Narzędzia:

Zapowiedzi

18 i 19 marca 2009 r.

18 marca 2009

18 i 19 marca 2009 r. odbyło się 29. posiedzenie Senatu, któremu przewodniczyli marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałkowie: Krystyna Bochenek, Zbigniew Romaszewski i Marek Ziółkowski.

Przed rozpoczęciem obrad senatorowie uczcili minutą ciszy pamięć zmarłego 8 marca 2009 r. prof. Zbigniewa Religi, wybitnego kardiochirurga, byłego ministra zdrowia, senatora III i V kadencji.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych ustaw

Senat wprowadził 25 poprawek do nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Za przyjęciem nowelizacji ze zmianami głosowało 49 senatorów, 37 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu. Wcześniej wniosek senatorów Stanisława Piotrowicza i Piotra Ł.J. Andrzejewskiego (PiS) o odrzucenie ustawy w całości nie uzyskał większości. Poparło go 35 senatorów, 50 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja przewiduje powołanie - w ramach struktury Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Jego celem będzie m.in. rejestrowanie naruszeń przepisów ruchu drogowego, w tym przekraczania przez kierujących dozwolonych prędkości. Nowela zakłada utworzenie automatycznego systemu fotoradarów. Zdaniem Komendy Głównej Policji, dzięki niemu nie będzie konieczności, tak jak dotychczas, prowadzenia długotrwałego postępowania ustalającego, kto prowadził samochód, który przekroczył prędkość, a kara będzie od razu wysyłana do właściciela auta. Do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym spływałyby wszystkie zarejestrowane przez fotoradary naruszenia przepisów ruchu drogowego dotyczące prędkości, a pracownicy prowadziliby postępowania administracyjne w sprawach o nałożenie kary i obsługiwaliby urządzenia rejestrujące na większości dróg. W efekcie ok. 500 policjantów zajmujących się obecnie ustalaniem sprawców wykroczeń zostanie skierowanych do pracy na drogach.

Według nowelizowanych przepisów od maja 2010 r. mają zacząć obowiązywać sztywne stawki mandatów. Jeżeli kierowcy będą się uchylać od płacenia kar, prawo jazdy będzie tymczasowo zawieszane, a za każde kolejne wykroczenie trzeba będzie płacić dwa razy więcej.

Kary będą wyższe, jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od pierwszego naruszenia przepisów kierowca zrobi to kolejne pięć razy lub łączna wysokość kar za popełnione wykroczenia przekroczy 2,5 tys. zł. Wówczas za każde kolejne wykroczenie trzeba będzie płacić dwa razy więcej. Jeśli kierowca nie zapłaci kary i nie uda się jej wyegzekwować, wówczas starosta - na wniosek organu egzekucyjnego - tymczasowo zawiesi prawo jazdy. Okres zawieszenia będzie się stopniowo zwiększał w zależności od kwoty zaległości. Do 1 tys. zł wyniesie miesiąc, a przy zaległości powyżej 4 tys. zł prawo jazdy będzie odbierane na rok.

Zmiany w prawie drogowym mają dotyczyć także ograniczenia prędkości. Limit ten podwyższono w projekcie o 10 km/h na autostradach (do 140 km/h) i drogach ekspresowych dwujezdniowych (do 120 km/h). Jak wynika z policyjnych statystyk, nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Rocznie na polskich drogach ginie ok. 5,5 tys. osób. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba ta nieznacznie zmalała (48,9 tys. w 2008 r., 49,5 tys. w 2007 r.).

Senat podwyższył m.in. ze 100 do 110 km/h dopuszczalną prędkość na drodze ekspresowej jednojezdniowej i na drodze dwujezdniowej o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu. W opinii Izby warunki techniczne na drogach tych kategorii umożliwiają jazdę z prędkością do 110 km/h, nie obniżając przy tym w istotny sposób poziomu bezpieczeństwa.

W innej poprawce Senat uznał, że inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego powinni uzyskać niektóre prawa i obowiązki funkcjonariuszy Policji, niezbędne do skutecznego wykonywania nowych zadań, czyli do kontroli kierujących samochodami osobowymi.

Rozwiązania przyjęte przez Izbę mają też precyzyjnie określić zasady finansowania systemu fotoradarów (zakup, naprawa i czynności związane z bieżącą eksploatacją) przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i jednostki samorządu terytorialnego. Poprawki doprecyzowują ponadto zasady nakładania przez Inspekcję Transportu Drogowego kar pieniężnych za przejazdy pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia albo niezgodnie z jego warunkami, upoważniają ministra do spraw transportu do określenia zasad i warunków lokalizacji urządzeń rejestrujących i dokonywania nimi pomiarów.

