Narzędzia:

Zapowiedzi

10, 11 i 12 marca 2010 r.

10 marca 2010

10, 11 i 12 marca 2010 r. odbyło się 50. posiedzenie Senatu.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych

Izba jednomyślnie, 86 głosami, przyjęła ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wraz z 4 poprawkami. Trzy z nich ujednolicają terminologię noweli, a jedna doprecyzowuje jej przepis.

Ustawę Sejm uchwalił na 62. posiedzeniu, 5 marca 2010 r., na podstawie pilnego projektu rządowego. Zmiany łagodzą wymogi ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie możliwości otrzymania tak zwanego becikowego, czyli dodatku z tytułu urodzenia dziecka, który jest dodatkiem do zasiłku rodzinnego, oraz jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka. Zgodnie z nowelą, aby kobieta mogła otrzymać świadczenia, musi przedstawić zaświadczenie potwierdzające co najmniej jedno jej badanie w czasie ciąży nie później niż od jej 10. tygodnia. Zaświadczenie to może wystawić nie tylko ginekolog, ale także położna. Do tej pory ciężarna musiała zgłaszać się do lekarza przynajmniej raz w każdym trymestrze ciąży, a pierwsza wizyta powinna się odbyć najpóźniej w 10. tygodniu. Wprowadzenie 1 listopada 2009 r. tego wymogu spowodowało, że część kobiet, które złożyły wnioski o świadczenia rodzinne z tytułu urodzenia dziecka bez dołączonego zaświadczenia lekarskiego nie otrzymała tych świadczeń. Dlatego też Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Zdrowia postanowiły zmienić przepisy dotyczące wypłacania tego dodatku i zawiesić kwestionowany wymóg do 31 grudnia 2011 r.

Dodatek otrzymają także te kobiety, którym po 1 listopada 2009 r. odmówiono jego wypłaty, bo nie potrafiły udowodnić, że przebywały pod stałą opieką lekarza od 10. tygodnia ciąży. Po wejściu w życie nowych przepisów będą miały prawo ponownie ubiegać się o wypłatę pieniędzy w ciągu pół roku od wejścia w życie noweli.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Marek Bucior poinformował, że od 1 listopada do 31 grudnia 2009 r. nie wypłacono 23 tys. świadczeń z tytułu urodzenia dziecka. W ubiegłorocznym budżecie przeznaczono na ten cel 23 mln zł. Wicemiister M. Bucior zapewnił także senatorów, że kwota ta jest przewidziana w tegorocznym budżecie. Podkreślił również, że ustawa została przyjęta w Sejmie jednogłośnie, 405 głosami.

Podczas senackiej dyskusji najwięcej emocji budziło uwarunkowanie przyznania świadczeń od potwierdzonej zaświadczeniem wizyty u lekarza nie później niż w 10. tygodniu ciąży. Senatorowie: Zbigniew Cichoń, Władysław Dajczak, Tadeusz Gruszka i Tadeusz Skorupa zaproponowali rezygnację z obowiązku dostarczenia zaświadczenia lekarskiego przy ubieganiu się o dodatki. Z kolei senatorowie Norbert Krajczy i Piotr Kaleta postulowali przesunięcie wymaganego terminu pierwszej wizyty u ginekologa lub położnej z 10. tygodnia na 14. lub 16. tydzień ciąży. Poprawki o charakterze doprecyzowującym zaproponował senator Mieczysław Augustyn.

Pracujące nad nowelizacją Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Zdrowia wniosły o odrzucenie ustawy. W wyniku głosowania Izba odrzuciła ten wniosek i wprowadziła 4 poprawki do ustawy.

Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu
Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
- przyjęta bez poprawek

Nowelizację Sejm uchwalił na 60. posiedzeniu, 12 lutego 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Jej celem jest wprowadzenie do ustawy z 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej przepisów, które umożliwią zaliczkowanie wypłat środków na realizację działań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zaliczka taka została przewidziana w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006. Wskazano tam działania, w ramach których beneficjenci będą mogli otrzymać zaliczkę. To: modernizacja gospodarstw rolnych, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, wdrażanie projektów współpracy, funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Zaliczka będzie wypłacana, jeżeli beneficjent wystąpi z wnioskiem o to, składając wniosek o przyznanie pomocy, o którym mowa w ustawie z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich. Przewidziano utratę zaliczki, jeśli zostanie ona wydatkowana niezgodnie z przepisami.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie wniosła żadnych poprawek do nowelizacji. Takie stanowisko zajął też Senat na posiedzeniu plenarnym, jednomyślnie, głosami 88 senatorów, decydując o przyjęciu bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Nowelizację tę na podstawie projektu rządowego Sejm uchwalił na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r. Zawiera ona przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Wprowadza do polskiego porządku prawnego dyrektywę Rady 2008/73/WE, upraszczającą procedury podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki.

Pracująca nad ustawą Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wnosiła o jej przyjęcie bez poprawek. W trakcie dyskusji senator Lucjan Cichosz zgłosił propozycje 2 zmian.

Ostatecznie Izba przychyliła się do stanowiska komisji i w wyniku głosowania (51 głosów za, 37 - przeciw) zdecydowała o przyjęciu nowelizacji bez poprawek.

Teraz ustawę o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw musi jeszcze podpisać prezydent.

Ustawa o Służbie Więziennej - przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r., na podstawie projektu rządowego, określa katalog środków przymusu bezpośredniego, które mogą zostać użyte przez strażników zarówno wobec osadzonych, jak i osób, które przychodzą do nich na widzenie, a zakłócą porządek w więzieniu. Do użycia dopuszczone zostaną elektryczne paralizatory i specjalna blokada na kolano, którą zakłada się skazanemu, by nie mógł uciec.

Wobec odwiedzających skazanego, którzy zakłócą porządek na terenie więzienia, możliwe będzie stosowanie: siły fizycznej, kajdanek lub prowadnic, siatki obezwładniającej, chemicznych środków obezwładniających, urządzeń oślepiających, paralizatorów, pałek służbowych i pocisków niepenetracyjnych z broni gładkolufowej.

