Narzędzia:

21–22 września 2016 r.

26.09.2016

Podczas 26. posiedzenia Senat rozpatrzył 3 ustawy, do 1 wprowadził poprawkę. Podjął 1 uchwałę okolicznościową i zdecydował o wniesieniu do Sejmu 1 projektu ustawy. Izba wyraziła ponadto zgodę na powołanie Marcina Cichego na stanowisko prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i zmieniła składy swoich komisji. Senatorowie zapoznali się też z informacjami o wynikach działalności Centralnego Biura Antykorupcyjnego w 2015 r. oraz o udziale Polski w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń–czerwiec 2016 r.

 

Informacja dla Sejmu i Senatu RP o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń–czerwiec 2016 r. (przewodnictwo Holandii w Radzie Unii Europejskiej)

Wiceminister spraw zagranicznych Konrad Szymański poinformował, że zgodnie z deklaracjami prezydencja holenderska skoncentrowała się na 4 kluczowych obszarach: migracja i bezpieczeństwo; zatrudnienie i rynek; strefa euro; klimat i energia.

Jak zauważył wiceminister, w czasie tej prezydencji nastąpiło przeniesienie akcentu w zakresie unijnej polityki migracyjnej z wewnętrznego zarządzania migracją na rozwijanie wieloaspektowej polityki migracyjnej czy europejskiej odpowiedzi na kryzys migracyjny za pomocą instrumentów zewnętrznych. Było to całkowicie zgodne z oczekiwaniami Polski, która od początku wskazywała partnerom w Unii Europejskiej, że to zewnętrzne instrumenty polityki migracyjnej są właściwą odpowiedzią na kryzys migracyjny. Kolejne szczyty przyniosły postęp konsensusu politycznego wokół kluczowych instrumentów zewnętrznej polityki migracyjnej. Było to związane przede wszystkim z położeniem mocnego nacisku na pomoc humanitarną, rozwojową, rozwijanie instrumentów polityki handlowej wobec tych miejsc, które dziś są ważnym schronieniem dla milionów osób przesiedlonych. Według danych ONZ to ok. 60 mln osób w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. W czasie prezydencji holenderskiej przyjęto również rozporządzenie o Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej, umożliwiające wzmocnienie ochrony granicy zewnętrznej UE. Jak zauważył wiceminister, prezydencja holenderska nie powstrzymała się przed wprowadzeniem do agendy unijnej bardzo kontrowersyjnego planu reformy systemu azylowego, reformy systemu dublińskiego, mimo apelu przynajmniej kilku państw członkowskich, by zająć się reformą unijnego systemu azylowego dopiero wtedy, kiedy zostanie przywrócona funkcjonalność systemu schengenowskiego.

Wspominając o wzmocnieniu europejskiej zdolności do walki z terroryzmem, wiceminister poinformował, że zgodnie z oczekiwaniami państw członkowskich, wyrażonymi w lutym 2016 r., rozwijany jest plan działań w obszarze wymiany informacji między państwami członkowskimi, między państwami członkowskimi a instytucjami unijnymi, takimi jak Europol i Eurojust. W ramach strategii globalnej Unii Europejskiej przyjmowany jest plan działań na rzecz wzmocnienia systemu wymiaru sprawiedliwości, walki z korupcją, sił wewnętrznych państw trzecich, w szczególności tych najbardziej zagrożonych działalnością terrorystyczną poza granicami UE, mających na celu zwiększenie zdolności do reagowania na tego typu zagrożenia.

Mówiąc o działaniach podjętych w obszarze wspólnego rynku i zatrudnienia, wiceminister poinformował o kontynuacji działań realizujących agendę cyfrową. Przy pełnym polskim poparciu najbardziej intensywna debata toczyła się wokół zagadnień geoblockingu. Kontrowersje budziła natomiast sprawa dyrektywy, która ma ustanowić nowe reguły w zakresie delegowania pracowników. Zdaniem strony polskiej dyrektywa ta pociąga za sobą skutki w postaci ograniczenia konkurencji na rynku usług i swobody przepływu osób. Między innymi z polskiej inicjatywy 11 parlamentów krajowych zdecydowało się trzeci raz w trakcie obowiązywania traktatu lizbońskiego wyrazić swój sprzeciw na gruncie poszanowania zasady subsydiarności i proporcjonalności. Niestety, Komisja Europejska uznała, że ta opinia nie powinna być brana pod uwagę, i zdecydowała się na kontynuowanie prac nad tą dyrektywą.

