucyjne prowadzone w terenie mają być obowiązkowo nagrywane, a zarejestrowany obraz i dźwięk stanie się częścią dokumentacji sprawy.

Ustawa wprowadza przepis przewidujący obiektywny udział policji w czynnościach egzekucyjnych z możliwością żądania przez policjanta wstrzymania czynności egzekucyjnych w razie stwierdzenia oczywistego naruszenia przez komornika przepisów prawa, uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa. Dłużnik ma otrzymywać przy egzekucji specjalny jasny i prosty do wypełnienia formularz skargi na czynności komornika.

W sposób istotny zwiększone zostaną uprawnienia nadzorcze i kontrolne ministra sprawiedliwości nad komornikami. W wypadku rażącego lub uporczywego naruszenia prawa przez komornika wprowadzono także możliwość odwołania komornika z urzędu przez ministra sprawiedliwości. Minister na każdym etapie postępowania dyscyplinarnego będzie mógł także zawiesić komornika w czynnościach. Na mocy ustawy prezesi sądów będą przeprowadzać obowiązkowe kontrole kancelarii komorniczych raz na 2, a nie – jak obecnie – co 4 lata. Ustawa przewiduje ponadto, że komornik będzie dokonywał czynności urzędowych w godzinach urzędowania kancelarii, a wszystkie wypadki nieobecności na służbie pozostawać będą pod kontrolą prezesa sądu rejonowego, przy którym komornik działa.

W ustawie przewidziano też dalsze ograniczenie możliwości przyjmowania przez komornika spraw spoza rewiru. Przyjmowanie dodatkowych egzekucji będzie możliwe jedynie jako premia za bardzo dobre wykonywanie swoich obowiązków. Komornicy mają wykonywać czynności komornicze osobiście, asesorzy komorniczy będą mogli to robić jedynie w drodze wyjątku.

Ustawa ustala też precyzyjne oświadczenia majątkowe komorników, według wzoru określonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, przekazywane nie tylko do sądów apelacyjnych, ale też do urzędów skarbowych. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych właściwy prezes sądu apelacyjnego będzie udostępniał w Biuletynie Informacji Publicznej. Według nowych przepisów z zawodu będą musieli odejść komornicy bez wykształcenia prawniczego, chyba, że w ciągu 7 lat od roku następującego po dniu wejścia w życie ustawy ukończą studia prawnicze.

Podczas dyskusji 3 poprawki do ustawy zgłosił senator Jan Rulewski. W wyniku głosowań akceptację Izby uzyskało 20 zmian zaproponowanych przez komisje: Ustawodawczą oraz Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Senatorowie doprecyzowali pojęcie „niedobór finansowy”. Wyraźnie wskazali, że to sąd określa wysokość wynagrodzenia za przejmowane ruchomości. Ujednolicili sposoby postępowania: z zestawami pytań na egzamin komorniczy, w wypadku wyłączenia członka komisji egzaminacyjnej i w razie stwierdzenia naruszenia prawa kwalifikowanego również jako przewinienie dyscyplinarne uzasadniające wydalenie ze służby. Doprecyzowali przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej komorników i skutków 10-letniego okresu przedawnienia ukarania karą dyscyplinarną w zakresie możliwości ponownego przystąpienia do egzaminu wstępnego lub ponownego powołania na stanowisko asesora.Wskazali inne przyczyny odwołania rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców.Doprecyzowali przepis uprawniający ministra sprawiedliwości do odwołania zastępców rzecznika dyscyplinarnego. Pozostałe poprawki miały charakter porządkowy, redakcyjny i legislacyjny. Ustawę z tymi zmianami poparło 77 senatorów, a 5 wstrzymało się od głosu.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o kosztach komorniczych – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 28 lutego 2018 r., z inicjatywy rządu, określa wysokość kosztów komorniczych i zasady ich ponoszenia oraz tryb postępowania w sprawach dotyczących tych kosztów. Ustala wydatki i zasady obliczania opłat komorniczych za przeprowadzenie egzekucji, innego postępowania albo dokonanie czynności przez komornika sądowego.

Nowe przepisy upraszczają m.in. katalog opłat egzekucyjnych, wprowadzając jedną, 10-procentową opłatę zamiast obowiązujących obecnie 8- i 15-procentowej. W wypadku niecelowego wszczęcia postępowania egzekucyjnego komornik będzie pobierał opłatę od wierzyciela w wysokości 8% egzekwowanego świadczenia. W związku z tym komornik nie będzie pobierał opłaty od dłużnika, a opłatę wyegzekwowaną wcześniej ma zwracać dłużnikowi.

Nową zasadą jest m.in. określanie wysokości opłat minimalnych, maksymalnych oraz stałych w sposób kwotowy, a nie, tak jak dotychczas, w odniesieniu do wysokości wynagrodzeń w gospodarce narodowej.

Wniosek Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o przyjęcie ustawy bez poprawek poparło61 senatorów, 4 było przeciw, a 17 wstrzymało się od głosu. Mniejszość komisji proponowała 1 poprawkę do ustawy.

Nowe przepisy wejdą w życie po podpisaniu przez prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Na wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Izba jednomyślnie, 80 głosami, przyjęła ustawę bez poprawek. Teraz trafi ona do podpisu prezydenta.

Celem nowelizacji, uchwalonej na 59. posiedzeniu Sejmu, 1 marca 2018 r., na podstawie projektu rządowego, jest dokonanie niezbędnych zmian w prawie krajowym w związku z wejściem w życie europejskich regulacji dotyczących rynku kapitałowego (dyrektywa MiFID2 i rozporządzenie MiFIR). Ma to zapewnić wzrost konkurencyjności i efektywności rynków finansowych w Polsce i Unii Europejskiej oraz zwiększyć bezpieczeństwo ich uczestników. Nowe przepisy mają m.in. na celu podniesienie poziomu zaufania inwestorów, ograniczenie ryzyka zakłóceń na rynkach instrumentów finansowych oraz ograniczenie kosztów ponoszonych przez uczestników rynku, zwiększenie przejrzystości rynku dla jego uczestników oraz zapewnienie im jednakowych warunków działania.

Nowela wprowadza nową kategorię systemu obrotu – zorganizowaną platformę obrotu, która będzie służyć obrotowi obligacjami, strukturyzowanymi produktami finansowymi, uprawnieniami do emisji oraz instrumentami pochodnymi. Ustawa wprowadza także definicje: handlu algorytmicznego, techniki handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości oraz bezpośredniego dostępu elektronicznego.

Jedną z najbardziej istotnych zmian z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorców jest wprowadzenie nowego rodzaju systemu obrotu instrumentami finansowymi, czyli „alternatywnego systemu obrotu instrumentami finansowymi małych i średnich przedsiębiorców”. Ma to ułatwić im dostęp do kapitału i dalszy rozwój specjalistycznych rynków.

Nowela ustala ponadto wymogi dla osób zasiadających we władzach spółek, prowadzących rynek regulowany, a także ogranicza liczbę funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej pełnionych przez 1 osobę.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 59. posiedzeniu, 6 marca 2018 r., na podstawie projektu rządowego, m.in ma na celu wykonanie wyroku TK z 10 lipca 2014 r. (sygn. akt P 19/13), wskazującego na niedostateczną ochronę praw właścicielskich w obowiązujących przepisach (brak konsultacji z prywatnymi właścicielami gruntów podczas tworzenia obwodów łowieckich czy podczas polowań na ich terenie). Dostosowuje ona niektóre delegacje ustawowe do wymagań konstytucyjnych i wprowadza mechanizmy zwiększające nadzór ministra właściwego ds. środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim (m.in. zatwierdzanie statutu; powoływanie łowczego krajowego spośród 3 kandydatów wskazanych przez Naczelną Radę Łowiecką; odwoływanie łowczego krajowego po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Łowieckiej; powoływanie członków Zarządu Głównego PZŁ na wniosek łowczego krajowego) oraz dyscyplinujące dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich.

