Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 105) w dniu 17-10-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (105.)

w dniu 17 października 2017 r.

Porządek obrad:

1. Informacja na temat realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 59)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Informuję państwa senatorów, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa? Nie widzę zgłoszeń.

Punkt 1. porządku obrad: informacja na temat realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)

Państwo Drodzy, tematem dzisiejszego posiedzenia komisji jest Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Chciałbym serdecznie powitać na dzisiejszym posiedzeniu komisji pana ministra Marka Chodkiewicza – gratuluję wyrobu na to zaszczytne stanowisko. Witam także dyrektora Waszkiewicza oraz Agnieszkę Krupę – państwo są z Ministerstwa Infrastruktury. Nie widzę nikogo z dyrekcji generalnej. No trudno, jak nie ma… Był przedtem pan dyrektor Wyrwich, ale był na posiedzeniu na temat bezpieczeństwa.

Państwo Drodzy, ja powiem tak: w czasie plenarnego posiedzenia był przedstawiany ten program, wszyscy wyśmienicie jesteśmy zapoznani z tym programem. Wiem, że były pytania. Niewiele pytań było, Panie Ministrze, ale niektórzy chcieliby usłyszeć odpowiedzi. No ale, chodzi o to, żeby nie przeciągać, bo, Państwo Drodzy, tak jak mówię, była bardzo burzliwa dyskusja. W związku z tym, Panie Ministrze, ja może dam senatorom głos, żeby zadali pytania i żeby na konkretne pytania odpowiedzieć.

Proszę bardzo, wiem, że senator Hamerski pierwszy się zgłaszał. Proszę, Panie Senatorze. I tak jak mówię, pytanie – odpowiedź, bo my to już, Panie Senatorze Florek, mieliśmy na posiedzeniu plenarnym Senatu, to nie będziemy… Mówię: pytanie – odpowiedź, tak żebyście państwo jeszcze mieli czas do następnego posiedzenia komisji.

Proszę bardzo, Panie Senatorze. Proszę.

Senator Jan Hamerski:

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Panie i Panowie!

Moje pytanie oczywiście dotyczy tradycyjnie – mogę tak już powiedzieć – drogi krajowej nr 47, która w tym programie nie znalazła miejsca, nie znalazła uznania. Chcę tylko dodać, ponieważ ten temat wielokrotnie już poruszałem, że dla tego zadania uzyskano decyzję środowiskową w 2010 r. i zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami termin ważności tej decyzji upływa w roku 2020, więc niewiele czasu nam zostało. Apel mój jest taki – oczywiście ja wystąpię na piśmie do pana ministra – aby jednak to zadanie w jakiś sposób, który oczywiście opracuje ministerstwo, było realizowane sukcesywnie, tak aby ta decyzja środowiskowa nie utraciła ważności. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Czy ktoś ma jeszcze pytania? Nie…

Kolega senator Peczkis. 2 pytania, pan odpowie i kończymy… A, trzecie dołożymy. Proszę, Kolego Peczkis, ino bardzo krótko. Panowie: pytanie – odpowiedź. Proszę.

Senator Grzegorz Peczkis:

Króciutko.

Panie Ministrze, pytanie co do tej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Bo troszkę niepokojący był zapis, który spowodował, że społeczeństwo nieco się rozdygotało. Chodzi o zapis o ewentualności realizacji tych obwodnic, jeżeli będą dostępne środki. Czy można uspokoić, że np. ta obwodnica Kędzierzyna-Koźla jest planowana do realizacji i że to nie jest tylko taki plan wirtualny, ale że to jest plan, który będzie realizowany?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Pan senator Florek jako ostatni. 3 pytania i odpowiecie państwo.

Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Ja wprawdzie pytałem pana ministra, bo przecież niedawno mieliśmy posiedzenie plenarne, kiedy pytania zadawaliśmy, zresztą pan minister nam bardzo dokładnie, szczegółowo odpowiadał… Trochę nas zmartwiło to, że na drugi dzień już się okazało, że po tym naszym spotkaniu pan minister już nie jest w ministerstwie i…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Jest nowy minister, bardzo kompetentny. Proszę.)

Tak, ale żeby mieć pewną wiedzę i znać te wszystkie drogi w Polsce itd., potrzeba pewnego czasu, tak że tutaj cudów nie ma.