Jak poinformował wiceminister, w trakcie prezydencji holenderskiej uruchomiono również 2 procesy związane z wieloletnimi ramami finansowymi; pierwszy wiąże się z rewizją wieloletnich ram finansowych na lata 2014–20. Polska jest zainteresowana tym, aby budżet Unii Europejskiej był w stanie wspierać te elementy nowych, kryzysowych potrzeb Unii w zakresie migracji. Nie zgadza się jednak, aby pod tym pretekstem realizowano cele związane z zasadniczą zmianą logiki wieloletnich ram finansowych, ustalonych w 2014 r. W tym celu Polska reaktywowała tzw. grupę przyjaciół polityki spójności. Jeśli chodzi o rewizję wieloletnich ram finansowych, to Polska koordynowała prace Grupy Wyszehradzkiej, która przed ogłoszeniem komunikatu Komisji Europejskiej w tej sprawie, przekazała swoje stanowisko. Jest ono w dużym stopniu reprezentowane w komunikacie Komisji Europejskiej. W okresie prezydencji holenderskiej kontynuowano prace nad unią rynków kapitałowych, a także podjęto próbę odtworzenia prac nad europejską gwarancją depozytów. Obie sprawy cały czas powodują dyskusje między krajami północnej strefy euro a tymi, które reprezentują południowy wymiar strefy euro. Na razie nie ma żadnego istotnego przełomu.

W zakresie spraw energii odnotowano istotny postęp, jeśli chodzi o rewizję decyzji regulującej zasady transparentności umów energetycznych. Z polskiego punktu widzenia jest ważne, aby dotychczasowa decyzja, stanowiąca pierwszy krok w kierunku większej transparentności rynku, w szczególności rynku gazu, była wzmocniona, aby wprowadzono mechanizmy kontroli umów przed ich podpisaniem, a nie tylko po podpisaniu, i aby był dobrze wyważony próg, od którego wspomniana decyzja zacznie obowiązywać. „Ta sprawa jest przedmiotem cały czas utrzymującej się kontrowersji na poziomie rady sektorowej” – poinformował wiceminister Konrad Szymański. Zaplanowana jest również rewizja rozporządzenia o bezpieczeństwie dostaw gazu.

W zakresie polityki klimatycznej w okresie prezydencji holenderskiej poczyniono przygotowania do ratyfikacji globalnego porozumienia klimatycznego. Z polskiego punktu widzenia to bardzo ważny moment, ponieważ przy tej okazji podejmuje się próbę uściślenia reguł gry, jeśli chodzi o politykę klimatyczną samej Unii Europejskiej. Do zdarzeń trudnych z polskiego punktu widzenia oceny tego, co się działo w ostatnim półroczu, należy przyjęcie stanowiska w sprawie dyrektywy, która reguluje emisje poza systemem ETS. Kluczowym elementem w negocjacjach było obniżenie wszystkich 3 parametrów redukcji emisji, a rząd polski uznał, że grupą najbardziej wrażliwą na ewentualne zmiany zobowiązań redukcji emisji są rolnicy, w związku z czym nasz kapitał polityczny został włożony głównie w to, aby ograniczyć wskaźniki redukcji amoniaku, co się udało.

Mówiąc o Brexicie w kontekście prezydencji holenderskiej, wiceminister spraw zagranicznych zwrócił uwagę na to, że Unia Europejska w pierwszych dniach po referendum na forum Rady ds. Ogólnych, a później na szczycie nadzwyczajnym UE 27 przyjęła stanowisko ramowe całkowicie zgodne z polskimi oczekiwaniami. „Po pierwsze, chcemy, aby negocjacje toczyły się na stole unijnym. Po drugie, oczekujemy, by przyszłe relacje Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii były możliwie najbliższe. Jesteśmy otwarci na każdy scenariusz zbliżenia politycznego i gospodarczego, ale nie ma po stronie unijnej, zgodnie z polskimi oczekiwaniami, żadnej gotowości na to, aby nowe porozumienie było porozumieniem selektywnym, aby nowe porozumienie, jeżeli chodzi o kształt relacji Wielkiej Brytanii wobec wspólnego rynku, było niezrównoważone, aby było ono nierówne pod względem praw i obowiązków kraju trzeciego, jakim stosunkowo niedługo będzie Wielka Brytania” – zaznaczył wiceminister. Jak stwierdził, warto odnotować fakt, że 1 lipca – to już poza prezydencją, ale decyzja była przygotowywana w jej trakcie – Unia Europejska zdecydowała się na utrzymanie sankcji sektorowych wobec Rosji.

