Narzędzia:

Zapowiedzi

3-5 sierpnia 2011 r.

3 sierpnia 2011

3-5 sierpnia 2011 r. odbyło się 82. posiedzenie Senatu.

Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu rządowego, przewiduje m.in.: wprowadzenie elektronicznego monitoringu chuliganów stadionowych, wdrożenie zintegrowanego systemu identyfikacji kibiców, wprowadzenie kar aresztu, ograniczenia wolności albo 3 tys. zł grzywny za posiadanie niebezpiecznych narzędzi, np. noża, maczety, w miejscu publicznym, np. w drodze na mecz, gdy zachodzi podejrzenie, że mogą być wykorzystane przeciw zdrowiu i życiu innych osób, oraz aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie mniejszej niż 2 tys. zł za zasłanianie twarzy podczas imprezy masowej. Zaostrzono też kary za fałszywe alarmy bombowe - ma za to grozić 6-8 lat więzienia. Obecnie sprawcy takich alarmów są karani na podstawie przepisów kodeksu wykroczeń grzywną lub aresztem do 30 dni. Karane ma być także niszczenie lub kradzież infrastruktury, np. trakcji kolejowej, tramwajowej, szyn, sieci elektrycznej, wodociągowej, telekomunikacyjnej. Wprowadzono również możliwość przeprowadzenia tzw. rozprawy odmiejscowionej - zatrzymani chuligani będą sądzeni jeszcze na stadionach, a rozprawy będą się odbywać za pomocą tzw. wideokonferencji.

Ponadto ustawa pozwala na sprzedaż i picie niskoprocentowych napojów alkoholowych zawierających do 3,5% alkoholu podczas imprez masowych, ale tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Naruszenie tego przepisu będzie karane karą ograniczenia wolności albo grzywny nie mniejszej niż 2 tys. zł. Niedozwolona będzie sprzedaż napojów w twardych opakowaniach, wykonanych ze szkła, metalu lub tworzyw sztucznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia.

Nowelizacja zmienia ogółem 11 aktów prawnych. Daje wojewodzie uprawnienie do przerwania imprezy masowej, nakłada kary na kibiców, którzy wtargną na murawę boiska lub przemieszczą się do innych sektorów na stadionie, nakłada też kary na organizatorów imprez masowych za niezapewnienie bezpieczeństwa. Karane też będzie prowokowanie kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu.

Jak podsumował wiceminister spraw wewnętrznych Adam Rapacki, dyskusję podczas obrad "zdominowały tylko dwie kwestie: alkohol i rozprawa odmiejscowiona", podczas gdy "ustawa zawiera bardzo wiele rozwiązań, które pozwolą na poprawę w znaczący sposób bezpieczeństwa na polskich arenach". Zwrócił uwagę m.in. na wprowadzenie możliwości gromadzenia i przetwarzania przez Policję danych dotyczących chuliganów stadionowych, informacji pozyskiwanych z zagranicy na temat tych osób, które mogą zakłócać spokój i bezpieczeństwo. Ustawa wprowadza też pewne możliwości prowadzenia tzw. police screening. Decyzja o przyznaniu akredytacji przy turnieju finałowym będzie należała do UEFA, ale po uzyskaniu od służby policyjnej w konkretnym kraju odpowiedzi na pytanie, czy nie ma przeciwwskazań co do danej osoby. Nowelizacja wprowadza również możliwość udzielenia pomocy funkcjonariuszom Straży Granicznej w zakresie kontroli bezpieczeństwa w portach lotniczych. Funkcjonariusze służb zabezpieczających turniej finałowy będą mieli prawo do dodatkowego wynagrodzenia za ponadnormatywny czas pracy.

Wiceminister sprawiedliwości Zbigniew Wrona wyjaśniał senatorom, co kierowało ministerstwem, które zaproponowało przeprowadzanie rozpraw z użyciem urządzeń technicznych (wideokonferencje). Zapowiedział, że resort planuje pilotażowe przeprowadzanie rozpraw niezwłocznie po wejściu w życie tej ustawy.

Generalny inspektor ochrony danych osobowych Wojciech Wiewiórowski stwierdził, że nowelizacja łączy w sobie przepisy mające charakter incydentalny, czyli obowiązujące tylko w okresie przygotowań do Euro i podczas turnieju finałowego UEFA Euro 2012, z przepisami zmieniającymi ustawę na zawsze. Zawiera kilka przepisów wprowadzających stan nadzwyczajny związany z Euro, rozpoczynający się zaraz po wejściu w życie jej przepisów, i trwający jeszcze kilka miesięcy po zakończeniu turnieju. W czasie obowiązywania tego szczególnego stanu policja uzyska bardzo wiele uprawnień, jakich nie miała wcześniej. W. Wiewiórowski zaznaczył, że jego niepokój budzi przepis przewidujący, że opinia przekazywana w ramach police screening władzom UEFA nie wymaga uzasadnienia ani nie podlega zaskarżeniu. Zmiana, która również budziła niepokój generalnego inspektora ochrony danych osobowych, dotyczyła stworzenia 2 centralnych systemów informacyjnych, zawierających informacje o kibicach. W. Wiewiórowski uznał przepis w swojej obecnej redakcji za niebezpieczny, "ponieważ ani nie określa, jakie dane są gromadzone, ani przez kogo gromadzone, ani w jaki sposób będą wymieniane, ani kto będzie miał do nich dostęp". Wymaga zatem poprawienia, podobnie jak przepis, który mówi o tym, że na bilecie wstępu na stadion będą znajdowały się nie tylko imię i nazwisko kibica, ale również jego numer PESEL.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o wprowadzenie 14 poprawek do ustawy. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaś zaproponowała 13 zmian. Propozycje poprawek złożyli ponadto senatorowie: Piotr Kaleta, Maciej Klima, Tadeusz Gruszka, Jerzy Chróścikowski, Zbigniew Cichoń i Stanisław Piotrowicz.

Łącznie zaproponowano 21 zmian, w wyniku głosowań Izba zaakceptowała 16 z nich. Senatorowie usunęli z ustawy przepisy zezwalające na sprzedaż i spożywanie na imprezie masowej napojów zawierających do 3,5% alkoholu. Dodali przepisy, określające zasady współdziałania systemów identyfikacji uczestników meczów, podmioty będące administratorami danych gromadzonych w systemach oraz zakres gromadzonych i przetwarzanych przez te systemy danych. Izba wprowadziła upoważnienie dla komendanta głównego Policji do gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących terminów i miejsc przeprowadzania imprez masowych innych niż masowe imprezy sportowe. Skróciła do 6 miesięcy termin dla ministra spraw wewnętrznych do wydania aktów wykonawczych określających warunki, jakim powinny odpowiadać różne pomieszczenia przeznaczone do przetrzymywania osób zatrzymanych, tak by te akty wykonawcze mogły wejść w życie przed turniejem UEFA Euro 2012. Uchwalono również poprawki o charakterze formalnym, redakcyjnym i legislacyjnym.

Zmiany wprowadzone przez Senat rozpatrzy teraz Sejm.

Informacja na temat badania okoliczności i przyczyn katastrofy samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem z 10 kwietnia 2010 r., z uwzględnieniem uwag zawartych w końcowym raporcie Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego

Informację przedstawili minister spraw wewnętrznych Jerzy Miller i naczelny prokurator wojskowy gen. Krzysztof Parulski.

Z raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, której przewodniczył szef MSWiA, wynika m.in., że załoga Tu-154M, który rozbił się pod Smoleńskiem, chciała wykonać jedynie próbne podejście do lądowania, nie wykonała jednak automatycznego odejścia, m.in. z powodu braków w wyszkoleniu w 36. specpułku. Komisja stwierdziła m.in., że piloci przewożący najważniejsze osoby w państwie nie ćwiczyli na symulatorach lądowania w skrajnie trudnych warunkach, przy wykorzystaniu systemu TAWS.

Eksperci podkreślili też w dokumencie, że były braki w szkoleniu dotyczącym współpracy załogi pomiędzy sobą, dowódca załogi był więc "nadmiernie obciążony". Wskazali również na nieprawidłowości w wyposażeniu lotniska i pracy rosyjskich kontrolerów, m.in. polska załoga mylnie była informowana, że jest na właściwej ścieżce i kursie. "Ten wypadek mógł się zdarzyć 2, 3, 4, 6 lat temu, bo ta sytuacja trwała" - powiedział minister J. Miller o nieprawidłowościach stwierdzonych przez komisję. "Nie obrazimy się, gdy ktoś naszą diagnozę uzupełni, obrażamy się, gdy ktoś feruje oceny bez szacunku dla faktów, ale tu nie chodzi o nas, tylko o rodziny" - dodał minister. Przyznał, że dawne wojskowe lotnisko w Smoleńsku było zaniedbane, a jego jedyną zaletą było to, że znajduje się blisko Katynia, dlatego korzystały z niego polskie delegacje.

Według komisji, nie było bezpośrednich zewnętrznych nacisków na załogę, by lądowała w Smoleńsku; dowódca Sił Powietrznych gen. Andrzej Błasik w końcowej fazie lotu był w kokpicie Tu-154M, nie ingerował jednak w działanie ani kapitana, ani załogi.

Minister J. Miller, odpowiadając na pytanie senatora Ryszarda Bendera (PiS), który pytał, czy na pewno można wykluczyć zamach, wyjaśnił: "Przeprowadziliśmy analizę i wykluczyliśmy ingerencję sił trzecich". Ujawnił też, że - jak wynika z zebranych danych - rosyjscy kontrolerzy nieprawidłowo sprowadzali do lądowania Iła-76 z rosyjskimi funkcjonariuszami ochrony, który o mało nie rozbił się nad samą płytą lotniska.

Informując senatorów o śledztwie Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie, gen. K. Parulski poinformował, że prokuratura przygotowuje się do sprowadzenia wraku Tu-154M, co będzie znaczącą operacją logistyczną, choć na razie nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Jak powiedział, Polska chce, aby z udziałem naszych specjalistów dokonać oględzin wraku oraz urządzeń samolotowych, będących w dyspozycji rosyjskiego komitetu śledczego. "Nie było to możliwe przed uzyskaniem raportu komisji Millera oraz ekspertyzy firmy ATM dotyczącej polskiej czarnej skrzynki" - podkreślił naczelny prokurator wojskowy. Gen. K. Parulski przypomniał, że o zwrot wraku prokuratura upomniała się już w pierwszym wniosku o pomoc prawną do Rosji z 10 kwietnia 2010 r., ale strona rosyjska odpowiadała, że także potrzebuje wraku jako dowodu w swoim śledztwie.

Gen. K. Parulski zaznaczył, że polska prokuratura skompletowała zespół biegłych, którzy dla potrzeb prokuratorskiego śledztwa przebadają wrak, niezależnie od badań komisji Millera, które dla prokuratury są zwykłym dowodem z dokumentu, nie zaś ekspertyzą biegłego. Prokuratura wojskowa chciałaby, aby takie badania nastąpiły we wrześniu. Chciałaby też, aby na terenie Federacji Rosyjskiej odbyło się przesłuchanie kolejnych kilkunastu rosyjskich świadków przez rosyjskiego śledczego z udziałem polskiego prokuratora. "Zakres przesłuchań będzie zależał od tego, kiedy i jakie dokumenty prześle nam strona rosyjska w ramach pomocy prawnej, o którą się zwróciliśmy" - dodał naczelny prokurator.

Zaznaczył też, że obecnie prokuratura skupia się na weryfikacji procesu szkolenia w 36. specpułku, także w kontekście informacji udzielonej przez komisję ministra J. Millera, że aktualne uprawnienia lotnicze miał tylko jeden członek załogi Tu-154M - technik pokładowy. Prokurator poinformował, że prowadzący śledztwo czekają na 6 opinii: 3 fonoskopijnych od Instytutu Ekspertyz Sądowych (jedna dotyczy rejestratora dźwięku z Tu-154M, druga z polskiego Jaka-40, trzecia - nagrania z wieży w Smoleńsku; 3 kolejne to: opinie genetyczne dotyczące identyfikacji ciał, opinia psychologiczna dotycząca sylwetek psychologicznych członków załogi samolotu oraz opinia z Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, dotycząca nośników elektronicznych zabezpieczonych na Okęciu).

W trakcie debaty senator Leon Kieres (PO) ubolewał, że zapomina się w niej o ofiarach katastrofy. Wspominał tragicznie zmarłych senatorów. Powiedział, że "to, co się dzieje tu i z polskim społeczeństwem", nastraja go pesymistycznie. "Czy musimy, mówiąc sobie prawdę w oczy, używać słów ciężkich i raniących? Czy trzeba cały czas w ten sposób pamiętać o 10 kwietnia 2010 r.?" - pytał.

Senator Alicja Zając (PiS), wdowa po tragicznie zmarłym senatorze Stanisławie Zającu, dziękowała za pamięć o wszystkich, którzy zginęli w katastrofie. "Ta pamięć nie zostanie nigdy zatarta. Na pokładzie leciało wielu ludzi, wszyscy kochali ojczyznę".

Senator Mariusz Witczak (PO) zarzucił kolegom z PiS brak zainteresowania informacją ministra J. Millera. "Zarzut, że PiS wszystko wie, jest niezrozumieniem tej dyskusji" - odpowiedział senator Bohdan Paszkowski (PiS). Argumentował, że raport nie rozwiał wszystkich wątpliwości formułowanych np. w mediach.

"Trudna była dla mnie ta debata. Często powtarzam, że komisja ma jeden cel - odkryć przyczyny, komisja nie jest miejscem na dyskusje polityczne, bo ci ludzie nie myślą w takich kategoriach" - powiedział na zakończenie minister J. Miller. W odpowiedzi na zarzuty o brakach w raporcie pytał retorycznie, dlaczego 34 członków komisji, w tym wiele osób o nazwiskach "ważących w środowisku lotniczym", miałoby się podpisać pod raportem, jeśli nie byłby on oparty na doświadczeniu i logicznym rozumowaniu. "W imię czego? Kogo chcemy oszukać?" - pytał szef MSWiA.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm podczas 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu poselskiego, zmienia przepisy dotyczące stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego i wójta. Ma to skrócić procedurę wygaszania mandatów. Zgodnie z nowelizacją, wygaśnięcie mandatu radnego z powodu śmierci, pisemnego zrzeczenia się mandatu, wyboru na wójta będzie stwierdzać komisarz wyborczy w drodze postanowienia w ciągu 14 dni od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Wygaśnięcie mandatu radnego z powodu utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów, odmowy złożenia ślubowania, naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych funkcji lub działalności oraz niezłożenia w odpowiednich terminach oświadczenia o swoim stanie majątkowym natomiast będzie stwierdzać, tak jak obecnie, organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego (rada gminy, powiatu, sejmik) w drodze uchwały w ciągu miesiąca od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Z kolei wygaśnięcie mandatu wójta z powodu pisemnego zrzeczenia się mandatu, orzeczenia niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w trybie określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na okres co najmniej do końca kadencji oraz z powodu śmierci stwierdzałby komisarz wyborczy w drodze postanowienia w ciągu 14 dni od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Wygaśnięcie mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z powodu: odmowy złożenia ślubowania, niezłożenia w określonych terminach oświadczenia o swoim stanie majątkowym, utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów, naruszenia ustawowych zakazów łączenia funkcji wójta z wykonywaniem funkcji lub prowadzenia działalności gospodarczej nadal będzie stwierdzać rada gminy w drodze uchwały, w terminie miesiąca od dnia wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały 3 zmiany, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaś - 2 poprawki. Wniosek o charakterze legislacyjnym złożył także senator Tadeusz Gruszka.

Dwie spośród poprawek przyjętych przez Senat zmieniają organ właściwy do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego i wójta, burmistrza, prezydenta miasta w wypadku prawomocnego pozbawienia praw publicznych, praw wyborczych, ubezwłasnowolnienia, skazania na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego oraz orzeczenia sądu stwierdzającego utratę prawa wybieralności. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu w takich wypadkach będzie należało do komisarza wyborczego, a nie do rady. Trzecia senacka zmiana przewiduje, że zmienione przepisy mają być stosowane już w trakcie trwającej w dniu wejścia w życie ustawy kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.

Poprawki uchwalone przez Senat musi teraz rozpatrzyć Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o Policji - przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 96. posiedzeniu, 15 lipca 2011 r., na podstawie projektu komisyjnego, zmierza do określenia warunków, jakie powinna spełniać osoba kandydująca do pełnienia służby w Policji, reguluje też podstawowe zagadnienia dotyczące postępowania kwalifikacyjnego wobec kandydatów do służby. Zasadniczą przyczyną zmiany, która zainicjowała wprowadzenie wszystkich pozostałych, był obowiązujący dotychczas wymóg spełniania przez kandydata warunku niekaralności - zarówno braku skazania za przestępstwo, jak i ukarania za wykroczenie. Przepis wykluczał możliwość przyjęcia do służby w Policji wartościowych kandydatów, którzy wskutek popełnienia jakiegokolwiek wykroczenia byli eliminowani z uczestniczenia w naborze. Nowelizacja wprowadza więc rozwiązanie, zgodnie z którym osoba kandydująca do służby w Policji nie może być skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

Dużą część nowelizacji stanowią przepisy regulujące w drodze ustawy zasady przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, określające jego cele oraz ustanawiające preferencje i predyspozycje kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji. Przepisy te przeniesiono z rozporządzenia do ustawy na wniosek skierowany 22 marca 2010 r. przez rzecznika praw obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego. Wspomniany zapis ustawy o Policji zawierał upoważnienie dla ministra spraw wewnętrznych do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego wobec osób ubiegających się o przyjęcie do służby. Uznając racje rzecznika praw obywatelskich i wychodząc im naprzeciw, Sejm uchwalił nowy zapis, w którym określa 8 etapów postępowania kwalifikacyjnego, podmioty uprawnione do prowadzenia tego postępowania, przyczyny odmowy poddania kandydata postępowaniu kwalifikacyjnemu albo odstąpienia od prowadzenia postępowania. Zmieniany przepis zawiera upoważnienie do wydania rozporządzenia i szczegółowe wytyczne co do jego treści.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała przyjęcie nowelizacji z 6 poprawkami. W wyniku głosowań Izba poparła je wszystkie. Złagodzono wymogi dotyczące niekaralności stawiane kandydatom do służby w Policji. Wskazano, który przepis ustawy będzie stanowił podstawę prawną odmowy prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego lub odstąpienia od jego prowadzenia w razie zatajenia lub podania nieprawdziwych danych w kwestionariuszu osobowym. Senat usunął też z ustawy odesłania, które odnosiły się do treści ogłoszenia o postępowaniu kwalifikacyjnym, czyli do materii nieregulowanej w ustawie. Uściślono też przepis przejściowy, stanowiąc, że w już rozpoczętych postępowaniach kwalifikacyjnych w zakresie wymogów dotyczących wykształcenia kandydata stosowane będą przepisy dotychczasowe, w zakresie niekaralności zaś - nowe przepisy. Izba usunęła też zbędne zastrzeżenie i ujednoliciła terminologię ustawy.

Senackie poprawki trafią teraz do Sejmu.

Ustawa o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu rządowego. Ma ona umożliwić zalegalizowanie pobytu jak największej liczbie cudzoziemców nielegalnie przebywających w Polsce. Według danych Urzędu ds. Cudzoziemców, w naszym kraju legalnie przebywa około 97 tys. cudzoziemców, nielegalnie zaś - od 50 do 70 tys. Zgodnie z ustawą, abolicją zostaną objęci cudzoziemcy przebywający w Polsce: nieprzerwanie co najmniej od 20 grudnia 2007 r.; nieprzerwanie co najmniej od 1 stycznia 2010 r., którym odmówiono statusu uchodźcy i orzeczono wydalenie z Polski; wobec których 1 stycznia 2010 r. trwało postępowanie o nadanie statusu uchodźcy wszczęte w związku ze złożeniem kolejnego wniosku w tej sprawie. Zezwolenie na pobyt czasowy dla osób objętych abolicją będzie udzielane na 2 lata, a nie na rok. W trakcie takiego pobytu cudzoziemiec będzie mógł zostać zatrudniony bez zezwolenia, na podstawie umowy o pracę. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2012 r.

Wnioski o udzielenie zezwolenia cudzoziemcy będą mogli składać przez 6 miesięcy po wejściu w życie ustawy. Znowelizowano także przepisy ustawy o cudzoziemcach. Na cudzoziemca, który złoży wniosek o status uchodźcy, nałożono obowiązek stawienia się w ośrodku dla cudzoziemców w ciągu 2 dni od daty przyjęcia wniosku przez właściwy organ. Po zmianach jedynie Straż Graniczna, a nie - jak obecnie - straż i policja, będzie mogła zatrzymać cudzoziemca i umieścić go w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia, a także przedłużyć jego pobyt w tych miejscach.

Ustawa wspomaga dobrowolny pobyt osób o już uregulowanym statusie, urealnia sposób pokrywania kosztów. Pomoc finansowa udzielana z budżetu państwa uchodźcom i osobom ubiegającym się o status uchodźcy, a więc w okresie przejściowym, zostanie urealniona, zwiększona i wzmocni działania preintegracyjne na etapie oczekiwania na decyzję. Tak więc zwiększa się szansę nauczenia się języka i uczęszczania dzieci do szkoły. Ustawa ustala też maksymalny limit wydatków z budżetu w skali roku do 100 mln zł, określa mechanizmy korygujące, które może wprowadzać minister spraw wewnętrznych, jako dysponent tej pomocy.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek. Wniosek poparło 53 senatorów, 37 głosowało przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy - Prawo bankowe

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu rządowego, jest modyfikacja przepisów regulujących zasady i tryb powierzania przez banki wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej podmiotom zewnętrznym, czyli tzw. outsourcing bankowy. Proponowane zmiany mają usunąć bariery i wprowadzić udogodnienia w korzystaniu z instytucji outsourcingu, a jednocześnie zapewnić jego właściwą kontrolę. Przedmiotem ustawy są 2 zmiany: rozszerzenie katalogu osób czy firm, które mogą z tego korzystać, o wspólników spółki cywilnej i rozszerzenie katalogu czynności.

W myśl nowych przepisów, przedsiębiorcy krajowemu lub zagranicznemu może być powierzone wykonywanie pośrednictwa polegającego na: zawieraniu i zmianie umów rachunków bankowych według wzoru zatwierdzonego przez bank, umów kredytów i pożyczek pieniężnych udzielanych osobom fizycznym, w tym także kredytu konsumenckiego, kredytów i pożyczek pieniężnych dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw, umów ugody w sprawie spłaty kredytów i pożyczek, umów dotyczących ustanawiania prawnego zabezpieczenia kredytów i pożyczek, umów o kartę płatniczą, których stroną jest konsument i mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca, przyjmowaniu wpłat; dokonywaniu wypłat i obsłudze czeków związanych z prowadzeniem rachunków bankowych; dokonywaniu wypłat i przyjmowaniu spłat udzielonych przez bank kredytów i pożyczek pieniężnych; przyjmowaniu wpłat na rachunki bankowe prowadzone przez inne banki oraz dyspozycji przeprowadzenia bankowych rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem rachunków bankowych; wykonywaniu czynności zleconych, związanych z emisją i obsługą papierów wartościowych; windykacji należności banku; wykonywaniu innych czynności po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz faktycznych czynności związanych z działalnością bankową.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wniosła o wprowadzenie 2 poprawek, zmierzających do zapewnienia noweli zgodności z przepisami ustawy z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. W wyniku głosowania Izba poparła wprowadzenie tych zmian.

Teraz ustosunkują się do nich posłowie.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 29 lipca 2011 r., na podstawie projektów poselskich, przewiduje, że zadłużeni w walutach obcych będą mogli spłacać kredyty w walucie, w której je zaciągnęli. Zgodnie z ustawą, kredytobiorca zadłużony w walucie obcej, np. w szwajcarskim franku, będzie mógł spłacać raty kredytu, w kasie lub przelewem, walutą bezpośrednio kupioną np. w kantorze lub innym banku. Bank nie będzie mógł żądać w takim wypadku dodatkowych opłat czy prowizji ani aneksów do umowy, jak to się dzieje obecnie. Zmiany obejmą nowe kredyty oraz umowy kredytowe już zawarte, w części niespłaconej do dnia wejścia w życie ustawy. Ponadto w umowie kredytowej będzie musiała zostać zapisana wartość spreadu, po którym bank będzie sprzedawał klientowi walutę. Zlikwidowano też 14-dniowy okres, w którym kredytobiorca musi zgłosić pisemnie bankowi chęć zmiany waluty, w której będzie spłacał ratę. Ustawa ma zacząć obowiązywać po upływie 14 dni od jej ogłoszenia. Na skutek jej wejścia w życie banki będą musiały zmienić wszystkie zawarte umowy kredytowe o kredyt denominowny lub indeksowany w walucie innej niż polska, tak aby umowy te spełniały warunki przewidziane w ustawie.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. W wyniku głosowania Izba poparła wniosek komisji (61 głosów za, 31 wstrzymujących się).

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
oraz ustawy - Prawo bankowe oraz ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw - przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., z przedłożenia poselskiego, dotyczy ustawy, przewidującej, że na wniosek płatnika składek, który w okresie od 1 stycznia 1999 r. do dnia wejścia w życie tej ustawy zgłaszał ubezpieczonego podlegającego obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym, rentowym i wypadkowym ze wskazanego w ustawie tytułu, a jednocześnie pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego z innego tytułu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych umarzał należności z tytułu składek na te ubezpieczenia należne w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w jakim ubezpieczony pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. W świetle przepisów tej ustawy tego rodzaju wnioski mogły być składane do 1 września 2010 r.

Nowelizacja polega na tym, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych zewidencjonuje do 31 grudnia 2012 r. wszystkie składki. W razie uwzględnienia wniosku, złożonego po 1 września 2010 r., czyli po tej dacie nowelizowanej ustawy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zewidencjonuje całość składek na ubezpieczenia emerytalne.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zaproponowała przyjęcie ustawy bez poprawek. Za wnioskiem komisji głosowało 91 senatorów, a 1 wstrzymał się od głosu.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw

Ustawa, uchwalona przez Sejm podczas 97. posiedzenia, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu rządowego, ma umożliwić Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wypłatę należnych świadczeń pracownikom działających w Polsce firm, których upadłość ogłosił sąd w innym kraju UE. Syndyk, likwidator lub inna osoba zarządzająca majątkiem pracodawcy będzie miała miesiąc na przygotowanie i złożenie zbiorczego wykazu pracowników kierownikowi biura terenowego FGŚP. Wprowadzono też przepis, na podstawie którego fundusz będzie mógł umorzyć należności w wypadku, gdy występuje on o zwrot lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub pracodawców, którzy w efekcie likwidacji lub ogłoszenia upadłości firmy przestali prowadzić działalność gospodarczą.

Fundusz będzie mógł ustalić warunki spłaty należności przedsiębiorcom przy założeniu, że pomoc ta nie będzie traktowana jak pomoc publiczna, a także warunki zwrotu należności w wypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, niebędących w trudnej sytuacji ekonomicznej, a pomoc będzie im udzielana na zasadach de minimis, oraz przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej. Fundusz będzie mógł też fakultatywnie umarzać należności, gdy postępowanie egzekucyjne wobec osób fizycznych lub przedsiębiorców, którzy zaprzestali działalności, zostało umorzone w całości z urzędu. Ponadto fundusz będzie mógł zawierać nowe porozumienie z dłużnikiem w sprawie zwrotu wypłaconych świadczeń.

Ustawa zakłada przekształcenie 1 stycznia 2012 r. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w państwowy fundusz celowy, nad którym pieczę ma sprawować minister właściwy do spraw pracy. Wprowadzono też zapis, na podstawie którego pracownik funduszu może zostać oddelegowany do pracy poza siedzibą biura, co zwiąże się z przyszłorocznym przejęciem obsługi funduszu przez marszałków województw.

W noweli wprowadzono zmiany pozwalające funduszowi na przystąpienie do układu, który pracodawcy zawierają z wierzycielami. W tym właśnie zakresie ustawa przewiduje również możliwość elastycznego reagowania funduszu - podczas rewindykacji należności od strony układu fundusz będzie mógł działać w sposób bardziej elastyczny niż do tej pory.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiła wniosek o wprowadzenie 3 poprawek do nowelizacji, poparty przez Izbę w wyniku głosowań.

Dwie poprawki miały charakter redakcyjny. Celem trzeciej jest umożliwienie dyrektorowi Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oddelegowania pracowników do wykonywania pracy w innej miejscowości w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw pracy albo urzędzie obsługującym marszałka województwa.

Do zmian uchwalonych przez Senat musi się teraz ustosunkować Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił nowelizację na podstawie przedłożenia rządowego na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r. Ma ona na celu wdrożenie wyroków Trybunału Konstytucyjnego. Przewiduje m.in. zmiany w sposobie ustalania wysokości dochodu uprawniającego do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Nowe przepisy m.in. uzależniają prawo do świadczenia pielęgnacyjnego od zdolności do samodzielnej egzystencji.

Zmieniono definicję dochodu poprzez wskazanie, że dochodem, na podstawie którego ustalane jest prawo do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, są dochody podlegające opodatkowaniu na mocy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadach tam określonych. W myśl nowych przepisów, dochód rodziny stanowić będzie suma dochodów członków rodziny, czyli przeciętny miesięczny dochód osiągnięty w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy. Proponuje się przeniesienie treści rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie rodzinne do ustawy i określenia tam przesłanek utraty i uzyskania dochodu. W razie utraty dochodu przez członka rodziny podczas ustalania wysokości dochodu nie będzie uwzględniony dochód utracony. Prawo do świadczeń rodzinnych ustalane będzie od pierwszego pełnego miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do utraty dochodu, nie wcześniej jednak niż od miesiąca złożenia wniosku. Gdy dochód rodziny powiększony o uzyskany dochód powoduje utratę prawa do świadczeń rodzinnych, świadczenia nie będą przysługiwały od miesiąca następującego po pierwszym miesiącu, w którym dochód uzyskano. Brany będzie pod uwagę dochód faktyczny, uzyskiwany przez rodzinę w okresie pobierania świadczenia, a nie dochód liczony wstecznie, często obejmujący dochody utracone, zaniżające wysokość środków będących w dyspozycji rodziny w momencie przyznawania i pobierania świadczenia. Prawo do świadczeń rodzinnych przysługiwać będzie rodzinom, w których przeciętny dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza 504 zł, a gdy w rodzinie wychowywane jest dziecko z niepełnosprawnością - 583 zł.

Nowelizacja wyłącza ponadto z ustawy o świadczeniach rodzinnych dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wliczone do dochodu warunkującego prawo rodzinne do stypendiów za wyniki w nauce i w sporcie, z wyłączeniem stypendiów przysługujących na podstawie ustawy o sporcie.

Nowelizacja wprowadza dodatkowy warunek w stosunku do osób, o których mowa w ustawie o świadczeniach rodzinnych, w wypadku świadczeń pielęgnacyjnych. Ma to eliminować nadużycia. Dołączono też negatywne przesłanki prawa do świadczenia pielęgnacyjnego: ustalone prawo do renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w razie zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, uniemożliwienie otrzymania więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego w rodzinie i uniemożliwienie otrzymania z tytułu opieki nad daną osobą więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego. Następna zmiana dotyczy sytuacji, gdy osoba mająca prawo do emerytury lub renty pobiera wyższą rentę rodzinną po zmarłym małżonku. Ujednolicono przepisy dotyczące wypadków, gdy osoba pobierająca rentę lub emeryturę nie ma prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, a osoba mająca prawo do emerytury lub renty, pobierająca po zmarłym małżonku wyższą rentę rodzinną, ze świadczenia pielęgnacyjnego może korzystać.

Nowelizacja wprowadza możliwość przeprowadzania wywiadów w trakcie wypłacania świadczenia pielęgnacyjnego. Zmiana innego przepisu przewiduje, że osoby, u których niepełnosprawność uprawniająca do zasiłku pielęgnacyjnego wystąpiła po 16. roku życia, również będą mogły ubiegać się o to prawo. W nowelizacji znajdą się też przepisy pozwalające na wygaszanie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń w razie śmierci osoby zobowiązanej do ich zwrotu. Kolejna zmiana ma na celu zniesienie obowiązku naliczania ustawowych odsetek od nienależnie pobranych świadczeń, gdy do tego nienależnego pobrania świadczeń doszło w wyniku zmniejszenia wysokości świadczenia alimentacyjnego przez sąd z mocą wsteczną.

Zmiana przepisu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ma na celu ujednolicenie praktyki w zakresie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego w wypadku, gdy osoba uprawniona otrzymała alimenty. W nowelizacji wprowadzono także nowe rozwiązanie w procedurze zatrzymania prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, polegające na wprowadzeniu trybu odwoławczego i realizacji zasady proporcjonalności, co podnosił Trybunał Konstytucyjny. Na podstawie nowych przepisów prawo jazdy zatrzymywane będzie po spełnieniu dodatkowego warunku, czyli w razie powstania zaległości za więcej niż 6 miesięcy. To taki sam okres jak ten, po upływie którego komornik składa wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego. Prawo jazdy nie będzie zatrzymywane także w wypadku, gdy dłużnik alimentacyjny chociażby w 50% wywiązuje się ze zobowiązań alimentacyjnych. Wprowadzono również szczególny tryb postępowania w wypadku zatrzymania prawa jazdy, gwarantujący dłużnikowi alimentacyjnemu możliwość odwołania się od decyzji organu właściwego dla dłużnika, na podstawie której starosta zatrzymuje prawo jazdy tego dłużnika. Do tej pory takiej możliwości nie było.

Nowelizacja przewiduje ponadto utworzenie przez ministra do spraw rodziny centralnego rejestru obejmującego dane dotyczące osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego i wartości udzielonych świadczeń.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zaproponowała przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Izba nie poparła jednak tego wniosku (3 głosy za, 88 - przeciw).

W trakcie debaty wprowadzenie poprawek postulowali natomiast senatorowie: Władysław Ortyl, Alicja Zając, Mieczysław Augustyn i Rafał Muchacki. Senat w wyniku głosowań poparł 2 zmiany. Pierwsza przyjęta poprawka wskazuje, że zaświadczenie o dochodzie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego zawiera informację o wysokości składek na ubezpieczenia społeczne odliczonych od dochodu, a nie od podatku. Na podstawie drugiej zmiany uchylenie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy ma następować w wypadku, gdy dłużnik alimentacyjny przez 6 miesięcy w każdym miesiącu wywiązywał się z zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie mniejszej niż 75% ustalonych alimentów.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., dostosowuje polskie przepisy do unijnej dyrektywy dotyczącej m.in. transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych. Za niewdrożenie tych przepisów w czerwcu 2011 r. Komisja Europejska skierowała przeciw Polsce skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE. W nowelizacji uregulowano warunki zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, w którym świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego jest gwarantowane przez pracodawcę. W myśl nowych przepisów, pracownicze fundusze emerytalne będą mogły przyjmować składki opłacane przez zagranicznych pracodawców będących założycielami lub akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych, które pracują zgodnie z systemem zdefiniowanym lub systemem hybrydowym (kapitałowy z elementem ubezpieczeniowym). Składki te będą przekazywane w całości lub w części na pokrycie tzw. ryzyk biometrycznych (śmierć, niepełnosprawność, długowieczność) lub gwarancji na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie. Aktywa związane z wykonywaniem umowy z zakładem ubezpieczeń na życie nie będą przedmiotem egzekucji skierowanej przeciw zakładowi ubezpieczeń, nie zostaną też objęte postępowaniem układowym ani nie wejdą w skład masy upadłościowej zakładu. Zgodnie z nowelą, pracowniczy fundusz emerytalny będzie mógł wybrać zakład ubezpieczeń na życie, do którego będzie przekazywać składki (całość lub część) pracowników zagranicznych na pokrycie ryzyk o charakterze biometrycznym lub gwarancji wyników inwestycyjnych oraz poziomu świadczeń. W ustawie zawarto też przepisy określające szczegółowo warunki umowy z zakładem ubezpieczeń oraz wskazano przyczyny zerwania tej umowy.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Izba poparła ten wniosek 90 głosami, przy 1 wstrzymującym się.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., z przedłożenia rządu, zmienia przepisy dotyczące warunków przyznania renty z tytułu niezdolności do pracy. Zmiana polega na zniesieniu warunku udowodnienia 5 lat stażu ubezpieczeniowego w ostatnim 10-leciu przez osobę całkowicie niezdolną do pracy, która ma co najmniej 30-letni (kobieta) lub 35-letni (mężczyzna) okres składkowy. Osoby, które mają długi staż opłacania składki emerytalno-rentowej - 25 lat kobiety i 30 lat mężczyźni - będą miały prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy bez względu na to, czy przed upływem 18 miesięcy od dnia ustania ubezpieczenia miały okresy ubezpieczeniowe.

Inna zmiana zawarta w nowelizacji odnosi się do sytuacji, gdy pochówek odbywa się po upływie 12 miesięcy od śmierci, i to z przyczyn niezależnych. Nowy przepis stanowi, że wówczas będzie można ubiegać się o wypłatę zasiłku pogrzebowego.

Nowelizacja zmienia też sposób ustalania kapitału początkowego - zaliczany będzie każdy staż (dotychczas tylko nie krótszy niż 6 miesięcy i 1 dzień). Okres ustalania prawa do emerytury będzie obejmował również okres wcześniejszy, czyli pozostaje tylko data graniczna 1 stycznia 1999 r.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiła wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek, poparty przez Izbę w wyniku głosowania (90 głosów za, 1 wstrzymujący się).

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Senackie poprawki do ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się

Ustawa, uchwalona prze Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., z przedłożenia poselskiego, ma na celu poprawę sytuacji osób głuchych, głuchoniemych oraz głuchoniewidomych, które ze względu na swoją niepełnosprawność mają problemy z komunikowaniem się. Ustawa określa zasady korzystania przez osoby uprawnione z pomocy osoby przybranej w kontaktach z organami i jednostkami administracji publicznej, podmiotami leczniczymi, jednostkami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i straży gminnych oraz jednostkami ochotniczymi. W kontaktach z organami administracji publicznej osoba uprawniona będzie mogła skorzystać z pomocy tłumacza polskiego języka migowego, jeżeli zgłosi takie zapotrzebowanie przynajmniej 3 dni przed terminem realizacji swojej potrzeby administracyjnej.

