Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 55), Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 59) w dniu 17-11-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (55.)

oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (59.)

w dniu 17 listopada 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 30. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 16)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram pięćdziesiąte dziewiąte posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz pięćdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Z upoważnienia pana senatora, przewodniczącego komisji gospodarki otwieram nasze wspólne posiedzenie.

Witam gości, witam senatorów, witam serdecznie pana ministra wraz ze współpracownicą czy współpracownikami.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 30. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na trzydziestym posiedzeniu Senatu 16 listopada do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

W takim razie procedujemy zgodnie z przedstawionym porządkiem.

Czy na sali są osoby prowadzące działalność lobbingową? Nie ma.

W takim razie przystępujemy do realizacji porządku obrad. Mają państwo senatorowie zestawienie wniosków.

Czy wnioskodawcy chcieliby dodatkowo uzasadnić swoje wnioski? Nie.

W takim razie bardzo proszę pana ministra o stanowisko do przedstawionych wniosków.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Jasiński:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Panie i Panowie Senatorowie!

Chciałbym podkreślić jeszcze raz, że ta zmiana w ustawie o podatku akcyzowym z 2011 r., ta, która weszła w życie w roku 2012, to złe zaimplementowanie w polskim prawie o podatku akcyzowym m.in. zwolnień, które procedujemy od pewnego czasu; mówię w tym momencie o zwolnieniach dla zakładów energochłonnych.

Poprawka dotycząca możliwości podniesienia pułapu energochłonności, tak żeby to było powyżej 3%, tak jak to jest w prawie unijnym, oczywiście będzie rodziła skutki budżetowe. W związku z tym mamy de facto do czynienia z koniecznością analizy możliwości osiągnięcia pułapu energochłonności, tego współczynnika powyżej 1–2%, który w tej chwili przypisywany jest podmiotom reprezentowanym na poprzednim posiedzeniu komisji; mówimy o liczbie 200. A więc musimy zastanowić się nad tym, na ile moglibyśmy to podnieść powyżej tego poziomu 1–2%, umieścić w przedziale 3–10% i jednocześnie określić skutki budżetowe. To niewątpliwie wymaga czasu, to wymaga też dialogu publicznego.

Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na to, że jesteśmy w tej chwili w pewnym dyskursie z Komisją Europejską. Ścieżka polubowna w zakresie obliga zmiany zwolnienia została wyczerpana. W takiej sytuacji zmiany w polskim prawie muszą przebiegać sprawnie. To znaczy my do Komisji Europejskiej wysłaliśmy informację o harmonogramie prac wraz ze wstępnym projektem i, tak jak powiedziałem to wczoraj przed Wysokim Senatem, jesteśmy w stanie dosyć szybko ten proces analityczny, proces dyskursu publicznego przeprowadzić i zaproponować stawkę w przedziale powyżej 2% i do 10%, to, o czym mówił wczoraj pan senator Czerwiński, ale nie możemy tego zrobić bez przygotowania. Jednocześnie jesteśmy pod pręgieżem ewentualnych kar finansowych.

Tak więc, Panie Przewodniczący, działamy pod presją czasu. W związku z tym bardzo prosimy o to, żeby ów projekt przyjąć w takiej wersji, w jakiej rząd zaproponował. Jednocześnie proszę przyjąć, Szanowna Komisjo, zobowiązanie do tego, że w tym krótkim czasie postaramy się zmienić te przepisy zgodnie np. z propozycją wczoraj artykułowaną przez pana senatora Czerwińskiego. Dziękuję bardzo…

Jeżeli byłaby potrzeba – tu zwracam się, Panie Przewodniczący, do pana senatora Czerwińskiego – wyjaśnienia szczegółów definicji i spójności polskiej definicji zakładu energochłonnego z definicją z rozporządzenia unijnego, to oczywiście jesteśmy do dyspozycji.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

I chciałbym podziękować panu senatorowi Czerwińskiemu za zauważenie tej niezgodności polskich przepisów z dyrektywą unijną i tej niewłaściwej implementacji dyrektywy, która służy zapewne interesom wyłącznie wielkich przedsiębiorstw, korzystających na takim zapisie. My oczywiście nie chcemy teraz korzystać z możliwości, które daje nam art. 69 Regulamin Senatu. Moglibyśmy w tej chwili dołączyć do sprawozdania te zmiany jako odrębną inicjatywę, ale nie ma takiej potrzeby w związku z deklaracją pana ministra. Rozumiem, że pan senator Czerwiński będzie w imieniu obu naszych komisji przyglądał się tym pracom.

(Senator Jerzy Czerwiński: Będę pamiętał, Panie Przewodniczący.)

Tak, pamiętał.

…Tak żebyśmy rzeczywiście w krótkim czasie ten błąd poprawili i rozwiązali problem, który na poprzednim posiedzeniu zgłaszali nam, przypomnę, przedstawiciele związku „Polskie Mięso”. To oni byli bardzo aktywni, choć szukali, wydaje się, rozwiązania nie w tym miejscu, gdzie można je znaleźć. Ale pan senator Czerwiński właściwie je dostrzegł. Więc bardzo prosimy pana senatora, aby pan senator przypilnował tej kwestii w imieniu obu komisji.

W takim razie przystępujemy do…

Aha, jeszcze bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję.

Nazywam się Michał Gil i reprezentuję Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Ja jeszcze tylko chciałbym poinformować, że poprawka senatora Czerwińskiego wykracza poza materię ustawy przekazanej przez Sejm i w związku z tym ewentualne jej przyjęcie naraziłoby ten przepis na uznanie go za niekonstytucyjny ze względu na tryb przyjęcia. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Stąd też mówiłem o ewentualnej odrębnej inicjatywie, która byłaby dołączona do tego sprawozdania komisji. Ale jak powiedziałem, chyba wszyscy jesteśmy zgodni, że możemy zaufać panu ministrowi i nie ma potrzeby działania ze strony Senatu, robienia odrębnej inicjatywy, skoro będziemy mieli inicjatywę rządową.

Pan przewodniczący Stanisławek. Proszę.

Senator Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ja bym tylko prosił pana ministra, żebyśmy tak mniej więcej czas określili. Nie wiem, do końca marca? Bo chodzi o to, żeby dyscyplinować nas i oczywiście ministerstwo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Jasiński:

Panie Przewodniczący, ja mogę oczywiście zobowiązać się do wypełnienia takiego zapotrzebowania, byśmy do końca marca to zrobili. Tylko że to jest jeszcze kwestia, tak jak powiedziałem, konsultacji publicznych oraz ścieżki legislacyjnej. A więc pozwoli pan, Panie Przewodniczący, że ja zobowiążę się do tego, że stosowne prace w ministerstwie zostaną na pewno zakończone wcześniej nawet niż do końca marca, a na tę jakby drugą część pytania odpowiem, że trochę później, tzn. zobaczę, jak to mieściłoby się… Chyba że byłaby to kolejna inicjatywa senacka, czego nie można również wykluczyć…

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Panie Ministrze, szybsza oczywiście będzie rządowa. Bo w przypadku senackiej to trzy czytania w Senacie…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Jasiński: Dobrze, to…)

…zanim trafi do Sejmu. Więc może przy okazji innych zmian można byłoby to zrobić. Zresztą wkrótce, na następnym posiedzeniu mamy… Chociaż okołobudżetowe już przeszły. Może w tej chwili jest w Sejmie ustawa, która mogłaby…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Jasiński:

Dobrze. Panie Przewodniczący, zobowiązuję się, że będzie do końca marca.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Rozumiem, że tego, co mówimy – zresztą informowałem państwa o transmisji internetowej – przecież odbiorcy tej ustawy słuchają, wiedzą to. Więc skoro jest zgodna intencja, aby jeszcze przed 1 lipca 2017 r., czyli przed wejściem w życie tej ustawy, dokonać korekty istotnej dla kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców, to ważne jest to, że w trakcie konsultacji społecznych oni się o tym dowiedzą, dowiadują się teraz, a potem dowiedzą się w trakcie konsultacji społecznych, które ministerstwo będzie prowadzić, więc będą w stanie zaplanować swoje budżety działalności na rok 2017 i dalsze lata.

Tak że dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

W takim razie przystępujemy do głosowania nad wnioskami. Najdalej idący wniosek, to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (13)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy połączonych komisji.

Czy pan senator Romańczuk będzie kontynuował dzieło?

(Senator Tadeusz Romańczuk: Tak.)

Dziękuję bardzo. Nie ma innych kandydatur.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję za udział, dziękuję także panu ministrowi za złożone deklaracje.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 27)