Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 97) w dniu 15-11-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (97.)

w dniu 15 listopada 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 50. posiedzeniu Senatu do ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 28)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Stanisławek)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dzień dobry.

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 50. posiedzeniu Senatu do ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Porządek obrad: rozpatrzenie wniosków do ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Witam pana wiceministra sportu Dariusza Rogowskiego oraz dyrektora, pana Piotra Kudelskiego, i głównego specjalistę, pana Dominika Borka, oraz naszą legislator – witam serdecznie – panią Kozerę-Rytel, która przygotowała nam poprawki. Witam serdecznie wszystkich senatorów.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos? Nie.

Czyli przechodzimy do głosowania, bo dyskusja się odbyła, pani legislator przekazała nam wszystkie poprawki. Przechodzimy do głosowania.

Najpierw wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Nikt…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Słucham?

(Głos z sali: Nie ma odważnego.)

No, nie ma.

Drugi wniosek: o wprowadzenie poprawek do ustawy…

(Głos z sali: Jeszcze kto przeciw, kto się wstrzymał.)

A, kto przeciw, kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Kto przeciw?)

Tak, kto przeciw. Jesteś przeciw?

(Głos z sali: Przeciw tej poprawce.)

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

(Głos z sali: To było i wszyscy przeciw…)

(Głos z sali: A kto za?)

(Głos z sali: Nikt nie był za, wszyscy byli przeciw.)

(Senator Kazimierz Kleina: Był wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i wszyscy byli przeciw. Tak? I teraz drugie głosowanie…)

Kto jest za… Nie, teraz nie…

(Głos z sali: Było za.)

(Głos z sali: Pierwsze.)

(Głos z sali: Kto jest za? Nikt nie jest za.)

I kto się wstrzymał? To wszystko do pierwszego…

(Głos z sali: To teraz głosujemy nad…)

Głosujemy nad wnioskiem o wprowadzenie poprawek…

(Głos z sali: No nie.)

(Głos z sali: Nie, nie.)

(Głos z sali: Panie Przewodniczący, głosujemy… Przepraszam…)

Nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

(Głos z sali: Kto był za?)

(Głos z sali: Zero za.)

(Głos z sali: Kto przeciw, kto się wstrzymał.)

No więc właśnie. Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (0)

Kto jest przeciw? (9)

(Głos z sali: No, i ja dobrze głosowałem.)

Bardzo dobrze.

(Głos z sali: I kto się wstrzymał?)

Kto się wstrzymał? (0)

(Głos z sali: Nikt się nie wstrzymał.)

(Głos z sali: Ja się…)

(Głos z sali: Wszyscy byli przeciw.)

(Rozmowy na sali)

Wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Kto jest za wprowadzeniem poprawek do ustawy…

(Głos z sali: Nie, nie.)

No tak, to poprawki.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Każdą poprawkę z osobna trzeba przegłosować.)

(Rozmowy na sali)

Dobrze, po kolei.

Poprawka nr 1. W art. 4 w pkcie 7 skreśla się wyrazy „albo prowadzącego działalność odpłatną”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Panie Przewodniczący, to ja może wytłumaczę jednym zdaniem, o co chodzi w poprawce, żebyśmy mieli jasność.)

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która modyfikuje definicję przedsiębiorcy turystycznego w taki sposób, aby ona nie obejmowała swoim zakresem prowadzenia działalności odpłatnej.

Senator Mieczysław Augustyn:

A ta, jak wiadomo – jeśli mogę, bo to ja zgłaszałem tę poprawkę – jest opisana w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Chodzi oczywiście o organizacje pozarządowe.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Kto jeszcze?

(Głos z sali: Stanowisko rządu?)

Stanowisko rządu znamy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciw tej poprawce? (5)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo. Poprawka jest odrzucona.

Poprawka nr 2. W art. 5 w ust. 2 w pkcie 1 wyrazy „nie stanowią znacznej części” zastępuje się wyrazami „stanowią mniej niż 25%”.

Kto jest za przyjęciem…

(Senator Kazimierz Kleina: Czy można prosić o wyjaśnienie?)

Tak.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

To jest poprawka doprecyzowująca przepis określający to, w jakiej sytuacji nie dojdzie do utworzenia imprezy turystycznej. Do utworzenia imprezy turystycznej nie dojdzie w przypadku, gdy wartość dodatkowych usług turystycznych nie będzie wynosiła mniej… będzie wynosiła mniej niż 25% łącznej wartości połączonych usług turystycznych. To jest poprawka doprecyzowująca przepis, eliminująca pewne wątpliwości interpretacyjne.

(Senator Kazimierz Kleina: Można?)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący, to w zasadzie trochę ogranicza warunki z zapisu, jakie są w dyrektywie unijnej. Bo dyrektywa unijna mówi: nie stanowią znacznej ilości, prawda? A tutaj wpisuje się 25%, czyli to jest de facto ograniczające. No bo „znaczna część” jest troszeczkę… No, może to być więcej niż 25%, bo w praktyce są różne sytuacje. Więc jeżeli będzie np. później szczegółowo wyliczone, że to jest 26% czy 27%, natychmiast okaże się, że to jest impreza turystyczna. Mówię to po prostu na podstawie takiej praktyki, jaką mi zgłaszają przedsiębiorcy. Tak więc uważam, że takie doprecyzowanie wbrew pozorom, nie jest dobre, bo będzie to wywoływało różnego rodzaju kontrowersje…

(Przewodniczący Andrzej Stanisławek: Panie Ministrze, proszę bardzo. Gdyby pan minister…)

Wydaje mi się, że ten zapis – my go wyjaśnialiśmy na poprzednim posiedzeniu komisji – jest w sumie bezpieczniejszy, chociaż może dochodzić do sporów między urzędami skarbowymi a organizatorami turystyki. Ale wydaje się, że mimo wszystko spór jest lepszy, bo w praktyce dojdzie do pewnego konsensusu w tej materii, niż określanie tej kwestii takim procentem. Tak mi się wydaje co do tej kwestii procentowej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dariusz Rogowski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!