Ponadto Senat zmodyfikował katalog kar za przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o 10-20 km/h kierowcy zapłacą 150 zł (teraz to 50-100 zł), a o ponad 50 km/h - 700 zł (obecnie 400-500 zł). Kary na drogach poza obszarem zabudowanym wyniosą analogicznie 100 i 600 zł.

Izba doprecyzowała także przepisy określające zasady występowania przez organ egzekucyjny z wnioskiem o cofnięcie dłużnikowi uprawnienia do kierowania pojazdem, gdy egzekucja administracyjna należności z tytułu grzywien nałożonych mandatem karnym za wykroczenia popełnione przy użyciu pojazdu lub z tytułu kar pieniężnych za naruszenie dopuszczalnej prędkości jest bezskuteczna. Senatorowie postanowili m.in., że organ egzekucyjny nie będzie wnosił o odebranie dłużnikowi prawa jazdy, jeżeli jego dochody z prowadzenia pojazdów stanowią jedyne źródło utrzymania rodziny.

Senat postanowił też objąć ochroną prawną przysługującą funkcjonariuszom publicznym nie tylko inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, ale również pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, mających uprawnienia kontrolne, w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych.

W innej poprawce do ustawy dodano przepis przejściowy, będący konsekwencją wprowadzenia nowego systemu urządzeń rejestrujących prędkość na drogach. Na jego podstawie do 31 grudnia 2009 r. zarządcy dróg muszą usunąć urządzenia rejestrujące i obudowy na nie, zainstalowane w pasie dróg publicznych i eksploatowane przez podmioty inne niż policja, zarządcy dróg, straże gminne (miejskie) oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Komendant główny policji, zarządcy dróg i komendanci straży gminnych (miejskich) do 31 grudnia 2009 r. mają przekazać dyrektorowi centrum nadzoru wykaz zainstalowanych stacjonarnych urządzeń rejestrujących i ich obudów, ze wskazaniem typu urządzenia i szczegółowym określeniem miejsca jego instalacji.

Pozostałe senackie poprawki mają charakter doprecyzowujący, zmierzają do zapewnienia ustawie spójności terminologicznej i dostosowaniu przepisów.

Większość znowelizowanych przepisów ma zacząć obowiązywać od maja 2010 r.

Teraz nowelizacja ze zmianami wprowadzonymi przez Senat ponownie trafi do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – przyjęta z poprawkami

Izba uchwaliła 8 poprawek do nowelizacji ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2012. Przewidziane w niej zmiany umożliwią prywatnym inwestorom realizację inwestycji zakwalifikowanych jako “przedsięwzięcia Euro 2012” w trybie “specustawy”. W tym celu zakłada się rozdzielenie przedsięwzięć realizowanych przez podmioty publiczne (m.in. projektowanie i budowa stadionów) od inwestycji, które mogą być realizowane przy udziale kapitału prywatnego (rozbudowa zaplecza turystyczno-rekreacyjnego).

Istotne zmiany proponowane w noweli to: rezygnacja z konieczności uzyskiwania zgody ministra sportu na nierozwiązywanie spółek celowych utworzonych przez podmioty wskazane w art. 7 ust. 6; wprowadzenie podziału kompetencyjnego między spółkami celowymi przygotowującymi lub wykonującymi przedsięwzięcia Euro 2012 a spółkami koordynującymi i kontrolującymi te przedsięwzięcia; wskazanie na samorząd województwa śląskiego, a nie, jak dotychczas, na Chorzów, jako na podmiot mogący tworzyć spółki celowe na zasadach określonych w nowelizowanej ustawie, a także ograniczenie możliwości finansowania ze środków wskazanych w art. 2 ust. 1 wyłącznie do projektowania, budowy, przebudowy lub remontu stadionów i innych obiektów budowlanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, niezbędnych do przeprowadzenia turnieju.

Senatorowie poparli poprawki zaproponowane przez rozpatrujące nowelizację komisje: Gospodarki Narodowej oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Ich akceptacji nie uzyskała natomiast zmiana autorstwa senatora Edmunda Wittbrodta, rozszerzająca katalog podmiotów mogących utworzyć spółki celowe na podstawie przepisów nowelizowanej ustawy o samorządy województw: mazowieckiego, małopolskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i pomorskiego.

Jedna z senackich poprawek służy wyeliminowaniu wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu rozumienia pojęcia “podmioty nie funkcjonujące w oparciu o regulacje (…) ustawy”.

Dwie inne zmiany zmierzają do tego, aby w skład rady nadzorczej spółki celowej, utworzonej przez miasto – organizatora, wchodziła osoba zgłoszona przez zarząd województwa, a nie marszałka województwa. Zdaniem Senatu, skład rady nadzorczej spółki celowej utworzonej przez miasto powinien być ustalany tak samo, jak skład rady nadzorczej spółki celowej utworzonej przez województwo śląskie. W związku ze zmianą podmiotu kompetentnego do zgłaszania osoby do składu rady nadzorczej konieczne jest również dodanie stosownego przepisu przejściowego.

