Narzędzia:

Zapowiedzi

29, 30 i 31 lipca 2009 r.

29 lipca 2009

29, 30 i 31 lipca odbyło się 39. posiedzenie Senatu.

Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 - przyjęta bez poprawek

Senat podzielił opinię Sejmu i w wyniku głosowania (53 głosów za, 35 - przeciw, 1 wstrzymujący się) przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009.

Nowelizację tę Sejm uchwalił na 47. posiedzeniu, 17 lipca 2009 r., odrzucając wszystkie poprawki zgłoszone przez posłów opozycji. Dotyczyły one m.in.: przekazania 5 mln zł na utworzenie nowej rezerwy na finansowanie zadań II Programu Polskiego Radia oraz TVP Kultura, przekazania 200 mln zł na dopłaty do paliwa rolniczego, 350 mln zł na dofinansowanie dopłat do przejazdów studenckich, 150 mln zł na dożywianie, 1,5 mln zł na podręczniki dla dzieci niewidomych, 10 mln zł na dofinansowanie urzędów skarbowych czy 10 mln na zakup autobusów szkolnych.

Ustawa przewiduje m.in. wzrost deficytu z 18,18 mld zł do 27,18 mld zł. Zgodnie z jej zapisami tegoroczne wpływy podatkowe będą mniejsze od zakładanych o 46,6 mld zł. W efekcie tegoroczne wpływy do budżetu mają być niższe o 30,1 mld zł. Ostatecznie mają wynieść 272,9 mld zł, a nie ponad 303 mld zł, jak wcześniej planowano. Niedobór ten resort finansów chce zrekompensować pieniędzmi z innych źródeł. Zwiększono o 8,32 mld zł tzw. dochody niepodatkowe, czyli m.in. dywidendy i środki z różnic kursowych. Ponad 8 mld zł ma pochodzić z budżetu UE oraz tzw. innych źródeł.

Wydatki budżetowe zostały zmniejszone o ponad 21,13 mld zł. Z tego 10,5 mld zł to ograniczenia w rezerwach celowych, a 9,7 mld zł - oszczędności wynikające ze zmiany finansowania infrastruktury drogowej. Koszty te zamiast budżetu poniesie Krajowy Fundusz Drogowy.

Podczas senackiej debaty wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska poinformowała, że nowelizacja ustawy budżetowej przede wszystkim jest konsekwencją wpływu niekorzystnych zmian w otoczeniu makroekonomicznym, oddziałujących bezpośrednio na bieżącą i oczekiwaną w tym roku sytuację finansów publicznych w Polsce.

Nowelizację krytykowali senatorowie Prawa i Sprawiedliwości. Senator Stanisław Zając określił decyzję o nowelizacji budżetu jako "dramatyczną". "PiS już podczas pierwszego czytania ustawy budżetowej wskazywało na nierealność wskaźników makroekonomicznych przyjętych przez rząd Donalda Tuska, dotyczących planowanego wzrostu gospodarczego i deficytu budżetowego" - mówił.

Wicemarszałek Zbigniew Romaszewski nazwał "skandalem i nieprzyzwoitością" zmniejszenie o prawie 3 mln zł środków na zapomogi dla kombatantów i złożył poprawkę przywracającą tę kwotę. Poparł go senator Stanisław Karczewski.

Z kolei senator Bronisław Korfanty ostrzegał, że po nowelizacji budżetu zabraknie pieniędzy na wsparcie Polaków na Wschodzie w ramach realizacji programu Karty Polaka.

Senator Grzegorz Banaś zgłosił 39 poprawek. Dotyczyły one m.in. przekazania ponad 450 mln zł na modernizację policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej. Kolejne 200 mln zł senator chciał przekazać na dotacje do paliw rolniczych, a 72 mln zł - na program poakcesyjnego wspierania wsi. Senator Wojciech Skurkiewicz złożył poprawkę mającą na celu wsparcie kwotą po 2,5 mln zł TVP Kultura i II Programu Polskiego Radia.

Zmiany w ustawie zaproponowali także senatorowie Jan Dobrzyński, Piotr Ł.J. Andrzejewski, B. Korfanty i Jerzy Chróścikowski. Ogółem senatorowie Prawa i Sprawiedliwości zgłosili około 60 poprawek.

Ustawy bronił senator Jan Wyrowiński (PO). Nazwał ją "nowelizacją stabilizacji, odpowiedzialności, solidarności i rozwoju". Jego zdaniem, jedyna propozycja PiS podczas ustalania budżetu na 2009 r. polegała na zwiększeniu deficytu. "Czym innym jest jednak zwiększenie deficytu dziś, a czym innym byłoby wtedy. Gdybyśmy poszli za waszą radą, to skala zwiększenia deficytu byłaby dziś dużo większa" - powiedział.

W opinii senatora Jana Rulewskiego (PO), nowelizacja budżetu odpowiada potrzebom i jest adekwatna do kryzysu. Senator Kazimierz Kleina (PO) wyraził przekonanie, że jeśli zabraknie środków na realizację programu Karta Polaka i dla kombatantów, to rząd znajdzie środki na te cele, przekazując je np. z rezerwy ogólnej.

Na zakończenie debaty wiceminister E. Suchocka-Roguska zapewniła senatorów, że kwota prawie 3 mln zł, o którą zmniejszono świadczenia dla kombatantów, wróci z rezerwy ogólnej do Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. Dodała, że rezerwa na wydatki związane z Kartą Polaka wynosiła 4,5 mln zł i została ograniczona o 1 mln 450 tys. zł. Do dyspozycji jest jeszcze 3 mln zł 50 tys. zł, bo do dziś te środki nie zostały wykorzystane. Zdaniem wiceminister finansów, taka kwota na wydatki administracyjne, związane m.in. z drukiem kart, powinna wystarczyć.

Wiceminister poinformowała też, że nie powinno zabraknąć pieniędzy na realizację programu Karta Polaka i programu poakcesyjnego wsparcia obszarów wiejskich, ponieważ zgodnie z danymi na 20 lipca 2009 r., po uwzględnieniu zmian przewidzianych w nowelizacji, w rezerwach celowych do wykorzystania na ten rok zostało jeszcze 14 mld zł 899 mln 926 tys. zł.

Pracująca nad nowelizacją Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zapoznała się z opiniami pozostałych komisji senackich i zarekomendowała Izbie jej przyjęcie bez poprawek. Swoje stanowisko podtrzymała, rozpatrując poprawki zgłoszone podczas debaty, i nie poparła żadnej z nich.

Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o Służbie Celnej

Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 40 poprawek do ustawy o Służbie Celnej. Za jej przyjęciem w całości, z uwzględnieniem przyjętych poprawek, głosowało 54 senatorów, 36 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Nowa ustawa o Służbie Celnej, uchwalona na 46. posiedzeniu Sejmu, 17 lipca 2009 r., wzmacnia jej kompetencje. Podstawowe założenia nowej regulacji to, po pierwsze, wzmocnienie organizacji służby i statusu funkcjonariuszy celnych, po drugie, zwiększenie efektywności działań kontrolnych dla skuteczniejszego zwalczania szarej strefy i nielegalnego obrotu towarowego, po trzecie, ułatwienie relacji istniejących pomiędzy przedsiębiorcami a administracją celną, po czwarte, usprawnienie obsługi ruchu towarowego na granicy Polski, będącej jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej, po piąte, rozszerzenie właściwości Służby Celnej w zakresie zwalczania celnych przestępstw podatkowych, dewizowych oraz w zakresie gier i zakładów wzajemnych, a po szóste, dostosowanie regulacji zawartych w prawie krajowym do zmian, które nastąpiły we wspólnotowym kodeksie celnym. Ustawa określa pozycję szefa Służby Celnej jako organu administracji publicznej, zwierzchnika Służby Celnej. Przewiduje też ułatwienia dla przedsiębiorców kontrolowanych przez celników poprzez wprowadzenie jednego trybu kontroli zamiast dotychczasowych trzech: celnego, szczególnego nadzoru podatkowego i kontroli podatkowej.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 21 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią przepisy w sprawie opisu stanowisk w Służbie Celnej, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.

Realizacja tej ustawy zakłada wydatkowanie środków w latach 2009-2011, choć wszystko wskazuje na to, że  ten okres zostanie wydłużony do 2012 r. Zakłada się wydatkowanie środków w kwocie 193 tys. 200 zł, z tego 104 tys. zł - na wzmocnienie motywacyjnego systemu wynagrodzeń w służbie celnej. Minister finansów zaakceptował 93 tys. 375 zł w 2009 r., czyli połowę całej kwoty, a na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń i wynagrodzeń - 58 tys. 890 zł, a więc również ponad połowę kwoty zaplanowanej na ten cel.

Podczas głosowania odrzucono poprawkę Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyznającą celnikom prawo do emerytury policyjnej. Nie zaakceptowano również poprawki uprawniającej ich do uczestniczenia w działaniach operacyjnych we współpracy z innymi służbami. Akceptacji senatorów nie znalazła też poprawka dotycząca celników służbowo przeniesionych na niższe stanowisko. Dzięki niej mieli oni zachować dotychczasowe uposażenie. Senatorowie odrzucili również poprawkę nakazującą przywrócenie na dotychczasowe stanowisko funkcjonariusza, przeciwko któremu prowadzono postępowanie karne, ale zostało ono umorzone z powodu znikomej szkodliwości czynu. Prawo takie będą więc mieli nadal tylko funkcjonariusze, którzy zostali uniewinnieni.

Przyjęto natomiast poprawki zwalniające służby celne z opłat za przesyłkę informacji, o które występują w związku z prowadzonym postępowaniem karnym-skarbowym, i zmianę przewidującą, że w wypadku uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby kierownik urzędu niezwłocznie musi wyznaczyć mu nowe stanowisko służbowe.

Wśród wprowadzonych zmian znalazły także dwie nadające dodawanym przepisom rangę ustawową ze względu na ich gwarancyjny charakter.

Przyjęto też poprawkę, będącą - jak napisano w uzasadnieniu uchwały - "wyrazem poszanowania przez Senat zasady niedyskryminacji ze względu na płeć". W przepisie umożliwiającym organom Służby Celnej możliwość zwolnienia ze służby funkcjonariusza uprawnionego do emerytury ze względu na osiągnięcie określonego wieku Izba wprowadziła jednolite rozwiązanie dla funkcjonariuszy kobiet i mężczyzn, zezwalające na zwolnienie ich po osiągnięciu 65. roku życia.

Kolejna senacka zmiana wynika z przekonania o niesłuszności ograniczania obowiązywania przepisu dotyczącego wyznaczania funkcjonariusza na stanowisko służbowe do wypadków, gdy uchylenie decyzji wynikało z jej niezgodności z prawem. Zdaniem Senatu, każda uchylona przez sąd decyzja o zwolnieniu powinna mieć takie same konsekwencje.

Ponieważ ustawa przyznaje funkcjonariuszom Służby Celnej prawo użycia broni palnej. Senat zaproponował uzupełnienie katalogu przewinień skutkujących wszczęciem postępowania dyscyplinarnego o utratę służbowej broni palnej, podobnie jak w wypadki innych formacji uzbrojonych, takich jak Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy Biuro Ochrony Rządu.

Pozostałe senackie poprawki mają na celu doprecyzowanie przepisów ustawy zgodnie z zasadami polityki legislacyjnej i techniki prawodawczej.

Poprawki Senatu rozpatrzy teraz Sejm.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy
o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe

Senatorowie postanowili przyjąć bez poprawek nowelizację ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe. Głosowało za nią 82 senatorów, 6 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Sejm uchwalił ustawę na 46. posiedzeniu, 16 lipca 2009 r., na podstawie projektu rządowego. Przewiduje ona m.in. skrócenie czasu oczekiwania na zwrot środków z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i obowiązek współpracy BFG z podobnymi instytucjami unijnymi. Zgodnie z przyjętą regulacją, środki z BFG będą musiały być wypłacone klientowi nie później niż w ciągu 3 miesięcy od momentu, w którym nie można już było podjąć oszczędności z banku. Jeśli okaże się to niemożliwe, sąd prowadzący postępowanie upadłościowe banku będzie mógł przedłużyć termin do maksymalnie 10 dni roboczych. Dotychczas termin można było przedłużyć nawet o 6 miesięcy. Wniosek o przedłużenie terminu sąd będzie musiał rozpatrzyć w ciągu 7 dni, a nie - jak dotychczas - 2 tygodni.

Nowelizacja przewiduje też, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie współpracował z podobnymi instytucjami z innych krajów Unii Europejskiej. Obejmie ona przekazywanie klientom banków informacji dotychczas chronionych tajemnicą bankową. Ma to ułatwić odzyskanie środków z upadłych banków ich klientom z innych krajów.

Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do wymogów unijnej dyrektywy w sprawie systemów gwarantowania depozytów. Ma ona wejść w życie 14 dni od daty ogłoszenia.

Teraz ustawa o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009" - przyjęta bez poprawek

Senat - 53 głosami za, przy 36 przeciw - poparł nowelizację ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007 - 2009".

