Narzędzia:

Zapowiedzi

7 maja 2009 r.

7 maja 2009

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Izba zaproponowała wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Stanowi ona, że budowa dróg krajowych będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Projekt powstał z przedłożenia Rady Ministrów, która uznała go za pilny, ponieważ wprowadza on zmodyfikowany system finansowania budowy dróg krajowych. W opinii rządu, pozwoli to na realizację projektów drogowych związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012. Zdaniem wnioskodawców, zaproponowana nowela ma usprawnić system finansowania budowy dróg krajowych i uczynić go bardziej elastycznym.

W Sejmie zgłoszono kilka poprawek do projektu ustawy, m.in. usunięto ograniczenia w zakresie finansowania Krajowego Funduszu Drogowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Nowy model finansowania budowy dróg krajowych ma na celu koncentrację wszystkich środków przeznaczonych na inwestycje drogowe w ramach KFD. Zakłada on emisję tzw. obligacji infrastrukturalnych Skarbu Państwa, emitowanych przez ministra finansów na konkretne potrzeby drogowe. Ponadto Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD.

Z Krajowego Funduszu Drogowego będą finansowane zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych, prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie natomiast zostanie sfinansowane z budżetu państwa.

W opinii ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, nowy system zagwarantuje więcej środków na realizację programu budowy dróg. Jak wynika z informacji resortu, do tej pory podpisano umowy, umożliwiąjące budowę 406 km autostrad. W bieżącym roku wydano już 3 mld zł, do końca maja 2009 r. ma to być 5 mld zł. Najwięcej środków będzie potrzeba latem i jesienią, gdy spiętrzą się prace budowlane. Resort zapewnia, że do końca roku rozpisane zostaną wszystkie przetargi, które są potrzebne do wybudowania pełnej sieci autostrad.

Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po dłuższym vacatio legis.

Obecny na posiedzeniu Senatu podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień stwierdził: "Postulując tę ustawę, chcemy stworzyć mechanizm, który, z jednej strony, jest stabilny, a z drugiej strony - daje pełną elastyczność". Podkreślił także, iż resort jest przekonany, że "instrument, jakim stanie się zreformowany Krajowy Fundusz Drogowy, będzie dobrze służył realizacji inwestycji drogowych w Polsce".

Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia nowelizacji z poprawkami głosowało 53 senatorów, 29 było przeciwnych, a 1 wstrzymał się od głosu.

Senat wprowadził zmiany o charakterze legislacyjnym, niewpływające w zasadniczy sposób na merytoryczną zawartość sejmowej nowelizacji. Pierwsza poprawka ma charakter doprecyzowujący. W drugiej Izba wyłączyła stosowanie do gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dotyczących wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, art. 2a ust. 2 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. Przepis ten stanowi, że poręczeń lub gwarancji nie udziela się, jeżeli z analizy ryzyka wynika, iż podmiot, którego zobowiązania mają zostać objęte poręczeniem lub gwarancją, nie będzie w stanie ich wykonać. Poprawka Senatu zapewni zgodność ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym z art. 7 ust. 3 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, stanowiącym, że przy udzielaniu poręczenia i gwarancji dla kredytu na zasilenie funduszy utworzonych na mocy odrębnych ustaw w Banku Gospodarstwa Krajowego nie stosuje się art. 2a ust. 2.

W ostatniej poprawce nadano art. 8 nowelizacji treść zgodną z zasadami techniki prawodawczej. Jednoznacznie wskazano też, że rozporządzenie Rady Ministrów z 10 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych, realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009 pozostanie w mocy do czasu uzgodnienia planu finansowego funduszu. Program rzeczowo-finansowy zastąpi plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego, wyodrębniony w planie finansowym Banku Gospodarstwa Krajowego. Nie będzie to już jednak rozporządzenie, tj. publikowany w Dzienniku Ustaw akt prawa powszechnie obowiązującego.

Artykuł 6 noweli stanowi, że w 2009 r. Bank Gospodarstwa Krajowego opracuje projekt planu finansowego w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Projekt będzie musiał zostać uzgodniony z ministrem właściwym do spraw transportu oraz ministrem finansów w zakresie finansowym w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Ponieważ uzgodnienie planu finansowego powinno nastąpić w nieprzekraczalnym terminie 30 dni, zdaniem Senatu, nie ma przeszkód, aby art. 1 pkt 7 nowelizacji, uchylający przepis upoważniający do wydania rozporządzenia określającego program rzeczowo-finansowy z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego, wchodził w życie w tym samym terminie. W opinii Izby, pozwoli to dodatkowo uniknąć wątpliwości co do tego, czy wspomniane rozporządzenie Rady Ministrów z 10 lutego 2009 r. rzeczywiście pozostanie w mocy do czasu uzgodnienia planu finansowego, skoro w przedłożeniu sejmowym uchylono przepisy określające zakres spraw przekazanych do regulacji w drodze aktu wykonawczego.

Ustawa z poprawkami Senatu ponownie trafi do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia

Akceptację Izby uzyskała ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia.

Do Sejmu projekt ustawy wniosła Rada Ministrów i - zgodnie z art. 123 ust. 1 Konstytucji RP - określiła go jako pilny. Ustawa sejmowa zawiera przepisy wprowadzające do trzech ustaw, stanowiących część pakietu sześciu projektów zdrowotnych autorstwa Platformy Obywatelskiej. W listopadzie 2008 r. podpisał je prezydent Lech Kaczyński. Jednocześnie zawetował ustawy: o przekształceniu szpitali w spółki, o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej oraz ustawę wprowadzającą reformę. W grudniu weto prezydenta podtrzymał Sejm.