Uchwalając kolejną poprawkę, Izba miała na uwadze zapewnienie właściwej relacji

pomiędzy przepisami określającymi przedmiot działalności spółki celowej, utworzonej w celu przygotowywania lub wykonywania przedsięwzięć Euro 2012. Wśród wprowadzonych zmian znalazła się też modyfikacja katalogu zadań spółki celowej, utworzonej w celu koordynacji i kontroli przedsięwzięć Euro 2012. W myśl poprawki spółka taka nie będzie miała prawa kontrolować działalności spółek celowych utworzonych dla przygotowywania lub wykonywania przedsięwzięć Euro 2012. Zdaniem Senatu, przyznanie spółce celowej takich kompetencji nie byłoby uzasadnione ani merytorycznie, ani prawnie.

Dodany przez Izbę przepis nakłada z kolei obowiązek przedstawiania, na żądanie spółki celowej, dokumentów i informacji związanych z działalnością dotyczącą Euro 2012.

Określając podmioty zobowiązane do przedstawiania dokumentów i informacji, wskazano, że uczestniczą one w przygotowywaniu i wykonywaniu przedsięwzięć Euro 2012 i innych przygotowań do turnieju finałowego. Przyjęcie poprawki skutkować będzie tym, że podmiot wykonujący przynamniej jedno z działań wskazanych w przepisie będzie można wezwać do przedstawienia określonych dokumentów i informacji.

Poprawkami Senatu zajmie się teraz Sejm.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o obywatelstwie polskim

Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 13 poprawek do ustawy o obywatelstwie polskim, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu senackiego. Zawiera ona m.in. możliwość przywrócenia obywatelstwa polskiego osobom, które je utraciły lub się go zrzekły. Według przyjętych rozwiązań decyzję w sprawie przywrócenia obywatelstwa będzie wydawał minister spraw wewnętrznych i administracji. Obywatelstwo polskie nie mogłoby być przywrócone m.in. osobie, która “działała na szkodę Polski” lub uczestniczyła w łamaniu praw człowieka. Ustawa określa też m.in. sposoby nabycia obywatelstwa polskiego: poprzez urodzenie; przysposobienie i repatriację; nadanie przez prezydenta; poprzez uznanie za obywatela polskiego i przywrócenie obywatelstwa polskiego. Uznanie za obywatela należeć ma do kompetencji wojewody.

Regulacja rozszerza ponadto krąg cudzoziemców, którzy będą mogli się ubiegać o obywatelstwo polskie. Wprowadza także dwie zasady ogólne dotyczące obywatelstwa polskiego: zasadę ciągłości obywatelstwa polskiego i zasadę jego wyłączności. Na mocy nowych przepisów o obywatelstwo polskie będą mogli się ubiegać cudzoziemcy, którzy dzięki długoletniemu pobytowi w Polsce zintegrowali się z polskim społeczeństwem, mają zapewnione mieszkanie i źródła utrzymania, respektują tutejszy porządek prawny, nie stanowią zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo ochrony i bezpieczeństwa porządku publicznego.

Ustawa wprowadza też ułatwienia w uzyskaniu obywatelstwa dla posiadaczy Karty Polaka – może się o nie ubiegać osoba, która po jej uzyskaniu przebywa na terytorium Polski co najmniej rok na podstawie zezwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich.

Ustawa unieważnia i uznaje za niewywołujące skutków uchwały Rady Ministrów z drugiej połowy lat czterdziestych o pozbawieniu obywatelstwa polskiego m.in. gen. Władysława Andersa, byłego premiera Stanisława Mikołajczyka oraz generałów i oficerów, którzy wstąpili do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia.

Senat uznał za konieczne dokonanie zmian porządkujących materię ustawy ze względu na uchylenie przez Sejm, na wniosek posłów PiS, przepisów normujących tzw. prawo opcji. Senat przywrócił możliwość wyboru (właśnie tzw. prawo opcji) obywatelstwa przez dzieci urodzone w małżeństwach mieszanych, tzn. zawartych przez obywatela Polski z obywatelem innego państwa. Oznacza to, że dziecko z takiego małżeństwa będzie mogło mieć obywatelstwo polskie, ale rodzice będą mogli też wybrać dla niego obywatelstwo kraju, którego obywatelem jest rodzic będący cudzoziemcem. W tym drugim wypadku dziecko nie nabędzie obywatelstwa polskiego.

