Narzędzia:

Zapowiedzi

3 i 4 lutego 2010 r.

3 lutego 2010

3 i 4 lutego 2010 r. odbyło się 48. posiedzenie Senatu.

W pierwszym dniu obrad Izba nie wyraziła zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Krzysztofa Piesiewicza. W tajnym głosowaniu przeciwko wnioskowi prokuratury o uchylenie immunitetu opowiedziało się 50 senatorów, za było 31, a 6 wstrzymało się od głosu.

27 listopada 2009 r. Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga za pośrednictwem ministra sprawiedliwości - prokuratora generalnego złożyła wniosek o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora K. Piesiewicza do odpowiedzialności karnej za posiadanie narkotyków i nakłanianie innych osób do ich zażycia. W konsekwencji tego wniosku senator K. Piesiewicz w oświadczeniu złożonym do marszałka Senatu zrzekł się immunitetu.

Wniosek prokuratury rozpatrzyła Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich podczas swoich trzech posiedzeń. Komisja miała także ocenić pod względem formalnym oświadczenie senatora K. Piesiewicza o zrzeczeniu się immunitetu. Senatorowie z komisji regulaminowej mieli wątpliwości co do jego poprawności i poprosili senatora K. Piesiewicza o wyjaśnienia, a następnie zwrócili się do marszałka Senatu, by senator K. Piesiewicz uściślił swoje oświadczenie. Senator przesłał do komisji dwa listy z wyjaśnieniami swojej decyzji. Oświadczenia jednak nie uściślił. W pierwszym liście przyznał, że podczas podejmowania decyzji o zrzeczeniu się immunitetu nie znał pełnego uzasadnienia wniosku prokuratury w tej sprawie i z wieloma jego elementami się nie zgadza.

Podczas posiedzenia Izby sprawozdawca Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senator Piotr Ł.J. Andrzejewski poinformował, że 3 lutego 2010 r. komisja wysłuchała zastępcy prokuratora generalnego oraz prokuratora prowadzącego postępowanie i "doszła jednomyślnie do przekonania, że zarówno charakter tego postępowania, jak i etap, na jakim się ono znajduje, a zwłaszcza oświadczenie prokuratora prowadzącego, że nie wyklucza, iż postępowanie to może być umorzone, powodują, że wniosek prokuratury jest przedwczesny".

Senator P.Ł.J. Andrzejewski podkreślił również, że "Senat nie ocenia senatora K. Piesiewicza, ale ocenia stan przedmiotowy prawa, a konkretnie to, w którym momencie prokuratura powinna czy może występować o uchylenie immunitetu".

Komisja przedłożyła Izbie propozycję odrzucenia wniosku, gdyż, jak podkreślił senator P.Ł.J. Andrzejewski, "wniosek o uchylenie immunitetu można złożyć dopiero wtedy, gdy prokuratura zamknęła postępowanie dowodowe i jest gotowa wnieść akt oskarżenia".

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 8 stycznia 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Jej celem jest uporządkowanie i doprecyzowanie przepisów, usunięcie rozwiązań, które nie sprawdziły się w ciągu 4 lat jej funkcjonowania (m.in. likwidacja Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych), oraz wprowadzenie nowych rozwiązań umożliwiających rozszerzenie dostępu do usług oferowanych przez podmioty publiczne. W nowelizacji przyjęto główną zasadę, że informatyzacja nie powinna polegać głównie na zmianach wewnątrz podmiotów publicznych, ale na udostępnieniu obywatelom i przedsiębiorcom usług realizujących zadania publiczne. Dlatego też szczególny nacisk położono na wprowadzenie nowych rozwiązań: elektronicznej platformy usług administracji publicznej, w skrócie - e-PUAP, centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, profilu zaufanego e-PUAP. Ustawa wprowadza możliwość łączności on-line między urzędami a rejestrami. Urząd będzie miał obowiązek połączyć się z rejestrami innego urzędu lub innego wydziału w ramach tego samego urzędu, dzięki czemu obywatel szybciej, taniej i łatwiej załatwi tam sprawy.

