Senatorowie z Komisji Zdrowia zdecydowali o odrzuceniu ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19, do nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i do ustawy o zawodzie farmaceuty natomiast poparli poprawki.
Nowelizacja określa zasady przyznawania wyższego wynagrodzenia dla tych pracowników służby zdrowia, którym polecono wykonywanie świadczeń w związku z epidemią COVID-19. Zmiana polega na cofnięciu wcześniejszej decyzji Sejmu, który poparł poprawkę Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19, przewidującą, że dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia ma przysługiwać wszystkim, a nie tylko tym skierowanym do pracy, pracownikom ochrony zdrowia zaangażowanym w leczenie chorych na COVID-19 lub podejrzanych o zakażenia.
W ocenie przewodniczącej Komisji Zdrowia senator Beaty Małeckiej-Libery projekt nowelizacji został opracowany jedynie po to, aby nie weszły w życie zaproponowane przez Senat 27 października 2020 r. i przyjęte następnego dnia przez Sejm unormowania korzystne dla pracowników ochrony zdrowia. Senator Beata Małecka-Libera zwróciła też uwagę, że ustawa jest procedowana w sposób bezprecedensowy. Dotychczas nie została opublikowana ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19, którą Sejm przyjął z poprawkami Senatu. Zaznaczyła, że po zmianie strategii walki z koronawirusem bezprzedmiotowy staje się inny zapis ustawy dotyczący środowiska medycznego. Wprowadza on prawo do wypłaty ubezpieczonym 100% wynagrodzenia w czasie pozostawania przez te osoby w izolacji. W myśl nowego rozporządzenia zdjęto jednak z pracowników ochrony zdrowia obowiązek poddawania się kwarantannie z powodu styczności z chorymi na COVID-19 w trakcie wykonywania obowiązków.
Podczas dyskusji senatorowie podkreślali, że rozpatrywana ustawa różnicuje pracowników ochrony zdrowia pod względem wynagrodzenia, co podzieli środowisko medyczne. Zgodzili się z negatywną opinią biura legislacyjnego, że ustawa jest niezgodna z zasadą równości, zapisaną w art. 32 konstytucji.
Zastrzeżeń senatorów nie budziła natomiast ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Postanowili zarekomendować Izbie jej przyjęcie z 3 poprawkami legislacyjnymi, zaproponowanymi przez senackie biuro legislacyjne. Jedna z nich zmienia nazwę Komisji Oceny Wniosków Inwestycyjnych poprzez dodanie wyrazów: „w Sektorze Zdrowia”.
Celem ustawy, jak mówił obecny na posiedzeniu komisji wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski, jest uzależnienie realizacji inwestycji w sektorze zdrowia od uzyskania umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nowe rozwiązania mają zapobiegać nadpodaży niektórych usług medycznych. Wsparcie powinny otrzymywać te przedsięwzięcia, które odpowiadają obecnym i prognozowanym potrzebom zdrowotnym na danym obszarze zgodnie z obowiązującymi mapami potrzeb zdrowotnych. Nowela zakłada m.in., że opinie o celowości inwestycji w wypadku inwestycji o wartości powyżej 50 mln zł będzie wydawał minister zdrowia. Wnioski takie oceniałaby ponadto mająca powstać przy ministrze zdrowia Komisja Oceny Wniosków Inwestycyjnych.
Komisja Zdrowia postanowiła również rekomendować Izbie przyjęcie z 14 poprawkami ustawy o zawodzie farmaceuty. Jak podkreśliła przewodnicząca komisji senator Beata Małecka-Libera, na ustawę czekało środowisko farmaceutyczne. „Możliwości zwiększenia kompetencji i wykorzystania umiejętności farmaceutów, jakie daje nowa regulacja, są niezwykle ważne, a w okresie pandemii szczególnie potrzebne” ‒ oceniła. Poinformowała również o rozmowach senatorów z Komisji Zdrowia na temat nowych przepisów z przedstawicielami organizacji farmaceutów i właścicieli aptek.
Omawiając ustawę, wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski powiedział, że porządkuje ona całość systemu, przenosząc m.in. odpowiednie regulacje z prawa farmaceutycznego i ustawy o izbach lekarskich. Realizuje postulaty zawarte w dokumencie rządowym „Polityka Lekowa Państwa 2018–2022”. Określa zasady uzyskiwania prawa do wykonywania zawodu farmaceuty, będącego samodzielnym zawodem medycznym, a także szkoleń i doskonalenia zawodowego. Ma umożliwić farmaceutom świadczenie dodatkowych usług na rzecz pacjentów, takich jak m.in. przeglądy lekowe, obsługa glukometrów i inhalatorów czy profesjonalne doradztwo w razie drobnych dolegliwości zdrowotnych. Zapewnienie farmaceutom osobnej ustawy dla ich grupy zawodowej pomoże efektywniej wykorzystać potencjał ich samych i aptek jako placówek ochrony zdrowia.
W trakcie dyskusji odnoszono się do przyjętych w toku prac sejmowych zmian, umożliwiających natychmiastowe unieruchamianie na okres do 3 miesięcy aptek czy hurtowni farmaceutycznych z uwagi na uniemożliwienie przez właściciela kierownikowi apteki, punktu aptecznego czy hurtowni należytego wykonywania zadań. Prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska oceniła, że nowe przepisy doceniają rolę farmaceutów w ochronie zdrowia, ale istotne, by mogli oni wykonywać swoje zdania samodzielnie, dlatego postulowała poparcie ustawy w wersji uchwalonej przez Sejm. Reprezentanci pracodawców, organizacji zrzeszających właścicieli aptek i hurtowni farmaceutycznych podkreślali zaś, że wydawanie przez inspektorat farmaceutyczny pod rygorem natychmiastowej wykonalności takich decyzji może skutkować nie tylko utratą zezwolenia na prowadzenie apteki czy hurtowni, ale także bankructwem, a w dalszej perspektywie ‒ likwidacją polskiego rynku aptek, budowanego od 30 lat. Marszałek Tomasz Grodzki powiedział, że ustawa jest oczekiwana i świetna, ale zawiera błędy, dodane w Sejmie. „Nie wpisujmy się w coś, co przyczyni się do pogorszenia stanu polskiej gospodarki” ‒ apelował. Wiceprzewodnicząca komisji senator Agnieszka Gorgoń-Komor zapewniła natomiast, że senatorowie chcą wypracować kompromis, który pogodzi racje obu stron.
W wyniku głosowań komisja opowiedziała się za zmianami o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym i ujednolicającym, zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Poparła również grupę poprawek, zgłoszonych przez senatorów. Dotyczyły one m.in. uzupełnienia zadań farmaceutów w ramach opieki nad pacjentem o przeprowadzanie szczepień ochronnych, obowiązkowego ubezpieczenia OC dla farmaceutów. Senatorowie zaproponowali też, aby wprowadzić najpierw nakaz usunięcia uchybień przez właściciela apteki, punktu aptecznego czy hurtowni w określonym terminie, po którym następowałoby unieruchomienie placówki przez 3 miesiące, a dopiero potem, w wypadku zagrożenia życia lub zdrowia pacjentów, skutkiem była utrata zezwolenia na prowadzenie apteki czy hurtowni. Poparli także poprawkę, likwidującą „klauzulę sumienia” dla farmaceutów sprzedających środki antykoncepcyjne.