Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 46) w dniu 26-07-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (46.)

w dniu 26 lipca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2018.

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram czterdzieste szóste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2018

Proponowany porządek posiedzenia obejmuje jeden punkt: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2018.

Czy są uwagi do porządku obrad?

Skoro nie ma, to przystępujemy do realizacji porządku.

Witam serdecznie na posiedzeniu komisji pana ministra Jakuba Kowalskiego. Biuro Legislacyjne reprezentuje pan Maciej Telec – witam serdecznie. Witam dyrektor wydziału finansowego, panią Agnieszkę Szlązak, oraz osoby, które reprezentują Kancelarię Senatu.

I od razu poproszę pana ministra o przedstawienie tej propozycji, a potem przejdziemy do dyskusji. Proszę bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Jest jeszcze z nami dyrektor generalna Kancelarii Senatu, pani Monika Nowosielska.

(Dyrektor Generalny Kancelarii Senatu Monika Nowosielska: Dzień dobry.)

Jeśli chodzi o projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2018, to ten przedłożony Wysokiej Komisji do zaopiniowania projekt budżetu w części budżetowej 03 obejmuje dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu, a także z opieką nad Polonią i Polakami za granicą.

Projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2017 przewiduje wydatki w łącznej wysokości 191 milionów 93 tysięcy zł, w tym jednostek organizacyjnych Kancelarii Senatu przeznaczonych na realizację zadań Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu w kwocie 64 milionów 541 tysięcy zł, co stanowi 33,8% ogółu wydatków. Wydatki związane z realizacją ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie świadczeń przysługujących senatorom w okresie sprawowania mandatu to kwota 46 milionów 552 tysięcy zł i to stanowi 24,3% ogółu wydatków. Ostatnia grupa wydatków to wydatki na zadania publiczne w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym – to jest kwota 80 milionów zł, co stanowi 41,9% ogółu wydatków.

Podobnie jak w 2017 r. Kancelaria Senatu zaplanowała na rok 2018 wydatki w dwóch rozdziałach klasyfikacji budżetowej: rozdziale 75101, to jest rozdział, który dotyczy urzędów naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, i rozdziale 75195 „Pozostała działalność” i w tym rozdziale mamy właśnie kwotę 80 milionów zł na dotacje związane z opieką nad Polonią i Polakami za granicą.

Łączna kwota planowanych na 2018 r. wydatków jest o 11 milionów 732 tysiące zł wyższa, tj. o 6,5%, od wydatków Kancelarii Senatu zapisanych w ustawie budżetowej na 2017 r. Wzrost wydatków nastąpił w pozycjach budżetu dotyczących finansowania zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Ponadto zwiększono wydatki w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa” o kwotę 6 milionów 732 tysięcy zł, tj. o 6,5%.

Teraz przejdę do omówienia poszczególnych rozdziałów.

Rozdział 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa”. Z tego rozdziału finansowana jest realizacja zadań Kancelarii Senatu związana z merytoryczną, naszą codzienną pracą, funkcjonowaniem kancelarii i obsługą działalności Senatu i jego organów oraz udzielaniem pomocy senatorom w wykonywaniu mandatu senatorskiego. Wydatki w tym rozdziale są wyższe w stosunku do wydatków w 2017 r. o 6,5%, tak jak przed chwilą mówiłem. Wzrost wydatków nastąpił m.in. w pozycjach budżetu dotyczących finansowania biur senatorskich w związku z podwyższeniem w bieżącym roku kwoty ryczałtu na funkcjonowanie tychże biur. Wzrósł również poziom niektórych wydatków związanych z koniecznością zapewnienia senatorom uprawnień wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w szczególności zakwaterowania senatorów w Warszawie oraz bezpłatnej wysyłki korespondencji. Wynika to ze wzrostu od kwietnia bieżącego roku kwoty czynszu za wynajem kwatery prywatnej pokrywanego z budżetu Kancelarii Senatu – tutaj była podwyżka – i przewidywanej podwyżki cen usług pocztowych.

Ponadto na 2018 r. zostały zaplanowane dodatkowe środki na organizację dwóch ważnych spotkań międzynarodowych. Wiosną przyszłego roku w Warszawie odbędzie się doroczna sesja Zgromadzenia Parlamentarnego NATO oraz szczyt przewodniczących parlamentów państw Europy Środkowo-Wschodniej, więc te pozycje również wpływają na wzrosty, które przewidzieliśmy w budżecie.