Senat opowiedział się też za modyfikują dodanej przez Sejm przesłanki uznania cudzoziemca za obywatela polskiego. Zdaniem Izby, skrócenie wymaganego okresu legalnego pobytu na terytorium RP uzasadniającego ubieganie się o nadanie obywatelstwa polskiego w trybie uznania powinno dotyczyć wszystkich cudzoziemców, którzy przebywają na terytorium RP na podstawie zezwolenia na osiedlenie się, uzyskanego w związku z polskim pochodzeniem, a nie być uzależnione od posiadania Karty Polaka. Izba wprowadziła też uściślenie, iż nabycie obywatelstwa polskiego następuje w dniu, w którym decyzja o przywróceniu obywatelstwa polskiego stała się ostateczna, a nie w dniu wydania decyzji o przywróceniu.

Zgodnie z inną senacką poprawką wniosek o przywrócenie obywatelstwa polskiego musi zawierać życiorys cudzoziemca.

Zmiana uchwalona przez Senat przewiduje również precyzyjniejsze wskazanie przez prezesa IPN informacji o osobach ubiegających się o przywrócenie obywatelstwa polskiego i umożliwienie ministrowi spraw wewnętrznych wglądu w te informacje.

Izba wprowadziła też zmiany porządkujące terminy wejścia w życie poszczególnych

przepisów ustawy, nie zmieniając jednak rozwiązania przyjętego przez Sejm, zgodnie z którym przepisy regulujące przywracanie obywatelstwa polskiego wejdą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

Ustawa wraz z poprawkami trafi teraz ponownie do rozpatrzenia przez Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta z poprawkami

Senat wprowadził 2 doprecyzowujące i ujednolicające terminologię poprawki do nowelizacji ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych, zakładającej m.in. zwiększenie liczby instytucji, które mają dostęp do baz Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej (KCIK).

Przewiduje ona, że do baz KCIK, oprócz instytucji, które już teraz mogą z nich korzystać (m.in. policja, żandarmeria wojskowa, BOR, CBA i służby celne), dostęp będzie miała również Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dyrektor Generalny Lasów Państwowych oraz główny inspektor służby leśnej.

Na podstawie nowelizacji zwiększy się także liczba instytucji, które mają przekazywać informacje do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej. Znajdą się wśród nich: sądy prowadzące rejestr zastawów i organy administracji rządowej i samorządowej właściwe w sprawach ewidencji paszportowej, ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, rejestru cywilnych statków powietrznych, rejestru polskich statków żeglugi śródlądowej, polskiego rejestru jachtów oraz polskiego rejestru okrętowego, a także organy rządowe i samorządowe, właściwe w sprawach zatrudnienia i pomocy społecznej, m.in. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Dotychczas zobowiązany do tego był jedynie ZUS.

Nowelizacja ma też na celu usprawnienie pracy szefa KCIK, m.in. poprzez umożliwienie odpowiedzi na zapytanie bez konieczności stosowania tzw. kart rejestracyjnych. Obecnie zapytania do baz i odpowiedzi na nie składa się na specjalnych formularzach. Zgodnie z nowelizacją, niektóre informacje można będzie wysyłać w formie pisemnej.

Ustawa wprowadza też obowiązek niezwłocznego usuwania nieprawdziwych i nieaktualnych danych z systemu. Obecnie procedura usuwania nieprawdziwych danych jest długa.

Poprawki wprowadzone przez Senat musi teraz rozpatrzyć Sejm.

Senat zaaprobował ustawę o zmianie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki

Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki. Zgodnie z nią obywatel, który uważa, że postępowanie w jego sprawie jest prowadzone przewlekle, będzie mógł złożyć skargę nie tylko na sąd prowadzący proces, ale też na prokuraturę. Uchwalenie takiej ustawy zalecił Polsce Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu, mając na uwadze jedną z największych spośród państw - członków Rady Europy liczbę pozwów przeciw Polsce na przewlekłość sądów.

Nowelizacja zakłada, że kryteria oceny pojęcia: “rozpoznanie sprawy w rozsądnym terminie” będą miały zastosowanie także w odniesieniu do postępowania przygotowawczego, czyli dochodzenia lub śledztwa. Kryteria te są wzorowane na stanowisku trybunału w Strasburgu. Nowelizacja przyjmuje, że skargę dotyczącą śledztwa wnosi się do prokuratora prowadzącego lub nadzorującego to postępowanie, sądem właściwym do rozpoznania skargi zaś jest sąd przełożony nad sądem, do którego skierowano by akt oskarżenia w danej sprawie.

Wzorem obowiązujących rozwiązań w postępowaniu sądowym i wykonawczym nowelizacja nakłada obowiązek niezwłocznego, bez podejmowania jakichkolwiek czynności, przedstawienia przez prokuratora prowadzącego lub nadzorującego śledztwo skargi razem z aktami sprawy właściwemu sądowi.

