Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 115), Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą (nr 48) w dniu 08-11-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (115.)

oraz Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą (48.)

w dniu 8 listopada 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o repatriacji, ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (druk senacki nr 637, druki sejmowe nr 1904, 1959 i 1959-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą Janina Sagatowska)

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Bardzo proszę… Bardzo będę wdzięczna… O, witamy też panią marszałek… Będę wdzięczna…

(Senator Piotr Zientarski: Prosimy o zajęcie miejsc, bo rozpoczynamy posiedzenie komisji.)

Ja bardzo się cieszę, że wszyscy ze sobą rozmawiają – to znaczy, że jest dużo tematów do rozstrzygnięcia, a takie spotkania są okazją do wymiany różnych poglądów, i na temat ustawy, i nie tylko. Ale musimy rozpocząć posiedzenie. Godzina wyznaczona na to posiedzenie właśnie wybiła. Jest to wspólne posiedzenie dwóch komisji senackich: Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Witam w tym miejscu serdeczne przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, pana przewodniczącego Zientarskiego, z wiceprzewodniczącymi, witam wiceprzewodniczących Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, obie wysokie komisje, witam tez gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.

Bardzo serdecznie witam panią poseł – a, jest tutaj, tak – panią Małgorzatę Wypych, jednocześnie posła sprawozdawcę w sprawie zmienianej ustawy repatriacyjnej.

Witam bardzo serdecznie pana Henryka Kowalczyka, ministra, członka Rady Ministrów, przewodniczącego stałego komitetu Rady Ministrów. Zawsze jest nam miło i cieszymy się, że coraz częściej jest pan w Senacie, Panie Ministrze. Dziękujemy bardzo. Bardzo serdecznie witam pana Bartosza Nieściora, doradcę pana ministra. Ale witam też osobę bardzo znamienitą w kwestii procesu repatriacyjnego, a mianowicie pełnomocnika rządu do spraw repatriacji, pana Sebastiana Chwałka z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Witam panią Aleksandrę Ślusarek, przewodniczącą Rady do Spraw Repatriacji, a jednocześnie prezes Związku Repatriantów Rzeczypospolitej Polskiej. Witam bardzo serdecznie pana Grzegorza Jędrasa z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępcę dyrektora Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji – z panem też już nie pierwszy raz się widzimy. Co do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, to witam: panią Iwonę Kozłowską, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą; pana Damiana Ciarcińskiego, pierwszego sekretarza w Departamencie Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą; pana Krzysztofa Wasilewskiego, naczelnika wydziału w Departamencie Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. Witam pana Tomasza Janika z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, naczelnika wydziału w Departamencie Obywatelstwa i Repatriacji – też nie po raz pierwszy goszczącego u nas, zawsze z przyjemnością pana witamy.

Witam pana Grzegorza Seroczyńskiego – który tam usiadł wraz z pracownikami – dyrektora Biura Polonijnego. I witam naszą panią mecenas Aldonę Figurę, która przygotowywała opinię dotyczącą zmienianej ustawy o repatriacji.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o repatriacji, ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (druk senacki nr 637, druki sejmowe nr 1904, 1959 i 1959-A)

Otwieram posiedzenie poświęcone właśnie rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji, ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach; druk senacki nr 637.

I już nie przedłużając, bardzo bym prosiła… Zaproponuję taki przebieg: najpierw poprosiłabym o głos panią poseł Małgorzatę Wypych, dlatego że przedłożona ustawa zmieniana jest właśnie z inicjatywy poselskiej, a potem poprosimy pana ministra i drugiego pana ministra, i później rozpoczniemy dyskusję.

Tak że proszę bardzo panią poseł. Bardzo proszę.

Poseł Małgorzata Wypych:

Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca.

Szanowni Państwo! Panie i Panowie Senatorowie! Panowie Ministrowie!

Rzeczywiście już w momencie, kiedy procedowaliśmy poprzednią ustawę dotyczącą repatriacji, okazało się, że jest konieczność wprowadzenia przynajmniej dwóch zmian mających na celu doprowadzenie do tego, ażeby te przepisy, które są wprowadzone, osiągnęły zmierzony cel, a mianowicie sprowadzenie naszych rodaków z określonych krajów w sposób bezpieczny, prawidłowy i taki, ażeby rzeczywiście byli tutaj, mogli funkcjonować, mogli podejmować pracę, mogli się uczyć. I tak naprawdę głównie z tym jest to związane, czyli m.in. to, że została wprowadzona definicja „kandydat na repatrianta”, obejmująca również osoby, które złożyły wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji przed dniem 1 maja 2017 r. Bo okazało się, że te przepisy, które były w dotychczasowej ustawie, już uchwalonej, swoim działaniem w praktyce jak gdyby nie obejmowały tych osób. To powodowało, że one jak gdyby wypadały z kolejki, a więc musiałyby jeszcze raz jak gdyby składać… A to są osoby, które czasami na wizę czekają już od ponad 10 lat. W związku z tym odpowiednia poprawka została wprowadzona.

