Narzędzia:

10 marca 2021 r.

zdrowie 10.03.2021

Tematem posiedzenia komisji: Zdrowia oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej były rozwiązania legislacyjne dotyczące restrukturyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie świadczeń szpitalnych, przygotowywane przez resort zdrowia. Informację o planowanej reformie przedstawił wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski.

Podsumowując obrady, przewodnicząca Komisji Zdrowia senator Beata Małecka-Libera podkreśliła, że z dyskusji wynika, iż istnieje fundamentalna różnica w podejściu do tego, w jaki sposób powinien działać system szpitali. Jak podkreśliła, z informacji wiceministra zdrowia wynika, że bardzo istotna jest centralizacja i odgórne zarządzanie, podczas gdy, w jej ocenie, zmiany powinny iść w odwrotnym kierunku i być oparte na zdrowej konkurencji i jakości świadczonych usług. Przewodnicząca Komisji Zdrowia zaproponowała, by zastanowić się, czy resort zdrowia rozpoczyna reformę od dobrej strony: czy najważniejsze jest, kto będzie właścicielem szpitala, czy też raczej należy się zastanowić nad całością systemu opieki zdrowotnej – finansowaniem i organizacją i czy nie należy zmian rozpocząć od projektów ustaw o jakości usług medycznych. Senator Beata Małecka-Libera podkreśliła też, że nie ma zgody partnerów społecznych na centralizację szpitalnictwa. Jak zaznaczyła, resort zdrowia nie prowadzi dialogu z samorządami przy pracach nad tą reformą. Apelowała do wiceministra zdrowia o wykonanie gestu w kierunku organów założycielskich szpitali tak, by samorządy były partnerem, a nie jedynie wykonawcą decyzji.

Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski zaznaczył, że omawiane propozycje mają charakter roboczy i wariantowy. Jak poinformował, reforma ma być wprowadzana w 2022 r., a jej założenia mają być przygotowane do końca marca 2021 r. Podkreślił, że do tej pory rozmowy o reformie zdominowała kwestia zmiany struktury właścicielskiej szpitali, a resort chce wprowadzić zmiany, ponieważ tzw. wielowładztwo nie służy rozwojowi podmiotów leczniczych. Nie służą temu spory kompetencyjne, nieefektywnie wykorzystywana jest również baza. Szpitale w wyniszczający sposób konkurują o personel, zasoby materialne, pacjentów czy kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia. W ocenie resortu obecny system szpitalny utrudnia koordynację opieki nad pacjentem, a to wszystko „spina” pogarszająca się sytuacja finansowa szpitali. Pandemia pokazała, jak trudne jest w tej sytuacji zarządzanie kryzysowe i prowadzenie skoordynowanych działań.

Wiceminister Sławomir Gadomski podkreślił, że dzięki przygotowywanej reformie resort chce osiągnąć spójną politykę w zakresie zabezpieczenia świadczeń oraz oddłużenie lub częściowe oddłużenie szpitali, a także wprowadzić skuteczne mechanizmy restrukturyzacji z planami restrukturyzacji. Poinformował, że proponowane zmiany opierają się na 4 filarach: strukturze właścicielskiej, restrukturyzacji długu, jakości zarządzania szpitalem i certyfikacji kadry zarządzającej, redefinicji sieci szpitali. Jak zaznaczył, resort nie chce odchodzić od sieci szpitali, ale chce poprawy finansowania, zmniejszenia znaczenia ryczałtu, ewaluacji opartej na kryteriach jakościowych i wyróżnienia najlepszych. Wiceminister zdrowia podkreślił też, że na etapie analiz są brane pod uwagę trzy warianty: zmiana struktury właścicielskiej – organizacyjne przekształcenie w spółki, w których Skarb Państwa przejmie część udziałów, a za wniesienie aportu powstałyby dedykowane spółki medyczne; trzeci wariant byłby oparty na ocenie i ewaluacji szpitali i ich restrukturyzacji. W tym wariancie wyodrębnione zostaną trzy grupy szpitali – od najlepszych do najgorszych – o czym decydowałyby wskaźniki finansowe. Najlepsze byłyby wynagrodzone, średnie – objęte restrukturyzacją nadzorowaną centralnie przez Agencję Rozwoju Szpitali, najgorsze – czasowo przejęte na 4–7 lat przez Agencję w celu przekształcenia profilu.

W opinii przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senatora Zygmunta Frankiewicza planowana reforma to „katastrofalne nieporozumienie”. Według niego zmierza ona w chybionym kierunku, a przecież powinno w niej chodzić o upodmiotowienie pacjenta. W ocenie senatora złej sytuacji szpitali nie jest winien rynek i konkurencja. Należałoby natomiast rozważyć wprowadzenie rynku ubezpieczeń zdrowotnych, ponieważ Narodowy Fundusz Zdrowia nie reprezentuje pacjenta.

Podczas dyskusji senatorowie apelowali do wiceministra zdrowia o włączenie samorządowców do prac nad reformą szpitalnictwa, ponieważ mają oni ogromne doświadczenie, potencjał i wyrażają gotowość do współpracy. Jak wskazywali, dobre finansowanie jest podstawą dobrej jakości usług medycznych. Podkreślano też, że konkurencyjność nie jest wrogiem systemu ochrony zdrowia. Według senatorów centralizacja oznacza spadek jakości usług. Zastanawiano też, czy czas epidemii jest najlepszy na wprowadzenie tak ważnej reformy. Podczas posiedzenia krytyczne opinie o planowanej reformie przedstawili także przedstawiciele największych organizacji samorządowych Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich i Unii Metropolii Polskich.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 24 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Prace w komisjach senackich – 23 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Petycji.

Prace w komisjach senackich – 18 kwietnia 2024 r.

Obradowały komisje senackie: spraw Unii Europejskiej, edukacji, praw człowieka i praworządności, spraw zagranicznych oraz petycji.