Nowe przepisy przewidują i określają również zasady dofinansowania kosztów kształcenia osób uprawnionych, członków ich rodzin oraz innych osób mających stały lub bezpośredni kontakt z osobami uprawnionymi w zakresie polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobów komunikowania się osób głuchoniewidomych na różnych poziomach.

Ustawa powołuje także Polską Radę Języka Migowego jako organ doradczy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Na Radę Ministrów nakłada zaś obowiązek corocznego przedstawiania Sejmowi informacji o funkcjonowaniu ustawy w roku poprzednim.

Wprowadzone zostały również zmiany w ustawie z 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w wyniku których do zadań powiatu będzie należało dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika. Szkolenia przewidziane w ustawie będą finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda poinformował senatorów, że oceniając skutki tej regulacji, resort przewidział na realizację jej zadań 8 mln zł.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały 16 poprawek, które w wyniku głosowań uzyskały aprobatę Izby. Zmiany miały na celu doprecyzowanie przepisów ustawy, a także uwzględnienie reguł wynikających z zasad techniki prawodawczej.

Senackie poprawki musi teraz rozpatrzyć Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego - przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 91 głosami, przyjęła tę ustawę w brzmieniu uchwalonym przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Taki wniosek przedstawiły Komisja Obrony Narodowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej.

Znowelizowany przepis ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej umożliwi pośmiertne mianowanie na wyższy stopień wojskowy osób zasłużonych w walkach o niepodległość państwa polskiego lub szczególnie zasłużonych w działalności na rzecz suwerennej i demokratycznej Polski. Mianowanie takie będzie mogło nastąpić tylko raz. Obecnie pośmiertne mianowanie na wyższy stopień wojskowy jest możliwe za zasługi na rzecz obronności państwa wyłącznie w wypadku żołnierza w służbie czynnej, jeżeli jego śmierć miała związek z tą służbą.

Z kolei w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego zrezygnowano z wprowadzonych w 2007 r. regulacji, które nakładały na kombatantów starających się o pomoc pieniężną obowiązek przedstawiania stanowiska kierownika ośrodka pomocy społecznej. Obecnie każdy kombatant, osoba represjonowana, wdowa lub wdowiec po niej ubiegający się o pomoc pieniężną z Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych musi, oprócz wniosku i dokumentów potwierdzających trudną sytuację, przekazać także zaświadczenie od kierownika ośrodka pomocy społecznej z informacją o sytuacji rodzinnej i materialnej, a także zasadności przyznania pomocy. W wypadku braku takiego stanowiska urząd musi o nie wystąpić. W uzasadnieniu do ustawy wskazano, że opinia kierownika jest zbędna, upokarzająca dla wnioskodawców, a jej uzyskanie kosztowne dla administracji.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach

Nowelizację ustawy o orderach i odznaczeniach Sejm uchwalił na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r. Inicjatorem zmiany zasad nadawania odznaczeń wojskowych o charakterze pamiątkowym, będących nagrodą za nienaganną służbę w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami kraju ("Gwiazd"), był prezydent Bronisław Komorowski.

Obecnie co najmniej za jeden dzień nienagannej służby w polskich kontyngentach wojskowych lub w ramach operacji wojskowej poza granicami państwa nadawane są odznaczenia pamiątkowe mające w nazwie wyraz "Gwiazda". Najbardziej znane są "Gwiazda Iraku" i "Gwiazda Afganistanu". Odznaczenia te mogą otrzymywać żołnierze, policjanci, funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz cywile. Nowela rozszerza ten katalog o żołnierzy pełniących służbę poza kontyngentami, ale w międzynarodowych strukturach wojskowych, a także o załogi wojskowych samolotów i funkcjonariuszy BOR, jeśli wykonywali zadania w rejonie operacji polskich żołnierzy lub działania polskiego kontyngentu. Ustawa przewiduje też, że prezydent w drodze rozporządzenia będzie mógł ustanawiać gwiazdy nie tylko właściwe dla danego polskiego kontyngentu wojskowego, ale i dla sposobu jego działania.

Zmienił się też termin, w którym będą nadawane gwiazdy. Prezydent będzie mógł nimi odznaczyć do 31 grudnia 2013 r. tych, których obejmą nowe przepisy, a nie zostali nagrodzeni przed ich wejściem w życie.

Komisja Obrony Narodowej zaproponowała wprowadzenie do ustawy 4 poprawek. Pierwsza z nich mówi, że pamiątkowe odznaczenie wojskowe "Gwiazda" ma być nadawane członkom załóg, a nie załogom samolotów wojskowych. Druga poprawka wprowadza wytyczne do wydania rozporządzenia prezydenta, aby zapewnić konstytucyjność przepisów. W poprawce trzeciej komisja zaproponowała skreślenie zapisu wyłączającego przepisy dotyczące nadawania gwiazd "albo za nienaganne wykonywanie zadań", uznając to wyłączenie za niezgodne z przesłankami nadawania odznaczenia. Poprawka czwarta dotyczy terminu nadawania odznaczenia. W wyniku głosowania Izba jednomyślnie, 91 głosami, przyjęła ustawę wraz z tymi poprawkami. Teraz ustosunkują się do nich posłowie.

Senat nie uchwalił poprawek do ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
oraz niektórych innych ustaw

Nowelizację ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości Sejm uchwalił podczas 97. posiedzenia, 28 lipca 2011 r., na podstawie 3 projektów - poselskich i senackiego. Nowela przewiduje m.in. zmianę zasad: wnoszenia podwyższonych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, udzielania bonifikat z tytułu użytkowania wieczystego oraz przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Zgodnie ze znowelizowanymi zapisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej będzie aktualizowana nie częściej niż raz na 3 lata, a nie - jak obecnie - raz w roku. Jeśli wysokość opłaty rocznej przewyższy dwukrotnie wysokość dotychczasowej stawki, to można będzie rozłożyć ją na raty. Użytkownik wieczysty wniesie opłatę roczną w wysokości odpowiadającej dwukrotności dotychczasowej opłaty, nadwyżka zaś zostanie rozłożona na dwie równe części, które powiększą opłatę roczną w ciągu następnych 2 lat. Opłata roczna w trzecim roku będzie równa kwocie wynikającej z aktualizacji. Doprecyzowano także tryb postępowania w wypadku zażądania przez użytkownika wieczystego dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.

Z kolei zmienione przepisy ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości dają prawo ubiegania się o przekształcenie użytkowania wieczystego we własność osobom fizycznym i prawnym, które 13 października 2005 r. były użytkownikami wieczystymi. Obecnie prawo to przysługuje osobom mającym prawo użytkowania wieczystego mieszkań, garaży, gruntów przeznaczonych na cele rolne. Przekształceniu nie będą podlegały nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste Polskiemu Związkowi Działkowców i podmiotom będącym własnością gminy lub Skarbu Państwa, a także te, wobec których toczy się postępowanie administracyjne, mające na celu nabycie nieruchomości lub jej części pod inwestycję celu publicznego. W wypadku nieruchomości wielorodzinnych z wnioskiem o przekształcenie będą mogli wystąpić współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę. Jeżeli jeden z nich zgłosi sprzeciw wobec wniosku, właściwy organ wstrzyma postępowanie. Obecnie wniosek o uwłaszczenie muszą złożyć wszyscy lokatorzy. Ponadto nowela przewiduje, że w wypadku gruntów Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste bonifikata od opłaty za przekształcenie będzie wynosić 50%, ale może też być większa.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o wprowadzenie do ustawy poprawki, polegającej na usunięciu z ustawy przepisu zmieniającego obowiązujące regulacje dotyczące aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji także zaproponowała zmianę. Miała ona na celu obniżenie z co najmniej 50% na co najmniej 25% udziałów warunkujących możliwość wystąpienia przez współużytkowników wieczystych z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. W trakcie debaty senatorowie Władysław Dajczak i Władysław Ortyl zaproponowali m.in. przekształcenie z mocy prawa, z dniem wejścia w życie tej ustawy, prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości i zniesienie instytucji użytkowania wieczystego.

W wyniku głosowań żadna z poprawek nie uzyskała poparcia Izby. Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 59 senatorów, 14 - przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił ustawę podczas 97. posiedzenia, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu poselskiego. Znowelizowane przepisy umożliwią najemcom wykup mieszkań stanowiących własność towarzystw budownictwa społecznego i spółdzielni mieszkaniowych wybudowanych z udziałem kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego lub Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach rządowych programów popierania budownictwa mieszkaniowego. Będą oni mogli wykupić wynajmowane mieszkanie po cenie rynkowej pomniejszonej o zwaloryzowany wkład własny, czyli tzw. partycypację. Zwykle wynosiła ona 20-30% wartości lokalu. Przeniesienie własności mieszkania przez towarzystwo budownictwa społecznego będzie możliwe wyłącznie na rzecz osoby, która jednocześnie wynajmuje to mieszkanie i jest stroną umowy w sprawie partycypacji w kosztach jego budowy. Czasami zdarzało się, że w kosztach partycypował ktoś inny niż najemca. Wyodrębnienie lokalu nie może nastąpić przed upływem 5 lat od dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku. Decyzję o wyodrębnieniu będzie podejmować zgromadzenie wspólników, walne zgromadzenie akcjonariuszy albo walne zgromadzenie.

Jak podkreślił sprawozdawca komisji gospodarki senator Andrzej Owczarek, część pieniędzy uzyskanych w wyniku sprzedaży mieszkań TBS trafi do BGK, "co pozwoli na udzielenie znacznego zastrzyku finansowego, jeśli chodzi o budowę mieszkań TBS i socjalnych". Pozostała część pieniędzy zostanie przekazana do funduszu dopłat i TBS.

