Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Gospodarki Narodowej i Innowacyjności zarekomendują Izbie przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz niektórych innych ustaw z 8 poprawkami o charakterze legislacyjnym.
Jak wyjaśnił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Janusz Kowalski, nowelizacja wdraża unijne przepisy dotyczące etykietowania napojów spirytusowych. Reguluje zasady nadzoru nad procesem leżakowania i etykietowania napojów spirytusowych. Nadzór będzie sprawowała Krajowa Administracja Skarbowa i za jej zgodą producent będzie mógł umieszczać informacje o okresie leżakowania (dojrzewania) napoju spirytusowego. Kontrolę spełniania przez napoje spirytusowe wymagań określonych w unijnym rozporządzeniu od resortu rolnictwa przejmie dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), będzie też prowadził rejestry m.in. działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych.Wpisu do rejestru nie będą musieli posiadać przedsiębiorcy mający zezwolenie na obrót detaliczny (np. bary i restauracje), wyrabiający napoje spirytusowe w sposób inny niż w procesie destylacji po fermentacji, od których zapłacono podatek akcyzowy. Za nielegalną produkcję i przetwarzanie alkoholu etylowego i wyrobów tytoniowych ma grozić pozbawienie wolności do 8 lat (obecnie to maksymalnie 3 lata).
Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zaproponowało wprowadzenie poprawek legislacyjnych do rozpatrywanej ustawy. Zastrzeżenia natury konstytucyjnej budził natomiast dodany w trakcie prac sejmowych przepis zmieniający ustawę o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na rzece Odrze. W opinii senackich legislatorów wykracza on poza zakres projektu, ponadto wprowadza zmiany do ustawy, która nie została jeszcze podpisana przez prezydenta ani ogłoszona w Dzienniku Ustaw RP. Propozycję wykreślenia tego przepisu zgłosiła senator Jolanta Hibner, ale wniosek nie uzyskał poparcia połączonych komisji.
Przedstawiciele strony rządowej wyjaśnili zaś, że w tym wypadku zastosowano przesłankę, określoną w zasadach techniki prawodawczej, zgodnie z którą w szczególnie uzasadnionych wypadkach, aby usunąć lukę w prawie, w ustawie zmieniającej można wyjątkowo zamieścić przepisy, regulujące sprawy wykraczające poza zakres ustawy zmienianej.