Narzędzia:

1 lutego 2017 r.

01.02.2017

Podczas 34. posiedzenia Izba rozpatrzyła 4 ustawy, do 1 wprowadziła poprawkę. Zdecydowała też o wniesieniu do Sejmu 1 projektu ustawy i podjęła uchwałę okolicznościową.

 

Ustawa o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Izba przyjęła bez poprawek (60 głosów za, 11 – przeciw, 13 wstrzymujących się) nowelizację, uchwaloną z inicjatywy poselskiej na 34. posiedzeniu Sejmu, 26 stycznia 2017 r. Jej głównym celem jest wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 31 lipca 2015 r. (sygn. akt K 41/12). TK orzekł, że art. 60 ustawy z 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w zakresie, w jakim nie ogranicza środków nadzoru Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) nad ich działalnością, jest niezgodny z art. 22 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 58 ust. 1 konstytucji. Zgodnie z tym przepisem działalność SKOK i Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej podlega nadzorowi, sprawowanemu przez KNF w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o SKOK i w ustawie z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym. To ogólne unormowanie, przesądzające poddanie kas i kasy krajowej publicznemu nadzorowi finansowemu, wykonywanemu przez organ państwa właściwy w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym, czyli KNF, nakłada obowiązek podporządkowania się kas i kasy krajowej czynnościom organu nadzorczego, działającego w graniach i na podstawie obowiązującego prawa. Swoje cele KNF realizuje poprzez poszczególne działania, określone w przepisach ustawy o SKOK.

Celem noweli jest rozróżnienie 2 grup kas, czyli tych liczących do 10 tys. członków o aktywach nie większych niż 20 mln zł, i pozostałych, które są kasami większymi. Co do zasady KNF ma za zadanie ograniczać ryzyko systemowe. Trybunał Konstytucyjny stanął na stanowisku, że w wypadku mniejszych kas ryzyko systemowe jest zdecydowanie mniejsze, a obecny zakres nadzoru nie jest adekwatny do tego ryzyka. Oczekiwania KNF w stosunku do tych 2 grup podmiotów, zdaniem TK, nie były adekwatne do ryzyka. Na mocy nowelizacji małe kasy mają zostać zobowiązane do przekazywania Komisji Nadzoru Finansowego informacji o spełnieniu i utracie tego statusu, a także o tym, że nie wyrażają woli posiadania takiego statusu w kolejnym roku obrotowym. Chodzi głównie o przekazywanie informacji przez kasy do organu nadzoru w postaci dość rozbudowanych sprawozdań finansowych, które były dość kłopotliwe dla tych małych kas z uwagi na ich okrojoną strukturę organizacyjną, niewielką liczbę pracowników i członków. Nie zmieni się pozycja kasy krajowej. Nawet małe kasy nadal będą podlegać nadzorowi KNF, przy czym to Komisja Nadzoru Finansowego decyduje o tym, które sprawozdania mają być przez te kasy przekazywane.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych – przyjęta bez poprawek

Do podpisu prezydenta trafi teraz nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 34. posiedzeniu, 26 stycznia 2017 r., na podstawie projektu poselskiego. W wyniku głosowania, 83 głosami za, przy 3 wstrzymujących się, Senat przyjął ją bez poprawek, co postulowała Komisja Budżetu i Finansów Publicznych.

Nowelizacja uchyla obowiązek ogłaszania wezwań, związanych z nabywaniem akcji spółek publicznych, uregulowany w art. 72 ustawy o ofercie publicznej. W określonych wypadkach zakupu akcji spółek publicznych wymagał ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż tych akcji.

 

Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – przyjęta bez poprawek

Jednomyślnie, głosami 86 senatorów, Izba przyjęła bez poprawek nowelizację, uchwaloną przez Sejm podczas 34. posiedzenia, 26 stycznia 2017 r., na podstawie projektu prezydenckiego. Teraz prezydent może podpisać ustawę, mającą na celu rozszerzenie katalogu zadań państwa, rozumianego jako organy administracji publicznej z wyłączeniem organów władzy sądowniczej, w zakresie tworzenia warunków do funkcjonowania i rozwoju mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorstw o obowiązek dokonywania oceny przewidywanego wpływu projektu ustawy lub rozporządzenia na działalność tych przedsiębiorstw. Ocena ma stanowić odrębną część uzasadnienia projektu ustawy lub rozporządzenia. Obowiązek ten nie będzie dotyczył projektów ustaw i rozporządzeń, które nie dotyczą majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub praw i obowiązków przedsiębiorców wobec organów administracji publicznej.

W ocenie projektodawcy rozwiązanie to pozwoli na „dopasowanie projektowanych przez pracodawcę regulacji do specyfiki funkcjonowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw”. Poziom skomplikowania przepisów prawnych, których adresatami są przedsiębiorcy, w tym przede wszystkim przepisów podatkowych, oraz nadmiar obowiązków administracyjno-formalnych oddziałuje właśnie na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa w znacznie większym stopniu niż na przedsiębiorstwa duże.

 

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Ustawa, uchwalona przez Sejm na podstawie przedłożenia rządu, podczas 34. posiedzenia, 26 stycznia 2017 r., ma pomóc w zapobieganiu wyłudzaniu z budżetu państwa zwrotu kwot naliczonych tytułem podatku od towarów i usług. Wprowadza do kodeksu karnego nowe kategorie przestępstw: wystawianie fikcyjnych faktur VAT oraz ich podrabianie i przerabianie w celu użycia jako autentycznych. W wypadku fałszywej faktury służącej do wyłudzeniu zwrotu VAT dotyczącej towarów lub usług o wartości przekraczającej 5 mln zł, przestępstwo będzie zagrożone karą od 3 do 15 lat pozbawienia wolności. Jeśli wartość towarów lub usług wskazanych w fałszywych fakturach przewyższać będzie 10 mln zł, sprawcom grozić będzie nawet 25 lat więzienia. Ustawa umożliwia też wymierzenie kumulatywnej kary grzywny, orzekanej obok kary pozbawienia wolności w maksymalnej wysokości 6 mln zł.

