Narzędzia:

Zapowiedzi

16 listopada 2004 r.

16 listopada 2004

Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, podczas którego zapoznano się z informacją ministra zdrowia o planowanych zamierzeniach resortu do końca obecnej kadencji parlamentu.

Minister Marek Balicki przedstawił informację na podstawie przygotowanego przez resort zestawienia najważniejszych zadań, planowanych do realizacji do końca kadencji rządu, w zakresie ochrony zdrowia.

W swoim wystąpieniu minister zdrowia nie wykluczył, że realizacja zadań w 2005 r. będzie prawdopodobnie wymagała nowelizacji ustawy z 27 sierpnia br. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Nowe zasady podziału środków finansowych na poszczególne województwa będą wprowadzone dopiero w 2006 r. Projekt rozporządzenia w tej sprawie zostanie przygotowany do końca marca 2005 r. i poddany szerokiej konsultacji do końca czerwca 2005 r.

Minister M. Balicki zapowiedział utworzenie Agencji Oceny Technologii Medycznych, której zadaniem będzie dokonywanie oceny procedur medycznych pod względem efektywności klinicznej i ekonomicznej. Agencja ma rozpocząć działalność w marcu 2005 r.

Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostaną wdrożone zasady tworzenia i monitorowania list osób oczekujących na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Minister M. Balicki podkreślił konieczność stałego monitorowania funkcjonowania ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ma temu służyć wspólna kwartalna ocena ministra zdrowia i prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

W opinii ministra zdrowia, uchwalenie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej ma umożliwić restrukturyzację zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz uruchomić proces przekształceń tych zakładów. Rząd przewiduje uruchomienie pożyczek na procesy restrukturyzacyjne samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przede wszystkim na zaspokojenie należności głównych z tytułu roszczeń pracowniczych, wynikających z tzw. ustawy 203 za lata 2001 i 2002.

W toku dyskusji niektórzy senatorowie wyrażali obawy o zdolność zakładów opieki zdrowotnej do spłaty tych pożyczek, co może podważyć sens planowanych działań sanacyjnych.

Minister M. Balicki podkreślił, że rząd w autopoprawce do projektu wspomnianej ustawy zmienił wcześniejsze stanowisko w sprawie zasady obligatoryjnego przekształcania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej na rzecz przekształceń dobrowolnych.

Kolejnym etapem naprawy funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej ma być rządowa inicjatywa nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zmierzająca do wprowadzenia m.in. zasad tworzenia sieci szpitali otrzymujących środki publiczne oraz zadania z zakresu koordynacji organizacji ochrony zdrowia na terenie województwa.

Zdaniem ministra zdrowia, konieczne są zmiany w gospodarce lekami zmierzające do zmniejszenia udziału pacjentów w kosztach zakupów leków. Należy także zmienić zasady refundacji leków, usprawnić proces rejestracji produktów leczniczych oraz doprowadzić do rozdzielenia tego procesu od ustalania refundacji leków. Te ostatnie oraz wykaz leków refundowanych pozostaną w wyłącznej kompetencji ministra zdrowia. Niezbędne jest wprowadzenie planu naprawczego Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych.

W ramach zadań z zakresu polityki zdrowotnej państwa rząd zamierza m.in. przyjąć Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych, który będzie realizowany wspólnie przez publiczne władze rządowe i samorządowe na podstawie ustawy. Kolejnym zadaniem jest przyjęcie i realizacja na podstawie ustawy Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.

Minister zdrowia zwrócił uwagę na potrzebę podjęcia działań w zakresie ochrony praw pacjenta. Planuje się stworzenie systemu informacji dla pacjentów o zasadach i warunkach korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Resort zamierza przygotować raport: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga", który powinien zainicjować narodową debatę na temat finansowania ochrony zdrowia w Polsce.

Odpowiedzią na zagrożenia związane ze zjawiskiem emigracji personelu medycznego (pielęgniarek i lekarzy) będzie "Raport o problemie migracji personelu medycznego", który stanie się podstawą polityki rządu ograniczającej negatywne skutki migracji zewnętrznej. Wśród podstawowych zagrożeń dla systemu ochrony zdrowia minister M. Balicki wymienił zjawisko korupcji, dlatego ustawowe działania antykorupcyjne są niezbędne.

Projektowane zamierzenia resortu i rządu, podkreślał minister zdrowia, mają być poddane konsultacjom społecznym w dialogu z ugrupowaniami opozycyjnymi.

Senatorowie zwracali uwagę na ograniczenia dostępu pacjentów do świadczeń medycznych, związane z limitami środków finansowych; zagrożenia ucieczką personelu medycznego nie tylko ze względów finansowych, ale także zawodowych. Zwracano uwagę na próby wprowadzania przez niektóre publiczne zakłady opieki zdrowotnej opłat za świadczenia zdrowotne.