W opinii resortu zdrowia, brak ustawy wprowadzającej powoduje duże problemy interpretacyjne dotyczące przepisów znajdujących się w trzech ustawach zdrowotnych. Zapisano w niej także terminy wejścia w życie ustaw, które podpisał prezydent.

Sejm odrzucił poprawkę Prawa i Sprawiedliwości, która miała wyeliminować zapis o nadaniu Rzecznikowi Praw Pacjenta uprawnień do nałożenia na organizatora strajku, zorganizowanego wbrew przepisom ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, kary do 500 tys. zł. Kara dotyczy naruszenia praw pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej. Złamanie przepisów o rozwiązywaniu sporów musi zostać wcześniej stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu. Jak powiedział wiceminister zdrowia Marek Twardowski, argumentując konieczność odrzucenia tej poprawki, nie istnieje żadna kolizja między ustawą o prawach pacjenta a ustawą o sporach zbiorowych. Odmienną opinię na ten temat wyraził przewodniczący sejmowej Komisji Zdrowia poseł Bolesław Piecha (PiS). Jego zdaniem, taka kolizja jest i może się stać powodem niekonstytucyjności ustawy.

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta zakłada utworzenie urzędu rzecznika praw pacjenta, którego na 5-letnią kadencję będzie powoływał premier. Zebrano w niej najważniejsze prawa i obowiązki pacjenta. Zagwarantowano m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonego do nich dostępu - do "rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń".

Ustawa o akredytacji reguluje możliwość wystąpienia przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych z wnioskiem o potwierdzenie spełniania określonych standardów ich udzielania. Potwierdzenie, na wniosek Rady Akredytacyjnej, ma wydawać minister zdrowia w formie certyfikatu. Podmiot niespełniający wymaganych standardów nie uzyska go.

Ustawa o konsultantach w większości sankcjonuje przepisy już obowiązujące w rozporządzeniach. Określa tryb powoływania i odwoływania konsultantów w ochronie zdrowia, zarówno na poziomie krajowym, jak i wojewódzkim.

W opinii resortu, reprezentowanego na posiedzeniu Senatu przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia Marka Habera, przygotowana ustawa wprowadzająca "ogranicza się do wprowadzenia w życie w sensie formalnym, czyli do zdefiniowania czasu wejścia w życie tych trzech ustaw podpisanych, jak również pozwala na wejście w życie tych ustaw w sposób bezkolizyjny, czyli taki, który pozwoli na dostosowanie ich treści do siebie, albo też treści zapisanej w trzech ustawach podpisanych przez pana prezydenta do innych ustaw".

Komisja Zdrowia, reprezentowana przez senator Janinę Fetlińską, przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o wprowadzenie 4 poprawek do ustawy. Senator Władysław Sidorowicz w imieniu mniejszości komisji zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ten wniosek poparło 50 senatorów, a 33 było przeciw.

Teraz ustawa zaakceptowana przez Senat czeka na podpis prezydenta.

Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - przyjęta bez poprawek

W wyniku głosowania senatorowie jednomyślnie, 83 głosami, przyjęli bez poprawek, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, ustawę o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Jej celem jest określenie zasad przygotowania, realizacji i finansowania terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu wraz z inwestycjami towarzyszącymi. Inwestycje te będą realizować: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA z siedzibą w Szczecinie, Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA z siedzibą w Warszawie oraz Polskie LNG Sp. z o.o. z siedzibą w Świnoujściu. Nadzór nad przygotowaniem i realizacją inwestycji sprawować będzie natomiast minister skarbu państwa.

W ustawie określono szczególne zasady postępowania podczas przygotowywania inwestycji, nabywania nieruchomości potrzebnych do jej realizacji, a także przebiegu postępowania odwoławczego oraz skarg na decyzje administracyjne wydane w toku postępowania służącego realizacji tej inwestycji. Przyjęte rozwiązania nawiązują do obowiązujących procedur, określonych m.in. w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Na liczne pytania senatorów odpowiadał podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Krzysztof Żuk. W opinii resortu skarbu państwa, budowa terminalu powinna poprawić bezpieczeństwo energetyczne nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Będzie on jednym z niewielu tego typu obiektów w Europie, a jedynym w basenie Morza Bałtyckiego. Rząd zamierza także zbudować urządzenia do redystrybucji zgromadzonego gazu na terenie Polski. Oprócz terminalu ma powstać 8 projektów sieciowych w północnej Polsce.

W ocenie resortu, rozwiązania zawarte w ustawie mają uprościć procedury z zakresu prawa administracyjnego, przepisów ustaw o zamówieniach publicznych oraz pozyskiwania nieruchomości pod realizację inwestycji przez Skarb Państwa. Ustawa przekazuje pewne kompetencje wojewodzie, który wydaje decyzje o ustaleniu lokalizacji dla terminalu i przedsięwzięć towarzyszących. Nadzorem i koordynacją prac związanych z budową terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących ma się zająć minister skarbu, a finansowanie będzie pochodzić m.in. ze środków inwestorów oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej.

Terminal w Świnoujściu ma zapewnić bezpieczne dostawy gazu i od 2014 r. pozwolić na odbiór około 2,5 mld m3 gazu LNG rocznie.

Teraz ustawę musi jeszcze podpisać prezydent.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku dziennego 32. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Tadeusz Gruszka, Zbigniew Szaleniec, Lucjan Cichosz, Eryk Smulewicz, Piotr Ł.J. Andrzejewski, Maciej Grubski, Norbert Krajczy, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Bronisław Korfanty, Ryszard Knosala, Stanisław Iwan, Tadeusz Skorupa, Grzegorz Wojciechowski, Krystyna Bochenek, Władysław Ortyl, Edmund Wittbrodt, Krzysztof Kwiatkowski, Paweł Klimowicz, Andrzej Misiołek, Eryk Smulewicz, Marek Trzciński.