Ponadto nowelizacja rozszerza zakres podmiotowy stosowania ustawy m.in. na sądy, organy kontroli i uczelnie publiczne.

W projekcie stworzono też możliwość wyboru sposobu załatwienia sprawy. Można to będzie zrobić albo dzięki osobistemu stawiennictwu w urzędzie, albo z wykorzystaniem własnego komputera i Internetu.

Ustawa dokonuje również zmian w procedurze administracyjnej i ordynacji podatkowej, w szczególności poprzez umożliwienie organom załatwienia sprawy nie tylko za pomocą dokumentu w postaci papierowej, ale także za pomocą dokumentu doręczonego środkami komunikacji elektronicznej. Nastąpi zrównanie obu form w sensie prawnym. Brak tego zapisu w ustawach stanowił bardzo istotne ograniczenie i powodował, że organy wydawały decyzje, postanowienia jedynie w postaci papierowej. Ponadto ustawa umożliwia stronie postępowania administracyjnego i postępowania podatkowego dostęp on-line do dokumentów elektronicznych w danej sprawie.

W nowelizacji stworzono również jedną instytucję kancelaryjną dla wszystkich rodzajów postępowań, zarówno w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych, jak i w innych samorządowych jednostkach organizacyjnych. Celem takiej zmiany jest stworzenie jednolitych zasad postępowania z dokumentacją.

W prawie o ruchu drogowym wprowadzono zmianę, umożliwiającą osobie zainteresowanej nabyciem samochodu weryfikację danych w dokumentach takich jak dowód rejestracyjny czy pozwolenie czasowe z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów. Zaproponowane zapisy mają na celu ochronę kupujących przed ryzykiem nabycia pojazdu pochodzącego z kradzieży.

Rozpatrująca ustawę Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła wnieść o wprowadzenie do niej 22 poprawek.

Reprezentujący stronę rządową na posiedzeniu Izby sekretarz Komitetu Rady Ministrów do spraw Informatyzacji i Łączności Wojciech Wiewiórowski stwierdził, że poprawki te zostały w pełni poparte przez rząd, ponieważ mają znaczenie porządkujące i korzystnie wpływają na sytuację obywateli, dokładnie precyzując wymagania stawiane systemom teleinformatycznym, z których oni korzystają.

W wyniku głosowania Izba jednomyślnie, 94 głosami, zdecydowała o wprowadzeniu 22 zmian do ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Większość wprowadzonych poprawek służyła przestrzeganiu zasad techniki prawodawczej, zachowaniu poprawności legislacyjnej, ujednoliceniu terminologii, usunięciu błędów językowych, poprawie czytelności przepisów, część zmian miała też charakter redakcyjny.

Ponadto Izba uznała 2-dniowy termin na potwierdzenie otrzymania pisma na podstawie przepisów ordynacji podatkowej za zbyt krótki, uniemożliwiający prawidłowe korzystanie z możliwości doręczania pism w formie elektronicznej. Dlatego przedłużono okres oczekiwania na potwierdzenie do 7 dni.

Zakładając, że wolą ustawodawcy jest pozostawienie w mocy dotychczasowych rozporządzeń do 31 grudnia 2010 r., Senat uznał za wystarczające odroczenie wejścia w życie przepisów zawierających nową koncepcję "jednego rozporządzenia" do 1 stycznia 2011 r.

Teraz senackie poprawki rozpatrzy Sejm.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy
o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen
oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 8 stycznia 2010 r., ma na celu doprecyzowanie zakresu stosowania ustawy oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się w trakcie jej rocznego obowiązywania. Szereg zmian wiąże się z koniecznością przygotowania podstaw prawnych do udziału Polski w Systemie Informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II zastąpi SIS I) oraz w Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS), mającym na celu wymianę danych o wizach między państwami członkowskimi, które zniosły kontrole na granicach wewnętrznych i zapewniają swobodę przepływu osób.