Zgodnie z nowelą nie będzie można m.in. wykorzystywać żywych zwierząt do szkolenia psów myśliwskich, prowadzić polowań zbiorowych w parkach narodowych, polować w obecności lub przy udziale dzieci do 18. roku życia. Właściciele lub użytkownicy wieczyści nieruchomości wchodzącej w skład obwodu łowieckiego będą mogli przedłożyć staroście oświadczenie, w którym nie zgadzają się na prowadzenie polowań na ich gruntach. Nowela zwiększa ponadto ze 150 do 250 m odległość od zabudowań mieszkalnych obszaru, na którym myśliwi będą mogli polować. Odstrzały w parkach narodowych wolno będzie prowadzić jedynie po każdorazowym uzyskaniu upoważnienia od dyrektora parku lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska.

Na mocy nowelizacji izby rolnicze zostaną dopuszczone do wyznaczania obwodów łowieckich, będą też mogły wnosić o rozwiązanie koła łowieckiego, które nie wykonuje ustalonych planów łowieckich (odstrzały). Przedstawiciele izb rolniczych zostaną dopuszczeni do udziału w inwentaryzacji zwierząt łownych. Nowelizacja reguluje również kwestie związane z szacowaniem szkód i wypłat odszkodowań. Koła łowieckie nadal będą wypłacały odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzynę lub w czasie polowania. Szkód nie będą jednak szacować sami myśliwi, ale 3-osobowe komisje, składające się z  przedstawiciela gminy, zarządcy obwodu łowieckiego i właściciela nieruchomości, na której wystąpiła szkoda. Organem odwoławczym stanie się nadleśniczy, a od jego decyzji będzie można odwołać się do sądu.

Nowe przepisy zakładają też likwidację Głównej Komisji Rewizyjnej, okręgowych komisji rewizyjnych i okręgowych rad łowieckich. Ograniczają też do 2 kadencji możliwość zasiadania w organach Polskim Związku Łowieckim. Kandydaci do jego organów i kół łowieckich będą musieli wykazać się niekaralnością. Nie będzie można też łączyć funkcji we władzach związku i w organach nadzorujących związku. W jego władzach nie będą mogły zasiadać osoby, które w okresie PRL pracowały na rzecz organów bezpieczeństwa od 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisja Środowiska wniosły o wprowadzenie 7 poprawek do ustawy, ich mniejszość ‒ 1 poprawki. W czasie dyskusji senator Leszek Czarnobaj złożył wniosek o odrzucenie ustawy, został on jednak odrzucony przez Izbę (4 głosy za, 76 – przeciw, 1 wstrzymujący się). Senatorowie Wiesław Kilian, Grażyna Sztark i Jadwiga Rotnicka zaproponowali poprawki, jedną z nich Izba przyjęła w wyniku głosowania. Senat opowiedział się też za 6 zmianami komisyjnymi. Na mocy 1 z nich w rocznym planie łowieckim nie będą zamieszczane dane dotyczące zranionej, a nieodnalezionej zwierzyny. Kolejna zmiana przywraca dotychczasową regulację w zakresie wyjątków od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny w odniesieniu do szkolenia ptaków łowczych, a jednocześnie powoduje, że szkolenie psów myśliwskich będzie się odbywało bez ranienia i zabijania zwierzyny. Izba doprecyzowała też, że w skład organów Polskiego Związku Łowieckiego będzie nie mogła wejść osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe lub była ukarana w postępowaniu dyscyplinarnym, a także osoba, która współpracowała z organami bezpieczeństwa państwa. Senat uchylił również przepis karny w odniesieniu do umyślnego utrudniania lub uniemożliwiania wykonywania polowania zbiorowego. Na mocy innej poprawki osoby, które posiadają pozwolenie na broń w celach łowieckich, będą zobowiązane raz na 5 lat przedstawić właściwemu organowi Policji określone orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Za przyjęciem nowelizacji z tymi 7 zmianami głosowało 74 senatorów, 2 było przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu.

