Narzędzia:

18–19 maja 2016 r.

19.05.2016

Podczas 18. posiedzenia Senat rozpatrzył 7 ustaw, do 3 wprowadził poprawki. Izba zmieniła także przepisy swojego regulaminu, dostosowując je do znowelizowanej ustawy o IPN. Określono w nim tryb powoływania przez Senat 2 członków Kolegium IPN. Zgodnie z regulaminem wniosek w sprawie powołania członków kolegium będzie mogła zgłosić grupa co najmniej 7 senatorów. Senator będzie mógł udzielić poparcia 1 kandydatowi. Uchwałę w sprawie wyboru członków Izba będzie podejmowała większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

 

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 17. posiedzeniu, 29 kwietnia 2016 r., z inicjatywy rządu, ma na celu przede wszystkim wdrożenie do polskiego prawa przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, a także uwzględnienie wniosków wynikających ze sprawozdania specjalnego nr 11/2011 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego „Czy koncepcja systemu oznaczeń geograficznych i zarządzanie nim umożliwiają jego skuteczność?” i ze sprawozdań z audytów prowadzonych przez Europejskie Biuro ds. Żywności i Weterynarii w 2012 i 2013 r. w kilku państwach członkowskich (Austria, Wielka Brytania, Republika Czeska, Belgia).

Ustawa zmienia procedurę składania wniosków o rejestrację chronionych nazw i oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Zostały skrócone terminy rozpatrzenia wniosków o rejestrację.

W nowelizacji uzupełniono też katalog narzędzi służących do sprawowania nadzoru nad działalnością jednostek certyfikujących. Doprecyzowano obowiązki głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz zasady współpracy inspekcji z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych został zobowiązany do publikowania na stronie internetowej wykazu producentów posiadających ważne świadectwo jakości, potwierdzające zgodność procesu wytwarzania produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją, lub ważny certyfikat zgodności.

Ponadto przepisy karne dotyczące odpowiedzialności za nieprawidłowe stosowanie nazw zarejestrowanych zastąpione zostały administracyjnymi karami pieniężnymi.

Jednomyślnie, głosami 81 senatorów, Izba poparła 4 poprawki do ustawy, zaproponowane przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Usunięto z przepisu wyrazy podkreślające konieczność złożenia wniosku w 1 egzemplarzu, wprowadzono sankcje za ponowne użycie zastrzeżonej nazwy (kara pieniężna w wysokości do 20-krotności przeciętnego wynagrodzenia), a także skorygowano błędne odesłanie i dokonano zmiany o charakterze językowym.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej – przyjęta bez poprawek

Do podpisu prezydenta trafi nowelizacja, którą Sejm uchwalił na swoim 17. posiedzeniu, 29 kwietnia 2016 r., z inicjatywy rządu. Jednogłośnie poparło ją bez poprawek 81 senatorów, co postulowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ustawa ma umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego otrzymanie środków na wyprzedzające finansowanie operacji realizowanych w ramach poddziałania: wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–20 (PROW 2014–2020) przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy. Dotyczy to działań w zakresie scaleń gruntów rolnych. Są one wykonywane przez starostwa jako zadanie z zakresu administracji rządowej. Uzyskanie tych środków jest niezbędne do sfinansowania prac przygotowawczych, w tym na pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej, koniecznej do przygotowania wniosku o przyznanie pomocy w ramach PROW na lata 2014–20 przez starostów. Ustawa wprowadza możliwość przywrócenia terminu na złożenie wniosku o zaliczkę w działaniach inwestycyjnych oraz wniosku o wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach działania: tworzenie grup producentów i organizacji producentów, w ramach PROW 2014–20. Ma to wpłynąć na sprawniejsze zarządzanie funduszami w ramach tych działań. Dotychczas beneficjent mógł złożyć taki wniosek w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja administracyjna, przyznająca pomoc, stała się ostateczna. Według nowych przepisów na swoją prośbę beneficjent będzie mógł złożyć wniosek w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu, np. spowodowanego jego pobytem w szpitalu.

Nowelizacja zmienia też formę – z decyzji administracyjnej na umowę – przyznawania pomocy technicznej i tej w ramach poddziałania: wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa. Uniemożliwi to zaskarżenie odmowy udzielenia pomocy.

