Narzędzia:

59. posiedzenie Senatu – drugi dzień

22.02.2023
Fot. Łukasz Kamiński, Kancelaria Senatu

22 lutego 2023 r. zakończyło się 59. posiedzenie Senatu, podczas którego rozpatrzono 8 ustaw. Senatorowie odrzucili 2 ustawy, a do 4 wprowadzili poprawki. Izba podjęła uchwałę w rocznicę agresji Rosji na Ukrainę, dokonano też zmian w składzie komisji senackich.

Ustawy odrzucone przez Senat.

Ustawa o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych (projekt komisyjny) wprowadza zmiany w 19 ustawach, m.in. kodeksach – postępowania administracyjnego i postępowania cywilnego, prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ustawach: o podatku od spadków i darowizn, o lasach, o broni i amunicji. Wprowadza wyjątek od zasady 2-instancyjności postępowania administracyjnego w wypadku decyzji wydanej w pierwszej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił z powodu uwzględnienia w całości żądania strony. Umożliwia organizacjom pozarządowym wytaczanie powództw lub przystępowanie do toczących się postępowań sądowych na rzecz każdego przedsiębiorcy będącego członkiem tej organizacji. Zwiększa kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn dla poszczególnych grup podatkowych i przewiduje 5-letni cykl ich rozliczania. Podnosi też kwotę przychodów (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę), do której możliwe jest prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej. Nowe przepisy umożliwiają ponadto powstawanie budynków mieszkalnych na terenach wielkopowierzchniowych obiektów handlowych i biurowców, a także wprowadzają obowiązek zapewnienia określonej liczby miejsc parkingowych (1,5-krotność liczby mieszkań) i minimalnego udziału powierzchni terenu biologicznie czynnego (25% powierzchni terenu inwestycji mieszkaniowej, co najmniej 50% tego terenu ma być ogólnodostępnym, nieogrodzonym, urządzony obszarem wypoczynku, rekreacji lub sportu). Nowela modyfikuje również zasady uzyskiwania pozwolenia na broń. Określa katalog osób, które będą mogły je uzyskać do celów ochrony osobistej, osób i mienia ze względu na zadeklarowaną „chęć wzmocnienia potencjału obronnego RP”. Uprawnienie to dotyczy funkcjonariuszy Policji, agencji: Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Wywiadu, służb: Kontrwywiadu Wojskowego, Wywiadu Wojskowego, Ochrony Państwa, Więziennej i Celno-Skarbowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, straży: Granicznej i Marszałkowskiej oraz żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych RP, jeżeli mają przydzieloną im broń służbową, a także osoby pełniące służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej co najmniej 2 lata. Nowelizacja zwalnia ponadto posiadających pozwolenie na broń wydane w celu łowieckim z obowiązku przedstawiania co 5 lat orzeczenia lekarskiego i psychologicznego.

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (projekty rządowe i poselski) zakłada m.in. zwiększenie dostępu do lokali wyborczych dla mieszkańców małych miejscowości. Uzasadniając wniosek o odrzucenie noweli kodeksu wyborczego, przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator Krzysztof Kwiatkowski poinformował, że w ocenie konstytucjonalistów narusza ona wskazany przez Trybunał Konstytucyjny 6-miesięczny okres ciszy legislacyjnej przed wyborami, który pod żadnymi warunkami nie może ulec skróceniu. Narusza ona też art. 2 konstytucji zawierający zasadę odpowiedniego vacatio legis i zakaz wprowadzania istotnych zmian w prawie wyborczym w okresie krótszym niż 6 miesięcy między wejściem w życie aktu normatywnego a podjęciem pierwszej czynności przewidzianej kalendarzem wyborczym. Senator Krzysztof Kwiatkowski przypomniał również, że orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego wskazuje, iż przez „istotne zmiany” należy rozumieć takie, których wprowadzenie może mieć wpływ na wynik wyborczy lub na takie elementy jak finansowanie kampanii wyborczych czy członkostwo w komisjach wyborczych. Zakaz wprowadzania zmian w prawie wyborczym w krótkim okresie przed wyborami wynika również z regulacji międzynarodowych – protokołu europejskiej konwencji praw człowieka i rekomendacji Komisji Weneckiej.

