Członek Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Infrastruktury senator Grzegorz Peczkis wziął udział w spotkaniu organizowanym w parlamencie Estonii.Uczestnikami byli parlamentarzyści z państw UE, eurodeputowani, członkowie estońskiego rządu, przedstawiciele Komisji Europejskiej, liderzy międzynarodowych organizacji wyspecjalizowanych w sprawach transportu oraz reprezentanci biznesu. Konferencja odbyła się w ramach estońskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Sejm RP reprezentowali:
Obrady były podzielone na trzy części, każda z dyskusją panelową oraz plenarną. Sesje objęły zagadnienia:
- europejskiej polityki transportowej realizowanej poprzez narzędzie Łącząc Europę (CEF);
- unijnej Strategii Lotniczej na rzecz poprawy skomunikowania regionów;
- innowacji w transporcie w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Pierwsza część obrad dotyczyła: społecznych i środowiskowych aspektów niskoemisyjnego transportu, znaczenia połączeń transgranicznych dla budowy jednolitego rynku UE, realizacji spójnej sieci bazowej i kompleksowej TEN-T za pomocą instrumentu CEF i alternatywnych form finansowania, gospodarczych konsekwencji wypadków komunikacyjnych, korków, smogu i hałasu oraz zarządzania ruchem za pomocą inteligentnych systemów.
Głos w dyskusji zabrali posłowie Bogdan Rzońca oraz Lech Kołakowski, którzy podkreślili, że każde państwo unijne powinno podnosić poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaapelowali o położenie większego nacisku na inwestycje w korytarzu kolejowo-drogowym północ-południe w Europie Środkowej, tzw. Via Carpatia, mimo, że nie znajduje się on obecnie w sieci TEN-T.
W drugiej sesji mówcy koncentrowali się na makroekonomicznej i regionalnej istocie niezakłóconych i tanich połączeń lotniczych oraz perspektywie stworzenia jednolitej przestrzeni powietrznej. Debatę zdominowały głosy na temat: potrzeby włączania lotnisk peryferyjnych w siatkę połączeń, przyspieszenia liberalizacji rynku i obniżania opłat lotniskowych, ograniczania obciążeń biurokratycznych w lotnictwie cywilnym, użycia alternatywnych paliw w międzynarodowej awiacji oraz wpływu tzw. Brexitu na funkcjonowanie linii lotniczych.
Senator Grzegorz Peczkis przypomniał o wprowadzanym przez lata w UE obowiązku wdrażania kosztownych, niskoemisyjnych technologii, zarówno w transporcie, jak i energetyce. Wyraził w związku z tym zdziwienie, że obecnie promuje się rzekomo ekologiczne rozwiązania, np. biopaliwa do samolotów, które nie posiadając filtrów oraz innych urządzeń na wylocie z silników nie zapewniają odpowiedniego dla pozostałych maszyn lądowych poziomu filtrowania spalin.
W ramach panelu nt. innowacji poruszono kwestie: ram prawnych dla działania pojazdów autonomicznych, okrętów i dronów, regulacji sprzyjających upowszechnianiu elektromobilności oraz zastosowania wodoru i gazu CNG/LNG w transporcie publicznym i towarowym.
W tej części brał również udział senator Grzegorz Peczkis, który poddał w wątpliwość ekonomiczne i środowiskowe uzasadnienie użycia odnawialnych źródeł energii (OZE). Jak zaznaczył, wprowadzona przez Niemcy tzw. Energiewende kosztuje niemieckiego podatnika ok. 20 miliardów euro rocznie, a cena energii elektrycznej w tym kraju wzrosła o niemal 50% w ciągu ostatnich 11 lat i jest obecnie już dwukrotnie wyższa niż we Francji. Senator podkreślił, że równocześnie Niemcy odpowiadają za prawie połowę unijnego wydobycia węgla brunatnego, którego stosowanie, zwłaszcza w celu okresowego zastąpienia chimerycznych OZE, skutkuje wysoką emisyjnością bloków węglowych.
Załącznik: program konferencji