Jak powiedział wiceminister Konrad Szymański, w czasie prezydencji holenderskiej rozpoczął się proces przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa. Z polskiego punktu widzenia jest niezwykle ważne, żeby utrzymać balans geograficzny proporcjonalny do wyzwań na Południu i na Wschodzie.

Reasumując, wiceminister podkreślił, że Polska była niezwykle aktywnie i pierwszoplanowo zaangażowana we wszystkie wymienione kwestie, w szczególności jeżeli chodzi o „zmianę paradygmatu polityki migracyjnej”. „Wciąż czekamy na prawdziwe deklaracje w tej sprawie, ale wydaje się, że mamy szanse, że jesteśmy bardzo blisko utworzenia nowego konsensusu w zakresie migracji, zgodnego z polskimi oczekiwaniami” – stwierdził.

 

Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności proponowała przyjęcie bez poprawek nowelizacji, uchwalonej na 25. posiedzeniu Sejmu, 14 września 2016 r., z inicjatywy rządu. Za tym wnioskiem głosowało 57 senatorów, 1 był przeciw, a 26 wstrzymało się od głosu. Prezydent może już zatem podpisać ustawę, której główne cele to zmiana przepisów ustawy z 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego i ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów. Wynika to z utworzenia działu budżetowego: „Gospodarka złożami kopalin” i części budżetowej 48: „Gospodarka złożami kopalin”.

W ustawie o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego m.in. rozszerzona została definicja wyrażenia: „przedsiębiorstwo górnicze” przez objęcie nim Kompanii Węglowej SA – jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, wykonującej zadania w zakresie naprawiania szkód wywołanych ruchem zakładu górniczego po zakończeniu jego likwidacji, w tym szkód powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów. Zmiana ta umożliwi Kompanii Węglowej SA otrzymanie dotacji z budżetu państwa na naprawianie szkód zlikwidowanego zakładu górniczego. W ustawie doprecyzowana została również nazwa zadania finansowanego z budżetu państwa: „naprawianie szkód wywołanych ruchem zlikwidowanego zakładu górniczego”.

Nowelizacja wprowadza też zmiany w ustawie z 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego ds. Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych. Zmiany w ustawie z 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów umożliwiają też wydłużenie w czasie i finansowanie z dotacji budżetowej prac likwidacyjnych i zabezpieczających w likwidowanej kopalni siarki „Machów” i kopalni soli „Bochnia”.

Nowelizacja wprowadza również zmiany w ustawie z 11 lutego 2016 r. o zmianie ustawy o działach w administracji rządowej, mające na celu upoważnienie prezesa Rady Ministrów do przeniesienia, w drodze rozporządzenia, planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń, między częściami, działami i rozdziałami budżetu państwa, aby można było wykonywać określone przepisy ustawy – Prawo energetyczne.

W nowelizacji wprowadzono też zmiany do ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008–2015 i podniesiono limit wydatków budżetowych na lata 2015–18 z 3 mld zł do 7 mld zł. Jak wyjaśniał senatorom wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski, limit podwyższono, ponieważ ten ustalony na 3 mld zł znalazł się w ustawie przyjętej w styczniu 2015 r. i jest niewystarczający, gdyż wykonane i zaplanowane do końca 2016 r. wydatki wynoszą już 1,7 mld zł.

Niektóre zapisy nowelizowanej ustawy mają wejść w życie ze wsteczną mocą i obowiązywać od stycznia i od kwietnia 2016 r. Chodzi o naprawienie błędu prawnego, z powodu którego minister energii nie mógł dotąd formalnie dysponować środkami zapisanymi w dziale budżetowym: „gospodarka złożami kopalin”. Po nowelizacji resort energii bez przeszkód będzie mógł przekazywać środki na restrukturyzację.

 

Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona na 25. posiedzeniu Sejmu, 14 września 2016 r., na podstawie projektu rządowego, przedłuża o 3 lata, do 2019 r., obowiązywanie przepisów regulujących w latach 2015–16 system korekcyjno-wyrównawczy dla samorządów województw do czasu skonstruowania nowego systemu transferów wyrównawczych integrującego mechanizm wyrównywania dysproporcji w dochodach jednostek samorządu terytorialnego i zróżnicowania ich potrzeb wydatkowych. Chodzi o zasady obliczania tzw. janosikowego, czyli środków przekazywanych przez bogatsze województwa na rzecz uboższych. Bez przedłużenia terminu obowiązywania tych zasad województwa nie otrzymałyby subwencji regionalnej z wpłat do budżetu państwa. Większość województw straciłaby w ten sposób istotną część dochodów.

Przedłużenie funkcjonowania obecnego systemu nie spowoduje w 2017 r. zmniejszenia dochodów żadnego z samorządów województw w porównaniu z dochodami wyliczonymi według przepisów obowiązujących w 2014 r. Wprowadzenie nowych rozwiązań dla samorządów wszystkich szczebli ma być uwzględnione w opracowywanym przez rząd systemie finansowo-gospodarczym, co pozwoli właściwie określić nowe zasady i kryteria po uwzględnieniu faktycznego potencjału dochodowego samorządów.

W wyniku głosowania Izba poparła wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej i głosami 83 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, przyjęła nowelizację bez poprawek.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego

Izba 67 głosami, przy 14 przeciw i 3 wstrzymujących się, odrzuciła projekt ustawy, który umożliwiał mężczyznom wystąpienie do sądu opiekuńczego o zgodę na zawarcie związku małżeńskiego po ukończeniu 16. roku życia.

Projekt został wniesiony przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji na podstawie petycji skierowanej do Senatu przez osobę prywatną.

 

Uchwała w sprawie wsparcia obywatelskich inicjatyw uczczenia 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej

Senat, z inicjatywy grupy senatorów, podjął uchwałę, w której zwraca się do wszystkich środowisk politycznych i społecznych o godne uczczenie100. rocznicy Bitwy Warszawskiej. Za podjęciem uchwały głosowało 76 senatorów, 3 wstrzymało się od głosu.

W uchwale podkreślono, że Senat wspiera wszelkie obywatelskie przygotowania zmierzające do przypomnienia tego historycznego wydarzenia, w szczególności inicjatywę wzniesienia w Warszawie pomnika upamiętniającego bitwę 1920 r. Izba zwraca się do władz stolicy o dołożenie wszelkich starań, by możliwa była realizacja tego historycznego i patriotycznego przedsięwzięcia.

 

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt

Cele nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na 26. posiedzeniu, 22 września 2016 r., z inicjatywy rządu, to m.in. wprowadzenie nowych obowiązków dla posiadaczy zwierząt i umożliwienie Inspekcji Weterynaryjnej nakładania dodatkowych nakazów, zakazów i ograniczeń w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt.

Inspekcja Weterynaryjna będzie mogła lepiej identyfikować podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, np. gospodarstwa, targowiska, punkty skupu zwierząt. System identyfikacji i rejestracji zwierząt ma zawierać wszystkie podmioty, które prowadzą działalność nadzorowaną (organizacja targów, wystaw, pokazów lub konkursów zwierząt), a także obrót zwierzętami, z wyjątkiem obrotu w ramach działalności rolniczej. W rejestrze takich podmiotów znajdzie się także numer ewidencyjny PESEL albo numer identyfikacyjny REGON. Dzięki temu zwiększy się możliwość śledzenia przemieszczania się zwierząt od gospodarstwa, w którym się urodziły, do miejsca ich śmierci, co ma szczególne znaczenie w walce z afrykańskim pomorem świń.