Najwyższy wzrost wydatków nastąpił w grupie wydatków dotyczących wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, która stanowi 52,5% ogółu wydatków w rozdziale 75101. Wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników, uposażenia senatorskie, dodatki do uposażeń i pochodne od wynagrodzeń zaplanowano w kwocie 58 milionów 298 tysięcy zł. Planowany wzrost wielkości wynagrodzeń jest kontynuacją realizacji postulatu Wysokiej Komisji z ubiegłego roku, dotyczącego zwiększenia w budżecie Kancelarii Senatu na 2017 r. środków finansowych na wynagrodzenia do poziomu zapewniającego porównywalność przeciętnego wynagrodzenia w Kancelarii Senatu i w Kancelarii Sejmu. Niestety, z uwagi na brak zgody ze strony Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku nie byliśmy w stanie dokonać jednorazowej regulacji, która pozwoliłaby zniwelować różnice między Kancelarią Senatu i Kancelarią Sejmu, jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie w kancelariach. Wzrost o 4,7% środków na wynagrodzenia zaplanowany w budżecie Kancelarii Senatu na 2017 r. pozwoli na częściowe zmniejszenie istniejących różnic. Podwyżki zostały przyznane najsłabiej wynagradzanym pracownikom Kancelarii Senatu. Zwiększone środki w projekcie budżetu na 2018 r. w pełni umożliwią wyrównanie tych różnic. Tak więc rozkładając to na 2 lata, chcielibyśmy – mamy nadzieję, że Ministerstwo Finansów udzieli nam tej zgody i osiągniemy kompromis – żeby w 2018 r. wyrównać średnie wynagrodzenie w obu kancelariach i zrealizować w ten sposób postulat Wysokiej Komisji. W 2016 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników Kancelarii Sejmu było wyższe od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników Kancelarii Senatu o 754 zł, tak więc te kancelarie dzieli kilkadziesiąt metrów i 754 zł, jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie w kancelariach.

Ponadto planowane jest zwiększenie zatrudnienia w związku ze wzrostem liczby zadań realizowanych przez Kancelarię Senatu w ramach obsługi procesu zlecania przez Senat zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą i udzielania dotacji na ich finansowanie, a także kontroli i oceny ich wykonywania. Liczba podmiotów aplikujących o wsparcie finansowe wykonywanych przez nie zadań z zakresu opieki nad Polonią i Polakami za granicą, liczba składanych ofert wykazują bardzo mocną tendencję wzrostową. My otrzymaliśmy niespotykaną dotąd, w porównaniu z latami poprzednimi, liczbę ofert, które wpłynęły do Kancelarii Senatu w roku 2016, ofert na rok 2017. To łącznie z wezwaniami do uzupełnień powodowało, że do procedowania było około 1 tysiąca 100 wniosków, a w roku poprzednim MSZ procedował nad niespełna 400 wnioskami. Tak więc to pokazuje, jak duży wzrost pracy nastąpił, jeśli chodzi o Biuro Polonijne. Wdrażamy również rozwiązania elektroniczne, takie jak generator wniosków, które będą powodowały, że będzie mniej tej pracy z dokumentem papierowym, ale i tak jest zapotrzebowanie na nowe etaty w Biurze Polonijnym.

Rozważamy również, jeśli chodzi o nowe etaty, zatrudnienie dodatkowego kierowcy, odpowiadając na postulat pań senator i panów senatorów. Ostatnio były problemy, żeby obsłużyć wszystkie wyjazdy. Zazwyczaj ta sytuacja ma miejsce w dniu posiedzeń, kiedy tych wyjazdów jest sporo, jest duże zapotrzebowanie. Tak więc zapisaliśmy w planie przyszłorocznego budżetu środki na zakup dodatkowego auta i również na zatrudnienie dodatkowego kierowcy.

Nie będę omawiał poszczególnych grup wydatków występujących w projekcie budżetu na 2018 r. One zostały szczegółowo opisane w przekazanych Wysokiej Komisji materiałach. Powiem kilka zdań o wydatkach majątkowych. W projekcie budżetu na rok 2018 wydatki majątkowe zaplanowaliśmy w kwocie 2 milionów 610 tysięcy zł i one są wyższe w porównaniu z wydatkami w roku 2017 o 360 tysięcy zł, to jest o 16%. W ramach powyższej kwoty, przeznaczono na zakupy inwestycyjne 1 milion 510 tysięcy zł oraz na inwestycje o charakterze budowlanym 1 milion 100 tysięcy zł. Wydatki majątkowe obejmują w szczególności zakup praw autorskich do systemu identyfikacji wizualnej Senatu i Kancelarii Senatu oraz do aplikacji komputerowej służącej do obsługi procesu zlecania i rozliczania wykonania zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, zakup licencji do oprogramowania antywirusowego, systemowego, sieciowego i użytkowego. W ramach wydatków majątkowych zaplanowano również środki na zakup sprzętu biurowego, urządzeń do sieci komputerowej, urządzeń do infrastruktury telewizyjnej i fonicznej, a także, jak już wspominałem, 2 samochodów osobowych.

Plan wydatków majątkowych związanych z budownictwem inwestycyjnym obejmuje 4 zadania inwestycyjne.