Komisja Gospodarki Narodowej rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy wraz z 2 poprawkami, określającymi zasady wyodrębnienia lokali wybudowanych na wynajem przez spółdzielnie mieszkaniowe. Podczas debaty senator A. Owczarek zaproponował zmianę, mającą na celu usunięcie z przepisu fragmentu niezawierającego normy prawnej. Za przyjęciem ustawy z tymi poprawkami głosowało 91 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu.

Senackie poprawki trafią teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary ustaw - przyjęta bez poprawek

Izba, zgodnie z rekomendacją Komisji Gospodarki Narodowej i Komisji Środowiska, przyjęła tę nowelę bez poprawek. Stanowisko takie poparło 63 senatorów, 30 wstrzymało się od głosu.

Sejm uchwalił nowelę na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Wprowadza ona sankcje karne za zanieczyszczanie morza przez statki zrzucające substancje zanieczyszczające, określone w załączniku do konwencji Marpol 73/78 (olej lub inne szkodliwe substancje ciekłe, np. chemikalia). Popełnienie takiego czynu ma być uznawane za przestępstwo, jeśli zostało dokonane umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania, i będzie podlegało sankcjom karnym. Za umyślne usuwanie substancji zanieczyszczających ze statku będzie groziło pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat, za nieumyślne działania zaś będzie groziła grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat. Karę będzie można nałożyć na armatora statku, załadowcę, kapitana lub członka załogi, a także inne osoby, które spowodowały zanieczyszczenie wód morskich.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

Izba jednomyślnie, 92 głosami, przyjęła tę ustawę wraz z 19 poprawkami. Najważniejsze z nich dotyczą kwestii egzaminu kończącego kurs ADR, m.in. określono zasadę jego przeprowadzania, doprecyzowano, że koszty wynagrodzenia komisji egzaminacyjnej ponosi podmiot prowadzący kurs, w którego ośrodku szkolenia przeprowadzono egzamin. Zdecydowano, że w ustawie powinny się znaleźć przepisy regulujące warunki lokalowe, w jakich będzie przeprowadzany egzamin, a w akcie wykonawczym do ustawy - uregulowania dotyczące składu komisji egzaminacyjnej, sposobu jej działania, trybu powoływania, kwalifikacji osób wchodzących w jej skład oraz ich wynagradzania. Kilka poprawek koryguje nieprawidłowe odesłania.

Ustawa, uchwalona na podstawie projektu rządowego podczas 97. posiedzenia Sejmu, 28 lipca 2011 r., reguluje problematykę krajowego i międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, realizowanego za pośrednictwem transportu drogowego, kolejowego i żeglugi śródlądowej. 1 stycznia 2012 r. zastąpi ustawę z 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych i ustawę z 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych. Głównym celem ustawy jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa regulującego przewóz towarów niebezpiecznych do przepisów unijnej dyrektywy, dotyczącej transportu lądowego towarów niebezpiecznych, z uwzględnieniem europejskiej umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), regulaminu dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), europejskiej umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN).

Ustawa określa organy i jednostki realizujące zadania związane z przewozem towarów niebezpiecznych, w szczególności zadania dotyczące nabywania uprawnień do przewozu towarów niebezpiecznych, szkolenia osób realizujących przewóz tych towarów, prowadzenia rejestrów i ewidencji wydawanych dokumentów, w tym zaświadczeń ADR, świadectw eksperta ADN, świadectw dopuszczenia pojazdu ADR, świadectwa dopuszczenia statku ADN. Szkolenia i egzaminy będą przeprowadzać marszałkowie województw.

Określono także obowiązki uczestników przewozu towarów niebezpiecznych i wymagania osób stawiane osobom wykonującym czynności związane z tym przewozem.

W ustawie uregulowana została również kwestia kar pieniężnych za naruszenie określonych w niej obowiązków. Wykaz naruszeń zawiera załącznik do ustawy.

Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o przyjęcie ustawy z 20 poprawkami. Senatorowie: Jerzy Chróścikowski, Ryszard Knosala i Tadeusz Skorupa zaproponowali poprawkę, mającą na celu umożliwienie rolnikom przewozu towarów niebezpiecznych za pomocą ciągnika rolniczego z przyczepą. Poprawkę doprecyzowującą, że przepisy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych ustalone między stronami powinny zapewniać poziom bezpieczeństwa przewozów równoważny z tym, który wynika z regulaminu dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), złożyli zaś senatorowie: Tadeusz Gruszka, J. Chróścikowski i T. Skorupa. W wyniku głosowań Izba poparła te 2 propozycje zmian.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym
- przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił tę nowelę na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Umożliwi ona kolejowej spółce PKP Polskie Linie Kolejowe zaciągnięcie kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym na współfinansowanie krajowych inwestycji kolejowych. Gwarancji spłaty kredytu udzieli Skarb Państwa. Kredyt w wysokości 800 mln euro (ok. 3,2 mld zł) ma być spłacony do 2044 r.

Zgodnie z nowelą, Fundusz Kolejowy będzie mógł gromadzić także środki finansowe na wydatki bieżące PKP PLK związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Z kolei spółka PKP PLK będzie mogła zaciągać kredyty i pożyczki lub emitować obligacje z przeznaczeniem na finansowanie prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych, realizowanych w ramach programu wieloletniego dotyczącego infrastruktury kolejowej emitowania obligacji na finansowanie inwestycji.

Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. W wyniku głosowania Izba jednomyślnie, 90 głosami, poparła wniosek komisji.

Teraz ustawa trafi do prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym - przyjęta z poprawkami

Nowela została uchwalona na podstawie projektu rządowego podczas 97. posiedzenia Sejmu, 28 lipca 2011 r. Zgodnie ze zmienionymi przepisami, prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie opiniował projekty rozkładów jazdy oraz projekty umów o świadczenie usług publicznych, a także sprawował nadzór nad zawieraniem umów o udostępnienie infrastruktury kolejowej.

Wprowadzono zakaz stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, w szczególności w zakresie wymogu podawania do publicznej wiadomości rozkładu jazdy dla przewozu osób, taryf i cenników, wykonywania umowy przewozu z uwzględnieniem obowiązku zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz użycia środków transportowych odpowiednich do danego przewozu. Naruszenie zakazu będzie karane karą pieniężną nakładaną przez prezesa UTK w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Uporządkowano też zasady przyznawania przewoźnikom tras pociągów oraz zasady nadzoru nad ich rozkładem jazdy. Zarządca będzie obowiązany podawać rozkład jazdy do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej oraz na peronach nie później niż 21 dni przed dniem jego wejścia w życie. W tym samym terminie rozkład jazdy podawać ma także właściciel dworca lub zarządzający nim.

Jak podkreślił sprawozdawca Komisji Gospodarki Narodowej senator Stanisław Kogut, ustawa stanowi reakcję na dezorganizację rynku transportu kolejowego, która miała miejsce w grudniu 2010 r. Przewoźnicy niemal do ostatniej chwili nie byli w stanie porozumieć się między sobą i ze spółką zarządzającą torami w sprawie nowego rozkładu jazdy. W konsekwencji podróżni mieli kłopoty z kupieniem biletów. Do tego atak zimy powodował wielogodzinne opóźnienia i przestoje pociągów.

Komisja Gospodarki Narodowej rekomendowała wprowadzenie do ustawy 5 doprecyzowujących poprawek. W wyniku głosowań Izba poparła te zmiany.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym rozpatrzy teraz Sejm.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

Izba jednomyślnie, 92 głosami, przyjęła ustawę wraz z 6 poprawkami, które zaproponowały Komisja Gospodarki Narodowej i Komisja Ustawodawcza. Doprecyzowują one zapisy ustawy, ujednolicają terminologię i korygują błędne odesłanie.

Ustawa, implementująca przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów spółek, została uchwalona na podstawie projektu rządowego podczas 97. posiedzenia Sejmu, 28 lipca 2011 r. Liberalizuje zapisy dotyczące sprawozdawczości dokumentacji w wypadku połączeń i podziałów spółek handlowych, obowiązków objętych procedurami łączeniowymi i podziałowymi oraz przewiduje zbliżenie zasad ujawniania planu połączenia w odniesieniu do połączeń transgranicznych z zasadami stosowanymi w połączeniach krajowych. Ponadto ustawa wzmacnia ochronę wierzycieli spółek łączących się lub dzielonych przez wprowadzenie wymogu sądowej ich ochrony.

Teraz senackie poprawki musi rozpatrzyć Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelę na podstawie projektu rządowego podczas 97. posiedzenia, 29 lipca 2011 r. Jej celem jest implementacja do polskiego systemu prawnego decyzji ramowych Rady Unii Europejskiej w zakresie odpowiedzialności za przestępstwa związane z działalnością terrorystyczną; uznawania przez sądy państw członkowskich UE orzeczeń zapadłych w innych państwach członkowskich w postępowaniach karnych pod nieobecność danej osoby na rozprawie; zwalczania pewnych form i przejawów rasizmu i ksenofobii. Nowelizując kodeks karny, rozszerzono katalog przestępstw związanych z działalnością terrorystyczną o przestępstwo związane z publicznym nawoływaniem do popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym, rekrutacje czy szkolenia na potrzeby terroryzmu. Za rozpowszechnianie lub publiczne prezentowanie materiałów, które mogą ułatwić popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym, będzie grozić kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Przy jej wymierzaniu będzie oceniane nastawienie sprawcy czynu.

