Narzędzia:

Zapowiedzi

2 i 3 grudnia 2009 r.

2 grudnia 2009

2 i 3 grudnia odbyło się 45. posiedzenie Senatu.

Ustawa o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił tę ustawę na podstawie pilnego projektu rządowego na 54. posiedzeniu, 19 listopada 2009 r. Uchylane przepisy określają mechanizm negocjacji w sprawie przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Do tej pory te negocjacje odbywały się na forum Komisji Trójstronnej i brała w nich udział strona rządowa. Po uchyleniu przedmiotowej ustawy, od 1 stycznia 2010 r., strona rządowa będzie wyłączona z negocjacji w sprawie tych wynagrodzeń, a wysokość przyrostu przeciętnych wynagrodzeń przedsiębiorców będą ustalać organizacje społeczne, czyli związki zawodowe i pracodawca.

To rozwiązanie przyjęte w pakiecie działań antykryzysowych. Organizacje związkowe zwracały uwagę, że prowadzenie negocjacji, ustalanie wskaźnika przyrostu przeciętnych wynagrodzeń centralnie nie zawsze odpowiada lokalnym potrzebom i sytuacji konkretnego przedsiębiorstwa.

Po zmianie ustawy w sprawie tego wskaźnika w przedsiębiorstwach państwowych negocjacje przeprowadzane będą między pracodawcami a związkami zawodowymi. Nie odniesie się to do konsekwencji, jakie mógł ponieść dyrektor przedsiębiorstwa, w którym przeciętny wskaźnik wzrostu miesięcznych wynagrodzeń na 2009 r. przekroczył 0,8% (wskaźnik określony przez rząd) i wpłynęło to negatywnie na kondycję finansową zakładu. Zgodnie z przepisem przejściowym, organ założycielski takiego przedsiębiorstwa będzie mógł odwołać dyrektora po 31 grudnia 2010 r., kiedy to wzrost wynagrodzeń za 2009 r. zostanie już obliczony.

Senatorowie 50 głosami, przy 33 przeciw, zdecydowali o przyjęciu ustawy bez poprawek. Zostanie ona teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Senat uchwalił 4 poprawki do nowelizacji ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego, uchwalonej przez Sejm na 53. posiedzeniu, 5 listopada 2009 r. Wprowadza ona pojęcie tzw. najmu okazjonalnego. Umowę w jego sprawie będzie mógł zawrzeć właściciel mieszkania, będący osobą fizyczną, który nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z wynajmowaniem lokali. W wypadku tej umowy nie będzie obowiązywał wymóg zapewnienia eksmitowanemu pomieszczenia socjalnego. Umowa najmu okazjonalnego ma być zawierana maksymalnie na 10 lat. Najemca zobowiąże się w niej, że jeśli nie będzie przestrzegał warunków umowy, wyprowadzi się z zajmowanego mieszkania. Będzie też musiał wskazać w umowie inny lokal, w którym zamieszka w razie eksmisji. Na żądanie wynajmującego musi dołączyć do umowy oświadczenie z notarialnie poświadczonym podpisem. Powinno to zapobiec podawaniu fikcyjnych adresów. Właściciel, chcąc skorzystać z przepisów dotyczących najmu okazjonalnego, będzie musiał zgłosić zawarcie umowy w urzędzie skarbowym. Ma to służyć zmniejszeniu tzw. szarej strefy na rynku wynajmu mieszkań i zwiększeniu liczby legalnie wynajmowanych lokali.

Od 1 stycznia 2010 r. właściciele mieszkań, którzy zdecydują się je wynająć, zapłacą 8,5-procentowy podatek ryczałtowy od przychodów z najmu. Obecnie w takiej wysokości płacą go osoby, których przychody z najmu nie przekraczają równowartości 4 tys. euro. Po przekroczeniu tej kwoty kwota podatku wzrasta do 20%.

Trzy spośród senackich poprawek miały charakter doprecyzowujący i zmierzały do zapewnienia jednolitej terminologii i usunięcia nieprawidłowości w tym zakresie. Ponadto Izba uchwaliła zmianę, która przedłuża z 7 do 21 dni termin na wskazanie przez najemcę lokalu, w którym mógłby zamieszkać w razie obowiązku opuszczenia zajmowanego lokum.