Zlikwidowane mają zostać sądy dyscyplinarne Służby Więziennej. W zamian za to wymierzaniem odpowiedzialności służbowej mają się zająć dyrektorzy jednostek. Według autorów projektu, funkcjonowanie sądów dyscyplinarnych nie sprawdziło się w praktyce, a orzeczenia tych sądów kwestionowały sądy administracyjne. W skład sądów dyscyplinarnych wchodziły czasem osoby nieposiadające jakiejkolwiek wiedzy prawniczej. Jak argumentowali wnioskodawcy ustawy, sądów takich nie ma w wojsku, policji ani straży granicznej, nie będzie ich zatem także w Służbie Więziennej.

Ustawa przewiduje też wprowadzenie ograniczeń dla funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej - dotyczyłyby podejmowania przez nich działań mogących podważyć ich autorytet urzędowy lub działalności, w której wykorzystuje się służbowe informacje do celów pozasłużbowych. W regulacji pojawiły się również zakaz utrzymywania przez funkcjonariuszy jakichkolwiek pozasłużbowych kontaktów z osobami pozbawionymi wolności, a także zobowiązanie do utrzymania w tajemnicy informacji o osadzonych.

W ustawie przewidziano także, że kandydat do pracy w SW musi się poddać m.in. procedurze sprawdzającej (przesłanka dawania rękojmi zachowania tajemnicy) i otrzymać poświadczenie bezpieczeństwa na mocy ustawy o ochronie tajemnicy.

W nowej regulacji wymieniono też przesłanki do zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych, a także jego uprawnienia w zakresie wysokości uposażenia otrzymywanego w okresie zawieszenia, podobnie jak w wypadku innych służb mundurowych. Chodzi o doprecyzowanie przepisów określających zasady zawieszenia w czynnościach służbowych funkcjonariuszy Służby Więziennej w razie ich aresztowania. Zastrzeżono, że zawieszenie w czynnościach służbowych powinno trwać przez cały okres aresztu. Obligatoryjne zawieszenie następowałoby w wypadku przestępstw umyślnych, a fakultatywne - przestępstw nieumyślnych i naruszenia przepisów dyscyplinarnych.

Ustawa określa także zasady ustalania zdolności fizycznej i psychicznej do służby, zadania jednostek służby medycyny pracy Służby Więziennej, zasady ustalania predyspozycji funkcjonariuszy do zajmowania określonych stanowisk służbowych, kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną warunków pełnienia służby, odszkodowań należnych funkcjonariuszom, którzy doznali uszczerbku na zdrowiu lub ponieśli szkodę w mieniu na skutek wypadku w związku z pełnieniem służby.

W nowych przepisach zawarto też szczegółowe uregulowania dotyczące czasu służby funkcjonariuszy: określenie, jaki czas uważa się za czas pełnienia służby, normy określające czas pełnienia służby, rozkład czasu służby, prawo funkcjonariusza do czasu wolnego od służby oraz ekwiwalentu pieniężnego za pełnienie służby ponad ustawowy wymiar, czyli za nadgodziny.

Ustawa reguluje obowiązki i prawa funkcjonariuszy, w szczególności uprawnienia do podejmowania zajęć zarobkowych poza służbą, obowiązek składania oświadczeń majątkowych, zakaz członkostwa w partiach politycznych, kwestie związane z nabyciem prawa do emerytury. Wskazuje też wyróżnienia, jakie można przyznać funkcjonariuszowi, który wzorowo wykonuje swoje obowiązki służbowe.

Nowe przepisy dotyczą również uprawnień funkcjonariuszy do lokalu mieszkalnego albo przyznania pomocy finansowej.

Proponowane przepisy mają też wypełnić lukę prawną dotyczącą zakresu gromadzenia, przetwarzania informacji i danych osobowych o aresztowanych i skazanych, w tym także czekających na odbycie kary, oraz zasad i trybu udzielania przez Służbę Więzienną informacji o osobach obecnie lub w przeszłości pozbawionych wolności. Na mocy ustawy SW będzie mogła przetwarzać informacje i dane osobowe, także bez zgody i wiedzy osób, których dotyczą.

Pracująca nad ustawą Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o wprowadzenie 44 poprawek do ustawy, jej mniejszość zaś - o uchwalenie 2 zmian. Senatorowie: Bohdan Paszkowski, Tadeusz Gruszka i Ryszard Knosala także zaproponowali wprowadzenie zmian.

Ostatecznie Senat w wyniku głosowań uchwalił 36 poprawek do ustawy o Służbie Więziennej. Do katalogu podstawowych zadań Służby Więziennej dodano prowadzenie działań resocjalizacyjnych i obowiązek humanitarnego traktowania osób pozbawionych wolności. Senat uznał bowiem, że zadania te należy wyróżnić ze względu na postanowienia Europejskich Reguł Więziennych i ich realizację w Polsce.

W celu uelastycznienia form funkcjonowania jednostek organizacyjnych Służby Więziennej przyjęto 3 poprawki dostosowujące przepisy do rozwiązań przyjętych w ustawie o finansach publicznych i umożliwiające funkcjonowanie tych jednostek jako instytucji gospodarki budżetowej.

Ponieważ funkcjonariuszom Służby Więziennej umożliwiono stosowanie m.in. urządzeń powodujących blokadę stawu kolanowego, Izba uzupełniła o ten środek przepis wymieniający wszystkie dopuszczalne środki przymusu.

Senat uznał też za konieczne doprecyzowanie przepisu mówiącego o celu zastosowania środka przymusu poprzez szczegółowe wskazanie, jakie środki mogą być użyte w celu zapobiegania nawoływaniu do buntu.

Przedmiotem dwóch innych senackich poprawek było określenie rodzaju ochrony przysługującej pracownikowi w związku z wykonywaniem przez niego obowiązków w stałym i bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi wolności. Przepisy przyznają pracownikom Służby Więziennej szczególne uprawnienia, tj. mają oni w określonych w przepisie wypadkach prawo do otrzymania zwrotu kosztów obrony, poniesionych w związku z zakończonym postępowaniem karnym. Ponieważ ochrona prawna jest pojęciem znacznie szerszym od pojęcia kosztów obrony, zdaniem Izby, przepisy te należało doprecyzować i ujednolicić.

Izba przyjęła też zmiany ujednolicające okres oczekiwania na wyższy stopień w korpusie podoficerskim wzorem innych służb mundurowych, a także przyznające odpowiednio podwyższone dodatki za wysługę lat dla funkcjonariuszy z 25-letnim i 30-letnim stażem służby.

Zdaniem Senatu, przesłanka nieprzydatności na zajmowanym stanowisku jest zbyt ogólna, a decyzja o jej stwierdzeniu uznaniowa. Dwie kolejne poprawki mają na celu usunięcie przepisu, który pozwala przenieść funkcjonariusza na niższe stanowisko służbowe w wypadku stwierdzenia w opinii służbowej nieprzydatności na zajmowanym stanowisku. W opinii Izby, utrata kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku, wzorem innych służb, powinna stanowić podstawę przeniesienia funkcjonariusza na inne stanowisko służbowe, stąd 2 następne poprawki.

Zdaniem Senatu, każdy przełożony musi mieć obowiązek przeciwdziałania zjawisku mobbingu. Dlatego uchwalono zmianę, nakazującą w tych wypadkach stosowanie odpowiednich przepisów kodeksu pracy.

Senatorowie dodali też do katalogu przewinień dyscyplinarnych zachowanie funkcjonariusza, polegające na niehumanitarnym traktowaniu osób pozbawionych wolności, uwłaczającym ich godności.

Pozostałe poprawki Izby miały charakter redakcyjny i porządkowy, służyły poprawieniu czytelności ustawy.

Zmiany uchwalone przez Senat rozpatrzą teraz posłowie.

Ustawa o zmianie ustawy o Trybunale Stanu - przyjęta z poprawkami

Senat jednomyślnie, 88 głosami, przyjął ustawę o zmianie ustawy o Trybunale Stanu wraz z 5 poprawkami. Najważniejsza zmiana wprowadzona przez Izbę jednoznacznie określa, że podstawą do wyłączenia członka Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej z czynności przesłuchania osoby objętej wnioskiem lub świadka nie może być podpisanie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu. Senat postanowił również, że osobie objętej wnioskiem przysługuje prawo do składania wyjaśnień oraz odmowy składania wyjaśnień. Pozostałe poprawki ujednolicają terminologię ustawy.

Ustawę o zmianie ustawy o Trybunale Stanu Sejm uchwalił 12 lutego 2010 r. na podstawie projektu komisyjnego. Zmiany uszczegółowiają procedurę postępowania przed sejmową Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Umożliwią one komisji przeprowadzanie niezbędnych czynności dowodowych, przewidzianych w kodeksie postępowania karnego.

Pracujące nad nowelą Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zaproponowały wprowadzenie do niej 5 poprawek. Senat przyjął te zmiany.

Poprawki uchwalone przez Senat rozpatrzą teraz posłowie.

Poprawki Senatu do ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
i wymianie danych gospodarczych

Senatorowie jednogłośnie zdecydowali o przyjęciu ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych wraz z 22 poprawkami. Zastąpi ona dotychczas obowiązującą ustawę z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych.

Ustawa została uchwalona przez Sejm 19 lutego 2010 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Wprowadza możliwość przekazywania informacji o zaległych zobowiązaniach przez wszystkich wierzycieli, a nie - jak dotychczas - tylko przez przedsiębiorców.

Ustawa zawiera katalog podmiotów uprawnionych do przekazywania informacji gospodarczych do biur informacji gospodarczej. Wprowadzono definicje wierzyciela i dłużnika. Na podstawie ustawy wierzyciel będzie mógł przekazać do biura informacji gospodarczej dane dłużnika tylko wtedy, gdy minimalna kwota wymagalnego zobowiązania wynosi 200 zł w wypadku dłużnika będącego konsumentem, a 500 zł w wypadku dłużnika niebędącego konsumentem i gdy zobowiązania te są wymagalne co najmniej od 60 dni. Dłużnik poprzez rejestr zapytań będzie miał prawo dostępu do informacji.

Ustawa wprowadziła również możliwość wymiany informacji pomiędzy biurami informacji gospodarczej a Biurem Informacji Kredytowej oraz podobnymi instytucjami działającymi w krajach Unii Europejskiej. Udostępnianie danych bankowych przez Biuro Informacji Kredytowej będzie możliwe wyłącznie na podstawie upoważnienia osoby, której dane dotyczą.

Komisji Gospodarki Narodowej rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy wraz z 22 poprawkami. Senat poparł stanowisko komisji.

Izba postanowiła, że w skład organów biura informacji gospodarczej nie będą mogły wchodzić, oprócz osób skazanych prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne, także osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo skarbowe.

Senat rozszerzył krąg osób, które mogą zostać upoważnione do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych o inne osoby, upoważnione na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy.

Jedna z poprawek usunęła niezamierzone przez ustawodawcę ograniczenia w zakresie możliwości prowadzenia przez biuro informacji gospodarczej działalności szkoleniowej lub edukacyjnej.

Senat uznał za zasadne doprecyzowanie, że nadzór nad biurem sprawuje minister gospodarki w zakresie zgodności wykonywanej przez biuro działalności gospodarczej z ustawą i regulaminem, a także, że to prawomocna decyzja o zakazie wykonywania działalności gospodarczej przez biuro jest powodem, a nie skutkiem, rozwiązania spółki, w formie której jest prowadzone biuro informacji gospodarczej.

Ponadto Senat przyjął poprawki o charakterze redakcyjnym i technicznym.

Teraz poprawki zostaną rozpatrzone przez Sejm.