Minister M. Balicki stwierdził, iż na gruncie obowiązującego obecnie porządku prawnego opłaty w zakładach publicznych są bezprawne. Podkreślił, że nie jest przeciwnikiem opłat w ogóle. Nie wykluczył wprowadzenia ich w przyszłości. To otworzyłoby możliwości lepszego finansowego planowania

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senatorowie zapoznali się z informacją ministra polityki społecznej o planie działania resortu w roku 2005. Informacje przedstawił minister Krzysztof Pater. Resort w obecnym kształcie działa od 2 maja br. i, jak podkreślił minister, zatrudnia niewiele ponad dwieście pięćdziesiąt osób.

Zadaniem resortu, związanym z koordynacją polityki integracji społecznej, jest realizacja Krajowego Planu Działań na rzecz Integracji Społecznej. Plan będzie realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi, przedstawicielami nauki i z organami samorządu terytorialnego. Zadaniem resortu będzie koordynacja podejmowanych działań. Planowane jest wprowadzenie ustawy, która ma uregulować zasady tworzenia oraz monitorowania i ewaluacji polityki integracji społecznej w Polsce.

Innym ważnym zadaniem jest wspieranie samorządów w tworzeniu lokalnych strategii i rozwiązywania problemów społecznych w ramach zadań publicznych przez nie realizowanych. To także przygotowanie raportu w ramach uczestnictwa w unijnej otwartej metodzie koordynacji udziału Polski w procesie decyzyjnym, odnoszącym się do kwestii społecznych, czy też koordynowanie działań instytucji ubezpieczenia społecznego (ZUS i KRUS) oraz tych instytucji o charakterze samorządowym, które odpowiadają za inne elementy polityki społecznej (świadczenia rodzinne, świadczenia związane z bezrobociem).

W ramach działań związanych z rozwojem społeczeństwa obywatelskiego resort planuje opracowanie narodowej strategii rozwoju trzeciego sektora, w ścisłej współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Ministerstwo Polityki Społecznej, w następstwie decyzji Rady Ministrów, będzie realizować zadania związane z koordynowaniem działań związanych z integracją cudzoziemców w Polsce, wynikających także ze wspólnej polityki Unii Europejskiej.

Minister K. Pater podkreślił konieczność wprowadzenia rozwiązań legislacyjnych w zakresie ubezpieczeń społecznych (ustalenie zasad wypłaty emerytur za środki zgromadzone w otwartych funduszach emerytalnych oraz skorelowanie mechanizmu ustalania wysokości renty dla osób objętych nowym systemem emerytalnym, koncepcją ustalania dla nich emerytury). Po uchwaleniu przez Sejm ustawy modyfikującej system ubezpieczeń rolniczych podjęte zostaną prace wdrożeniowe. Liczba zadań resortu zwiększy się po uchwaleniu przez parlament zmian w ustawie o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Jak poinformował minister polityki społecznej, resort przygotowuje także projekt ustawy o emeryturach pomostowych, który w grudniu br. ma przyjąć Rada Ministrów.

Dotychczasowe prerogatywy PFRON dotyczące decyzji programowych, zostaną przekazane rządowi, PFRON stanie się zaś przede wszystkim instytucją finansową, odpowiedzialną za wypłatę, konkursy, monitorowanie i realizację programów.

Nastąpi przesunięcie środków finansowych z bezpośredniego wspierania zatrudnienia na rzecz wspieranie integracji, edukacji i aktywizacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

W swoim wystąpieniu minister polityki społecznej podkreślił, że w zakresie dostępu do świadczeń rodzinnych nastąpi zrównanie szans rodzin wielodzietnych i rodzin pełnych bądź niepełnych, wprowadzone zostaną także rozwiązania zwiększające ściągalność alimentów od rodziców.

Minister zapowiedział wdrożenie programu wsparcia dożywiania, na który rząd przewiduje przeznaczyć 300 milionów zł w roku 2005 - zdecydowanie więcej niż w latach poprzednich.

Intencją resortu jest również przygotowanie ustawy o domach socjalnych i wspieranie rozwoju służb społecznych, m.in. poprzez przygotowanie ustawy o pracownikach socjalnych.

Na przyszły rok zaplanowano przygotowanie raportu o wdrażaniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, który Rada Ministra musi przedstawić Sejmowi do końca czerwca.

W dyskusji przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator Krystyna Sienkiewicz krytycznie oceniła przedstawiony przez Ministerstwo Polityki Społecznej dokument dotyczący zamierzeń resortu w roku2005, jako napisany oderwanym od życia, bezdusznym, zimnym, biurokratycznym językiem.