Ta kwestia była tematem wielokrotnych dyskusji, w tym podczas spotkań państw członkowskich z Komisją Europejską, przygotowujących się do wdrożenia dyrektywy. Jakkolwiek na tych spotkaniach Komisja co do zasady podkreślała, że przenoszenie zapisów z motywów – bo to jest zapis bezpośrednio z motywu, jest tam mowa o 25% – do treści przepisów implementujących dyrektywę nie może mieć miejsca, to jednak w tym konkretnym właśnie przypadku, uwzględniając głosy państw członkowskich oraz fakt, iż przedmiotowe sformułowanie jest precyzyjne i jasne, wyraziła ona zgodę na wprowadzenie sformułowania „stanowią mniej niż 25%” do aktów prawnych implementujących dyrektywę. Wskazywała przy tym na spotkaniu, chociażby w dniu 13 czerwca 2016 r., że treść dotycząca powyższego sformułowania zawarta w motywie 18 ma charakter przepisu prawnego, stąd też może zostać wprowadzona do przepisów ustaw.

Niezależnie od tej argumentacji trzeba podnieść, iż pogłębiona analiza przepisów projektu ustawy, do której skłoniły nas powtarzające się właśnie głosy, z państwa strony również, a także ze strony społecznej, ze strony posłów i właśnie państwa przedstawicieli branży, jak również przykład płynący z prawa niemieckiego, bo tam jest już implementowany ten przepis, ta dyrektywa, skłoniły nas do zrewidowania dotychczasowego stanowiska i wprowadzenia przedmiotowego zapisu do projektu ustawy, co powinno znacząco poprawić czytelność jej zapisów.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dariusz Rogowski: Dziękuję.)

Proszę bardzo, pan senator Augustyn.

Senator Mieczysław Augustyn:

Zgłaszając tę poprawkę, brałem pod uwagę 2 kwestie. Pierwsza, poruszana przez Biuro Legislacyjne, to niejednoznaczność tych przepisów, a druga to głosy samych zainteresowanych przedsiębiorców, którzy chcieli mieć jasność w tej materii. Tak że ja osobiście popieram tę poprawkę.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Jeszcze senator Kleina. Proszę bardzo.

Senator Kazimierz Kleina:

Na posiedzeniu komisji, gdy pytałem o tę kwestię, pan minister i dyrektorzy, którzy byli, nie wyjaśniali tej kwestii 25%. Sami mówiliście panowie, że to się utrze jakoś w praktyce, i wydawało się, że to jest racjonalniejsze rozwiązanie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękujemy bardzo.

(Senator Kazimierz Kleina: Na posiedzeniu komisji pytałem.)

Dobrze, przechodzimy… Jeszcze coś? Pan senator Augustyn?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Okej, dziękuję bardzo.

Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2? (8)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Przechodzimy do poprawki nr 3, to jest podobna poprawka, tylko dotyczy innego artykułu.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (7)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do poprawki nr 4. W art. 30 w ust. 5 wyrazy „podmiotów ułatwiających” zastępuje się wyrazami „przedsiębiorców ułatwiających”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Przyjęcie poprawki nr 5 wyklucza głosowanie nad poprawką nr 6. Czyli przechodzimy do poprawki nr 5…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Ja jeszcze jedno zdanie…)

Proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jedno zdanie, jeżeli chodzi o poprawki nr 5 i 6. Obie poprawki to poprawki poprawiające czytelność przepisu. One się odnoszą do tego samego przepisu, więc się wykluczają. Jedna ma troszeczkę szerszy zakres, druga ma troszeczkę węższy. One obie moim zdaniem są dobre, ale trzeba podjąć decyzję, którą z nich przyjąć. Dlatego też ta uwaga o wykluczaniu się poprawek.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dobrze.

Głosujemy nad poprawką nr 5. W art. 50 w ust. 6 wyrazy „wysokość wypłacanego odszkodowania, chyba że dotyczy ono” zastępuje się wyrazami „odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone przez organizatora, o ile ograniczenie to nie dotyczy”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

I poprawka nr 7. W ustawie z dnia 25 czerwca 2015 r. – Prawo konsularne w art. 39 w ust. 3 w pkcie 3 lit. e otrzymuje brzmienie: „uzyskanie środków na pokrycie kosztów powrotu do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia… o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (9)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Czyli przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.

Zamykam posiedzenie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Słucham?

(Głos z sali: Sprawozdawca.)

(Głos z sali: Utrzymujemy.)

Utrzymujemy dotychczasowego sprawozdawcę, senator Peczkis wyraża zgodę. Tak że dziękujemy bardzo za to.

Zamykam posiedzenie Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Dziękujemy bardzo panu ministrowi i współpracownikom.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 40)