Najważniejszym z tych zadań jest opracowanie dokumentacji projektowej na budowę budynku na potrzeby Senatu i Kancelarii Senatu. Realizacja tej inwestycji wynika także z konieczności zapewnienia miejsc pracy dla organów Senatu, senatorów, jak również urzędników realizujących zadania na rzecz Senatu, spełniających obecne standardy. W przyszłym roku będzie ogłoszony konkurs. Nie ma w zasadzie dnia w ostatnich kilku tygodniach, żebyśmy nie podejmowali działań zmierzających do pozyskania działki, która byłaby satysfakcjonująca, pod budowę nowej siedziby Senatu.

Kolejnymi zapisanymi w projekcie budżetu na 2018 r. zadaniami o charakterze budowlanym są… To budowa pawilonu wolnostojącego przeznaczonego na punkt odbioru korespondencji wpływającej do Kancelarii Senatu – mamy tutaj pewien problem, który musimy rozwiązać, ze względu na ograniczone możliwości lokalowe chcielibyśmy zlokalizować punkt podawczy korespondencji wpływającej w takiej wolno stojącej budce, kontenerze, podobnym do tych, w których dzisiaj pracują strażnicy przy bramach wjazdowych. To także rozbudowa systemu klimatyzacji i wentylacji w budynkach użytkowanych przez Kancelarię Senatu oraz wykonanie tras kablowych i przyłączy multimedialnych w budynku A w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technicznej dla obsługi medialnej wszystkich spotkań, które są organizowane w Senacie. Wszyscy często potykamy się o te kable. Chcielibyśmy położyć profesjonalne tunele, przez które te kable medialne mogłyby być przeciągane do miejsc, gdzie odbywają się dane wydarzenia medialne w Senacie.

Jeśli chodzi o rozdział 75195, to prawie 42% wydatków zaplanowanych w budżecie Kancelarii Senatu to wydatki przeznaczone na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Zostały one ustalone w wysokości 80 milionów zł, to jest wzrost o 5 milionów zł w porównaniu z kwotą, którą w 2017 r. na ten cel dysponuje Kancelaria Senatu, i to jest o 6,7% więcej. Wzrost oczywiście wynika z potrzeb. Wpłynęło ofert na trzykrotnie wyższą kwotę niż ta, którą Kancelaria Senatu rozdysponowała w roku 2017. Próbowaliśmy rozmawiać z Ministerstwem Finansów, żeby ten wzrost w roku 2018 był jeszcze wyższy niż te 5 milionów zł, ale ze względu na możliwości budżetowe padła taka deklaracja, żeby to było 5 milionów w roku 2018. Jednak chcielibyśmy ten progres o 5 milionów zł utrzymać w kolejnych latach tak, żeby osiągnąć w niedługim czasie kwotę 100 milionów zł, o której często mówią zarówno senatorowie, jak i środowiska polonijne. Wydaje się, że to jest taka kwota, która zaspokajałaby realne, najbardziej palące potrzeby Polonii na wszystkich kontynentach.

Zaplanowane na ten cel w projekcie budżetu środki zostały wstępnie podzielone na dotacje dla fundacji, to jest kwota 38 milionów 25 tysięcy zł, i dotacje dla stowarzyszeń, to jest 38 milionów 795 tysięcy zł. Ustawa o pożytku publicznym dopuszcza również inne podmioty, które mogą ubiegać się o to dofinansowanie, jednak na to jest to już znacznie mniejsza kwota – 3 miliony 180 tysięcy zł wstępnie przewidzieliśmy dla pozostałych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.

I kilka zdań o dochodach budżetowych. Planowane na rok 2018 dochody wynoszą 165 tysięcy zł. Są wyższe od kwoty ujętej w planie na rok 2017 o 10 tysięcy zł, tj. 6,5%. Na dochody ujęte w projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2018 składają się w szczególności: sprzedaż składników majątkowych, mówimy tu o środkach transportu, które chcielibyśmy stopniowo wycofywać, zużyte samochody zastępować już samochodami nowymi, o czym wspominałem; wpływy ze zwrotów dotacji celowych przekazywanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą; rozliczenia z lat ubiegłych, np. zwroty nadpłaconych składek ZUS w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Z mojej strony to tyle. Jesteśmy gotowi odpowiadać na pytania Wysokiej Komisji, jeśli takowe będą. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zadać pytanie? Nie.

To ja mam 2 pytania.