Ustawę, stanowiącą rządowy projekt, Sejm uchwalił na 45. posiedzeniu, 1 lipca 2009 r. dotyczy właściwie trzech kwestii. Dotyczy ona wydłużenia okresu obowiązywania programu o kolejne 2 lata, wydłuża ten okres do roku 2011, z zachowaniem niezmienionej kwoty całkowitej przeznaczonej na te służby. Przesuwa określone kwoty pomiędzy poszczególnymi formacjami. Ogólna kwota wydatków na realizację programu w latach 2007-2011 wynosi 6 mld 301 mln 58 tys. zł. Wydatkowanie tej kwoty w latach 2007, 2008 i 2009 jest takie samo jak w ustawie nowelizowanej. Środki przewidziane na rok 2009 zostały jednak podzielone na lata 2009, 2010 i 2011: 80% na rok 2009, około 16% na rok 2010 i około 4% na rok 2011. Jedna ze zmian wprowadzonych w projekcie ustawy polega na przesunięciu kwot z wydatków na Państwową Straż Pożarną do wydatków na Straż Graniczną. Z ponad 2,5 mld zł, przewidzianych do wydania w 2009 r. na modernizację służb (m.in. wymiana wyposażenia, środków transportowych oraz systemów teleinformatycznych, rozbudowa obiektów), na rok 2010 ma zostać przeniesione 491 mln zł, a na 2011 r. - 102 mln zł. Oznacza to, że w roku 2009 na realizację zadań przewidzianych w programie pozostanie kwota w wysokości prawie 2 mld zł.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu ustawy, zmiany są spowodowane ograniczeniem tegorocznych wydatków budżetowych, w tym przeznaczonych na realizację programu. Przeniesienie wydatków jest również konieczne z powodu zmniejszenia budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w grudniu 2008 r. Spowodowało to powstanie zobowiązań, które nie mogły zostać uregulowane z budżetu ubiegłorocznego i muszą być sfinansowane z budżetu z tego roku.

Pracujące nad nowelizacją Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wnosiły o jej przyjęcie bez zmian. W trakcie debaty natomiast senator Stanisław Kogut zgłosił 4 propozycje wprowadzenia zmian, poparte przez mniejszość połączonych komisji. Nie przeprowadzano nan nimi jednak głosowania, gdyż senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem ustawy bez poprawek.

Ustawa o zmianie ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009" czeka teraz na podpis prezydenta.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw

Nowelizację, na podstawie projektów poselskiego i rządowego, uchwalono na 46. posiedzeniu Sejmu, 16 lipca 2009 r. Zakłada ona rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego.

Zgodnie z ustawą, od 2010 r. prokurator generalny ma być powoływany przez prezydenta na jedną sześcioletnią kadencję spośród dwóch kandydatów. Mają ich wskazywać Krajowa Rada Sądownictwa i Krajowa Rada Prokuratorów. Na podstawie nowelizacji prezydent może odwołać prokuratora generalnego przed końcem kadencji, m.in. gdyby został on skazany lub złożył nieprawdziwe oświadczenie lustracyjne. Przewidziano likwidację Prokuratury Krajowej i wprowadzenie w jej miejsce Prokuratury Generalnej. Prokuratora generalnego może także odwołać Sejm na wniosek premiera większością 2/3 głosów w wypadku odrzucenia przez premiera jego rocznego sprawozdania lub gdyby "sprzeniewierzył się on złożonemu ślubowaniu".

W ramach prac nad reformą prokuratury rozważano też likwidację prokuratur apelacyjnych. Ostatecznie jednak rząd opowiedział się za ich utrzymaniem.

Odpowiadając na pytania senatorów w trakcie debaty, minister sprawiedliwości Andrzej Czuma podkreślił, że nowela "zapewnia widoczne uprawnienia kontrolne władzy wykonawczej i ustawodawczej wobec prokuratury". "Cała budowa Prokuratury Generalnej oraz tryb powoływania prokuratora generalnego jest taka, że choć nigdy nie unikniemy pewnej części upolitycznienia, to - jak sądzę - dotychczas nigdy nie było pomysłów, aby tak dalece odpolitycznić działanie prokuratury w ogóle" - ocenił.

Pytany m.in., dlaczego zmienił zdanie w sprawie rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości od prokuratora generalnego, minister powiedział, że to oddzielenie "przyspieszy trudny proces odpolityczniania prokuratury".

Senatorowie Platformy Obywatelskiej mówili, że nowe przepisy, które są realizacją obietnic wyborczych PO, mają usprawnić działanie prokuratur.

Senatorowie PiS Piotr Ł.J. Andrzejewski i Stanisław Piotrowicz natomiast zgłosili wniosek o odrzucenie noweli w całości. Uznali nowe przepisy za niespójne i wskazywali potrzebę przygotowania nowej ustawy o prokuraturze, a nie kolejnej, 44. już, nowelizacji. Wniosek o odrzucenie ustawy w całości nie uzyskał akceptacji Izby (35 głosów za, 53 przeciw). następnie głosował nad poprawkami.

Senatorowie PiS zgłosili też poprawki. Jedna z nich zakłada, że sprawozdania prokuratora generalnego powinny być przedstawiane nie tylko premierowi, ale także prezydentowi. Inna wprowadza możliwość zawieszenia prokuratora generalnego na wniosek Sejmu "w wypadku zaistnienia okoliczności przewidzianych dla jego odwołania bądź pociągnięcia do odpowiedzialności cywilnej, karnej lub dyscyplinarnej".

Senator Piotr Zientarski (PO) poinformował, że podczas prac Komisji Ustawodawczej zgłoszono kilka propozycji poprawek.

Jedna z nich, zaakceptowana przez Izbę, zmienia terminy wejścia w życie nowych przepisów z 1 stycznia 2010 r. na 31 marca 2010 r.

Zgodnie z inną przyjętą poprawką prokurator generalny będzie mógł być wyłaniany także spośród adwokatów i radców prawnych lub notariuszy, legitymujących się co najmniej 12-letnim stażem zawodowym i mających co najmniej 6-letni staż na stanowisku sędziego bądź prokuratora.

Pozostałe poprawki senackie mają charakter doprecyzowujący, redakcyjny, porządkujący, służą zapewnieniu spójności terminologicznej i usunięciu wątpliwości interpretacyjnych.

Ustawą o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw ponownie zajmie się Sejm.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego

Senat jednomyślnie, 88 głosami, przyjął nowelizację kodeksu postępowania karnego, uchwaloną na podstawie senackiego projektu ustawy. Przewiduje ona, że po uznaniu przepisu za niekonstytucyjny wznowienie postępowania może nastąpić wyłącznie na korzyść oskarżonego.

Regulacja, przyjęta przez Sejm na 46. posiedzeniu, 16 lipca 2009 r., dostosowuje przepisy prawne do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2006 r. Ogranicza dopuszczalność wznowienia postępowania na korzyść oskarżonego tylko do tych wypadków, w których przepis prawny uznany przez trybunał za niekonstytucyjny stanowił podstawę skazania lub warunkowego umorzenia.

Uprawnienie do zainicjowania wznowienia postępowania uzyskał także pokrzywdzony. Ustawa nie wskazuje rodzajów orzeczeń, których może dotyczyć wniosek o wznowienie postępowania, usuwając w ten sposób dotychczasowe ograniczenia.

