Narzędzia:

Zapowiedzi

17 i 18 lutego 2010 r.

17 lutego 2010

17 i 18 lutego 2010 r. odbyło się 49. posiedzenie Senatu.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 60. posiedzeniu, 12 lutego 2010 r., na podstawie pilnego projektu rządowego, ma na celu wdrożenie dyrektywy UE, dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach. Wprowadza definicję kąpieliska, a także definicję miejsca wykorzystywanego do kąpieli, określa zasady wyznaczania miejsc do kąpieli, zmienia koncepcję sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli. Aby kąpielisko mogło funkcjonować, zgodnie z nowelizacją, organizator musi złożyć do 31 grudnia każdego roku poprzedzającego jego otwarcie wniosek o umieszczenie go w wykazie kąpielisk. Określono też procedurę składania wniosku i dane, które powinien zawierać. Organizator będzie miał obowiązek zbadania wody na 14 dni przed otwarciem kąpieliska. Organizatorem kąpieliska nie musi być gmina. Może przekazać to zadanie osobom fizycznym, instytucjom.

Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie mogła kontrolować kąpieliska na wniosek organizatora i każdej zainteresowanej osoby czy grupy osób. Jeśli jednak zgłoszenie okaże się bezzasadne, czyli badanie wykaże, że woda odpowiada normom określonym w ustawie, zgłaszający będzie musiał ponieść jego koszty.

Aby ułatwić wypełnienie zadań związanych z organizacją kąpielisk, wprowadzono zapis, pozwalający na refundowanie kosztów poniesionych w związku z dostosowaniem kąpieliska do wymogów ustawy. W ciągu pierwszych dwóch lat może ono wynosić nawet 100% poniesionych nakładów, po tym okresie zaś będzie wynosiło 50%.

Pracujące nad nowelizacją Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisja Środowiska oraz Komisja Zdrowia postanowiły wnieść o wprowadzenie do nowelizacji 5 zmian, głównie o charakterze legislacyjnym. Zmierzają one do zapewnienia ustawie spójności, korygują błędną redakcję przepisu i poprawiają nieprecyzyjne odesłania.

W trakcie debaty propozycje poprawek zgłosili też senatorowie Andrzej Grzyb (4) i Władysław Dajczak (1).

Ostatecznie Izba zaakceptowała 9 poprawek. Cztery spośród nich mają jednoznacznie przesądzić, że o dofinansowanie kosztów prowadzenia kąpielisk można się ubiegać tylko w ciągu 10 lat po wejściu w życie nowelizacji. Kolejna zmiana uchyla przepisy, na podstawie których rada gminy obowiązana jest określać w uchwale w sprawie wykazu kąpielisk liczbę osób korzystających z kąpieliska. Pozostałe poprawki miały charakter doprecyzowujący i redakcyjny, zmierzały do zapewnienia spójności terminologicznej rozpatrywanej nowelizacji.

Nowelizacja zostanie teraz ponownie skierowana do Sejmu.

Ustawa o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego - przyjęta z poprawkami

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm na 59. posiedzeniu, 22 stycznia 2010 r., na podstawie projektu poselskiego, jest określenie zasad i trybu obsadzenia dodatkowego mandatu posła Rzeczypospolitej Polskiej do Parlamentu Europejskiego. W Polsce do PE wybrano 50 europosłów. Po wejściu w życie Traktatu Lizbońskiego Liczba ich liczba ma wzrosnąć do 51. W ustawie zaproponowano obsadzenie dodatkowego mandatu na podstawie wyników wyborów przeprowadzonych 7 czerwca 2009 r.

Rozpatrująca ustawę Komisja Spraw Unii Europejskiej postanowiła wnieść o jej przyjęcie bez poprawek, jej mniejszość zaś - o wprowadzenie 4 zmian. Poinformował o tym przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt. Jak stwierdził, w czasie prac komisji wątpliwości senatorów budziło m.in., czy ustawa nie jest uchwalona zbyt wcześnie, co może spowodować, że w niedługim czasie trzeba będzie ją nowelizować.

