Narzędzia:

Zapowiedzi

18, 19 i 20 listopada 2009 r.

18 listopada 2009

18, 19 i 20 listopada 2009 r. odbyło się 44. posiedzenie Senatu.

Nowelizacje ordynacji wyborczych prezydenckiej i samorządowej
- przyjęte z poprawkami

Izba przyjęła z poprawkami dwie ustawy nowelizujące ordynacje wyborcze - ustawę o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw; ustawę o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

Zgodnie z zasadą zachowania co najmniej sześciomiesięcznego terminu od wejścia w życie istotnych zmian w prawie wyborczym do pierwszej czynności kalendarza wyborczego Senat skrócił vacatio legis obydwu ustaw z 14 do 7 dni. Zmienione przepisy mają obowiązywać w przyszłorocznych wyborach prezydenckich i samorządowych.

Nowelizacje wprowadzają m.in. instytucję pełnomocnika wyborczego, która umożliwi oddanie głosu osobom niepełnosprawnym lub osobom powyżej 75. roku życia. Pełnomocnikiem będzie mogła zostać osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa. Pełnomocnictwa będzie można udzielić przed wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta albo przed pracownikiem przez nich upoważnionym w swoim domu. Wcześniej należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu gminy w tej sprawie.

Wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zobowiązano do utworzenia lokali wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych we wszystkich rodzajach wyborów i referendów. Dotychczas takie lokale tworzono w czasie wyborów do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego oraz referendum ogólnokrajowego. Zgodnie z nowelizacją, we wszystkich rodzajach wyborów i referendów będzie możliwe głosowanie w szpitalach oraz zakładach pomocy społecznej za pomocą urny pomocniczej w obecności co najmniej dwóch członków obwodowej komisji. Zmieniono także godziny otwarcia i zamknięcia lokali wyborczych w czasie wyborów samorządowych. Dotychczas lokale te były otwarte od 6 do 20, a mają być czynne w godzinach 8-22.

Znowelizowano również przepisy dotyczące finansowania kampanii wyborczej. Wprowadzono m.in. zakaz prowadzenia publicznych zbiórek na rzecz komitetów wyborczych. Komitety wyborcze będą pozyskiwały środki finansowe wyłącznie z wpłat osób fizycznych i wpłat funduszów wyborczych partii politycznych. Osoby fizyczne będą mogły przekazać pieniądze na rzecz komitetu wyborczego czekiem, przelewem lub kartą płatniczą. Określono także maksymalną wysokość kwoty, jaką jedna osoba może przekazać komitetowi wyborczemu. To piętnastokrotność minimalnego wynagrodzenia (obecnie około 20 tys. zł). W wypadku zaciągnięcia przez komitet kredytu jego poręczycielem może być tylko obywatel polski mający miejsce stałego zameldowania w Polsce.

Podczas debaty senatorowie pozytywnie ocenili instytucję pełnomocnika, choć niektórzy z nich mieli wątpliwości, czy zagłosuje on zgodnie z wolą osoby niepełnosprawnej lub starszej, która mu tego pełnomocnictwa udzieliła. Sprawozdawca Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji senator Jan Rulewski (PO) zastanawiał się, czy budżet państwa podoła sfinansowaniu głosowania przez pełnomocnika. Zdaniem senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego (PiS), warto rozważyć wprowadzenie odpowiedniego przepisu, który umożliwiłby kontrolę pełnomocników podczas głosowania.

Nad ustawami pracowały Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, które zarekomendowały Senatowi wprowadzenie do nich poprawek. Większość zmian przyjętych przez Izbę ma na celu doprecyzowanie i uzupełnienie przepisów uchwalonych przez Sejm. Senatorowie zadecydowali m.in. o rozszerzeniu katalogu wyborców uprawnionych do ustanowienia pełnomocnika do głosowania. Umożliwiono również doręczenie wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa w inny sposób niż osobiście lub przez pełnomocnika. Przyjęto zasadę, zgodnie z którą sprawozdania wyborcze komitetów wyborczych z wyborów prezydenckich są publikowane zbiorczo, w jednym terminie, w "Monitorze Polskim" oraz pojedynczo, w miarę przekazywania Państwowej Komisji Wyborczej, w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto Senat zrezygnował z przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia określającego wykaz dokumentów potwierdzających niepełnosprawność, wydanych w państwach Unii Europejskiej.

Teraz poprawki rozpatrzy Sejm.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw

Celem ustawy uchwalonej przez Sejm 23 października 2009 r. na podstawie projektu rządowego jest wdrożenie do polskiego prawa postanowień unijnej dyrektywy regulującej zasady wnoszenia środków odwoławczych w procesie udzielania zamówień publicznych. Chodzi m.in. o przepisy zapewniające wykonawcom prawo do korzystania ze środków ochrony prawnej oraz określające zasady i warunki unieważniania umów albo nakładania kar alternatywnych.

