Narzędzia:

Zapowiedzi

7 listopada 2012 r.

7 listopada 2012

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozmawiali na temat działalności Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego. W obradach wzięli udział m.in. przedstawiciele związków branżowych i rolniczych, a także producenci drobiu. Drugą część posiedzenia poświęcono roli gęsiny w promocji regionu kujawsko-pomorskiego.

Jak wyjaśniła wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Zofia Szalczyk, środki finansowe pochodzące z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowegomogą być przeznaczone na następujące działania: informowanie o jakości i cechach mięsa drobiowego i jego przetworów, promocję spożycia drobiu, udział w wystawach i targach, badania naukowe i prace rozwojowe zmierzające do poprawy jakości mięsa drobiowego, a także na badania rynkowe. Wiceminister rolnictwa poinformowała ponadto, że w 2012 r. na promocję mięsa indyczego przeznaczono około 213 950 zł, a gęsiego - 113 400 zł.

W trakcie dyskusji przypominano, że z powołaniem funduszu rolnicy i producenci mięsa drobiowego wiązali wiele nadziei. Podkreślano, że działania podejmowane przez fundusz popularyzują spożycie mięsa drobiowego i jego walory. Zwracano jednak uwagę, że dostęp do środków z funduszu jest ograniczony nie tylko dla organizacji wyłącznie branżowych, ale także dla tych, w których zrzeszeni są hodowcy różnych branż. Przedstawiciele związków i organizacji rolniczych zgłaszali natomiast zastrzeżenia dotyczące składu komisji zarządzającej funduszem. Podnoszono, że za mało jest w niej rolników.

W drugiej części informację na temat ogólnopolskiej akcji "Kujawsko-pomorska gęsina na św. Marcina" przedstawił dyrektor Departamentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego Andrzej Mazur. Jak stwierdził, akcja jest prowadzona na zlecenie urzędu marszałkowskiego w ramach promocji regionu przez polską gęś owsianą. Partnerem akcji jest Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza, a współpracę naukowo-badawczą zapewnia Instytut Zootechniki - Państwowy Instytut Badawczy Zakład Doświadczalny w Kołudzie Wielkiej.

O przebiegu akcji mówił właściciel firmy SOS MUSIC Wojciech Zaguła. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego od czterech lat stara się łączyć obchody Narodowego Święta Niepodległości z rozpoczęciem sezonu na gęsinę, które kiedyś przypadało 11 listopada, w dniu św. Marcina. We wszystkich dużych miastach województwa kujawsko-pomorskiego 11 listopada organizowane są festyny patriotyczne, podczas których promuje się także gęsinę. W trakcie akcji prowadzone są również warsztaty dla szefów kuchni, amatorów i pasjonatów gotowania, a także warsztaty dla dziennikarzy i uczniów szkół gastronomicznych.