W 2004 r., po wejściu w życie ustawy o skardze na przewlekłość sądu, tj. od 17 września 2004 r. do 31 grudnia 2004 r., w sądach okręgowych i apelacyjnych załatwiono 1824 skargi, z czego 290 uwzględniono, a pozostałe oddalono lub odrzucono bez rozpoznania.

Łączna wysokość zasądzonych od Skarbu Państwa i od komorników sum pieniężnych wyniosła 396 910 zł, średnio w jednej sprawie zasądzono zatem po 2 tys. 405 zł. W kolejnych latach do sądów wpływało po kilka tysięcy podobnych skarg, z czego od 500 do 1 tys. rocznie okazywało się zasadnych. Średnie kwoty przyznawane za zwłokę w rozpoznaniu sprawy to około 2,2 tys. zł. Maksymalnie sąd może przyznać do 10 tys. zł.

Ustawa ta zyskała pełne poparcie rozpatrującej ją Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Na posiedzeniu plenarnym za jej przyjęciem w wersji uchwalonej przez posłów głosowało jednomyślnie 89 senatorów.

Nowelizacja ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki czeka teraz na podpis prezydenta.

Senat wprowadził poprawkę do ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Głosami 89 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Senat zdecydował o wprowadzeniu jednej poprawki do nowelizacji ustawy o prawie energetycznym. Izba zaproponowała, by aerokluby, zaopatrujące samoloty w paliwo lotnicze wykorzystywane do lotów rekreacyjnych, nie musiały ubiegać się o koncesje, jeżeli roczna wartość ich obrotu nie przekroczy równowartości 100 tys. euro.

Posłowie uchwalili, aby aerokluby nie musiały ubiegać się o koncesje na obrót paliwami, jeżeli roczna wartość ich obrotu nie przekroczy równowartości 1 mln euro. W uzasadnieniu projektu podkreślono, że z powodu uciążliwych procedur dotychczas jedynie dwa spośród 60 aeroklubów otrzymały koncesję.

Nowelizacja prawa energetycznego przewiduje, że zawarte w niej uregulowania wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Teraz trafi jednak ponownie pod obrady Sejmu, który rozpatrzy poprawkę Senatu.

Ustawa o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – przyjęta z poprawką

Senat uznał za konieczne (86 głosów za, 4 wstrzymujące się) wprowadzenie jednej poprawki do nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej i o systemie ubezpieczeń społecznych, przewidującej przekazanie ministrowi pracy i polityki społecznej uprawnień nadzorczych nad Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Obecnie, od 2007 r., nadzór nad ZUS sprawuje premier. Reguluje to uchwalona przez Sejm 8 grudnia 2006 r. ustawa o zmianach organizacyjnych niektórych organów administracji rządowej, przygotowana przez rząd Kazimierza Marcinkiewicza. Weszła w życie, gdy premierem był Jarosław Kaczyński, a ministrem pracy i polityki społecznej - Anna Kalata. Wcześniej nadzór nad ZUS sprawował minister pracy i polityki społecznej.

Nowelizacja zakłada, że organem nadrzędnym w postępowaniu administracyjnym w stosunku do terenowych jednostek organizacyjnych jest prezes ZUS. Nie zmieniono obowiązujących rozwiązań, zgodnie z którymi od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach kodeksu postępowania cywilnego.

Rozwiązania dotyczące sposobu wyłaniania prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru są zgodne z rozwiązaniami przyjętymi przez Radę Ministrów w projekcie ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Prezes ZUS ma być powoływany przez premiera na wniosek ministra do spraw zabezpieczenia społecznego (obecnie ministra pracy i polityki społecznej).

Nabór na stanowisko prezesa ZUS ma przeprowadzać zespół powołany przez ministra do spraw zabezpieczenia społecznego, składający się co najmniej z trzech osób. Zespół powinien wyłonić nie więcej niż trzech kandydatów, których przedstawi ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.

Senat postanowił wprowadzić do ustawy poprawkę zmieniającą termin jej wejścia w życie. Biorąc pod uwagę etap prac legislacyjnych nad nią, w opinii Izby, zachowanie daty 1 kwietnia 2009 r. może się okazać niemożliwe. Dlatego też Senat wprowadził określenie terminu: “po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.

Tę propozycję musi rozpatrzyć Sejm.

Senat poprawił ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 16 zmian do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.

Jest ona konsekwencją realizacji Rządowego Planu Stabilności i Rozwoju. Ma na celu wzmocnienie systemu poręczeń i gwarancji oraz ułatwienie w ten sposób dostępu do finansowania, głównie w formie kredytów, małym i średnim przedsiębiorcom.