Teraz ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego musi jeszcze podpisać prezydent.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Senatorowie jednomyślnie (90 głosów za) zdecydowali przyjęciu bez poprawek kolejnej nowelizacji uchwalonej z inicjatywy Senatu w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Sejm przyjął ją na 46. posiedzeniu, 16 lipca 2009 r., także bez poprawek.

Trybunał Konstytucyjny wskazał, że § 1 pkt 6 art. 18 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie daje możliwości wyłączenia sędziego z udziału w postępowaniu, jeżeli orzekał on najpierw w postępowaniu sądowym w sprawie skargi na decyzję. Sędzia, który orzekał w postępowaniu sądowym, rozpatrując skargę na decyzję, nie podlegał wyłączeniu, jeżeli ta sama sprawa ponownie wróciła do sądu administracyjnego w wyniku wznowienia postępowania.

Z inicjatywy senackiej Komisji Ustawodawczej dodano § 4: "Sędzia, który orzekał w postępowaniu sądowym w sprawie skargi na decyzję, nie może orzekać w postępowaniu sądowym dotyczącym tej samej sprawy po wznowieniu postępowania administracyjnego".

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi czeka teraz na podpis prezydenta.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Senatorowie 89 głosami, przy 1 wstrzymującym się, zaakceptowali bez poprawek nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Sejm uchwalił ją podczas 46. posiedzenia, 16 lipca 2009 r., na podstawie projektu senackiego. Stanowi ona realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego, w którym stwierdził on niezgodność art. 40 ust. 3b ustawy z konstytucją, w zakresie, w jakim nie gwarantuje on osobie zatrzymanej w izbie wytrzeźwień prawa do udziału w posiedzeniu sądu, na którym rozpatrywane jest zażalenie w sprawie zasadności i legalności doprowadzenia do izby, a także decyzji o zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania.

Ustawa o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi czeka teraz na podpis prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Senat wprowadził 7 poprawek do nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony, uchwalonej przez Sejm podczas 46. posiedzenia, 16 lipca 2009 r., z przedłożenia rządowego. Znosi ona przeszkolenie wojskowe studentów, a przysposobienie obronne w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zastępuje przedmiotem "edukacja dla bezpieczeństwa". Wprowadza też kolejne zmiany, dostosowujące przepisy do wprowadzenia służby wyłącznie zawodowej - stałej i kontraktowej, umożliwia służbę wojskową kobietom na zasadach ogólnych. Wprowadza także Narodowe Siły Rezerwowe, które będzie można wykorzystać nie tylko do wsparcia głównych sił, ale i do działań w ramach zarządzania kryzysowego.

W związku z profesjonalizacją armii MON przygotowało 9 projektów ustaw, m.in. zmieniających ustawę o powszechnym obowiązku obrony i o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Pięć z nich zostało uchwalonych, niektóre weszły już w życie, np. ustawa zawieszająca pobór, zastępująca go kwalifikacją, po której następuje automatyczne przeniesienie do rezerwy.

W maju 2009 r. prezydent Lech Kaczyński podpisał tzw. dużą nowelizację ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Wprowadziła ona służbę kontraktową, przyznała prawo do dodatków motywacyjnych także podoficerom i szeregowym (dotychczas mieli do niego prawo tylko oficerowie).

Do końca 2010 r. armia, złożona wyłącznie z zawodowców, będzie liczyć do 100 tys. żołnierzy służby czynnej i do 10 tys. żołnierzy rezerwy. W kolejnym roku w siłach rezerwy ma się znaleźć do 20 tys. osób.

W większości senackie poprawki to zmiany redakcyjne, porządkujące, ujednolicające terminologię, doprecyzowujące, służące zapewnieniu jednolitej terminologii i usunięciu wątpliwości interpretacyjnych.

Jedna ze zmian przyjętych przez Senat przewiduje m.in., iż minister obrony narodowej określi w rozporządzeniu wymiar urlopu, uzależniając go od rodzaju służby, a nie od czasu jej trwania. Nie przyjęto natomiast poprawki senatorów Piotra Kalety i Stanisława Zająca, popartej przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych, przewidującej możliwość przyznania oficerskich awansów dla duchownych jako zadośćuczynienia za służbę wojskową, którą musieli odbyć jako klerycy w latach 1959-1980. Wcześniej MON wskazywało, że taką możliwość dają już obowiązujące przepisy.

Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw z senackimi poprawkami wróci teraz do Sejmu.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o finansach publicznych i do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Senat łącznie rozpatrywał obie ustawy. Stanowiska w ich sprawie przedstawił senator Henryk Woźniak, sprawozdawca Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, pracującej nad nimi.

Zaznaczył, że mają w zasadniczy sposób zmienić myślenie o finansach publicznych. "Mają być sprawnym narzędziem gromadzenia i wydatkowania środków, narzędziem przejrzystym, transparentnym, separującym środki zewnętrzne od własnych". Dodał, że przepisy ujednolicą zasady gospodarowania funduszami publicznymi w administracji rządowej i samorządowej. Wprowadzą jednolite mechanizmy audytu wewnętrznego.

Senator argumentował też, że nowa ustawa zracjonalizuje wydatki publiczne i obniży koszty funkcjonowania administracji rządowej i pozarządowej.

Obie rozpatrywane ustawy uchwalono na podstawie rządowych projektów podczas 46. posiedzenia Sejmu. Ustawa wprowadzająca ustawę o finansach publicznych zawiera zmiany w przepisach innych ustaw oraz terminy wejścia w życie niektórych nowych regulacji. Ustawa o finansach publicznych likwiduje wszystkie - z nielicznymi wyjątkami - państwowe i samorządowe zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze. Rząd będzie musiał sporządzać na cztery lata Wieloletni Plan Finansowy i budżet środków europejskich. Rada Ministrów, pracując nad budżetem na dany rok, będzie musiała przyjąć poziom deficytu budżetu państwa ustalony w tym planie. Ewentualne wprowadzenie deficytu wyższego od zawartego w wieloletniej prognozie finansowej będzie wymagać specjalnego uzasadnienia.

Ustawa przewiduje też utrzymanie obecnych tzw. progów ostrożnościowych (50%, 55%, 60%), dotyczących długu publicznego, po przekroczeniu których rząd musi podjąć działania zapobiegające wzrostowi zadłużenia.

Ustawa zakłada, że z dniem jej ogłoszenia zaczęłyby obowiązywać przepisy dotyczące opracowania i uchwalania budżetu na 2010 r. 30 czerwca 2010 r. zlikwidowane zostaną fundusze motywacyjne, a 31 grudnia 2010 r. - gospodarstwa pomocnicze, fundusze celowe, państwowe zakłady budżetowe i część samorządowych zakładów budżetowych. Wieloletni Plan Finansowy Państwa ma być uchwalony po raz pierwszy do 31 lipca 2010 r.

Wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska powiedziała, że samo uchwalenie nowej ustawy o finansach publicznych trudno uznać za reformę finansów publicznych. "To ustawa systemowa, będąca w pewnym stopniu kodeksem finansów publicznych, określająca procedury, zasady postępowania" - stwierdziła. Dodała, że nowe regulacje mogą poprawić gospodarkę środkami publicznymi i racjonalizować wydatki.

Zainteresowanie senatorów wzbudziła przede wszystkim przyszłość Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Nowe przepisy od 2012 r. mają pozbawić fundusz osobowości prawnej. Zlikwidowany zostanie jego zarząd, rada nadzorcza, a funduszem ma dysponować minister pracy i polityki społecznej. Wiceminister pracy i polityki społecznej, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Jarosław Duda powiedział, że rząd chce, by Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych został tzw. agencją wykonawczą i zachował radę nadzorczą. Dodał, że planowana jest zmiana dotycząca pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych. "Usytuowanie go w kancelarii premiera i danie mu do dyspozycji narzędzia, którym jest PFRON, jako w perspektywie agencja wykonawcza, będzie najlepszym sposobem rozwiązywania problemów środowiska osób niepełnosprawnych" - przekonywał senatorów.

Senator Stanisław Kogut z PiS wyraził obawę, że pozbawienie osobowości prawnej PFRON spowoduje, iż system pomocy dla niepełnosprawnych będzie bardziej kosztowny i mniej efektywny. Złożył poprawkę, wykreślającą z ustaw przepisy dotyczące zmian w PFRON.

Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Mieczysław Augustyn (PO) powiedział, że komisja ta uważa, iż należy zachować wpływ pracodawców i organizacji niepełnosprawnych na kształt funduszu i na jego wydatki.

Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 14 zmian do ustawy o finansach publicznych.

Zaakceptowano m.in. poprawkę senatora Grzegorza Banasia (PiS), nakładającą na zarządy samorządów terytorialnych obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji m.in. o zwolnieniach czy umorzeniach podatków. Przyjęta także została poprawka autorstwa senatorów Wojciecha Skurkiewicza (PiS) i Kazimierza Kleiny (PO), przewidująca, że 15% opłat za wstęp do parków narodowych będzie przeznaczane na dofinansowanie działalności ratowniczej Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego i Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, działających na terenie tych parków.

Odrzucono natomiast poprawkę senatora S. Koguta, wykreślającą nowe przepisy dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Odrzucono także poprawki utrzymujące niektóre fundusze motywacyjne czy zachowujące rachunki dochodów własnych jednostek inspekcji weterynaryjnej. Nie znalazły poparcia poprawki zmierzające do wydłużenia okresu likwidacji gospodarstw pomocniczych.

Senat stanął m.in. na stanowisku, iż nie wszystkie jednostki i organy wymienione w ustawie mają szefa lub prezesa, w związku z tym należy uogólnić nazwę podmiotu, który może utworzyć instytucję gospodarki budżetowej.

Przyjmując inną poprawkę, Izba nie znalazła przyczyn, dla których tylko instytucje gospodarki budżetowej utworzone przez organy administracji rządowej mogłyby dokonywać zmian w planie finansowym jednostki.

Wprowadzenie innej zmiany to konsekwencja przekonania Senatu, iż okoliczności wystąpienia z wnioskiem o częściowe umorzenie, odroczenie spłaty lub rozłożenie na raty ("ważny interes dłużnika lub interes publiczny") nie mogą się pokrywać z przesłanką zastosowania ulgi ("możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes Skarbu Państwa").

Przyjmując dwie kolejne poprawki, Senat stanął na stanowisku, iż ograniczenia dotyczące przyznawania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie powinny mieć zastosowania do dotacji przyznawanych organizacjom pozarządowym. Celem poprawek było usunięcie wątpliwości dotyczących możliwości przyznawania dotacji, w szczególności w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Dla uelastycznienia budżetów jednostek samorządu terytorialnego przyjęto poprawkę, umożliwiającą zmiany w planie dochodów i wydatków w związku z uzyskaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.

Wśród przyjętych poprawek znalazły się też te mające charakter porządkujący, doprecyzowujący i ujednolicający terminologię.

Senat zdecydował również o wprowadzeniu 19 poprawek do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Spora ich grupa miała charakter porządkujący i doprecyzowujący, służyła usunięciu błędów techniczno-legislacyjnych, dostosowaniu innych przepisów do ustawy o finansach publicznych.

Senat stanął też na stanowisku, że nie należy ograniczać swobody działania jednostek samorządu terytorialnego, które będą mogły wnieść mienie, pozostałe po likwidacji samorządowego zakładu budżetowego, do zawiązanej przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, na zasadach określonych w przepisach o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Poprawkami senatorów do ustawy o finansach publicznych i do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych zajmą się teraz posłowie.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012

Senat wprowadził 10 poprawek do - uchwalonej przez Sejm na 46. posiedzeniu, 17 lipca 2009 r. na podstawie projektu rządowego - nowelizacji ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Za przyjęciem ustawy w całości opowiedziało się 85 senatorów, a 1 wstrzymał się od głosu.

W Izbie pracowały nad nią Komisja Gospodarki Narodowej, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Nauki, Edukacji i Sportu. Wszystkie opowiadały się za jej przyjęciem ze zmianami.

Nowelizacja zmierza do wyeliminowania barier prawnych spowalniających proces inwestycyjny i doprecyzowuje obowiązujące uregulowania. Przewidziano w niej umożliwienie inwestorowi wyboru trybu, w jakim może realizować przedsięwzięcia Euro 2012, np. lotniska publiczne, zakwalifikowane jako inwestycje Euro 2012, mogą mieć wybrany przez inwestora fakultatywny tryb realizacji. Taka inwestycja może być realizowana w trybie specustawy Euro bądź w trybie tak zwanej specustawy lotniskowej. Dotyczy to też dróg krajowych, publicznych, nienależących do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, ale do miast na prawach powiatu.

Kolejne zmiany mają na celu przyspieszenie postępowań administracyjnych, dotyczących między innymi procesów wywłaszczeniowych, przez połączenie etapów lokalizacji i nabywania nieruchomości. Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 będzie jednocześnie decyzją o wywłaszczeniu nieruchomości. Wysokość odszkodowania za nieruchomości przejęte pod realizację przedsięwzięć Euro ma odpowiadać przesłance słusznego odszkodowania, określonej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby było ono ekwiwalentne do wartości wywłaszczonego dobra. Przyjęto między innymi, że za negocjację wysokości odszkodowania będzie odpowiadać spółka celowa bądź podmiot właściwy.

W ustawie przewidziano także, że gdy dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty opuści lokal mieszkaniowy w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od podjęcia przez wojewodę decyzji o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, odszkodowanie zostanie powiększone o 5% wartości nieruchomości, a gdy dotychczasowy właściciel będzie wywłaszczony z lokalu mieszkalnego otrzyma dodatkowo 10 tys. zł.