Nowe przepisy dają większe uprawnienia Inspekcji Weterynaryjnej, mają usprawnić zwalczanie tej choroby. Przewidują też sankcje karne za niewykonanie nakazów powiatowych lekarzy weterynarii. Inspekcja Weterynaryjna m.in. będzie mogła nakazać usunięcie stwierdzonych uchybień w określonym terminie albo zabicie lub ubój określonych gatunków zwierząt. Ustawa umożliwia też m.in. nakazanie właścicielowi zwierząt podjęcie określonych działań zabezpieczających gospodarstwo przed przenikaniem chorób zakaźnych. Pozwoli to powiatowemu lekarzowi weterynarii na nakazanie wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń w gospodarstwie, np. budowy ogrodzenia.

Ustawa umożliwia także nakazanie uboju lub zabicia zwierząt wrażliwych na daną chorobę zakaźną, znajdujących się na obszarze zapowietrzonym lub zagrożonym. Przewiduje też, że możliwe będzie zabicie lub poddanie ubojowi zwierząt gospodarskich w celu ograniczenia ich populacji w gospodarstwie. Chodzi o sytuację, gdy np. wskutek zakazów przemieszczania zwierząt, m.in. świń, zwierzęta te nie mogą być nadal utrzymywane przez ich właściciela ze względu na np. zbyt duży przyrost masy. Zabicie lub ubój zwierząt będzie następować na podstawie decyzji powiatowego lekarza weterynarii. Za zwierzęta gospodarskie zabite lub poddane ubojowi będzie przysługiwało odszkodowanie z budżetu państwa.

Wprowadzono również m.in. obowiązek oznakowania świń w terminie 30 dni od dnia ich urodzenia i zgłaszania tego w ciągu 7 dni do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nowelizacja wprowadza znakowanie zwierząt numerami wszystkich kolejnych siedzib stad, w których przebywały. Dotychczas, zgodnie z polskimi przepisami, zwierzę znakowano tylko w siedzibie stada jego urodzenia. Ponadto każdą zmianę miejsca pobytu zwierzęcia będzie trzeba zgłosić w ciągu 7 dni, a w okresie, kiedy występuje choroba zakaźna i gospodarstwo znajduje się na terenie wyznaczonych stref, rolnik będzie musiał zgłosić wszystkie wypadki przemieszczenia, sprzedaży czy śmierci zwierząt w ciągu 24 godzin.

Zgodnie z ustawą powiatowy lekarz weterynarii będzie mógł nakazać dzierżawcom lub zarządcom obwodów łowieckich albo Polskiemu Związkowi Łowieckiemu przeprowadzenie odstrzału sanitarnego dzikich zwierząt. Za wykonanie odstrzału będzie przysługiwał zwrot kosztów w formie ryczałtu.

W wyniku głosowania Senat wprowadził do ustawy poprawkę, proponowaną przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zmniejszającą z 1–1,3 do 0,25–1,3 średniego miesięcznego wynagrodzenia kary dla dzierżawców i zarządców obszarów łowieckich za niewykonanie nakazów sanitarnego odstrzału dzików. Za przyjęciem ustawy z tą poprawką jednomyślnie głosowało 84 senatorów.

Do zmiany uchwalonej przez Senat ustosunkuje się teraz Sejm.

 

Informacja o wynikach działalności Centralnego Biura Antykorupcyjnego w 2015 r.

Szef CBA Ernest Bejda, pełniący tę funkcję od 1 grudnia 2015 r., zwrócił uwagę na sukcesywnie obniżany od 2008 r. budżet biura. W 2007 r., czyli w 1. pełnym roku działalności CBA, budżet wynosił 120 mln zł, a w 2015 r. – 114 mln 409 tys. 452 zł. Z tego powodu biuro przez wiele lat nie miało możliwości rozwoju. Budżet CBA na 2016 r. wynosi ponad 156 mln zł.

Szef CBA zwrócił też uwagę na trudną sytuację lokalową i kadrową biura. Zaznaczył, że w 2016 r. rozpoczął się proces rekrutacji funkcjonariuszy. Potrzebni są funkcjonariusze prowadzący śledztwa, a także postępowania przygotowawcze.