Nowelizacja wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz ustawy - Kodeks postępowania karnego - przyjęta z poprawkami

Senatorowie przyjęli trzy poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz ustawy - Kodeks postępowania karnego. Jedna z nich przewiduje rozszerzenie możliwości nadzwyczajnego złagodzenia kary wobec sprawcy, który sam zwolnił zakładnika. Takie ukształtowanie przepisów może, zdaniem Senatu, służyć ochronie osoby pokrzywdzonej, a także stanowić zachętę dla sprawców do odstąpienia od przestępstwa, gdyż zawiera możliwość stosowania nadzwyczajnego złagodzenia kary wobec sprawcy przestępstwa typu kwalifikowanego, który choć odstąpił, to nie czynił tego dobrowolnie. "Oznacza to danie sprawcy sygnału, że jeżeli tylko odstąpi od zamiaru wymuszenia i zwolni zakładnika, będzie mógł liczyć na łagodniejsze potraktowanie przez sąd" - jak napisano w uzasadnieniu uchwały.

Senatorowie uchwalili także podwyższenie z 3 do 5 lat więzienia, gdyby pozbawienie kogoś wolności łączyło się z jego szczególnym udręczeniem. Senatorowie zaproponowali, by kara za ten czyn wynosiła od 5 do 25 lat pozbawienia wolności. Obecnie, kto przetrzymuje zakładnika, podlega karze od 1 roku do 10 lat, a jeśli następstwem tego czynu jest "śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12".

Przestępstwa związane z braniem zakładnika są formalnie występkami, więc teoretycznie można zawiesić wykonanie kary przez sąd. Po wprowadzeniu zmian czyny takie będą traktowane jako zbrodnie i możliwość zawieszenia wykonania kary zostanie wyeliminowana. Za przetrzymywanie zakładnika skazywanych jest od kilku do kilkunastu osób rocznie. Najwięcej, bo 47, takich kar było w roku 2004, z kolei w 2007 r. sądy skazały za ten czyn 10 osób.

Nowelizację wraz z poprawkami Senatu rozpatrzą teraz posłowie.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Senatorowie zdecydowali także o wprowadzeniu 9 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej przez Sejm 53. na posiedzeniu, 5 listopada 2009 r., na podstawie rządowego i dwóch senackich projektów ustaw. Powstała jako wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego, służy też dostosowaniu niektórych przepisów do standardów określonych w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Nowelizacja wprowadza m.in. nowe zasady doręczania pism procesowych, a więc likwidację monopolu Poczty Polskiej, i możliwość uzyskania pomocy prawnej z urzędu nawet przez osoby niezwolnione z kosztów sądowych.

Dwie poprawki, mające na celu realizację wskazań zawartych w uzasadnieniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niekonstytucyjne ścisłe powiązanie możliwości ubiegania się przez stronę procesu cywilnego o pomoc prawną z urzędu z wcześniejszym zwolnieniem jej z kosztów sądowych w całości bądź w części. Senat stwierdził, że ustawa sejmowa nadal pozwala odmiennie traktować osoby ubiegające się o pomoc od tego, czy zostały zwolnione z kosztów sądowych za sprawą orzeczenia sądu, czy też przysługuje im to ustawowo. Senat uznał za wskazane całkowite oderwanie instytucji pomocy prawnej z urzędu od instytucji zwolnienia z kosztów sądowych. Izba zaproponowała też ujednolicenie kryteriów oceniania wniosków osób prawnych o przyznanie pomocy prawnej z urzędu. Osoby prawne również musiałyby składać oświadczenia o majątku i dochodach.

W innej zmianie Senat wprowadził utrzymanie dotychczasowej regulacji, zgodnie z którą właściwa okręgowa rada adwokacka lub rada okręgowej izby radców prawnych zwalnia adwokata lub radcę prawnego i wyznacza innego.

Senatorowie zaproponowali też usunięcie przepisu, stanowiącego, że gdy ustanowiony przez sąd adwokat lub radca prawny, mający podjąć czynności poza siedzibą sądu orzekającego, chce wystąpić o wyznaczenie zastępcy z innej miejscowości, powinien zwrócić się o to z wnioskiem do sądu, sąd zaś zwróci się o wyznaczenie zastępcy do właściwych organów samorządu zawodowego. W trakcie debaty senackiej podnoszono, że to kolejny obowiązek sądu, mający być formą kontroli nad wykonywaniem czynności przez adwokata lub radcę prawnego ustanowionego przez sąd. Senatorowie uznali, że ogranicza to samodzielne decydowanie adwokatów i radców prawnych o tym, w której sprawie wezmą udział osobiście, i uzależni od decyzji sądu możliwość ustanawiania zastępcy procesowego w poszczególnych sprawach.