Zmieniono także przepisy kodeksu postępowania karnego. Zgodnie z nimi, dopuszczalne będzie wznowienie postępowania w sprawie karnej w sytuacji, gdy do oskarżonego nie dotarła informacja o terminie i miejscu rozprawy lub posiedzenia, w związku z czym sprawa została rozpoznana pod jego nieobecność, albo gdy nie otrzymał odpisu orzeczenia i nie mógł wnieść odwołania. Takie postępowanie będzie mogło zostać wznowione, pod warunkiem że wniosek o wznowienie zostanie złożony w ciągu miesiąca od dnia, w którym oskarżony dowiedział się o orzeczeniu zapadłym wobec niego bez jego obecności.

Ponadto określono sytuacje, kiedy nie można odmówić wykonania nakazu europejskiego: osobę ściganą wezwano do udziału w postępowaniu lub w inny sposób zawiadomiono o terminie i miejscu rozprawy albo posiedzenia, pouczając, że niestawiennictwo nie jest przeszkodą dla wydania orzeczenia, albo miała ona obrońcę, który był obecny na rozprawie lub posiedzeniu; po doręczeniu osobie ściganej odpisu orzeczenia wraz z pouczeniem o przysługującym jej prawie, terminie i sposobie złożenia w państwie wydania nakazu wniosku o przeprowadzenie z jej udziałem nowego postępowania sądowego w tej samej sprawie, osoba ścigana w ustawowym terminie nie złożyła takiego wniosku albo oświadczyła, że nie kwestionuje orzeczenia; organ, który wydał nakaz europejski, zapewni, że niezwłocznie po przekazaniu osoby ściganej do państwa wydania nakazu zostanie jej doręczony odpis orzeczenia wraz z pouczeniem o przysługującym jej prawie, terminie i sposobie złożenia wniosku o przeprowadzenie z jej udziałem nowego postępowania sądowego w tej samej sprawie. Uregulowano również kwestie związane z doręczaniem zaświadczeń odnoszących się do wykonania orzeczeń, które podlegają wykonaniu w innych państwach.

Znowelizowano też przepisy ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary dotyczące odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Karane będą działania w wypadku niedopełnienia obowiązku należytej staranności w wyborze osoby reprezentującej podmiot zbiorowy lub jeżeli doszło do nienależytej organizacji, braków czy niedochowania należytej staranności w organizacji działalności podmiotu zbiorowego, która nie zapewniła uniknięcia popełnienia czynu zabronionego przez osobę reprezentującą tzw. podmiot zbiorowy, czyli osobę prawną. Podmiot zbiorowy, na przykład spółka, podlega odpowiedzialności także wtedy, gdy osoba, która ją reprezentowała, popełniła przestępstwo przeciwko ludzkości albo przestępstwo o charakterze terrorystycznym lub inne, określone w kodeksie karnym.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji przedstawiły wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, poparty przez Izbę w wyniku głosowania (55 głosów za, 38 - przeciw).

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich - przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 29 lipca 2011 r. Inicjatorem zmian, mających na celu usprawnienie postępowań w sprawach nieletnich, był Senat. Nowela umożliwia m.in. zlecenie opinii na temat nieletniego biegłemu lub biegłym (np. zespołowi). Obecnie taką opinię mogą wydawać jedynie rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne albo inne specjalistyczne placówki. Wybór podmiotu przygotowującego opinię będzie każdorazowo zależał od decyzji sądu. Zniesiono tez wymóg obligatoryjnego uzyskania opinii w sprawie nieletnich kierowanych do młodzieżowego ośrodka wychowawczego, młodzieżowego ośrodka socjoterapii, publicznego zakładu opieki zdrowotnej, domu pomocy społecznej albo zakładu poprawczego w wypadku nieletnich, którzy takiej diagnozie zostali poddani w ciągu 6 miesięcy poprzedzających wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Nowela przewiduje umieszczenie nieletnich w policyjnych izbach dziecka na czas uzasadnionej przerwy w konwoju, ale nie dłużej niż na 24 godziny lub na polecenie sądu na czas niezbędny do wykonania czynności, nieprzekraczający 48 godzin. Gwarancją nienadużywania tych środków będzie poddanie umieszczenia nieletniego w policyjnej izbie dziecka kontroli sądu i obowiązek zwolnienia nieletniego z policyjnej izby dziecka na polecenie sądu. Nowela umożliwia powierzenie nadzoru nad nieletnim organizacjom młodzieżowym lub społecznym, zakładowi pracy lub osobie godnej zaufania, a także wyposażenia ich w takie same prawa i obowiązki, jakie mają kuratorzy.

Uregulowano także zasady umieszczania nieletnich w hostelach. O umieszczeniu w hostelu trzeba będzie zawiadomić sąd. Nieletni będzie musiał partycypować w kosztach swojego pobytu (w wysokości nie większej niż 25%), zyska jednak prawo do ubiegania się o zwolnienie, jeśli np. nie będzie miał pracy. Nowością jest też możliwość tworzenia tzw. hosteli społecznych przez stowarzyszenia, fundacje lub inne organizacje społeczne, celem działania których jest pomoc w readaptacji społecznej nieletnich. Ponadto w ustawie określono szczegółowo prawa i obowiązki kuratorów sądowych w związku z nadzorem nad nieletnimi.

Sprawozdawca Komisji Ustawodawczej oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji senator Piotr Zientarski poinformował, że Sejm w trakcie prac nad senackim projektem wprowadził do niego 4 zmiany: usunięto przepis, pozwalający na umieszczenie do 5 dni w policyjnej izbie dziecka nieletniego, który oddalił się z młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii; zdefiniowano hostel; doprecyzowano przepisy dotyczące pokrywania przez nieletniego części kosztów pobytu w hostelu; określono zasady uzyskiwania z budżetu państwa przez stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje społeczne środków na finansowanie lub dofinansowanie pobytu nieletnich w hostelach.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rekomendowały Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Wniosek ten poparło 60 senatorów, 31 głosowało przeciw.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na 97. posiedzeniu, 29 lipca 2011 r., na podstawie projektu poselskiego. W nowelizacji zdefiniowano kilka pojęć, m.in. "zagospodarowanie poscaleniowe" jako prace umożliwiające objęcie w posiadanie przez uczestników scalenia wydzielonych im w ramach postępowania scaleniowego gruntów, polegające na: budowie lub przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz dojazdów do zabudowań poszczególnych uczestników scalenia; korekcie przebiegu oraz poprawie parametrów technicznych urządzeń melioracji wodnych; likwidacji zbędnych miedz i dróg oraz wykonywaniu zabiegów rekultywacyjnych umożliwiających uprawę mechaniczną gruntów. Zadania z zakresu zagospodarowania poscaleniowego będzie wykonywał starosta.

W trakcie debaty wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Plocke podkreślił, że ustawa ma umożliwić lepsze wykorzystanie unijnych środków przeznaczonych na działanie "Scalanie gruntów", podejmowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przypomniał też, że wykorzystano 54% środków (160 mln euro), na konta beneficjentów trafiło jednak zaledwie 10% tej kwoty. "Chcemy, żeby dzięki tej ustawie, poprzez doprecyzowanie niektórych artykułów, zwiększyło się wykorzystanie środków finansowych do 100%" - mówił wiceminister rolnictwa.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek. Za przyjęciem takiego stanowiska głosowało 53 senatorów, 1 - przeciw, 35 nie głosowało.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Nowela, uchwalona przez Sejm na 97. posiedzeniu, 28 lipca 2011 r., na podstawie projektu rządowego, ma na celu uporządkowanie kwestii związanych z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jak napisano w uzasadnieniu ustawy, zmiany wynikają przede wszystkim z doświadczeń zebranych w trakcie wdrażania i zarządzania Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz dostosowywania przepisów krajowych do ewoluującego acquis communautaire. Odnoszą się one do działań wdrażanych w ramach tzw. podejścia Leader (partnerskie podejście do rozwoju wsi) i mających na celu poprawienie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa, gospodarowania rolniczymi zasobami wodnymi.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. W wyniku głosowania Izba jednak nie poparła tego wniosku (5 głosów za, 88 - przeciw).

W trakcie debaty 2 poprawki poprawiające czytelność przepisów zaproponował senator Jerzy Chróścikowski. Za przyjęciem ustawy wraz z nimi głosowało 90 senatorów, 3 było przeciw.

Teraz do senackich poprawek ustosunkują się posłowie.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona na podstawie projektu poselskiego podczas 97. posiedzenia Sejmu, 29 lipca 2011 r. Zmienia ona strukturę kształcenia zawodowego i ogólnego, która będzie wprowadzona na poziomie ponadgimnazjalnym. Zgodnie z nowelą, funkcjonować będą: 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa; 4-letnie technikum, dające kwalifikacje zawodowe, wykształcenie średnie i ewentualnie maturę; 3-letnie liceum ogólnokształcące; trwające nie dłużej niż 2,5 roku policealne studium, dające kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje, oraz 3-letnia szkoła specjalna, przysposabiająca do pracy uczniów niepełnosprawnych z upośledzeniem umysłowym lekkim i dużym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Będą też funkcjonować 4 typy szkół dla dorosłych: szkoła podstawowa dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, liceum dla dorosłych i szkoła policealna. Jednocześnie likwidacji poprzez wygaszanie ulegną licea profilowane oraz licea i technika uzupełniające. Szkoły te cieszyły się małym powodzeniem, a odsetek kończących je maturą uczniów był bardzo niski. Do 31 sierpnia 2015 r. organy prowadzące takie szkoły muszą je zlikwidować lub przekształcić w licea dla dorosłych.

