Narzędzia:

3 sierpnia 2021 r.

środowisko 03.08.2021

Komisja Nadzwyczajna ds. Klimatu zaproponowała jednogłośnie poprawkę do ustawy o zmianie ustawy − Prawo wodne, analogiczną do zmiany zarekomendowanej wcześniej przez Komisję Środowiska. Poprawka, zgłoszona przez senator Jadwigę Rotnicką, polega na dodaniu w art. 407 prawa wodnego ustępu 5a doprecyzowującego, w jakich przypadkach właściciel urządzeń, do których mają być wprowadzane ścieki przemysłowe, zobowiązany jest wyrazić zgodę. W trakcie dyskusji senatorowie Jolanta Hibner, Magdalena Kochan, Jadwiga Rotnicka,Stanisław Gawłowski i Janusz Pęcherz niezwykle krytycznie ocenili rozpatrywaną nowelizację, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu poselskiego. Pytali m.in., jakie intencje przyświecały wprowadzeniu nowych rozwiązań. Jak wskazywano, nowe regulacje zaprzeczają najważniejszym celom prawa wodnego czyli ochronie środowiska i nie chronią przed wprowadzaniem do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych, zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Z tymi zarzutami nie zgodził się zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Jabłoński. Jego zdaniem nowela we właściwy sposób doprecyzowuje wymogi formalne dotyczące dokumentów, jakie trzeba dołączyć do wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych, zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. W ocenie wicedyrektora poprawka komisji klimatu wykracza poza materię ustawy nowelizującej. Z tym zarzutem nie zgodziło się natomiast Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja prawa wodnego, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu poselskiego, zakłada doprecyzowanie wymogów formalnych w zakresie dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Spełnieniem warunku formalnego będzie zarówno przedstawienie oświadczenia o wyrażeniu zgody właściciela urządzeń kanalizacyjnych na odbiór ścieków, jak również przedstawienie obowiązującej umowy z takim właścicielem. Zmiana w przepisach ma prowadzić „do ułatwienia uzyskania pozwolenia wodnoprawnego w powyższym zakresie przez podmioty korzystające z urządzeń kanalizacyjnych podmiotów trzecich”.

Według projektodawców zaproponowana zmiana nie zablokuje możliwości kontroli, czy ścieki wprowadzane do kanalizacji spełniają normy. Przedsiębiorca wodno-kanalizacyjny może bowiem zablokować przedsiębiorcę chcącego odprowadzać ścieki, jeżeli nie spełnia warunków przyłączenia do sieci. Ponadto, w razie stwierdzenia, że odprowadzane ścieki nie spełniają norm, przedsiębiorca wodno-kanalizacyjny może zamknąć przyłącze kanalizacyjne. Przepisy stanowią też, że w wypadku odmowy przyłączenia do sieci przedsiębiorca mógłby się odwołać do Wód Polskich.

Podczas posiedzenia Komisja Nadzwyczajna ds. Klimatu przyjęła także jednogłośnie stanowisko na temat stanu oraz perspektyw rozwoju sektora gospodarki wodno-ściekowej. Jak stwierdzono w dokumencie, komisja zauważa problem sektora wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie prawidłowej realizacji gospodarki wodno-ściekowej. Jednocześnie wyraża swoje poparcie dla zmian legislacyjnych, które przyczyniają się do ułatwienia procesu spełnienia standardów określonych w przepisach krajowych i Dyrektywie 91/271/EWG (tzw. ściekowej). Do stanowiska załączono szczegółowe uzasadnienie.

Senatorowie wskazują m.in., że mimo wdrażania dyrektywy 91/271/EWG i realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK). dotychczas podjęte działania były niewystarczające z uwagi na stwierdzenie przez Komisję Europejską występowania znaczącej skali naruszeń. Niezgodność dotyczy ok. 81% aglomeracji, co
w konsekwencji spowodować może nałożenie znacznych kar finansowych.  

Komisja dostrzega także zagrożenia dotyczące przyjmowania ścieków przemysłowych, które połączone ze ściekami komunalnymi nie osiągną po procesie ich oczyszczania zgodności z dyrektywą, co dodatkowo w sposób istotny wpłynąć może na stopień naruszeń dyrektywy, a także niebezpieczeństwo dla jakości komunalnych osadów ściekowych, stosowanych również w rolnictwie, z uwagi na zawartość  substancji szkodliwych, takich jak metale ciężkie. W tym kontekście komisja wskazuje na zagrożenia związane zeznacznym i  długotrwałym skażeniom środowiska, wynikające z procedowanej na tym samym posiedzeniu nowelizacji prawa wodnego. Senatorowie uważają, że powinny zostać rozszerzone obowiązki zawarte w aktach prawnych, w tym w prawie wodnym, dotyczące dostawców ścieków przemysłowych, którzy prowadzą działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko naturalne. Powinny również zostać uwzględnione przepisy ułatwiające realizację obowiązków przedsiębiorstw w zakresie kontroli ścieków przemysłowych.

Komisja wyraża też zaniepokojenie przedłużającym się procesem zatwierdzania taryf, które obowiązywać mają na kolejne 3 lata, prowadzonym przez organy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Jak wskazano, znaczna część przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych nie ma zatwierdzonych taryf, co w istotny sposób wpływać może na plany inwestycyjne, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska. Dlatego Komisja Nadzwyczajna ds. Klimatu Senatu wnioskuje o podjęcie pilnych działań zmierzających do zakończenia procesu taryfikowania w celu realizacji zadań w gospodarce wodno-ściekowej.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 18 kwietnia 2024 r.

Obradowały komisje senackie: spraw Unii Europejskiej, edukacji, praw człowieka i praworządności, spraw zagranicznych oraz petycji.

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa