Narzędzia:

Prace w komisjach senackich – 19 marca 2021 r.

legislacja 19.03.2021
Komisje: Infrastruktury oraz Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (fot. Marta Marchlewska-Wilczak, Kancelaria Senatu)

Komisje: Infrastruktury oraz Gospodarki Narodowej i Innowacyjności zapoznały się z informacją na temat „Krajowego Planu Odbudowy” (KPO). Jak podkreśliła przewodnicząca komisji gospodarki narodowej senator Maria Koc, posiedzenie zorganizowano w ramach trwających do 2 kwietnia 2021 r. konsultacji  projektu dokumentu rządowego. Na jego podstawie Polska będzie mogła sięgnąć po środki z Europejskiego Funduszu Odbudowy, będącego odpowiedzią na skutki trwającej od ponad roku pandemii koronawirusa i wywołanej nią recesji, którą odczuły wszystkie kraje. W opinii senator bez tego planu trudno będzie powrócić na ścieżkę rozwoju.

Informację na temat krajowego planu odbudowy wiceminister finansów, funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. Jak przypomniał, idea Planu Odbudowy dla Europy po pandemii pojawiła się już w maju 2020 r., a o jego kształcie przesądziło szczegółowo rozporządzenie Rady z 12 lutego 2021 r. Polska, która otrzyma 58 mld euro (24 mld w formie dotacji, a 34 w formie pożyczek) będzie 4. w kolejności beneficjentem środków z tego funduszu. Wiceminister zaznaczył, że rola każdego państwa członkowskiego w pracach nad planem krajowym polegała na wyodrębnieniu największych wyzwań, ale nie w sposób dowolny, a na podstawie zaleceń sformułowanych przez Komisję Europejską. Krajowy Plan Odbudowy zawiera 5 komponentów, wypracowanych m.in. w ramach rozmów z partnerami społecznymi i samorządami przeprowadzonych w lipcu i sierpniu 2020 r., na podstawie których wpłynęło 1200 projektów pokazujących rzeczywiste potrzeby. Przyjęte komponenty to: odporność i konkurencyjność gospodarki, zielona energia i zmniejszenie energochłonności, transformacja cyfrowa, efektywność, dostępność i jakość ochrony zdrowia, zielona i inteligentna mobilność. Wiceminister Waldemar Buda podkreślił, że w celu wypracowania jak najlepszego dokumentu rządowi zależy na skonsultowaniu go z jak najszerszym gronem partnerów społecznych i samorządowców. Jak poinformował, w pierwszej kolejności w ramach reform dysponowana będzie część dotacyjna środków z KPO, a „część pożyczkowa będzie uzupełniała te reformy w drugim kroku”. Powiedział też, że finansowanie KPO bazuje na tzw. krokach milowych reform, nie zaś jak to do tej pory było – na kosztach projektów. Wiceminister przypomniał, że 22 marca 2021 r. rozpoczynają się wysłuchania publiczne w sprawie KPO, a w konsultacjach, które potrwają do 2 kwietnia, bardzo widoczne jest duże zainteresowanie samorządów. „Do 30 kwietnia mamy czas na złożenie końcowej wersji planu. Chcemy, żeby do 30 kwietnia nasz plan był jak najbardziej uzgodniony z Komisją Europejską” – zaznaczył.

Podczas posiedzenia senatorowie skierowali szereg pytań do wiceministra funduszy i polityki regionalnej. Dotyczyły one zarówno finansowania konkretnych inwestycji w ramach KPO, takich jak zakup taboru kolejowego, inwestycje w infrastrukturę przeciwpowodziową, rewitalizacja zabudowy śródmiejskiej czy terenów górniczych, wsparcie dla wyższych szkół zawodowych czy reforma planowania przestrzennego, jak i kwestii ogólnych, przede wszystkim udziału samorządów w wykorzystaniu środków z tego planu. Senatorowie Wadim Tyszkiewicz, Danuta Jazłowiecka, Artur Dunin  czy Jolanta Hibner wyrażali obawy co do przejrzystości i transparentności konkursów. Pytali, czy przy podziale środków nie dojdzie do takich patologii, jakie – ich zdaniem – miały miejsce podczas dzielenia Funduszu Inwestycji Samorządowych, kiedy pieniędzy nie otrzymały samorządy rządzone przez opozycję czy wielkie miasta. Wiceminister Waldemar Buda wyjaśnił, że Komisja Europejska nie przewidziała udziału samorządów w zarządzaniu i wdrażaniu KPO. W jego ocenie samorządy otrzymają natomiast 60–70% środków z Krajowego Planu Odbudowy. Senatorowie interesowali się też, w jaki sposób zostaną przeprowadzone konkursy na wydatkowanie środków z KPO – na jakich zasadach i w oparciu o jakie kryteria. Senator Adam Szejnfeld pytał o szanse na ratyfikację decyzji w sprawie zasobów własnych przez polski parlament. Odpowiadając, wiceminister Waldemar Buda, że nie widzi zagrożeń dla tego procesu. „Chcielibyśmy jeszcze w tym roku uruchamiać środki dla konkretnych beneficjentów” – stwierdził, podkreślając jednocześnie, że terminy pierwszych konkursów i pierwszego dysponowania środków zależne są od ratyfikacji KPO we wszystkich krajach członkowskich.

Komisja Infrastruktury rozpatrzyła 3 nowelizacje: ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o transporcie drogowym i prawa o ruchu drogowym. Postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do noweli ustawy o transporcie kolejowym i prawa o ruchu drogowym, a nowelizację ustawy o transporcie drogowym poprzeć bez poprawek.

Senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem 4 poprawek do tej nowelizacji – legislacyjnych, zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, i zmiany zgłoszonej przez przewodniczącego komisji senatora Jana Hamerskiego, która rozszerza zakres spraw przekazanych do uregulowania w akcie wykonawczym.