Kolejna poprawka, która była wynikiem szeregu konsultacji z osobami będącymi już na terenie Polski właśnie jako kandydaci na repatriantów oraz repatrianci, a szczególnie przebywającymi w ośrodku. Otóż te osoby powiedziały, że jednym z warunków otrzymania takiego właśnie uprawnienia jest przedstawienie dowodów na to, że było się deportowanym, co w wielu przypadkach jest bardzo utrudnione, z różnych podwodów – np. niemożliwości przedstawienia tych dokumentów, bo były one niszczone, bo były jak gdyby… I to jest właśnie kolejna kwestia, co do której zaszła tutaj konieczność zmiany.

Jest także taka kwestia, że niejako wróciliśmy do tego, ażeby ciężar, jeżeli chodzi o zapraszanie osób, które chcą być repatriantami, spoczywał na gminie. Poprzednie przepisy też dawały taką możliwość, ale jednocześnie było to inaczej unormowane, jeżeli chodzi np. o koszty, jakie gmina mogła w związku z tym ponosić. My niejako wróciliśmy do poprzedniego rozwiązania, mając nadzieję, że samorządy jak gdyby będą w stanie to docenić, i pamiętając o tym, że w ciągu 2 lat będzie możliwość dokonania pewnego rodzaju sprawdzenia, jak to funkcjonuje, i ewaluacji tego rozwiązania. Chodzi m.in. o to, na podstawie jakich aktów prawnych przebiega procedowanie, czyli żeby się nie okazało, że to jest np. stara ustawa – bo może być taka sytuacja.

I ostatnia kwestia, która była wprowadzona na etapie drugiego czytania, to poprawka do Karty Polaka związana z możliwością uzyskiwania uprawnień przez małżonków. Bo po prostu w tym przypadku też się okazało, że procedury znajdujące się w tej ustawie zmienionej spowodowałyby, że oni jak gdyby też… albo nie mają możliwości, albo wypadają z kolejki.

Wszystkie te poprawki miały na celu usprawnienie funkcjonowania przepisów, a przede wszystkim… Bo była też rozmowa dotycząca vacatio legis. I to vacatio legis na początku było krótkie, dlatego że tak naprawdę wszystko już jest przygotowane, wszystko jest gotowe i można to od razu procedować. Ale zgodziliśmy na 14 dni, ażeby nie było złej legislacji. I dlatego vacatio legis wynosi teraz 14 dni.

Pozostałe poprawki miały charakter bardziej legislacyjny – dotyczyły np. liczby mnogiej albo uszczegółowienia, czy chodzi o ust. 1, czy… Tak że to były tego właśnie rodzaju poprawki. Najważniejsze były te dostosowujące rozwiązania do już obowiązujących przepisów. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dziękuję, Pani Poseł.

Bardzo bym… poproszę pana ministra Kowalczyka teraz w tej kolejności ze strony rządu o przedłożenie.

Minister – Członek Rady Ministrów Henryk Kowalczyk:

Dziękuję bardzo.

Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!

Ja już może nie będę uzupełniał tego szeroko. Głównym celem nowelizacji ustawy było przede wszystkim wyeliminowanie sytuacji, w której oczekujący na repatriację, ci, którzy złożyli wizy, wnioski repatriacyjne przed wielu laty… Bo ta zmieniona ustawa, która weszła w życie 1 maja 2017 r., nie uwzględniła tych osób jako osób już będących repatriantami. Stąd potrzeba tego powrotu. Bo niestety takie wątpliwości interpretacyjne się pojawiały.

Przy tej okazji następuje również zmiana co do wsparcia finansowego, jeśli chodzi o pomoc mieszkaniową, wzrost o dodatkowe 25 tysięcy zł na rodzinę w stosunku do tych dotychczasowych kwot, tj. 25 tysięcy zł na jednego repatrianta i członka rodziny. A także ustawa przywraca tzw. kanał samorządowy, czyli ten, który do tej pory funkcjonował jako jedna z alternatyw w kontekście powrotu repatriantów do ojczyzny.

To są te najistotniejsze zmiany. Chcemy, aby liczba wariantów możliwych do wyboru przez repatriantów była jak największa, aby proces repatriacyjny przebiegał sprawnie – tj. sprawnie pod względem technicznym, gdy chodzi o uznanie wniosków o wizy repatriacyjne, które zostały złożone przed wielu, wielu laty – a jednocześnie by nastąpiła poprawa warunków finansowych w kontekście uzyskania pomocy mieszkaniowej. Dziękuję.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Bardzo dziękuję.

Czy pan minister Chwałek chce to uzupełnić, dodać coś z doświadczenia?

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek:

Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!

Po pierwsze, wypada podziękować parlamentarzystom, pani poseł, za przygotowanie i zgłoszenie tej nowelizacji. Ona oczywiście odpowiada na zapotrzebowanie, które obserwujemy po kilku miesiącach stosowania nowych zasad. Przyjmowanie do Polski repatriantów w ostatnich kilku miesiącach pozwoliło zdiagnozować kilka problemów, które te osoby mają w związku z przybyciem, z zaaklimatyzowaniem się tutaj i z rozpoczęciem nowego życia.

Te rozwiązania oczywiście popieramy, ja jako pełnomocnik rządu i oczywiście cały rząd je popiera. Są niezbędne, potrzebne i z naszego punktu widzenia, w kontekście realizacji zadań przez pełnomocnika rządu do spraw repatriacji, jesteśmy przygotowani, aby choćby jutro rozpocząć wdrażanie tych nowych rozwiązań. Więc jeżeliby szanowna Izba w dalszych pracach Senatu zdecydowała, iż można skrócić okres vacatio legis do niezbędnego albo iż właściwie jest możliwość, by to weszło w życie z dniem ogłoszenia, to na pewno przyspieszyłoby to możliwość ściągania naszych rodaków z zagranicy. Czekają na to od ponad 20 lat i myślę, że jest to już najwyższy czas, abyśmy w końcu zrealizowali zobowiązanie państwa wobec Polaków, którzy nie z własnej winy znaleźli się poza granicami państwa.

Zwiększenie finansów, środków na zakup mieszkania o 25 tysięcy zł, jak to mówiliśmy tutaj przed chwilą, na rodzinę – tak? Czyli oprócz 25 tysięcy zł na każdego repatrianta będzie 25 tysięcy zł na rodzinę. Ma to oczywiście znaczenie w przypadku małych rodzin, 1- lub 2-osobowych. Jest to realne zwiększenie środków. Rząd jest przygotowany finansowo na ten wydatek – fundusz, który mamy na repatriację, będzie na to w zupełności przygotowany.

Rezygnacja… To też jest ważne. Bo tutaj jest kilka technicznych elementów, być może mało ważnych i niewidocznych, które jednak usprawnią samą formalność. Ale ważnym elementem, dotyczącym tego, co przeszkadzało w repatriacji, jest właśnie rezygnacja z udowadniania, że ktoś został deportowany. Bo brak możliwości zdobycia potwierdzenia dokumentów, chociażby z archiwów państwowych krajów, na terenie których znajdują się nasi repatrianci, bądź wynikający z niechęci władz, bądź wynikający po prostu z nieposiadania tych dokumentów, uniemożliwia udowodnienie tej repatriacji. Zastępujemy to więc tylko sprawą pochodzenia polskiego i zamieszkiwaniem na terenie… To naprawdę ułatwi i przyspieszy nam proces repatriacji.

Tak że wnoszę i do komisji, i do szanownej Izby o to, aby udało się bardzo szybko przeprocedować ten projekt. Czekamy na to, żeby móc zrealizować nowe zapisy. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dziękuję bardzo.

Poprosiłabym teraz jeszcze nasze Biuro Legislacyjne, bo w jego opinii, jak wiemy, są uwagi. Prosimy o przedstawienie strony prawnej.

Proszę, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Dziękuję bardzo.

Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.

Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne przedstawiło w opinii kilka propozycji poprawek.

Pierwsza propozycja dotyczy art. 1 pkt 13, gdzie w lit. a znajduje się zmiana dotycząca art. 17b ust. 1. W ocenie biura doszło tutaj, jak się wydaje, do pomylenia tego, czy chodzi o „dowód potwierdzający posiadanie warunków do osiedlenia się”, czy chodzi o „dowód potwierdzający zapewnienie warunków do osiedlenia się”. Wydaje się, z uwagi na dalszą treść tego przepisu, że chodzi jednak o posiadanie przez repatrianta dowodu potwierdzającego zapewnienie warunków do osiedlenia się. Biuro Legislacyjne zaproponowało w tym zakresie poprawkę, która jest prosta i polega jedynie na zamianie wyrazów.

Druga uwaga dotyczy też tej jednostki redakcyjnej w ustawie, z tym że w lit. d jest zmiana, dodano nowe ustępy. W ust. 8b ustawa posługuje się określeniem: „w akcie notarialnym umowy sprzedaży”. Tutaj, w tym przepisie, chodzi bardziej o wskazanie źródła zobowiązania, a nie o formę wymaganą dla tego rodzaju czynności, czyli chodzi raczej o wskazanie, że pomoc finansowa nie może przekroczyć ceny lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, określonej w umowie sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. I taką też treść Biuro Legislacyjne proponuje, czyli zamianę tego określenia „w akcie notarialnym umowy sprzedaży” na „w umowie sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego”. Oczywiście w dalszej części tej ustawy posługujemy się takim pojęciem jak „akt notarialny umowy sprzedaży”, ale to dotyczy wypisu, i wtedy rzeczywiście jest to forma poprawna: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży. Tu jednak chodzi o źródło zobowiązania, o umowę sprzedaży.

Następna propozycja dotyczy zmiany art. 21 – to jest w art. 1 w pkcie 17. Tutaj Biuro Legislacyjne proponuje, w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych, zamianę liczby mnogiej na pojedynczą. W przepisach powinniśmy posługiwać się liczbą pojedynczą w celu uniknięcia wątpliwości. Tu też, tym bardziej że w pierwszej części przepisów w ust. 2 posługujemy się liczbą pojedynczą, zatem i w ust. 3 ustawa powinna, konsekwentnie, posługiwać się liczbą pojedynczą. Stąd też zaproponowana poprawka.

Czwarta uwaga dotyczy zmiany zawartej w art. 1 w pkcie 21 w lit. a. Tutaj jest, zdaniem Biura Legislacyjnego, niedostatecznie doprecyzowane odesłanie, które należy doprecyzować, uzupełnić. Stąd też proponowana jest poprawka, aby wprowadzić odesłanie konkretnie do określonych ustępów, w których jest mowa o zezwoleniach na pobyt stały.

Następna proponowana poprawka dotyczy zmiany zawartej w art. 1 w pkcie 22 w lit. c. Tu też chodzi o posługiwanie się liczbą pojedynczą, konsekwentnie.

I ostatnia już propozycja poprawki dotyczy art. 8. Tutaj też zwracamy uwagę na to, żeby odesłania były precyzyjnie wskazywane, stąd też zaproponowana poprawka.

I jeszcze, Szanowni Państwo, dodatkowo Biuro Legislacyjne chciałoby zwrócić uwagę na sprawy, które nie zostały zawarte w opinii. To są dwie kwestie. Trzeba zwrócić uwagę na to, że obecnie w Senacie procedowana jest równolegle ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, zwarta w druku nr 642. Tam zostały zaproponowane zmiany, które pokrywają się ze zamianami zaproponowanymi w ustawie obecnie procedowanej. I jeżeli chodzi o zmianę zaproponowaną do art. 229, to doszło do takiej sytuacji, że zarówno ta ustawa, którą obecnie omawiamy, jak i ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach proponuje w odniesieniu do ust. 4 dodanie pktu 1a. A ponieważ ustawa o zmianie ustawy repatriacji wchodzi wcześniej w życie niż tamta ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach, a przynajmniej takie jest założenie, to w odniesieniu do tej ustawy nie zaproponowałam żadnej poprawki. Ale należy mieć na uwadze to, że będzie konieczna zmiana do ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach. Kolega legislator, który prowadzi tę ustawę, został o tym poinformowany, wie o tym i zaproponuje Senatowi stosowną poprawkę w tym zakresie – bo inaczej zmiana wchodząca później usunęłaby nam z systemu tę zmianę, która jest wprowadzana w tej ustawie. W związku z tym należy to mieć na uwadze.

I druga kwestia, która też nie została w opinii przedstawiona, ale wdaje się ważna. Ponieważ w zmianie zawartej w art. 3 została zaproponowana zmiana do art. 60 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, gdzie zostały uzupełnione cele wydawania wiz… Ta zmiana w sposób pośredni dokonuje zmian w wytycznych dotyczących wydania rozporządzenia, które są określone w art. 80 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. W związku z tym trzeba mieć na uwadze, że taka pośrednia zmiana przepisu określającego wytyczne do wydania rozporządzenia… To straci moc z wejściem w życie tej ustawy. Dlatego też trzeba rozważyć wprowadzenie przepisu przejściowego, który będzie, tak wzorem… Już mówię, art. 4… Być może to może być wprowadzone w tym samym artykule, tylko w ust. 2, że te wytyczne… I to upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia będzie mogło funkcjonować w systemie przez jakiś okres, do wydania nowego. Ale w tej kwestii jest pytane do ministerstwa. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dziękuję bardzo.

Państwu senatorom chcę powiedzieć, że zaraz będzie dyskusja.

Ale teraz bym poprosiła o ustosunkowanie się pana ministra do tych propozycji poprawek, czy to pana ministra Kowalczyka, czy pana ministra Chwałka. Proszę. Który z panów ministrów?

Minister – Członek Rady Ministrów Henryk Kowalczyk:

Pani Przewodnicząca! Wysokie Komisje!

Trudno tu dyskutować, jeśli chodzi uwagi legislacyjne. To znaczy te problem liczby pojedynczej i mnogiej… On się przewijał i w pewnym momencie… W Sejmie też była zmieniana liczba pojedyncza na liczbę mnogą, np. w odniesieniu do dzieci, bo tam było wyróżnione „rodzina i dziecko” i myśmy świadomie wprowadzili „rodzina i dzieci”. Ale rzeczywiście jeśli chodzi o technikę legislacyjną, ujednolicenie tej nomenklatury, to oczywiście ma to sens. Myśmy… Oczywiście można by przyjąć te wszystkie uwagi…

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: To może byśmy to vacatio legis…)

Właśnie. Tylko że tutaj… I tak byłaby tu prośba w związku z tym, że to rzeczywiście opóźni nam dosłownie o 2tygodnie…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Piotr Zientarski: To jest Senat, nie Sejm przecież…)

Aha.

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Jutro jest pierwszy punkt…)

Ale jutro jest też ostatni dzień posiedzenia…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek: Nie ma w piątek posiedzenia Sejmu.)

Nie ma w piątek posiedzenia Sejmu.

(Głos z sali: Jest w czwartek.)

Jest w czwartek. A więc rzeczywiście jutro jest ostatni dzień posiedzenia Sejmu. Czyli na tym posiedzeniu Sejmu pewnie nie da się tego zrobić, a więc niestety wróciłoby to za 2 tygodnie. No a te 2 tygodnie…

(Senator Piotr Zientarski: Wyjdzie na to samo, Panie Ministrze.)

To wyjdzie na to samo.

(Senator Piotr Zientarski: Bo tu jest 14 dni…)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek: No, jeżeli będzie zmiana vacatio legis…)

Jeśli będzie zgoda, że ustawa wchodzi w życie następnego dnia po ogłoszeniu – bo tak naprawdę to jest tylko… Jeśli chodzi o czas, to jest to tylko… To dotyczy tak naprawdę realizacji i uznania wniosków wizowych złożonych wcześniej. Tu jest jak gdyby kwestia czasu najistotniejsza w tym wszystkim. To jest spraw pilna, a więc jeślibyśmy w tym momencie przyjęli sugestie Biura Legislacyjnego, to ja miałbym tylko wniosek o złożenie dodatkowej poprawki zmierzającej do tego, aby skrócić vacatio legis w przypadku tej ustawy. Bo tak naprawdę wtedy nam… Wtedy czasowo wyjdzie to samo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek:

I z takim apelem…

Oczywiście, tak jak pan minister powiedział, możemy dyskutować o systemie, o zasadach legislacji – standardowo tu one są trochę inne niż w Sejmie, co nas oczywiście nie dziwi. A więc przyjmując założenie, że moglibyśmy się zgodzić, aby wycyzelować…

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: No właśnie.)

…wyczyścić treść, skoro jakiekolwiek wątpliwości się pojawiają… Chociaż podejrzewam, że gdyby te zapisy wróciły jeszcze – ale nie wrócą – do takich merytorycznych prac w Sejmu, to byłyby trochę inne kierunki… Niemniej jednak prosilibyśmy wówczas o przyjęcie poprawki, która skróciłaby po prostu obecne vacatio legis, żeby nie było to 14 dni, tylko żeby, tak jak pan minister wspominał, ustawa wchodziła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. To zniwelowałoby konieczność powrotu na posiedzenie Sejmu…

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Bardzo dziękuję.

Tak jak mówiłam, zgłaszają się już – bardzo są niecierpliwi – niektórzy senatorowie. Zgłaszają się…

Proszę, pani senator Borys-Damięcką. Teraz przystępujemy do dyskusji, jeżeli są takie głosy. Proszę, pani senator Borys-Damięcka.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.

Proszę państwa, ja całkowicie popieram zaprezentowane tutaj poprawki, zmiany, które pani poseł i pan minister przedstawili, tym bardziej że te wszystkie poprawki, o których tutaj była mowa, były przedmiotem mojej interwencji senatorskiej, którą złożyłam na ręce pana ministra Chwałka – któremu bardzo dziękuję za bardzo szybkie nadanie biegu tej sprawie. Mieliśmy… Tutaj jestem, tu. I mieliśmy okazję dosłownie w ciągu kilku dni spotkać się w sprawie tej złożonej interwencji w Departamencie Obywatelstwa i Repatriacji, to było 31 października. Tak że ja tylko powiem, że popieram to wszystko, co dzisiaj zostało tu powiedziane, żeby już nie powtarzać…

Ale w kontekście rozmów, które mieliśmy w tym departamencie, doszliśmy do wspólnego wniosku… A przyszła tam ze mną osoba, która jest świeżym repatriantem, i przedstawiła pewne sprawy, które wynikały też z tej mojej interwencji. I doszliśmy wszyscy wspólnie do wniosku, że jeżeli chodzi o art. 17a ust. 5, który mówi o terminie 45 dni na wypłatę jednorazowej pomocy finansowej – i w tej sytuacji będę zgłaszała poprawkę … Bo nie zrozumiałam, czy pani poseł wśród tych zmian, poprawek, które referowała, poruszyła tę sprawę, czy nie. W każdym razie w formie pisemnej tego nie ma. My doszliśmy do wniosku, że ten termin 45 dni jest za krótki, żeby móc to zrealizować. I państwo w departamencie nawet zaproponowali, żeby to był termin 60-dniowy. Nie wiem, czy państwo potwierdzą wiarygodność moich słów co do tego spotkania… W związku z tym ja wnoszę poprawkę do tego art. 17a ust. 5, która brzmiałaby tak: termin 45 dni na wypłatę jednorazową nabiera brzmienia „termin 60 dni”. I to tyle chciałam powiedzieć. Dziękuję.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dobrze.

To tak od razu, bo… Ja bym prosiła…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek:

Dziękuję bardzo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo, Pani Senator, my rozumiemy sytuację, tak. Oczywiście wydłużenie terminu z punktu widzenia administracji pewnie usprawniłoby w niektórych sytuacjach… Chociaż ja zakładam, że my będziemy musieli bardzo szybko te zasiłki wypłacać i musimy dołożyć jak największej staranności, żeby ten termin był jeszcze krótszy niż 45 dni.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale, no… Podejrzewam, że być może w jednostkowych sytuacjach te 45 dni… Ale podejrzewam, że to wynika bardziej z technicznych problemów z przepływami środków finansowych niż…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No właśnie, niż z takiego jakby nierealizowania w terminie spraw.

(Głos z sali: Dokładnie.)

(Rozmowy na sali)

No tak, bo my wydajemy decyzje w terminie. Tak? Tylko potem, jak podejrzewam, być może środki nie do końca sprawnie między bankami przepływają.

Może raczej… To znaczy, Pani Senator, postaramy się jeszcze wcześniej wydawać decyzje, co pozostawi czas bankom na to, żeby się zmieściły w terminie, co jest istotne z punktu widzenia repatrianta i jego odczucia, że szybko dostał te środki.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Jeżeli panią senator to przekonało…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek: No, nie upieram się, niemniej jednak…)

Będziemy ewentualnie głosować. To ja to pozostawiam… Senatorowie słyszeli, będziemy głosować.

Ale tutaj jeszcze pani mecenas chce się chyba ustosunkować do tego pod względem prawnym.

Proszę, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Dziękuję bardzo.

Chciałabym tylko zwrócić uwagę, bo… Jeżeli zmiana w tym miejscu i taka koncepcja nie była w ogóle przedmiotem prac Sejmu, to niestety taka zmiana wykraczałaby poza materiał ustawy uchwalonej przez Sejm. Mówię to tylko w celu przypomnienia, jaki jest zakres poprawek Senatu. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Czy pan minister…?

Proszę, pan minister Kowalczyk.

Minister – Członek Rady Ministrów Henryk Kowalczyk:

Pani Przewodnicząca! Wysokie Komisje! Pani Senator!

Otóż ja byłbym ostrożny w kwestii wydłużania tego terminu, bo takie coś wręcz jak gdyby usypia czujność administracji. I to nie znaczy, że mamy tak dostosowywać praktykę i akty prawne – niech one będą bardziej mobilizujące.

Jeśli zaś chodzi o zastosowanie praktyczne, to nie wiem, na jakiej podstawie… z kim pani senator się spotykała, jeśli chodzi o repatriantów. Ale myślę, że jedną z barier opóźniających realizację tego były też tłumaczenia. I w tym momencie… Jeśli akty stanu cywilnego, tak to nazwijmy po naszemu, będą przetłumaczone i potwierdzone przez konsula i one będą do wykorzystania w Polsce, a nie powtórnie tłumaczone, to…

(Głos z sali: To przyspieszy…)

…to bardzo to przyspieszy całą procedurę. I wtedy ten 45-dniowy termin nie będzie już zagrożony. Czyli będzie to też taki wymóg mobilizujący.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dziękuję bardzo.

Myślę, że tu każdy…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Żebyśmy nie musieli za 3 tygodnie…)

A to ewentualnie zaraz przejdziemy do poprawek. Tylko jeszcze w kwestii dyskusji… Czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zabrać głos w tej fazie dyskusji? Nie widzę…

(Senator Piotr Zientarski: Może ja…)

O, proszę, pan przewodniczący.

Senator Piotr Zientarski:

Pani Przewodnicząca, ja formalnie chciałem przejąć te poprawki Biura Legislacyjnego, a także dodatkowo przepis przejściowy, o którym mówiła pani legislator, ponieważ on również jest niezbędny w celu, że tak powiem, komplementacji…

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: I wtedy jeszcze trzeba by zgłosić…)

…z nowelizacją ustawy o cudzoziemcach… Tak?

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Trzeba by co do vacatio legis…

Proszę pan senator jeszcze…

(Senator Piotr Zientarski: No to proszę zaproponować… Bo jest kwestia, jak długo w mocy ma…)

Ale jeszcze jedną poprawkę chcę zgłosić i wtedy…

(Senator Piotr Zientarski: A, oczywiście.)

Proszę.

Senator Artur Warzocha:

Dziękuję, Pani Przewodnicząca.

W takim razie ja, idąc tutaj tą…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, w myśl tej prośby, którą pan minister złożył, chciałbym wnieść poprawkę dotyczącą skrócenia vacatio legis do jednego dnia, czyli mówiącą o wejściu w życie ustawy dzień po jej uchwaleniu. Dziękuję.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Jeżeli nie ma innych propozycji poprawek… A jest już wniosek…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Pan… O, dobrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek:

Jeśli można jeszcze, Pani Przewodnicząca…

Bo tu pojawiła się jeszcze taka sugestia, która dotyczy pośrednio przepisów o wydawaniu karty pobytu, i to też jest taka techniczna… Wątpliwość pojawiła się później, już po posiedzeniu Sejmu. A więc jeżeli już to czyścimy, to ja zaproponuję też, żeby… I jeżeli ktoś z państwa senatorów…

(Rozmowy na sali)

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Ja przejmuję te poprawki.