Senator zwrócił uwagę, że zgodnie z Traktatem Lizbońskim łączna liczba deputowanych do Parlamentu Europejskiego ze wszystkich krajów wspólnoty wynosi 751 (w tym przewodniczący PE), tj. o 15 europosłów więcej niż przewidywał Traktat z Nicei (736). Ponadto zgodnie z Traktatem Lizbońskim minimalna liczba posłów z jednego kraju Unii to 6, a maksymalna - 96. Oznacza to, że Niemcy, które do tej pory miały 99 posłów, po wejściu w życie nowego traktatu w PE stracą 3 mandaty.

Jak powiedział senator E. Wittbrodt, ponieważ skład obecnego PE został wyłoniony jeszcze w czasie obowiązywania Traktatu z Nicei, Rada Unii Europejskiej zaproponowała, aby przejściowo - do zakończenia aktualnej kadencji PE w 2014 r. - zmienić liczbę europosłów przynależnych poszczególnym krajom, ale tylko wówczas, gdy oznacza to jej zwiększenie. Zgodnie z tą propozycją Rady do 2014 r. - mimo wejścia w życie Traktatu z Lizbony - Niemcy miałyby nadal 99 posłów. Oznacza to, że do końca kadencji 2009-2014 r. PE liczyłby tymczasowo 753 posłów, a nie 751, o czym mówi Traktat Lizboński.

Senator E. Wittbrodt tłumaczył, że jest to zmiana traktatowa i w związku z tym wymaga ratyfikacji przez wszystkie kraje członkowskie UE. "Zmiana ta jeszcze nie została przyjęta. W tej chwili powiadomione zostały parlamenty poszczególnych krajów UE" - powiedział senator. Jak zaznaczył, Rada UE przesłała notyfikacje w tej sprawie parlamentom krajowym.

W trakcie debaty senator Piotr Ł.J. Andrzejewski zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy. Uzasadniał, że "godzi ona w zasady legalizmu". "W Traktacie Lizbońskim nie przewidziano przepisów przejściowych", w tej chwili propozycja Rady UE to "dodatkowa umowa międzynarodowa, która musi zaistnieć, tzn. zostać ratyfikowana" - tłumaczył senator. Jego zdaniem, nie można powoływać się w ustawie o zasadach obsadzenia 51. polskiego mandatu do PE na prawo, które jeszcze formalnie nie istnieje. "Proszę nie traktować parlamentu (...) jako ludzi, którzy mogą tworzyć prawo w oparciu o nieistniejące podstawy, budować na piasku" - zaznaczył senator P.ŁJ. Andrzejewski.

W wyniku głosowań 90 głosami odrzucono zarówno wniosek o odrzucenie ustawy, jak i o jej przyjęcie bez poprawek. Ostatecznie Izba zdecydowała o wprowadzeniu do niej 5 zmian.

Senat uznał za zasadne zmodyfikowanie odesłania do przepisów prawa Unii Europejskiej poprzez wskazanie, że to przepisy określające liczbę mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego w kadencji trwającej w latach 2009-2014. W opinii Senatu, przepisy prawa Unii Europejskiej, do których odsyła przepis art. 1 ustawy, nie wskazują wyłącznie liczby mandatów przypadających Rzeczypospolitej Polskiej w kadencji trwającej w latach 2009-2014.

W opinii Izby art. 3 ust. 2 ustawy, stanowiący, iż Państwowa Komisja Wyborcza dokonuje czynności związanych z obsadzeniem dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego z uwzględnieniem liczby mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego określonej w przepisach prawa Unii Europejskiej, jest zbędny. Państwowa Komisja Wyborcza, dokonując czynności określonych w ustawie ma obowiązek uwzględnić liczbę mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego, określoną w przepisach prawa Unii Europejskiej. Senat zatem zdecydował o wyeliminowaniu z ustawy przepisu art. 3 ust. 2.

W związku z wątpliwościami co do tego, w którym momencie przepisy ustawy miałyby znaleźć zastosowanie, Izba uznała za celowe uzupełnienie ustawy o przepis, który przewiduje, że ustawa znajdzie zastosowanie od dnia wejścia w życie przepisów prawa Unii Europejskiej określających liczbę mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego w kadencji trwającej w latach 2009-2014.

Senat stanął ponadto na stanowisku, że brak argumentów uzasadniających zastosowanie w przepisie określającym termin wejścia ustawy w życie wyjątku, przewidzianego w art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, który przewiduje, że jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie tego aktu może być dzień ogłoszenia w dzienniku urzędowym. Senat uznał, że ustawa powinna wejść w życie z 14-dniowym vacatio legis, przewidzianą w art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Senackie poprawki rozpatrzą teraz posłowie.

Ustawa o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - przyjęta z poprawkami

Izba jednogłośnie 90 głosami przyjęła ustawę wraz z 2 poprawkami. Senat zadecydował, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a nie z dniem ogłoszenia.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu komisyjnego podczas 59. posiedzenia, 22 stycznia 2010 r., ma na celu skrócenie z 6 do 4 miesięcy dwóch terminów: na wypłatę kwoty zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych oraz na wydanie decyzji przez Urząd Skarbowy w sprawie zwrotu niektórych wydatków poniesionych przez osoby fizyczne na materiały budowlane, na które po 30 kwietnia 2004 r. stawka podatku VAT wzrosła z 7% na 22%. Konsekwencją tych zmian jest skrócenie terminu, którego upływ powoduje naliczenie oprocentowania dla osoby wnoszącej o zwrot.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy
o podatku od czynności cywilnoprawnych

Sejm uchwalił tę nowelizację na podstawie projektu komisyjnego na 59. posiedzeniu, 22 stycznia 2010 r. Ujednolica ona zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów sprzedaży zawieranych pomiędzy rezydentami i nierezydentami. Zrównuje sytuację prawno-podatkową międzynarodowych firm inwestycyjnych i polskich instytucji finansowych sprzedających prawa majątkowe na terenie RP.

Nowelizacja wprowadza zmiany, które polegają na: wskazaniu, że umowa spółki i jej zmiany są czynnościami cywilnoprawnymi podlegającymi podatkowi od czynności cywilnoprawnych; uregulowaniu, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany, gdy są związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części; ujednoliceniu regulacji dotyczącej ustalania podstawy opodatkowania w odniesieniu do umowy sprzedaży - w każdym wypadku podstawę opodatkowania stanowić ma wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego; zmianie zakresu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych poprzez objęcie takim zwolnieniem sprzedaży praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi, zagranicznym firmom inwestycyjnym lub dokonywanej za pośrednictwem tych firm, a także sprzedaży dokonywanej poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa majątkowe zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiła wniosek o przyjęcie nowelizacji bez poprawek, zaakceptowany przez Izbę w wyniku głosowania (88 głosów za, 1 wstrzymujący się).

Ustawę o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych musi jeszcze podpisać prezydent.

Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
- przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelizację na 59. posiedzeniu, 22 stycznia 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Ma ona na celu realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który kwestionował przepis przejściowy, czyli art. 220 ust. 1. Nowelizacja polega na jego zmianie, tak aby nie dochodziło do naruszenia zasady niedziałania prawa wstecz.

Przepis przejściowy regulował tok postępowań dyscyplinarnych wszczętych, lecz niezakończonych pod rządami uchylanej nią ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Na jego podstawie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stosowałoby się nowe przepisy.

W noweli zaproponowano zatem dodanie do art. 220 ust. 3, na podstawie którego do czynów popełnionych przed dniem jej wejścia w życie, skutkujących odpowiedzialnością na podstawie ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, należy stosować przepisy tej ostatniej, chyba że przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi byłyby korzystniejsze dla osoby, przeciwko której toczy się postępowanie.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych po rozpatrzeniu nowelizacji zaproponowała jej przyjęcie bez poprawek. Izba jednomyślnie, 90 głosami, poparła ten wniosek.

Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty - przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił podczas 59. posiedzenia, 22 stycznia 2010 r., na podstawie projektu komisyjnego, przewiduje, że rada gminy będzie mogła upoważnić ośrodek pomocy społecznej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów.

W myśl art. 90m ustawy o systemie oświaty świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Do 23 sierpnia 2008 r. ustawa o systemie oświaty przewidywała, że do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym rada gminy nie może upoważnić ośrodka pomocy społecznej. Zakaz ten był, jak to wynika z uzasadnienia projektu, powszechnie krytykowany. W opinii projektodawców, uchylenie wskazanego zakazu nie rozwiązuje jednak wszystkich problemów. Pojawiały się między innymi wątpliwości, czy na podstawie przepisu upoważniającego do uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym rada gminy może upoważnić kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej do wydawania decyzji w sprawie pomocy materialnej. Z prawnego punktu widzenia nie ma możliwości udzielenia w regulaminie takiego upoważnienia. Na podstawie art. 94 konstytucji bowiem akty prawa miejscowego są aktami o charakterze wtórnym, niesamoistnym, wydawanymi na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, muszą zatem mieścić się w granicach tego upoważnienia. Ustawodawca postanowił, że zmiana art. 90m nastąpi po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Nad ustawą pracowały Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Nauki, Edukacji i Sportu. Obie wniosły o jej przyjęcie bez poprawek. W wyniku głosowania Izba poparła ten wniosek i głosami 90 senatorów postanowiła przyjąć nowelizację bez poprawek.

Teraz ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- przyjęta z poprawkami

Izba jednogłośnie 91 głosami, zgodnie z rekomendacją Komisji Gospodarki Narodowej, przyjęła ustawę o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z 34 poprawkami. Poprawki mają charakter doprecyzowujący i redakcyjny.

Ustawę, która wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy unijnej dyrektywy, dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, Sejm uchwalił 12 lutego 2010 r. na podstawie projektu rządowego. Dyrektywa o liberalizacji usług w Unii Europejskiej dotyczy przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw. Zakłada uproszczenie procedur i ogranicza konieczność ubiegania się przez usługodawców o zezwolenia czy koncesje. Ma to umożliwić usługodawcom prowadzenie działalności usługowej w ramach rynku wewnętrznego poprzez rozpoczęcie prowadzenia przedsiębiorstwa w innych państwach członkowskich albo skorzystanie z możliwości tymczasowego świadczenia usług w innym państwie członkowskim bez konieczności prowadzenia w nim przedsiębiorstwa.

Przepisy dyrektywy o usługach dotyczą szerokiego zakresu działalności usługowej, m.in. związanej z wykonywaniem większości zawodów regulowanych, np. radców prawnych, doradców podatkowych, architektów, rzemieślników, usług dla przedsiębiorstw, np. doradztwo w zakresie zarządzania, organizacja imprez, działalności w zakresie handlu zarówno detalicznego, jak i hurtowego obrotu towarami i usługami, usług turystycznych, hotelarskich, gastronomicznych, szkoleniowych czy edukacyjnych.

Dzięki ograniczeniu biurokracji usługodawcom będzie łatwiej rozpoczynać działalność w innym kraju. Zniesiono m.in. obowiązek składania w urzędach dokumentów w formie oryginałów lub poświadczonych kopii. Z przepisów zostaną wyłączone niektóre zawody i rodzaje działalności usługowej. Chodzi m.in. o pracowników morskich statków handlowych, zakładów opieki zdrowotnej, oświaty, radiofonii i telewizji, a także o pielęgniarki, położne, lekarzy czy stomatologów.

Podczas dyskusji podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Marcin Korolec podkreślił, że dyrektywa o liberalizacji usług w Unii Europejskiej obowiązuje od 28 grudnia 2009 r. Niewdrożenie jej grozi krajom członkowskim postępowaniem ze strony Komisji Europejskiej, które może zakończyć się przed unijnym Trybunałem Sprawiedliwości. Rząd polski do 28 marca 2010 r. ma przedstawić Komisji Europejskiej szczegółową informację dotyczącą implementacji tej dyrektywy.

Teraz poprawki zostaną rozpatrzone przez Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw - przyjęta bez poprawek

Nowelizację uchwalił Sejm 17 lutego 2010 r. na podstawie przedłożenia rządowego. Określa ona zasady i tryb przyznawania oraz wypłaty płatności bezpośredniej, uzupełniającej, cukrowej, dopłat do uprawy pomidorów i roślin energetycznych oraz wsparcia specjalnego. Zmiany wprowadzone do ustawy wynikają z nowych przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej.

Uchylono m.in. przepisy regulujące przyznawanie płatności do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na cele energetyczne. Zakończono tym samym pomoc krajową do zakładania plantacji trwałych na cele energetyczne, a także wspieranie przez państwo upraw rzepaku przeznaczonego na cele energetyczne. Nie będzie także pomocy de minimis dla upraw rzepaku oraz dopłat uzupełniających do produkcji chmielu.

Zgodnie z nowelą, dopłaty otrzyma rolnik posiadający nie więcej niż 10 krów lub/i 10 owiec. Dotyczy to tylko rejonów wrażliwych pod względem gospodarczym. Wsparcie specjalne dotyczy także upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Tadeusz Nalewajk poinformował, że dopłata do uprawy 1 ha roślin strączkowych i roślin motylkowatych wyniesie 60 euro, jeśli wsparciem finansowym zostanie objęty areał 180 ha. Na program specjalny, którym zostaną objęci hodowcy krów, przeznaczono 28,5 mln euro. Wysokość dopłaty będzie zależeć od liczby złożonych wniosków. Jeśli dopłaty będą dotyczyć 200 tys. krów, to dofinansowanie wyniesie 142,5 euro.

Podczas debaty senator Jerzy Chróścikowski zaproponował, aby dopłata przysługiwała rolnikowi posiadającemu co najmniej jedną krowę. Ponadto, zdaniem senatora, 5-letni okres obowiązywania rozporządzeń, wydanych na podstawie ustawy, jest zbyt długi i postulował jego skrócenie do 2 lat. Ostatecznie za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 56 senatorów, 35 było przeciw.

Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Bez poprawek Senat przyjął również dwie ustawy ratyfikacyjne - ustawę o ratyfikacji Konwencji o jurysdykcji, prawie właściwym, uznawaniu, wykonywaniu i współpracy w zakresie odpowiedzialności rodzicielskiej oraz środków ochrony dzieci, sporządzonej w Hadze dnia 19 października 1996 r. oraz ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r.

Ponadto Izba przeprowadziła drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa i skierowała go do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia poprawki, zgłoszonej przez senatora Piotra Gruszczyńskiego. Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 marca 2009 r. (sygn. akt P 80/08), stwierdzającego niezgodność przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa z konstytucją. Wprowadzono przepisy umożliwiające złożenie korekty deklaracji i wniosku o stwierdzenie nadpłaty VAT lub podatku akcyzowego przez byłych wspólników rozwiązanej spółki cywilnej, będącej podatnikiem jednego z tych podatków.

Senat dokonał zmian w składach Komisji Zdrowia, Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Komisji Środowiska, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej.

Informacja dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2009 roku (podczas Prezydencji szwedzkiej)

Z informacją zapoznał senatorów sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Mikołaj Dowgielewicz. Ocenił, że prezydencja szwedzka wykazała się dużą dozą skuteczności w promowaniu swoich priorytetów politycznych, a także w sterowaniu pracami Unii Europejskiej.

Zaznaczył też, że dla Polski, która obejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej w przyszłym roku, od 1 lipca 2011 r., istotną kwestię stanowiło, jaka będzie rola prezydencji rotacyjnej. Rozwiązania, które zostały przyjęte w trakcie prezydencji szwedzkiej, są dla nas zadowalające.

Wiceminister omówił też prace nad stworzeniem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, czyli przyszłego korpusu dyplomatycznego Unii Europejskiej. Na poziomie zapisów politycznych, jakie prezydencja szwedzka wynegocjowała z krajami członkowskimi i z Komisją Europejską, udało się poczynić ustalenia, że w tej służbie powinni się znaleźć także przedstawiciele nowych krajów członkowskich, a przynajmniej 1/3 jej członków ma się wywodzić ze służb dyplomatycznych krajów członkowskich.

Polska propozycja, aby wiele kompetencji dotyczących polityki sąsiedztwa, głównie wschodniego, pozostało nadal w strukturach Komisji Europejskiej i w strukturach wspólnotowych, została zaakceptowana. Ustalono, że w składzie nowej Komisji Europejskiej znajdzie się komisarz do spraw rozszerzenia i polityki sąsiedztwa, odpowiedzialny za Partnerstwo Wschodnie. Będzie się to wiązało ze sprawniejszym zarządzaniem projektami w ramach Partnerstwa Wschodniego i jego wysoką pozycją na liście priorytetów komisarza zajmującego się polityką sąsiedztwa i rozszerzenia.

Wiceminister M. Dowgielewicz pozytywnie ocenił kompromis w sprawie regulacji rynków finansowych, zakładający, że wiele ostatecznych decyzji w sprawach "delikatnych", np. wydatków budżetu państwa, będzie w dużej mierze należało jednak do państw członkowskich.

