Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła informacje za 2019 r. na temat działalności: Policji, Biura Nadzoru Wewnętrznego, Służby Ochrony Państwa w zakresie wykorzystania kontroli operacyjnych i informacji stanowiących tajemnice m.in. skarbową, bankową czy zawodową. Senatorowie zapoznali się także z jawną roczną informacją prokuratora generalnego o łącznej liczbie osób, wobec których został skierowany wniosek o zarządzenie kontroli i utrwalania rozmów lub wniosek o zarządzenie kontroli operacyjnej.
Z przedstawionych przez Policję danych wynika, że w 2019 r. zarządzono 8065 kontroli operacyjnych, w tym 6058 w tzw. trybie zwykłym, 1061 w tzw. trybie przypadków niecierpiących zwłoki. Przedłużono ponadto 946 kontroli operacyjnych. Zarejestrowane kontrole operacyjne dotyczyły przede wszystkim przestępczości przeciwko porządkowi publicznemu, mieniu i działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, a także życiu i zdrowiu. W 2019 r. Policja wnioskowała o ujawnienie danych objętych tajemnicą w 530 przypadkach. Sąd wydał postanowienie o udzieleniu informacji stanowiących tajemnicę bankową w 443 przypadkach, tajemnicę ubezpieczeniową – 66, tajemnicę skarbową – 12.
W 2019 r., podobnie jak w 2018 r., Biuro Nadzoru Wewnętrznego i Służba Ochrony Państwa nie korzystały z kontroli operacyjnych.
Prokurator generalny poinformował, że w 2019 r. poszczególne organy wnioskowały o kontrolę operacyjną wobec następującej liczby osób: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego – 206 osób, Centralne Biuro Antykorupcyjne – 384 osoby, Policja – 4416 osób, Służba Kontrwywiadu Wojskowego – 200 osób, Krajowa Administracja Skarbowa – 7 osób, Straż Graniczna – 395 osób, Żandarmeria Wojskowa – 106 osób.
W ocenie senatora Bogdana Borusewicza rozszerzenie uprawnień Służby Ochrony Państwa (SOP) o możliwość korzystania z kontroli operacyjnej było niepotrzebne skoro nie wystąpiła z żadnym wnioskiem. Przedstawiciel Służby Ochrony Państwa przekonywał, że ten środek operacyjny traktowany jest jako ostateczność. Dotychczas SOP dzięki własnej działalności i współpracy z innymi służbami pozyskiwała wystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa informacje, dlatego nie musiała korzystać z tego instrumentu.