Poprawka do ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych
lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych

Senat, wprowadzając poprawkę do ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych, zdecydował, że ostateczna decyzja wyrażająca sprzeciw ministra Skarbu Państwa wobec czynności prawnych organów spółki stanowiących zagrożenie dla infrastruktury krytycznej wywołuje skutek w postaci nieważności tych czynności dopiero w wypadku nieuwzględnienia skargi na decyzję przez właściwy sąd administracyjny albo po upływie terminu na jej wniesienie.

Ustawę, uchylającą tę dotychczas obowiązującą, z 3 czerwca 2005 r. o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, Sejm uchwalił 12 lutego 2010 r. Przygotował ją rząd w związku z zarzutami Komisji Wspólnot Europejskich i orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości WE, które dotyczyły m.in. niewłaściwego określenia celu ustawy, nieprecyzyjnych pojęć, zbyt dużej uznaniowości ministra Skarbu Państwa w zakresie przysługującego mu prawa do wyrażania sprzeciwu wobec czynności prawnych zarządu spółki oraz zbyt obszernej listy sektorów gospodarki, do których stosuje się przepisy ustawy.

Zakres przedmiotowy nowej ustawy ograniczono do mienia spółek prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej i paliw gazowych, ujawnionego w jednolitym wykazie obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej. Zgodnie z ustawą, sprzeciw ministra Skarbu Państwa będzie dotyczył czynności prawnych organów spółki, które stanowią rzeczywiste zagrożenie dla funkcjonowania, ciągłości działania oraz integralności infrastruktury krytycznej. Ponadto prawo do wniesienia sprzeciwu wobec czynności prawnych organów spółki będzie przysługiwało ministrowi w stosunku do wszystkich spółek objętych zakresem ustawy, a nie wyłącznie tych, w których zaangażowany jest kapitał Skarbu Państwa. Sprzeciw będzie miał formę decyzji administracyjnej, od której przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i skarga do sądu administracyjnego. Spółce będzie przysługiwać roszczenie o odszkodowanie z tytułu strat majątkowych poniesionych w związku ze sprzeciwem wniesionym przez ministra.

Poprawkę doprecyzowującą okoliczności, w których uchwała lub czynność prawna jest nieważna zgłosił także senator Jan Wyrowiński, i to ona została zaakceptowana przez Izbę. Wykluczyło to głosowanie nad zmianą zaproponowaną przez Komisję Gospodarki Narodowej.

Teraz do poprawki ustosunkuje się Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona przez Sejm 19 lutego 2010 r. na podstawie projektu rządowego, rozszerza katalog inwestycji towarzyszących przedsięwzięciom związanym z terminalem w Świnoujściu o budowę dwóch gazociągów - Jeleniów-Dziwiszów i Lasów-Taczalin-Radakowice-Wierzchowice wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi na Dolnym Śląsku.

Senator sprawozdawca Stanisław Iwan poinformował, że dzięki ustawie będzie można rozbudować interkonektor w Lasowie. Jego obecna zdolność przepustowa, która wynosi ok. 900 mln m3 rocznie, zostanie zwiększona do 1,5 mld m3. Drugi rurociąg ma zapewnić wystarczającą przepustowość do dostarczania gazu do zbiornika w Wierzchowicach. Ten podziemny magazyn gazu w najbliższych latach będzie rozbudowywany, tak aby zwiększyć jego pojemność z 700 mln m3 do około 3,5 mld m3 gazu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski zwrócił uwagę, że najważniejszą przyczyną problemu dostaw gazu do Polski jest brak połączenia polskiej sieci przesyłu gazu z siecią zachodnio- i południowoeuropejską. Poinformował również, że przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki nowa ustawa specjalna o korytarzach przesyłowych celu publicznego, która będzie regulować budowę sieci gazociągowych, ropnych, paliwowych i elektroenergetycznych w Polsce, jest już na etapie konsultacji międzyresortowych.

Komisja Gospodarki Narodowej rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat poparł stanowisko komisji.

Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej - przyjęta bez poprawek

Senat zgodził się z decyzją Sejmu o wydłużeniu wieku strażaków ochotniczych straży pożarnych, biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, z 60. do 65. roku życia. Sejm uchwalił nowelę na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r., na podstawie projektu poselskiego.

Pracująca nad ustawą Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o jej przyjęcie bez poprawek. Zmianę znoszącą górną granicę wieku strażaków, biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, zaproponował senator Tadeusz Skorupa. Nie uzyskała jednak akceptacji Izby.

Ustawa o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
- przyjęta bez poprawek

Zgodnie z nowelizacją, uchwaloną przez Sejm 19 lutego 2010 r., lokale wyborcze w wyborach prezydenckich będą otwarte od 8 do 22, a nie jak obecnie od 6 do 20. Zdecydowano również, że wyborcy, którzy przybyli do lokalu wyborczego przed 22.00, będą mogli oddać głos nawet po zamknięciu głosowania. Inicjatorem tych zmian byli posłowie.

Podczas dyskusji senatorowie zgłaszali postulat ujednolicenia godzin głosowania we wszystkich wyborach w Polsce. Senatorowie: Władysław Dajczak, Grzegorz Banaś i Bohdan Paszkowski zaproponowali, aby głosowanie w wyborach prezydenckich odbywało się od 6 do 22, tak jak w referendum ogólnokrajowym. Senatorowie: Tadeusz Skorupa, Norbert Krajczy i Sławomir Sadowski uznali, że godziny otwarcia lokali wyborczych między 7 a 21 zachęcą do kandydowania do komisji wyborczych. Z kolei senator Wojciech Skurkiewicz zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy, gdyż w Sejmie trwają prace nad projektem kodeksu wyborczego, w którym mają zostać ujednolicone godziny głosowań.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek i taką decyzję, 53 głosami za i 35 przeciw, podjął Senat.

Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów
i sejmików województw - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelę samorządowej ordynacji wyborczej, której inicjatorem był Senat, na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r.