Wprowadzenie nowelizacji pociągnie za sobą koszty finansowe w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (nowe etaty, głównie dla teleinformatyków), w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w Ministerstwie Finansów (sprzęt i szkolenia). Koszty wprowadzenia tej regulacji to około 4,8 mln zł.

Pracująca nad nowelizacją Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o wprowadzenie do niej 6 poprawek, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaś - 9.

Izba w wyniku głosowań zaakceptowała 10 zmian do ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych.

Większość wprowadzonych poprawek służyła usunięciu wątpliwości interpretacyjnych, zachowaniu poprawności legislacyjnej, polegała na zmianie sposobu formułowania odesłań. Część senackich zmian miała też charakter redakcyjny.

Nowelizacja wraz z poprawkami Senatu wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- przyjęta z poprawkami

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 8 stycznia 2010 r., na podstawie projektu rządowego, dotyczy przepisów odnoszących się do zastępców komorników sądowych, postępowania dyscyplinarnego, trybu powoływania nowych komorników sądowych i ewentualnego zawieszenia komornika w czynnościach i zasad pobierania opłaty stosunkowej w zakresie jej wysokości.

Nowa regulacja przewiduje m.in. możliwość składania przez dłużników wniosków o obniżenie wysokości pobieranych przez komornika opłat za egzekucję. Wnioski takie rozpatrywałby sąd, który mógłby obniżyć wysokość opłat.

Według innych zapisów nowelizacji ustawy o komornikach, uregulowane mają zostać m.in. sprawy postępowań dyscyplinarnych wobec komorników sądowych, asesorów i aplikantów komorniczych, które do tej pory były częściowo regulowane tylko na mocy rozporządzenia ministra. Rozpatrywaniem postępowań dyscyplinarnych miałaby zajmować się komisja złożona z 22 osób i powoływana przez Krajową Radę Komorniczą. Kadencja komisji trwałaby 4 lata.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała Izbie wprowadzenie 3 zmian do ustawy.

Senat odrzucił wniosek senatora Stanisława Gorczycy o przyjęcie ustawy bez poprawek. Zaakceptowano natomiast 2 poprawki - 1 o charakterze redakcyjnym i 1 autorstwa senatora Piotra Zientarskiego, zmieniającą mechanizm opłat. Senat stanął na stanowisku, że z wnioskiem o obniżenie wysokości opłaty "w szczególnie uzasadnionych wypadkach" z uwzględnieniem "nakładu pracy związanym z egzekucją świadczenia lub sytuację majątkową oraz wysokości dochodów" dłużnik powinien występować w pierwszej kolejności do komornika, nie zaś do sądu. Dopiero odmowa komornika lub zmniejszenie opłaty niesatysfakcjonujące dłużnika uprawniałyby go do złożenia do sądu skargi na czynności komornika. Jednocześnie, zdaniem Izby, poddanie decyzji komornika w sprawie obniżenia wysokości opłaty kontroli sądu daje dłużnikowi gwarancję ochrony jego interesów na drodze sądowej.

Ustawa o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji wróci teraz do Sejmu.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Sejm uchwalił nowelizację na podstawie projektu prezydenckiego podczas 58. posiedzenia, 8 stycznia 2010 r. Jej celem jest wzmocnienie struktur sądownictwa administracyjnego poprzez stabilizację statusu sędziów pełniących funkcje kierownicze. Projekt ustawy zakłada wprowadzenie pięcioletniej kadencji prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódzkich sądach administracyjnych i wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ponadto przewiduje wprowadzenie instytucji skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego.

Zajmująca się nowelizacją Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała Izbie wprowadzenie do niej 3 poprawek, Komisja Ustawodawcza zaś - 2. 

