Narzędzia:

Zapowiedzi

11 grudnia 2003 r.

11 grudnia 2003

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

Ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego i zawiera ona przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Do reprezentowania stanowiska rządu upoważniony był minister rolnictwa i rozwoju wsi. Senatorowie wysłuchali informacji dyrektor departamentu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bożeny Nowickiej, a także zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa wprowadza przepisy określające właściwość i zadania jednostek organizacyjnych w zakresie określonej przepisami Unii Europejskiej organizacji rynków: owoców i warzyw, chmielu, tytoniu oraz suszu paszowego.

Ustawa precyzuje, że wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych będzie wydawał certyfikaty na chmiel i produkty chmielowe. Będzie również sprawować nadzór nad przetwarzaniem chmielu oraz prowadzić ewidencję chmielu zużytego przez browary. Ustawa wprowadza kary grzywny za wprowadzanie do obrotu chmielu i produktów chmielowych bez certyfikatu.

Przetwórcy mający obecnie zezwolenia na wstępne przetwarzanie surowca tytoniowego będą musieli wystąpić o ponowne przyznanie zezwoleń. Ustawa wprowadza nowe wymagania w zakresie tych zezwoleń, np. wstępne przetwarzanie powinno odbywać się w zakładzie przystosowanym do tego celu.

Ustawa precyzuje także sposób zatwierdzania grup producentów owoców i warzyw oraz przyznawanie pomocy finansowej z tytułu dostarczenia owoców i warzyw do przetwórstwa.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu plenarnym będzie senator Andrzej Anulewicz.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko uczestników seminaryjnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zorganizowanego 29 października br. wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na temat: "Perspektywy pozarolniczej aktywizacji gospodarczej obszarów wiejskich":

"Kierunki dokonujących się zmian na mapie gospodarczej Polski, oraz proces przygotowywania się do realizacji Wspólnej Polityki Rolnej w Unii Europejskiej wskazują na to, że polska wieś wchodzi w czas kolejnych zmian strukturalnych, co stwarza szansę wykorzystania jej własnego potencjału rozwojowego. Wymaga to ogromnego wzrostu aktywności ludzkiej, zdolności samoorganizowania się społeczności lokalnej, a także umiejętności ekonomicznej i prawnej edukacji we współpracy z branżowym doradztwem.

Polską specjalnością w jednoczącej się Europie może być smaczna, bezpieczna żywność produkowana w zgodzie z naturą, ale i również przetwarzana na polskiej wsi, nadrabiającej opóźnienie infrastrukturalne, a przy tym odbudowującej kulturotwórcze funkcje.

Rozwijanie przedsiębiorczości na wsi jawi się więc obecnie obiektywną koniecznością warunkującą zrównoważony rozwój krajów i poszczególnych regionów całej Europy. Racje społeczne, ekonomiczne i ekologiczne oraz konieczność ograniczenia bezrobocia i lepszego wykorzystania zasobów pracy, wraz z podniesieniem jej jakości, wymagają pilnej implementacji sprawdzonego unijnego ustawodawstwa wspierającego pozarolniczą aktywizację gospodarstw polskiej wsi. Dobrze temu służy dziś wreszcie realizacja Programu Pomocy Przedakcesyjnej SAPARD Unii Europejskiej.

Jednak drobna przedsiębiorczość wiejska nie rozwiąże choć części problemów modernizacji polskiego rolnictwa i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich bez skutecznego zastosowania na wsi czynników zewnętrznych pobudzenia aktywności społeczności lokalnych i ich zdolności do kreowania warunków rozwoju gospodarczego, lokalizacji zewnętrznych inwestycji czy rozwoju budownictwa mieszkaniowego.

Zwiększenie konkurencyjności polskiego rolnictwa, tworzenie pozarolniczych źródeł dochodu i rozwój infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich wymagają więc sprawnie funkcjonującego, dopasowanego do potrzeb lokalnych systemu doradztwa i edukacji rolniczej, inwestycyjnej, finansowej i prawnej.

Uczestnicy posiedzenia uznali, iż dziś pozarolniczej aktywizacji obszarów wiejskich może służyć podjęcie następujących kwestii:

  1. Przyspieszenie procesów legislacji w zakresie dostosowania polskiej wsi do realizacji Wspólnej Polityki Rolnej, w tym:

a) rozwoju wiejskiej przedsiębiorczości, m.in. poprzez zmianę ustawy o grupach producentów rolnych i prawa spółdzielczego,

b) finansowej, prawnej, marketingowo-handlowej i bankowej obsługi działalności,

c) funkcjonowania tzw. sprzedaży bezpośredniej na rynki lokalne,

d) ubezpieczeń produkcji i hodowli oraz systemu gwarancji inwestycyjnych,

e) określenie zasad tzw. zatrudnienia sezonowego na wsi.

2) Modernizacja systemu doradztwa rolnego, edukacji rolniczej ustawicznej i sezonowej dostosowanych do standardów unijnych opartych na nowoczesnych metodach i technikach edukacji (komputeryzacja wiejskich bibliotek, tworzenie łączy internetowych, nowelizacja programów nauczania w wiejskich i rolniczych szkołach m.in. poprzez włączenie elementów edukacji ekonomicznej i prawnej, rozwój regionalnych centrów doradztwa i edukacji rolniczej.

3) Włączenie do wojewódzkich strategii rozwoju społeczno-gospodarczego problemów promocji drobnej przedsiębiorczości i handlu, agroturystyki, rękodzieła, chałupnictwa i twórczości ludowej, produkcji żywności ekologicznej, przetwórstwa płodów rolnych oraz różnego rodzaju działalności usługowej wobec sektora rolnego i mieszkańców wsi.

4) Promowanie procesów tworzenia i rozwoju lokalnych organizacji gospodarczych oraz powiatowych centrów przedsiębiorczości kreujących doradztwo dla firm nowo powstałych, szczególnie w zakresie doradztwa ekonomiczno-finansowego, prawnego oraz handlowo-marketingowego.

5) Kontynuowanie realizacji działania I na rozwój infrastruktury technicznej na wsi Programu Pomocy Przedakcesynej SAPARD do końca 2004 roku w oparciu o pożądane pozyskanie środków finansowych niewykorzystanych w pozostałych krajach kandydujących.

6) Wykorzystanie struktury ARiMR w zakresie obsługi europejskich funduszy strukturalnych kierowanych na obszary wiejskie w Polsce.

7) Pilne uruchomienie tzw. IV działania Programu Pomocy Przedakcesyjnej SAPARD w zakresie różnicowania działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.

8) Organizacji w Senacie RP seminaryjnego posiedzenia na temat wypracowania skutecznych metod, zgodnych ze standardami europejskimi, zagospodarowania odpadów zwierzęcych w Polsce.

9) Promowanie ekonomiczne produkcji energii ze źródeł odnawialnych, w które obfituje polska wieś.".