Nowela stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 lutego 2006 r. Znosi ona obowiązek wpisania się wyborcy do rejestru wyborczego prowadzonego w danej gminie nie później niż na 12 miesięcy przed dniem wyborów do rady gminy. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) do danej rady będzie miał każdy obywatel polski i obywatel Unii Europejskiej, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania tej rady.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej nie zgłosiła zastrzeżeń do nowelizacji. Stanowisko takie zajęła również Izba.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

oraz niektórych innych ustaw

Sejm uchwalił tę ustawę na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r., na podstawie projektów: poselskich, komisyjnego i senackiego. Nowelizacja wprowadza 4 zmiany. Pierwsza umożliwia osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - bez utraty prawa do opodatkowania 19% podatkiem - świadczenie usług swoim byłym pracodawcom, pod warunkiem że usługi te zaczną świadczyć od kolejnego roku podatkowego.

Druga zmiana, dotycząca centrów badawczo-rozwojowych, umożliwia centrom badawczo-rozwojowym zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów środków funduszu innowacyjności wykorzystanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło ich przekazanie do funduszu lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku. Obecne przepisy mówią, że w funduszach innowacyjności, stanowiących 20% przychodów, centra badawczo-rozwojowe gromadzą pieniądze na pokrycie kosztów prowadzenia badań i prac rozwojowych oraz kosztów związanych z uzyskaniem patentu na wynalazek. Środki z funduszu niewykorzystane w danym roku podatkowym zalicza się jednak do przychodów.

Trzecia zmiana polega na podniesieniu ze 100 do 200 zł limitu zwolnienia dla tak zwanego prezentów o małej wartości. Zgodnie z obecnymi przepisami, jeżeli wartość gadżetu reklamowego wręczonego np. klientowi przekracza 100 zł, firma musi złożyć deklarację PIT-8C. Nowelizacja przewiduje, że możliwe będzie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT należnego od nieodpłatnie przekazanych towarów.

Czwarta zmiana dotyczy osób osiągających przychody z wynajmu np. mieszkania. Zyskają one więcej czasu na wybór zryczałtowanej formy opodatkowania. Według aktualnych przepisów podatnik, który w ciągu roku zaczyna uzyskiwać przychody z najmu, wynajmu lub dzierżawy, musi złożyć odpowiednią deklarację najpóźniej na dzień przed uzyskaniem pierwszego przychodu z najmu. Oznacza to, że osoba taka nie może w momencie podpisywania umowy najmu przyjąć żadnych pieniędzy, np. tytułem zaliczki, czynszu za pierwszy miesiąc, ponieważ straci prawo do wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania w pierwszym roku uzyskiwania takich przychodów. Na podstawie nowelizacji deklaracje będzie można składać nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po tym, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała 2 poprawki do nowelizacji. Pierwsza zmienia jej tytuł na: ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Zdaniem komisji bowiem, tego typu regulacje muszą przywoływać zmiany dokonywane we wszystkich ustawach, które są modyfikowane. Druga poprawka zaproponowana przez komisję miała charakter legislacyjny, precyzowała przepis przejściowy.

Obie zmiany uzyskały poparcie Izby. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2011 r.

Teraz nowelizacja trafi ponownie pod obrady Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił tę ustawę na podstawie projektu komisyjnego podczas 61. posiedzenia, 19 lutego 2010 r. Jej celem jest umożliwienie uznania za koszty uzyskania przychodów należnego podatku od towarów i usług od towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach tak zwanej sprzedaży premiowej. W tym celu ustawa dokonuje nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadą jest, że podatek VAT nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, ponieważ podatnikowi przysługuje prawo do jego obniżenia o podatek naliczony od towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych. Wyjątkiem są sytuacje, gdy: podatnik jest zwolniony od podatku VAT albo wytwarza towary zwolnione od tego podatku; nie przysługuje mu obniżenie podatku należnego; podatek należny w wypadku importu nie stanowi podatku naliczonego; towary lub usługi zostały przekazane lub zużyte w ramach reprezentacji i reklamy; podatnik dokonuje korekty podatku od wartości początkowej środków oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Nowelizacja wprowadza przepis, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów będzie także podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów w wypadku, gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług w określonej ilości lub o sprecyzowanej wartości. Taka regulacja ma zwiększyć poczucie sprawiedliwości systemu podatkowego, a skłonić przedsiębiorców do częstszego stosowania sprzedaży premiowej jako instrumentu zwiększenia sprzedaży. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2011 r.

Nowelizacja nie budziła zastrzeżeń pracującej nad nią Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która wniosła o jej przyjęcie bez poprawek. Stanowisko takie Izba poparła w wyniku głosowania (53 głosy za, 35 - przeciw).

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - przyjęta bez poprawek

Celem tej ustawy, uchwalonej przez Sejm na 61. posiedzeniu, 19 lutego 2010 r., na podstawie projektu komisyjnego, jest uproszczenie obowiązku, określonego w art. 96 ust. 12 ustawy z  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie aktualizacji danych identyfikacyjnych podatników. Zgodnie z nowelizacją, obowiązek aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym nie będzie dotyczył wypadków, gdy następuje zmiana danych objęta obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z  13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników, chyba że zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego. Ułatwienia nie można by stosować, gdyby zgłaszana zmiana spowodowała zmianę właściwości organu podatkowego, czyli np. w razie zmiany miejsca zamieszkania lub adresu siedziby podatnika.

Zgodnie z obecnymi wymogami zarówno zgłoszenie identyfikacyjne (NIP), jak i rejestracyjne (dla celów VAT) powinny zostać dokonane przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zmienione przepisy przewidują, że podatnik będzie musiał zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. W razie zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym i rejestracyjnym na podatniku ciąży obowiązek aktualizacji tych danych poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego (NIP) oraz zgłoszenia zmiany danych (dla celów VAT).

W wyniku głosowania na posiedzeniu Izby senatorowie jednomyślnie, 88 głosami, poparli stanowisko Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która wniosła o przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy wejdą w życie w ciągu 14 dni od ich ogłoszenia.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm podczas 61. posiedzenia, 19 lutego 2010 r., służy poprawie komunikacji między organem podatkowym prowadzącym postępowanie a jego stroną, zapewnieniu przestrzegania zasad: czynnego udziału strony w postępowaniu, prawdy obiektywnej, wytworzenia partnerskich relacji między podatnikiem a administracją skarbową.

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, organ podatkowy pierwszej instancji, do którego wpłynęło odwołanie, przekazywał je wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu. Przekazując sprawę, organ pierwszej instancji był zobowiązany ustosunkować się do zarzutów odwołania. Nowelizacja nakłada na organ pierwszej instancji obowiązek poinformowania strony wnoszącej odwołanie o sposobie ustosunkowania się do przedstawionych zarzutów.

Obecnie obowiązujące przepisy nie dają podatnikowi gwarancji, że w toku postępowania prowadzonego przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej będzie on otrzymywał aktualne informacje na temat bieżącej oceny prawnej sprawy. Nowelizacja ustawy, polegająca na zobowiązaniu organu odwoławczego do automatycznego przekazywania podatnikowi informacji o sposobie ustosunkowania się do zarzutów odwołania przez organ pierwszej instancji, zmienia sytuację niekorzystną dla wnioskodawcy.

Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych po rozpatrzeniu nowelizacji zaproponowała Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Izba w wyniku głosowania jednomyślnie, głosami 88 senatorów, poparła ten wniosek.

Ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa musi jeszcze podpisać prezydent.

Ustawa o zmianie ustawy o Radzie Ministrów - przyjęta bez poprawek

Senat 50 głosami, przy 36 przeciw, przyjął ustawę nowelizującą ustawę o Radzie Ministrów w brzmieniu uchwalonym przez Sejm 19 lutego 2010 r. na podstawie projektów poselskiego i rządowego.

Ustawa porządkuje przepisy określające wewnętrzną strukturę ministerstw oraz znosi obowiązek tworzenia w ministerstwach departamentów, biur i wydziałów lub wyodrębnionych stanowisk pracy do realizacji określonych spraw. Umożliwiono także łączenie komórek organizacyjnych ministerstwa oraz stanowisk samodzielnych.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Ustawa czeka na podpis prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Nowelizacja rozszerza katalog form ochrony zabytków o decyzje: o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, o warunkach zabudowy, o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. W decyzjach tych będzie się uwzględniać w szczególności ochronę zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru i ich otoczenia oraz innych zabytków nieruchomych znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków. Gminna ewidencja zabytków będzie obejmowała wszystkie zabytki nieruchome położone na terenie gminy, a nie - jak dotychczas - tylko wpisane do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Gminną ewidencję, w formie zbioru kart adresowych, będzie prowadził wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Uproszczono również regulacje dotyczące zasad wywozu zabytków z Polski. Dotychczasowy przepis mówiący, że zabytki mogą być wywożone za granicę na stałe, jeżeli ich wywóz nie spowoduje uszczerbku dla dziedzictwa kulturowego, zastąpiono katalogiem zabytków, dla których wymagane będzie jednorazowe pozwolenie na stały ich wywóz. Zabytków wpisanych do rejestru, wchodzących w skład zbiorów publicznych, znajdujących się w inwentarzach muzeów lub narodowym zasobie bibliotecznym, nie będzie można wywozić za granicę na stałe.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wnosiła o wprowadzenie do ustawy 3 poprawek, a Komisja Kultury i Środków Przekazu - jednej. Zmiany zaproponowali również senatorowie: Andrzej Grzyb, Wojciech Skurkiewicz, Janusz Sepioł i Zbigniew Cichoń. Ostatecznie w wyniku głosowania Izba jednogłośnie przyjęła ustawę wraz z 8 poprawkami.

Senat m.in. rozszerzył katalog form ochrony zabytków o ustalenia ochrony w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego. Zdaniem Izby, decyzja ta ma charakter prawny analogiczny do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i dlatego powinna zostać uwzględniona w katalogu.

Wydłużono - z roku do dwóch lat - termin na założenie gminnych ewidencji zabytków, gdyż uznano, że termin wprowadzony przez Sejm może być niewystarczający.

Precyzyjnie określono zakres obowiązków osoby, która odkryła w czasie prowadzenia robót na polskich obszarach morskich przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, że jest zabytkiem.

Senat uchwalił poprawkę do ustawy o zmianie ustawy
- Prawo o szkolnictwie wyższym

Zgodnie z nowelizacją, uchwaloną przez Sejm na 60. posiedzeniu, 12 lutego 2010 r., związki zawodowe działające na danej uczelni niepublicznej będą miały 30 dni na zaopiniowanie zmian wprowadzanych do jej statutu. Ustawa dostosowuje przepisy ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia 2009 r. Na podstawie nowych przepisów wprowadzono też roczny termin na przedłożenie do zatwierdzenia ministrowi nauki i szkolnictwa wyższego statutów odpowiadających tym regulacjom. Dotyczy to uczelni, których statuty zostały nadane lub uchwalone bez zasięgania opinii działających w nich związków zawodowych. W uczelniach, w których nie działają organizacje związkowe, nie będzie obowiązku zatwierdzania statutów.

Statut uczelni niepublicznej (w Polsce działa ich ponad 320) reguluje m.in. sytuację prawną osób zatrudnionych w szkołach wyższych, w tym przede wszystkim nauczycieli akademickich. Określa też wymagania kwalifikacyjne, jakie musi spełniać kandydat na prorektora, kompetencje dziekana, tryb postępowania poprzedzającego zatrudnienie pracownika po raz pierwszy na podstawie mianowania, okresy zatrudnienia na stanowisku asystenta i adiunkta dla osób bez stopnia doktora i doktora habilitowanego, a także zasady i tryb przeprowadzania konkursu i kryteria oceny nauczycieli akademickich.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowała poprawkę o charakterze porządkującym, zmierzającą do usunięcia wątpliwości dotyczących tego, czy zmiany w statucie uczelni niepublicznej nadanym po raz pierwszy wymagają zasięgnięcia opinii związków zawodowych. Izba poparła to stanowisko (85 głosów za, 1 - przeciw), uchwalając przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym z tą zmianą.

Nowelizacja wróci teraz do Sejmu.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym

Sejm uchwalił nowelizację na 62. posiedzeniu, 5 marca 2010 r., na podstawie projektu poselskiego. Utrzymuje ona w mocy dotychczasowe przepisy wykonawcze nie dłużej niż do 23 kwietnia 2012 r. Poza tym usuwa przepis, który mówi o możliwości zatrudnienia doktorantów na stanowisku asystenta, ale w niepełnym wymiarze czasu, czyli na tak zwanym etacie cząstkowym. Po jego uchyleniu będzie można zatrudnić w pełnym wymiarze czasu pracy asystenta, który jest jednocześnie doktorantem.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Zdrowia wniosły o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Senatorowie jednomyślnie (88 głosów za) zaakceptowali ten wniosek.

Ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym musi jeszcze podpisać prezydent.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty

Senat głosami 86 senatorów, przy 1 przeciw, przyjął nowelizację bez poprawek. Sejm uchwalił ją na 62. posiedzeniu, 4 marca 2010 r. Przewiduje ona, że tylko rady gmin, rady powiatów i sejmiki wojewódzkie będą odpowiedzialne za nadzorowanie postępowań konkursowych na stanowisko dyrektora szkoły lub publicznej placówki oświatowej.

Przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym kompetencje w zakresie ogłaszania, przeprowadzania i nadzorowania konkursu na dyrektora publicznej szkoły i placówki będą przypisane w całości organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego, a nie organowi uchwałodawczemu.

Nowelizacja przywraca wcześniejsze przepisy dotyczące tej kwestii. W ubiegłym roku parlament, nowelizując ustawę o systemie oświaty, zmienił przepisy dotyczące zadań i kompetencji w postępowaniach konkursowych. Rozszerzył wówczas liczbę podmiotów odpowiedzialnych za konkursy. Oprócz rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich zadania i kompetencje otrzymali także wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast oraz zarządy powiatów i województw. Teraz to zostało zniesione.

Obowiązujące rozwiązanie okazało się wadliwe. Nie pozwala bowiem jednoznacznie stwierdzić, który organ samorządu - stanowiący i kontrolny czy wykonawczy - i w jakim zakresie jest odpowiedzialny za przeprowadzenie kolejnych czynności nadzorczych, związanych z konkursami na stanowisko dyrektora.

Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty trafi teraz do podpisu prezydenta.

Ustawa o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
- przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na podstawie projektu rządowego podczas 62. posiedzenia, 4 marca 2010 r. Zawiera ona przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

Celem ustawy jest stworzenie podstawy prawnej do przygotowania, zorganizowania i przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r. Konieczność przeprowadzenia spisu wynika z międzynarodowych zobowiązań Polski wobec ONZ i Unii Europejskiej.

Cały spis ma kosztować około 500 mln zł. Jest ogromnym przedsięwzięciem logistycznym, musi obejmować aktualizację i porządkowanie rejestrów. Trzeba też zadbać o zachowanie poufności danych, ochronę danych osobowych, zarządzanie danymi, zatrudnienie rachmistrzów, a także o promocję całego spisu i o szybką publikację wyników.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała 12 poprawek do ustawy, senator Jan Sepioł zaś - jej przyjęcie bez poprawek. Senator Wojciech Skurkiewicz natomiast zgłosił wniosek o wprowadzenie zmiany.

Izba w wyniku głosowania (52 głosy za, 35 - przeciw) opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Australią
o zabezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 7 października 2009 r.
- przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na 60. posiedzeniu, 12 lutego 2010 r. Celem umowy jest zapewnienie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego Polski i Australii. Projektowany stan prawny stworzy m.in. możliwość uzyskania polskich świadczeń częściowych lub australijskich emerytur osobom zamieszkałym w RP, a także w Australii, obecnie na podstawie przepisów wewnętrznych takiego prawa niemającym.

Skutkiem wejścia w życie umowy ma być ułatwienie przepływu osób między Polską a Australią dzięki zapewnieniu ochrony przed utratą praw z polskiego ubezpieczenia społecznego i australijskich okresów stałego pobytu, a także możliwości nieopłacania podwójnie składek na ubezpieczenie społeczne za pracę wykonywaną przejściowo w drugim państwie. Umowa zagwarantuje też równe traktowanie w obu państwach w zakresie praw i obowiązków wynikających z ustawodawstwa krajowego, dotyczących prawa do trzymywania i wypłat świadczeń.

Senatorowie 86 głosami poparli wnioski Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Teraz musi ją jeszcze podpisać prezydent.

Senat jednogłośnie, 83 głosami, podjął uchwałę o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 marca 2009 r. (sygn. akt P 80/08), stwierdzającego niezgodność przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa z konstytucją w zakresie, w jakim nie regulują trybu złożenia korekty deklaracji i wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku od towarów i usług przez byłych wspólników rozwiązanej spółki cywilnej będącej podatnikiem tego podatku.

W projekcie uregulowano kwestie techniczne, związane z możliwością złożenia korekty deklaracji i wniosku o stwierdzenie nadpłaty VAT oraz podatku akcyzowego przez byłych wspólników rozwiązanej spółki cywilnej, będącej podatnikiem tych podatków.

Izba zdecydowała, że senator Marek Trzciński będzie reprezentował Senat w dalszych pracach nad tym projektem.

Senat jednomyślnie, 83 głosami, zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o notariacie oraz o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym

Projekt ustawy wprowadza nowe przepisy dotyczące depozytu notarialnego. Mają one zwiększyć bezpieczeństwo obrotu w odniesieniu do obu stron aktu notarialnego, w szczególności wzmacniają pozycję zbywcy.

Obecnie przyjęcie na przechowanie pieniędzy w walucie polskiej lub obcej jest uzależnione od woli notariusza. Dzięki zmianie notariusz będzie miał obowiązek przyjęcia depozytu pieniężnego. Na żądanie jednej ze stron dokonywanej przez notariusza czynności obejmującej przeniesienie prawa za zapłatą ceny, wynagrodzenia lub innych należności, kwota przypadająca do zapłaty będzie składana na prowadzony przez notariusza rachunek powierniczy. Notariusz nie będzie miał obowiązku sporządzania odrębnego protokołu z tej czynności. Może być on sporządzony wyłącznie na żądanie jednej ze stron. Określono także zasady postępowania w wypadku nieodebrania depozytu.

Ponadto wyłączono odpowiedzialność notariusza za szkodę związaną z depozytem pieniężnym, jeżeli powstała ona z przyczyn leżących po stronie banku prowadzącego rachunek.

Senat zaproponował trzymiesięczne vacatio legis, tak aby kancelarie notarialne przygotowały się do świadczenia tego typu usług.

Do reprezentanta Senatu w dalszych pracach nad tym projektem wybrano senatora Mariusza Witczaka.

Senat jednogłośnie, 82 głosami, podjął uchwałę o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

Projekt ustawy stanowi dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 21 września 2009 r. (sygn. akt P 46/08), stwierdzającego niezgodność z konstytucją przepisu art. 49b ust. 2 prawa budowlanego.

Projekt likwiduje wymóg, aby decyzja o warunkach zabudowy, konieczna do legalizacji samowoli budowlanej, zbudowanej na obszarze bez planu zagospodarowania przestrzennego, była ostateczna już w dniu wszczęcia postępowania rozbiórkowego na podstawie art. 49b prawa budowlanego. Nie zmieniono pozostałych elementów procedury legalizacyjnej. Pozostawiono konieczność przedstawienia tej decyzji i zgodność samowoli budowlanej z jej postanowieniami.

Izba zdecydowała, że senator Marek Trzciński będzie reprezentował Senat w dalszych pracach nad tym projektem.

Uchwała w sprawie wniesienia do Sejmu projekt ustawy o współpracy
Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

Za wniesieniem do Sejmu projektu ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej opowiedziało się 51 senatorów, 32 było przeciw.

Celem ustawy jest dostosowanie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej do zmian wynikających z traktatu z Lizbony. Ustawa opiera się na obowiązującej ustawie z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Utrzymuje m.in. system niewiążących opinii Sejmu i Senatu wobec stanowisk Rady Ministrów prezentowanych w trakcie procesu tworzenia prawa Unii Europejskiej.

Inicjatorzy projektu, Komisja Spraw Unii Europejskiej, uznali, że zmiany wprowadzone w ustawie są dość liczne i należy opracować projekt nowej ustawy. Największe zmiany nastąpiły w rozdziale dotyczącym współdziałania Sejmu i Senatu w zakresie opiniowania aktów prawodawczych oraz innych aktów prawnych Unii Europejskiej, a także ustalania (opiniowania) stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej prezentowanego w instytucjach europejskich. Określono m.in. dokumenty, które są przekazywane do Sejmu i Senatu. Wydłużono termin na wydanie oceny merytorycznej projektu aktu prawodawczego, rozszerzono zakres przekazywanego stanowiska Rady Ministrów o informację stanowiącą ocenę zgodności projektu aktu wykonawczego z zasadą pomocniczości.

W projekcie określono również tryb monitorowania aktu prawodawczego i projektów innych aktów prawnych. Nowością są przepisy dotyczące współpracy w zakresie wnoszenia przez Sejm i Senat skarg do Trybunału Sprawiedliwości oraz podjęcia przez Rzeczpospolitą Polską decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej. Skargę do Trybunału Sprawiedliwości wnosi prezes Rady Ministrów, a w postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości Rzeczpospolitą Polską reprezentuje Rada Ministrów. Tryb podejmowania odpowiedniej uchwały Sejmu lub Senatu w sprawie skargi będzie uregulowany w regulaminach izb. W wypadku decyzji o wystąpieniu z Unii Europejskiej Rada Ministrów będzie miała obowiązek uzyskania zgody Sejmu i Senatu w tej sprawie.

Senat upoważnił senatora Edmunda Wittbrodta do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Podczas tego posiedzenia Izba zmieniła swój regulamin, dostosowując go do znowelizowanych przepisów ustawy o prokuraturze, które wejdą w życie 31 marca 2010 r. Zgodnie z nowelą, Senat będzie wybierał dwóch senatorów do nowo powołanej Krajowej Rady Prokuratury. W skład rady, oprócz senatorów, wchodzą: minister sprawiedliwości, prokurator generalny, przedstawiciel prezydenta RP, czterech posłów, wybierani przedstawiciele prokuratorów powszechnych i wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz Instytutu Pamięci Narodowej. Krajowa Rada Prokuratury, poza dodatkowymi kompetencjami, zastąpi istniejącą dotychczas Radę Prokuratorów przy prokuratorze generalnym.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 50. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Grzegorz Banaś, Przemysław Błaszczyk, Lucjan Cichosz, Grzegorz Czelej, Władysław Dajczak, Jan Dobrzyński, Janina Fetlińska, Stanisław Gogacz, Ryszard Górecki, Maciej Grubski, Piotr Gruszczyński, Tadeusz Gruszka, Andrzej Grzyb, Stanisław Jurewicz, Piotr Kaleta, Ryszard Knosala, Marek Konopka, Norbert Krajczy, Krzysztof Kwiatkowski, Antoni Motyczka, Rafał Muchacki, Michał Okła, Jan Olech, Władysław Ortyl, Andrzej Owczarek, Andrzej Person, Czesław Ryszka, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Andrzej Szewiński, Marek Trzciński, Grzegorz Wojciechowski, Henryk Woźniak, Stanisław Zając.