Zgodnie z nowelą wójt gminy wiejskiej lub wiejsko-miejskiej ma zapewniać bezpłatny przewóz transportem publicznym, aby umożliwić wzięcie udziału w głosowaniu wyborcom ujętym w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania, jeżeli na obszarze danej gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy lub jeżeli najbliższy przystanek funkcjonującego transportu zbiorowego jest w odległości ponad 1,5 km od lokalu wyborczego. Wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz ten, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat, ma prawo do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego właściwego dla obwodu głosowania. Stały obwód głosowania ma obejmować od 200 mieszkańców (obecnie od 500) do 4 tys. mieszkańców (bez zmian), co powinno zwiększyć liczbę lokali wyborczych i ich dostępność. Nowelizacja wprowadza też zmiany dotyczące okręgowych i rejonowych komisji wyborczych. W ich skład ma wchodzić od 4 do 10 osób „mających wyższe wykształcenie prawnicze oraz dające rękojmię należytego pełnienia tej funkcji” (dotychczas sędziowie) i z urzędu, jako przewodniczący, komisarz wyborczy. Nowelizacja przewiduje ponadto, że czynności obwodowej komisji wyborczej mogą być rejestrowane przez mężów zaufania od chwili podjęcia przez komisję pierwszych czynności aż do podpisania protokołu, a więc również w czasie trwania głosowania; dotychczas było to możliwe do rozpoczęcia głosowania. Do końca następnego dnia po dniu, w którym obwodowa komisja wyborcza przekazała protokół głosowania komisji wyborczej wyższego stopnia, muszą zostać usunięte nagrania z prac komisji. Nowela wprowadza też zmiany w zasadach dopisywania się do spisu przez wyborców oddających głos za granicą. Wyborca, który chce głosować za granicą, najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów będzie mógł złożyć wniosek tylko na piśmie albo przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra spraw zagranicznych lub na adres poczty elektronicznej konsula jako odwzorowanie cyfrowe wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem. Powstanie Centralny Rejestr Wyborców (CRW), mający służyć ustaleniu liczby wyborców, sporządzaniu spisów wyborców i osób uprawnionych do udziału w referendum oraz sprawdzaniu posiadania prawa do wybierania. Dostęp do niego będą mieć wójtowie, Państwowa Komisja Wyborcza i komisarze wyborczy za pośrednictwem Krajowego Biura Wyborczego, minister ds. informatyzacji, minister spraw zagranicznych i konsulowie. Aktualizacji będą dokonywać gminy w ramach zadań zleconych. Wydatki na CRW latach 2022–31 mają wynieść maksymalnie 91,72 mln zł.

Ustawy przyjęte z poprawkami.

Senatorowie uchwalili 26 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy). Senat umożliwił m.in. wydanie polskiego dokumentu podróży cudzoziemcowi, który posiada obywatelstwo określone w akcie wykonawczym wydanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Senatorowie przywrócili 14-dniowy termin na wniesienie odwołania od niektórych decyzji wydawanych na podstawie ustawy o cudzoziemcach zamiast 7-dniowego przyjętego w ustawie.  Izba przywróciła też dotychczasowy 15-dniowy minimalny termin dobrowolnego wyjazdu, który może być orzeczony w decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu. Zdecydowała również o przywróceniu regulacji zawartej w art. 315 ust. 4a ustawy o cudzoziemcach, zawieszającej bieg terminu dobrowolnego powrotu do czasu doręczenia cudzoziemcowi decyzji ostatecznej w innej sprawie. Senatorowie pozostawili dotychczasowy maksymalny okres, na jaki można orzec zakaz wjazdu lub pobytu na terytorium państw obszaru Schengen w wypadku osób, których wjazd lub pobyt może stanowić zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego albo naruszać interes RP; ustawa przewidywała możliwość przedłużenia tego okresu do 10 lat. Przywrócono też przepis przewidujący skutek zawieszający decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu w razie złożenia przez niego wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji wraz ze skargą do sądu administracyjnego. Doprecyzowano przepis stanowiący podstawę do wydania postanowienia o zwolnieniu cudzoziemca ze strzeżonego ośrodka lub aresztu dla cudzoziemców. Kolejna senacka poprawka przewiduje uchylenie możliwości dokonania wpisu danych cudzoziemca do Systemu Informacyjnego Schengen przed wydaniem ostatecznej decyzji. Semnatorowie umożliwili obywatelom Ukrainy, którzy przebywają legalnie na terytorium RP pobieranie, przechowywanie i prezentację dokumentu elektronicznego zawierającego dane dziecka będącego pod władzą rodzicielską tego obywatela Ukrainy. Izba zdecydowała, że nowelizacja wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Nowelizacja dostosowuje prawo do unijnych zmian w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS), mających usprawnić powroty obywateli państw trzecich nielegalnie przebywających na obszarze UE do swoich krajów i odprawy graniczne. Zmiany pozwolą na identyfikowanie obywateli państw trzecich objętych decyzją nakazującą powrót, którzy ukryli się i zostali zatrzymani w innym państwie członkowskim, a w konsekwencji – pomogą zapobiegać nieuregulowanej migracji. Nowelizacja przewiduje też obowiązkowe konsultacje między państwami, jeśli obywatel państwa trzeciego ma ważny dokument pobytowy lub ważną wizę długoterminową przyznaną w jednym państwie członkowskim lub może ją tam uzyskać, a inne państwo członkowskie zamierza dokonać lub już dokonało wpisu do SIS dotyczącego odmowy wjazdu i pobytu. Komendant główny Straży Granicznej uzyskał kompetencje do organizowania dobrowolnych powrotów i przeniesienia cudzoziemca do innego państwa członkowskiego UE.

Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) została przyjęta z 9 poprawkami. Jedna z senackich poprawek przewiduje, że tzw. minimalna odległość elektrowni wiatrowej od zabudowy mieszkaniowej będzie wynosić nie mniej niż 500 m, a nie 700 m, jak proponował Sejm. Kolejna zmiana zakłada, że odległość ta może być jeszcze mniejsza, jeśli po konsultacjach z mieszkańcami rada gminy dopuści w drodze uchwały budowę turbin w odległości mniejszej niż 500 m, ale nie mniejszej niż odległość zasięgu uciążliwych oddziaływań, określonych w odrębnych przepisach. W takim wypadku inwestor będzie musiał opłacać gospodarstwom położonym bliżej niż 500 m opłaty dystrybucyjne, mocową, kogeneracyjną i opłatę OZE, zawarte w rachunkach za energię elektryczną. Kolejna poprawka ma na celu wyłączenie stosowania wymogów w zakresie minimalnej odległości elektrowni wiatrowej od zabudowy mieszkaniowej w odniesieniu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących przed dniem 16 lipca 2016 r. Ustawa przewiduje, że turbiny wiatrowe będą mogły powstawać w odległości minimum 700 m od budynków mieszkalnych, przy spełnieniu szeregu dodatkowych warunków. Będą mogły być lokowane tylko na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). Podstawą dla określania odległości minimalnej – pomiędzy 10-krotnością maksymalnej wysokości turbiny (reguła 10H) a 700 m dla budynków mieszkalnych – będą m.in. wyniki przeprowadzonej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) wykonywanej w ramach MPZP. Władze gminy nie będą mogły odstąpić od wykonania SOOŚ dla projektu MPZP, który uwzględnia elektrownię wiatrową. Ustawa wprowadza też minimalne odległości turbin wiatrowych od linii przesyłowych energii elektrycznej. Jednocześnie całkowicie znosi zakaz budowy budynków mieszkalnych w pobliżu istniejących turbin wiatrowych. Nowela zachowuje zasadę 10H w wypadku parków narodowych, a w wypadku rezerwatów przyrody – limit 500 m. W przypadku innych form ochrony przyrody odległość ma wynikać z decyzji środowiskowej dla konkretnej instalacji. Ustawa utrzymuje zakaz budowy wiatraków na terenach parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów Natura 2000. Nowe przepisy przewidują również, że inwestor zaoferuje co najmniej 10% mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej mieszkańcom gminy, którzy korzystaliby z energii elektrycznej na zasadzie prosumenta wirtualnego. Każdy mieszkaniec tej gminy będzie mógł objąć udział nie większy niż 2 kW i odbierać energię elektryczną w cenie wynikającej z kalkulacji maksymalnego kosztu budowy. Zmiana ustawy jest jednym z 37 kamieni milowych, które Polska ma zrealizować, aby spełnić wymogi wynikające z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i dostać pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy.

Izba wprowadziła 44 poprawki do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy). Senatorowie zdecydowali o wykreśleniu przepisu zmieniającego zasady publikacji przeprosin orzeczonych wyrokiem sądu. Inna z przyjętych poprawek dotyczy uelastycznienia zapisów odnoszących się do postąpienia, czyli kwoty, o jaką zmienia się podczas licytacji komorniczej proponowana cena. Senatorowie uznali, że próg przy licytacjach ruchomości ustalony na 5% ceny wywołania, może być wartością „blokującą” licytację. W wyniku senackiej poprawki próg uelastyczniono w zależności od wartości ruchomości – zasadniczo postąpienie nie mogłoby wynosić mniej niż 5% ceny wywołania, ale w wypadku, gdy wartość ta przekracza 100 tys. zł – wyniesie mniej niż 1% ceny wywołania. Senat zobowiązał także Ministerstwo Sprawiedliwości do przeprowadzenia przeglądu funkcjonowania przepisów nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego i przedstawienia parlamentowi pisemnej informacji o jej skutkach po 3 latach od wejścia w życie znowelizowanych przepisów. Nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego ma przyspieszyć i uprościć postępowania cywilne, szczególnie postępowania uproszczone i w sprawach gospodarczych. Przewiduje m.in., że sądy okręgowe zostaną odciążone od nadmiaru spraw poprzez podniesienie wartości przedmiotu sporu z 75 tys. zł do 100 tys. zł. Sprawami, w których wartość przedmiotu sporu będzie niższa niż 100 tys. zł, zajmą się, działające w danym okręgu, sądy rejonowe. Nowelizacja wprowadza ponadto nowe postępowanie z udziałem konsumentów, mające wzmocnić ich pozycję procesową wobec przedsiębiorców. Takie procedury będzie można zastosować nawet wtedy, gdy przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej. Konsument będzie mógł wytoczyć powództwo również przed sąd właściwy dla miejsca swojego zamieszkania. Nowe przepisy doprecyzowują ponadto kwestie tzw. doręczeń komorniczych, uelastyczniają przebieg posiedzeń przygotowawczych oraz sposób wydawania, uzasadniania i doręczania postanowień wydawanych na posiedzeniach niejawnych. Nowelizacja poszerza też katalog pism stanowiących nadużycie prawa procesowego, które będą pozostawiane w aktach sprawy bez podejmowania dalszych czynności. W ramach usprawnienia negocjacji co do ustalania wynagrodzenia biegłych sądowych nowela pozostawia sądowi swobodę decyzji w sprawach, w których wynagrodzenie biegłego nie będzie przekraczać 5 tys. zł, a jedna ze stron zgodziła się na wynagrodzenie i zapłaciła zaliczkę. Nowe przepisy przewidują ponadto obniżenie opłat komorniczych i powiązanie ich wysokości z rzeczywistymi efektami pracy komornika, aby zwiększyć dostęp wierzycieli do instytucji zabezpieczenia roszczeń pieniężnych przed wszczęciem lub w toku procesu.

Senatorowie uchwalili 50 poprawek do ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej (projekt rządowy). Zmodyfikowano definicję diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego tak, aby obejmowały leczenie wszystkich rodzajów nowotworów, a nie tylko złośliwych lub miejscowo złośliwych, a także aby odnosiły się do przypadków, kiedy każdy lekarz zgłosił podejrzenie nowotworu. Kolejna poprawka wprowadza do opieki onkologicznej również opiekę paliatywną. Izba zdecydowała, że opieka onkologiczna obejmuje diagnostykę onkologiczną, leczenie onkologiczne i monitorowanie. Senatorowie zmodyfikowali też pojęcie specjalistycznego ośrodka leczenia onkologicznego (SOLO) tak, aby był on podmiotem wykonującym działalność leczniczą bez ograniczenia jego rodzaju do stacjonarnego i całodobowego świadczenia zdrowotnego szpitalnego. Zniósł również wymóg, zgodnie z którym SOLO poziomu trzeciego sprawuje nadzór nad realizacją planu leczenia onkologicznego przez SOLO poziomu pierwszego. Ustawa ma na celu powstanie Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO), która zapewni kompleksową opiekę chorym na raka w całym kraju. Każdy pacjent – niezależnie od miejsca zamieszkania – będzie miał zapewnioną opiekę onkologiczną opartą na jednakowych standardach diagnostyczno-terapeutycznych. Etapy leczenia mają przebiegać przy współpracy specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Podmioty, które znajdą się w KSO, będą musiały wyznaczać koordynatora dla każdego pacjenta. Powstanie krajowa infolinia onkologiczna, udzielająca informacji o organizacji opieki onkologicznej w ramach KSO, w tym o możliwości uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej. W skład KSO wejdą specjalistyczne ośrodki leczenia onkologicznego (tzw. SOLO) I, II i III poziomu zapewnienia opieki onkologicznej wraz z centrami kompetencji, ośrodkami satelitarnymi i kooperacyjnymi. Mają one funkcjonować od 1 kwietnia 2024 r. Najbardziej skomplikowane świadczenia medyczne będą udzielane na poziomie wysokospecjalistycznym, złożone świadczenia medyczne na poziomie specjalistycznym, a najprostsze – podstawowym. Kwalifikacja na poszczególne poziomy opieki onkologicznej KSO będzie oparta na kryteriach, odnoszących się m.in. do liczby i kwalifikacji personelu medycznego i potencjału diagnostyczno-terapeutycznego, zapewniającego odpowiednią jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń. Podmioty lecznicze, które nie znajdą się w KSO, nie będą mogły sprawować opieki onkologicznej w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nie będzie to jednak dotyczyło diagnostyki lub leczenia nowotworów krwi, świadczeń dla osób poniżej 18 lat i w ramach przyjęcia w trybie nagłym. Wprowadzony zostanie też obowiązek systematycznego oceniania satysfakcji pacjenta, co umożliwi korektę systemu opieki onkologicznej w sposób, który odpowiada oczekiwaniom pacjentów. Krajowy Ośrodek Monitorujący Krajową Sieć Onkologiczną będzie opracowywał i aktualizował wytyczne w sprawie postępowania diagnostyczno-leczniczego w onkologii również poprzez adaptację zagranicznych opracowań.

Ustawy przyjęte bez poprawek.

Ustawa o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (projekt rządowy) tworzy podstawy prawne do realizacji Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023-2027, co umożliwi ubieganie się o środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Wsparcie będzie skierowane głównie do rolników, ale także do innych obszarów mieszkańców obszarów wiejskich - przedsiębiorców oraz samorządowców. Na realizację Planu Strategicznego Polska otrzymała ponad 25 mld euro. Pomoc będzie udzielana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), z wyjątkiem niektórych interwencji, w wypadku których wsparcia będą udzielać samorządy województw. Składanie wniosków o pomoc w ramach Planu Strategicznego oraz ich rozpatrywanie odbywać się będzie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ARiMR. Według autorów ustawy jej przepisy przygotowano tak, by jak najwięcej środków trafiło do rolników, którzy prowadzą małe i średnie gospodarstwa. Oprócz płatności podstawowej rolnicy mogą dostać także tzw. płatności związane, ONW (z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania) i inne dopłaty, np. z ekoschematów. Dzięki różnego rodzaju dopłatom 97% polskich gospodarstw będzie miało dopłaty na poziomie średniej unijnej.

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) dostosowuje polskie przepisy do prawa unijnego w zakresie jurysdykcji w sprawach małżeńskich i dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej oraz uprowadzeń dzieci za granicę. Przepisy te dotyczą automatycznej wykonalności orzeczeń, porozumień i dokumentów urzędowych objętych rozporządzeniem unijnym, a więc te sprawy będą podlegały w Polsce uznawaniu i wykonaniu bez potrzeby przeprowadzenia specjalnego postępowania. Objęte rozporządzeniem UE tytuły prawne pochodzące z Polski to orzeczenia sądów, m.in. w sprawie o rozwód, separację, o kontakty z dzieckiem czy zarządzenie powrotu dziecka do państwa jego zwykłego pobytu, i ugody zatwierdzone przez sąd. Tytuły prawne z innych państw członkowskich UE to – oprócz orzeczeń w sprawach małżeńskich (rozwód, separacja, unieważnienie małżeństwa) i dotyczących władzy rodzicielskiej – te wydane w trybie pozasądowym, np. zatwierdzone przez notariusza porozumienie stron w sprawie rozwodu. Rozporządzenie umożliwia również sądowi, który orzeka w sprawie powrotu uprowadzonego dziecka, rozstrzygnięcie co do władzy rodzicielskiej, kontaktów i alimentów, co ma przyspieszyć zakończenie sporu. Rozporządzenie dotyczy także zachowania tożsamości dziecka, gdy jest prowadzone postępowanie w sprawie o umieszczenie go w pieczy zastępczej w innym państwie członkowskim niż państwo pochodzenia. Organ innego unijnego państwa może poinformować sąd, który rozważa taką możliwość, o bliskim związku dziecka z danym państwem członkowskim, np. przekazać informacje na temat rodzica, krewnego lub innych osób, odpowiednich do sprawowania opieki nad dzieckiem.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.