Zmiany w ustawie o Banku Gospodarstwa Krajowego mają m.in. na celu umożliwienie mu, jako bankowi państwowemu, wspierania rządowych programów społeczno-gospodarczych i rozwoju regionalnego. BGK będzie mógł udzielać kredytów eksportowych zagranicznym nabywcom polskich towarów.

Dla skutecznej realizacji programów rządowych minister finansów będzie przekazywał środki na zwiększenie funduszu statutowego BGK. Ponadto bank ten będzie miał możliwość sfinansowania programów rządowych ze środków pozyskanych z innych źródeł, w szczególności z zaciągniętych kredytów i pożyczek, a także z emisji obligacji w kraju i za granicą. Nowe przepisy umożliwiają ministrowi finansów przekazanie skarbowych papierów wartościowych na zwiększenie funduszu statutowego BGK.

Zmienione zostaną również regulacje związane z popieraniem budownictwa mieszkaniowego. Zaproponowano m.in. likwidację Krajowego Funduszu Mieszkaniowego i przekazanie aktywów na fundusz statutowy BGK. Wprowadzono także możliwości udzielania przez ten bank preferencyjnych kredytów m.in. towarzystwom budownictwa społecznego i spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane, mające na celu budowę lokali na wynajem.

Spośród 87 głosujących senatorów aż 86 z nich opowiedziało się za zmianami. Mając na uwadze czytelność określenia “poręczenia lub gwarancje udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego”, Senat uchwalił poprawkę uwzględniającą sposób sformułowania definicji: “poręczenia udzielane przez Skarb Państwa” i “gwarancje udzielane przez Skarb Państwa”.

Inna wprowadzona zmiana służy ujednoliceniu klauzuli należytego wykonania umowy.

Izba uchwaliła też inną od przyjętej w ustawie koncepcję poręczania lub gwarantowania spłaty zobowiązań, wynikających z kredytów zaciągniętych na finansowanie zakupów materiałów czy wyrobów gotowych, przeznaczonych na produkcję, modernizację lub remonty w sektorze zbrojeniowym. Zdaniem Senatu, propozycja udzielania poręczeń i gwarancji za zobowiązania Agencji Rozwoju Przemysłu SA z tytułu zaciągniętych kredytów lub wyemitowanych obligacji pozwoli na szersze udzielenie wsparcia podmiotom działającym w różnych działach gospodarki, w tym również w sektorze zbrojeniowym.

Inna senacka poprawka pozwoli Bankowi Gospodarstwa Krajowego na udzielanie w trybie portfelowym poręczeń i gwarancji na podstawie badania zdolności do spłaty zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji innych banków. Tym samym umożliwi optymalną realizację zadań nałożonych na ten bank.

Uchwalono też zmiany służące ujednoliceniu przepisów dotyczących likwidacji Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, Funduszu Poręczeń Unijnych oraz Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Zdaniem Senatu, powinny one ulec likwidacji z ostatnim dniem miesiąca, w którym wejdzie w życie ustawa nowelizująca.

Izba wprowadziła też poprawkę, polegającą na wyeliminowaniu konieczności naliczania obowiązkowej opłaty rocznej na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego od środków przekazanych na fundusz statutowy Banku Gospodarstwa Krajowego w okresie, w którym nie zostaną one jeszcze objęte odpowiednimi programami rządowymi.

Pozostałe zmiany uchwalone przez Senat poprawiły czytelność przepisów, usunęły błędy redakcyjne, a także służyły zachowaniu zasad techniki prawodawczej.

Ponieważ Senat wprowadził do ustaw swoje poprawki, nowelizacja trafi teraz do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej

Izba poparła głosami 85 senatorów nowelizację ordynacji podatkowej, która zniesie obowiązek informowania przez podatnika urzędu skarbowego o tym, że chce elektronicznie składać deklaracje podatkowe. Ustawa umożliwi też składanie e-deklaracji bez tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Zmiany precyzują także zasady składania deklaracji drogą elektroniczną przez pełnomocnika. Nowelizacja zwalnia z opłaty skarbowej pełnomocnictwa udzielane przez podatnika do podpisywania elektronicznych deklaracji, np. doradcom podatkowym. Prostsza ma być też sama procedura udzielania pełnomocnictw do składania deklaracji drogą internetową.

Na podstawie nowelizacji resort finansów zostanie upoważniony do wydania rozporządzeń, które pozwolą na likwidację obowiązku podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Konieczność wykupienia takiego podpisu jest wskazywana jako jedna z głównych przyczyn braku popularności elektronicznych rozliczeń.