(Rozmowy na sali)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek: To są sprawy techniczne, które doprecyzowują odniesienia do innych zmian.)

Tak, widzę. To proszę, ja dam to pani legislator, żeby…

(Głos z sali: Pani Przewodnicząca, tutaj jest jeszcze jedna…)

A, jeszcze tutaj jakby… Pani legislator, jeszcze są poprawki… Do tych poprawek, które przejął przewodniczący Zientarski, a które były omówione i my je mamy, są one znane, dochodzi poprawka… Bo zrozumiałam, że pani senator Borys-Damięcka podtrzymuje tę poprawkę o wydłużeniu terminu wypłaty, będziemy więc głosować. I dochodzi poprawka pana przewodniczącego Artura Warzochy o skróceniu vacatio legis do terminu… z chwilą ogłoszenia… tzn. po dniu…

(Senator Piotr Zientarski: Z dniem następującym…)

Tak, tak, z dniem następującym po ogłoszeniu.

I teraz poprawka, którą proszę przytoczyć, żeby senatorowie wiedzieli, nad czym będą głosować, a która została teraz zgłoszona. Skoro już właśnie tak czyścimy to legislacyjnie – no ale nie tylko, bo to są też merytoryczne, bardzo ważne…

To już przystępujemy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, dobrze, jeszcze pan minister.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Sebastian Chwałek:

Jeszcze żebyśmy sobie doprecyzowali kwestię odniesienia do ustawy o cudzoziemcach… Bo tu jedna z tych poprawek, które… Czy według legislatorów, pani legislator, lepiej to dołożyć tu czy tam? Bo słyszymy, że legislatorzy proponują, żeby to dołożyć tu. A więc żebyśmy… No, pan dyrektor przed chwilą rozmawiał…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Proszę, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Szanowni Państwo, zmiana powinna być dokonana w tej ustawie, dlatego że ustawa o zmianie ustawy o repatriacji wchodzi w życie wcześniej. W związku z tym w tym dniu zostanie uchylony i utraci moc przepis będący upoważnieniem do wydania rozporządzenia – i w związku tym zmiana w ustawie o zmianie ustawy o cudzoziemcach w tym zakresie będzie bezprzedmiotowa. Ona będzie musiała być jeszcze… Już teraz, na tym etapie, musi być zaproponowana przez legislatora poprawka, żeby to usunąć, bo nie można jakby wydłużać w nieskończoność mocy tego przepisu. Może być to zrobione tylko raz i nie może to być robione więcej. A więc my w tej nowelizacji ustawy o repatriacji byśmy moc obowiązującą tego przepisu wydłużyli i to byłby koniec. I teraz w poprawce zaproponowanej wygląda to tak… Ja przeczytam. Ten przepis przejściowy został zaproponowany jako brzmiący tak: w art. 4 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: ust.2 „Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 80 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 80 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 3, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. I to by było skorelowane z tym terminem dotyczącym innych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o repatriacji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, to jest ten przepis, o którym ja mówię.

A jeżeli chodzi o te inne poprawki, które zostały zaproponowane, to są to poprawki legislacyjne, wydaje się, że nie budzą one wątpliwości.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

To teraz… Pani proponuje… To ja proponuję takie głosowanie – tu uzgodnię to z panią mecenas – że przegłosowalibyśmy… Bo są wszystkie… Możemy blokiem przegłosować te poprawki, które przejął pan przewodniczący Zientarski. I później już trzeba po kolei – tak? –zgodnie z techniką głosowania. Tak, Pani Mecenas?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

To znaczy, to można zrobić i po kolei i…

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Ale można blokiem?)

One się… Nie ma między nimi jakichś kolizji.

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: No to dobrze.)

Więc wydaje się, że…

(Senator Piotr Zientarski: Czyli bez dramatu…

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

No to głosujemy. Chyba, że są jakieś inne głosy… Ale każdy słyszał.

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: To znaczy…)

Proszę zaproponować i wprowadzić… Ja bardzo proszę, bo to jest…

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

To znaczy tak: ja myślę, że można byłoby przegłosowywać je po kolei. Ja będę mówiła, która poprawka, dla porządku, i wtedy nie będzie wątpliwości. Dobrze?

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

No i dobrze. Z uwzględnieniem poprawki, bo też trzeba… No tak, nie możemy przegłosować blokiem, bo mogą być inne głosy. Jest poprawki pani senator, z którą np. ja… I też mam inne, więc chcę oddzielnie… Np. ja czegoś nie popieram. Tak że musimy oddzielnie głosować.

