Narzędzia:

Zapowiedzi

Zjazd Absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych

20 listopada 2012

Integracja środowisk polonijnych i wspieranie partnerstwa między organizacjami polonijnymi z różnych krajów, budowanie współpracy między młodymi liderami polonijnymi a liderami w Polsce oraz opracowanie nowych projektów i rozwój już istniejących to główne cele Zjazdu Absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych, który odbył się 19 listopada 2012 r. w Senacie.

W senackim spotkaniu, które było częścią trzydniowego Zjazdu Absolwentów Szkoły Liderów, organizowanego przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów w Warszawie, gościło 31 najbardziej aktywnych absolwentów z Australii, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Węgier, Czech, Francji, Holandii, Rosji, Litwy i Ukrainy. Spotkali się oni z przewodniczącym Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za granicą senatorem Andrzejem Personem, jej wiceprzewodniczącymi – senator Barbarą Borys-Damięcką, senatorem Łukaszem Abgarowiczem oraz jej czlonkami, senatorami: Markiem Konopką, Wiesławem Dobkowskim i Robertem Dowhanem.

Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego, poświęconego roli Senatu we współpracy z Polonią i Polakami za granicą, senator Andrzej Person podkreślił, że mimo różnic między warunkami działania liderów w różnych krajach łączy ich to, iż mają wspólną tożsamość narodową i mogą być z Polski dumni. Zachęcał uczestników zjazdu do wytrwałości w promowaniu ojczyzny poza jej granicami. Senator Barbara Borys-Damięcka zwróciła uwagę, iż praca każdego z liderów ma indywidualny charakter. Tylko poznając konkretne projekty, można udzielić pomocy w nawiązaniu kontaktów z polskimi instytucjami lub organizacjami działającymi na danym obszarze.

Absolwenci Szkoły Liderów Polonijnych zaprezentowali szerokie spektrum swoich działań. Mateusz Jarza z Wielkiej Brytanii podzielił się doświadczeniami z organizacji międzynarodowego festiwalu filmów polskich Play Poland w Edynburgu. Festiwal to przykład współpracy 11 organizacji polonijnych w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Norwegii i Irlandii. Jej początkiem było spotkanie się organizatorów podczas poprzednich edycji Szkoły Liderów Polonijnych w Warszawie. Agnieszka Pokropek ze Stanów Zjednoczonych opowiedziała o swojej pracy w telewizji polonijnej Polvision i zwróciła się z prośbą o pomoc w znalezieniu kanałów dostępu do materiałów promujących Polskę i programów polskich dla dzieci, które mogłyby być emitowane w telewizji polskiej w Chicago. Aldona Kałuża ze Stowarzyszenia Polki we Francji mówiła o ich aktywizacji zawodowej. Tomasz Bednarczyk, nauczyciel szkoły sobotniej w Toronto, przedstawił informację o dostępności materiałów edukacyjnych dla nauczycieli polskich w Kanadzie. Barnaba Dorda z Forum Polonia zaprezentowała organizację aktywizującą i integrującą ugrupowania polonijne w Irlandii. Yana Zrazhevskaya z Tomska w Rosji mówiła o dostępności informacji na temat możliwości podjęcia studiów w Polsce przez młodzież polską i polonijną z zagranicy. Wśród naglących problemów wymieniano brak kontaktu z odpowiednimi instytucjami i dostępu do materiałów źródłowych, które pozwalają na promocję Polski, trudności z otrzymaniem polskiego stypendium za granicą. Wskazywano na potrzebę wsparcia projektów przez różnorodne instytucje i organizacje.

W trakcie drugiego panelu dyskusyjnego, poświęconego roli młodych liderów polonijnych w budowaniu pozycji i obrazu Polski za granicą, prof. Zbigniew Pełczyński, założyciel i pomysłodawca Stowarzyszenia Szkoła Liderów Polonijnych, zaznaczył, że będąc członkiem wspólnoty politycznej kraju zamieszkania, można być jednocześnie członkiem wspólnoty kraju pochodzenia. Według prof. Zbigniewa Pełczyńskiego, ważne, aby być dobrym obywatelem kraju, w którym się żyje na co dzień, i w en sposób wzmacniać wizerunek Polski w świecie, przy jednoczesnym zachowaniu duchowej więzi z ojczyzną. "Naszym zadaniem jest być dobrymi obywatelami. Nie chodzi o to, aby tworzyć polskie getta, a jedynie identyfikować się z Polakami. Musimy brać udział chociażby w wyborach, aby wzmocnić swoją pozycję jako wzór dobrego obywatela" - powiedział prof. Zbigniew Pełczyński.

Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn przedstawił osiągnięcia instytutu w dziedzinie promocji polskiej kultury, szczególnie podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, przy organizacji sezonów kultury polskiej, za pośrednictwem portalu Culture.pl i programu wizyt studyjnych. Jego zdaniem, na przestrzeni ostatnich 23 lat Polska stała się "kreatywnym zagłębiem Europy". Dyrektor Paweł Potoroczyn zachęcał uczestników do wzmacniania polskiej marki w świecie za pomocą dyplomacji kulturalnej.

"Jak Polonia może przysłużyć się interesom Polski?" to temat poruszony przez wiceministra spraw zagranicznych Janusza Ciska. Szczególną uwagę zwrócił na to, że transformacja ustrojowa w Polsce zbiegła się w czasie ze zmianą pokoleniową w środowiskach polonijnych i polskich za granicą. Podkreślił, że Polska jest krajem sukcesu gospodarczego, a polscy profesjonaliści za granicą powinni promować Polskę poprzez swoje osiągnięcia zawodowe.

Polonijni liderzy wzięli też udział w warsztatach, których celem było doskonalenie umiejętności tworzenia projektów, których realizacja przez Polonię mogłaby przysłużyć się także interesom Polski.