W ustawie zdefiniowano postępowanie o udzielenie zamówienia. Zlikwidowano instytucję protestu, co, zdaniem projektodawców, powinno skrócić czas rozstrzygania o sporze. Strony nadal będą mogły odwoływać się do Krajowej Izby Odwoławczej oraz złożyć skargę do sądu. Odwołanie przysługiwać będzie wyłącznie od niezgodnej z przepisami czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wobec zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Skarga do sądu będzie przysługiwała stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). W związku z przewidywanym zwiększeniem liczby spraw rozpatrywanych przez KIO zwiększono jej skład o 10 członków. Zmodyfikowano również procedurę wnoszenia odwołania do KIO, m.in. w zakresie terminów rozstrzygania sporów. Przyjęto zasadę rozpoznawania odwołań przez KIO w składzie jednoosobowym. Skład trzyosobowy przewidziano tylko w sytuacji, gdy sprawa jest zawiła lub ma precedensowy charakter. Nowelizacja wprowadza także nowe kary, które będą mogły być orzekane zamiast unieważnienia umowy, np. skrócenie okresu obowiązywania umowy lub kara finansowa.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Gospodarki Narodowej zarekomendowały Izbie wprowadzenie do ustawy 5 poprawek. Podczas debaty także zostały zgłoszone propozycje poprawek. W wyniku głosowania Izba zadecydowała o wprowadzeniu do ustawy 7 poprawek, głównie o charakterze legislacyjnym.

Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Ustawa o izbach lekarskich - przyjęta z poprawkami

Nową ustawę o izbach lekarskich wraz ze zmianami poparło 90 senatorów, 1 senator nie głosował. Izba wprowadziła przepis, na podstawie którego okręgowe izby lekarskie są następcą prawnym okręgowych izb lekarskich i lekarsko-dentystycznych, działających do 1950 r. Pozostałe 13 poprawek wprowadzonych do ustawy doprecyzowuje i uściśla regulacje uchwalone przez Sejm.

Nowy akt prawny zastąpi obowiązującą obecnie ustawę z 17 maja 1989 r. Nowością jest dwuinstancyjne postępowanie w zakresie odpowiedzialności zawodowej lekarzy, z możliwością odwołania się do Sądu Najwyższego. Regulacje te są zgodne z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, który zwrócił uwagę na konieczność przyznania stronom możliwości odwołania się od orzeczeń sądów lekarskich do sądu powszechnego. Rozszerzono również katalog sankcji o kary finansowe i karę odsunięcia lekarza od wykonywania pewnych czynności zawodowych.

Senackie poprawki zostaną rozpatrzone przez Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
- przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę 23 października 2009 r. na podstawie projektu komisyjnego. Celem nowelizacji jest uproszczenie zasad zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców będących agencjami pracy tymczasowej oraz zasad kierowania tych pracowników i osób niebędących pracownikami agencji do tzw. pracodawców użytkowników.

Ustawa likwiduje obowiązujjący obecnie zakaz zatrudniania pracowników tymczasowych u pracodawców użytkowników, jeżeli w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nastąpiły zwolnienia grupowe. Ponadto wydłużono z 12 do 18 miesięcy okres zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy użytkownika w ciągu 3 lat.

Wprowadzono także nowe zasady wydawania pracownikom tymczasowych świadectw pracy. Zgodnie z nowelizacją, agencja pracy tymczasowej po każdym zakończeniu stosunku pracy będzie miała obowiązek wydać świadectwo pracy jedynie na żądanie pracownika tymczasowego. W pozostałych wypadkach agencja będzie wydawać pracownikowi świadectwo pracy, dotyczące łącznego zakończonego okresu zatrudnienia w agencji objętego kolejnymi umowami o pracę, nawiązanymi w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy.

Senackie komisje rodziny i polityki społecznej oraz gospodarki nie zgłosiły zastrzeżeń do ustawy. Podczas debaty senatorowie Władysław Dajczak i Tadeusz Gruszka złożyli wnioski o charakterze legislacyjnym. W wyniku głosowania Izba podzieliła stanowisko komisji, i 53 głosami, przy 37 przeciw, przyjęła ustawę w brzmieniu zaproponowanym przez Sejm.

Ustawa zostanie przekazana do podpisu prezydenta.