Zgodnie z nowelą, program w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych, tak jak w wypadku liceów ogólnokształcących, będzie połączony z programem w gimnazjach. W I klasie liceum, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej obowiązywać będzie ta sama podstawa programowa nauczania. Dlatego też absolwenci zreformowanych zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących dla pracujących od razu od II klasy. Uczniowie szkół zawodowych i techników nie będą uczyli się konkretnych zawodów, ale zdobywać kwalifikacje wymagane w zawodach lub wykonywać konkretne prace. Egzaminy na poszczególne kwalifikacje nie będą przeprowadzane po zakończeniu nauki w szkole, tak jak obecnie jest przeprowadzany egzamin zawodowy, lecz na różnych etapach nauki. W wypadku egzaminu w zakresie jednej kwalifikacji uczeń będzie uzyskiwał świadectwo jej zdobycia, a po zdobyciu wszystkich kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie dostanie dyplom to potwierdzający. Nowela przewiduje również możliwość łączenia się szkół zawodowych w centra kształcenia ustawicznego, aby łatwiej zdobywać nowy sprzęt do praktyk. Plany lekcji mają być układane tak, aby zajęcia praktyczne w technikach stanowiły 50% godzin lekcyjnych, a w szkołach zawodowych - 60%. Ustawa przewiduje likwidację uzupełniających liceów i techników oraz liceów profilowanych (od 2012 r. nie będzie prowadzony do nich nabór).

Ustawa zobowiązuje ministra edukacji do określenia w drodze rozporządzenia klasyfikacji zawodów i wyodrębnionych w nich kwalifikacji. Proces ten musi być elastyczny i uwzględniać opinię branżowych ministrów oraz instytucji i samorządów gospodarczych, tak aby odpowiadał potrzebom polskiej gospodarki. Ustawa pozwala na wdrożenie zmodernizowanej podstawy programowej, której punktem wyjścia jest podział zawodów na kwalifikacje. Tytuł technika będzie można zdobyć na kursach kwalifikacyjnych po zdaniu egzaminu przed okręgową komisją egzaminacyjną. Ustawa wprowadza możliwość tworzenia tzw. centrów kształcenia ustawicznego i zawodowego, w skład których wchodzić mogą: zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły dla dorosłych, centra kształcenia ustawicznego, praktycznego oraz ośrodki doskonalenia zawodowego. Kursy kwalifikacyjne będą mogły prowadzić: publiczne i niepubliczne szkoły; centra kształcenia zawodowego i ustawicznego; instytucje prowadzące działalność edukacyjną oraz osoby prawne i fizyczne zajmujące się działalnością edukacyjną i szkoleniową. Jednocześnie ustawa ujednolica zaświadczenia i dyplomy potwierdzające kwalifikacje w ramach budowanego systemu krajowych ram kwalifikacji.

Ustawa reguluje również zasady finansowania poszczególnych form kształcenia, a także precyzuje przepisy określające warunki dofinansowywania kosztów kształcenia należnych pracodawcom, którzy zawarli umowy z młodocianymi na naukę zawodu i na przyuczenie do zawodu, przysługującą od 2013 r. rewaloryzację tych kwot, które w tej chwili są określone ustawowo. Ustawa określa też zasady i tryb przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje na zasadach eksternistycznych.

Jak wyjaśniał podsekretarz stanu w ministerstwie edukacji narodowej Zbigniew Włodkowski, zmiany uchwalone przez Sejm były częścią tzw. dużej nowelizacji ustawy o systemie oświaty, przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dodał, że resort chciał spełnić postulaty stawiane przez pracodawców, żeby szkolnictwo zawodowe było na tyle elastyczne, aby szybko i sprawnie odpowiadać na aktualne potrzeby rynku. Prace nad projektem wstrzymano ze względu na kontrowersyjne zapisy, m.in. pozwalające na likwidację kuratoriów. Z inicjatywy posłów PSL przeniesiono zapisy dotyczące zmian w szkolnictwie zawodowym z projektu dużej nowelizacji ustawy do osobnego projektu.

Ustawa ma wejść w życie 1 września 2012 r., gdy do I klas szkół ponadgimnazjalnych pójdzie pierwszy rocznik absolwentów gimnazjów, uczących się według nowej podstawy programowej.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Nauki, Edukacji i Sportu wniosły o przyjęcie ustawy z 13 poprawkami o charakterze legislacyjnym. Zmiany zaproponował także senator Tadeusz Skorupa, nie uzyskały one jednak poparcia Izby. Za przyjęciem ustawy z poprawkami zaproponowanymi przez komisje głosowało 57 senatorów, 1 - przeciw, 35 - wstrzymało się od głosu.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Ponadto Izba przyjęła bez poprawek ustawy:

 

  • o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej,
  • o nadaniu nowej nazwy Uniwersytetowi Humanistyczno-Przyrodniczemu Jana Kochanowskiego w Kielcach,
  • o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r., podpisanego w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 r.,
  • o ratyfikacji Drugiego Protokołu do Konwencji o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, podpisanej w Hadze dnia 14 maja 1954 r., sporządzonego w Hadze dnia 26 marca 1999 r.

Uchwała w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej

Senat 87 głosami, przy 2 wstrzymujących się, przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej i zdecydował o jego wniesieniu do Sejmu. Izba upoważniła senatora Macieja Grubskiego do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.

Celem senackiej inicjatywy jest dostosowanie do zasad obowiązujących w NATO przepisów regulujących procedurę postępowania w wypadku przekroczenia granicy polskiej przez samoloty lub wykonywania lotu w przestrzeni powietrznej RP bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami zezwolenia lub w razie niestosowania się przez samolot do wezwań i poleceń państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym lub samolotu przechwytującego.

Informacja prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o działalności Instytutu Pamięci Narodowej
w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.

Informację przedstawił prezes Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Łukasz Kamiński. Przypomniał, że sprawozdanie obejmuje okres, w którym poprzedni prezes prof. Janusz Kurtyka zginął w katastrofie smoleńskiej, co "zapoczątkowało dość długotrwały kryzys w funkcjonowaniu Instytutu Pamięci Narodowej". Ponadto dokonano wówczas istotnych zmian w statusie prawnym i nowelizacji ustawy, która weszła w życie wkrótce potem. Jak zaznaczył prezes Ł. Kamiński, kłopotem okazała się też długotrwała realizacja nowych zadań, zwłaszcza dotyczących powołania Rady Instytutu Pamięci Narodowej. Tego procesu "mimo ponownej nowelizacji ustawy nie udało się zakończyć w roku ubiegłym - rada ukonstytuowała się dopiero w marcu bieżącego roku". Wszystkie ustawowe zadania w każdym z 4 podstawowych obszarów działania instytut jednak wypełnił.

Prezes zwrócił uwagę, że Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu borykała się z pewnymi trudnościami, wynikającymi ze zmian stanu prawnego. Szczególne znaczenie miała uchwała Sądu Najwyższego, która spowodowała konieczność umorzenia znacznej części śledztw w sprawach zbrodni komunistycznych.

Jeśli chodzi o Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów, to w dalszym ciągu znaczącym wyzwaniem dla niego była realizacja ustawy "dezubekizacyjnej". Obecnie wiąże się to z licznymi odwołaniami i sprawami przed sądami pracy, wytaczanymi przez byłych funkcjonariuszy, którzy podważają ustalenia będące podstawą do obniżenia ich świadczeń emerytalnych. Nowelizacja ustawy z ubiegłego roku także nałożyła istotne zobowiązania na pion archiwalny instytutu. Dotyczy to przede wszystkim znacznego skrócenia czasu oczekiwania na materiały archiwalne, a także opublikowania inwentarzy całości zasobu IPN. Realizacja tego trudnego zadania rozpoczęła się już w roku ubiegłym.

Działalność Biura Edukacji Publicznej zdominowana była przez rocznice ważnych wydarzeń historycznych. Były to: 70. rocznica zbrodni katyńskiej, w związku z którą biuro przygotowało poświęcone temu liczne publikacje, wystawy, pakiet edukacyjny; 30. rocznica powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" - opublikowano 6 tomów syntezy dziejów "Solidarności.

Biuro Lustracyjne w związku z wyborami samorządowymi odnotowało znaczący wzrost liczby złożonych oświadczeń lustracyjnych. Jak przypomniał prezes, "przyrost liczby oświadczeń jest szybszy niż obecne możliwości ich weryfikacji", instytut pracuje jednak nad tym, aby to znacząco przyspieszyć.

Prezes Ł. Kamiński poinformował senatorów, że budżet został wykonany niemal w 100%. "Jedyna istotna różnica w porównaniu z ustawą budżetową to znaczący wzrost dochodów Instytutu Pamięci Narodowej w stosunku do zakładanych w ustawie budżetowej, co było związane z procesem likwidacji gospodarstwa pomocniczego i przekazaniem jego środków i majątku instytutowi, tak że to spowodowało taki jednorazowy, skokowy wzrost dochodów Instytutu Pamięci Narodowej" - powiedział prezes. Ocenił likwidację gospodarstwa pomocniczego jako jeden z największych problemów IPN w roku ubiegłym, a skutki tego są odczuwane do dzisiaj. "Staramy się w tej chwili złagodzić te najbardziej dotkliwe, jak choćby zniszczenie sieci dystrybucji publikacji IPN, która musi być odbudowana z dość dużym trudem" - poinformował. Dodał, że wszystkie te trudności nie wpłynęły na wykonanie ustawowych zadań, a nawet np. jeśli chodzi liczbę publikacji, udało się zwiększyć efektywność działalności Instytutu Pamięci Narodowej.

Następnie prezes instytutu Ł. Kamiński i dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Dariusz Gabrel odpowiadali na szczegółowe pytania senatorów.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 82. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Barbara Borys-Damięcka, Zbigniew Cichoń, Lucjan Cichosz, Grzegorz Czelej, Maciej Grubski, Witold Idczak, Stanisław Jurcewicz, Piotr Kaleta, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Andrzej Misiołek, Władysław Ortyl, Maria Pańczyk-Pozdziej, Antoni Piechniczek, Władysław Sidorowicz, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Henryk Stokłosa, Marek Trzciński, Grzegorz Wojciechowski, Henryk Woźniak, Jan Wyrowiński, Alicja Zając.