Ustawa z senackimi poprawkami ponownie trafi teraz do Sejmu.

 

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty – przyjęta bez poprawek

Izba 74 głosami, przy 4 wstrzymujących się, opowiedziała się przyjęciem nowelizacji bez poprawek, co postulowała Komisja Zdrowia. Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Celem nowelizacji, uchwalonej podczas 59. posiedzenia Sejmu, 1 marca 2018 r., na podstawie projektu rządowego, jest wdrożenie usługi e-recepty. E-recepta to jeden z elementów projektu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (platforma P1), która umożliwia usprawnienie obsługi pacjentów, ułatwia dostęp do danych medycznych, a jednocześnie umożliwia przyspieszenie realizacji recept przez pacjenta.

Każdy uprawniony pracownik medyczny będzie mógł wystawić i cyfrowo podpisać e-receptę, która zostanie wprowadzona do systemu elektronicznego. Pacjent otrzyma wydruk recepty, na którym będą widniały wszystkie informacje potrzebne do jej realizacji, w tym kod dostępu i tzw. klucz. E-recepta będzie także dostępna w formie mobilnej (e-mail, SMS). Wystarczy pokazać taką receptę w aptece. Pacjent może także zdecydować się na założenie internetowego konta pacjenta, dzięki czemu wydruk recepty nie będzie mu potrzebny do zakupienia danego leku w aptece. Uzyska receptę bez konieczności udania się do poradni czy do lekarza rodzinnego Będzie mógł się z nim skontaktować drogą elektroniczną czy telefoniczną. Lekarz wystawi taką receptę – szczególnie dotyczy to osób przewlekle chorych – i pacjent będzie mógł w aptece taką receptę zrealizować. Każdy pacjent na życzenie będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny, zawierający dane wypisywane obecnie na recepcie papierowej, czyli nazwę produktu i informacje o dawkowaniu. Wydruku pacjent nie będzie zostawiał w aptece, ale zabierze go ze sobą. Pacjent i personel medyczny będą mieć dostęp do historii wystawianych recept, dzięki czemu zwiększy się jakość i bezpieczeństwo leczenia, a sam proces leczenia będzie lepiej skoordynowany.

Nowela przewiduje też m.in., że elektroniczna dokumentacja medyczna, w tym e-recepty, będzie podpisywana także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, udostępnionego bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa reguluje także kwestie związane z wystawianiem, realizacją i kontrolą recept, w tym wystawianych w postaci elektronicznej, oraz sporządzania przez apteki sprawozdań przekazywanych do Narodowego Funduszu Zdrowia. Nowela modyfikuje ponadto niektóre przepisy odnoszące się do wystawiania zapotrzebowania na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne przez podmioty wykonujące działalność leczniczą.

 

Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami – przyjęta bez poprawek

Na wniosek Komisji Infrastruktury Izba jednomyślnie, 77 głosami, przyjęła bez poprawek nowelizację, uchwaloną podczas 59. posiedzenia Sejmu, 28 lutego 2018 r., na podstawie projektu senackiego.

Ustawa, która zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta, stanowi wykonanie wyroku TK (sygn. akt K 37/13), stwierdzającego niezgodność przepisu ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami z konstytucją i Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r. Nowelizacja obniża osobom niepełnosprawnym opłatę za praktyczną część egzaminu państwowego na prawo jazdy o koszt udostępnienia pojazdu, gdy egzamin nie odbywa się pojazdem wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, ale pojazdem osoby niepełnosprawnej, wymagającej przystosowania pojazdu do rodzaju schorzenia. Ustawa przewiduje ponadto utworzenie strony internetowej z wykazem ośrodków szkolenia kierowców, w dyspozycji których znajdują się pojazdy przystosowane do rodzaju niepełnosprawności.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo wodne – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, głosami 77 senatorów, opowiedziała się za wnioskiem Komisji Środowiska i przyjęła bez poprawek nowelę, uchwaloną na 59. posiedzeniu, 28 lutego 2018 r., z inicjatywy poselskiej.