Senat poparł jednogłośnie ustawę o zmianie ustawy o pomocy społecznej

Nowelizacja ustawy, uchwalona przez Sejm 23 października 2009 r. na podstawie projektu poselskiego, wprowadza możliwość podwyższenia przez radę powiatu: wysokości kwot pomocy pieniężnej przysługującej rodzinom zastępczym, wysokości pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki i usamodzielnienie oraz wartości pomocy na zagospodarowanie (udzielanej w formie rzeczowej). Zwiększenie pomocy pieniężnej może być zróżnicowane i uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków określonych w uchwale rady powiatu.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zarekomendowały Senatowi przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Izba jednogłośnie, 90 głosami, poparła stanowisko komisji.

Ustawa zostanie przekazana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych
oraz ich rodzin oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy
przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich - przyjęta z poprawką

Sejm uchwalił tę nowelizację podczas 52. posiedzenia, 23 października 2009 r., na podstawie projektu rządowego. Ma ona na celu dostosowanie przepisów nowelizowanych ustaw do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 2 maja 2008 r. i z  4 grudnia 2008 r. Zgodnie z tymi orzeczeniami państwo członkowskie nie może odmówić wypłaty swym obywatelom świadczeń pieniężnych z powodu ich zamieszkiwania na terytorium innego państwa członkowskiego. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, takie ograniczenie jest niezgodne z ust. 18 pierwszego Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, statuującym swobodę poruszania się i przebywania na terytorium państw członkowskich. Realizując orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, nowelizacja uchyla z polskiego porządku prawnego normy uzależniające wypłatę świadczeń określonych w nowelizowanych ustawach od zamieszkiwania uprawnionych na terytorium Polski.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym nowelizacją. Osoby, którym przed dniem wejścia w życie ustawy odmówiono prawa do świadczeń lub wypłaty świadczeń z powodu braku miejsca zamieszkania na terytorium Polski, mogą w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy złożyć wniosek o wznowienie postępowania. W wypadku ustalenia prawa do świadczeń lub wypłaty świadczeń na skutek złożonego wniosku wypłata następuje od miesiąca złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczeń lub od miesiąca wstrzymania wypłaty tych świadczeń, nie wcześniej jednak niż od 1 maja 2004 r. Termin wejścia w życie ustawy został określony na 1 stycznia 2010 r.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała wprowadzenie poprawki do nowelizacji, Komisja Rodziny i Polityki Społecznej - jej przyjęcie bez poprawek. Propozycje zmian zgłosili też senatorowie: Stanisław Piotrowicz i Jan Rulewski wspólnie z Rafałem Muchackim.

W wyniku głosowania akceptację Izby uzyskała jedna poprawka. Senat zaproponował wydłużenie z 6 miesięcy na 36 miesięcy terminu na wznowienie postępowania osobom, którym przed dniem wejścia w życie ustawy odmówiono prawa do świadczeń lub wypłaty świadczeń. W opinii Izby, dopiero wydłużony termin pozwoli skorzystać z możliwości wznowienia postępowania wszystkim uprawnionym.

Nowelizacja wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów
- przyjęta bez poprawek

Nowelizację, na podstawie senackiego projektu, Sejm uchwalił 23 października 2009 r. Jej celem jest odformalizowanie postępowania cywilnego, administracyjnego, sądowoadministracyjnego i podatkowego poprzez racjonalizację obowiązku dołączania do akt sprawy dokumentów oryginalnych lub ich odpisów notarialnych.

Dotychczas dokumenty wykorzystywane w tych postępowaniach przez właściwe organy lub sądy, powszechne lub administracyjne, musiały być przedstawiane w oryginale lub uwierzytelniane w postępowaniu przed notariuszem. Tylko w wypadku tak zwanego postępowania nakazowego uwierzytelnienie udzielonego pełnomocnictwa mogło być stwierdzone przez samego pełnomocnika, a więc adwokata czy radcę prawnego. Na podstawie nowelizacji poświadczenia odpisu dokumentów byłyby sporządzane przez pełnomocników stron: adwokatów, radców prawnych, radców prokuratorii generalnej, doradców podatkowych, rzeczników patentowych, i stałyby się dokumentami stwierdzającymi urzędowo istnienie dokumentu określonej treści.

Nowelizacja nie budziła zastrzeżeń senatorów i w wyniku głosowania (88 głosów za) została przyjęta bez poprawek. Teraz zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie niektórych ustaw
związanych z realizacją zadań przez Policję

Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm 23 października 2009 r., jest uporządkowanie przepisów 10 ustaw w zakresie zadań wykonywanych przez Policję. W ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych zmiany dotyczą dwóch kwestii. Wprowadzono rezygnację z egzekwowania wojskowego obowiązku meldunkowego w wypadku funkcjonariuszy meldujących się na pobyt czasowy w związku z długotrwałym szkoleniem. Zwolnieniem zostaną objęci funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Druga zmiana zmierza do uchylenia przepisu zobowiązującego Policję do kontroli spełnienia obowiązku meldunkowego.

W ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich zmiana dotyczy przekazania kompetencji do tworzenia i znoszenia policyjnych izb dziecka komendantom wojewódzkim oraz komendantowi stołecznemu Policji w porozumieniu z komendantem głównym Policji. Ponadto projekt przewiduje, że minister spraw wewnętrznych będzie miał zwierzchni nadzór nad policyjnymi izbami dziecka.

W ustawie o prokuraturze zrezygnowano z obowiązku zbierania przez Policję materiałów stanowiących podstawę sporządzenia informacji o kandydatach na stanowiska prokuratora, asesora prokuratorskiego i asystenta prokuratorskiego. Uzyskanie informacji o kandydatach do objęcia stanowiska prokuratorskiego i asesora prokuratorskiego będzie możliwe jedynie w policyjnych systemach informacyjnych, co wydaje się być całkowicie wystarczające. Ponadto wskazano, że o opinię o kandydatach prokurator generalny występuje do właściwego komendanta wojewódzkiego lub stołecznego Policji, a nie - jak dotychczas - do komendanta głównego Policji.

W ustawie o Policji dokonano zmian umożliwiających tworzenie w miastach, będących jednocześnie siedzibą powiatu grodzkiego i ziemskiego, jednej wspólnej komendy miejskiej Policji. Ustawa zawiera przepis uprawniający ministra spraw wewnętrznych do tworzenia i znoszenia w drodze rozporządzenia komend miejskich Policji. Kolejna zmiana sprowadza się do umożliwienia powoływania na zastępców komendantów Policji do spraw służb wspomagających działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym zarówno policjantów, jak i cywili. Z katalogu zadań Policji wykreślono też obowiązek kontrolowania paliwa w zbiornikach pojazdów. Zniesiono obowiązek nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych funkcjonariuszom Policji nawet w razie mobilizacji.

W ustawie - Prawo łowieckie wprowadzono zapis zwalniający komendanta wojewódzkiego Policji z obowiązku wydawania opinii w sprawach kandydatów na strażników Państwowej Straży Łowieckiej oraz strażników łowieckich.

W ustawie o komornikach sądowych i egzekucji wprowadzono zmiany, dzięki którym zwolniono Policje z obowiązku zbierania materiałów stanowiących podstawę sporządzenia informacji o kandydatach na stanowisko komornika, asesora i aplikanta komorniczego.

Zmiany w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury zmierzają do zwolnienia Policji z obowiązku zbierania materiałów stanowiących podstawę sporządzenia informacji o kandydatach na stanowiska urzędnicze w sądzie lub w prokuraturze oraz o osobie ubiegającej się o przyjęcie na staż urzędniczy. Prezes sądu lub prokurator ma zasięgać informacji przed przyjęciem osoby na staż urzędniczy i o osobie zatrudnionej w sądzie lub prokuraturze jedynie z Krajowego Rejestru Karnego.

Dzieli zmianom w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych Policja zostanie zwolniona z obowiązku zbierania materiałów o kandydatach na stanowisko sędziego, asesora sądowego, aplikanta referendarskiego, asystenta sędziego, ławników, dyrektora sądu apelacyjnego, dyrektora sądu okręgowego i kierownika finansowego sądu rejonowego. W wypadku kandydatów na stanowisko dyrektora sądu apelacyjnego, dyrektora sądu okręgowego, kierownika finansowego sądu rejonowego, asystenta sędziego informacje będą pochodziły w Krajowego Rejestru Karnego, a w wypadku kandydatów na stanowisko sędziego informacje ograniczać się będą do danych zgromadzonych w policyjnych systemach informacyjnych. Ponadto wskazano, że o opinię o kandydatach minister sprawiedliwości występuje do właściwego komendanta wojewódzkiego lub stołecznego Policji, a nie - jak dotychczas - do komendanta głównego Policji.

W ustawie o licencji syndyka wprowadzono przepis stanowiący, że minister sprawiedliwości zasięga informacji o osobie ubiegającej się o licencję syndyka jedynie z Krajowego Rejestru Karnego. W ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury zaś wprowadzono zapis ograniczający zasięganie informacji o kandydatach jedynie z Krajowego Rejestru Karnego.

Senatorowie w wyniku kolejnych głosowań zdecydowali o wprowadzeniu 3 poprawek do nowelizacji. Przyjmując pierwszą z nich, Izba uznała, że o powołaniu danej osoby na stanowisko zastępcy komendanta wojewódzkiego i komendanta stołecznego Policji do spraw służb wspomagających działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym, nie powinien decydować jej status zawodowy (oficer Policji lub członek korpusu służby cywilnej), ale kwalifikacje i wiedza merytoryczna.

Poprawka druga precyzuje, że prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury jest właściwy w sprawach zasięgania informacji o kandydacie na staż urzędniczy. Zdaniem Senatu, posłuży to usunięciu , wątpliwości interpretacyjnych.

W ostatniej z poprawek Izba dostosowała przepisy odnoszące się do zasięgania informacji o kandydacie na stanowisko referendarza sądowego do nowych regulacji w sprawie zasięgania informacji o kandydacie na stanowisko sędziego i prokuratora. Dzięki tej zmianie uchwalana nowelizacja stanie się kompletna.

Poprawki Senatu rozpatrzy teraz Sejm.

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu państwa oraz ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej

Sejm uchwalił nowelizację 23 października 2009 r. Uwzględnia ona zmianę nazwy Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie na "Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie". Przewiduje też zmianę dotychczasowych zasad korzystania przez tę uczelnię ze środków publicznych poprzez objęcie finansowaniem z budżetu państwa również wydatków inwestycyjnych.

Pracująca na ustawą Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowała poprawkę redakcyjną. W druku sejmowym błędnie przytoczono bowiem datę (23 maja 1989 r.) uchwalenia ustawy o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Prawidłowa data to 17 maja 1989 r. Taką zmianę postulowała komisja. W wyniku głosowania senatorowie poparli ten wniosek. Poprawkę Senatu rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił nowelizację 23 października 2009 r. Dotyczy ona osób, które zaciągnęły kredyt mieszkaniowy na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, czyli z tzw. starego portfela. Był to okres ogromnego wzrostu inflacji, a co za tym idzie, oprocentowania kredytów. Część odsetek od takich kredytów wykupywało przejściowo państwo, potem jednak trzeba było je spłacić. Urosły zaś tak, że stały się większe od kwoty zaciągniętego kredytu.

Nowelizacja przewiduje, że spółdzielcy, którzy przez 20 lat terminowo spłacali kredyty mieszkaniowe właśnie z tzw. starego portfela, a teraz jednorazowo spłacą cały dług, będą mogli liczyć na umorzenie 50% pozostałego kapitału i odsetek. Senatorowie Stanisław Jurcewicz i Mieczysław Augustyn przedstawiali wyniki prac nad projektem połączonych komisji: rodziny i polityki społecznej, gospodarki narodowej oraz budżetu i finansów publicznych. Wyjaśniali też, jakie skutki niesie ze sobą projekt ustawy. "Lawinowy wzrost odsetek doprowadzał do sytuacji, w których kredytobiorca spłacił cały, pożyczony od banku kapitał i odsetki, a mimo to dziś ma kilkadziesiąt tysięcy złotych długu, tylko z tytułu części odsetek wykupionych kilka lat temu przez budżet państwa" - wyjaśnił senator M. Augustyn. Podkreślił, że nowe przepisy umożliwią nie tylko umorzenie połowy długu takich osób, ale także całkowite umorzenie pozostałego do spłaty kredytu najuboższym, których miesięczny dochód nie przekracza 110% najniższej emerytury, tj. 742 zł. Według senatora M. Augustyna zmiana przepisów dotyczących spłaty kredytów ze starego portfela będzie kosztowała budżet państwa do 2017 r. ok. 10 mln zł.

Senator S. Jurcewicz zaznaczył, że nowością jest możliwość spłaty kredytu za swoich członków przez spółdzielnię, jeżeli jej walne zgromadzenie podejmie uchwałę w tej sprawie. Potem spółdzielnia przeniesie dług na swoich członków, którzy to jej, a nie bankom, będą zwracali pieniądze. "Kredytobiorca mający ok. 120 tys. zł długu skorzysta na zmianie ustawy ok. 16 tys. zł, ten zaś, który ma dług w wysokości ok. 17 tys. zł, skorzysta ok. 2,6 tys. zł" - poinformował senator.

Senatorowie wprowadzili 2 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji. Pierwsza z nich, stanowiąca konsekwencję dodania do ustawy nowego przepisu, rozszerza zakres przedmiotowy rozporządzenia wydawanego na podstawie zmienianego przepisu. Zgodnie z tą zmianą, Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowe warunki, tryb stosowania oraz sposób rozliczeń umorzeń zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetowych odsetek od kredytów mieszkaniowych.

Druga przyjęta zmiana, wynikająca z zasad techniki prawodawczej, służyła wyeliminowaniu niespójności dostrzeżonej w nowelizacji.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych wróci teraz do Sejmu.

Uchwała Senatu o ogłoszeniu roku 2010 Rokiem Demokracji Lokalnej

Projekt uchwały został wniesiony przez wicemarszałek Krystynę Bochenek. Marszałek skierował go do: Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Po jego rozpatrzeniu komisje wniosły o wprowadzenie poprawki do projektu, aby 2010 r. to był Rok Demokracji Lokalnej.

W wyniku głosowania na posiedzeniu plenarnym 84 senatorów (2 wstrzymało się od głosu) zdecydowało o podjęciu uchwały następującej treści: "Od dwudziestu już lat jesteśmy świadkami odżywania więzi lokalnych i regionalnych. Będąc obywatelami Europy i Świata, pozostajemy wciąż przypisani do niepowtarzalnego miejsca kształtującego naszą osobowość - do naszej Małej Ojczyzny. Rodzinna wieś, miasteczko czy miasto są nam bliskie i traktowane uczuciowo.

Źródłem siły Małych Ojczyzn są samorządy lokalne i regionalne, przywracane od 1990 roku. Ich aktywność jest przejawem determinacji Polaków w dążeniu do budowania demokratycznego ustroju, wspartego na fundamentach społeczeństwa obywatelskiego.

Utworzenie instytucji samorządowych - a więc przekazanie wspólnotom samorządowym istotnych uprawnień przypisanych dotąd instytucjom i organizacjom centralnym - dało obywatelom wiarę we własne siły oraz możliwości kreowania najbliższego otoczenia. Odtworzenie samorządów w gminach i powiatach oraz powołanie samorządów wojewódzkich wywołało niespotykane wcześniej zaangażowanie społeczeństwa podejmującego trud kształtowania swoich Małych Ojczyzn. Dzięki temu możliwy okazał się sukces odrodzonego samorządu, który stał się oparciem polskiego społeczeństwa obywatelskiego. Osiągnięcia terytorialnych wspólnot samorządowych w dziedzinie tworzenia więzi społecznych i odrabiania cywilizacyjnych zaniedbań okazały się szczególnym wkładem w budowę nowego ładu demokratycznego Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z dwudziestą rocznicą przeprowadzenia pierwszych wyborów do odrodzonego samorządu terytorialnego Senat Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza rok 2010 Rokiem Demokracji Lokalnej".

Informacja ministra skarbu państwa na temat prywatyzacji majątku
Skarbu Państwa, ze szczególnym uwzględnieniem sektora energetycznego

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Adam Leszkiewicz przedstawił na wstępie cele, które stawiają sobie Ministerstwo Skarbu Państwa i rząd, realizując procesy prywatyzacyjne. Chodzi o wsparcie spółek, których Skarb Państwa jest właścicielem lub współwłaścicielem, z uwzględnieniem potrzeb inwestycyjnych poszczególnych podmiotów, potrzeb kapitałowych, potrzeb w zakresie know-how, w zakresie kultur organizacyjnych. Procesy prywatyzacyjne mają także cele fiskalne.

Jak poinformował wiceminister A. Leszkiewicz, proces prywatyzacyjny jest realizowany w sposób systemowy. Po raz pierwszy w ubiegłym roku został przygotowany i przyjęty plan prywatyzacji na cztery lata, do 2011 r., który obejmuje około 800 podmiotów, tryby, w jakich te podmioty są prywatyzowane, a także harmonogram czasowy, podzielony na kolejne lata, czyli rok 2009, 2010 i  2011. Przystępując do prywatyzacji, resort kieruje się także programami rządowymi.

W tej chwili rozpoczęły się procesy prywatyzacyjne blisko 700 podmiotów. Około 85% podmiotów zaplanowanych do prywatyzacji do końca roku 2011 jest już uruchomiona. Obecnie trwają 463 procesy prywatyzacyjne. Od kwietnia 2008 r. zakończyły się postępowania prywatyzacyjne w 173, a  od początku2009 r. zakończyło się 71 projektów. Do końca roku zaplanowano jeszcze 54 projekty.

Do ministerstwa wpłynęły 32 wnioski od jednostek samorządu terytorialnego o komunalizację danych spółek.

Skomercjalizowano w tym roku 35 przedsiębiorstw państwowych. Wprowadzane są spółki na giełdę. Dotychczas, od początku 2008 r., były to: Tarnowskie "Azoty", Kopalnia Węgla "Bogdanka", Enea, PKO BP i Polska Grupa Energetyczna. W sumie uzyskano w ten sposób prawie 14 mld zł. Te środki trafiły do spółek.