Proszę, Pani Mecenas, proszę nam to omawiać.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Pierwsza poprawka to byłaby poprawka do artykułu… W art. 1 w pkcie 7, do art. 12d. I tu proponuje się, żeby w ust. 6 wyrazy „wydawania karty pobytu” zastąpić wyrazami „do kart pobytu”. Czyli przepis – ja już tak dla porządku go podam – by brzmiał: „Do udzielania zezwolenia na pobyt stały oraz do kart pobytu stosuje się przepisy działu” itd.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (20)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, następna.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Następna to jest poprawka pierwsza… Przepraszam, poprawka pani senator Damięckiej. To jest poprawka polegająca na tym, żeby w art. 17a ustawy matki – nie nowelizacji, tylko ustawy matki… Już znajduję konkretny przepis. W art. 17a w ust. 5 – tylko proszę jeszcze mnie skorygować, gdybym się pomyliła – wyrazy „45 dni” zastępuje się wyrazami „60 dni”.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Może ja przeczytam, jak dokładnie to brzmi w ustawie, żeby wszyscy państwo to wiedzieli. I przy okazji chcę powiedzieć, że proponowałam tę zmianę na podstawie różnych dokumentów o terminowości, które dostawałam, m.in. dlatego, że to chodzi o 45 dni od podjęcia decyzji, czyli cały obieg dokumentów aż do etapu wojewody i do zrealizowania w banku… Po prostu to jest strasznie długa droga, która na ogół w 45 dniach się nie mieści. A teraz czytam, jak ten przepis w ustawie matce brzmi w tej chwili. Art. 17a pkt 5: „Kwoty stanowiące równowartość pomocy, o której mowa w art. 17, wypłaca się w terminie 45 dni od dnia wydania decyzji w tej sprawie”. Ja proponuję zachować całą tę formułę, ale „45 dni” zmienić na „60 dni” – bo wydaje mi się, że to jest realny termin, kiedy można by się spodziewać tej wypłaty. Tutaj chodzi o dosyć wysoką sumę, bo to jest suma 25 tysięcy zł na zagospodarowanie itd.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dobrze, dziękuję bardzo.

Ja tylko przed głosowaniem jeszcze raz przypomnę to, co pani mecenas też podkreśliła, tzn. że to jest poprawka wykraczająca poza legislację przedłożoną nam przez Wysoki Sejm.

Proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest za poprawką pani senator Borys-Damięckiej?

(Rozmowy na sali)

Pani nie jest?

(Senator Piotr Zientarski: Już głosujemy.)

Głosujemy. Pytam: kto jest za poprawką pani senator Borys-Damięckiej? (4)

Kto jest przeciw? (12)

Kto się wstrzymał? (4)

Poprawka nie przeszła.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Następna poprawka to jest poprawka zaproponowana jako pierwsza w opinii. Czy jeszcze raz…

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Nie, to mamy podane.)

(Senator Piotr Zientarski: Tu już niepotrzebne…)

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Te można blokiem, jak myślę… Jest wniosek, żeby te przegłosować blokiem, bo te są legislacyjne.

(Senator Piotr Zientarski: I każdy ma je przed oczyma.)

Tak, każdy ma je przed oczyma.

Kto jest za poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne…

(Senator Piotr Zientarski: Są opisane na stronie 5 i 6 w opinii.)

…które przejął pan senator przewodniczący Zientarski? (20)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Teraz poprawka pana senatora Artura Warzochy. Proszę jeszcze, by pani mecenas ją nam przeczytała. I głosujemy.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Czyli chodzi o tę poprawkę dotyczącą vacatio legis, tak?

(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Tak.)

No, następuje skrócenie terminu i przepis… Zmiana polega na zastąpieniu wyrazów „po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia” wyrazami „w dniu następującym po dniu ogłoszenia”.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dobrze, dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (12)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (8)

Poprawka przeszła. Dziękuję bardzo.

Teraz poprawka mówiąca o przejściowym… bo z ustawy o cudzoziemcach…

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Czy mam zreferować, na czym polega ta poprawka?)

Nie, głosujemy nad poprawką, która już była zreferowana, wytłumaczona.

Proszę. Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (20)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Jeszcze jedna.)

Jeszcze jedna, tak. Proszę…

(Senator Piotr Zientarski: To te przedłożone…)

Tak, przedłożone nam tutaj przez…

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

To poprawka redakcyjna, która polega na tym, żeby po wyrazach „dotacji gminie” wyrazy „która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi i członkom jego najbliższej rodziny” zastąpić wyrazami „o której mowa w ust. 1”. Po prostu chodzi o to, żeby skrócić przepis.

Przewodnicząca Janina Sagatowska:

Dobrze, ja tę poprawkę przejęłam.

Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem tej poprawki? (20)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

(Senator Piotr Zientarski: Czyli to wszystko…)

Czyli to wszystkie poprawki, nie już żadnych… Teraz głosujemy nad przyjęciem całości, ustawy z poprawkami.

Kto jest za? (20)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Teraz wyznaczamy pana sprawozdawcę. I proszę… Tu uzgodniłam, że pan przewodniczący Artur Warzocha bardzo chętnie będzie sprawozdawcą w sprawie tej ustawy.

Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.

Proszę bardzo, sprawozdawcą będzie pan przewodniczący Artur Warzocha.

Dziękuję. Zamykam posiedzenie obu komisji.

Ale przypominam, że komisja emigracji zostaje tutaj, na miejscu, bo mamy jeszcze sprawozdanie. Dziękuję bardzo serdecznie.

(Koniec posiedzenia o godzinie14 minut 53)