Jak wynika z komunikatu resortu finansów, opublikowanego na początku marca, zmiany dotyczące składania e-deklaracji mają wejść w życie na przełomie marca i kwietnia 2009 r. W tym terminie zostanie udostępniony formularz interaktywny PIT-37 (dla podatników rozliczających dochody z pracy), który umożliwi złożenie zeznania bez konieczności opatrywania go bezpiecznym podpisem elektronicznym. Ministerstwo zapewnia ponadto, że dotychczas stosowane metody składania zeznania rocznego PIT-37 (dokumenty papierowe i zeznania elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem kwalifikowanym) zostaną zachowane.

Senat nie wprowadził żadnych poprawek, ustawa trafi zatem do podpisu prezydenta.

Informacja dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2008 roku (podczas Prezydencji francuskiej)

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z  11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi informację o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej. Otrzymaną informację rozpatrzyła Komisja Spraw Unii Europejskiej i poinformowała o tym marszałka Senatu.

Na posiedzeniu plenarnym zaprezentował ją senatorom podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Maciej Szpunar. Jak przypomniał, tradycyjnie tego typu dokument obejmuje: analizę oczekiwań Rzeczypospolitej Polskiej wobec prezydencji, analizę najistotniejszych, z polskiego punktu widzenia, zagadnień, informację na temat kierunków i stopnia wykorzystania funduszy z budżetu wspólnotowego oraz przepływów finansowych między Polską a Unią Europejską, omówienie poszczególnych posiedzeń Rady Unii Europejskiej i Rady Europejskiej ze wskazaniem tematów ich obrad i przyjmowanych dokumentów, informację o wdrażaniu prawa europejskiego do krajowego porządku prawnego, a także na temat realizacji przez rząd obowiązków wynikających z ustawy o współpracy rządu z Sejmem i Senatem.

Francja nakreśliła Unii bardzo rozbudowany plan prac, do którego realizacji konsekwentnie dążyła przez sześć miesięcy sprawowania swojego przewodnictwa w Radzie. Polska aktywnie uczestniczyła w realizacji tych planów, starając się zagwarantować ochronę interesów naszego kraju.

Jak przypomniał wiceminister M. Szpunar, dla prezydencji francuskiej kluczowe były: ratyfikacja Traktatu z Lizbony, w szczególności sprostanie wyzwaniu, jakim było odrzucenie traktatu przez społeczeństwo Irlandii; polityka migracyjna, dążenie między innymi do harmonizacji wspólnego systemu azylowego i regulacji dotyczących migracji legalnej i nielegalnej, czego wyrazem miał się stać Europejski pakt na rzecz migracji i azylu; przyjęcie pakietu energetyczno-klimatycznego; osiągnięcie porozumienia politycznego w sprawie aktów prawnych tworzących tak zwany trzeci pakiet liberalizacyjny dla rynku gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz kwestia bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej. Republika Francuska koncentrowała się także na wspólnej polityce rolnej i jej dalszej przyszłości, rozwoju europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony, aktualizacji europejskiej strategii bezpieczeństwa oraz uzupełnieniu jej o nowe wyzwania i wzbogacenie poprzez uwzględnienie takich zagadnień, jak współpraca operacyjna Unia–NATO. Ostatnia kwestia to uruchomienie nowej inicjatywy, nazwanej procesem barcelońskim – Unią dla Śródziemnomorza.

Jak poinformował wiceminister M. Szpunar, nie wszystkie wymienione zagadnienia były przedmiotem szerokiej debaty publicznej. “Nie oznacza to bynajmniej, że wydarzenia z nimi związane nie mają kluczowego znaczenia dla integracji gospodarczej” – podkreślił.

Kończąc swoje wystąpienie, wiceminister zgłosił kilka uwag podsumowujących. Rozwój sytuacji na świecie, w szczególności narastanie kryzysu finansowo-gospodarczego czy konflikt w Gruzji, zmienił nieco plany prezydencji francuskiej. Zrodziło to potrzebę zaangażowania sił w sprawy, które nie zostały wcześniej zaplanowane. W opinii wiceministra M. Szpunara, największym sukcesem w trakcie prezydencji francuskiej było osiągnięcie porozumienia w sprawie pakietu klimatyczno-energetycznego. Wypracowane rozwiązanie uwzględnia specyficzną sytuację naszego kraju, którego energetyka w dużym stopniu opiera się na węglu. “Należy pamiętać, że wyjściowa propozycja Komisji Europejskiej była niezwykle daleka od polskich oczekiwań. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu polskiego rządu udało się osiągnąć ten kompromis satysfakcjonujący dla Polski” - dodał. Osiągnięcia prezydencji w zakresie trzeciego pakietu liberalizacyjnego i bezpieczeństwa dostaw energii stanowią, zdaniem rządu, dobrą podstawę dalszych prac w tym zakresie.