Zmiany dokonane nowelizacją ujednolicają zasady przekazywania środków agencji płatniczej na finansowanie wspólnej polityki rolnej (WPR) w części podlegającej refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Zmieniają też zasady dotyczące obowiązku zwrotu niezrefundowanych środków. Dotychczas jedynie środki niezrefundowane przez agencję płatniczą, z przyczyn leżących po stronie jednostki samorządu terytorialnego, podlegały zwrotowi. Nowe przepisy regulują, że zwrot niezrefundowanych środków z pomocy technicznej będzie dochodem budżetu państwa.

 

Ustawa o zmianie ustawy o wyścigach konnych – przyjęta z poprawkami

Celem nowelizacji, uchwalonej na 17. posiedzeniu Sejmu, 29 kwietnia 2016 r., z inicjatywy poselskiej, jest zmiana organizacji Rady Polskiego Klubu Wyścigów Konnych oraz trybu powoływania i odwoływania prezesa Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Przewiduje, że rada będzie się składać z 9 (dotychczas 25) członków, w tym 6 z organizacji skupiających właścicieli i hodowców oraz organizatorów, 2 – z organizacji skupiających jeźdźców i trenerów, a 1 osoba będzie przedstawicielem ministerstwa. Według inicjatorów nowelizacji poprawi to zdolności rady do podejmowania decyzji i wypracowywania konsensusu. Członkowie rady będą powoływani i odwoływani przez ministra właściwego ds. rolnictwa. Kadencja rady ma trwać 4 lata.

Ustawa określa przesłanki odwołania członków rady przed upływem kadencji. Prezesa Polskiego Klubu Wyścigów Konnych również ma powoływać i odwoływać minister właściwy ds. rolnictwa, nie będzie jednak do tego potrzebny wniosek Rady PKWK, a tylko zasięgnięcie jej opinii. Ustawa odstępuje od zasady kadencyjności stanowiska prezesa PTWK. Organy Polskiego Klubu Wyścigów Konnych mają być powołane według nowej ustawy w terminie 60 dni od dnia jej wejścia w życie.

W trakcie debaty senator Robert Dowhan złożył wniosek o odrzucenie ustawy, Senat odrzucił go jednak 56 głosami, przy 23 – za i 2 wstrzymujących się. W wyniku głosowań Izba poparła natomiast 3 poprawki do ustawy, które zaproponowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Podwyższono kworum wymagane do podjęcia uchwał w obsadzie organów Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Zmieniono zasady zwrotu kosztów podróży członków rady. Umożliwiono łączenie funkcji prezesa Polskiego Klubu Wyścigów Konnych z pracą u innego pracodawcy. Za przyjęciem nowelizacji z tymi zmianami głosowało 56 senatorów, 23 było przeciw, a 2 wstrzymało od głosu.

Do senackich poprawek ustosunkują się teraz posłowie.

 

Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy oraz ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy – przyjęta bez poprawek

Izba, zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęła ustawę w wersji uchwalonej przez Sejm podczas17. posiedzenia, 29 kwietnia 2016 r., na podstawie projektu rządowego. Stanowisko takie poparło 75 senatorów, 1 był przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy do zmienionego prawa restrukturyzacyjnego, obowiązującego od 1 stycznia 2016 r.

Nowelę będzie mógł teraz podpisać prezydent.

 

Ustawa o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 81 głosami, przyjęła ustawę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. Teraz zostanie ona skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 17. posiedzeniu, 29 kwietnia 2016 r., na podstawie projektu rządowego, ma umożliwić stworzenie systemu teleinformatycznego wspierającego organy administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej w zwalczaniu oszustw i wyłudzeń podatku VAT. System taki ma zostać przygotowany przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną przez Skarb Państwa. Ustawa określa m.in. zadania, organizację i sposób finansowania spółki, a także zasady pozyskiwania przez nią danych osobowych i sposób sprawowania nadzoru nad ich przetwarzaniem.