Do tej pory odbyło się 14 aukcji, zaoferowano na nich aukcjach 28 podmiotów, a tylko 4 udało się sprzedać. Do wystawienia pozostały 34 podmioty. Jak podsumował wiceminister, sposób jest dobry, jeżeli chodzi o szybkość, o tempo, ale efektywność tego narzędzia jest niezadowalająca

Na najbliższe 18 miesięcy, do końca przyszłego roku, w sierpniu 2009 r. Rada Ministrów przyjęła listę kluczowych spółek do prywatyzacji, zawierającą 54 podmioty. To m.in. Enea, Tauron, PGE, Energa z Gdańska, Pierwsza Grupa Chemiczna, czyli Kędzierzyn, Tarnów i Ciech, Giełda Papierów Wartościowych, elektrociepłownie "Zabrze" i "Bytom".

W 2009 r. w ustawie budżetowej zaplanowano 12 mld zł, w przyszłym roku 25 mld zł. W sumie do końca przyszłego roku resort Skarbu Państwa chce uzyskać około 37 mld zł przychodu. Obecnie uzyskano ponad 6 mld zł za ten rok, czyli w budżecie państwa jest więcej niż 50% przychodów z prywatyzacji. Do końca roku pewne projekty opiewają na prawie 1 mld zł. Oprócz dochodów z prywatyzacji są dywidendy. W tym roku w budżecie państwa zaplanowano, że w ten sposób do budżetu zostanie przekazane 7 mld 100 mln zł. Obecnie pobrano już prawie 4 mld zł ze spółek, zostały jeszcze blisko 4mld zł, w tym dywidenda z PZU w wysokości 3 mld 400 mln zł. To oznacza, że z dywidend zostanie uzyskany prawie 1 mld zł więcej niż planowano.

Wiceminister A. Leszkiewicz wspomniał też o efektywnej współpracy z OFE, z bankami inwestycyjnymi, z doradcami, a także o zmianach w ustawach o prywatyzacji i komercjalizacji, możliwości udostępnienia na aukcjach spółek ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa.

Poinformował również, że w tym roku zostało otwarte Centrum Relacji Inwestorskich, gdzie każdy potencjalny inwestor znajdzie informacje interesujące go czy mogące wpływać na decyzję o zainteresowaniu się naszymi aktywami. "Ciągle przybywają do nas różnego rodzaju delegacje, od Japonii, przez Portugalię, po Amerykę, przedstawiciele banków inwestycyjnych, ale i konkretni inwestorzy, których zachęcamy do zainteresowania się naszymi aktywami. Chcemy te procesy prowadzić w sposób uczciwy, rzetelny, obiektywny i publiczny" - powiedział wiceminister A. Leszkiewicz.

Następnie udzielał odpowiedzi na pytania senatorów.

Senat nie wyraził zgody na uchylenie immunitetu parlamentarnego
i pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Norberta Krajczego

Przeciwko uchyleniu immunitetu senatorowi Norbertowi Krajczemu w głosowaniu tajnym opowiedziało się 86 senatorów, a 2 wstrzymało się od głosu.

O wyrażenie przez Izbę zgody na pociągnięcie senatora N. Krajczego do odpowiedzialności karnej, na podstawie art. 212 kodeksu karnego, wnosił były ordynator oddziału chirurgii klatki piersiowej szpitala w Nysie dr Krzysztof Dudek. Senator N. Krajczy jest dyrektorem nyskiego ZOZ.

We wniosku dr K. Dudek zarzucił senatorowi, że ten w wywiadzie dla dziennika "Nowa Trybuna Opolska" bezpodstawnie posądził go o złe prowadzenia oddziału chirurgii klatki piersiowej, co w konsekwencji doprowadziło do likwidacji oddziału.

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich po rozpatrzeniu tego wniosku na swym posiedzeniu opowiedziała się przeciwko uchyleniu immunitetu senatorowi N. Krajczemu i rekomendowała Senatowi zajęcie takiego stanowiska. Według przewodniczącego komisji Zbigniewa Szaleńca (PO), "jest to zbyt błaha sprawa", by uchylać immunitet senatorowi. Senator Z. Szaleniec, poinformował, że "z materiału wynikało, że główną przesłanką do oskarżenia pana senatora był artykuł prasowy i jedno zawarte w nim zdanie, iż w wyniku działań pana Dudka zamknięto oddział". Senator N. Krajczy tłumaczył zaś, że nie autoryzował tego artykułu, więc nie może ponosić odpowiedzialności za zawarte w nim twierdzenia.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o grach hazardowych

Głosami 48 senatorów, przy 3 przeciw i 30 wstrzymujących się, Senat przyjął bez poprawek ustawę o grach hazardowych. Taką rekomendację ustawy przedstawili Izbie sprawozdawcy Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Ustawa przewiduje m.in. zakaz urządzania wideoloterii i gier na automatach do hazardu poza kasynami. Jedno kasyno ma przypadać na 650 tys. mieszkańców w województwie. Na jego prowadzenie potrzebna będzie koncesja. Nie będą wydawane nowe zezwolenia na prowadzenie salonów gier z automatami i punktów z automatami o niskich wygranych. Instytucje te będą mogły działać do wygaśnięcia obowiązujących już pozwoleń. Ustawa wprowadza także m.in. limity lokalizacyjne dla salonów binga pieniężnego. Zgodnie z nimi liczba takich salonów w województwie nie mogłaby być większa niż 1 na 300 tys. mieszkańców

W stosunku do obecnie obowiązującej ustawy podniesiono niektóre wysokości stawek podatku. Ustawa przewiduje m.in., że dla gier cylindrycznych, w kości i karty, na automatach stawka podatku wyniesie 50%.