Prezydent może teraz podpisać ustawę, mającą na celu doprecyzowanie i uzupełnienie obowiązujących przepisów. Przewiduje ona, że do spraw wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie prawa wodnego, czyli 1 stycznia 2018 r., a dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stosować się będzie przepisy obowiązujące przed tą datą. Nowela pozwoli również przedsiębiorcom, którzy nie dotrzymywali warunków udzielonego pozwolenia wodno-prawnego, dotyczących ilości pobieranej wody i jakości odprowadzanych ścieków, zaliczyć na poczet kar rozpoczęte inwestycje środowiskowe.

 

Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 59. posiedzeniu, 1 marca 2018 r., z inicjatywy rządu, rozszerza dostęp do danych z rejestru stanu cywilnego służbom specjalnym, m.in.: ABW, Agencji Wywiadu, CBA czy Służbie Wywiadu Wojskowego, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich ustawowych zadań. Dane te mają być udostępniane za pomocą urządzeń teletransmisji danych po złożeniu 1-razowego wniosku i wyrażeniu zgody przez ministra właściwego ds. informatyzacji, jeżeli podmioty spełnią łącznie wymagane warunki: mają urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się z rejestrem stanu cywilnego, pozwalające na określenie, kto, w jakim zakresie i kiedy wystąpił o dane, posiadają odpowiednie zabezpieczenia, uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania. Zgodę, odmowę albo cofnięcie zgody na udostępnianie danych ma wydawać minister właściwy ds. informatyzacji w drodze decyzji administracyjnej. Nowelizacja zakłada także zmianę polegającą na włączeniu wymienionych służb oraz Służby Ochrony Państwa, Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej i Służby Więziennej do katalogu podmiotów, którym wydaje się odpisy aktu stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych osoby wskazanej przez te służby.

Nowela przewiduje też możliwość zgłoszenia urodzenia dziecka on line. Zgłoszenie będzie musiało zawierać oświadczenie o wyborze imienia dla dziecka. Po zarejestrowaniu urodzenia przez kierownika USC do osoby zgłaszającej urodzenie zostanie odesłany ‒ w formie elektronicznej lub papierowej ‒ odpis aktu urodzenia dziecka oraz powiadomienie o nadanym numerze PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu. Ustawa zakłada także dodanie numerów PESEL rodziców w akcie urodzenia dziecka. Wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy będzie możliwe także w formie dokumentu elektronicznego. Będzie to realizowane z zastosowaniem określonych zabezpieczeń – podpisu elektronicznego czy podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Podmioty mające dostęp do rejestru PESEL będą mogły bezpośrednio informować ‒ w formie pisemnej lub elektronicznej ‒ organy odpowiedzialne za rejestrację danych w tym rejestrze o ich niezgodności ze stanem faktycznym. Przyspieszy to aktualizację danych w rejestrze PESEL.

Wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o przyjęcie ustawy bez poprawek poparło 54 senatorów, 21 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Mniejszość proponowała 6 zmian.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o referendum lokalnym oraz ustawy o referendum ogólnokrajowym

Senat jednomyślnie, 74 głosami, zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy. Upoważnił też senatora Stanisława Gogacza do prezentowania stanowiska Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Projekt przygotowała Komisja Ustawodawcza jako realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 kwietnia 2017 r. (sygn. akt K 10/15),w którym orzeczono, że przepisy ustaw ‒ z 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym i z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym w zakresie, w jakim wyłączają dopuszczalność wznowienia postępowania, są niezgodne z konstytucją. Przepisy te dotyczą sytuacji, kiedy w prasie ‒ w rozumieniu prawa prasowego ‒ są rozpowszechniane materiały dotyczące referendum (plakaty, ulotki, hasła i wypowiedzi lub inne formy prowadzonej kampanii referendalnej), zawierające informacje nieprawdziwe. Każdy, kogo prawa w ten sposób zostały naruszone, ma prawo zwrócić się z tą sprawą do sądu.