Szef CBA poinformował, że w 2015 r. w jednostkach CBA wszczęto 225 spraw operacyjnych. Prowadzono ich łącznie 488, zakończono 247. Prowadzono również 435 postępowań przygotowawczych. W opinii szefa CBA Ernesta Bejdy jakość tych spraw budzi zastrzeżenia, część z nich to tzw. ciągniki statystyczne, jak np. sprawa dotycząca pobierania renty rodzinnej przez osoby nieuprawnione, prowadzona przez kilka lat w delegaturze krakowskiej. Postawiono zarzuty 50 osobom, a straty oszacowano na ponad 300 tys. zł. Zdaniem szefa CBA tego typu sprawami powinna zajmować się policja.

Jednym z zadań CBA jest realizowanie tzw. osłony antykorupcyjnej, czyli informowanie organów państwa o naruszeniach prawa. I w tym wypadku, jak stwierdził szef CBA Ernest Bejda, Centralne Biuro Antykorupcyjne nie zajmowało się sprawami związanymi z kluczowymi sferami życia gospodarczego kraju, jak np. prywatyzacje spółek Polkomtel, PKP Energetyka, Enea. „CBA nie miało też rozeznania, co się dzieje w spółkach Skarbu Państwa. Jeśli powstawały raporty dotyczące pewnych ważnych procesów, to często były zatrzymywane przez kierownictwo biura” – mówił szef CBA. Jako przykład podał prywatyzację spółki PKP Energetyka. Sporządzona przez funkcjonariuszy analiza negatywnie oceniała proces sprzedaży tej spółki, jeden z zastępców szefa CBA nie przekazał jednak tych informacji, gdyż uznał, że jest już na to za późno. Spółkę PKP Energetyka sprzedano firmie CVC Capital Partners, a obecnie trwają czynności wyjaśniające kulisy przeprowadzenia tej transakcji. Innym przykładem zaniechań jest sprawa budowy gazociągu Bernau – Szczecin i zaangażowanie się w ten proces wysokich urzędników państwowych.

W 2015 r. CBA przeprowadziło również 218 kontroli oświadczeń majątkowych, wszczęło 149 kontroli, zakończyło 159. Najczęściej kontrole dotyczyły samorządowców na szczeblu gminy, powiatu, osób zatrudnionych w jednostkach podległych gminie lub staroście.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych oraz niektórych innych ustaw

Senat jednomyślnie, 84 głosami, zdecydował o wniesieniu do Sejmu projektu nowelizacji ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej i upoważnił senatora Jana Rulewskiego do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad nim.

Projekt przewiduje, że świadczenie pieniężne dla działacza opozycji będzie przyznawane w dotychczasowej wysokości (400 zł), bezterminowo, w każdym wypadku osiągnięcia przez osobę uprawnioną wieku emerytalnego, a także w wypadku nabycia przez osobę uprawnioną prawa do renty i bez względu na dochód osoby uprawnionej. Senat zaproponował też zmianę zasad przyznawania pomocy pieniężnej. Oprócz pomocy jednorazowej będzie możliwość przyznania pomocy okresowej – do 6 miesięcy, w wysokości 100% najniższej emerytury miesięcznie.

Projekt przyznaje działaczom opozycji antykomunistycznej i osobom represjonowanym z powodów politycznych o potwierdzonym statusie działacza opozycji lub osoby represjonowanej nowe uprawnienia: 51-procentową ulgę na przejazdy w komunikacji krajowej środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego oraz korzystanie poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej i usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach.

Ponadto zakres podmiotowy ustawy o kombatantach poszerzony został o żołnierzy pełniących służbę w polskich organizacjach podziemnych do października 1963 r. Mają też zostać powołane wojewódzkie rady kombatanckie. Zmienione zostało usytuowanie wojewódzkich rad konsultacyjnych ds. działaczy opozycji i osób represjonowanych. Rady te mają działać nie przy zarządach województw, a przy wojewodach. W skład rad mają wchodzić działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych o potwierdzonym statusie działacza opozycji lub osoby represjonowanej. Projekt przewiduje utworzenie Rady ds. Działaczy Opozycji Antykomunistycznej oraz Osób Represjonowanych z Powodów Politycznych, działającej przy szefie Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych jako organ opiniodawczo-doradczy.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa