Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 2) w dniu 19-11-2015
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (2.)

w dniu 19 listopada 2015 r.

Porządek obrad:

1. Wybór zastępców przewodniczącego komisji.

2. Sprawy różne.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 29)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Chciałbym otworzyć drugie posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.

Chciałbym także poinformować państwa senatorów, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Proponuję, aby porządek obrad posiedzenia obejmował następujący punkt: wybór zastępców przewodniczącego komisji.

A równocześnie proponuję, aby porządek obrad uzupełnić o punkt: sprawy różne.

Czy ktoś z kolegów senatorów ma jakieś zastrzeżenia co do porządku dzisiejszego posiedzenia komisji? Nie.

Punkt 1. porządku obrad: wybór zastępców przewodniczącego komisji

Państwo Drodzy, chciałbym jeszcze poinformować panów senatorów, że zgodnie z Regulaminem Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne i odbywa się przy pomocy opieczętowanych kart do głosowania. Zgodnie z art. 62 ust. 1 Regulaminu Senatu uchwały komisji zapadają większością głosu w obecności co najmniej 1/3 jej członków. Stwierdzam, że jest taka liczba członków komisji. Komisja została powołana w składzie 11 senatorów, zatem, aby mogła podejmować uchwały, musi być obecnych co najmniej 4 senatorów. Stwierdzam, że w posiedzeniu bierze udział wymagana liczba senatorów.

Proszę o zgłaszanie kandydatów na zastępców przewodniczącego Komisji Infrastruktury, bo będzie 2 wiceprzewodniczących.

Państwo Drodzy, żeby was zachęcić do działania, ja proponuję na wiceprzewodniczącego pana Grubskiego. Jest to człowiek, który w tamtej kadencji zaangażował się bardzo mocno w prace Komisji Gospodarki Narodowej. To będzie może trochę dziwne: jest kandydatem Platformy Obywatelskiej zgłoszonym przez Platformę Obywatelską.

Czy pan Grubski wyraża zgodę?

Senator Maciej Grubski:

Wyrażam.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Widzę, że zgłasza się Kolega Hamerski.

Senator Jan Hamerski:

Ja nie tylko w swoim imieniu, ale także kolegów chciałbym zgłosić senatora Dobkowskiego.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Czy pan Dobkowski wyraża zgodę?

Senator Wiesław Dobkowski:

Tak, wyrażam.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam zatem, że zostały zgłoszone 2 kandydatury na wiceprzewodniczących Komisji Infrastruktury.

Państwo Drodzy, przystąpimy do głosowania w sprawie wyboru zastępców przewodniczącego komisji, ale najpierw musimy powołać komisję do przeprowadzenia głosowania tajnego.

3 kandydatów. Kto z państwa? Uważam, że kolega Pęk…

Proszę się przedstawiać, bo jeszcze się nie znamy.

(Senator Marek Pęk: Marek Pęk.)

Drugi, proszę bardzo.

(Senator Grzegorz Peczkis: Grzegorz Peczkis.)

Pan Grzegorz Peczkis.

Trzeci? Pan Szwed.

(Senator Aleksander Szwed: Aleksander Szwed.)

Pan senator Aleksander Szwed.

W związku z tym, Państwo Drodzy, trzeba przygotować karty do głosowania. Niech komisja skrutacyjna się ukonstytuuje.

Proszę bardzo, ogłaszam 3-minutową przerwę.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Drodzy Panowie Senatorowie, zarządzam rozpoczęcie głosowania tajnego nad wyborem 2 wiceprzewodniczących.

Informuję państwa, że na karcie obok każdego nazwiska należy postawić znak „x”, można także zagłosować przeciw lub wstrzymać się od głosu.

Serdecznie proszę członków komisji powołanej do przeprowadzenia głosowania tajnego o rozdanie kart do głosowania.

Teraz serdecznie proszę panów senatorów o wrzucanie ostemplowanych kart do głosowania tajnego do urny.

Proszę panów senatorów, którzy zostali wybrani do przeprowadzenia głosowania, o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.

Zarządzam 3-minutową przerwę.

Dziękuję.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Wznawiam obrady, Państwo Drodzy.

Chciałbym odczytać protokół głosowania tajnego.

Została wybrana 3-osobowa komisja, której przewodniczącym był pan Aleksander Szwed. Na senatora Dobkowskiego oddano 9 głosów, w tym ważnych głosów 9, za głosowało 9 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Na senatora Macieja Grubskiego oddano ważnych głosów 9, za głosowało 9 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Są podpisy członków komisji skrutacyjnej.

Stwierdzam, że na zastępców przewodniczącego Komisji Infrastruktury zostali wybrani pan senator Wiesław Dobkowski i pan senator Maciej Grubski. Serdecznie gratuluję wyboru.

Czy panowie zastępcy chcą zabrać głos?

Proszę bardzo, pan kolega Wiesław Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Ja dziękuję za takie poparcie i za jednogłośny wybór. Będę chciał być wsparciem dla przewodniczącego…

(Brak nagrania)

Senator Wiesław Dobkowski:

Postaram się być wsparciem dla naszego kolegi przewodniczącego, Stanisława Koguta, który już dość długo jest w Senacie i jest specjalistą szczególnie jeśli chodzi o kolej. Ja jestem z trochę innych dziedzin… Postaramy się współpracować tak, żeby obrady tej komisji, o czym mówił Stanisław, przebiegały sprawnie i niezbyt długo. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Pan senator Grubski.

Senator Maciej Grubski:

Ja króciutko.

Dziękuję bardzo kolegom za zaufanie. Oczywiście będę się bardzo starał o to, aby przede wszystkim atmosfera pracy… Z pracy w komisjach w poprzednich 2 kadencjach wyniosłem to, że ważna jest atmosfera pracy. Myślę, że stworzymy jak najlepszą atmosferę, koleżeńską. To jest najważniejsze. Dziękuję za zaufanie.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panom zastępcom i naprawdę gratuluję wyboru.

Punkt 2. porządku obrad: sprawy różne

Drodzy Panowie Senatorowie, drugie posiedzenie komisji zostało uzupełnione o drugi punkt: sprawy różne.

Ja przygotowałem na dzisiejsze posiedzenie propozycje tematów prac Komisji Infrastruktury.

Pan rozda te propozycje.

Proszę, abyście się państwo zastanowili – to nie musi być dzisiaj – nad poszerzeniem tej listy, jakie tematy chcielibyście, żeby Komisja Infrastruktury rozpatrzyła.

Nie ukrywam, że będę chciał, żeby na posiedzenia komisji byli proszeni przedstawiciele rządu z poszczególnych dziedzin, bo, jak państwo wiecie, Komisja Infrastruktury ma kompetencje odnośnie do transportu kolejowego, drogowego, lotniczego, morskiego, cyfryzacji, informatyzacji. Tak że te dziedziny tutaj po prostu starałem się ująć.

Inna sprawa. Chodzi o to, aby dobrze przebiegały prace komisji. Dlatego chcę, żebyście państwo wiedzieli, że pracownikami, którzy pomagają w obsłudze naszej komisji, jest pani Monika i pan Emil. Podaję numer telefonu: to jest 694 92 51 i 52. Proszę podać swoje e-maile, bo my wcześniej będziemy wysyłać materiały dotyczące posiedzeń, żebyście przyjeżdżali na nie już przygotowani i nie byli zaskakiwani. Tak że, Państwo Drodzy, jeśli chodzi o wszelkie sprawy dotyczące prac Komisji Infrastruktury, to proszę się kontaktować z panią Moniką i panem Emilem. Ja im gratuluję wyboru do obsługi naszej komisji. Nie ukrywam, że to był mój wybór. Chcę, żebyście państwo o tym wiedzieli. Pani Monika i pan Emil są bardzo pracowitymi ludźmi, bardzo uczciwymi. Ja ich oceniam bardzo, ale to bardzo pozytywnie. Mogę mówić o nich w samych superlatywach – tak wynika z mojego doświadczenia i obserwacji pracy tych ludzi. Bo też od pracowników naszej komisji zależy, jak będą przebiegały prace komisji.

Powiem jeszcze raz: jestem zwolennikiem przygotowania się do posiedzenia. Nie chodzi o to, żeby posiedzenia nie wiadomo ile godzin trwały. Według mnie 2 czy 3 godziny to już jest nużące dla wszystkich. Wtedy nikt nie myśli i się po prostu powtarzamy. Ja to obserwuję od 10 lat. Tak to po prostu wyglądało.

Tak że, Państwo Drodzy, jeżeli macie sprawy różne, to proszę bardzo od razu je przekazać, bo dzisiaj mamy jeszcze chwilę czasu i możemy podyskutować na temat prac Komisji Infrastruktury.

Proszę bardzo, pan senator.

Senator Grzegorz Peczkis:

Ja mam tylko taką prośbę… Widzę, że w tym planie jest dosyć szeroko ujęta sprawa kolei. W związku z tym, że lokalnie, na tak zwanej prowincji, kolej jest obecnie w stanie rozpadu… A to mało powiedziane, bo dochodzi do tak absurdalnych sytuacji, że na trasie liczącej 37 km kolej proponuje połączenie w 3 godziny 30 minut. Ja wiem, że to jest śmieszne, ale dla ludzi, którzy próbują się dostać z Kędzierzyna na Opolszczyźnie do Gliwic, to jest mało śmieszne. Ja proponuję rower, bo rower jest szybszy niż kolej. Mało tego, połączenie… Tutaj wypisałem, bo sporządzam interpelację do ministra… Ja to może dam do wglądu panu przewodniczącemu.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Dziękuję.)

Chodzi mi o to, żeby się tymi sprawami zająć w trybie pilnym przede wszystkim z uwagi na dużą szkodliwość społeczną tego, co się dzieje. Ona po prostu jest. Taka sytuacja ma miejsce. Na kolei nikt nie chciał dyskutować ani z radnym, ani z prezydentem. Twierdzono, że to są sprawy do załatwienia w Warszawie, a nie na takich pośrednich stołkach.

Kolejna sprawa, równie ważna, to są planowane inwestycje w tak zwaną kolej szybką. To nie jest kolej najszybsza, to jest kolej szybka. Ta mapa inwestycji związana jest z ostatnią możliwością finansowania w ramach tak zwanych projektów unijnych. Chodzi o to, że te projekty unijne będą do wzięcia od zaraz albo już ich nie będzie. Taka jest prognoza. W związku z tym – z uwagi na prognozę możliwości finansowania projektów unijnych – chodzi o to, żeby zająć się mapą… Została opublikowana mapa, stworzona przez kolej, w której po raz kolejny Opolszczyzna jako łącznik pomiędzy Pomorzem a Śląskiem nie istnieje. W związku z tym szybkiej kolei również w tym miejscu nie uwzględniono. Czy tam będą jakieś wrota teleportacyjne? Ale już nie ma co drwić – nie o to chodzi.

Tak że ta kolej, Panie Przewodniczący, wydaje mi się, wymaga po prostu dosyć szybkiej interwencji, bo ludzie cierpią.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ja dziękuję panu senatorowi i może od razu odpowiem jako kolejarz. Musimy wiedzieć, że jeżeli chodzi o połączenia, to tak jest w całej Polsce. Za organizację ruchu regionalnego odpowiada marszałek województwa. My, jeżeli chodzi o kolej, możemy mówić na temat pociągów EuroCity, InterCity i pociągów pospiesznych. Całkowicie się zgadzam co do infrastruktury. Jak pan widzi, w pkcie 1 zaproponowałem: efektywność wykorzystania środków europejskich w poszczególnych branżach. Jeśli chodzi o te pieniądze, to musimy wiedzieć, że na przyszłe lata jest 66 miliardów zł na inwestycje kolejowe. Ja tu się całkowicie zgadzam. Na pewno takie spotkanie zorganizujemy. Ale jeżeli chodzi o przewozy regionalne, to musielibyśmy organizować je z marszałkami województw. Jest konwent marszałków. Przedstawiciele mogą przyjść na posiedzenie Komisji Infrastruktury i wyjaśnić kwestie, o których pan mówił. Bo tak jest nie tylko na Opolszczyźnie. Są telefony z całej Polski. Np. z Nowego Sącza do Chabówki, czyli 60 km, jadą prawie 5 godzin. Na Warmii i Mazurach też są podobne sytuacje. Podobne sytuacje są także na całej prawie granicy zachodniej, jeśli chodzi o przewozy regionalne. I tę sprawę musimy uregulować. Dlatego ja taką propozycję programu sporządziłem, żebyśmy się mieli na czym oprzeć.

Tak jak powiedziałem, będę się starał konsekwentnie to realizować. Przez pierwsze tygodnie to praca będzie tak naprawdę z doskoku. Sami widzicie, w tym tygodniu Senat, w następnym tygodniu Senat. Ja będę się starał posiedzenia Komisji Infrastruktury organizować w dzień poprzedzający posiedzenie Senatu, gdzieś po południu, koło 17.00 czy 16.00. Chodzi o to, żebyście państwo naprawdę na darmo nie jeździli. Nasz pan mecenas będzie pilnował całego procesu legislacyjnego dotyczącego ustaw, ale, Państwo Drodzy, musimy też zachować ustawowe terminy powiadamiania państwa. Chodzi o to, żeby nie było tak że Senat ma chronić prawa, a sam łamie to prawo. No, ja na pewno do tego nie dopuszczę.

I, co już powiedziałem panu senatorowi, na pewno dopilnuję tego, o czym pan powiedział, ale globalnie, w skali całej Polski, nie tylko Opolszczyzny. Tylko, jak już mówiłem, musi się pan zorientować, czy to są pociągi regionalne. Jeśli tak, to po prostu trzeba wystąpić do marszałka województwa dolnośląskiego z pytaniem, dlaczego tak się dzieje, a nie inaczej.

Proszę bardzo, jeżeli ktoś z kolegów senatorów jeszcze…

Proszę, kolega Gaweł.

Senator Robert Gaweł:

Szanowni Państwo, to prawda, że jeżeli chodzi o organizację transportu na obszarze województw, to ona jest różna. Np. w Wielkopolsce widzimy bardzo znaczącą poprawę, od czasu kiedy urzędy marszałkowskie przejęły komunikację.

Ale ja nie o tym chciałbym mówić. Chciałbym po prostu złożyć propozycję poszerzenia tematów, które pan przewodniczący przedstawił. Chodzi o to, żebyśmy też uzyskali informację dotyczącą infrastruktury kolejowej. Mam tu na myśli infrastrukturę budowlaną, nieruchomości, dworce kolejowe, stan dworców kolejowych, stan nieruchomości, które mają historyczne znaczenie. Chodzi też o duże kompleksy, które dzisiaj w wielu miejscach stoją, są niezagospodarowane. I właściwie nie wiadomo, jak to dalej będzie wyglądało. Tak że składam wniosek, żeby to włączyć do propozycji tematów. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Widzę, że już pracownicy biura zapisują ten temat.

Proszę bardzo, kto jeszcze z senatorów?

Państwo Drodzy, nie skupiajmy się tylko na kolei. Są także połączenia drogowe w całej Polsce. Na nie też musimy popatrzeć.

Ja mógłbym odpowiedzieć koledze senatorowi na temat dworców, ale trzeba zrobić specjalne spotkanie, na które przybędzie przedstawiciel spółki i sprawy nieruchomości kolejowych powyjaśnia.

Proszę bardzo… Nie ma się co obawiać, naprawdę. Ja wiem, że na pierwszym czy drugim posiedzeniu komisji każdy trochę boi się mówić. Nie obawiajcie się. Ja jestem człowiek dialogu. Naprawdę staram się na łączyć wodę z ogniem, po to żeby nasza komisja funkcjonowała wyśmienicie.

Państwo Drodzy, skoro nie ma już więcej propozycji tematów prac Komisji Infrastruktury, to stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek drugiego posiedzenia komisji.

Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Dziękuję serdecznie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 51)