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda poinformował senatorów, że większość poprawek obu komisji zyskała aprobatę prezydenta. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona stwierdził natomiast, że rząd popiera rozpatrywany projekt i wnosi o jego uchwalenie bez poprawek.

Akceptację Izby uzyskały 4 poprawki. Pierwsza dotyczyła braku ograniczenia powtórnego wyboru na pięcioletnie kadencje prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym. Tymczasem prezesi i wiceprezesi sądów okręgowych i apelacyjnych nie mogą piastować swoich funkcji przez dwie kolejne kadencje, a prezesi i wiceprezesi sądów rejonowych - przez trzy. Senat uznał zatem, że podobna regulacja powinna się znaleźć w sądownictwie administracyjnym.

W drugiej poprawce Izba zniosła rygor pozostawienia sprawy bez rozpoznania albo odrzucenia pisma nienależycie opłaconego przez profesjonalnego pełnomocnika.

Uchwalając kolejną zmianę, Senat uznał, że sejmowy zapis spowoduje zawężenie stosowania przepisu dotyczącego wyjątkowych wypadków dopuszczalności skargi, co prowadziłoby do nieuzasadnionej, odmiennej regulacji w stosunku do przepisów kodeksu postępowania cywilnego.

Instytucja skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym dotyczy orzeczeń Naczelnego Sadu Administracyjnego, które rażąco naruszającą normy prawa Unii Europejskiej, oraz orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych. W opinii Izby, należy zatem umożliwić wnoszenie skargi od orzeczeń zapadłych po 1 stycznia 2004 r. Wówczas w systemie organów ochrony prawnej pojawiły się bowiem wojewódzkie sądy administracyjne. O orzeczeniach niezgodnych z prawem unijnym natomiast może być mowa dopiero od 1 maja 2004 r., kiedy Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Zatem przed 1 stycznia 2004 r. nie mogło zapaść orzeczenie, które można byłoby zaskarżyć na podstawie wprowadzanych przepisów. Senat wprowadził więc stosowną poprawkę, służącą usunięciu błędów interpretacyjnych, zgłoszoną przez senatora Tadeusza Gruszkę.

Senackie zmiany rozpatrzą teraz posłowie.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny,
ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

Sejm uchwalił nowelizację na podstawie rządowego i poselskiego projektu podczas 58. posiedzenia, 8 stycznia 2010 r. Głównym jej celem jest zaostrzenie odpowiedzialności karnej osób popełniających przestępstwa komunikacyjne w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających. Zmiany rozpatrywane przez Senat przewidują kary od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności w wypadku, gdy kierujący pojazdem w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środka odurzającego był wcześniej skazany za jazdę po pijanemu. Kary takie mogą być orzekane także wtedy, gdy kierujący pojazdem złamał orzeczony czasowy zakaz.

Nowelizacja przewiduje też m.in., że nietrzeźwy kierowca, skazany prawomocnie za wypadek, którego skutkiem była czyjaś śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, zostanie na zawsze pozbawiony prawa jazdy. Od zastosowania przepisu sąd będzie mógł odstąpić jedynie w "wyjątkowych wypadkach" uzasadnionych "szczególnymi okolicznościami".

Na postawie wprowadzonych przepisów zostanie także utworzony państwowy fundusz celowy - Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Jego dysponentem ma być minister sprawiedliwości. Środki funduszu przede wszystkim będą pochodzić z potrąceń z wynagrodzenia za pracę skazanych odbywających karę pozbawienia wolności oraz z nawiązek i świadczeń pieniężnych orzekanych przez sądy w stosunku do sprawców przestępstw. Środki nowo utworzonego funduszu mają być przeznaczane na udzielanie pomocy ofiarom przestępstw i ich rodzinom oraz na pomoc postpenitencjarną dla osób pozbawionych wolności zwalnianych z zakładów karnych lub aresztów śledczych i dla ich rodzin. Ma to być przede wszystkim pomoc medyczna, psychologiczna, rehabilitacyjna, prawna, a także materialna.

Środki funduszu przeznaczane będą również na wspieranie i rozwój systemów pomocy wskazanym osobom. Polegać to będzie przede wszystkim na podejmowaniu działań edukacyjnych i szkoleniowych, organizacji badań naukowych i innych przedsięwzięć służących poprawie sytuacji osób pokrzywdzonych oraz tych, które odbyły karę pozbawienia wolności. Zadania te mają być realizowane przez stowarzyszenia, fundacje, organizacje i instytucje, którym realizacja zadań będzie powierzana w trybie otwartego konkursu ofert.

Po cztery poprawki do nowelizacji zaproponowały Izbie Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Ustawodawcza. Pełną aprobatę tych zmian wyraził podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona. Takie samo stanowisko zajęli senatorowie podczas głosowań, wprowadzając 4 poprawki do rozpatrywanej ustawy.

Pierwsze trzy miały charakter legislacyjno-redakcyjny, czwarta natomiast - merytoryczny, naprawiała błąd legislacyjny popełniony w Sejmie. Sejmowy przepis stanowił, że minister sprawiedliwości może zlecić kontrolę prawdziwości danych zawartych w sprawozdaniach instytucji, stowarzyszeń, fundacji i organizacji społecznych, dotyczących wykorzystania środków z orzeczonych na ich rzecz nawiązek lub świadczeń pieniężnych za okres nierozliczony. Sprawozdania te powinny być przekazane ministrowi w ciągu 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Tymczasem ustawa poddaje ocenie ministra wydatkowanie przez te podmioty środków pochodzących z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Senat stwierdził sprzeczność pomiędzy tymi zapisami, ponieważ sprawozdania dotyczyć mają środków pochodzących z orzeczonych nawiązek lub świadczeń pieniężnych, a nie z funduszu.

Teraz ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska ponownie trafi do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny

Sejm uchwalił ustawę na podstawie projektów rządowego i poselskiego podczas 58. posiedzenia, 8 stycznia 2010 r. Nowelizacja stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł o niezgodności z konstytucją niektórych przepisów ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane. W związku z tym zaproponowano uchylenie tej ustawy i wprowadzenie do kodeksu cywilnego odpowiednich przepisów, regulujących kwestie zabezpieczania wierzytelności podwykonawców robót budowlanych. Nowelizacja przewiduje także uchylenie przepisu nakazujące składanie w formie aktu notarialnego oświadczeń woli przez osoby niemogące czytać.

Komisja Ustawodawcza i Komisji Gospodarki Narodowej po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny przedstawiły Senatowi wnioski o jej przyjęcie bez poprawek. Senator Piotr Ł.J. Andrzejewski natomiast zaproponował wprowadzenie do niej zmiany.

W wyniku głosowania senatorowie 77 głosami poparli przyjęcie ustawy bez poprawek, 15 osób głosowało przeciw, a 2 wstrzymały się od głosu.

Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny czeka teraz na podpis prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat 93 głosami przyjął ustawę nowelizującą ustawę o transporcie drogowym oraz niektóre inne ustawy wraz z 13 poprawkami. Izba zadecydowała m.in. o uchyleniu przepisów umożliwiających uiszczenie w ratach opłaty rocznej za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych, ponieważ w istotny sposób skomplikowałoby to dotychczasowy tryb wnoszenia opłat rocznych, a związane z tym koszty mogłyby przekroczyć wysokość samej opłaty. Senatorowie utrzymali również obowiązek ubezpieczenia OC przyczep, gdyż jego zniesienie byłoby niezgodne z prawem wspólnotowym.

Izba nie podzieliła opinii Sejmu, aby wydłużyć do 31 grudnia 2012 r. nałożony na ośrodki szkolenia obowiązek prowadzenia szkoleń w warunkach specjalnych przez osoby posiadające odpowiednie do prowadzonego szkolenia uprawnienia instruktora techniki jazdy. Przesunięcie tego terminu byłoby sprzeczne z przepisami dyrektywy unijnej w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób. Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny i korygują błędne odesłania.