Ja pytałem… Wracam do tego dlatego, że w niedzielę jechałem drogą S11… nr 11, nie S11, z Obornik do Poznania. I byłem zaskoczony, bo dawno nią nie jechałem, ruchem, jaki jest na tej drodze: samochód za samochodem w jedną i w drugą stronę, niesamowity ruch. Tam jest jeszcze ta sprawa mostu w Obornikach. Bo niedawno mieliśmy tam paraliż, taki mały most, który tam jest, nad Wartą był remontowany i był straszny paraliż w ogóle ruchu w Szamotułach. Grozi nam tam remont mostu w Szamotułach, bo on nie wytrzyma. Bo ten STEŚ, jak była mowa, itd… To ewentualnie rok 2023, gdy możemy myśleć, że coś się wydarzy. Na podstawie własnych obserwacji widzę, że tam naprawdę może dojść do zakorkowania części północnej wyjazdu ze Śląska na północ, szczególnie w okresie letnim w kierunku Kołobrzegu, gdy ten ruch jest największy. W związku z tym pytanie, czy ewentualnie są poczynione jakieś kroki co do tego remontu mostu w Obornikach. Aż się prosi, bo tzw. obwodnica zachodnia Poznania jest wyprowadzona z Poznania w kierunku Obornik właśnie na tej ruchliwej trasie i tam brakuje bodaj 10 km, żeby podciągnąć to i z tą obwodnicą ładnie dojść do Obornik. Wtedy już by był w pewien sposób problem rozwiązany, bo o Pile i Ujściu nie będę mówił, gdyż tam jest kolejny problem. Można by to wyprowadzić. Czy ewentualnie zostały podjęte jakieś prace i działania zmierzające w tym kierunku? Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Proszę, Panie Ministrze. Na pierwszym spotkaniu nie będziemy za długo panu zadawać pytań. Odpowiedzi na te 3 pytania, proszę. Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeżeli można, to odpowiemy w odwrotnej kolejności, zaczniemy od pytania nr 3.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Od Obornik? Bo ja w Obornikach też mam rodzinę, kolego. Proszę bardzo.)

Tutaj pani dyrektor podpowiada mi, bo oczywiście ja co do takich szczegółów jeszcze nie do końca jestem sprawny, że jesteśmy w trakcie – tak, Pani Dyrektor? – przetargu na remont tego mostu. To jest dialog konkurencyjny tak prowadzony, aby jak najmniejszym kosztem dla ruchu przeprowadzić modernizację tego mostu.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Panie Ministrze, można panu senatorowi Florkowi to na piśmie dać.)

Jeżeli tak, to oczywiście…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: I tak samo panu Hamerskiemu. Ale proszę i odpowiedzieć. Proszę.)

Jeżeli chodzi o Kędzierzyn-Koźle, to ogłoszenie przetargu będzie w styczniu, a w listopadzie planujemy podpisanie umowy, mówimy o roku 2018. Środki na ten cel są zapewnione, tak że jest bezpieczeństwo, że ta inwestycja ruszy.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Teraz Jasiu i jego słynna droga. To już obiecują nie wiadomo ile razy. Proszę bardzo.)

Teraz tak słownie odpowiemy, a oczywiście na piśmie bardziej szczegółowo. Jeżeli chodzi o odcinek Rdzawka – Nowy Targ, to mamy zatwierdzony program, a całe zadanie na tym odcinku będzie realizowane z budżetu krajowego.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Kiedy to się zacznie, Panie Ministrze? Bo trzeba tego pilnować. Ostatnio był pan minister Adamczyk, faktycznie, wizytowali te roboty, a ten odcinek jak stał, tak stoi.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeżeli chodzi o tę inwestycję…

(Brak nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

…Zakończenie wszystkich prac. W przyszłym roku ruszą już prace takie stricte… Pani Dyrektor, czy przetarg?

(Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Agnieszka Krupa: Przetarg.)

Ruszy przetarg na te roboty. Ale też odpowiemy panu senatorowi na to pytanie pisemnie.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

W związku z tym, Panie Ministrze, że to pierwsze pana posiedzenie, nie będziemy pana naprawdę długo męczyć. Na tym pierwszym ma pan dopiero taki chrzest, krótki chrzest.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury… Życzę panu wszystkiego najlepszego na tym stanowisku. I tak jak powiedział pan senator Florek, pan minister Szmit zawiesił bardzo wysoko poprzeczkę, bo wie pan, na posiedzeniu plenarnym naprawdę idealnie wszystko przedstawiono, i byliśmy do tego przyzwyczajeni. A panu dyrektorowi niech pan zwróci uwagę, że jak mu komisja wysyła zaproszenie, to powinien być.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Panowie Senatorowie, o 15.45 w tej sali także jest posiedzenie. Kto chce z panem ministrem porozmawiać, proszę bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 09)