Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 101), Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 119) w dniu 26-07-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (101.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (119.)

w dniu 26 lipca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu opinii o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającej szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego – COM(2017) 278 (druk senacki nr 576).

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 23)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Marek Rocki)

Przewodniczący Marek Rocki:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej oraz Komisji Infrastruktury.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu opinii o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającej szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego – COM(2017) 278 (druk senacki nr 576)

Posiedzenie jest związane z przyjętą przez Komisję Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej opinią o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającej szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. To jest dokument COM(2017) 278.

Członkom komisji, panom i paniom senatorom z Komisji Infrastruktury wyjaśnię, że my tą sprawą zajmujemy się od wczoraj, od wczorajszego popołudnia. Wczoraj dyskutowaliśmy, dzisiaj przyjęliśmy 2 opinie w tej sprawie. Jedna to właśnie ta, której tytuł przedstawiłem, a druga dotyczy zasady proporcjonalności, przekazaliśmy ją, w ramach dialogu politycznego, do instytucji Unii Europejskiej.

Poproszę senatora Majera o przedstawienie projektu.

Senator Ryszard Majer:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Tak jak pan przewodniczący powiedział, z naszych posiedzeń komisyjnych wyszły dwie opinie: jedna w dialogu politycznym, a drugą proponujemy przekazać na posiedzenie Senatu. Celem tej opinii jest wzmocnienie pozycji negocjacyjnej polskiego rządu, minister Szmit to potwierdził, i wczoraj, i dzisiaj, bo dopytaliśmy go, czy procedura żółtej kartki rzeczywiście wzmocni stanowisko polskiego rządu. Chodzi tu o to, że zapisy dyrektywy, o której tu mowa, są mocno kontrowersyjne, naruszają interesy polskiej gałęzi transportu i mogą powodować upadek nawet… mówi się o kilkunastu albo kilkudziesięciu procentach podmiotów transportowych.

Proponujemy, żeby Wysokie Komisje przyjęły i rekomendowały Wysokiemu Senatowi opinię Senatu Rzeczypospolitej o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającej szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego COM(2017) 278.

Tekst opinii: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej”…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Szybko przeczytam.

„Senat Rzeczypospolitej Polskiej, po rozpatrzeniu projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiającej szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego – COM(2017)278, stwierdza, że projekt ten nie jest zgodny z zasadą pomocniczości, o której mowa w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla, że unijna wspólna polityka transportowa powinna realizować cele Traktatów (art. 90 TFUE), w szczególności odnoszące się do funkcjonowania rynku wewnętrznego, w oparciu o trwały rozwój Europy, zrównoważony wzrost gospodarczy w ramach społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności zmierzającej do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego (art. 3 ust. 3 TUE). Celem Unii jest wspieranie dobrobytu jej narodów (art. 3 ust. 1 TUE).

Zdaniem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zmiany proponowane w omawianych regulacjach mogą przyczynić się do załamania istotnego sektora gospodarki polskiej, związanej z transportem drogowym. Opracowane raporty wskazują na potencjalnie istotne negatywne konsekwencje proponowanych regulacji, związane z upadkiem (bankructwem) firm transportowych oraz zwolnieniami pracowników sektora transportu. Skutki te niewątpliwie stoją w sprzeczności z celami funkcjonowania wspólnego rynku, opartego na fundamentalnej swobodzie przepływu usług oraz poszanowaniu prawa konkurencji.

Zmiany w proponowanym kształcie naruszają postanowienia odnoszące się do wspólnej polityki transportowej (art. 91 ust. 2 TFUE), wymagające uwzględnienia przypadków, w których zastosowanie środków z zakresu transportu międzynarodowego może poważnie wpływać na jakość życia i poziom zatrudnienia w pewnych regionach. Zdaniem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej taka sytuacja ma miejsce w odniesieniu do proponowanych regulacji.

Zdaniem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej cele określone w omawianych regulacjach odnoszące się do egzekwowania prawa, ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące delegowania kierowców, mogą być realizowane bardziej skutecznie na poziomie państw członkowskich, z zastrzeżeniem prawodawstwa unijnego.

Należy zatem uznać, że proponowane regulacje naruszają zasadę pomocniczości”.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Poproszę o opinię Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękujemy bardzo.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu opinii.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Poinformuję też państwa, że właśnie otrzymałem wiadomość od ministra Szmita, że… Wyrażał on swoją opinię na posiedzeniu komisji, które było rano, i podtrzymuje tę opinię, ponieważ, tak jak powiedział senator Majer, omawiana tu nasza opinia ma wzmocnić pozycję negocjacyjną rządu. I z tego powodu rząd to oczywiście akceptuje.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.

Wobec tego poddaję pod głosowanie projekt opinii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Kto z państwa jest za? (18)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jest przeciw? (0)

Czy ktoś się wstrzymał od głosu? (0)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że połączone komisje przyjęły wspólną opinię.

Proponuję, żeby senator Majer dalej nas reprezentował.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 29)