Zadania spółki celowej mają polegać na budowaniu, rozbudowywaniu lub unowocześnianiu systemów teleinformatycznych dla organów administracji podatkowej, celnej i skarbowej wspierających wykrywanie naruszenia przepisów prawa podatkowego w oparciu o dane pozyskiwane z systemów teleinformatycznych tych organów. Zgodnie z ustawą, systemy teleinformatyczne będą wykorzystywane do przetwarzania informacji niejawnych oraz innych informacji zawierających tajemnice ustawowo chronione.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowela została uchwalona na podstawie przedłożenia rządowego podczas 18. posiedzenia Sejmu, 13 maja 2016 r. Wprowadza ona do ordynacji podatkowej klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Unikanie opodatkowania zostało zdefiniowane jako czynność dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzeczna z celem przepisu ustawy. Klauzula ma nie mieć zastosowania m.in. w sytuacji, jeśli korzyść podatkowa nie przekroczy w okresie rozliczeniowym 100 tys. zł. Będzie stosowana do korzyści podatkowej uzyskanej po wejściu w życie nowelizacji.

Ustawa przewiduje też utworzenie Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania – niezależnego organu powoływanego przez ministra finansów na 4-letnią kadencję. Jej zadaniem ma być opiniowanie zasadności zastosowania klauzuli w indywidualnych sprawach. Zgodnie z nowelizacją, zainteresowane podmioty będą mogły zwrócić się do ministra finansów o wydanie tzw. opinii zabezpieczającej. Opłata za złożenie wniosku o wydanie opinii ma wynosić 20 tys. zł. Opinia będzie mogła zostać wydana, jeżeli szef resortu finansów publicznych uzna, że przedstawione we wniosku czynności nie stanowią unikania opodatkowania.

Ponadto nowelizacja zobowiązuje podmioty prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych do przekazywania bez wezwania do resortu finansów informacji o ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT. Ma się to odbywać elektronicznie, za okresy miesięczne, do 25. dnia kolejnego miesiąca, poczynając od danych za lipiec 2016 r. Z obowiązku tego mają być zwolnieni do końca 2017 r. mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy – do końca 2016 r.

Wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek poparty został jednomyślnie, przez 81 senatorów.

Nowelę będzie mógł teraz podpisać prezydent.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw

Nowela, przyjęta przez Sejm na 18. posiedzeniu, 13 maja 2016 r. na podstawie projektu rządowego, ma ułatwić realizację „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” z 16 lutego 2016 r., w którym przewidziana została integracja istniejących instytucji wspierania rozwoju w celu inicjowania lub finansowania projektów inwestycyjnych oraz wspierania rozwoju przedsiębiorczości i innowacji. Przewidziane w nowelizacji zmiany kompetencyjne w administracji publicznej mają przyczynić się do rozwoju procesów gospodarczych kraju oraz usprawnienia sfery działania zamówień publicznych.

Zgodnie z nowelizacją, nadzór na Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych będzie sprawował minister gospodarki, a nie minister finansów. Określona została również liczba członków zarządu KUKE. Minister właściwy ds. gospodarki ma też sprawować nadzór m.in. nad: Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA, niektórymi spółkami Skarbu Państwa zajmującymi się wspieraniem rozwoju gospodarki (m.in. Agencją Rozwoju Przemysłu, Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski) i Urzędem Zamówień Publicznych (dotychczas nadzór ten sprawował prezes Rady Ministrów). Minister właściwy ds. gospodarki będzie także nadawał statut Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Zmieniony został sposób powoływania organów BGK i ich skład. Rada Nadzorcza BGK będzie się składała z 12 członków, powoływanych przez prezesa Rady Ministrów (3 przedstawicieli ministra właściwego ds. gospodarki, 2 ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego i po 1 ministra właściwego ds. instytucji finansowych, finansów publicznych, Skarbu Państwa, budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, transportu, energii), a zarząd z 6 członków.

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisja Budżetu i Finansów Publicznych rekomendowały Izbie 4 poprawki do ustawy. Jedna z nich doprecyzowuje, że żaden członek rady nadzorczej BGK nie może być członkiem zarządu tego banku. Kolejna dostosowuje przepisy dotyczące zarządu korporacji i ubezpieczeń kredytów eksportowych do przepisów kodeksu spółek handlowych. Inna ujednolica terminologię przepisów i eliminuje wątpliwości interpretacyjne. Senator Mieczysław Augustyn zaproponował, aby zrezygnować ze wskazania w ustawie kompetencji poszczególnych członków zarządu BGK. W wyniku głosowania 80 senatorów opowiedziało się za przyjęciem noweli wraz z poprawkami komisji.

Nowela zostanie skierowana teraz do podpisu prezydenta.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.