Pracująca nad nowelą Komisja Gospodarki Narodowej rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy wraz z 14 poprawkami, głównie o charakterze doprecyzowującym. Podczas dyskusji propozycje zmian zgłosili senatorowie Wojciech Skurkiewicz i Tadeusz Gruszka.

Ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw Sejm uchwalił 8 stycznia 2010 r. na podstawie projektu poselskiego. Liberalizuje ona przepisy dotyczące wykonywania przewozów drogowych, aby w warunkach kryzysu ułatwić przewoźnikom prowadzenie działalności. Ponadto implementuje do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób.

Nowela przewiduje m.in. możliwość dwunastomiesięcznego zawieszenia wykonywania transportu drogowego przez przewoźnika bez utraty licencji i konieczności ponownego jej uzyskiwania oraz wydłużenie z 6 do 24 miesięcy okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy. Zgodnie z ustawą, w wypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu drogowego zobowiązano zakład ubezpieczeń do proporcjonalnego, nie mniej niż o 95%, obniżenia składki ubezpieczeniowej na okres czasowego wycofania pojazdu. Ponadto zniesiono obowiązek ubezpieczenia OC przyczep.

Przewoźnicy spoza Unii Europejskiej wjeżdżający na teren Polski będą musieli uzyskać zezwolenie ministra infrastruktury. W wypadku braku takiego zezwolenia na przewoźnika zostaną nałożone bardzo wysokie kary. Podwyższono także kary dla przewoźników międzynarodowych, jeżdżących bez zezwoleń albo nieuczciwie stosujących kabotaż.

Stosownie do postanowień prawa wspólnotowego rozszerzono ustawę o przepisy umożliwiające kierowcom odbycie kwalifikacji wstępnej w trybie przyspieszonym. Obniżono również limit wieku dla kierowcy wykonującego przewóz drogowy.

Poprawki Senatu rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw
- przyjęta wraz z poprawkami

Głównym celem ustawy, uchwalonej przez Sejm 8 stycznia 2010 r. na podstawie przedłożenia rządowego, jest wzmocnienie uprawnień nadzorczych i kontrolnych wojewody w stosunku do placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku. Placówki te zostaną zobowiązane do umieszczenia w widocznym miejscu tablicy informacyjnej o posiadanym zezwoleniu na prowadzenie placówki i numerze wpisu do rejestru. Domy pomocy społecznej będą także musiały prowadzić szczegółową dokumentację, dotyczącą osób przebywających w placówce.

Nowelizacja przewiduje zaostrzenie kar za prowadzenie domów pomocy społecznej bez wymaganych zezwoleń. Wojewoda będzie mógł nałożyć karę 20 tys. zł na placówki, w których przebywa powyżej 10 osób, i 40 tys. zł, gdy placówki te, mimo wcześniejszego nałożenia kary, będą działać nadal. Oprócz kar pieniężnych wojewoda będzie mógł też wydać nakaz wstrzymania prowadzenia takiej placówki.

Ustawa wprowadza również obowiązek zatrudnienia co najmniej jednego inspektora nadzorującego placówki na 25 domów pomocy społecznej.

Zgodnie z nowelizacją ośrodkami wsparcia będą także środowiskowe domy samopomocy i kluby samopomocy. Rozszerzono uregulowania ustawy w zakresie zasad funkcjonowania takich placówek, usług, które świadczą, i odpłatności za nie. Umożliwiono również łączenie różnych typów domów pomocy społecznej w ramach jednej placówki.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wnosiły o wprowadzenie do ustawy 5 poprawek redakcyjnych i uściślających. Izba poparła propozycje komisji.

Teraz nowela wróci do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - przyjęta z poprawką

Senat 93 głosami przyjął nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wraz z jedną poprawką.

Nowela, którą Sejm uchwalił 8 stycznia 2010 r. na podstawie projektu komisyjnego, umożliwia zatrudnianie osób niepełnosprawnych przez pracodawców niezapewniających warunków pracy chronionej bez konieczności uzyskania wstępnej pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Pracująca nad ustawą Komisja Rodziny i Polityki Społecznej nie zgłosiła do niej zastrzeżeń. Podczas debaty senator Jan Rulewski złożył wniosek o odrzucenie ustawy. Zdaniem senatora, rezygnacja z uzyskania przez pracodawcę wstępnej pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnianej na danym stanowisku w warunkach pracy chronionej będzie służyć "ukrywaniu stosunku pracy, a być może nawet ukrywaniu faktu zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu znacznym lub umiarkowanym". Podobną opinię o zniesieniu przepisu dotyczącego opinii Państwowej Inspekcji Pracy wyrazili senatorowie Władysław Dajczak i Janina Fetlińska, którzy zaproponowali, aby zobowiązać pracodawcę do zgłoszenia w ściśle określonym terminie do Państwowej Inspekcji Pracy zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Akceptacji Izby nie uzyskały ani wniosek o odrzucenie ustawy, ani propozycja jej przyjęcia bez poprawek. Senat poparł zaś propozycję senator J. Fetlińskiej i nałożył na pracodawcę zatrudniającego osobę niepełnosprawną obowiązek pisemnego zgłoszenia do Państwowej Inspekcji Pracy faktu jej zatrudnienia w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy.

Poprawkę rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - przyjęta bez poprawek

Senat przyjął nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w wersji uchwalonej przez Sejm 8 stycznia 2010 r. na podstawie przedłożenia rządowego.

Zgodnie z nowelizacją, przy ustalaniu uprawnień do emerytury górniczej okresy pracy wykonywanej pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy będzie można rozliczać kwartalnie.

Ustawa zostanie przekazana do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych

Ustawa, którą Sejm uchwalił 8 stycznia 2010 r. na podstawie przedłożenia rządowego, umożliwia dokapitalizowanie przez Skarb Państwa instytucji finansowych, które są zagrożone utratą płynności lub niewypłacalnością. W ustawie zostały określone zasady rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych, która polegać będzie na: udzielaniu przez Skarb państwa gwarancji zwiększania funduszy własnych instytucji finansowych albo przejmowaniu tych instytucji przez Skarb Państwa. Zwiększenie funduszy objętych gwarancją będzie polegać na emisji akcji, obligacji lub bankowych papierów wartościowych. W wypadku ustabilizowania się sytuacji instytucji finansowej, np. dzięki znalezieniu nowych inwestorów, Skarb Państwa będzie mógł wycofać się z zaangażowania w taką instytucję.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zarekomendowała Izbie wprowadzenie 7 poprawek, a mniejszość komisji - jednej zmiany do ustawy. W wyniku głosowania Senat uchwalił 8 poprawek do ustawy o rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych. Większość poprawek miała charakter doprecyzowujący. Senatorowie zadecydowali m.in., że również walne zgromadzenie towarzystw ubezpieczeń wzajemnych będzie wyrażało zgodę na zawarcie umowy gwarancji. Ponadto Senat wydłużył z 3 lat do 5 maksymalny termin zbycia przejętych przez Skarb Państwa akcji instytucji finansowych.

Teraz poprawki zostaną rozpatrzone przez Sejm.

Ponadto Izba przyjęła bez poprawek ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Warszawie dnia 9 września 2009 r.

Uchwała w sprawie poszanowania Krzyża

Senat po burzliwej dyskusji podjął uchwałę w sprawie poszanowania Krzyża. Za jej podjęciem opowiedziało się 54 senatorów, 3 było przeciw, a 5 nie głosowało.

W uchwale Izba przypomniał, że "Krzyż, główny symbol chrześcijaństwa, które przyniosło Europie regułę poszanowania praw jednostki oraz zasady równości, wolności i tolerancji, towarzyszył Polsce we wszystkich ważnych chwilach jej dziejów". Senatorowie podkreślili, że "krzyż stawał się symbolem nie tylko chrześcijaństwa i jego wartości, ale też tęsknoty za wolną Ojczyzną" i dlatego "wszelkie próby zakazania umieszczania Krzyża w szkołach, szpitalach, urzędach i przestrzeni publicznej w Polsce muszą być poczytane za godzące w naszą tradycję, pamięć i dumę narodową". Senat zaapelował o zachowanie dystansu wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu i o poszanowanie krzyża.

Senat pracował nad uchwałą w sprawie poszanowania Krzyża od grudnia 2009 r. Izba na 46. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r., zadecydowała o odrzuceniu projektu uchwały w sprawie orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, dotyczącego obecności znaku krzyża w miejscach publicznych oraz postanowiła kontynuować prace nad projektem apelu o poszanowanie Krzyża, autorstwa senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego. Wicemarszałek Zbigniew Romaszewski skorzystał wówczas ze specjalnego trybu postępowania w wypadku rozpatrywania projektu uchwały okolicznościowej i skierował projekt apelu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w celu przygotowania poprawionego sprawozdania.

Autorzy odrzuconego projektu, senatorowie PiS, zaproponowali, by Senat wyraził "stanowczy protest" wobec orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu przeciwko wieszaniu krzyży we włoskich szkołach.

7 stycznia 2010 r. senatorowie Łukasz Abgarowicz (PO) i Marek Rocki (PO) wnieśli projekt uchwały w sprawie poszanowania krzyża. Na kolejnym posiedzeniu Senatu, 13 stycznia 2010 r., Izba miała przeprowadzić drugie czytania projektu uchwały w sprawie poszanowania krzyża oraz projektu apelu o poszanowanie krzyża. Na wniosek senatora Janusza Rachonia nie rozpatrywano ich jednak, gdyż wątpliwości senatorów budził tekst projektu uchwały, w którym nie było stwierdzenia, że Senat odnosi się krytycznie do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech. Zdanie to nie znalazło się także w podjętej 4 lutego 2010 r. uchwale w sprawie poszanowania Krzyża. Zaznaczono w niej, że "wyrok odnosił się do konkretnej sytuacji prawnej".

Ostatecznie 4 lutego 2010 r. Senat nie podjął uchwały w sprawie apelu o poszanowanie krzyża i tym samym zakończył prace nad tym projektem. W apelu senator P.Ł.J. Andrzejewski proponował m.in. zapis, że krzyż jest "oznaką uniwersalnych wartości w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim" oraz "znakiem solidarności z każdym człowiekiem, bez względu na pochodzenie, wyznanie czy kolor skóry".

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 48. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Piotr Ł.J. Andrzejewski, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Józef Bergier, Stanisław Bisztyga, Przemysław Błaszczyk, Krystyna Bochenek, Grzegorz Czelej, Jan Dobrzyński, Janina Fetlińska, Stanisław Gogacz, Stanisław Gorczyca, Ryszard Górecki, Maciej Grubski, Piotr Gruszczyński, Tadeusz Gruszka, Andrzej Grzyb, Stanisław Jurcewicz, Piotr Kaleta, Kazimierz Kleina, Maciej Klima, Paweł Klimowicz, Ryszard Knosala, Sławomir Kowalski, Krzysztof Kwiatkowski, Roman Ludwiczuk, Antoni Motyczka, Rafał Muchacki, Maria Pańczyk-Pozdziej, Bohdan Paszkowski, Andrzej Person, Antoni Piechniczek, Czesław Ryszka, Sławomir Sadowski, Janusz Sepioł, Władysław Sidorowicz, Tadeusz Skorupa, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Andrzej Szewiński, Marek Trzciński, Edmund Wittbrodt, Grzegorz Wojciechowski, Michał Wojtczak, Stanisław Zając.