Pierwsze dotyczy kwestii związanych z wykonywaniem zadań z zakresu opieki nad Polonią. Wspomniał pan minister, że liczba składanych ofert wykazuje tendencję wzrostową, co jest zrozumiałe oczywiście, nie jest jakby problemem. Ale gdyby pan zechciał opisać, co to są te zadania publiczne, gdyby pan w kilku zdaniach zechciał je opisać – bo one są zewnętrznie, jak rozumiem, realizowane przez instytucje pozasenackie – to, o jakie instytucje chodzi i o jakie zadania…

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący, podmioty, które działają na rzecz Polonii za granicą za pośrednictwem podmiotów krajowych, stowarzyszeń i fundacji zwracają się do Kancelarii Senatu z prośbą o dofinansowanie najróżniejszych kategorii zadań, które są realizowane, począwszy od grupy, w moim przekonaniu najważniejszej, czyli tej dotyczącej wsparcia nauki języka polskiego i kultywowania nauki języka polskiego za granicą…

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: Przepraszam, Panie Ministrze, bo ja się może nieprecyzyjnie wyraziłem. Nie chodzi mi o to, co jest finansowane, tylko kto jest pośrednikiem w przekazywaniu środków i kto realizuje te zadania, które wynikają ze zlecenia Senatu.)

My podpisujemy umowy ze stowarzyszeniami i fundacjami krajowymi. Na przykład Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie”, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Fundacja „Wolność i Demokracja” to są te największe podmioty. Jest cały szereg mniejszych podmiotów. W tym roku jest, jeśli dobrze pamiętam ponad 200 umów podpisanych z podmiotami. Zgodnie z prawem to podmioty działające u nas, na podstawie przepisów prawa krajowego realizują te zadania, przekazują dalej środki za granicę i są później przez nas kontrolowane w zakresie tego, w jaki sposób to zostało zrealizowane i rozliczone.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Drugie pytanie dotyczy wydatków związanych z projektowaniem nowego przedsięwzięcia inwestycyjnego, czyli budynku Senatu. Ja nie mam żadnych wątpliwości co do tego, że kwota nie jest duża, że to jest wielkie przedsięwzięcie. Jednak mnie bardziej frapuje to, czy nie mając konkretnej nieruchomości, można sensownie planować i projektować, no bo się nie wie, jaki jest rozmiar działki, jaki jest plan zagospodarowania etc., etc. Czy wobec tego już wiemy o konkretnej nieruchomości, czy też to jest trochę abstrakcyjne projektowanie?

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Z całą pewnością nie można i jest to trudne. My w tej chwili jesteśmy na etapie finalizowania ustaleń, które chciałbym przedstawić najpierw Wysokiemu Prezydium, więc pozwoli pan przewodniczący, że nie będę wskazywał konkretnych działek. Wstępnie już była rozmowa na spotkaniu prezydium o kilku lokalizacjach. Dopiero w momencie, w którym zapadłaby decyzja, że jest zgoda co do wyboru którejś z tych lokalizacji, jeszcze w tym roku ze środków, którymi dysponujemy, chcielibyśmy zlecić opracowanie programu użytkowo-funkcjonalnego. Ten program musi nam odpowiedzieć na pytania, jakie są nasze potrzeby, jeśli chodzi o kubaturę, o ilość pomieszczeń biurowych, o ilość gabinetów, choćby o kubaturę sali posiedzeń, sal komisyjnych i całej infrastruktury, która jest tam niezbędna. Bo trzeba być świadomym tego, że wyprowadzenie Senatu poza budynek Sejmu, poza te pomieszczenia, które dzisiaj użytkujemy, wiąże się z tym, że musimy zorganizować na nowo choćby Straż Marszałkowską, obsługę, jeśli chodzi o utrzymanie zieleni, odbiór śmieci, punkt podawczy. Całe to zaplecze, infrastruktura techniczna musi zostać wybudowana na nowo. Tak więc ten program miałby nam odpowiedzieć, jakie są nasze potrzeby. Program chcielibyśmy, jeśli będzie zgoda i będziemy wiedzieli, że jest realne pozyskanie działki, która jest w zasobach Skarbu Państwa aktualnie, do końca roku opracować i dopiero na podstawie tego programu chcielibyśmy w roku kolejnym ogłaszać konkurs, wspólnie z warszawskim oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. Kwota 500 tysięcy zł to jest kwota wystarczająca na zorganizowanie profesjonalnego konkursu, w którym zapewne chciałyby wziąć udział najbardziej prestiżowe biura projektowe i biura architektoniczne. Ale to nie będzie robione w oderwaniu od działki, tylko krok po kroku, tak żeby konkurs ogłaszać już pod konkretną lokalizację. Jeżeli nie będziemy mieli takowej działki i nie będziemy wiedzieli, gdzie chcemy budować, to nie będziemy ogłaszać konkursu.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania do pana ministra lub do osób… Skoro nie ma, to, Szanowni Państwo, ja wystąpię do panów senatorów z prośbą o zaopiniowanie propozycji projektu budżetu na 2018 r.

Kto z panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej propozycji? (3)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Skoro nie ma więcej pytań i spraw, to zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 22)