Z kolei podatek od zakładów wzajemnych wyniesie 12% i będzie liczony od sumy wpłaconych stawek (przychodu). Obecnie podatek ten wynosi 10%. Rząd proponował w swoim projekcie podniesienie stawki do 50%, ale podatek byłby wtedy liczony od dochodu. Pojawi się nowy podatek, w wysokości 25% od dochodów z loterii audioteksowych, które obecnie nie są opodatkowane. Podatek od automatów o niskich wygranych wzrośnie ze 180 euro miesięcznie od urządzenia do 2 tys. zł.

Prowadzenie działalności niezgodnej z ustawą będzie karane. W wypadku gry hazardowej organizowanej bez koncesji lub zezwolenia kara wyniesie 100% przychodu z urządzanej gry. Firma zapłaci 12 tys. zł od każdego automatu w razie urządzania gry na automatach poza kasynem, a kara w wysokości 100% uzyskanej wygranej będzie grozić za uczestnictwo w grze hazardowej organizowanej bez koncesji lub zezwolenia.

Senatorowie PiS zgłosili poprawki do ustawy. Proponowali oni m.in. podniesienie wysokości podatku od automatów o niskich wygranych z 2 tys. zł miesięcznie od urządzenia do 2,5 tys. zł. Chcieli także obniżenia z 70 do 30, jak jest obecnie, dopuszczalnej liczby automatów hazardowych, które mogą zostać zlokalizowane w kasynach. Zgłosili wnioski dotyczące przepisów określających podstawę opodatkowania hazardu i rozszerzające monopol państwa na większość gier. Zmiany proponowane przez nich nie uzyskały jednak poparcia większości.

Ustawa - z wyjątkiem kilku przepisów - ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia

Teraz ustawa o grach hazardowych zostanie przekazana do podpisu prezydenta.

Senat jednogłośnie poparł nowelizację Karty Nauczyciela

Nowelizację Karty Nauczyciela Sejm uchwalił 19 listopada 2009 r. na podstawie projektu komisyjnego. Ustawa przesunęła z 31 grudnia na 20 stycznia termin przeprowadzenia analiz poniesionych wydatków na wynagrodzenie nauczycieli w odniesieniu do średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Zmieniono również termin wypłaty nauczycielom jednorazowych dodatków uzupełniających z 31 grudnia na 31 stycznia następnego roku. Obecnie obowiązujący termin sporządzania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego został przesunięty na 10 lutego.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisja Nauki, Edukacji i Sportu, a także senatorowie nie zgłosili żadnych zastrzeżeń do ustawy. Senat przyjął ustawę bez poprawek jednogłośnie, 81 głosami.

Teraz ustawa trafi do prezydenta.

Ponadto Senat przyjął bez poprawek ustawy:

 

  • o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - nowelizacja czeka na podpis prezydenta;
  • o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - nowelizacja czeka na podpis prezydenta;

  • o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji w sprawie zwalczania aktów terroryzmu jądrowego, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 13 kwietnia 2005 r. - ustawa czeka na podpis prezydenta.

Senat przeprowadził też trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku głosowania Izba podjęła uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Wybrano senatora Leona Kieresa do składu Krajowej Rady Sądownictwa.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 44. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Mieczysław Augustyn, Przemysław Błaszczyk, Krystyna Bochenek, Barbara Borys-Damięcka, Lucjan Cichosz, Grzegorz Czelej, Władysław Dajczak, Jan Dobrzyński, Janina Fetlińska, Stanisław Gogacz, Maciej Grubski, Tadeusz Gruszka, Andrzej Grzyb, Witold Idczak, Stanisław Iwan, Kazimierz Jaworski, Piotr Kaleta, Stanisław Karczewski, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Stanisław Kogut, Marek Konopka, Waldemar Kraska, Krzysztof Kwiatkowski, Rafał Muchacki, Ireneusz Niewiarowski, Jan Olech, Bohdan Paszkowski, Andrzej Person, Zdzisław Pupa, Czesław Ryszka, Tadeusz Skorupa, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Grzegorz Wojciechowski, Henryk Woźniak i Stanisław Zając.