Tytuł ustawy, po przyjęciu pierwszej poprawki przez Senat, otrzymał brzmienie "o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012 oraz niektórych innych ustaw".

Wprowadzając drugą poprawkę, Senat uwzględnił opinię Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która wskazywała, iż pozostawienie dodawanego art. 1 ust. 4 pkt 2 w brzmieniu przyjętym przez Sejm może spowodować wątpliwości interpretacyjne co do zakresu przedsięwzięć Euro 2012, które mogą być realizowane także na podstawie tej ustawy.

Celem trzeciej poprawki jest umożliwienie samorządowi województwa pomorskiego przygotowania i realizacji projektu "Trójmiejska kolej metropolitalna". Ustawa w dotychczasowym kształcie umożliwiała tworzenie spółek celowych przez samorząd województwa śląskiego.

Dążąc do zapewnienia poprawności systemowej ustawy i kierując się dotychczasową praktyką prawodawcy, Senat uchwalił też poprawki uściślające terminologię, zapewniające spójność terminologiczną w ramach systemu prawa. Izba wprowadziła też zmiany o charakterze porządkującym i redakcyjnym.

Inna wprowadzona zmiana przewiduje, że spółki celowe mogą być tworzone na zasadach wynikających z ustawy również przez województwo śląskie, pomorskie i przez miasta - gospodarzy Euro 2012. W stosunku do spółki celowej utworzonej przez województwo pomorskie natomiast uprawnienia otrzymał wyłącznie zarząd województwa.

Inna poprawka, dotycząca wykupu gruntów pod inwestycje związane z Euro 2012, nakłada obowiązek wszczęcia postępowanie o ustalenie wysokości odszkodowania niezwłocznie po upływie terminu na dokonanie uzgodnienia.

Ustawa o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 ponownie zostanie rozpatrzona przez Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim - przyjęta bez poprawek

Senatorowie 51 głosami, przy 36 przeciw, zaakceptowali bez poprawek nowelizację ustawy autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim. Dlatego nie głosowano nad zgłoszonym w trakcie debaty wnioskiem senatora Tadeusza Gruszki o wprowadzenie poprawki redakcyjnej.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu poselskiego, podczas 46. posiedzenia, 16 lipca 2009 r., umożliwia Skarbowi Państwa udzielanie pożyczek na rzecz KFD i pozwala NBP, BGK i "innym podmiotom" organizować przetargi obligacji infrastrukturalnych, emitowanych na rzecz tego funduszu. Zdaniem autorów ustawy, umożliwi to bardziej elastyczne pozyskanie środków i obniży koszty obsługi zaciągniętych zobowiązań. Możliwa będzie też sprzedaż obligacji o większej wartości nominalnej i rozłożonej w czasie bez znaczącego negatywnego wpływu na rynek.

"W ustawie zaznaczono konieczność koordynowania terminów sprzedaży i charakterystyki obligacji przez Ministra Finansów. Uporządkuje to rynek obligacji i ograniczy negatywne skutki wynikające z efektu konkurencji między resortem finansów i BGK" - tłumaczył senator Andrzej Owczarek, sprawozdawca Komisji Gospodarki Narodowej, która wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Według niego, zniesienie obowiązku powołania banku - reprezentanta emisji obligacji, co także przewiduje nowela, mających gwarancje Skarbu Państwa obniży koszty emisji od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. Takie samo stanowisko zajęła Komisja Budżetu i Finansów Publicznych.

Także Komisja Budżetu i Finansów Publicznych poparła przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz wyjaśniła, że zgodnie z opinią UOKiK, do pożyczek z budżetu państwa dla KFD nie będą mieć zastosowania przepisy o pomocy publicznej, w związku z tym nie będzie na to potrzebna zgoda Komisji Europejskiej. "Każdorazowo taki fakt będzie musiał być odnotowywany w ustawie budżetowej" - wytłumaczyła. Dodała, że gwarancje Skarbu Państwa dla emitowanych obligacji infrastrukturalnych na rzecz KFD też nie będą traktowane jak pomoc publiczna.

Wiceminister zapewniła, że nowelizacja została przedstawiona Europejskiemu Bankowi Centralnemu, ponieważ ustawy wprowadzają regulacje dotyczące funkcjonowania banku centralnego. W ciągu 2 tygodni EBC powinien wydać opinię, jednoznacznie akceptującą nowelizację.

Rada Ministrów zgodziła się na udzielenie gwarancji Skarbu Państwa pierwszym obligacjom infrastrukturalnym Banku Gospodarstwa Krajowego. Tego samego dnia BGK podpisał z Bankiem Handlowym i Domem Maklerskim Banku Handlowego umowę w sprawie pierwszej emisji obligacji infrastrukturalnych. Jej wartość wyniesie 600 mln zł, a pieniądze zasilą Krajowy Fundusz Drogowy. Gwarancja rządu obejmie 100% kwoty wykupu obligacji oraz 100% kwoty odsetek. Łączna kwota gwarancji wyniesie 750 mln zł.

Organizatorem emisji obligacji BGK będzie Bank Handlowy w Warszawie. Papiery będą oferowane potencjalnym inwestorom w liczbie nie większej niż 15, wliczając w to dealera, i udostępniane w sposób niestanowiący obrotu publicznego. BGK będzie miał prawo wskazać inwestorów, którym obligacje zostaną zaoferowane.

Ustawa o zmianie ustawy autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami

Senatorowie wprowadzili 11 poprawek do nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami i prawa budowlanego. Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Zgodnie ze zmianami uchwalonymi przez Sejm na 46. posiedzeniu, 16 lipca 2009 r., świadectwa energetyczne budynków i lokali będą mogły wystawiać osoby, które ukończyły studia magisterskie lub inżynierskie na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska, energetyka lub pokrewnych.

Świadectwa będą musiały wskazać możliwe do przeprowadzenia prace, których wykonanie poprawi charakterystykę energetyczną budynku. W budynkach zasilanych z sieci ciepłowniczej i w budynkach z siecią centralnego ogrzewania świadectwo energetyczne dla lokalu będzie można przygotować na podstawie świadectwa wystawionego dla całego budynku.

Od 1 stycznia 2009 r. budynki oddawane do użytku muszą mieć świadectwa energetyczne. W razie ich braku nieruchomości nie będą mogły uzyskać pozwolenia na użytkowanie. Wymóg ten jest konsekwencją stosowania prawa budowlanego, które weszło w życie od początku tego roku. Z informacji zawartych w świadectwach wynikać ma m.in., ile energii elektrycznej zużyje potencjalnie budynek lub lokal. Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne 10 lat. Większość przepisów nowelizacji ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Izba zaakceptowała poprawki zaproponowane przez Komisję Gospodarki Narodowej i jedną zmianę postulowaną przez senatora Jana Wyrowińskiego. Mają one jednak głównie charakter redakcyjny i dotyczą przepisów przejściowych.

