Narzędzia:

Zapowiedzi

6 sierpnia 2004 r.

6 sierpnia 2004

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła poprawki zgłoszone do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 116 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jak ustalono, ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz. Do stanowiska komisji zgłoszono 8 wniosków mniejszości; na ich sprawozdawców wybrano senatorów: Zdzisławę Janowską, Olgę Krzyżanowską i Zbigniewa Religę.

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała m.in., że zarekomenduje Izbie, by składka na ubezpieczenie zdrowotne dla duchownych była opłacana przez samych księży. Ponadto zaproponowano przywrócenie przywilejów w opiece zdrowotnej czterem osobom w kraju: prezydentowi, premierowi, marszałkom Sejmu i Senatu, ich rodzinom oraz akredytowanemu w Polsce personelowi konsularnemu i dyplomatycznemu, z którymi Polska zawarła umowy na świadczenie usług medycznych.

Komisja przywróciła także pierwotne brzmienie zapisów z projektu rządowego, dotyczące możliwości refundowania środków antykoncepcyjnych. Według ministra zdrowia Marka Balickiego, przyjęte przez Sejm przepisy regulujące tę kwestię były niepełne: wprawdzie jeden z ustępów artykułu dotyczącego refundacji leków dawał możliwość częściowej refundacji środków antykoncepcyjnych, ale kolejny, zawierający wytyczne do rozporządzenia zawierającego listy leków refundowanych, pomijał te preparaty. Zgodnie z ustawą refundacji podlegają leki podstawowe (ratujące życie i zdrowie) oraz uzupełniające (m.in. wspomagające leczenie). Przyjęta przez Sejm definicja leków uzupełniających nie obejmowała środków antykoncepcyjnych; senatorowie dołączyli je do tej kategorii.

Ponadto przyjęto poprawkę skreślającą artykuł, na mocy którego ewentualna nadwyżka, powstała w wyniku realizacji planu finansowego oddziału wojewódzkiego NFZ, miała być pozostawiona do dyspozycji dyrektora oddziału, z przeznaczeniem na świadczenia zdrowotne.

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zmodyfikowała także zasady algorytmu podziału środków między oddziały wojewódzkie NFZ. Zgodnie z poprawką w podziale jako wskaźnik korygujący ma być brana pod uwagę nie liczba i rodzaj wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych, ale koszty refundacji leków ponoszonych przez oddział funduszu w aptekach poza jego obszarem działania. Pozostałe elementy wzoru podziału środków mają być takie, jak uchwalił Sejm.

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm ustawą w algorytmie miała być brana pod uwagę liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w wojewódzkim oddziale funduszu, ich wiek, płeć i wskaźniki epidemiologiczne. Wzór miał być korygowany przez wskaźniki korzystania z opieki medycznej przez ubezpieczonych poza swoim województwem, a także liczbę i rodzaj wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych.

Komisja postanowiła również, że zarekomenduje poprawkę wykluczającą organizacje świadczeniodawców z grona podmiotów, którym prezes funduszu jest zobowiązany przesłać projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń, zawierający m.in. ich rodzaje, sposób wyceny i warunki ich udzielania. Zgodnie z poprawką, projekt ten będą otrzymywały jedynie Naczelna Rada Lekarska oraz Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych.

Senatorowie przyjęli poprawkę zmieniającą skład Rady NFZ. Zgodnie z propozycją zgłoszoną przez senator K. Sienkiewicz rada nadal będzie liczyć 9 członków. Dwóch ma wskazywać premier, a pozostałych siedmiu premier będzie mianować spośród osób wskazanych przez rzecznika praw obywatelskich (jeden), komisję trójstronną (dwóch), komisję wspólną rządu i samorządu (jeden), ministra zdrowia (jeden), Radę Działalności Pożytku Publicznego (jeden) oraz ministrów obrony narodowej, spraw wewnętrznych i sprawiedliwości (jeden).

Komisja zadecydowała ponadto o zmniejszeniu z 11 do 9 liczby członków rad oddziałów wojewódzkich NFZ.

Akceptacji Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia nie uzyskała natomiast poprawka zmierzająca do podwyższenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości 9% przychodu ubezpieczonego już od 1 stycznia 2005 r.

Rekomendacji komisji nie uzyskała też poprawka podwyższająca podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla pewnej grupy ubezpieczonych - w tym bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz niepobierających zasiłku przedemerytalnego - do 80% wysokości świadczenia pielęgnacyjnego już od momentu wejścia w życie ustawy.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o kosmetykach.

Senatorowie wysłuchali informacji o nowelizacji sejmowej, która była projektem rządowym i zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej, przedstawionych przez zastępcę głównego inspektora sanitarnego Seweryna Jurgielańca, a także zapoznali się z opiniami przedstawicieli UKIE, Głównej Inspekcji Handlowej i Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej. Ponadto uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa harmonizowała przepisy obowiązującej ustawy z przepisami ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Ponadto w ustawie zmieniono zakres definicji producenta, wprowadzono zakaz stosowania w kosmetykach substancji uznanych za rakotwórcze, mutagenne oraz szkodliwych na rozrodczość, zakazano także wprowadzania do obrotu kosmetyków testowanych na zwierzętach oraz wprowadzono obowiązek zapewnienia przez producenta publicznego dostępu do informacji na temat składu kosmetyku.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do sejmowej nowelizacji ustawy o kosmetykach. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznano się także z informacją senatora Z. Religi o społecznym projekcie ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej.

Projekt przygotowany przez grupę ekspercką zakłada utworzenie 6 niezależnych funduszy zdrowotnych zamiast NFZ, podwyższenie składki na ubezpieczenie zdrowotne do 9% oraz wprowadzenie dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych.

Pod projektem społecznym do tej pory zebrano 67 tys. podpisów. W opinii senatora Z. Religi, w obecnym systemie fatalna jest centralizacja Narodowego Funduszu Zdrowia. Dlatego zaproponował on utworzenie 6 samodzielnych funduszy zdrowotnych, które na początku będą mogły działać tylko na terenie określonych regionów, a po 2 latach na terenie całego kraju, co spowoduje konkurencję między nimi.

Od 2007 roku oprócz sześciu funduszy zdrowotnych mogłyby także działać prywatne fundusze zdrowia, do których obywatele oddawaliby swoje pieniądze z obowiązkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne i wymagać bezpłatnego leczenia. Ma to, w opinii senatora Z. Religi, doprowadzić do prawdziwej konkurencji w systemie ochrony zdrowia.

Społeczny projekt zakłada również wprowadzenie dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych, które pozwolą na uzyskanie dodatkowych pieniędzy do systemu oraz rozwój medycyny prywatnej.