Oceniając całościowo prezydencję, wiceminister zwrócił uwagę zarówno na inicjatywy zaplanowane przez Francję, jak i na reagowanie na bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą. “Można pokusić się o stwierdzenie, że przewodnictwo Francji w Radzie Unii Europejskiej, z jednej strony, potwierdziło sprawność administracji francuskiej, a z drugiej - pokazało jej głębokie zaangażowanie w sprawy europejskie i postrzeganie Unii jako istotnego gracza na arenie międzynarodowej” – podkreślił wiceminister.

Na zakończenie swego wystąpienia powiedział: “Nie mam wątpliwości, że Polska skutecznie wykorzystała możliwości, jakie wynikały z podejmowanych przez prezydencję francuską inicjatyw, i nie mam wątpliwości, że Polska potwierdziła swoją silną pozycję w Unii Europejskiej”.

Senatorowie zadawali pytania przedstawicielowi Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i przeprowadzili debatę nad zaprezentowaną informacją.

Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o języku polskim

Drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o języku polskim odbyło się na 28. posiedzeniu Senatu, 5 marca 2009 r. Senat po przeprowadzeniu dyskusji skierował projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, aby ustosunkowały się one do wniosków zgłoszonych w toku dyskusji i przygotowały dodatkowe sprawozdanie w tej sprawie. Projekt nowelizacji, który powstał z inicjatywy Senatu, jest dostosowaniem prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 września 2005 r.

Senator Barbara Borys-Damięcka, sprawozdawczyni Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, przedstawiła ich wniosek o przyjęcie projektu z poprawką, zmierzającą do zapewnienia ochrony stronie słabszej umowy, którą jest osoba świadcząca pracę lub konsument mający obywatelstwo polskie.

Senatorowie jednomyślnie, 88 głosami, poparli tę poprawkę, taką samą liczbą głosów podjęto uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy z przyjętą poprawką. Izba upoważniła senator B. Borys-Damięcką do reprezentowania w dalszych pracach nad tym projektem ustawy.

Projekt przewiduje, że umowy o pracę, gdy jedną ze stron jest Polak, powinny być sporządzane tylko w języku polskim. Dotychczas przedsiębiorcy mogli sporządzać umowy w dowolnym języku. Trybunał Konstytucyjny sprawdził, czy umożliwiająca to ustawa o języku polskim jest zgodna z konstytucją. Okazało się, że zapis dający dowolność wyboru języka umowy o pracę jest sprzeczny z ustawą zasadniczą. Trybunał orzekł, iż moc prawną będą miały jedynie umowy o pracę sporządzone w języku polskim, jeżeli jedną ze stron umowy jest obywatel RP.

W trakcie prac legislacyjnych senatorowie zaproponowali dodatkową możliwość sporządzenia tłumaczenia umowy o pracę z języka polskiego na inny język, jeżeli jedna ze stron umowy nie zna polskiego. Moc prawną będzie jednak miała umowa w języku polskim.

Teraz projektem nowelizacji zajmie się Sejm.

Pozostałe prace Senatu

 

  • uchwalono zmiany w składzie komisji senackich,

 

  • wprowadzono 1 poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – ustawa wraca do Sejmu,
  • odwołano senatora Tomasza Misiaka z funkcji przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej,
  • odwołano senatora Piotra Zientarskiego z funkcji przewodniczącego Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich,
  • wybrano senatora Jana Wyrowińskiego na przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej oraz senatora Piotra Zientarskiego na przewodniczącego Komisji Ustawodawczej,
  • uchwalono zmiany w składzie komisji senackich.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku dziennego 29. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie:

Maciej Grubski, Jan Dobrzyński, Jan Olech, Piotr Kaleta, Krzysztof Majkowski, Andrzej Misiołek, Lucjan Cichosz, Andrzej Szewiński, Jan Wyrowiński, Waldemar Kraska, Wojciech Skurkiewicz, Henryk Woźniak, Antoni Motyczka, Piotr Zientarski, Małgorzata Adamczak, Grzegorz Wojciechowski, Bohdan Paszkowski, Grzegorz Banaś, Czesław Ryszka, Maciej Klima, Kazimierz Jaworski, Stanisław Kogut, Bronisław Korfanty, Tadeusz Skorupa, Sławomir Sadowski, Henryk Górski, Norbert Krajczy, Witold Idczak, Władysław Ortyl, Ryszard Bender, Wiesław Dobkowski, Janina Fetlińska, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Tadeusz Gruszka, Ryszard Górecki, Zdzisław Pupa, Kazimierz Wiatr, Stanisław Zając, Andrzej Grzyb, Sławomir Kowalski, Stanisław Jurcewicz, Piotr Gruszczyński, Andrzej Person, Eryk Smulewicz, Władysław Dajczak, Zbigniew Cichoń.