Nowe przepisy przewidują możliwość łagodniejszego potraktowania sprawcy poprzez zastosowanie nadzwyczajnego złagodzenia kary, jeśli ujawni on wszystkie okoliczności przestępstwa i wskaże osoby współdziałające. W wypadku zwrócenia korzyści majątkowej osiągniętej z przestępstwa będzie można odstąpić od wymierzenia kary.

Nowelizacja rozszerza ponadto katalog przestępstw, co do których możliwe jest zarządzenie procesowej kontroli i utrwalania treści rozmów telefonicznych oraz przeprowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych. W sposób szczególny rozszerzono katalog przypadków, co do których możliwe jest zarządzenie procesowej kontroli i utrwalania treści rozmów telefonicznych zawarty w Kodeksie postępowania karnego.

Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 r.

Obecny na posiedzeniu Izby wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik przekonywał, że ustawa jest bardzo potrzebna, bo w ciągu ostatnich lat walka z procederem wyłudzeń VAT była walką z wiatrakami. Dodał, że polski system jest szczególnie nieszczelny. Straty na wyłudzeniach VAT szacowane są na 60-80 mld zł.Ponadto Polska ma dwukrotnie większą niż średnia unijna lukę podatkową. rozwiązania nie są wymierzone w uczciwych podatników, którzy np. popełnili błąd przy wystawianiu faktury. Wiceminister sprawiedliwości zapewniał, że ustawa nie dotyczy uczciwych przedsiębiorców, podatników, którzy pomylą się przy wystawianiu faktury, ale zorganizowanej przestępczości. Chodzi o zamiar bezpośredni albo ewentualny popełnienia przestępstwa.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek, mniejszość komisji zaś o jej odrzucenie. W wyniku głosowań Izba odrzuciła obydwa wnioski, a także poprawki zaproponowane przez senatorów Jana Rulewskiego, Piotra Zientarskiego i Grażynę Sztark. Poparcie uzyskała propozycja senatorów Zbigniewa Cichonia i Aleksandra Pocieja niestosowania podsłuchu w przypadkach obawy popełnienia przestępstw wymierzonych przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, które dotyczą popełnienia wykroczenia lub przewinienia dyscyplinarnego. Za przyjecie noweli z ta zmiana głosowało 57 senatorów, 21 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.

Teraz do senackiej poprawki ustosunkują się posłowie.

 

Projekt ustawy o ustanowieniu Krzyża Zachodniego

Senat jednomyślnie, 86 głosami, zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o ustanowieniu Krzyża Zachodniego i upoważnił senatora Jana Żaryna do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Krzyż Zachodni, podobnie jak ustanowiony już Krzyż Wschodni, ma być odznaczeniem nadawanym przez prezydenta RP obcokrajowcom, którzy w latach 1939–1989, z wyjątkiem obszaru byłego ZSRS, udzielali schronienia lub innego rodzaju pomocy – militarnej i cywilnej, w tym charytatywnej – Polakom lub obywatelom polskim w obliczu zagrożenia życia, represjonowanym, prześladowanym, deportowanym, więzionym lub zmuszonym do emigracji przez okupanta niemieckiego oraz władze komunistyczne w Polsce powojennej. Krzyż mógłby być nadawany zarówno osobom żyjącym, jak i pośmiertnie.

Projekt ustawy został przygotowany przez grupę senatorów.

 

Uchwała w sprawie upamiętnienia 500-lecia obecności protestantów na ziemiach polskich

Za przyjęciem uchwały, której projekt wniósł senator Tadeusz Kopeć, głosowało 40 senatorów, 24 było przeciw, a 17 wstrzymało się od głosu. Izba chce w ten sposób uhonorować polskich protestantów, który współtworzyli oblicze religijne, kulturowe, społeczne i gospodarcze naszego kraju. W uchwale przypomniano Mikołaja Reja, ojca literatury polskiej i twórcy polskiego języka literackiego; Jerzego Trzanowskiego, duchownego ewangelickiego, autora zbioru pieśni religijnych, śpiewanych do dnia dzisiejszego; pastorów Krzysztofa Mrongowiusza i Gustawa Gizewiusza, zasłużonych działaczy społecznych i orędowników kultury polskiej w Gdańsku i na Mazurach.

Senatorowie podkreślili też, że polscy ewangelicy aktywnie brali udział w walkach o niepodległość. Wspaniałymi przykładami najlepszych tradycji patriotycznych byli: gen. Józef Longin Sowiński, dowódca artylerii Królestwa Polskiego w czasie powstania listopadowego, kontradmirał Józef Unrug, dowódca floty polskiej i obrony Helu w 1939 r., prezydent Warszawy Stefan Starzyński czy urodzony w rodzinie ewangelickiej gen. Władysław Anders. Przypomniano ponadto, że w obozach koncentracyjnych w trakcie II wojny światowej zginęło ok. 30% duchownych ewangelickich. Biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce ks. Juliusz Bursche za swoją pracę narodową, m.in. w czasie plebiscytów na Mazurach i Warmii, oraz udział w konferencji wersalskiej zapłacił życiem – w 1942 r. zginął w obozie koncentracyjnym w Oranienburgu.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.