Senat postanowił jednoznacznie wskazać, że obowiązek przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku nie dotyczy sytuacji, gdy przeniesienie własności lokalu odbywa się na podstawie umowy zawartej między osobą, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, a spółdzielnią mieszkaniową.

Izba przesądziła także, że świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub lokalu nie może być sporządzone przez właściciela będącej nieruchomością części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową ani przez osobę, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Inna senacka poprawka uzupełnia katalog przepisów, których naruszenie skutkuje wszczęciem przez ministra właściwego do spraw budownictwa postępowania w sprawie

utraty uprawnień do przygotowywania świadectw charakterystyki energetycznej, o wskazanie przepisu zakazującego sporządzania świadectwa m.in. właścicielowi lokalu lub budynku.

Senatorowie postanowili, że kontrole stanu technicznego instalacji i urządzeń chłodniczych będą mogły przeprowadzać osoby mające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych.

Izba dodała przepis, na podstawie którego wprowadzanie do obrotu świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub lokalu przez osobę nieposiadającą odpowiednich uprawnień będzie zagrożony karą grzywny. Ponadto o 3 miesiące przesunięto datę wejścia w życie przepisu zakazującego sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej właścicielowi budynku, lokalu lub będącej nieruchomością części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz osobie, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący lub zmierzają do zapewnienia ustawie poprawności terminologicznej.

Zmianami wprowadzonymi przez Senat zajmie się teraz Sejm.

Ustawa o Komitecie do Spraw Europejskich - przyjęta z poprawkami

Senat zgodził się na powołanie Komitetu do Spraw Europejskich zamiast Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Zaproponował jednocześnie 9 poprawek do niej, głównie o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym. Za przyjęciem ustawy w całości głosowało 51 senatorów, przeciw było 35, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Cel ustawy to skoordynowanie działań rządu w zakresie spraw unijnych poprzez utworzenie Komitetu do Spraw Europejskich. Zlikwidowany zostanie natomiast obecnie funkcjonujący Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Nowo powołanemu komitetowi ma przewodniczyć minister właściwy do spraw członkostwa Polski w UE, a w jego skład wejdą ministrowie oraz szef Kancelarii Premiera. Gdy na posiedzeniu komitetu obecny będzie premier, wtedy on ma przewodniczyć obradom.

W posiedzeniach komitetu uczestniczyć będą mogli także przedstawiciele organów administracji rządowej, ale bez prawa udziału w podejmowaniu decyzji, które zapadają w drodze uzgodnień.

Do zadań ministra właściwego ds. członkostwa Polski w UE ma należeć m.in. opracowywanie strategii polityki Polski w ramach Unii, inicjowanie oraz opracowywanie dokumentów rządowych związanych z udziałem w pracach organów unijnych lub opiniowanie ich pod względem zgodności z tą strategią.

Według ustawy rząd może upoważnić Komitet do rozpatrywania i rozstrzygania spraw dotyczących m.in. informowania społeczeństwa o procesach integracji europejskiej, przygotowania organów administracji rządowej do wykonywania zadań wynikających z członkostwa Polski w UE, informacji na temat wykorzystania przez nasz kraj mechanizmów wsparcia finansowego UE.

Senatorowie przyjęli m.in. poprawkę znoszącą wymóg posiadania stopnia dyplomatycznego w wypadku ubiegania się o stanowiska: dyrektorów biur do spraw budżetu i finansów, administracyjnych i majątkowych placówek zagranicznych, audytu wewnętrznego, a także informatyki w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych.

Mając na względzie zasady techniki prawodawczej dotyczące formułowania odesłań w akcie normatywnym, Senat przyjął poprawkę, której cel to wyraźne odesłanie do ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Inna przyjęta zmiana zobowiązuje ministra ds. członkostwa Polski w UE do reprezentowania i ochrony interesów polskich obywateli za granicą oraz do wspierania polskich instytucji kulturalnych i oświatowych poza granicami kraju.

Senatorowie odrzucili poprawkę, która zakładała, że w Komitecie ds. Europejskich zasiadaliby także szef Kancelarii Prezydenta oraz szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu.

Część poprawek to zmiany legislacyjne, redakcyjne, doprecyzowujące i ujednolicające terminologię.

Teraz ustawa z senackimi poprawkami trafi ponownie do Sejmu.

Senat wprowadził poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o języku polskim

Senat niemal jednogłośnie (86 głosami za, przy 1 wstrzymującym się) poparł nowelizację ustawy o języku polskim. Przyjął też jedną poprawkę o charakterze techniczno-legislacyjnym. Zgodnie z nowelizacją, na wniosek jednej ze stron zawieranej umowy może zostać ona także sporządzona w języku lub językach obcych. Stroną wnoszącą będzie mógł być pracownik niebędący obywatelem polskim, pochodzący zarówno z jednego z krajów Unii Europejskiej, jak i spoza niej. Moc prawną uzyska jednak umowa w języku polskim.

Nowelizacja jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z września 2005 r. Obecnie przedsiębiorcy mogą sporządzać umowy o pracę w dowolnym języku. Trybunał uznał te przepisy za niekonstytucyjne.

Nowelizacja, której projekt przygotowany został w Senacie, zmienia też w analogiczny sposób przepisy dotyczące wszystkich dokumentów obowiązujących na rynku konsumenckim, np. gwarancji, rękojmi.

W uzasadnieniu podjętej uchwały napisano, że z punktu widzenia zasad techniki prawodawczej nie jest możliwe nadanie nowego brzmienia przepisom, które utraciły moc. Ustawę o języku polskim w czasie obowiązywania kilkakrotnie nowelizowano. Obecna nowelizacja jest dziewiąta. Można się zatem spodziewać, że zostanie sporządzony tekst jednolity ustawy. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej przygotowuje się go z zachowaniem numeracji tekstu pierwotnego, nie dokonuje się uzupełnienia przepisu uchylonego, lecz oznacza go jako uchylony. Podobnie postępuje się w razie utraty mocy na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Dlatego Senat uznał za niezbędne wprowadzenie poprawki respektującej treść przyjętą przez Sejm, ale dokonującej odpowiedniej korekty oznaczeń.

Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora - przyjęta bez poprawek

W wyniku jednomyślnego głosowania (85 głosów za) Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Ujednolica ona prawa emerytalne i rentowe parlamentarzystów z prawami pozostałych obywateli.

Nowelizacja - z przedłożenia poselskiego uchwalona przez Sejm na 46. posiedzeniu, 16 lipca 2009 r. - stanowi, że uprawnionemu do emerytury parlamentarzyście uposażenie poselskie lub senatorskie przysługuje również wtedy, gdy pobiera on emeryturę.

Zgodnie z ustawą o emeryturach z FUS, kobieta po ukończeniu 60 lat, a mężczyzna 65 lat otrzymują pełną emeryturę i mogą ją łączyć z wynagrodzeniem pochodzącym z innych źródeł. Ta ogólna zasada dotyczy wszystkich, a więc także posłów i senatorów. W ustawie o wykonywaniu mandatu parlamentarzysty znalazł się jednak niezgodny z tą zasadą zapis, że parlamentarzysta, który nie zawiesił prawa do emerytury lub renty, nie może pobierać uposażenia poselskiego czy senackiego. Tylko w uzasadnionych wypadkach Prezydium Sejmu lub Prezydium Senatu może przyznać całe lub częściowe uposażenie.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu ustawy, w związku z tym posłowie i senatorowie, którzy nabyli prawo do emerytur i nie pobierali przysługującego im uposażenia, działali na własną szkodę.

Nowelizacja ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Senat odrzucił sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2008 roku

O odrzuceniu przez Izbę sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2008 r. zdecydowały głosy 49 senatorów, przy 38 przeciw. Podczas debaty nad sprawozdaniem za jego odrzuceniem byli senatorowie Platformy Obywatelskiej, o przyjęcie dokumentu wnosiło Prawo i Sprawiedliwość.

Sprawozdanie przedstawił Izbie przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski. KRRiT informuje w tym dokumencie m.in., że w 2008 r. odbyła 42 posiedzenia, przyjęła ponad 600 uchwał, 13 stanowisk i komunikatów, nałożyła 9 kar finansowych na nadawców, rozpatrzyła ponad 1000 skarg i wystąpień oraz rozdzieliła ponad 730 mln zł między TVP i Polskie Radio.

W 2008 r. media publiczne otrzymały od KRRiT w sumie ponad 730 mln zł; 726 mln zł z abonamentu, czyli o ponad 150 mln zł mniej niż zakładano, pozostałe 6 mln zł ze środków pozaabonamentowych (m.in. kary za używanie niezarejestrowanych odbiorników, odsetki z rachunków bankowych). Ponad 421 mln zł trafiło do TVP, ponad 161 mln zł do Polskiego Radia, a ponad 149 mln zł do spółek regionalnych.

W 2008 r. do KRRiT wpłynęło ponad 1100 wystąpień, podpisanych przez ponad 12 tys. osób (skargi, opinie, zapytania). Najwięcej skarg (ponad 41%) dotyczyło programu. Najczęściej skarżono się na programy nadawców publicznych (58%). Odbiorcy zarzucali im np., że niewłaściwie realizują swoją misję.

Sprawozdanie przedstawia ponadto m.in. szczegółową analizę programu nadawców publicznych i koncesjonowanych, analizę zmian zachodzących na rynkach radiowym i telewizyjnym, w tym dotyczącą koncentracji, analizę audytorium poszczególnych mediów, udziały w rynku i efekty prac nad wprowadzeniem w Polsce telewizji cyfrowej. KRRiT to ostatnie uznaje za najważniejsze wyzwanie stojące w najbliższym czasie przed polskim rynkiem audiowizualnym.

W trakcie burzliwej debaty największe zarzuty senatorów PO pod adresem KRRiT dotyczyły braku reakcji na sytuację w mediach publicznych, w tym interwencji w sprawie polityki programowej TVP, znikania z anteny programów misyjnych czy edukacyjnych. Z krytyką senatorów PO spotkał się też ostatni wybór rad nadzorczych w TVP i Polskim Radiu. Ich zdaniem, dowodzi to sojuszu PiS z SLD. "KRRiT wybrała rady nadzorcze, przywróciła załogę Czarzastego i Kwiatkowskiego do współrządzenia w przyszłości telewizją wraz z PiS-em. Taka jest rzeczywistość, taka jest sytuacja, jeżeli chodzi o działalność Krajowej Rady" - mówił senator Mariusz Witczak (PO).

Broniąc KRRiT, jej przewodniczący W. Kołodziejski mówił: "Skoro KRRiT jest taka bezradna, jak udałoby się nam doprowadzić do takich porozumień". Przypominał też, że kompetencje KRRiT są ograniczone.

Senatorowie PiS natomiast wypowiadali się pozytywnie o działalności rady. Senator Piotr Ł.J. Andrzejewski ocenił, że tak dobrego sprawozdania z działalności KRRiT chyba nie było, uznał je za niezwykle rzetelne. W opinii senatora, w sprawozdaniu ujawnia się dbałość KRRiT o interes mediów publicznych mimo ich degradacji finansowej. Senator Czesław Ryszka (PiS) mówił z kolei, że za obecny stan TVP odpowiada nie KRRiT, ale PO, która "gdyby chciała, dawno mogłaby pozbyć się prezesa Farfała". Według senatora, PO nie powinna krytykować wyboru rad nadzorczych, skoro wcześniej złamała porozumienie z Lewicą w sprawie ustawy medialnej. "Okłamaliście Lewicę i teraz patrzycie z zazdrością, co się wydarzy. Nic się nie wydarzy. Będzie dobry prezes telewizji w osobie Sławomira Siwka i ten ład medialny wróci do normy" - podsumował senator Cz. Ryszka.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, gdyby sprawozdania odrzuciły Sejm i Senat, kadencja Krajowej Rady wygasa po 2 tygodniach, chyba że nie potwierdzi tego prezydent. Do tej pory nie zdarzyło się, by została ona rozwiązana na skutek odrzucenia jej sprawozdania przez trzy uprawnione do tego organy. W ubiegłym roku KRRiT odrzucił je Sejm i Senat, ale przyjął prezydent.

Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski zapowiedział, że posłowie rozpatrzą sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2008 roku na przełomie sierpnia i września 2009 r.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku dziennego 39. posiedzenia Senatu oświadczenia złożyli senatorowie:Waldemar Kraska, Rafał Muchacki, Małgorzata Adamczak, Sławomir Kowalski, Piotr Kaleta, Witold Idczak, Ryszard Górecki, Marek Konopka, Czesław Ryszka, Grzegorz Wojciechowski, Stanisław Kogut, Andrzej Szewiński, Józef Bergier, Wojciech Skurkiewicz, Janina Fetlińska, Bronisław Korfanty, Roman Ludwiczuk, Krzysztof Kwiatkowski, Michał Wojtczak, Andrzej Misiołek, Stanisław Bisztyga, Stanisław Gogacz, Zdzisław Pupa, Władysław Ortyl, Grzegorz Banaś, Kazimierz Jaworski, Norbert Krajczy, Władysław Dajczak, Stanisław Piotrowicz, Adam Massalski, Bohdan Paszkowski, Jerzy Chróścikowski, Grzegorz Czelej, Lucjan Cichosz, Wiesław Dobkowski, Eryk Smulewicz, Piotr Gruszczyński, Andrzej Person, Tadeusz Gruszka, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Tadeusz Skorupa i Piotr L.J. Andrzejewski.