Celem projektu nowelizacji jest wprowadzenie możliwości wznowienia postępowania po postanowieniu sądu wydanym w trybie „referendalnym” w sprawach związanych z rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji w wypowiedziach, ulotkach, hasłach w trakcie kampanii referendalnej.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo spółdzielcze

Izba głosami 71 senatorów, przy 2 wstrzymujących się, postanowiła wnieść do Sejmu projekt ustawy. Upoważniła też senator Lidię Staroń do prezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad tym projektem, przygotowanym przez Komisję Ustawodawczą w ramach wykonania wyroku z 16 czerwca 2015 r. (sygn. akt K 25/12) i postanowienia z 15 lipca 2015 r. (sygn. akt S 5/15) Trybunału Konstytucyjnego. TK wskazał na niezgodność z konstytucją przepisu ustawy – Prawo spółdzielcze „w zakresie, w jakim dotyczy zawiadamiania przez ogłoszenie” członków spółdzielni pracy przez jej zarząd o zamiarze podjęcia uchwały o jej przekształceniu. Zakwestionowano przepis w części, która pozwala na to, żeby informację o przekształceniu przekazywać również za pomocą ogłoszenia, co jest sprzeczne z częścią przepisu mówiącą tym, żeby do informacji o przekształceniu dołączyć projekt uchwały o przekształceniu oraz projekt umowy albo statutu przekształconej spółki. TK zakwestionował również przepis, który nie przewiduje żądania ponownej wyceny wpisowego i wpłaconych udziałów członków oraz wniesienia powództwa o ustalenie wartości wpisowego. Zgodnie z projektem aby stworzyć nowy podmiot, jakim jest spółka prawa handlowego, trzeba najpierw zlikwidować spółdzielnię pracy.

 

Uchwała w sprawie uczczenia pamięci Adama Giedrysa w 100. rocznicę jego urodzin

Głosami 60 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Izba podjęła uchwałę, której projekt przygotowała grupa senatorów. Senat oddał w niej hołd uznanemu w świecie astronomowi – samoukowi, społecznikowi, patriocie walczącemu o niepodległą ojczyznę, więzionemu i represjonowanemu przez władze komunistyczne.

Przypomniano, że Adam Giedrys, urodzony w 1918 r., młodość spędził w Wilnie. Od początku wojny był związany ze Związkiem Walki Zbrojnej, a następnie z Armią Krajową. Za działalność tę został odznaczony Medalem Wojska Rządu RP w Londynie. Po wojnie osiedlił się w Szczecinku, gdzie ukrywał się przed Służbą Bezpieczeństwa i NKWD pod przybranym nazwiskiem Edward Błasiński. Został skazany na 5 lat więzienia za przechowywanie broni w drugim procesie członków Bojowego Oddziału Armii (BOA) w Szczecinku.

Pobyt w więzieniach przypłacił ciężkim rozstrojem zdrowia. W trakcie leczenia i długotrwałej rekonwalescencji zrodziło się jego zainteresowanie astronomią. Zbudował pierwszą własną lunetę według pomysłu Galileusza, potem skonstruował 2 teleskopy typu Newtona. Stworzył obserwatorium astronomiczne w Szczecinku. Jego obserwacje 2 gwiazd zmiennych, V 456 Cygnus i DK Pegasus, zostały uznane przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. Jako członek Międzynarodowej Federacji Astronautycznej (IAF), uczestniczył w 21 międzynarodowych kongresach zagranicznych. 15 maja 1971 r. dzięki jego staraniom po raz pierwszy w Polsce miała miejsce wystawa skały księżycowej z misji Apollo 11 z 1969 r.

Adam Giedrys z ogromnym zaangażowaniem krzewił także wiedzę o astronomii wśród młodzieży. Założył w Szczecinku Oddział Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Organizował letnie obozy astronomiczne.

W uchwale Senat uznał postawę i działalność Adama Giedrysa za wzór do naśladowania dla kolejnych pokoleń Polaków oraz zwrócił się do środowisk oświatowo-wychowawczych i naukowych z apelem o popularyzowanie wiedzy o jego postaci i osiągnięciach.