Według kolejnej propozycji Senatu adwokat lub radca prawny ustanowiony przez sąd będzie go zawiadamiał na piśmie o stwierdzeniu braku podstaw do wniesienia skargi, a sąd nie będzie wydawał opinii w tej sprawie. Według senatorów rozwiązanie takie pozwoli uniknąć pojawiających się, a podnoszonych w debacie, wątpliwości związanych z przesyłaniem sądowi wydającemu dane orzeczenie opinii o braku podstaw do wniesienia skargi.

Izba wprowadziła także możliwość dokonywania zmiany powództwa w formie ustnej, gdy odbędzie się to na rozprawie w obecności pozwanego. W opinii senatorów, przyspieszy to postępowanie, zniknie konieczność każdorazowego odraczania rozprawy w celu sporządzania i ewentualnego opłacenia wniosku o zmianę powództwa.

Ostatnia poprawka miała charakter redakcyjny.

Nowelizacja wraz z senackimi zmianami wróci teraz do Sejmu.

Senat wprowadził zmiany do ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym

Sejm uchwalił tę ustawę na 53. posiedzeniu, 5 listopada 2009 r., na podstawie projektu rządowego. Nowe przepisy mają pozwolić osobom, które poniosły szkodę w jednym zdarzeniu, dochodzić roszczeń w jednym, zbiorowym postępowaniu. Pozew zbiorowy będzie mogło złożyć przynajmniej 10 osób. Warunkiem złożenia takiego pozwu będzie oparcie go na jednakowej podstawie. Mogłyby go złożyć np. osoby poszkodowane w wyniku korzystania z tego samego leku, usług tej samej firmy lub związane umową o przewóz i uczestniczące w tym samym wypadku komunikacyjnym. Ustawa może pomóc także firmom mającym problemy z powodu opcji walutowych i umożliwi im wspólne występowanie do sądu z roszczeniami.

W ocenie Ministerstwa Sprawiedliwości, postępowanie grupowe ułatwi dostęp do sądu np. w wypadku małych roszczeń, gdy składanie pozwów indywidualnych nie jest opłacalne. Ponadto wejście w życie ustawy ma odciążyć sądy od rozpatrywania wielu podobnych spraw i zmniejszyć koszty postępowań.

Według proponowanych rozwiązań, zbiorowe powództwo powinien złożyć reprezentant grupy, którym mógłby być jeden z jej członków lub lokalny rzecznik konsumentów. Członkowie grupy musieliby się także zgodzić na ujednolicenie wysokości należnego każdemu z nich odszkodowania.

Ze względu na rangę spraw rozpatrywanych mogłyby być one prowadzone jedynie przed sądami okręgowymi i rozpoznawane w składzie trzech sędziów zawodowych. Wszczęcie postępowania grupowego nie wykluczałoby jednak indywidualnego dochodzenia roszczeń przez osoby, które nie przystąpiłyby do grupy.

Ustawa zakłada, że uczestnicy sami muszą zgłosić pozew i wybrać reprezentanta. Wynagrodzenie prawnika reprezentującego grupę nie będzie mogło przekroczyć 20% wartości pozwu.

Jedna z poprawek Senatu doprecyzowuje, że "ustawa ma zastosowanie w sprawach o roszczenia o ochronę konsumentów z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynszów niedozwolonych z wyjątkiem roszczeń o ochronę dóbr osobistych".

Senat uznał za konieczne wyeliminowanie wątpliwości co do liczby osób, dla których możliwe jest ujednolicenie wysokości roszczeń w podgrupie. We wprowadzonej poprawce uszczegółowiono, że podgrupa liczy co najmniej 2 osoby.

Senackie propozycje zmian rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie dekretu o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym - przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 53. posiedzeniu, 5 listopada 2009 r., na podstawie projektu wniesionego przez Senat 23 kwietnia 2009 r. W trakcie prac legislacyjnych zmieniono jedynie termin wejścia ustawy w życie z 14 dni od dnia ogłoszenia na 1 stycznia 2010 r.

Nowelizacja ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 czerwca 2008 r. w zakresie zasad i procedury zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów sądowych z tytułu należności poddanych opodatkowaniu tym podatkiem biegłych sądowych i innych osób wykonujących czynności im zlecone w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym. Ustawa powoduje, iż wynagrodzenie biegłego, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie podwyższane o stawkę podatku od towarów i usług przewidzianą dla tego rodzaju czynności w przepisach o podatku od towarów i usług obowiązującą w dniu orzekania o tym wynagrodzeniu.

