Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 46), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 59) w dniu 02-12-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (46.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (59.)

w dniu 2 grudnia 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 31. posiedzeniu Senatu do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwolicie państwo, że otworzę łączne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 31. posiedzeniu Senatu do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi

Mamy do rozpatrzenia zestawienie wniosków. Wnioski zostały zgłoszone w trakcie posiedzenia, a teraz należy przejść do tych wniosków.

Czy wnioskodawca chciałby jeszcze coś dodać? Myślę, że nie trzeba tego uzasadniać, było tyle uzasadnienia, że wiemy o co chodzi.

Zapytamy Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Nie zgłaszam uwag. Od strony legislacyjnej poprawka jest prawidłowo przygotowana.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Pytanie do pana ministra.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki:

Poprawki nr 1, 3, 5 oraz 8 rząd opiniuje pozytywnie. Stanowisko rządu co do poprawki nr 4 jest negatywne. Uzasadnienie tego stanowiska już przedstawiałem na posiedzeniu komisji, więc nie będę go powtarzał. Dziękuję… Chyba, że jest taka potrzeba, oczywiście.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Nie ma takiej potrzeby, bo już były wyjaśnienia co do tej poprawki. Jeżeli mogę, to prosiłbym o odpowiedź – bo na sali nie padła odpowiedź na pytanie pana posła Borowskiego – jak to jest z tymi sankcjami karnymi.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki:

Pan poseł… przepraszam, senator Borowski…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak, senator… Przepraszam.)

…pytał mnie o wykonanie, jak zrozumiałem, decyzji. A jeśli chodzi o kwestię kary, to ona jest uregulowana w art. 38 ust. 2 ustawy, gdzie jednoznacznie jest stwierdzone, że karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji o nałożeniu kary pieniężnej. Złożył odwołanie od decyzji do sądu, więc dopiero po uprawomocnieniu się decyzji i wyroku sądu taka kara podlega uiszczeniu. Do tego czasu jest zawieszona. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne też to potwierdza…

Proszę. Pan senator Augustyn.

Senator Mieczysław Augustyn:

Tak, to prawda. Ale trzeba pamiętać też o tym, że w tym samym artykule w ust. 5 jest mowa o tym, że w przypadku uchylenia albo zmiany prawomocnej decyzji, których następstwem jest uchylenie nałożonej kary, uiszczona kara – a więc jakaś jednak uiszczona kara pieniężna – podlega zwrotowi w części itd.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Jeśli można, proszę Biuro Legislacyjne.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki: Jeśli mogę…)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Bardzo proszę, Panie Ministrze.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki:

To dotyczy sytuacji, w której w trybie postępowania czy wznowieniowego, czy odwoławczego kasacyjnego nastąpi uchylenie wyroku sądu i uchylenie prawomocnej decyzji. I takiej sytuacji dotyczy ust. 5.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja potwierdzam to, co powiedział pan minister. W przypadku ust. 5 mamy do czynienia z decyzją prawomocną. W związku z tym mamy decyzję prawomocną, więc mamy 14 dni na uiszczenie kary. Jeżeli zaistnieją przesłanki, które spowodują, że decyzja prawomocna zostanie uchylona albo zostanie zmieniona chociażby w odniesieniu do wysokości kary, to konsekwencje tego będą przewidziane w ust. 5. Być może trzeba będzie zwrócić karę, być może trzeba będzie zwrócić część kary. Ale to wszystko będzie wynikało z orzeczenia, w następstwie którego zmieni się pierwotna decyzja prawomocna. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

To też rozjaśnia nam pewne kwestie, bo były pytania, a nie było możliwości panu ministrowi odpowiedzieć. Tak że mamy już wyjaśnienia. Jest to w stenogramie, wiemy czym się posłużyć.

Zarządzam głosowanie nad wnioskami zawartymi w zestawieniu.

Można głosować, Panie Legislatorze, nad wszystkimi siedmioma?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Nie. Głosujemy najpierw nad poprawkami nr 1–3 i nad poprawkami nr 6–8, a w kolejnym głosowaniu rozstrzygamy co do poprawek nr 4 i 5.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze. Ja tylko zapytałem, czy możemy przegłosować łącznie wcześniejsze poprawki. Ale jeśli nie możemy, to…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Możemy przegłosować łącznie poprawki wcześniejsze z wyjątkiem poprawki nr 5, ponieważ ona jest w kolizji z poprawką senatora Augustyna. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

To nie będziemy nad tym długo się zastanawiać. Idziemy po kolei.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1–3? (14)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Jednomyślnie przyjęliśmy.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 4, która wyklucza głosowanie nad poprawką nr 5.

Kto jest za? (4)

Kto jest przeciw? (10)

Dziękuję.

Nad pozostałymi poprawkami możemy głosować łącznie.

Czy jest sprzeciw? Nie ma.

Głosujemy nad poprawkami nr 5, 6, 7, 8.

Kto jest za? (14)

Dziękuję.

Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

Nad całością już się nie głosuje. Nad tym się nie głosuje.

Sprawozdawcą będzie ten sam sprawozdawca?

Senator Adam Gawęda:

Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Chróścikowskiego.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Czy na posiedzeniu plenarnym też będziemy łączyć te głosowania?)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Jeżeli Wysoka Komisja sobie życzy, to ja oczywiście mogę zblokować te głosowania, ale jest ich tak mało, że może…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Jest ich tak mało, że przelecimy…)

(Głosy z sali: Zblokować.)

Dobrze. To ja przygotuję stosowny blok i dam panu przewodniczącemu.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Żeby te trzy poprawki były przegłosowane łącznie…)

To znaczy trzy pierwsze poprawki oraz poprawki nr 6–8, czyli żeby poprawki nr 1, 2, 3 oraz 6, 7, 8 były przegłosowane w jednym bloku. Tak?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak.)

Taka jest wola komisji. Ja stosowny blok przekażę na ręce przewodniczącego. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Wyczerpaliśmy porządek.

Zamykam posiedzenie komisji rolnictwa oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 27)