Mówiąc o polityce energetycznej Unii, wiceminister przypomniał, że trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Skuteczność prezydencji w sprawie polityki klimatycznej wiceminister ocenił bardzo wysoko, ponieważ prezydencja uzyskała maksymalne porozumienie wewnątrz Unii Europejskiej mimo nie najłatwiejszych warunków. Chodzi o porozumienie osiągnięte w sprawie zasad podziału obciążeń finansowych związanych z walką z ociepleniem klimatu czy ze zmianami klimatycznymi globalnie. Szczyt w Kopenhadze wiceminister nazwał "poważną porażką wspólnoty międzynarodowej".

Pozytywnie ocenił natomiast przyjęcie w trakcie prezydencji szwedzkiej programu sztokholmskiego, czyli nowego programu wieloletniego na lata 2010-2014 w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. "To program, który w dużej mierze pozwoli obywatelom odczuć nową rzeczywistość europejską dzięki pewnym ułatwieniom czy lepszej ochronie praw obywatelskich, a także ściślejszej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego, stworzeniu europejskiej przestrzeni sądowej. Te wszystkie osiągnięcia są dobrym dziedzictwem prezydencji szwedzkiej" - ocenił wiceminister M. Dowgielewicz.

Wspomniał też o Strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, pierwszej makroregionalnej strategii Unii Europejskiej. Określa ona, w jaki sposób grupa regionów z krajów Unii Europejskiej może współpracować, aby osiągnąć lepszą integrację rynków, większe szanse dla przedsiębiorców, lepszą wymianę środowisk naukowych i studentów, aby aspekt regionalny był bardziej odczuwalny. "Polska z zadowoleniem wita przyjęcie tej strategii i jako następna prezydencja bałtycka, czyli prezydencja kraju, który leży nad Bałtykiem, deklaruje, że będzie starała się pracę nad strategią dla regionu Morza Bałtyckiego kontynuować" - powiedział wiceminister.

Za osiągnięcie prezydencji szwedzkiej uznał porozumienie między Chorwacją a Słowenią, co pozwoliło na odblokowanie negocjacji akcesyjnych Chorwacji i w sprawach europejskiej przyszłości Bałkanów. W połowie grudnia zniesiono wizy pomiędzy trzema krajami Bałkanów Zachodnich, czyli Serbią, Macedonią i Czarnogórą, a Unią Europejską (strefa Schengen).

"Cieszymy się z tego, że w trakcie prezydencji szwedzkiej doszło do złożenia trzech wniosków (...) z Albanii i Serbii i Islandii o członkostwo w Unii Europejskiej. Cieszymy się także z postępów w negocjacjach z Turcją. Myślę, że warto, aby te doświadczenia zostały wykorzystane przez prezydencję polską, ponieważ to będzie kolejna prezydencja, która w obszarze polityki rozszerzenia może dokonać dużego postępu, tak bardzo oczekiwanego przez kraje Bałkanów Zachodnich" - zaznaczył wiceminister.

Wiceminister wyraził także zadowolenie z faktu powołania w trakcie prezydencji szwedzkiej rady do spraw energii Stany Zjednoczone - Unia Europejska. Jego zdaniem, powinna się ona skupić na kwestiach związanych z polityką energetyczną, nie tylko z nowymi technologiami energetycznymi i klimatycznymi, ale także z bezpieczeństwem w tym względzie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych M. Dowgielewicz udzielał następnie odpowiedzi na pytania senatorów. Przeprowadzono także debatę nad przedstawioną informacją.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 49. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Józef Bergier, Stanisław Bisztyga, Krystyna Bochenek, Barbara Borys-Damięcka, Grzegorz Czelej, Wiesław Dobkowski, Jan Dobrzyński, Janina Fetlińska, Stanisław Gogacz, Stanisław Gorczyca, Piotr Gruszczyński, Tadeusz Gruszka, Andrzej Grzyb, Witold Idczak, Stanisław Iwan, Piotr Kaleta, Maciej Klima, Paweł Klimowicz, Ryszard Knosala, Marek Konopka, Norbert Krajczy, Waldemar Kraska, Krzysztof Kwiatkowski, Roman Ludwiczuk, Rafał Muchacki, Jan Olech, Władysław Ortyl, Czesław Ryszka, Sławomir Sadowski, Tadeusz Skorupa, Eryk Smulewicz, Grażyna Sztark, Grzegorz Wojciechowski, Jan Wyrowiński, Stanisław Zając, Piotr Zientarski,