Senatorowie 62 głosami za, przy 22 wstrzymujących się, zdecydowali o przyjęciu bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji. Zostanie ona teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy

Aprobatę senatorów (79 głosów za, 2 - przeciw) uzyskała ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Została ona uchwalona na podstawie senackiego projektu na 53. posiedzeniu Sejmu, 5 listopada 2009 r. Zgodnie z nowelizacją pracownicy korzystający z urlopów przeznaczonych na opiekę nad dzieckiem (dodatkowy urlop macierzyński, dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlop ojcowski) będą korzystać z gwarancji, jakie daje zeszłoroczna nowelizacja kodeksu pracy, obowiązująca od stycznia.

Wprowadziła ona m.in. urlopy macierzyńskie złożone z części obligatoryjnej i dodatkowej, którą pracownik może, ale nie musi wykorzystać, a także mechanizmy chroniące pracowników po powrocie do pracy przed zwolnieniem. W myśl ustawy od 2010 r. możliwe będzie korzystanie z urlopu ojcowskiego, a ojcowie po jego zakończeniu będą objęci identyczną ochroną, z jakiej korzystają pracownice powracające do pracy z urlopu macierzyńskiego.

W nowelizacji chodzi o wyraźne zapewnienie, że pracownikom po zakończeniu urlopu zagwarantuje się powrót na dotychczasowe stanowisko bądź na stanowisko równorzędne, a wynagrodzenie za pracę będzie odpowiadać temu, jakie otrzymywali przed odejściem na urlop. Podobne uprawnienia obejmą nie tylko rodziców biologicznych, ale także rodziców prawnych, czyli będą dotyczyć urlopu adopcyjnego - podstawowego i dodatkowego.

Nowelizacja kodeksu pracy przewiduje także maksymalne zrównanie sytuacji prawnej rodziców biologicznych i adopcyjnych. Chodzi m.in. o prawo do wykorzystania urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, dzielenie się urlopem macierzyńskim między rodzicami dziecka, prawo ojca wychowującego dziecko do korzystania z części urlopu macierzyńskiego w razie hospitalizacji matki dziecka czy o szczególną ochronę stosunku pracy.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych - przyjęta bez poprawek

Nowelizację Sejm uchwalił podczas 54. posiedzenia, 19 listopada 2009 r., na podstawie projektu wniesionego przez rząd. Jest ona ściśle związana z ustawą budżetową na rok 2010, a jej przyjęcie wynika z potrzeb przyszłorocznego budżetu. Zawarte w niej propozycje zmian niektórych ustaw znajdują odzwierciedlenie w kwotach ujętych w projekcie ustawy budżetowej i są z nimi skorelowane.

Wprowadzono m.in. zmiany w ustawach: o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, Karcie Nauczyciela, o zawodach pielęgniarki i położnej, o zawodach lekarza i lekarza dentysty, o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, prawie o ustroju sądów powszechnych, o prokuraturze, prawie o ustroju sądów administracyjnych, o świadczeniach rodzinnych, prawie zamówień publicznych, o pomocy społecznej, o służbie cywilnej i w przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych.

Pracująca nad ustawą Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wnosiła o jej przyjęcie bez poprawek, senatorowie Wiesław Dobkowski, popierany przez mniejszość komisji, i Jan Rulewski zaś - postulowali wprowadzenie zmian. Ostatecznie 52 osoby głosowały za przyjęciem nowelizacji, 30 - przeciw, a 2 wstrzymały się od głosu.

Izba zaakceptowała zatem bez poprawek ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych. Musi ją jeszcze podpisać prezydent.

Senat zaaprobował ustawę o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

Sejm uchwalił nowelizację podczas 53. posiedzenia, 5 listopada 2009 r., na podstawie projektu rządowego. Przewiduje ona, że minister rolnictwa będzie przygotowywać wykaz uznanych związków hodowców lub innych podmiotów prowadzących w Polsce księgi hodowlane dla bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych. Wykaz ten ma być umieszczony na stronie internetowej resortu rolnictwa. Ponadto ustawa dla potrzeb oceny wartości użytkowej i hodowlanej wprowadza system teleinformatyczny. Jednoznacznie wskazuje, że w Polsce ma być prowadzona tylko jedna księga dla rodów drobiu, każdego z gatunków zwierząt futerkowych i linii hodowlanych pszczół. Prowadzenie księgi tylko przez jeden podmiot sprawi, że na terenie całego kraju realizowany będzie jednolity program hodowlany, a uzyskane wyniki z oceny wartości użytkowej hodowanych zwierząt będą porównywalne.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomendowała przyjęcie ustawy z jedną poprawką uszczegóławiającą, a senator Przemysław Błaszczyk zgłosił propozycje 2 zmian. Senator Stanisław Gorczyca natomiast wniósł o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Poparła go Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a następnie Izba, głosując (53 głosy za, 8 - przeciw, 23 wstrzymujące się) za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w wersji uchwalonej przez Sejm.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o uregulowaniu stanu prawnego niektórych nieruchomości pozostających we władaniu Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił tę ustawę na 53. posiedzeniu, 5 listopada 2009 r. Na jej mocy 21 pounickich nieruchomości na Podkarpaciu, na których stoją cerkwie prawosławne, ich stan prawny był od lat nieuregulowany, a przeszły na własność państwa na podstawie dekretu z 1947 r., formalnie nieodpłatnie staną się własnością Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Za przekazanie części świątyń wojewodowie mają zapłacić odszkodowania Kościołowi greckokatolickiemu. Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji będzie to 760 tys. zł.

Senatorowie zaproponowali do tej ustawy dwie poprawki o charakterze doprecyzowującym, zgodne z sugestiami Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o kulturze fizycznej

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm 53. posiedzeniu, 5 listopada 2009 r., dotyczy obowiązku używania na stokach narciarskich kasków ochronnych przez narciarzy i snowboardzistów do 15. roku życia. Dorośli opiekunowie za dopuszczenie do jazdy bez kasku ochronnego młodocianych narciarzy i snowboardzistów będą podlegali karze grzywny lub nagany. Ustawa ma wejść w życie przed sezonem narciarskim 2009/2010.

Senatorowie: Tadeusz Skorupa, Zbigniew Szaleniec, Kazimierz Wiatr i Tadeusz Gruszka zgłosili propozycje poprawek do ustawy. Senator Stanisław Gorczyca zaś wniósł o jej przyjęcie bez poprawek. Izba 43 głosami za, przy 31 przeciw i 7 wstrzymujących się, zaakceptowała tę propozycję.

Teraz nowelizacja zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa zmieniająca ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw - przyjęta bez poprawek

Na podstawie senackiego projektu Sejm uchwalił tę ustawę podczas 53. posiedzenia, 9 listopada 2009 r. Określa ona zasady dotowania wychowania przedszkolnego dzieci uczęszczających do przedszkoli w innych gminach niż gminy ich zamieszkania.

Senatorowie jednomyślnie, 84 głosami, zdecydowali o przyjęciu nowelizacji bez poprawek. Teraz musi ją jeszcze podpisać prezydent.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 55. posiedzeniu, 2 grudnia 2009 r., przewiduje podniesienie limitu obrotów, zwalniającego z obowiązku płacenia tego podatku. W 2010 r. będzie to 100 tys. zł, w 2011 r. zaś - 150 tys. zł. Za przyjęciem sejmowych zmian głosowało 51 senatorów, 31 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Według szacunków resortu, po zmianach wpływy do budżetu w 2010 r. będą mniejsze o 300 mln zł, w 2011 r. zaś - o kolejne 200 mln zł.

Zgodnie z nowelizacją, minister finansów wyda kolejne rozporządzenie, dotyczącego zwolnienia niektórych podatników z obowiązku stosowania kas fiskalnych. Projekt rozporządzenia, dołączony do nowelizacji, przewiduje, że w 2010 r. z obowiązku stosowania kas mają być zwolnione m.in. osoby świadczące porady prawne czy usługi w zakresie opieki zdrowotnej.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na 55. posiedzeniu, 2 grudnia 2009 r. Zaproponowane zmiany odnoszą się do opodatkowania akcyzą niektórych wyrobów energetycznych. Ponadto są one związane z koniecznością dostosowania krajowego poziomu stawek podatku akcyzowego na papierosy do wymogów wynikających z dyrektywy Rady 92/79/EWG w sprawie zbliżenia podatków od papierosów.

Nowelizacja przewiduje wzrost podatku od papierosów. W 2010 r. akcyza wzrośnie o 5,19%, co spowoduje wzrost ceny paczki papierosów mniej więcej o 33 gr.