Przedstawiając ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, minister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że częściowo wdraża ona dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 11 maja 2016 r.: 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei, wchodzących w skład tzw. części technicznej czwartego pakietu kolejowego. Stanowi ostatni kluczowy element wdrażania prawa unijnego w zakresie branży kolejowej, implementuje przepisy związane z interoperacyjnością systemu kolei oraz bezpieczeństwem kolejowym w Unii Europejskiej. Nowelizacja zmienia m.in. procedurę homologacji pojazdów kolejowych, zamiast dotychczasowego zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego, wydawanego przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu będzie wydawane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Prezes UTK będzie mógł je również wydać, ale tylko jeśli pojazd będzie użytkowany jedynie na terytorium Polski. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej w ramach kompleksowej obsługi, poprzez platformę informatyczną, będzie umożliwiać zdalne składanie wniosków, np. o wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jednolity certyfikat bezpieczeństwa, i przesyłanie dokumentów. Prezes UTK będzie odpowiedzialny za dopuszczanie do eksploatacji niektórych urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej). Zamiast dotychczasowych certyfikatów bezpieczeństwa w częściach A i B, wydawanych przez tzw. krajowe organy ds. bezpieczeństwa, nowela wprowadza jednolity certyfikat bezpieczeństwa, wydawany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej lub prezesa UTK (dla działalności w Polsce). W ustawie zmieniono ponadto wymagania dotyczące systemów zarządzania bezpieczeństwem, tworzonych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury. Przewoźnicy kolejowi będą mieli obowiązek zapewnienia pomocy i wsparcia psychologicznego (na własny koszt) rodzinom ofiar śmiertelnych wypadków oraz osobom ciężko rannym i ich rodzinom.

Komisja poparła natomiast bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Omawiając ją, wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinformował, że dostosowuje obowiązujące przepisy do wymogów rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej (UE) 2017/2205. Ma umożliwić właściwe przetwarzanie informacji i wymianę komunikatów między punktami kontaktowymi krajów UE, dotyczących zgłoszeń wyników drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych wskazujących poważne lub niebezpieczne usterki. Nowela wprowadza europejski system wymiany informacji o pojazdach użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki wykryte podczas kontroli drogowej. Informacje mają być wysyłane do tego kraju w UE, w którym dany pojazd został zarejestrowany. Wymiana informacji o pojazdach z usterkami będzie się odbywała z wykorzystaniem danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Naruszeń (CEN), czyli systemie informatycznym prowadzonym przez głównego inspektora transportu drogowego. CEN ma zawierać informacje o numerze VIN kontrolowanego pojazdu i wynikach kontroli ujawniającej poważne bądź niebezpieczne usterki, przekazywane przez głównego inspektora transportu drogowego do innych punktów kontaktowych w Unii Europejskiej, właściwych dla kraju rejestracji pojazdu. Nowe przepisy powinny też zapobiegać nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym, wynikającej z różnych poziomów kontroli stosowanych przez państwa członkowskie.

Do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw senackie biuro legislacyjne zaproponowało 2 zmiany redakcyjne. Podczas dyskusji senator Artur Dunin zgłosił 3 poprawki. Pierwsza polegała na zastąpieniu określenia: prędkość elektrycznej hulajnogi zbliżona do prędkości pieszego zwrotem: z prędkością dostosowaną do warunków jazdy. Kolejne 2 zwiększały dozwoloną prędkość e-hulajnóg z 20 do 25 km/h (taka prędkość obowiązuje w większości państw EU), a także umożliwiały poruszanie się nimi w wyjątkowych wypadkach również po drodze, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, ale pod warunkiem jazdy hulajnogą, jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi. Przewodniczący komisji senator Jan Hamerski złożył poprawkę, zgodnie z którą prace inwestycyjne dotyczące oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów byłyby finansowane przez zarządcę dróg, a nie przez gminy.

Bardzo liczne uwagi do ustawy zgłosili przedstawiciele organizacji społecznych. Zwracali uwagę przede wszystkim na pogorszenie, ich zdaniem, bezpieczeństwa na drogach dzieci, osób starszych czy słabowidzących. Z kolei zmiany proponowane przez przedstawiciela Związku Powiatów Polskich dotyczyły głównie zasad usuwania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego.

Poparcie komisji uzyskały 2 poprawki redakcyjne i zmiana senatora Jana Hamerskiego. Poprawki senatora Artura Dunina zostaną zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego (elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące) i urządzeniami wspomagającymi ruch (wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi). Zgodnie z nowymi przepisami hulajnogą elektryczną będzie można poruszać się przede wszystkim na ścieżkach rowerowych z prędkością nie większą niż 20 km/h.


 


 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Spotaknie marszałek Senatu z premierem i ministrami rządu Ukrainy

Premier Denys Szmyhal wraz z delegacją rządową rozmawiał z marszałek Małgorzatą Kidawą-Błońską i przewodniczącymi komisji UE i gospodarki o dalszej współpracy

Wiceprzewodniczący Zgromadzenia Narodowego Wietnamu Tran Quang Phuong w Senacie

Wicemarszałek Michał Kamiński spotkał się w Senacie z wiceprzewodniczącym Zgromadzenia Narodowego Socjalistycznej Republiki Wietnamu Tranem Quang Phuongiem.

Konkurs „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej Polskiej”

Kancelaria Senatu wspólnie z biurami senatorskimi organizuje ogólnopolski konkurs wiedzy o historii i działalności Senatu RP, jego roli w polskim systemie konstytucyjnym, mający przybliżyć funkcjonowanie władzy ustawodawczej.