 

Zmiany Regulaminu Senatu

W wyniku głosowań Izba zaakceptowała zmiany Regulaminu Senatu (51 głosów za, 23 – przeciw), odrzucając wcześniej wniosek senatora Bogdana Borusewicza o ich odrzucenie (25 głosów za, 49 – przeciw).

Zmiany Regulaminu Senatu wynikają z ustawy o Sądzie Najwyższym z 2017 r., która przewiduje wybór ławników Sądu Najwyższego przez Senat spośród kandydatów zgłaszanych przez stowarzyszenia, organizacje społeczne, grupę 100 obywateli. Ustawa zobowiązuje Izbę do uregulowania w swoim regulaminie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami złożonymi marszałkowi Senatu przy zgłaszaniu kandydatów na ławników SN.

Zgodnie z nowymi przepisami regulaminu, niezwłocznie po podaniu do wiadomości marszałka Senatu ustalonej liczby ławników Sądu Najwyższego albo po złożeniu wniosku o wybór uzupełniający na senackiej stronie internetowej zostanie udostępniona informacja o przystąpieniu do wyboru ławników. Informacja ma zawierać: liczbę wybranych ławników i określenie ich kadencji ze wskazaniem czy wybór dotyczy pełnej kadencji czy ma charakter uzupełniający, termin i miejsce zgłoszenia kandydatów oraz skutków przekroczenia terminu, wymogi, jakie powinien spełniać kandydat, podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów, procedurę wyboru. Zgłoszenia kandydatów na ławników wraz z dołączonymi dokumentami marszałek Senatu kieruje do Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Komisja po przeanalizowaniu zgłoszeń przedstawia Senatowi listę kandydatów. Izba będzie wybierać ławników w głosowaniu tajnym; senator może opowiedzieć się za wyborem co najwyżej tylu kandydatów, ilu jest wybieranych ławników.

Określono także zasady postępowania z dokumentami kandydatów na ławników, którzy nie zostali wybrani.

 

Uchwała w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

Senat jednomyślnie, 75 głosami, przyjął uchwałę, w której zwraca się do Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Rady, aby w trakcie prac nad unijnym budżetem „przejściowe trudności, przed którymi obecnie stoi Unia Europejska, nie przysłoniły fundamentalnych potrzeb jej obywateli, które są zaspokajane poprzez prowadzenie wspólnej polityki rolnej”. W opinii Izby kluczowe dla realizacji priorytetów stawianych przed przyszłą wspólną polityką rolną jest zapewnienie silnego i w pełni wspólnotowego finansowania tej polityki z budżetu Unii. Proponowane zmiany sposobu finansowania płatności bezpośrednich, polegające na wprowadzeniu współfinansowania z budżetów krajowych, a szczególnie o charakterze dobrowolnym, mogą zagrozić równym warunkom konkurencji. Senat domaga się też zapewnienia równych warunków konkurowania na jednolitym rynku rolno-żywnościowym. Jak napisano w uchwale, „dla realizacji tego celu konieczne jest m.in. odejście od historycznych kryteriów podziału środków na płatności bezpośrednie poprzez ostateczne zakończenie procesu wyrównania poziomu płatności bezpośrednich pomiędzy państwami członkowskimi. Utrzymanie, nadal obowiązującego, niesprawiedliwego systemu dopłat bezpośrednich narusza zasadę niedyskryminacji obywateli ze względu na przynależność państwową oraz narusza zakaz dyskryminacji między producentami wewnątrz Unii”.

W uchwale podkreślono również, że Senat dostrzega potrzebę aktywnej polityki na rzecz stabilizacji rynków rolnych, wzmacniania siły przetargowej producentów rolnych i przetwórców w łańcuchu rynkowym oraz wprowadzania bardziej skutecznych instrumentów zarządzania ryzykiem produkcyjnym i cenowym. Rolnictwo Unii Europejskiej jest obecnie w coraz większym stopniu uzależnione od zmiennych cen produktów rolnych, powiązanych z sytuacją na rynkach globalnych i zmianami klimatu. Ta sytuacja wpływa niekorzystnie na stabilność dochodów rolników, utrudnia długoterminowe planowanie ich działalności i podejmowanie nowych inwestycji, a także zniechęca młodych ludzi do wiązania się z sektorem. Zdaniem Izby wspólna polityka rolna powinna w większym stopniu wspierać dochody małych i średnich rodzinnych gospodarstw rolnych. Gospodarstwa te są istotnym elementem europejskiego modelu rolnictwa i decydują o żywotności społeczno-ekonomicznej wielu obszarów wiejskich poprzez utrzymanie miejsc pracy.

Uchwała, której projekt przygotowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ma być przekazana przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej.

 

Uchwała o współpracy Polski i Węgier w Unii Europejskiej

Senat 48 głosami, przy 24 przeciwnych, podjął uchwałę, w której wyraża wdzięczność węgierskiemu parlamentowi za wezwanie władz tego kraju do poparcia stanowiska Polski w związku ze wszczęciem wobec niej procedury z art. 7. Traktatu o Unii Europejskiej.

W uchwale przypomniano, że 20 lutego 2018 r. węgierski parlament w trybie nadzwyczajnym podjął uchwałę „O wspieraniu Polski wobec presji Brukseli”, w której wezwał rząd węgierski, by poparł stanowisko Polski, nie pozwolił na naruszenie jej praw zagwarantowanych traktatem unijnym i nie uznał takich propozycji, które ograniczałyby korzystanie z praw podstawowych wynikających z jej członkostwa w Unii Europejskiej.

W ocenie Senatu wszczęcie wobec Polski procedury z art. 7 TUE jest nieuzasadnioną i niebezpieczną próbą politycznego nacisku i ograniczenia suwerenności państw narodowych w sprawach, które pozostają w ich wyłącznych kompetencjach.

„Senat zapewnia naszych braci Węgrów o swoim poparciu także dla ich dążeń i działań mających na celu budowę takiej Unii Europejskiej, która jest wspólnotą suwerennych, niepodległych i równych państw, szanujących nawzajem swoje tradycję, kulturę i odrębność” – napisano w uchwale.

Projekt uchwały przygotowała grupa senatorów PiS.

 

Projekt ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności

Za wniesieniem projektu ustawy do Sejmu głosowało 81 senatorów, 1 był przeciw. Senat upoważnił senatora Antoniego Szymańskiego do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Projekt ustawy określa zasady postępowania z żywnością oraz obowiązki sprzedawców żywności w celu przeciwdziałania marnowaniu żywności.

Projekt przewiduje, że za każdy kilogram zmarnowanej żywności sprzedawcy wnosiliby 10 gr opłaty. Opłaty mają być przekazywana do organizacji pozarządowych, które będą mogły przeznaczyć je na zadania związane m.in. z pomocą społeczną, wspieraniem i działalnością charytatywną. W przypadku nieprzekazania opłaty lub przekazania jej w niepełnej wysokości, sprzedawca podlegałby karze od 500 zł do 10 tys. zł. W przypadku gdy opłata nie przekroczy 200 zł, nie trzeba będzie jej wnosić.

Na sklepy o powierzchni powyżej 250 m2, w których przychody ze sprzedaży środków spożywczych stanowią co najmniej 50% przychodów ze wszystkich towarów, nałożono obowiązek zawarcia z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności na cele społeczne. W przypadku jej niezawarcia, na sprzedawcę nakładana będzie kara w wysokości 5 tys. zł. W ciągu 2 lat od ogłoszenia ustawy jej przepisy miałyby zastosowanie do sprzedawców żywności w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2.

Sprzedawcy żywności będą mieli też obowiązek prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności. Kampanie te mają być prowadzone wspólnie z organizacją, z którą sprzedawca zawarł umowę w sprawie nieodpłatnego przekazywania żywności. Na jej prowadzenie będzie można przeznaczyć nie więcej niż 20% środków pochodzących z opłaty.

Projekt ustawy został przygotowany z inicjatywy Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.