Zmiana wynika z konieczności wypełnienia przez Polskę zobowiązań przewidywanych traktatem akcesyjnym i dostosowania wysokości polskiej akcyzy na papierosy do wymogów unijnych. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi minimalna stawka akcyzy na papierosy wynosi 57% ceny sprzedaży detalicznej papierosów z kategorii cenowej o najwyższym popycie. Nie może być jednak niższa niż 64 euro za 1000 sztuk. Stawka podatku zależy także od przyjętego do obliczenia akcyzy tzw. referencyjnego kursu wymiany walut Europejskiego Banku Centralnego w 2010 r., opublikowanego 1 października 2009 r. Zgodnie z nim kurs euro wyniósł 4,245 zł.

Resort finansów przewiduje, że po zmianach średnia cena detaliczna paczki papierosów wyniesie 8,09 zł. W związku z dostosowaniem stawek akcyzy do wartości euro i minimów unijnych wzrosną także stawki podatku na inne wyroby akcyzowe. Podniesiona zostanie akcyza na paliwa do silników odrzutowych z 1072 zł na 1401 zł za 1000 l, oleje opałowe niepodlegające obowiązkowi barwienia z 60 zł na 64 zł za 1 t, gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych - ze 100 zł za 1 t do 521 zł za 1 t, a także węgiel, koks i gaz ziemny, przeznaczone do celów opałowych - z 1,18 zł do 1,28 zł za GJ.

Nowelizacja zakłada, że faktyczne podwyżki obejmą jednak tylko papierosy. Węgiel i koks do celów opałowych są zwolnione z akcyzy do 1 stycznia 2012 r. Do końca 2013 r. ma obowiązywać zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny do silników spalinowych. Z kolei ten sam gaz do celów opałowych będzie zwolniony z podatku do 31 grudnia 2013 r. lub do czasu, kiedy przekroczy 25-procentowy udział w konsumpcji energii. Zwolnienie z akcyzy nadal będzie obejmowało paliwo do silników odrzutowych. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2010 r.

Za przyjęciem nowelizacji głosowało 54 senatorów, 7 było przeciw, 24 wstrzymało się od głosu. Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

To inicjatywa ustawodawcza Senatu, uwzględniająca wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Przewiduje możliwość wymierzania kary 12 lat, 25 lat lub dożywotniego więzienia za zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem, ze zgwałceniem, wzięciem zakładnika, rozbojem, z użyciem broni palnej lub materiałów wybuchowych.

Poprzedni kodeks karny zakwestionował Trybunał Konstytucyjny w kwietniu 2009 r. Po ogłoszeniu wyroku w "Dzienniku Ustaw" został skreślony przepis mówiący: "Kto zabija człowieka: ze szczególnym okrucieństwem; w związku z wzięciem zakładnika, zgwałceniem albo rozbojem; w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie; z użyciem broni palnej lub materiałów wybuchowych - podlega karze 25 lat pozbawienia wolności, albo karze dożywotniego pozbawienia wolności".

Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego w wypadku każdego rodzaju zabójstwa sędziowie stosowali § 1 art. 148, który stanowi: "Kto zabija człowieka, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 8, karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności".

Obecnie w stosunku do przestępców, którzy nie ukończyli 18 lat, sędzia nie może różnicować kary, ponieważ wobec nich nie wolno orzec kary dożywotniego pozbawienia wolności, a jedynie 25 lat. W tym wypadku wyłączono też możliwość nadzwyczajnego złagodzenia kary, nawet gdy zgodnie z przepisami kodeksu byłoby ono obligatoryjne.

Teraz projekt trafi do Sejmu, gdzie przejdzie całą procedurę legislacyjną. Do reprezentowania Senatu w pracach nad projektem upoważniono senatora Piotra Zientarskiego.

Przeprowadzono też drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Podczas debaty zostały zgłoszone wnioski o charakterze legislacyjnym i projekt odesłano do komisji.

Ponadto po przeprowadzeniu drugiego czytania Senat przyjął projekty ustaw i podjął uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu następujących projektów ustaw:

 

  • o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego,
  • o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji,
  • o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 45. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Ryszard Bender, Stanisław Bisztyga, Krystyna Bochenek, Grzegorz Czelej, Władysław Dajczak, Jan Dobrzyński, Janina Fetlińska, Stanisław Gogacz, Maciej Grubski, Tadeusz Gruszka, Witold Idczak, Stanisław Jurcewicz, Piotr Kaleta, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Sławomir Kowalski, Norbert Krajczy, Krzysztof Kwiatkowski, Rafał Muchacki, Jan Olech, Andrzej Person, Antoni Piechniczek, Marek Rocki, Zbigniew Romaszewski, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Zbigniew Szaleniec i Stanisław Zając.